eitaa logo
دولت قوی
616 دنبال‌کننده
81 عکس
19 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح «ملی» و «فراملی»؛ منطقه‌ای و جهانی: پیرامون «دولت قوی»، «مقاومت» در برابر نظم ناعادلانه‌ کنونی جهان و «هویت دینی»، «پیشرفت» و «عدالت اجتماعی» نقد، پیشنهاد و سؤالات خود را با من در میان بگذارید: 🇮🇷 👤eitaa.com/ahs_tafreshi
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ امّ المصائب! 🔹 گام اول در ادارۀ کشور به شیوۀ اسلامی فهم منطق اسلام در توصیف مسائل و پدیده‌ها می‌باشد تا تجویزهای اسلامی را درک نموده و به آن ملتزم باشیم. 🔸 مهم‌ترین مانع در این مسیر دستگاه معرفتی معیوبی است که در علوم انسانی غیر اسلامی و غرب‌زده، معیار توصیف و تجویز مسئولین قرار گرفته است. 👤 حسین کاوه ✍️ 🆔 @SOLLAM 🆔@Asre_jadid_57
⭕️مهم‌ترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توامان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح برقرارکردن بین این دو خودش دستآورد عظیمی است و طرح درست ابعاد این صورت‌مسئله بذاته از پاسخی که احتمالاً می‌خواهیم بدهیم به مراتب مهم‌تر و دشوارتر است؛ لذا طی‌نمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه می‌تواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید. 👤دکتر موسی نجفی ❓پرسش یکی از مخاطبین کانال: با سلام و ضمن تبریک ایام دهه فجر، و چهل و چندسالگی انقلاب این‌روزها فضای حقیقی و سایبری پر از بیان دستاوردهای چهل ساله‌ی انقلاب شده! خیلی خوبه اما ای کاش در کنار تبیین دستاورد‌های سخت‌افزاری انقلاب در حوزه‌های علمی و تکنولوژیک، به بیان دستاوردهای تمدنی آن هم کمی پرداخته میشد! گرچه فکر کنم چهل سال در مقیاس زمانی تمدنی کم باشد، اما آیا نمی‌توان دستاوردها، ضعف‌ها و چالش‌های تمدن‌سازی در این چهل سال رو بیان کرد؟ یا لااقل دستاوردهای انقلاب در حیطه‌ی علوم انسانی چه از لحاظ تربیت نیرو و چه تولید محتوا رو خیلی مشتاقم از زبان شما بشنوم. به خصوص فهم مهم‌ترین چالش‌هایی که در آینده در مسیر تمدن‌سازی با آن مواجهیم در چهل و چندسالگی انقلاب خیلی ضروری است (به این امید که به شناخت بهتر وظیفه و عمل به اون با تطبیق بیشتر برنامه‌ریزی‌ها منجر بشه، لاقل برای شخص خودم!) ممنون میشم از نظرتون بهره مندم کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝پاسخ استاد: با سلام و تشکر از پرسش یا پرسش‌های خوبتان، در پاسخ باید بگویم که جواب درست و کافی این سؤالات بسیار وسیع و به اندازه عمر چهل‌ساله نظام می باشد. اگر بخواهم به یک نکته کلیدی ولو به اجمال در این‌باره اشاره داشته باشم می‌توانم بگویم مهم‌ترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توأمان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح برقرارکردن بین این دو خودش دست‌آورد عظیمی است و طرح درست ابعاد این صورت‌مسئله بذاته از پاسخی که احتمالاً می‌خواهیم بدهیم به مراتب مهم‌تر و دشوارتر است؛ لذا طی‌نمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه می‌تواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید. توجه داشته باشید تمدن غربی و طرفدارانش در سراسر جهان، قرن‌هاست رقیبی در قد و قواره آن نمی شناسند؛ بنابراین تحقق آنچه گفته شد را دست کم نگرفته به ارزش‌های درون آن بیشتر فکر کنید. 🌐https://eitaa.com/drmousanajafi 🆔@Asre_jadid_57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تنها چیزی که حاج قاسم را پیش می‌برد، ارتباطی بود که با آقا داشت. 👤ابراهیم حاتمی‌کیا: ▪️وقتی درباره فعالیت‌های حاج قاسم تحقیق کردم، فهمیدم او چقدر درد کشیده است. در شرایطی که هیچ نشانه مثبتی دریافت نمی‌کرد، تنها چیزی که حاج قاسم را پیش می‌برد، ارتباطی بود که با آقا داشت. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب می‌کند. 👤دکتر محمدرضا قائمی‌ نیک ▪️در این دیدگاه دقیق استاد قنبریان، نکته ناگفته‌ای وجود دارد و آن این‌که فقاهت انقلابی، ناگزیر از بیان هستی‌شناسی موضوعات فقهی خود است. ما در ماجرای ساخت بناهای اسلامی و تفاوت آن‌ها از بناهای غیر اسلامی، نیازمند توضیح هستی‌شناختیِ این امور هستیم و بدون این توضیح، عملاً این رویکرد فقاهت انقلابی، تبدیل به مسئله‌ای ایدئولوژیک شده و قابل اقناع برای مخاطب نیست. معماری، تکنولوژی، شهر و نظایر آن‌ها یک وجه هستی‌شناختی دارند که بدون توجه به آنها نمی‌توان حکم فقهی قانع‌کننده‌ای مطرح کرد. بخشی از این وجه هستی‌شناختی در اشارۀ آیت‌الله جوادی آملی به خیال متصل و منفصل قابل مشاهده است؛ مخصوصاً اگر توجه داشته باشیم که انقطاع خیال متصل از خیال منفصل در هنر مدرن، تابع اراده‌ای سیاسی بوده است. ▪️به نظر می‌رسد بایستی به سنتِ قدما در فقه که همواره در کنار دانش‌های دیگری نظیر کلام و حکمت بوده‌اند، توجه جدی داشت. بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب می‌کند. 🌐https://eitaa.com/ijtihad 🆔@Asre_jadid_57
▪️عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق در جلسه‌ای مرتبط خوانده بودند، منتشر کرد، نوشت: «غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است. معظم‌له این بیت از سروده خود را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند: تو را است معجزه در کف ز ساحران مهراس عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز متن کامل این غزل با دستخط مبارکشان برای اولین بار منتشر می‌شود.» 🆔@Asre_jadid_57
▪️متن شعر معظم‌له به شرح زیر است: دِلا! ز معرکه‌ی محنت و بلا مگریز چو گِردباد به‌هم پیچ و چون صبا مگریز تو رااست معجزه در کف، ز ساحران مهراس عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز تو موج غیرت و عزمی، ز بحر بیم مدار حذر ز غرش طوفان مکن ز جا مگریز ز سست‌عهدی ایام دلشکسته مشو نشانه باش چو پرچم، ز بادها مگریز چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز تو از تبار دلیران خیبر و بدری چو ذوالفقار و چو حیدر بزن صلا مگریز به نوشخند منافق ز ره کناره مگیر به زهرخند معاند به انزوا مگریز چو ره به قبله‌ی امن است پایمردی کن خطا مکن، ز توهم به ناکجا مگریز چو تیر را هدف گیر و بر هدف بنشین ز کج‌روی به حذر باش و از خدا مگریز «امینِ» خلق و امانت‌گزار یزدان باش به صدق کوش و خطر کن ز مدعا مگریز 🆔@Asre_jadid_57
▪️بیتی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در آستانه‌ی عملیات وعده‌‌ی صادق در یکی از جلسات مرتبط خواندند: تو راست معجزه در کف ز ساحران مهراس عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز و سپس این آیه‌ی قرآن را تلاوت فرمودند: و أَوْحَيْنا إِلى‌ مُوسى‌ أَنْ أَلْقِ عَصاكَ 🆔@Asre_jadid_57
دولت قوی
من از داخل سایت‌ها این مطلب رو دیدم و اگر میدونستم که کانال حضرت آقا مشابه همین پست رو منتشر کردند، همون رو با لینک اصلی بازارسال میکردم.
✍ یادداشت تحلیلی 👈 معجزه عصای حضرت موسی(ع) در آیات قرآن 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک بیت از سروده‌ی گذشته خود را در جلسه‌ای مرتبط در آستانه عملیات وعده صادق قرائت کردند که در آن به داستان معجزه عصای حضرت موسی (علیه‌السّلام) اشاره شده بود. به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR ماجرای معجزه عصای حضرت موسی (علیه‌السّلام) را براساس آیات قرآن به همراه تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در این یادداشت بررسی کرده است. 🔹️«تو را است معجزه در کف ز ساحران مهراس عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز» در این بیت از صنعت شعری «تلمیح» استفاده شده است. «تلمیح» این است که شاعر یا نویسنده در ضمنِ کلام به آیه، حدیث، داستان، شعر یا مَثَل رایجى اشاره کند بدونِ این‌که اصل آیه، حدیث، داستان، شعر یا مَثَلْ را بیاورد. 🔹️این بیت نیز تلمیح به آیات ۶۸ و ۶۹ سوره مبارکه طه و آیه ۳۱ سوره مبارکه قصص و آیات مشابه آن است. این آیات به دو دوره‌ی آغازین رسالت حضرت موسی (ع) و دوره مبارزه او با فرعونیان اشاره دارد. اینکه چگونه معجزه الهی توانست مؤمنان را بر ابرقدرت فرعون غلبه دهد. به همین دلیل این معجزه، دارای پیام‌های مهم سیاسی، اجتماعی و تربیتی است. 🔍 مطالعه متن کامل یادداشت: khl.ink/f/56111 🌐https://eitaa.com/khamenei_ir 🆔@Asre_jadid_57
🎨 | تو را است معجزه در کف... ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق، در جلسه‌ای مرتبط، بیت شعری را که پیش از این با تلمیح به داستان معجزه عصای حضرت موسی سروده بودند، خواندند. 🔹️رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در این اطلاع‌نگاشت، آیاتی از قرآن مجید را که در آن به ماجرای معجزه عصای حضرت موسی (علی‌نبینا‌وآله‌و علیه‌السلام) پرداخته شده است، منتشر میکند. 📥 نسخه با کیفیت این اطلاع‌نگاشت را از اینجا دریافت کنید. 💻 Farsi.Khamenei.ir 🌐https://eitaa.com/khamenei_ir 🆔@Asre_jadid_57
⭕️جمهوری اسلامی جنگی را با دنیا شروع نکرده، بلکه نفسِ وجود جمهوری اسلامی؛ یعنی حکومت دین، دشمن‌درست‌کن، دشمن‌تراش و جنگ‌راه‌‌بینداز است. هر جایی که نغمه‌ی توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آنجا به وجود آمدند. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ▪️"مقدّمه‌ی بحث این است که در این‌که جمهوری اسلامی در حال یک مبارزه‌ی همه‌جانبه است، کسی تردید ندارد؛ همه این را قبول داریم که جمهوری اسلامی در حال یک مبارزه‌ی سخت و یک مبارزه‌ی همه‌جانبه است؛ نه‌فقط در زمینه‌ی سیاسی، [بلکه] در زمینه‌ی فرهنگی، در زمینه‌ی اقتصادی، در زمینه‌ی اجتماعی، در زمینه‌ی امنیّتی، ما در حال مبارزه‌ایم. [البتّه] جنگ نظامی و مبارزه‌ی نظامی هم در برهه‌ای از زمان بوده که متوقّف شده و [الآن] نیست امّا سخت‌تر از آن، جنگ‌های امنیّتی است، جنگ‌های اقتصادی است، جنگ‌های فرهنگی است که ما در جریانیم و در حال جنگیم؛ این را هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند. ▪️بله، کسانی هستند که به این‌که ما در این وضعیّت هستیم -در حال جنگ هستیم- اعتراض دارند که چرا با دنیا باید ما جنگ داشته باشیم؟ کسانی هستند که معترضِ به این معنا هستند. تصوّر آن‌ها این است که جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده؛ لذا می‌گویند خب چرا ما این‌جور و در این وضع هستیم؟ به نظر ما این غفلت است؛ جمهوری اسلامی جنگی را با این ابعاد با دنیا شروع نکرده، بلکه نفسِ وجود جمهوری اسلامی یعنی آرمان‌ها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است -که خلاصه می‌شود در حکومت دین، خلاصه می‌شود در جامعه‌ی دینی- دشمن‌درست‌کن است، دشمن‌تراش است، جنگ‌راه‌‌بینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است که در طول تاریخ بوده؛ این چیز جدیدی هم نیست؛ هرجایی که نغمه‌ی توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آنجا به وجود آمدند؛ این مال امروز نیست؛ وَکَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الإِنسِ وَالجِنِّ یوحی بَعضُهُم إِلىٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا ۚ وَلَو شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلوهُ ۖ فَذَرهُم وَما یَفتَرونَ * وَلِتَصغىٰ إِلَیهِ أَفئِدَةُ الَّذینَ لا یُؤمِنونَ بِالآخِرَةِ وَلِیَرضَوهُ وَلِیَقتَرِفوا ما هُم مُقتَرِفونَ؛‌¹ اَبعاضِ² جبهه‌ی باطل با یکدیگر همکاری می‌کنند، یعنی هم همکاری می‌کنند و هم طرف‌دار پیدا می‌کنند؛ کسانی اِصغاء³ می‌کنند حرف‌های این‌ها را و گوش می‌کنند و دنبال این‌ها حرکت می‌کنند؛ این[طور] هست. ▪️ما در جمهوری اسلامی شعارمان عبارت است از توحید، از ولایت‌الله و ولایت اولیاءالله، عدالت اجتماعی، تکریم انسان؛ این شعارهایی که ما داریم و دنبالش هستیم، این‌ها است، و این‌ها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفیم؛ کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا؛(۴) ما این مکتب را داریم؛ خصم ظالمیم، عون مظلومیم. این موضع، طبعاً دشمن به وجود می‌آورد، دشمنی به وجود می‌آورد، دعوا راه می‌اندازد؛ این هست." 📕بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، ١٣٩۶/١٢/٢۴ ۱.سوره‌ی انعام، آیات ۱۱۲ و ۱۱۳ ۲.بخش‌ها، افراد ٣.شنیدن، گوش دادن ۴.نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۴۷ 🌐https://khl.ink/f/39229 🆔@Asre_jadid_57
❓چرا واقعه‌ی موشکی، آغاز فصلی نو در باب فلسفه و علوم انسانی برای ما است؟ ✍به قلم مرتضی نقره ای 🆔@jebhe_mashhad 🆔@Asre_jadid_57
⭕️جمهوری اسلامی و انتقال فرهنگ مقاومت به ملت‌ها 🔰مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ▪️ما چه چيزی را به ملت فلسطين در برابر اسرائيل ياد داديم؟ هزاران بار هم كه بگويند به آن‌ها پول داديم؛ ما یک هزارم پولی را كه آن‌ها لازم دارند نداديم. هزاران بار هم كه بگوئيد كه تكنيك مديريت و غيره داديم؛ هرچه داديم یک هزارم نياز آن‌ها نبوده است. ▪️ولی به آن‌ها يک چيز داديم كه اسرائيل را درمانده كرده است و دشمن در برابر آن هيچ كاری نمی‌تواند بكند و آن، فرهنگ مقاومت برای خداست. ۱۳۷۶/۱۰/۲۱ ☑️@AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
📕کتاب «یک‌ ذرّه بیشتر از صفر»؛ ناشناختگی خلّاق انقلاب اسلامی با تأکید بر اندیشه‌ی سیاسی آیت‌الله‌ خامنه‌ای 📝عناوین و موضوعات کتاب: ▪️فصل اول: مسأله چیست؟ ▪️فصل دوم: ناشناختگی انقلاب اسلامی ▪️فصل سوم: کدام انقلاب؟ انقلاب سیاسی یا انقلاب اجتماعی؟ ▪️فصل چهارم: ناتمامی انقلاب اسلامی ▪️فصل پنجم: ناشنیدگی انقلاب اسلامی ▪️فصل ششم: نابسندگی محاسباتی ▪️فصل هفتم: چرخه‌ی عمل و نظر ▪️فصل هشتم: گذار به روایت اجتماعی راقی ▪️فصل نهم: نامحاسبه‌ی روزگار ✍به قلم دکتر محمدحسین طاهری ▪️۵۰۴ صفحه، انتشارات کتاب فردا 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️همه ائمه علیهم‌السلام دنبال ایجاد حاکمیت اسلامی بودند. 🔰حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ▪️من به نظرم میرسد راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد ‌باید کار بشود: 1⃣...بُعد معنوی و الهی...؛ جنبه‌ی قداست ائمّه (علیهم السّلام)؛ 2⃣جنبه‌ی کلمات و درس‌های این‌ها است... در زمینه‌های مختلف؛ در زمینه‌ی مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات،‌ معاشرت، دین، احکام؛ ائمّه‌ی ما حرف دارند، مکتب دارند [که باید] بیان بشود. 3⃣مسئله‌ی سیاست...؛‌ این همان چیزی است که بنده در آن [بررسی] سال‌های زندگی ائمّه، عمدتاً این را دنبال می‌کردم که ائمّه چه کار می‌کردند و چه کار می‌خواستند بکنند. ▪️بخش سیاست، بخش خیلی مهمّی است. سیاست ائمّه چه بود؟ این‌که امام با همه‌ی آن مقامات، با همه‌ی آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید و مانند این‌ها، این به نظر اصلاً برای انسان وقتی که درست توجّه کند قابل فهم نیست؛ آن‌ها هدف‌های بزرگی داشتند. هدف عمده‌ی آنها هم ایجاد جامعه‌ی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا. خب مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ی کشور و اداره‌ی حکومت. و همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ یعنی بدون استثنا همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روش‌ها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود. 📕بیانات در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام، ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ 🌐https://khl.ink/f/56340 پ.ن: ▪️در یک نگاه کلان، اهل بیت علیهم‌السلام در دنیا به دنبال ابلاغ، بسط و گسترش و عبودیت خدای متعال بوده‌اند که این امر مهم، به دلیل امکان ادبارِ برخی فاعل‌های انسانی بنا بر و ، ناچاراً از متن تخاصم همه‌جانبه‌ای عبور می‌نماید؛ به عبارت دیگر، دعوت انبیا و ائمه علیهم‌السلام مخالفینی دارد که به دلایلی از جمله حرص، حسد و طمع، نسبت به ولایت خدای متعال و حضرات معصومین، استکبار ورزیده‌ و در نتیجه در مقابل دعوت انبیا و ائمه صف‌آرایی می‌کنند. وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَآءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ سوره‌ی مبارکه‌ی انعام-آیه‌ی شریفه‌ی ١١٢ (ر.ک به گرو‌های معارض دعوت انبیا در طرح کلی اندیشه اسلامی) ▪️بنابراین اصل درگیری طواغیت و شیاطین انسی و جنی با اهل بیت علیهم‌السلام، غیرقابل انکار است اما سیاست حضرات در این درگیری چه بوده است، طرح‌شان برای دفع فتنه‌ها و توطئه‌‌های ، تبیین و ابلاغ و نجات چه بوده است، اهداف‌ بلندمدت-میان‌مدت-کوتاه‌مدت حضرات چه بوده است، با چه سازوکارها و مکانیسم‌هایی این اهداف‌ را دنبال نموده‌اند، برای سیاسی-اجتماعی ما در و اضطرار، چه خطوطی را ترسیم کرده‌اند که باید کنشگری خود را در آن سطح پیگیری نماییم؟ پاسخ صحیح به این دست از سؤالات، با فهم معتبر از ادله‌ی معتبره در اسلام‌شناسی که همان طریق قویم است، باید صورت بگیرد که از جمله آثار فاخر و برجسته‌ی موجود پیرامون این موضوع، کتاب انسان دویست‌و‌پنجاه‌ساله‌ی رهبر معظم انقلاب می‌باشد. 🆔@Asre_jadid_57