📌 #طرح_مهدوی ؛ #مناسبتی
▫️ در صحن و سرای چون بهشتت آقا،
«عجّل لولیک الفرج» میچسبد...
💐 سالروز ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت شمسالشموس، علیبنموسیالرضا علیهالسلام تبریک و تهنیت باد.
#صبحتبخیرمولایمن
🏝عید میلاد امام رئوفمان،
سلطان سریر ارتزاق ،
بر قلب مهربان شما مبارک باد ...
خدا را بهحق مولود عزیز امروز ،
بهحق زمزمه های گرم زائرانش،
بهحق دل های گره خورده
بر پنجره فولاد
سوگند میدهیم که
قلب صبور و مهربان شما را
با مژده ی سبز ظهورتان
شادمان گرداند...🏝
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
#عیدمیلاداماممهربانیهامبارک
#تفسیر_قرآن
🌸نکته تفسیری صفحه ۱۳۱🌸
👈اگر خدا می خواست، همه را هدایت می کرد:
همه ی ما با معنا و مفهوم «اختیار» آشنا هستیم؛ زیرا هر روز که چشم باز می کنیم، تا هنگامی که به خواب می رویم، با این واقعیت زندگی می کنیم. ما با اختیارِ خود سخن می گوییم، راه می رویم، عبادت می کنیم، یا خدای ناکرده مرتکب گناه می شویم. تمام دادگاه ها و مجازات هایی که برای مجرمان تعیین می شود، بر اساس داشتن اختیار است، و اگر انسان ها مجبور به انجام جرم بودند، دیگر مستحقّ مجازات نمی شدند.
آفریدگار بزرگ انسان ها نیز بارها به این ویژگی مخلوقاتش اشاره کرده و بیان فرموده است که انسان ها در انتخاب راه خیر و شرّ اختیار دارند و هیچ کس حتّی پیامبر او نمی تواند آن ها را به قبول دین الهی مجبور کند.
آری، این آفرینش خداست، و او خواسته است که انسان ها راه سعادت را با اختیار خود انتخاب کنند، و اگر می خواست، به آسانی می توانست تمام مردم را به آوردن ایمان و انجام کارهای خوب مجبور کند.
از گذشته تاکنون اما برخی از افراد کافر، برای توجیه بی ایمانی و کارهای زشت خود، مغلطه می کنند و می گویند: «حتماً خدا خواسته است که ما بی ایمان باشیم، و اگر او می خواست، حتماً ما انسان خوبی می شدیم.»
قرآن بارها از این تفکّر جاهلان سخن گفته و آن را با صراحت تمام رد کرده و تنها بهانه و دستاویزی برای کفر و بی ایمانی شمرده است. این آیه نیز چنین اندیشهی آلوده و منحرفی را رد می کند و به پیامبر صلی الله می فرماید: اگر پذیرفتن این واقعیت برای تو دشوار است که کافران، دین خدا را قبول نمی کنند، اگر می توانی در زمین معبری حفر کنی یا راهی برای صعود در آسمان بجویی و بدینوسیله معجزه ای برایشان بیاوری که آنان را به ایمان آوردن مجبور کند، این کار را بکن؛ ولی بدان که آفرینش خدا، مبتنی بر اختیار انسانهاست، و اگر خدا می خواست، خودش همهی مردم را مجبور می کرد که به راه راست هدایت شوند؛ ولی چنین اراده نکرده و خواسته است که مردم خودشان سرنوشت خویش را رقم بزنند؛ چرا که هدایت اجباری، نه ارزش محسوب می شود و نه انسان را لایق پاداش می کند. بنابراین چنین تفکّری از اساس غیر منطقی ست و کسی که این گونه فکر کند، انسان جاهل بی خردی است.
البته روشن است که پیامبر اسلام هرگز چنین تفکّر نادرستی نداشته است؛ بلکه این آیه مانند آیات بسیار دیگر در ظاهر، خطاب به پیامبر، و در حقیقت، خطاب به مردم است.
آری، اختیار، خواست قطعی خدا برای ما و البتّه بزرگ ترین عامل برتری ما بر موجودات دیگر است؛ زیرا پذیرش راه درست، هنگامی ارزشمند است که امکان انتخاب راه بد نیز وجود داشته باشد.
https://eitaa.com/dokhtaranebeheshtiy
کانال دختران بهشتی
بسم الله الرحمن الرحیم کلاس #قصه_قرآنی جلسه ۵۶ ، حضرت ارمیا علیه السلام https://eitaa.com/dokht
بسم الله الرحمن الرحیم
کلاس #قصه_قرآنی
جلسه ۵۷ ، حضرت ارمیا علیه السلام
قسمت دوم
https://eitaa.com/dokhtaranebeheshtiy
🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دختران بهشتی امیدوارم که روز بسیار خوبی رو تا اینجا پشت سر گذاشته باشید و روزهای بسیار خوبی براتون پیش رو باشه
میلاد امام رضا علیه السلام را خدمت همه شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم
به کلاس امروز قصه های قرآنی بسیار بسیار خوش آمدید
امروز می خواهیم در مورد ادامه داستان حضرت ارمیا علیه السلام صحبت کنیم
با ما همراه باشید
حضرت ارمیا و فساد بنی اسرائیل
ماجرای حمله بخت النصر در روایات اسلامی به طور معمول در آیه ۴ تا ۷ سوره اسرا نقل میشود
ترجمه آن به این صورت است
و به بنی اسرائیل در آن کتاب اعلام کردیم که بی گمان دو بار در زمین فساد خواهید کرد و به طغیان بزرگی دست خواهید زد پس آنگاه که وعده اولین آن دو فرا رسید بندگانی از خود را که جنگاورانی نیرومند بر شما هستند برمیانگیزیم تا شما را تعقیب کنند و داخل خانه ها را جستجو کنند و این وعده انجام شدنی است ،آنگاه دوباره غلبه بر آنها را به شما باز گردانیم و شما را با اموال و پسران یاری دهیم و تعداد نفرات شما را بیشتر کنیم ، حال اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید، پس وقتی وعده کیفر بعدی فرارسید چنان بر شما بتازند که از اندوه ، صورتتان را زشت گردانم و وارد مسجد الاقصی شوند ، چنان که بار اول داخل شده بودند و به هرچه دست یابند یکسره آن را نابود کنند
در این آیات از دو دوره فساد بنی اسرائیل و دوبار انتقام الهی از آن یاد شده است
برخی دوره نخست فساد را به زندانی کردن حضرت ارمیا و کشتن حضرت زکریا مربوط میدانند و عده ای دیگر دوره دوم را مربوط به حبس و شکنجه ارمیا شمردهاند
از سوی دیگر در برخی روایات از ماجرای حمله بخت النصر پس از قتل یحیی بن زکریا خبر داده شده و آن حادثه را انتقام خدا از قاتلان و رضایت دهندگان به مرگ یحیی برشمردهاند
علامه مجلسی میگوید بخت النصر عمری دراز داشته و در دو دوره بلندمدت به بیت المقدس حمله کرده یک زمان در زمان حضرت ارمیا و بار دیگر در زمان حضرت یحیی
ارمیا و معجزه احیای مردگان
برخی منابع شیعه به ماجرای زنده شدن افرادی از بنی اسرائیل پس از مرگ ناگهانی استدلال کردند و ارمیا را پیامبر آن ها معرفی کرده
شیخ صدوق می فرماید آنان که از بیماری طاعون رنج می بردند برای رهایی از آن، همگی از شهر خارج شدند و به ساحل دریا پناه بردند، آنگاه همه آنها به اذن خدا مردند ،سپس ارمیا با گذر از جمع مردگان به خداوند روی کرد و فرمود خدایا به آنها حیاتی دوباره بده و به این ترتیب به دست ارمیا و به فرمان خدا همگی دوباره زنده شدند
سوره بقره آیه ۲۴۳، آیا کسانی را که هزاران نفر بودند ندیدی ؟ آنگاه که از ترس مرگ از دیار خود خارج شدند پس خدا به آنها گفت بمیرید و آن ها مردند، سپس خدا زنده شان کرد ، به راستی خدا نسبت به مردم، صاحب کرم است، ولی بیشتر مردم سپاس نمی گذارند
حضرت ارمیا و جالوت
در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که حضرت ارمیا همان پیامبر دوره جالوت بوده که مردم از او تعیین پادشاهی خواسته بودند تا رهبر آنها شود ،او هم به اذن خدا طالوت را پادشاه مردم کرد
ارمیا و عذاب خدا بر اهل حجاز
و چه بسیار شهر هایی را که مردمش ستمکار بودند در هم شکستیم و پس از آن ها قومی دیگر پدید آوردیم سوره انبیاء آیه ۱۱
ارمیا را پیام آور نزول غضب خداوند بر عربهای حجاز میداند آنان که طغیان و فساد را به سر حد نهایی رسانده و پیامبرشان را کشته بودند مورد غضب خدا قرار گرفتند و ارمیا از سوی خدا نزد بخت النصر آمده و او را برای انتقام از ایشان به آن دیار می فرستد
خداوند ، پیش از حمله بخت النصر، ارمیا را مأمور کرد که( معد بن عدنان )جد پیامبر اکرم را از جزیره العرب خارج سازد
معد بن عدنان نیز خودش پیامبر بوده و مژده ی ظهور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را داده است
سرانجام حضرت ارمیا علیه السلام
در منابع اسلامی صرف نظر از روایاتی که او را همان خضر نبی دانسته است ،برای او عمری دراز برشمردند
در برخی روایات دیگر بهگونهای تصویر شده که او را شهید نامیده اند ، یعنی یهودیان ، او را زندانی شکنجه و سنگسار و شهید کردند ، در روز ۲۳ ذی قعده
حضرت ارمیا علیه السلام از عالمان دانش رمل و حروف شمرده شده و در منابع تاریخی متاثر از فرهنگ ایرانی از زرتشت به عنوان شاگرد او یاد شده
حضرت ارمیا علیه السلام نقش های متعدد دیگری در جامعه ایفا میکرد
☘آبادسازی مصر
☘ پادشاهی بر مصر پس از تخریب آن به دست بخت النصر
☘ پنهان کردن تابوت حضرت موسی که در آخرالزمان از دریاچه طبریه بیرون خواهد آمد و ...