❣#سلام_امام_زمانم ❣
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا فِلْذَةَ كَبِدِ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَآلِهِ...
🌱سلام بر تو ای مولایی که قلب مهربان آخرین فرستاده خدا، مملو از محبت و انتظار توست.
🌱سلام بر تو و بر روزی که جهان را با آفتاب محمدی روشن خواهی کرد.
📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @deldadegan_yar_ghayeb
┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
کارگاه چگونه همسایه و دوست امام زمانم باشم ( با محوریت دعای بیست و ششم صحیفه سجادیه)
ویژه کودکان 9 تا 13 سال
اینجا ثبت نام کن👇
https://eitaa.com/sahifehsajjadieh1/8506
#آشنایی_با_علماء
🖍️ ابوالفتوح رازی
جمالالدین حسین بن علی بن محمد خزاعى نیشابورى رازى، مشهور به #ابوالفتوح رازی، از #مفسران و علمای بزرگ #شیعه در سده #ششم هجری بود.
ابو الفتوح رازی از ذرّیه نافع بن بُدَیل بن ورقاء خُزاعی #صحابی پیامبر اسلام(ص) بود؛ یعنی سلسله نسب ابو الفتوح رازى به قبیله #خزاعه میرسد. همانطور که ابو الفتوح در کتاب تفسیر خود میگوید: «بدیل بن ورقاء خزاعى، از پدران ماست».در طول تاریخ، خاندان خزاعه از برجستهترین #دوستان ائمه اطهار(ع) بوده تا آنجایى که معاویه گفته است: «محبّت قبیله بنى خزاعه نسبت به #على به حدّى است که اگر زنانشان فرصت مییافتند، با ما میجنگیدند تا چه رسد به مردانشان!».
جدّ ابو الفتوح، محمّد بن احمد نیشابورى صاحب کتاب «الروضة الزهراء فی مناقب فاطمة الزهراء» و عموى پدرش، شیخ عبد الرحمن صاحب کتاب «سفینة النجاة» در مناقب و فضائل اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، از دانشمندان برجسته شیعى بودهاند. پسرش، شیخ تاج الدین محمّد نیز از علماى عصر خود به شمار میآید.
علاّمه سید محسن امین در مورد خاندان ابو الفتوح، مینویسد: «ابو الفتوح و پسرش تاج الدین محمّد و پدرش على بن محمّد و جدّش و جدّ اعلاى وى، شیخ ابو بکر احمد و عموى بزرگش شیخ عبد الرحمن بن ابى بکر، همه از دانشمندان نامدار امامیه هستند. و خلاصه، این سلسله معروف در میان علماى شیعه، جایگاه ویژهاى داشتهاند و تألیفات پر بار و کتابهاى متعددى را از خود به یادگار گذاشتهاند».
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
برخى از #اساتید وى عبارتند از: 📕
1. على بن محمّد نیشابورى رازى . این شخصیت پدر بزرگوار ابو الفتوح رازى است؛ وى داراى تألیفاتى همچون «مسائل المعدوم» و «دقائق الحقایق» مىباشد.
2. عبد الرحمن خزاعى نیشابورى، عموى بزرگ ابو الفتوح.
3. شیخ عبد الجبار بن مقرى رازى، معروف به مفید رازى.
4. شیخ ابو على حسن بن محمّد طوسى،( فرزند شیخ طوسى).
5. ابو القاسم محمود بن عمر زمخشرى؛ وى استاد غیر شیعى ابو الفتوح به شمار میآید. و مؤلف تفسیر معروف کشّاف است و از مذهب حنفى معتزلى پیروى میکرده است. ابو الفتوح در تفسیر آیه شریفه «الَّذی جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ ناراً فَإِذا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُون»؛ از زمخشرى به عنوان استاد خود یاد کرده است.
از جمله #شاگردان معروف مکتب وى محمّد بن شهر آشوب مازندرانى است.
🌑 📚 برخی از #آثار و #تألیفات ابو الفتوح رازی عبارت است از:
الف. «روض الجنان و روح الجنان فى تفسیرالقرآن»؛ این کتاب- که معروفترین اثر شیخ ابو الفتوح رازى است- از جهت فصاحت لفظ و پردازش عبارت، توجه به نکات مناسب تفسیرى، ترجمه دقیق آیات، آزاد اندیشى در بهرهگیرى از روایات مخالف و موافق، نقل اقوال مختلف و گزینش مناسبترین آن و دفاع منطقى و بجا از مذهب شیعه، بر همه تفاسیر فارسى تشیع برترى دارد. این اثر #گرانسنگ و #کهن شیعى، یکى از بزرگترین یادگارهاى #نثر فصیح ادب فارسى است.
ب. «روح الاحباب و روح الالباب فى شرح الشهاب»؛ این کتاب، شرحى است بر «شهاب الأخبار» از قاضى قضاعى شافعى و موضوع آن، در حکمتها، موعظهها و امثال پیامبر اکرم(ص) است. این کتاب یکى از مدارک #بحار الانوار است.
ج. «رساله یوحنّا»؛ که از زبان یک نفر مسیحى به نام یوحنّا و در مسئله امامت نوشته شده است.
د. «تبصرة العوام فى معرفة مقالات الانام»؛ این کتاب به زبان فارسى است و ابو الفتوح در بخشى از آن، اندیشههاى حسین بن منصور حلاّج را #نقد کرده و در بابهاى دیگر، از نسبتهاى ناروا به شیعه جواب داده و از #تشیع #دفاع نموده است.
طبق وصیت خود ابو الفتوح رازی، او را در شهر رى و در صحن حضرت امامزاده حمزة بن موسى بن جعفر(ع)، در جوار حضرت #عبدالعظیم حسنى(ع) دفن کردند.
#شنبه_ها
#آشنایی_با_علماء
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
لینک کانال 👇✨
@deldadegan_yar_ghayeb
💥فایده رابطه عاطفی با خداوند:
فایده مهم که از #رابطه_عاطفی با خداوند نصیب انسان می شود کسب #معرفت_حق تعالی است
💫خداوند را از دو طریق می توان شناخت یا بهتر بگوییم شناخت خدا دو مرحله دارد
🖍مرحله اول که دست یابی آن برای همه لازم است، راه #استدلال است. یعنی هرکس وظیفه دارد از طریق #مطالعه و #تحقیق و به طور کلی به صورت نظری ، از اصول اعتقادی دین اسلام آگاه شود.
#آگاهی از اصول اعتقادی ، برای خر مسلمانی لازم است، اما کاربرد ندارد و #کاربرد آن پس از رسیدن به مرحله دوم است.
🖍راه دوم و یا مرحله دوم شناخت خداوند تعالی ، آن است که انسان نسبت به #اصول_اعتقادی ،"باور" پیدا کند . "باور" و "اطمینان قلبی" ، نسبت به اصول دین ، در #سایه برقرای رابطه عاطفی و #محبت_آمیز با خداوند حاصل می شود.
📚آیت الله مظاهری ، ارتباط عاطفی با خدا
#ارتباط_با_خدا
🌐دلدادگان کوی یار غائب
🌷 ┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄🌷
🆔 @deldadegan_yar_ghayeb
🎁🎁🎁
🎁🎉
🎁
اعلام اسامی برندگان #مسابقه_آشنایی_با_شهدای_کربلا
✋ با سلام خدمت دوستان و همراهان همیشگی کانال و گروه سجادیه
🎁خانم اکرم عقدایی
🎁آقای اسماعیل شکر برزگری
🎁 آقای امیر حسین بنده علی نایینی
🎁 آقای اصغر صمدی
🎁 آقای هاشم اکبری
با آرزوی موفقیت برای دوستان در تمام مراحل زندگی شان
دوستانی که انتخاب شدند لطف کنند شماره کارت بانکی به اسم خودشان برای دریافت هدیه شان به آیدی ذیل ارسال کنند
@zainab_moradi
بعد از هماهنگی با تمام برندگان و ارسال شماره کارت جوایز ارسال می گردد
🌐دلدادگان کوی یار غائب
🌷 ┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄🌷
🆔 @deldadegan_yar_ghayeb
🎁🎉🎁🎉🎁
❣#سلام_امام_زمانم❣
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ...
🌱سلام بر گوشهی روشن قبایت که آسمان را بر ما زمینگیران دوریات میتکاند.
سلام بر تو و بر ریسمان مهربان دستانت که تنها راه نزول ملکوت آسمانها بر برهوت غفلت زمیناند...
📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610.
#سلام_روزانه
#اللهمعجللولیکالفرج
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@deldadegan_yar_ghayeb
┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
"بسمالله الرّحمن الرّحيم"
🌟یکشنبهها: آشتی با نهج البلاغه 🌟
موضوع این هفته: #چراپذیرندگانتقواکمهستند؟
🌺 خطبه ۱۹۱
#مولامیفرمایند:
[ادامه] لَمْ تَبْرَحْ عَارِضَةً نَفْسَهَا عَلَى اَلْأُمَمِ اَلْمَاضِينَ مِنْكُمْ وَ اَلْغَابِرِينَ لِحَاجَتِهِمْ إِلَيْهَا غَداً إِذَا أَعَادَ اَللَّهُ مَا أَبْدَى وَ أَخَذَ مَا أَعْطَى وَ سَأَلَ عَمَّا أَسْدَى، فَمَا أَقَلَّ مَنْ قَبِلَهَا وَ حَمَلَهَا حَقَّ حَمْلِهَا أُولَئِكَ اَلْأَقَلُّونَ عَدَداً وَ هُمْ أَهْلُ صِفَةِ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ إِذْ يَقُولُ وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبٰادِيَ اَلشَّكُورُ
تقوا همواره خود را بر امّتهاى گذشته (و حال) عرضه كرده و بر آينده نيز عرضه مىكند، زيرا فرداى قيامت، همه به آن نيازمندند. آنگاه كه در قيامت آفريدهها را گرد مىآورد و آنچه باز داده است باز پس مىگيرد و در بارۀ همۀ نعمتها مىپرسد. پس چه اندكند آنان كه تقوا را برگزيدند و بار آن را بدرستى بر دوش كشيدند آرى پرهيزكاران تعدادشان اندك است و شايسته ستايش خداوند سبحان كه فرمود: «بندگان سپاسگزار من اندكند»
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌸شرح:
نكتۀ دومى كه امام به آن اشاره مىكند، اين است كه تقوا حقيقتى است پايدار كه محدود به زمان و مكانى نبوده و نخواهد بود، مىفرمايد: تقوا همواره خود را به امتهاى پيشين و آينده عرضه داشته و مىدارد، زيرا فرداى قيامت همه به آن نيازمندند؛ در آن روز كه خدا آنچه را كه آفريده بازمىگرداند و آنچه را عطا كرده، بازمىستاند و از همه نعمتهايش (صاحبان نعمت را) بازخواست مىكند (كه با نعمتهاى او چه كردند؟)
آرى تقوا همچون قصر زيبا، باشكوه و آرامبخشى است كه همگان را به سوى خود فرا مىخواند و در برابر ديدگان همه انسانها بوده و خواهد بود و همۀ كتب آسمانى و انبيا و اولياى الهى به سوى آن دعوت كردهاند. قرآن مجيد مىگويد. «وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا اَلَّذِينَ أُوتُوا اَلْكِتٰابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ إِيّٰاكُمْ أَنِ اِتَّقُوا اَللّٰهَ»
امام عليه السّلام در سومين نكته مىفرمايد: «اما چه كم هستند كسانى كه تقوا را پذيرا شدند و حق آن را ادا كردند (آرى) آنها عددشان كم و شايسته توصيفى هستند كه خداوند (در قرآن مجيد) مىفرمايد: اندكى از بندگان من سپاسگزارند «وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبٰادِيَ اَلشَّكُورُ»
امّا چرا تقوا با آن همه اهميّتى كه دارد طالبانش كم است؟ پاسخ اين سؤال چندان پيچيده نيست، زيرا تقوا مخالف هواى نفس است و گام برداشتن برخلاف هواى نفس كار آسانى نيست. جادۀ تقوا بسيار پرسنگلاخ و پرفراز و نشيب است، هرچند پايانى لذتبخش دارد؛ ولى جادۀ هواى نفس، اما صاف و لذتبخش؛ اما پايانش بسيار دردناك است.
در حديثى مىخوانيم هنگامى كه خداوند بهشت را آفريد به جبرئيل فرمود نگاهى به آن بيفكن. هنگامى كه جبرئيل مناظر زيباى بهشت را ديد عرض كرد پروردگارا «لا يتركها أحد إلاّ دخلها؛ هيچكس نيست كه بهشت را رها سازد و وارد آن نشود»؛ اما هنگامى كه خداوند آن را در لابهلاى ناراحتيها (و مخالفت هواى نفس) پيچيد، فرمود نگاهى به آن بيفكن، چون جبرئيل به آن نگاه كرد عرض كرد: «يا ربّ أخشى أن لا يدخلها أحد؛ پروردگارا از اين مىترسم كه هيچكس وارد آن نشود». هنگامى كه دوزخ را آفريد به جبرئيل فرمود: نگاهى به آن بيفكن، چونكه جبرئيل به آن منظره وحشتناك نگاه كرد عرض كرد: «يا ربّ لا يدخلها أحد؛ پروردگارا هيچكس به سراغ آن نخواهد آمد» اما هنگامى كه خداوند آن را در لابهلاى شهوات پيچيد فرمود نگاهى به آن بيفكن. وقتى كه جبرئيل به آن نگاه كرد عرض كرد: «يا ربّ أخشى أن يدخلها كلّ أحد؛ پروردگارا از آن مىترسم كه همه وارد آن شوند».
اين حديث پرمعنا در واقع شرحى است بر حديث فشردهاى كه از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و امير المؤمنين عليه السّلام نقل شده است: «حفّت الجنّة بالمكاره و حفّت النّار بالشّهوات»
🍂🍂🍂
لینک کانال👇
@deldadegan_yar_ghayeb
#یکشنبه
#نهجالبلاغهخوانی
💥ادعا نکنیم!
✏️ چگونه مىخواهيم ديگران را بسازيم و از اسارتها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساختهايم؟
📄 برشی از کتاب
📚 تربیت کودک
#عین_صاد
🌐دلدادگان کوی یار غائب
🌷 ┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄🌷
🆔 @deldadegan_yar_ghayeb
❣#سلام_امام_زمانم❣
🔅السَّلامُ عَلَیْكَ یا بابَ اللَّهِ و َدَیّانَ دینِهِ...
🌱سلام بر تو ای دروازه ارتباط با خدا که جز از درگاه تو به ساحت او راهی نیست!
🌱و سلام بر تو ای حکمفرمای دین، که نیکان و بدان را سزا خواهی داد...
📚زیارت آل یاسین_مفاتیح الجنان
#سلام_روزانه
#اللهمعجللولیکالفرج
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @deldadegan_yar_ghayeb
┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
🛍ارسال جوایز مسابقه #آشنایی_با_شهدای_کربلا، ایام صفر ۱۴۰۳
🌐دلدادگان کوی یار غائب
🌷 ┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄🌷
🆔 @deldadegan_yar_ghayeb
باسمه تعالی
#احکام_طهارت_لباس💞
🔺آیا نماز خواندن با لباسی که شک در نجس بودن آن دارم صحیح است؟
🔹لباسی که نجس بودن آن مشکوک است محکوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحیح است.
🔺آیا نماز خواندن در کمربند چرمی که از آلمان خریده ام و شک دارم که از پوست طبیعی یا مصنوعی است واز پوست حیوان تزکیه شده است یا خیر اشکال شرعی دارد؟ نماز هایی که با آن خوانده ام چه حکمی دارد؟
🔹اگرشک در این باشدکه آن چرم طبیعی است یا مصنوعی، نماز با آن اشکال ندارد،ولی اگر بعد از احراز چرم طبیعی بودن آن شک در این باشد که آیا از حیوانی است که شرعا تزکیه شده یا خیر نجس نیست ولی نماز با آن باطل است نمازهای گذشته که در حال جهل به این حکم خوانده اید قضا ندارد.
🔺اگر نمازگزار یقین داشته باشد که نجاستی بر بدن ولباسش وجود ندارد ونماز بخواند وبعدا معلوم شود که بدن یا لباس او نجس بوده آیا نماز وی باطل است؟ واگر حین نماز متوجه نجاست شود نماز او چه حکمی دارد؟
🔹اگر اصلا علم به نجس بودن لباس یا بدن نداشته باشد وبعد از نماز متوجه شود نماز او صحیح است واعاده قضا واجب نیست ولی اگر در اثنا نماز متوجه آن شود اگر برای وی ازاله نجاست از بدن یا در آوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملی که منافات با نماز دارد ممکن باشد باید نجاست بدن را بر طرف یا لباس نجس را از خود دور کندونماز خود را تکمیل نماید واگر بر طرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز برای او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد واجب است که نماز را قطع کندوبا بدن ولباس پاک آن را اعاده نماید.
#احکام
@deldadegan_yar_ghayeb
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ
#سکینه_خاتون
#آجرک_الله_یا_بقیه_الله
╭━═━⊰🖤🌿🖤⊱━═━╮
@deldadegan_yar_ghayeb