💢 اتحاد العلماء از الجزایر و مراکش درخواست پرهیز از نزاع و جنگ کرد
🔹راشا تودی: #اتحاد_العلماء در بیانیهای اعلام کرد: «این اتحادیه با نگرانی تشدید تنش در روابط #مراکش و #الجزایر را که در کمپینهای رسانهای علیه یکدیگر، بستن مرزها، قطع روابط دیپلماتیک و اختلال در مبادلات اقتصادی تجسم یافته، دنبال میکند.»
🔹این بیانیه میافزاید: «در این زمینه به مقامات دو کشور یادآوری میکنیم که بسیاری از جنگهای ویرانگر ناشی از یک تصمیم عمدی و از پیش برنامهریزی شده نیست، بلکه به طور ناگهانی و پس از رسیدن به حالت رقابت، تنش و آمادگی به اوج خود میرسد.»
🔹در این بیانیه آمده است: «فضای تنش شدید و تحرک روزافزون بدون دلیل موجه، دو کشور عزیز مراکش و الجزایر را به درگیری نظامی میکشاند و وسعت و عواقب آن برای دو ملت برادر الجزایر و مراکش و امت عربی و اسلامی را فقط خدا میداند، در حالی که امت اسلامی-عربی ما چیزی از جنگ و درگیریهای ویرانگر کم ندارد.»
🔹در ادامه این بیانیه آمده است: «بنابراین اتحاد علماء المسلمين از پادشاه مغرب محمد ششم و جناب عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر میخواهد فوراً تمام تلاش خود را برای بازگرداندن روابط دو کشور به حالت عادی خود، برادری، وحدت و انسجام، همکاری و اقدام مشترک به کار گیرند.»
✍🏼ملاحظه:
🔹اختلافات میان الجزایر و مراکش مربوط به چند ماه و حتی چند سال اخیر نیست. این اختلافات ریشه در تاریخ دارد. در حقیقت از زمان استقلال مراکش (1956) و الجزایر (1965) از استعمار فرانسه، این دو کشور با یکدیگر اختلاف داشتند به طوری که در دهه 1960 آتش جنگ میان الجزایر و مراکش برافروخته شد. این جنگ به دلیل اختلافات مرزی رخداد و به نبرد «الرمال» مشهور شد.
🔹موضوع #صحرای_غربی از مهمترین موضوعات چالشبرانگیز بین مراکش و الجزایر محسوب میشود. مراکش ادعای مالکیت صحرای غربی را دارد و از سال 1975 تاکنون اداره امور این صحرا را به عهده دارد. در قبال #عادیسازی روابط میان مراکش و #رژیم_صهیونیستی، #آمریکا حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت. اما برخی کشورهای و از جمله #اتحادیه_آفریقا اين به رسمیت شناختن را محکوم کرده و آن را فاقد ارزش حقوقی دانستند.
🔹طی ماههای اخیر دو تحول در عرصه آفریقا رخ داد که روابط الجزایر با مراکش را تیرهتر کرد و به افزایش تنش میان این دو کشور دامن زد. اولین رخداد درخواست چندی قبل رژیم صهیونیستی به کمیساریای اتحادیه آفریقا بود تا این رژیم به عنوان عضو ناظر این اتحادیه پذیرفته شود. در پی این درخواست، بلافاصله الجزایر با آن به مخالفت برخاست و توانست 13 کشور آفریقایی را با خود همراه کند. الجزایر معتقد است تلاشها برای عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا با موافقت رئیس کمیساریای این اتحادیه و برخی از کشورها از جمله مراکش صورت گرفته است.
🔹تحول دوم در جریان سفر چند هفته قبل وزیر خارجه صهیونیستی به مراکش رخ داد. «یائیر لاپید» که برای افتتاح دفتر نمایندگی تلآویو به رباط رفته بود، در پایان سفر خود با حضور در یک نشست مطبوعاتی در شهر دارالبیضاء از نقشآفرینی الجزایر در تحولات منطقه انتقاد کرد. پس از این سفر بود که یک مقام بلندپایه الجزایر در گفتوگو با روزنامه «الشروق» هدف لاپید از سفر به مراکش را ایجاد یک جبهه نظامی علیه الجزایر دانست.
@dolatedin
⭕️ شیخ مشهور سلفی یمن: انصار الله ولی امر مسلمانان یمن است
🔹روز گذشته تعدادی از شیوخ #سلفی استانهای تعز و إب با #محمدعلی_الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو شورای عالی سیاسی انصارالله دیدار کردند.
🔹در این دیدار که با حضور شیخ #محمد_المهدی از شیوخ مشهور سلفی یمنی و رئیس جمعیت #خیریة_الحکمة برگزار شد بر لزوم گفتگو بین مذاهب مختلف اسلامی تاکید شد.
🔹شیخ محمد المهدی در این دیدار با تاکید بر اینکه #انصارالله در حال حاضر #ولی_امر مسلمانان یمن است، گفت ما سلفیها خود را مکلف به #حبّ و #تسلیم و #اطاعت از شما میدانیم و این «دین» و اعتقاد ما است و مسأله «سیاست» نیست.
🔹وی افزود ما در بیانیهها، سخنرانیها و خطبههای نمازجمعه خود، مردم به خصوص جوانان را به مشاهده وضعیت آشفته و ناامنیهای عدن و دیگر مناطق تحت کنترل دولت هادی فرامیخوانیم و بابت امنیت موجود در مناطق زندگی خود از انصارالله سپاسگزاریم.
🔹نماینده شیوخ سلفی #تعز نیز در این دیدار با اشاره به حضور منظم سلفیهای استان تعز در مراسمات و راهپیماییهای انصارالله و حتی حضور برخی افراد با اعتقادات سلفی در مقابله با ائتلاف عربی درخواستهای خود از دولت صنعا را مطرح کرد.
✍️ شیخ محمد المهدی شیخ سلفی مشهور یمنی مستقر در استان #إب در مرکز #یمن است که از ابتدای دهه 90 میلادی جمعیت خیریه الحکمه را به همراه تعدادی دیگر از همفکران خود تاسیس کرد و تا کنون ریاست آن را بر عهده دارد.
🔸جمعیت خیریه الحکمه یکی از فعالترین خیریههای سلفی یمن است که فعالیتهای مذهبی و #خیریه زیادی در مناطق مختلف یمن انجام داده است. همزمان با انقلاب بهار عربی در سال 2011 حزب سلفی #رشاد به عنوان بازوی سیاسی این تشکیلات تاسیس شد. این حزب پس از حمله #عربستان به یمن مانند دیگر تشکیلات سیاسی یمنی به دو شاخه موافق و مخالف حمله عربستان به یمن تقسیم شد.
🔸المهدی از ابتدای انقلاب انصارالله با سیطره انصار بر استان إب مخالفت نکرده و تاکنون با دولت صنعا همراه بوده است.
@dolatedin
✍️ علی عبدالرحمن الحذیفی: از حمله به «روافض» در حضور رفسنجانی تا دعوت به وحدت اسلامی!
🔸بخش اول
🔹جمعه گذشته، ۱۴ آبان، علی عبدالرحمن الحذیفی، امام و خطیب مشهور #مسجد_نبوی، خطبههای #نماز_جمعه را به موضوع «وحدت مسلمانان و نهی از تفرقه» اختصاص داد. حذيفی در خطبههای نماز جمعه در #مسجدالنبی در شهر #مدینه منوره گفت که انسجام، #وحدت، وابستگی متقابل، هماهنگی، همبستگی، شفقت، دفاع از حقیقت، دست برداشتن از اختلاف و دست برداشتن از #تفرقه، دژی است که جامعه به آن پناه میبرد و مأمنی برای همه و قدرتی برای دین و راه حفظ منافع دنیوی، امنیت و سلامتی از دسیسهها و آسیبهای دشمنان است.
🔹شنیدن از «دعوت به وحدت و پرهیز از اختلافات» به خودی خود از زبان یک شیخ #سلفی سعودی غریب است، سلفیتی که هویت خود را در تمرکز بر گسلهای عقیدتی دیده است و از فرعیترین اختلافات مذهبی به مثابه اصول اعتقادی و معیار ایمان و کفر کوتاه نیامده است.
🔹اما شنیدن چنین سخنانی از زبان #حذیفی بسیار شگفتآورتر است، کسی که نزدیک به چهل سال یکی از ائمه جماعت مسجد نبوی بوده است و در طول این سالیان بارها و بارها از خطر اندیشه «#رافضی» گفته است.
🔹برای مخاطب ایرانی اگر نام «حذیفی» یادآور چیزی باشد، به احتمال بسیار یادآور ماجرای حملات شدید او به شیعیان در خطبه نماز جمعه مسجد نبوی در حضور رئیس جمهور پیشین ایران، هاشمی رفسنجانی، باشد. جمعه ۸ اسفند ۷۶ رفسنجانی در سفر ده روزه خود به #عربستان، به رسم ادب وحدت، در نماز جمعه مسجد نبوی حاضر میشود، اما حذیفی چنان خطابهای علیه شیعیان و مسأله #تقریب مذاهب میخواند که رفسنجانی و هیئت همراه مجبور به ترک نماز جمعه میشوند.
🔹او تقریب بین شیعه و سنی را همچون تقریب میان اسلام با یهود و مسیحیت خواند و گفت: «چگونه ممکن است بین قرآن و تلمود شیطان تقریبی صورت گیرد؟ تقریب اسلام و مسیحیت چگونه است؟... و چگونه میتوان بین اهل سنت و شیعه تقریبی حاصل شود؟ اهل سنتی که حامل قرآن کریم و سنت رسول خدا صلى الله عليه و سلم بودهاند و خداوند دین را به وسیله آنان حفظ کرد و آنها بودند که برای برافراشتن چراغ اسلام و ساختن تاریخ باشکوه آن تلاش کردند و (در مقابل) روافضی که صحابه را لعن میکنند و اسلام را نابود میکنند، زیرا #صحابه رضی الله عنه کسانی هستند که دین را به ما منتقل کردند، پس اگر کسی به آنها طعن زند دین را از بین برده است».
🔹اوج سخنرانی تند حذیفی آنجا بود که گفت: «چگونه میتوان بین اهل سنت و روافض تقریب ایجاد کرد، وقتی که خمینی، امام ضلالت، را امام معصوم قرار دادهاند و او را نایب مهدی خرافی خود میشمرند؟!» (متن و صوت سخنرانی)
🔹رفسنجانی در خاطرات خود ادامه ماجرای آن روز را چنین نوشته است: «من و همراهان به عنوان اعتراض از صفوف جماعت بیرون رفتیم. در اتاقکناری، نمازمان را جداگانه به جماعت خواندیم. به همراهانمان از سعودیها و رئیسحرم شریف که همراه ما آمدند، گفتیم این اظهارات تفرقهانگیز بین مسلمین، دلیل عدم صلاحیت این فرد برای امامتجمعه است؛ آنها هم حرف ما را تأییدکردند. رئیسحرم عذرخواهیکرد و گفت، این امام جمعه، فرد بیاطلاعی است. ساعتی بعد، آقای دکتر نفیسه، وزیر همراه، تلفنی گفت که مأموران به دستور مرکز مشغول رسیدگی به اظهارات او هستند و برخورد شدیدی خواهد شد و از من عذرخواهی کرد. عصر امیر عبدالله هم تلفنی از ریاض با من صحبت کرد و شدیداً اظهار تأسف کرد و گفت، “اِنّی آسفٌ کثیر کثیر کثیر کثیر” وگفت، این شخص تنبیه میشود.»
🔹حذیفی مدتی (که ظاهرا بیش از سه سال نبوده است) از امامت مسجد نبوی کنار گذاشته میشود و سپس دوباره این خطیب و قاری محبوب سعودی به امامت این مسجد شریف بازمیگردد. اما رویه حذیفی پس از این دوره نیز چندان تغییری نکرده و همچون هر شیخ سلفی، «روافض» را از انتقادات خود بینصیب نمیگذاشت.
🔹در #بهار_عربی و در اکتبر ۲۰۱۱ و پس از اعتراضات #شیعیان العوامیة در استان #قطیف، حذیفی خطبه تند دیگری علیه شیعیان در نماز جمعه مسجد النبی(ص) خوانده و از حکومت میخواهد معترضان رافضی را سلب تابعیت کرده و آنها را به سرداب سامرا بفرستد! همین باعث میشود حکومت سعودی برای جلوگیری از تنشهای بیشتر، بار دیگر حذیفی به مدت یک سال از امامت مسجد نبوی کنار گذارد.
ادامه دارد...
@dolatedin
✍️ علی عبدالرحمن الحذیفی: از حمله به «روافض» در حضور رفسنجانی تا دعوت به وحدت اسلامی!
🔸بخش دوم
🔹حال پس از ده سال، حذیفی با استناد به آیاتی از قرآن کریم که از اختلافات میان امت مسلمان و درافتادن در فتنهها پرهیز میدهد، به وحدت اسلامی دعوت کرده است. او هشدار میدهد که گفتار و نوشتار ممکن است صفوف را از هم جدا و گروهها را متفرق کند، بین چهرهها اختلاف افکند، از راه حق منحرف کند و اختلاف را گسترش دهد؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند «من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيراً أو ليصمت: هر که به خدای تعالی و به روز قیامت ایمان دارد باید به خیر و نیکی سخن گوید، یا باید که خاموش باشد».
🔹این سخنان را به سختی میتوان سفارشی خواند؛ نه خطبههای نماز جمعه در عربستان از دستورالعملی هفتگی پیروی میکند (چنانکه مثلا در امارات خطبههای هر هفته به موضوعی ویژه اختصاص مییابد) و نه حذیفی ۷۶ ساله چندان از خود شخصیتی گوش به فرمان حاکمان نشان داده است.
🔹این نشان میدهد خاموشی و کمفروغی این روزهای گفتمان سلفیت در عربستان، تنها واکنشی به فشارهای حکومت و تشدید سیاستهای لیبرالی در سالیان اخیر نیست. اینکه یکی از مهمترین و تندترین خطیبان جمعه در عربستان چنین مفصل در ثنای وحدت مسلمانان و کنار گذاشتن اختلافات خطبه میخواند، باید به مثابه نشانهای دیگر از «پوست انداختن #نهاد_دین در عربستان» دیده شود.
🔹سال ۲۰۱۵ بود که پیش از این دوره تازه، با انتشار کتاب «ما بعد السلفیة» گفتگوهای بسیاری بر سر افول جریان سلفی و آینده پس از سلفیت درگرفت. دو نویسنده مصری و #نوسلفی کتاب، احمد سالم و عمرو بسیونی، در این اثر خوانشی تازه از سلفیت معاصر ارائه داده و با دست گذاشتن بر عواملی درونزا، آیندهای نزدیک را برای رسیدن به دوران #پساسلفیت پیشبینی کردند.
🔹از جمله این عوامل، خلأ مرجعیت فکری در سلفیت سعودی است؛ در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱، سه مرجع و ستون اصلی اندیشه سلفی، یعنی #ابن_باز، #البانی و #ابن_عثیمین از دنیا رفتند و سلفیت به یکباره به یک جنبش بیسر بدل شد که پس از آن دیگر نتوانست شخصیتهای علمی برجستهای در آن تراز به خود ببیند.
🔹از این گذشته، سلفیت تازگی و جذابیت نخستین خود را نیز از دست داد و از سوی دیگر خوی #دیگرستیزی شدید در سلفیان، دامن خود آنها را نیز گرفته و با اندک اختلافهایی، جریان سلفیت فرقه فرقه شده و انشقاقهای گستردهای را به خود دید. اختلافهایی که حتی به #تکفیر دوستان دیروز میانجامید.
🔹این همه در کنار عوامل برونزا و درونزای دیگر، چنین می نماید که دوران جدیدی را برای سلفیت رقم زده است؛ دورانی که دیگر نه تنها از کلیدواژههای «شرک» و «کفر» و «رافضی» و... بر منبرهای شیوخ سلفی عربستان چندان خبری نیست، بلکه همان حنجرههایی که تا دیروز خود آتش منازعات را میدمیدند، امروز خیرخواه امت شده و به وحدت مسلمانان و سکوت در برابر اختلافات دعوت میکنند.
@dolatedin
⭕️ پروژه دیانت ابراهیمی بین الازهر و امارات
✍️عصام تلیمه
🔸ملاحظه: دوشنبه گذشته، ۱۷ آبان، احمد الطیب نسبت به ترویج اصطلاحی موسوم به «دیانت ابراهیمی» که هدف ادغام ادیان یهودی، مسیحی و اسلام ذیل یک دین واحد و یکپارچه را دنبال میکند، واکنش مهمی نشان داد و این ایده را به شدت ردّ کرد. وی گفت: «هرچند ایده دیانت ابراهیمی، در ظاهر دعوت به وحدت جامعه بشری، اتحاد آن و پایان دادن به درگیریها است، اما در واقع دعوت به مصادره ارزشمندترین داراییهای بنی بشر یعنی آزادی اعتقاد، آزادی ایمان و آزادی انتخاب است».
آنچه در ادامه میآید یادداشتی از #عصام_تلیمه، از علمای الازهر و مدیر دفتر پیشین شیخ یوسف قرضاوی، در تشریح زوایای این پروژه دینی-سیاسی است.
🔹عربی21: ایده ادغام ادیان در یک پروژه دینی واحد، یک ایده قدیمی است که در زمان محمد انور سادات، رئیس جمهور فقید #مصر، پس از پروژه #عادیسازی وی با #رژیم_صهیونیستی مطرح شد. او از «#مجمع_الأدیان» سخن میگفت و به دنبال ساختن مکانی بود که سه دین #یهودیت، #مسیحیت و #اسلام را در کنار هم گرد آورد. حتی پیشنهاد میشد که یک کتاب دینی بیانکننده ادیان سهگانه برای تشویق و حمایت از این ایده، تألیف و به دانشآموزان در مدارس تدریس شود.
🔹پس از مطرح شدن این ایده، شیخ الازهر، دکتر #عبدالحلیم_محمود رحمه الله، این نظر را ردّ و از همه جنبههای دینی و غیر دینی آن را تضعیف کرد. شیخ #الازهر با تمام قدرت علمی و نمادین خود در برابر این اندیشه ایستاد تا اینکه سادات مجبور شد طرح موضوع را به زمانی دیگر موکول کند که مصر و جهان عرب آن را بپذیرد.
🔹در آن زمان، هر عاقلی احساس میکرد که این ایده به همان اندازه که با آوردن رژیم صهیونیستی به جمع ادیان و مؤمنان به ادیان و باز کردن باب عادیسازی بین مردم ارتباط دارد، ربطی به ادیان ندارد، هر چند از اسم «دین» بهرهبرداری میشد. ایمان یک مسلمان به همه پیامبران امری طبیعی است و در غیر این صورت عقیده او صحیح نیست، چنانکه خداوند متعال فرموده است: (لا نفرق بين أحد من رسله)، اما این مانع نمیشود که در مقابل پیروان هر دینی که شب و روز با اشغال و غصب به مقدسات و سرزمین ما حمله میکنند، بایستیم و تجاوزات و جنگهای آنها را به هر وسیلهای متوقف نکنیم.
🔹اما اکنون #امارات نه از طریق مجمع الأدیان مورد نظر سادات، بلکه از طریق آنچه که «#دیانت_ابراهیمی» نامیدهاند، پیشنهاد ایجاد مجتمعی متشکل از مسجد و کلیسا و کنیسه را ارائه کردهاند. امارات از طریق شیخ عبدالله #بن_بیه با صدور فتوایی مبنی بر مصالحه با رژیم صهیونیستی و صدور حکم به برقراری رابطه با آن، در پی «عادیسازی فقهی» برآمد.
🔹سپس میخواستند چیزی را که ما میتوانیم آن را «عادیسازی دینی» بنامیم، با بازگرداندن همه ادیان به یک پیامبر، که پیامبر خدا (ص) ابراهیم (ص) است، برقرار کنند. گویی که ادیان ابراهیمی رسالتی از جانب خدا دریافت نکردهاند و شرایع استوار برای آنها نازل نشده است. این چنین ما را با بازگشت به سوی ابراهیم (علیه السلام) و پیامبری که پیامبران سه دین را گرد هم میآورد، فریب میدهند؛ بیایید با بلند کردن نام او تجارت کنیم و این گذرنامهای باشد برای رسیدن به ایده عادیسازی که تنها در خدمت صهیونیستها است!
🔹وگرنه چرا اکنون چنین ایدهای مطرح شده است؟ آیا این کشورها واقعاً در برقراری ارتباط با ادیان، پرورش آنها، حفظ آنها و تشویق مردم به دینداری واقعی و معتدل جدی هستند؟ حقیقت این است که رابطه این کشورهایی که طرفدار این عقیده هستند با ادیان و به ویژه دین اسلام و پیروان آن، رابطه بسیار بدی است.
🔹برای متولیان این فراخوان مشکوک تعجبآور بود که شیخ الازهر، #احمد_الطیب، با ردّ این ایده و تبیین نادرستی این اندیشه و اهداف آن، راه عبدالحلیم محمود را دنبال کند. زیرا هیچ عالمی نیست که از خدای متعال بترسد و چنین اندیشهی شیطانیای را توجیه کند، اندیشهای که نه از دین نشأت میگیرد و نه از اخلاق و نه از هیچ اصل صحیح دیگری.
🔹رسانههای قدرت در مصر همیشه به شیخ الازهر طعنه میزنند که او مرد امارات است و همیشه در پروژههای دینی امارات اگر در رأس آن نباشد، بخشی از آن است. اما وقتی پای مسائل ثابت و استوار دینی به میان میآید، موضع او روشن است و شاید همین فرصتی باشد برای نشان دادن موضع شیخ الازهر نسبت به امارات و پروژه آن.
@dolatedin
⭕️ «مبلغان قهوهخانهها»؛ مردان الازهر بین دود قلیان و ترانههای ام کلثوم
🔸بخش اول
🔹العرب: الازهر پس از آنکه #وزارت_اوقاف کنترل خود را بر مساجد شدیدتر کرد و توانست دیدگاه خود را در مورد روش و ابزار گفتگو با نمازگزاران تحکیم ببخشد، به دنبال فضاهای جدیدی است که بتواند نقشهای اجتماعی و مذهبی خود را در کف جامعه تقویت کند.
🔹الازهر به فکر مسیرهای دیگری خارج از #مساجد افتاد و #واعظان خود را به حضور مؤثر در کانونهای جوانان، کلوپها و قهوهخانهها سوق داد و حضور کاروانهای تبلیغی خود را در جاهای مختلف تشدید کرد تا به نوعی وجود و حضور معنوی خود را اثبات کند.
🔹نظیر عیاد، دبیر کل #مجمع_البحوث_الإسلامیة (وابسته به الازهر)، از حوزههای تبلیغی خواست تا «ایدههای جدیدی را برای ارتباط با مردم ابداع کنند و یک گفتمان تبلیغی روشنگرانه را ارائه دهند و مفاهیمی که به غلط فهم شده است را برای مردم روشن کنند و زمینههای گفتوگوی متقابل و مؤثر با آنها را فراهم کنند.»
🔹چنین مینماید که فعال شدن جنبش #مبلغان با واکنش به اقدامات موفق وزارت اوقاف مرتبط است، چرا که الازهر چهار سال پیش نیز بیش از 600 کاروان تبلیغی را به قهوهخانهها و مراکز جوانان اعزام کرد که به نتیجه نرسید و طرح خود را که از مناطق دورافتاده آغاز کرد و قرار بود به قاهره برسد، کامل نکرد.
🔹فعالان شبکههای اجتماعی تصاویر واعظانی را که در قهوهخانهها و مراکز جوانان در مناطق مختلف و با #لباس_رسمی الازهر (روپوش و #عمامه) پرسه میزدند، پخش کردند. نظرات مربوط به این قضیه به دلیل تناقض میان ظاهر مبلغان جوان و موضوعاتی که در قهوهخانهها مطرح میکنند و میان تصویر شیخ الازهر #احمد_الطیب، که به نظر میرسد تلاش میکند تا ایدههای خود را در میان ترانهها و دود قلیان به اشتراک بگذارد، طنز زیادی به همراه داشت.
🔹اقدامات الازهر با مخالفت برخی از علمای آن مواجه شده است و معتقدند که نقش اصلی الازهر این است که مرجع و نهادی مهم باشد که برنامهریزیهای مؤسسات مذهبی مرتبط با #فتوا و #تبلیغ را تنظیم میکند.
🔹این افراد باور دارند که قرار دادن تعدادی از شیوخ #الازهر در آماج مزاحمتها و انتقادها به دلیل حضور آنها در محیطی که برای انتقال دیدگاههای تبلیغی آنها مناسب نیست، تأثیرات منفی بر تصویر الازهر در بین شهروندان دارد و در عین حال شهروندان به گروههایی سوق داده میشوند که ذهنیتهایی فراتر از نهادهای رسمی مذهبی دارند.
🔹یکی از واعظان که از تعدادی قهوهخانه در اسکندریه بازدید کرده و ترجیح داد نامش فاش نشود، گفت: «کاروانها با مشکل بیتفاوتی جوانان نسبت به آنچه که برای آن آمدهایم مواجه هستند و ممکن است یک مسابقه فوتبال یا غوطهور شدن در بازی دومینو عاملی مخرب برای جلب توجه بسیاری از جوانان باشد و به همین دلیل پاسخ آنها برای درخواست گفتگو منفی باشد.»
🔹وی افزود: «هدف ما این است که به جزئیات مشکلات زندگی شهروندان بپردازیم، توصیههای دینی ارائه کنیم تا برخورد با این مشکلات را تسهیل کنیم و اسلام میانهرو را که شامل افراطگرایی و خشونت نباشد، گسترش دهیم. اینها مسائلی کلی است که اکثر مردم به آن اهمیت میدهند، اما در عین حال با مخالفت برخی از صاحبان قهوهخانهها مواجه هستیم که از فتوای #تحریم سیگار کشیدن یا روبهرو شدن با مشکلات امنیتی به دلیل نقض رویههای بهداشتی ترس دارند.»
ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ «مبلغان قهوهخانهها»؛ مردان الازهر بین دود قلیان و ترانههای امکلثوم
🔸بخش دوم
🔹اقدامات الازهر با اعتراض بخشهایی از #روشنفکران مواجه شده است که معتقدند محل تبلیغ در داخل #مسجد است و نه در میان هیاهوی خیابانها و قهوهخانهها. از نظر این افراد شیخ الازهر طعمه تکرار روشهای تبلیغی جریانات #سلفی شده است که در دهه هشتاد میلادی در پیش میگرفتند، در حالی که نقش الازهر باید با ماهیت او به عنوان نهادی با وزن #تمدنی همخوانی داشته باشد، بدون گرفتار شدن در مسائلی که نهادهای جامعه مدنی قرار است با آن برخورد کنند.
🔹عبدالغنی هندی، یکی از اعضای #المجلس_الأعلى_للشؤون_الإسلامية (وابسته به وزارت اوقاف)، گفت: «تحرکات الازهر در سطح خیابانها در زمانی صورت میگیرد که وزارت اوقاف تصمیم گرفت که جلسات موعظه را در داخل مساجد متوقف کند، که این امر نشاندهنده عدم هماهنگی بین نهادهای مختلف مذهبی است».
🔹وی شانس موفقیت الازهر در تقویت #نقش_اجتماعی خود از طریق «مبلغان قهوهخانهها» را کم شمرد. وی گفت: «آنچه اکنون دولت به آن نیاز دارد، راهاندازی پروژهای است که مؤلفههای فکری مدرنی را برای مقابله با مشکلات اجتماعی در حال گسترش پیش رو قرار میدهد، مشروط بر اینکه به زبانی متفاوت از زبان الازهر در گفتگوهای خود با مردم باشد.»
🔹برخی ناظران تاکید دارند که نهادهای دولتی از الازهر خواستهاند تا نقشهای اجتماعی خود را افزایش دهد تا خلأ #اخوان را پر کند. اما بزرگترین نهاد دینی #مصر بدون توجه به تجدید گفتمان دینی و توسعه محتوا متناسب با تحولات جامعه، به این خواستهها به صورتی رسمی پاسخ داده است.
🔹تلاش #نهادهای_دینی برای برقراری ارتباط با شهروندان با موانع بسیاری برخورد میکند که باعث میشود آنها به اهداف خود نرسند، اتفاقی که در تجربه قبلی الازهر و #اوقاف از طریق کاروانهای حمل و نقل عمومی و ایستگاههای مترو رخ داد. مشکل این است که این مؤسسات روشهای خود را برای گفتگو با مردم بر پایه مبانی یا مطالعاتی علمی استوار نمیکنند.
🔹احمد سالم، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه طنطا، توضیح داد که پدیدههای فزاینده خودکشی، خشونت و فروپاشی نظام خانواده نیازمند مداخله مؤثر نهادهای مذهبی و اجتماعی است که فقدان بعد معنوی فرد مصری را جبران کند. با این حال، متولیان آن باید مشخصات خاصی داشته باشند تا نتیجه مثبتی به دور از جنبه صرفاً مذهبی به دست آورند و بتوانند گروههای جوان را به آنچه فرامیخوانند، متقاعد کنند.
🔹وی افزود که «ادامه گفتمانهای #ارعاب و #نهی که نهادهای دینی به آن عادت کردهاند، منجر به تغییر واقعی نخواهد شد و در پیش گرفتن گفتمانهای #مدارا، #سازش و پذیرش دیگری، برای مخاطبان قهوهخانهها قابل قبولتر است. مشروط بر اینکه این امر همراه با نقشهایی اجتماعی برای حل مشکلات شهروندان در مناطق فقیرنشین و شناسایی درد آنها باشد، و این همان نقشهایی است که سازمانهای #افراطی برای جلب حمایت مردم سادهتر ایفا میکردند.»
@dolatedin
♨️تعیین یعقوب هرتزوگ به عنوان خاخام یهودیان عربستان!
🔺موران تی، در توییتی مدعی شد یعقوب هرتزوگ به عنوان خاخام یهودیان عربستان منصوب شده و این انتصاب را به وی تبریک گفت!
🔺وی در این توییت تصویری از حکم انتصاب هرتزوگ را که از قدس صادر شده به نمایش گذاشت.
🔺هرتزوگ مدتی است در ریاض حضور دارد و برخی فعالیت های خود در پایتخت عربستان را به صورت ویدئویی با مخاطبین به اشتراک می گذارد. وی چندی پیش اعلام کرده بود که قرار است با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کند.
🔺سعودی پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و با وجود کنار رفتن ترامپ، پدرخوانده عادی سازی اعراب و اسرائیل در سال های اخیر، همچنان میل به عادی سازی روابط خود با اسرائیل را مخفی نکرده است.
🔺برخی تحلیلگران معتقدند در صورتی که تعیین هرتزوگ صحت داشته باشد، این اقدام منجر به افزایش تعداد یهودیان در عربستان خواهد شد و تلاشی برای تقویت عادی سازی اجتماعی روابط پیش از عادی سازی سیاسی آن خواهد بود.
#عربستان
🔸مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies