eitaa logo
دین و تمدن
904 دنبال‌کننده
349 عکس
44 ویدیو
11 فایل
مرکز علمی - پژوهشی 《دین و تمدن》 Web: DinVaTamadon.ir Sms: +989913030155 Admin: @DinTamadon
مشاهده در ایتا
دانلود
وجود این نگاه را، علیرغم تأکید رهبری در سال گذشته نیز، در لایه‌هایی تفکرات برخی از صاحب نظران می‌بینیم. ◽️وی افزود: با توجه به ویژگی‌های الگوی دوم، این الگو جزئیات گوناگونی دارد و دو جز در آن برجسته است؛ اول مردواره کردن زن، یعنی متشبه کردن زن به مردان بگونه‌ای که حضور اجتماعی زن با تشبه به مردان است و دوم تبدیل زن به ابزار و وسیله راحتی برای التزاز جنسی مرد. ◽️حیاتی گفت: رهبر انقلاب در توضیح این شاخصه می‌گوید:«مردواره کردن زن به این معنا که حضور اجتماعی بانوان طوری طراحی شده که شبیه به مردان شوند. یعنی به دنبال این بودند که مشاغلی که با ساحت جسمی مرد سازگارتر است را برای زنان بیاورند و ما هم فریب این را خوردیم. مثلاً اینکه افتخار کنیم فلان تعداد خانم در محیط‌های اجرایی داریم. ما مشکلی با حضور زنان در این محیط‌ها نداریم، آنچه اشکال دارد افتخار به این است که ما به رخ دنیا بکشانیم که ما این تعداد زن کارمند و مدیر و فعال در محیط اجرایی داریم. بنابراین در الگوی دوم زن، ویژگی حضور اجتماعی زن همراه با مردواره شدنش است، چراکه به سمت کارها و محیط‌هایی کشیده شده است که با روحیه مردان سازگاری دارد. ذکر این نکته ضروری است که از سوی دیگر با توجه به نگاه نظام سرمایه‌داری، کار حضور زن در جامعه را بگونه‌ای جلو برده‌اند که بسیاری از هزینه‌هایی که به خانم‌ها می‌دهند، دوباره به جیب خودشان برمی‌گردد. کمپانی‌های مهدکودک دار، خانه‌های سالمندان، تولید کنندگان مواد غذایی، مجموعه‌های رفاهی و تفریحی و... مجموعه‌هایی هستند که درآمدهای زنان صرف آنها می‌شود و به این ترتیب هزینه‌هایی که برای حضور زنان در اجتماع و مشاغل می‌شود، دوباره به جیب نظام سرمایه‌داری برمی‌گردد. ◽️وی افزود: رهبر انقلاب در ادامه می‌گویند:«اگر به تعداد خانم‌های روشنفکر، نویسنده، فعال اجتماعی و سیاسی داریم، خوب است و افتخار به این خوب است. اما افتخار به تعداد زنان در مسئولیت‌های اجرایی، غلط است و انفعال در برابر آنها(نظام غربی) است.» ◽️حیاتی گفت: آنچه در الگوی سوم قابل طرح است، این است که یک خانم فعال اجتماعی داریم که صاحب نظر و ایده‌پرداز است و صرفاً مجری نیست، بلکه فعال و پویا است. درحالی‌که کلید واژه کنشگری اجتماعی که برخی‌ به عنوان تعریف الگوی سوم زن مطرح کرده‌اند، در نهایت به شکلی است که ابتدا یک اتفاق رخ داده و به دنبال آن زن به فعالیت می‌پردازد. ◽️استاد حوزه علمیه خواهران قم گفت: رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره شهدای استان همدان الگو را با همین کلید واژه الگوی سوم زن، خانم دباغ معرفی می‌کند. فردی پویا، اثرگذار، فعال، قوی و در عین حال اهل خانه و خانواده که با وجود داشتن چند فرزند مشغول فعالیت فرهنگی سیاسی و نظامی است. این درحالی است که شاخصه‌ی دوم الگوی دوم که زن را وسیله التزاز جنسی مرد قرار داده نه التزاز معنوی و روحی و علمی، مثل یک سیل وارد کشورهای اسلامی هم شده و البته ما در هردو بعد الگوی دوم ضربه خورده‌ایم. ◽️حیاتی گفت: جمع بندی مطلب اینکه الگوی سوم زن، فقط برای زن مسلمان نیست بلکه برای زن بما هو زن در هر جایی از جامعه جهانی که قرار گرفته باشد، مطرح شده است، چراکه در این نگاه سه ویژگی منتفی شد؛ ۱- زن به معنای خانه نشین محض نباید باشد بلکه در عین خانه داری باید در اجتماع هم فعال باشد. ۲- مردواره کردن زنان در حضور اجتماعی ممنوع است و هم در زمینه مشاغل و هم کیفیت حضور باید بگونه‌ای باشد که به سمت مردواره شدن زن نرود. ۳- زن در الگوی سوم باید زن عفیف باشد، نه زن با حجاب. بلکه عفیف باشد و می‌دانیم که بین عفاف و حجاب تفاوت وجود دارد. ◽️معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران قم افزود: در نهایت و با توجه به توضیحات ارائه شده، اگر بخواهیم کلید واژه‌ای را در مقابل الگوی سوم زن قرار دهیم «زن خانه‌دار فعال اجتماعی» است. قطعا زن در چنین الگویی که شغلش متناسب با وجود، جنسیت و زنانگی او است و به‌خاطر عفت او، تمام حضورهای اجتماعی زن به خطر نمی‌افتد و مورد سوءاستفاده مردان قرار نمی‌گیرد و محیط خانه او نیز محیط آرام و امن خواهد بود، در چنین جامعه‌ای، حتی اگر جامعه مسلمان نباشد، امنیت برای زن محقق شده و با تحقق امنیت برای زن، به‌خاطر جایگاه محوری او در خانه و خانواده و جامعه، این امنیت به جامعه هم سرایت می‌کند. ◽️حیاتی در پایان صحبت‌های خود گفت: این نظریه باید تبدیل به گفتمان شود و چه بسا آن گفتمان تهاجمی که رهبر انقلاب در مقابل گفتمان غرب مدنظر دارند، همین الگوی سوم زن باشد. در نهایت باید از این نظریه و سایر نظریات به مکتب اسلام برسیم که نمونه‌ای از این مکتب سازی، مکتب سلیمانی است که شاخصه‌های آن را هم رهبر انقلاب مطرح کرده است که این شاخصه‌ها جنسیت زده نیست و مخاطب آن فقط مردان نیست. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از معاونت آموزش موسسه دین و تمدن
بیست و چهارمین نشست تخصصی با موضوع: 🌱 ظرفیت اجتماعی-تمدنی تاریخ اندیشه فقهی با رویکرد روابط بین‌الملل (جلسه دوم) با حضور استاد استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم □ زمان: دوشنبه - هیجدهم دی □ مکان: موسسه دین و تمدن 👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید: 🔹 @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
لیست موضوعات سیاست خارجی - نسخه چهارم.pdf
1.4M
. 💠 فهرست موضوعات استخراج شده در دبیرخانه همایش بین‌المللی (نسخه چهارم - دی۱۴۰۲) 👈 جهت انتخاب موضوع برای نگارش مقاله یا پایان‌نامه سطح سه و چهار با ادمین مرتبط شوید: 🔹 @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
💠 در نمایشگاه دستاوردهای علمی حوزه ➕ فهرست موضوعات همایش: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638 ➕ شیوه‌نامه مقاله‌نویسی: 🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539 ➕ نخستین ویژه‌نامه همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی 🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf 👈 جهت ارتباط با ادمین: ➕ @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹 به گزارش دبیرخانه همایش بین‌المللی حجت‌الاسلام والمسلمین امین اسدپور در بیست و چهارمین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع ظرفیت اجتماعی - تمدنی تاریخ اندیشه‌های فقهی با رویکرد روابط بین الملل در جمع دانش‌پژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: در بدو شکل گیری جامعه اسلامی در دوران پیامبر و بعد از هجرت به مدینه که با محوریت یک حکومت اسلامی پیامبر اداره جامعه را برعهده می‌گیرد که از جمله نکات مهم این است که از طرف مسلمانان هم مبدأ تاریخ تمدنی و اجتماعی مسلمانان قرار گرفته است، خود مسلمانان درک کردند که بعد از خروج از جامعه جاهلیت انگار که حیات مجددی را آغاز کرده‌اند و وارد یک نظام معنایی و جهان جدید شده اند، دعوت پیامبر پیش می‌آید که نامه دعوت خطاب به قبایل اطراف و امپراتوری های اطراف بوده است که درباره عقبه فقهی این دعوت کمتر مطالعه صورت گرفته است. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹 به گزارش دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی حجت‌الاسلام والمسلمین امین اسدپور در بیست و چهارمین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع ظرفیت اجتماعی - تمدنی تاریخ اندیشه‌های فقهی با رویکرد روابط بین الملل در جمع دانش‌پژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: در بدو شکل گیری جامعه اسلامی در دوران پیامبر و بعد از هجرت به مدینه که با محوریت یک حکومت اسلامی پیامبر اداره جامعه را برعهده می‌گیرد که از جمله نکات مهم این است که از طرف مسلمانان هم مبدأ تاریخ تمدنی و اجتماعی مسلمانان قرار گرفته است، خود مسلمانان درک کردند که بعد از خروج از جامعه جاهلیت انگار که حیات مجددی را آغاز کرده‌اند و وارد یک نظام معنایی و جهان جدید شده اند، دعوت پیامبر پیش می‌آید که نامه دعوت خطاب به قبایل اطراف و امپراتوری های اطراف بوده است که درباره عقبه فقهی این دعوت کمتر مطالعه صورت گرفته است. 🌱 وی گفت: این درحالی است که کل سیاست خارجی و روابط بین الملل ما خلاصه شده در یک کتاب الجهاد که نهایتاً یک دار الاسلام و دار الحرب را تصویر می‌کرد و روابط اینها بحث می‌شد و خیلی درباره‌ی صورت جمعی جامعه و تمدن پرداخته نمی‌شد و درباره تعامل و روابط با جوامع دیگر صحبتی نشده است. ◽️اسدپور گفت: اما از همان ابتدا یک چنین فضایی درفرهنگ عمومی جهان اسلام به وجود آمده است که بعدا توسط خلفا به سمت جنگ و فتوحات رفت که خیلی اصل و اساس آن مورد تایید نیست اما آنقدر آن فرهنگ ناب و آن شبکه مفهومی پشت این شریعت ارزش‌های اخلاقی و انسانی را در خود جا داده بود که باعث گرایش افراد به سمت اسلام شده بود، درحالی‌که شاید دستگاه خلافت آنچنان هم به دنبال دعوت مردم نبود و بیشتر به فکر غنائم و جزیه و... بود. ◽️وی افزود: ولی با عرضه اسلام، مردم آن را با اقبال می‌پذیرند و همان فضایی که در مدینه تجربه شد، در اینجا هم مسلمانان با چنین اقبالی مواجه می‌شدند. ایران نمونه جدی در این مورد است که ابتدا جنگ و حمله بوده اما در یک فاصله کوتاهی به اسلام جلب می‌شوند و اعتقاد به اسلام خیلی جدی مطرح می‌شود که کتاب‌های زرین‌کوب و کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران این موارد را ذکر می‌کند. ◽️استاد حوزه گفت: دعوت به معرفت و عقلانیت پشت شریعت، حوزه تمدنی اسلام را گسترده کرد و باعث شد منطقه‌ای که سلاطین انگیزه‌ای برای تصرف آن نداشتند در یک بازه کوتاه تبدیل به محیطی می‌شود که هماوردی تمدنی می‌کند با جوامع دوره خود. این عرصه پیشتازی تمدنی در همان قرن سوم تا ششم و همزمان و مماس با دوره آل بویه و مکتب بغداد است. در این بازه با چهره هایی مواجهه هستیم که مثلا از قزاقستان امروز به بغداد می‌آید و در بغداد طلبه می‌شود، یعنی فارابی معلم ثانی ، که ایرانی تبار بوده و از قزاقستان به بغداد می‌آید و تحصیلات اصلی خود را طی می‌کند. ◽️اسدپور افزود: جاذبه این عقلانیت و دستگاه معرفتی بگونه‌ای است که یک حوزه تمدنی کاملا فرهنگی را برای جهان اسلام فراهم می‌کند. اما ما این ظرفیت های تمدنی را بعد از انقلاب اسلامی نتوانستیم آنطور که باید فعال کنیم که این عقلانیت اسلامی یکی از این ظرفیت ها است که به نظر می‌رسد برای انسان معاصر امروز جذاب است که در دانش‌های مختلف سرریز می‌شود و اگر صورت بندی شود منظومه قابل دفاعی است. ◽️اسدپور گفت: یکی دیگر از این ظرفیت ها همین عقلانیت اسلامی است که همین امروز هم برای دنیا جذابیت دارد. اما ظرفیت دیگر زبان و ادبیات فارسی است که حوزه تمدنی جدی در این زمینه داریم که کمتر روی آن تاکید کرده ایم و این را هم نتوانستیم فعال کنیم. حوزه دیگر حوزه ایرانیت ماست، که منظور از آن، حوزه تمدنی ایران است. یعنی منطقه‌ی شامل بغداد و قفقاز و آسیای میانه و... که از همان دولت آل بویه حوزه تمدنی جدی و گستره ایجاد می‌کند که آداب و رسوم و فرهنگ و سنن مشترکی را در این منطقه شامل می‌شود که من اطلاع ندارم که دستگاه سیاست خارجی ما چقدر توانسته آن را فعال کند اما برآیند کلی ماجرا خیلی مثبت نیست. ◽️وی افزود: از دولت آل بویه این ظرفیت ها کار می‌کرده و پیش می‌رفته و جاذبه های علمی فرهنگی دینی و آداب و رسوم قرابت ایجاد می‌کرده. در ادامه و در دوره مقطع مکتب حله و حمله مغول ها خیلی ویژه تر می‌شود و حتی با دعوت ایرانی‌ها، چینی‌ها مسلمان می‌شوند و دولت مغول‌ها جذب اسلام و تشیع می‌شود و این نقل مشهور که سعدی در شیراز شعر می‌گفت و ملوانان چینی در همان زمان و به فاصله کوتاهی همان اشعار را به زبان فارسی زمزمه می‌کردند که این باز هم همان ظرفیت و جذابیت عقلانیت پشت شریعت را تأیید می‌کند که در قالب هنر منتقل شده است. 👇ادامه مطلب👇
◽️ایشان گفت: تا عصر صفوی این وضعیت ادامه پیدا می‌کند. از این به بعد دیگر یک تفاوت ماهوی ایجاد می‌شود و پس از این ادبیات دولت و ملت مدرن شکل گرفته، بعد از رنسانس و عصر روشنگری و انقلاب‌های صنعتی و سیاسی که در نتیجه دولت و ملت مدرن را شکل می‌دهد. با این شرایط دیگر ادبیاتی شکل می‌گیرد که با تجربه تاریخی گذشته همخوانی ندارد و آن این است که اینجا دولت ملت مدرن اروپا محور ما را تبدیل به سوژه خود کرده است. این سوژگی کشورهای به تعبیر آنها جهان سوم، توسعه نیافته، درحال توسعه، کمتر توسعه یافته و... به شکلی است که ما کاملا سوژه دولت و ملت مدرن می‌شویم و ناخواسته وارد این سوژگی شدیم و از منظر سوژگی برای غرب داریم غرب را و حتی حاکمیت خود را می‌فهمیم. این امر بعدها با ترجمه گسترده از حقوق اساسی و سیاسی، فلسفه‌ها و اندیشه غربی در دوره قاجار، ضریب بیشتری پیدا کرد، انگار که محوریت را به آن کشورها داده ایم و خودمان را داریم از زاویه نگاه آنها مطالعه می‌کنیم و روابط خود را از این زاویه تنظیم می‌کنیم و ادبیات سیاسی، استقلال، توسعه صنعتی و علمی همه از این منظر دیده و مطالعه می‌شود. ◽️استاد سطوح عالی حوزه گفت: درحالی‌که ما باید امروز غرب و هیمنه این ادبیات دولت و ملت مدرن را ابژه مطالعات خود قرار دهیم و از زاویه فکری معرفتی و تراث خود، این روابط را مجدد بازبینی کنیم. اما عقبه کارشناسی و مشاوران ما هنوز در همان جایگاه سوژگی غرب هستند و نگاه اروپامدار دارند. درحالی‌که حتی شعار نه شرقی نه غربی در ابتدای انقلاب اسلامی از لحاظ سیاسی بوده است، والا که ‌شرق از لحاظ فکری بر همان پایگاه غرب مدرن ایستاده و آن را نقد می‌کرد و از این لحاظ شرق نیز به نوعی همان غرب است. ◽️وی افزود: این نگاه سوژگی نسبت به غرب می‌آید و فقه ما را متأثر از خود می‌کند و برای رها شدن از این وضعیت باید یک لایه بحث را عقب ببریم و به نحوی زیرساخت حکمی و معرفتی این تعین سیاست خارجی را نقد و بررسی کنیم. چراکه باید بدانیم درست است که فقه دانش محوری ماست اما به شدت دانشی مصرف کننده است و از پایگاه فکری، بنا و سیره عقلایی تحقق یافته و... تغذیه می‌کند و بعد تجویز و دستور خود را صادر می‌کند. لذا وقتی در قالب دولت و ملت مدرن روابط بین الملل را دسته‌بندی کنیم و این صورت توصیفی را به فقه بدهیم، فقه براساس این صورت توصیفی تجویز می‌کند و به شدت از پایگاه معرفتی خود منفعل می‌شود. پس اگر در این دستگاه توصیفی دست ببریم و بگوییم راجع به کل این دستگاه سوبژکتیو حرف و ان‌قلت داریم، دیگر توصیف از صحنه عوض می‌شود و دیگر هنجارها هم تغییر خواهد کرد. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📲 پُست | رهبر انقلاب،‌ صبح امروز: ‌‌‌‌‌‌‌‌‏پیش‌بینی پیروزی ‎ دارد خودش را نشان میدهد. رژیم صهیونیستی بعد از صد روز جنایت به اهدافش نرسید اما جنایت این رژیم در تاریخ خواهد ماند حتی بعد از آن که نابود شد در کتابها خواهند نوشت. 📲سایر پست‌ها را از اینجا ببینید
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 ویژه ماه رجب ✏️ رهبرانقلاب: بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم بار دیگر وارد شهر "رجب" بشویم. 🎧 بشنوید👇
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5971933604526162040.mp3
5.64M
استاد عابدی، دین برای آبادی دنیا یا آخرت؟ .mp3
614.5K
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ 🎧 دین برای آبادی دنیا آمده است 🎙 💠 موسسه دین و تمدن ➕ DinVaTamadon.ireitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
💠 در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی با وزیر امورخارجه آقای ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه از سوی رئیس همایش و گزارش مکتوب این همایش، بر ضرورت ورود فقه در سیاست خارجی تاکید شد. ◽️ وزیر امورخارجه در این دیدار خاطر نشان کرد: این کاری که در حال انجام است، کمک شایانی به دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم که محصول این همایش بتواند بخشی از نیازهای علمی و فقهی ما را پوشش دهد. ◽️ ایشان افزود: این کار را با همت مضاعف به سرانجام برسانید و در این مسیر ما را پشتیبان خود بدانید. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon