🔹روابط تجاری و اقتصادی شالوده و اساس روابط بینالملل است🔹
💠 دکتر چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه گفت: پویایی فقه شیعه باعث میشود بتوانیم با استفاده از گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای دنیا، جایگاه خود را در روابط بینالملل ارتقا داده و کاری کنیم که دیگر کسی نتواند هرکاری که خواست با ما انجام دهد.
🌱 به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی دکتر علی چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه در هجدهمین نشست تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش اقتصاد در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: فقه شیعه همواره از ویژگی پویایی برخوردار بوده و بهخصوص این پویایی از زمان صاحب جواهر تاکنون برقرار بوده است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹روابط تجاری و اقتصادی بر اساس منافع ملی کشورها شالوده و اساس روابط بین الملل است.🔹
💠دکتر علی چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصادی مقاومتی وزارت امور خارجه گفت: به لطف الهی و عنایت اهل البیت (ع) پویایی فقه شیعه باعث می شود بتوانیم با استفاده از گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای دنیا، جایگاه خود را در روابط بین الملل ارتقا داده و کاری کنیم که دیگر کشوری نتواند هر گونه که خواست در روابط با ما انجام دهد.
🌱به گزارش دبیرخانه نخستین همایش بین المللی فقه سیاست خارجی ، دکتر علی چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه در هجدهمین نشست تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش اقتصاد در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در جمع دانش پژوهان موسسه دین و تمدن گفت : فقه شیعه همواره از ویژگی پویایی برخوردار بوده و به خصوص سرعت منطقی این پویایی از زمان صاحب جواهر به این طرف متناسب با نیازها و اقتصادهای روز بیشتر بوده است و این به معنای واجد پویایی توام با مهندسی بودن فقه شیعه است.
◽️چگنی افزود: اما متاسفانه از این ویژگی مهندسی فقه شیعه در زمینه ی ایجاد و گسترش روابط اقتصادی با جهان خارج استفاده مطلوب صورت نگرفته است. لذا انتظار می رود که حوزه علمیه و فقهای ما در این خصوص عنایت بیشتری داشته باشند.
◽️سفیر سابق ایران در هند گفت: اساس روابط بین الملل بر قوانین و مقررات کنسولی بنا شده است و اساس و خمیر مایه ی قوانین کنسولی نیز حمایت از تجار و بازرگانان است. بنابراین میتوان گفت: روابط اقتصادی و تجارت عصاره ی روابط بین الملل است. چرا که تجارت و روابط اقتصادی قدرت می آورد و اگر بخواهیم مثالی را متناسب با ایام فاطمیه (س) بزنم شاید بتوان گفت که هدفت از ایجاد قضیه فدک از دیدگاه اقتصادی این بود که می خواستند اهل بیت پیامبر (ص) از قدرت مادی دور کنند و غصب فدک به نوعی شبیه به وضع تحریمها در دوره حاضر است که هدف از آن این بود که نخ تسبیح روندهای اقتصادی کشور را پاره کنند و هزینه روابط اقتصادی ما با دنیا را بالا ببرند.
◽️وی گفت: کاربردی ترین بخش ارتباط ما با دنیای خارج بر اساس فقه شکل می گیرد ، این که چگونه حرف بزنیم و به تفاهم برسیم ، چگونه از حق خود دفاع کنیم و مرزبندی ها را رعایت کنیم و چگونه از جایگاه خود در دنیا با ادبیات دنیا پسند دفاع کنیم؛ همگی مستقیم و غیر مستقیم بر اساس فقه که پایه حقوق است شکل می گیرد.
◽️چگنی در ادامه افزود: به عنوان مثال برای اهمیت جایگاه اقتصادی در روابط بین الملل آنچه که باعث شده در این سالها و دربدترین شرایط روابط چین و آمریکا قطع نشود ، حجم صدها میلیارد دلاری تبادل و روابط اقتصادی است که بین این دو کشور وجود دارد. این مورد در باره روابط ایران و ترکیه نیز صدق می کند. در دوره هایی که روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تیره بود ، اما همچنان روابط اقتصادی برقرار بوده و هیچگاه قطع نشده است. پس منافع ملی کشورها که به منافع اقتصادی گره خورده باعث می شود که هر کشور در ترجیحات و روابط خود با کشورهای دیگر، این را مد نظر داشته باشند. و به این سادگی ها روابط کشور در ابعاد اقتصادی دستخوش بحران نشود.
◽️سفیر اسبق کشورمان در کوبا گفت : در دنیا هزینه برخورد با کشورها بیش از هر چیزی تابع منافع مالی و حجم مبادلات اقتصادی کشورهاست . وقتی حجم روابط اقتصادی ما با کشوری بالا باشد در مقایسه با کشور دیگری که روابط اقتصادی کمی داریم، طبیعی است که وزن روابط با کشور اول متفاوت با کشور دوم باشد و به این ترتیب هزینه مقابله با ما تغییر می کند. وی افزود: کشورها سعی می کنند بر اساس حجم روابط اقتصادی با سایر کشورها، روابط خود را با آنان تنظیم کنند. به همین دلیل می بینیم که با نبود روابط اقتصادی، روابط فرهنگی، سیاسی و ... تحت الشعاع قرار میگیرد.
◽️چگنی ادامه داد: به همین دلیل فهم این که روابط اقتصادی تا چه اندازه در روابط ابین الملل تاثیر می گذارد، تفقه در این موضوع یک دانش راهبردی محسوب می شود. چرا که افرادی با ذهنیت راهبردی در حاکمیت کشورها همواره در حال حساب و کتاب هستند که هرکاری که در روابط با کشورهای دیگر انجام می دهند، چقدر هزینه و فایده دارد.
◽️مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه یا خوشبختانه در روابط بین الملل خویشاوندی معنا ندارد، دوستی و برادری منهای منافع ملی معنا ندارد و آنچه مهم است منافع ملی و روابط اقتصادی که بخشی از آن می باشد، است. منافع ملی در روابط بین کشورها حاکم بر همه چیز است و متاسفانه این وسط دیگر اخلاق و شفقت و ... خیلی جایگاهی ندارد وعقلانیت به معنای دو دوتا چهار تا اصل و اساس این روابط است. وی افزود: روابط اقتصادی شالوده پیشبرد اهداف سیاست خارجی در روابط بین الملل و در واقع ابزار آن است.
ادامه مطلب👇👇👇
◽️به همین دلیل مثلا خیلی از کشورها دنبال ارتباط با ما هستند، اما چون نطفه ی این کار بر اساس روابط اقتصادی اعم از سرمایه گذاری، تولید و تجارت بسته نشده، صرفا به ما لبخند دیپلماتیک می زنند و می گویند هر وقت تحریم های آمریکا برداشته شد در خدمت شما هستیم!
◽️چگنی گفت: البته سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است و به همین علت یک اقتصاد پویا، قوی، توسعه یافته، تولید کننده و واجد انواع توانمندی های اقتصادی و تجاری می تواند روابط اقتصادی مستحکمی با سایر کشورها برقرار کند. امروزه بهترین دیپلمات های جهان کسانی هستند که به علوم بازرگانی و تجاری نیز مسلط هستند.
◽️وی گفت: به عنوان مثال اگر روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه شرقی را در حد پنج تا ده میلیارد دلار در کوتاه مدت باشد، دیگر مسائل امنیتی و تروریسم و... نیز تا حدود زیادی حل خواهد شد. زیرا تجارت و روابط اقتصادی شغل ایجاد خواهد کرد و زمینه های بسیار زیادی را از ناامنی و بی ثباتی در این قبیل مناطق را از میان خواهد برد. بنابراین اگر قرار باشد، روابط سیاسی و فرهنگی خوبی با دنیا شکل دهیم، باید پایه آن برقراری روابط اقتصادی باشد.
◽️وی در مثالی دیگر در اهمیت روابط اقتصادی افزود: روابط یک کشور و حجم تبادلات اقتصادی هند با روسیه باعث شد که هند در شرایط تحریم غرب علیه روسیه شرکت نکند و در واقع عمق و گستردگی روابط اقتصادی این دو کشور باعث این موضوع شد. حجم روابط اقتصادی هند با روسیه باعث نشد که هند در تحریم روسیه، آمریکا و غرب را همراهی کند. چرا میزان روابط اقتصادی درهم تنیده هند و روسیه مانع این همراهی شد.
◽️سفیر سابق ایران در هند گفت: اگر می خواهیم در دنیا ثبات داشته باشیم، به گونه ای که هر کاری که خواستند در روابط با ما انجام ندهند باید با دنیا روابط اقتصادی محکم، پایدار، فزاینده و درهم تنیده داشته باشیم. روابط اقتصادی در هم تنیده یعنی رابطه دو طرفه و به گونه ای باشد که دو طرف از این رابطه بر اساس حفظ منافع ملی طرفین سود ببرند و منتفع بشوند، نه فقط یکی از طرفین و لازم است سهم ما در زنجیره ارزش و تامین جهانی هر روز بیشتر و جایگاه ما محکم تر شود.
◽️وی افزود: از سوی دیگر در نظام اسلامی در کنار پیوست اقتصادی، معرفت بین المللی و پرهیز از روابط استثمارگرانه و ناشی از اضطرار طرف مقابل و روابط با رنگ و لعاب اخلاقی باعث می شود طرف مقابل به ما اعتماد بیشتری داشته باشد و در شرایط بحرانی، کمک های سابق را فراموش نکند و در صدد جبران برآید. چگنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر قرار باشد ساختمان حکمرانی یک کشور را در نظر بگیریم، بخش عمده ی استحکام این ساختمان بر اساس روابط اقتصادی متداخل و تامین کننده ی منافع هر دو طرف شکل می گیرد.
◽️وی گفت: به روابط اقتصادی در سیاست خارجی در فقه السیاسه یا فقه الاقتصاد باید بیشتر از این پرداخته شود و روابط بین المللی به ویژه بین المللی را بیش از این در نظر داشته باشد. زیرا دنیا دیگر مثل ژاپن 400 سال پیش نیست که دور خود دیوار کشیده بود و اجازه ورود به کسی نمی داد و فقط بندر یوکوهاما را برای پهلو گرفتن کشتی ها باز گذاشته بود. دنیا آن چنان بین المللی شده و مرزهای بین ملت ها رقیق شده که دیگر نمی توان دور خود دیوار کشید.
◽️مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی تاب آوری، یعنی اقتصاد به گونه ای نباشد که هر بادی وزید، اقتصاد شما به لرزه بیافتد. متنوع کردن بازار صادراتی و اقتصادی و متنوع کردن محل تامین مایحتاج حیاتی داخلی یکی از اصول و مبانی عاقلانه و راهبردی روابط اقتصادی کشور است و هر چه میخ اقتصاد دورتر کوبیده شود، مقاومت خیمه آن اقتصاد ملی در برابر نوسانات و آسیب بیشتر خواهد بود. بنابراین گسترش روابط اقتصادی با جهان مبتنی بر منافع ملی و تقویت تولید داخلی بخش مهم و اجتناب ناپذیری از اهداف اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود ترسیم و ایجاد و تثبیت ادبیات اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران را یکی از راهبردی ترین تصمیم های ملی کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است که توسط مقام معظم رهبری اتخاذ شده است.
◽️چگنی عبور حجم روابط اقتصادی کشور در سال 1401 از 130 میلیارد دلار در طول تاریخ ایران را یک رکورد و حد نصاب علی رغم همه تحریم های ظالمانه و توفیق دولت برشمرد و اظهار امیدواری کرد که در سال جاری این رقم بسیار بیشتر شود.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
استاد عابدی، حجیت ظن مطلق در باب نجاسات طبق فتوای برخی از فقها..mp3
923.8K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 حجیت ظن مطلق در نجاسات
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#دانش_اصول
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🔰 نکتهای رجالی از درس رهبر انقلاب
(خارج فقه قصاص - ۱۳مهر۷۸)
@DinVaTamadon
🔹عبدالله بن محمد، برادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری که از ثقات و اجلّاء هستند، میباشد، ولی توثیق نشدهاند.
اما در اسناد کامل الزیارات آمده و مشمول توثیق عامِ مرحوم ابن قولویه است.
چون مراد از جملهای که ایشان در مقدمه کتاب خود فرمودهاند: (ما وَقَعَ لَنا مِن جَهةِ الثّقاةِ مِن أصحابنا)
ظهور در همهٔ روایتی دارد که ایشان از آنان نقل میکند، نه خصوص مشایخ، آنطور که بعضی از بزرگان فرمودهاند.
🔹البته ارزش این توثیق عام، مانند ارزش توثیق خاص که مثلاً مرحوم #نجاشی دربارهٔ یک نفر نموده، نیست.
اما برای صحّت سند کافی است.
لذا اگر در مورد یکی از روات اسناد کامل الزیارات، طعنی وارد شده باشد،
او را از توثیق عام خارج میکنیم.
ولی در مورد افرادی که ما حال آنها را نمی دانیم، توثیق عام معتبر است. مخصوصاً اگر جزو اشخاصی باشند که در عالم حدیث جزو معاریف هستند.
#رهبر_انقلاب
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
#اطلاعیه_پژوهشی
#نشست_علمی
#همایش_ملی_زن_خانواده_امنیت
🔺 دبیرخانه نخستین همایش ملی زن، خانواده، امنیت با همکاری موسسه پژوهشگران دین و تمدن و مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار می کند:
🔻چهل و سومین نشست علمی
🔰عنوان نشست علمی: کلیت امنیت، چیستی و چرایی و جایگاه امنیت از منظر آیات و روایات
🎤استاد: حجت الاسلام و المسلمین موسوی، استاد دورهای فقه امنیت
دبیر نشست: سرکار خانم حیاتی
📆 دو شنبه 27 آذر ماه 1402
⏰ساعت 09:30 الی 10:30
🏫مکان: قم/ مجتمع آموزش عالی بنت الهدی
📲لینک برخط:
https://vcm.whc.ir/b/xrx-mao-h6r-qot
🌐 سایت همایش:
https://wfs-conference.ir
کانال همایش در پیامرسان ایتا
@wfs_conference
⛅️أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج⛅️
عابدی، تعریف عقل.mp3
1.48M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 چیستی عقل
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
#اطلاعیه_پژوهشی
#نشست_علمی
#همایش_ملی_زن_خانواده_امنیت
🔺 دبیرخانه نخستین همایش ملی زن، خانواده، امنیت با همکاری موسسه پژوهشگران دین و تمدن و مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار می کند:
🔻چهل و چهارمین نشست علمی
🔰عنوان نشست علمی: امنیت زن و خانواده از منظر فقه
🎤استاد: حجت الاسلام و المسلمین موسوی، استاد دورهای فقه امنیت
دبیر نشست: سرکار خانم حیاتی
📆 دو شنبه 4 دی ماه 1402
⏰ساعت 09:30 الی 10:30
🏫مکان: قم/ مجتمع آموزش عالی بنت الهدی
📲لینک برخط:
https://vcm.whc.ir/b/xrx-mao-h6r-qot
🌐 سایت همایش:
https://wfs-conference.ir
کانال همایش در پیامرسان ایتا
@wfs_conference
⛅️أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج⛅️
عابدی،بنای عقلا در زمان حضرت آدم.mp3
1.22M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 بنای عقلا در زمان حضرت آدم
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🔹 برگزاری هیجده نشست
تخصصی و علمی توسط
دبیرخانه همایش بینالمللی
فقه سیاست خارجی
در پاییز۱۴۰۲
▪️برگزاری نشستهایی با ارائه اساتید حوزوی و دانشگاهی و مدیران مرتبط و متخصصین
▪️برگزاری نشستها در مشهد، قم، تهران، بغداد و نجف
▪️نشستهایی مرتبط با محورهای همایش همانند: حقوق بشر، امنیت بینالملل، نظریات و فرانظریات، جایگاه اقتصاد، منافع ملی، مسائل مرتبط با مقاومت و...
👈 این نشستها ادامه دارند...
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
بیستمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 ظرفیت اجتماعی-تمدنی تاریخ اندیشه فقهی با رویکرد روابط بینالملل
با حضور استاد #اسدپور
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
□ زمان: چهارشنبه - ششم دی
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
عابدی،تمام احکام شرع برای حفظ نظام و نوع است..mp3
1.64M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 تمام احکام شرع برای حفظ نظام است
🎙 #استاد_عابدی
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ eitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🔹 نشست چیستی، چرایی و جایگاه امنیت از منظر آیات و روایات
💠 این نشست با ارائه استاد سیدحسین موسوی و با همکاری موسسه دین و تمدن و مجتمع بنتالهدی، برای همایش زن، خانواده و امنیت برگزار شد.
◽️ ایشان در ابتدای مباحثش به بیان تفاوت بین فقه امنیت و فقه امنیتی و همچنین معنای کلیاتی از امنیت پرداخت. وی نگاه به امنیت را در غالب دو معنا که یکی به صورت سلبی و دیگری به صورت ایجابی است، بیان نمود.
◽️ ایشان ضمن بیان دیدگاه برخی از مهمترین مکاتب امنیتی دنیا، با نقل سیره و عملکرد پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه و بعد از هجرت، مساله امنیت از منظر اسلام را تلفیقی از هر دو نظریه سلبی و ایجابی دانست.
◽️ استاد موسوی نگاه سلبی را به عنوان روشی زودبازده و طبیعتا موقت و نگاه ایجابی به امنیت را عملکردی دیربازده ولکن ارزشمندتر و مستحکم قلمداد نمود. سپس با نقل برخی از آیات و روایات به جایگاه امنیت و بیان اقسام امنیت از منظر روایات پرداخت.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
بیست و یکمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 چیستی و چرایی دیپلماسی فرهنگی
با حضور استاد #ایمانی_پور
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
□ زمان: پنجشنبه - چهاردهم دی
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
بیست و یکمین نشست تخصصی #همایش_فقه_سیاست_خارجی با موضوع: 🌱 چیستی و چرایی دیپلماسی فرهنگی با حضور ا
با سلام و احترام
به اطلاع میرساند که نشست
استاد ایمانیپور، به روز چهارشنبه
بیستم دی ، ساعت ۱۴ الی ۱۶
تغییر زمان پیدا کرد.
➕انشاالله در روز چهارشنبه هفته آینده
جلسه برگزار خواهد شد.
بیست و دومین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 امنیت جهانی در پرتو الگوی سوم زن
با حضور سرکار خانم #طاهره_حیاتی
استاد حوزه و دانشگاه
□ زمان: یکشنبه - هفدهم دی
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
💠 نخستین ویژهنامه
همایش بینالمللی
فقه سیاست خارجی
منتشر شد...
👈 در این ویژهنامه گزارشی از مجموعه فعالیتها و جلسات دبیرخانه همایش و پیشنشستهای علمی و تخصصی که در پاییز ۱۴۰۲ برگزار شد را میخوانیم.
👇لینک دانلود فایل Pdf :
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹ایجاد امنیت در پرتو الگوی زن سوم🔹
💠 سرکار خانم حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران قم گفت: با توجه به نظریه الگوی سوم زن، با تأمین امنیت و عفت و متناسب سازی جامعه برای حضور فعال زنان، بعد ایجابی امنیت در سایر بخشهای جامعه نیز سرایت میکند و در نهایت مقدمات شکلگیری جامعه مهدوی فراهم میشود.
🌱 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی، سرکار خانم طاهره حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان قم در بیست و دومین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع امنیت جهانی در پرتو الگوی سوم زن در جمع پژوهشگران مؤسسه دین و تمدن گفت: کلید واژه الگوی سوم زن سال ۹۱ برای اولین بار توسط رهبری مطرح شده و در سال ۹۲ به عنوان گفتمان حقیقی زن دوباره از سوی ایشان طرح شد و بعد از آن هم همواره در صحبتهای ایشان ذکر شده است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹امنیت جهانی در پرتو الگوس سوم زن🔹
◽️سرکار خانم حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران قم گفت: با توجه به نظریه الگوی سوم زن، با تأمین امنیت و عفت و متناسب سازی جامعه برای حضور فعال زنان، بعد ایجابی امنیت درسایر بخشهای جامعه نیز سرایت میکند و در نهایت مقدمات شکلگیری جامعه مهدوی فراهم میشود.
🌱به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی خانم طاهره حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان قم در بیست و دومین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع امنیت جهانی در پرتو الگوی سوم زن در جمع پژوهشگران مؤسسه دین و تمدن گفت: کلید واژه الگوی سوم زن سال ۹۱ برای اولین بار توسط رهبری مطرح شده و در سال ۹۲ به عنوان گفتمان حقیقی زن دوباره از سوی ایشان طرح شد و بعد از آن هم همواره در صحبتهای ایشان ذک شده است.
◽️وی افزود: دربحث امنیت، الگوی سوم زن به عنوان یک نظریه کلیدی قابل طرح است و میتواند تبدیل به یک مکتب شود وقطعا باورما براین است که مکتب اسلام ما را به سمت حکومت جهانی و به دنبال آن امنیت جهانی خواهدبرد.
◽️ایشان با اشاره به نیاز به ارائه اجتهادی نظریه الگوی سوم زن گفت: در تعریف نظریه الگوی سوم زن تلاش بر این است که بحث بهصورت اجتهادی به معنای عام خود، طرح شود؛ یعنی ابتدا مفهوم شناسی شده، بعدارتباط بین پدیدهها لحاظ میشود و در نهایت ارائه نظریه انجام و صدور حکم ارائه میشود.
◽️حیاتی افزود: مفهوم قابل برداشت در امنیت، تلاش برای حفظ و حفاظت از حیات، حقوق و منافع فرد وجامعه(در مراتب مختلف آن)و است واز سویی میتوانیم کلیدواژههایی مثل آسایش و آرامش را معادل آن قرار دهیم.
◽️ایشان گفت: درپیگیری امنیت در واژه شناسی قرآنی، مفهوم آسایش وآرامش با ماده سَکَن قابل طرح است که درسه آیه ومرتبط با سه پدیده مختلف، این ماده ذکر شده است؛
۱- آیه ۶۷ سوره یونس، هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ: که خداوند پدیده شب را سکنی و محل سکون و آرامش قرار داده است. ۲- آیه ۸۰ سوره نحل، وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: که قرآن بیت و خانه را معیاری برای آرامش قرار داده است که از لحاظ اینکه یک پدیده فیزیکی به عنوان معیار برای آسایش و آرامش قرار گرفته است، قابلیت بحث دارد. ۳- آیه ۲۱ روم، وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً: که در مورد خداوند زوجه را به عنوان معیاری برای آرامش و آسایش قرار میدهد.
◽️استاد حوزه علمیه خواهران قم در بخش بعدی سخنان خود گفت: از سوی دیگر امنیت در دوبعد سلبی و ایجابی قابل طرح است. دربعد سلبی معمولاً مطرح شدن آن اینگونه است که تهدید و ظلم و مخاطرهای ایجاد شده و باید برای رفع آن، امنیت وآسایش ایجاد میشود. این بعد سلبی امنیت است. اما آنچه که مغفول قرار گرفته، درحالیکه بسیار مهم است، بعد ایجابی امنیت است. به این معنا که پیش ازشکلگیری تهدید، چه کنیم که امنیت ایجاد شود؟
◽️وی افزود: درپاسخ به این سؤال که چگونه الگوی سوم زن میتواند ما را به امنیت جهانی برساند، باید بدانیم که بعد ایجابی امنیت بیش از بعد سلبی آن مدنظر است با لحاظ این موردباید ببینیم که آیا نظریه الگوی سوم زن میتواند ما رابه جامعه جهانی ایمن در بعد ایجابی آن برساند یا خیر؟
◽️حیاتی در شرح سطوح مختلف امنیت گفت: امنیت در سه سطح قابل طرح است: فرد، خانواده وجامعه. منظور از جامعه شامل جامعه محلی، منطقهای، شهری، ملی و فراملی است و وقتی امنیت جهانی مطرح میشود، امنیت درتمام این سطوح منظور است و وجود امنیت جهانی، زمینهساز شکلگیری جامعه مهدوی خواهد بود.
◽️معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران قم گفت: درتعریف الگوی سوم زن بااستفاده از شیوه تعریف براساس اضداد که مورد استفاده رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته است، ابتدا باید ویژگیهای الگوهای اول و دوم رابررسی کرده وبعد ببینیم الگوی سوم زن چه تعریفی دارد.
◽️وی افزود: رهبر انقلاب در پیام به کنگرهی ۷۰۰۰زن شهید کشور میگوید:«زن در تعریف قالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی است و درتعریف کاملاً غربی، موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و سرمایهداری است معرفی میشد. اما شیرزنان انقلاب ودفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، زن نه شرقی نه غربی است.»
◽️حیاتی گفت: با توجه به تعریف الگوی اول، یعنی عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخ سازی، ویژگی الگوی اول مشخص شده و براساس این تبیین، کلید واژهای که میتوان در برابر الگوی اول زن قرار داد، «زن خانهنشین» است. بنابراین تعریف ضد الگوی اول این است: نه به زن حاشیهنشین و خانهنشین که نقش اجتماعی ندارد و فقط نقش کانونی در درون خانه دارد.
👇 ادامه بحث👇