بسیاری از مصائب و گرفتاری ها در نگاه افراد سبکایمان ظلم و ستم محسوب می شود.اگر به ظاهر امر توجه کنیم چه بسا ، در این گمان، مقداری به آنها حق دهیم. ولی در واقع این نوع سخنان نتیجه ی غفلت از اصلی مهم در ربوبیت الهی است و آن عبارت است از قانون امتحان و ابتلاء.
این اصل و سنت الهی ، ظاهر ظالمانه بسیاری از اتفاقات را در نگاه ما تغییر می دهد. حضرت امیر علیه السلام در سخنی کوتاه به اصلاح آن نگرش اشتباه و تذکر این اصل مهم اشاره کرده اند:
«إِنَّ اللّهَ تَعَالى قَدْ أَعَاذَكُمْ مِنْ أَنْ يَجُورَ عَلَيْكُمْ وَ لَمْ يُعِذْكُمْ مِنْ أَنْ يَبْتَلِيَكُمْ » (نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳)
ترجمه :
زره ای تردید نداشته باشید که خداوند متعال به طور قطع به شما اطمینان داده است که به شما ستم نمی کند اما اصلا تضمین نکرده که شما را امتحان نکند.
پس به جای آنکه حوادث ناگوار را نوعی تبعیض و ستم محسوب کنیم نگاهی واقعی تر داشته و نقطه ای که در آن ایستاده این را با دید آزمایش بنگریم
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
«کل الصید فی جوف الفرأ»
لابد این مثل معروف را شنیده اید،«الفرأ» [مهموز اللام و یجوز تخفیفه الفا کما هو المقرر فی علم الصرف ر.ک: شرح شافیه ابن الحاجب للرضی رحمه الله ج۳ص۵۰ ] یعنی گورخر و معنای مثل این است که تمام صید در درون گورخر جمع است. این مثل به مانند تمامی امثال ، دارای مورد و شأن صدوری است که زمخشری آن را چنین بیان می کند:«تصيد [ماض من باب التفعل] قوم فاصطاد بعضهم أرنبا و بعضهم ظبيا و بعضهم فرأ أى حمارا فجاؤا بصيدهم صاحبهم فطرحوه بين يديه فقال ذلك [ای: کل الصید فی جوف الفرأ] أراد أنه أكبر الصيد فاذا اصطيد [مجهول اصطاد] فهو بمنزلة كل الصيد» و در ادامه مضرب این مثل را چنین بیان می کند : «يضرب فى الواحد الذى يقوم مقام الكثير لعظمه»
(المستقصی في أمثال العرب - 2، صفحه 224)
الغرض اینکه این جمله را علماء در پاره ای از موارد به کار برده اند که ملاحظه آنها خالی از لطف نیست:
۱.مرحوم آقا رضای همدانی راجع به جواهر الکلام این مثل را به کار برده اند.
۲.مرحوم علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی در کتاب امام شناسی ج ۱۳ ص ۲۲۸ راجع به کتاب شریف «عبقات الانوار» علامه میرحامدحسین هندی این تعبیر را به کاربرده اند.
۳.در اعیان الشیعه ج ۶ ص ۷۰ عباراتی را از ملل و نحل شهرستانی راجع به شیخ این سینا نقل می کند که در ضمن آن این مثل را، راجع به مقام فلسفی ابن سینا به کار برده است.
۴. در برخی از کتب در مقام شمارش مقدمات اجتهاد راجع به علم اصول این مثل را به کار برده اند. ر.ک: المکاسب طبع السید محمدکلانتر ج ۱ ص ۸۱.
۵.نظامی عروضی در مقاله طب راجع به قانون ابن سینا این مثل را به کار برده و می گوید از تمام کتب طب کفایت می کند.
این بنده حقیر نیز مکرر به دوستان گوشزد کرده ام که لازم است در هر رشته ای متون و منابع اصلی را شناسایی کرده و در تحصیل و تحقیق به سراغ آنها رفت. کتب دسته دوم و سوم معمولا موجب اتلاف وقت می شوند.برخی طلاب سنتی خوان گمان می کنند هرچه در ادبیات قبل از عصر حاضر نوشته شده ارزش خواندن دارد (به نحو موجبه کلیه)و هرچه در سالیان اخیر نوشته شده ارزش ندارد (به نحو سالبه کلیه) و این نگرش در هر دو بخش اشتباه است.خیلی از طلاب را می بینم که سالهاست هنوز حول جامع المقدمات می چرخند و گمان می کنند که حقیقتا علوم اولین آخرین در این دو جلد به ضمیمه حواشی آن جمع شده است و هر روز به دنبال تعلیقه یا حاشیه ای جدید بر این کتب می گردند!! غافل از اینکه این مجموعه ی گرانبها جامع مقدمات است نه جامع همه سطوح علم ! بعد از درس گرفتن کتب ضروری این مجموعه [شرح التصریف ، احدالعواملین و الکبری ، یکی از صمدیه ، هدایه و انموذج ] و مطالعه دقیقه سایر کتب آن ، باید به مراحل بالاتر ارتقاع پیدا کرد حرف های اصلی و مبانی اساسی در کتب بالاتر و علوم بعدی بیان شده است.
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_معصوم
✍🏻 استاد علی مومنی
🌍دحوالارض یعنی گسترش زمین🌏
┈••••ه✾ 🌺 ✾ه••••┈
💢روز بیست و پنجم ذی القعده روز بزرگی است و رخداد مهمی اتفاق افتاده است؛ در چنین روزی نخستین جایی که از زیر آبهای زمین سر بر آورد و خشک شد و گسترش یافت، کعبه و سر زمین مکه بوده است؛و لذا مکه را ام القری یعنی اصل و ریشه تمامی آبادی ها، گویند.
📚بحارالانوار ج ۵۷ ص ۲۹
🔅 إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ🔅📚(آل عمران، ۹۶)
نخستين خانهاى كه براى ( عبادت) مردم بنا نهاده شد، همان بكّه (اسم دیگرمکه) است؛ كه پربركت، و مايهی هدايت جهانيان است.
🔸خداوند در این باره می فرماید:
" وَ الْأَرْضَ بَعْد ذلِک دَحاها، ...
بعد از آن ( آفرینش آسمان ) زمین را گسترش داد
📚(نازعات- ۳۰)
مطلب خیلی مهم این است که انسان توجه کند به نعمت های بی شمار ی که خداوند در اختیار بشر گذارده است تا به وسیله ی آن ها خوشبختی دنیا و آخرت خودش را تأمین کند.
🔸از جمله آن نعمت ها "زمین" است که وجود ۴۶۰ آیه در قرآن حاکی از اهمیت آن است آیاتی مانند به خلافت رسیدن انسان در زمین ( إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً،بقره آیه ۳۰) که در راستای همین خلافت، هرچه را برای زندگی و تکامل بشر لازم است ، مهیا نموده است، مانند انواع جمادات و نباتات و حیوانات، از چرنده و پرنده و خزنده و آبزی، در کوه و دشت و دریاها و آبها و مانند خورشید و ماه و حرکت های وضعی و انتقالی که پدیدآورنده ی شب و روز و چهار فصل می باشد.
🔸لازمه ی شکرانه این نعمت بزرگ الهی، تفکر، دعا و عبادت است.
حضرت علی (علیه السلام) فرمود: ✨هر که روز ۲۵ ذی القعده را روزه بگیرد و شبش را به عبادت سپری کند عبادت صد سال برای او نوشته می شود.✨
🔸دعای روز "دحوالارض" نیز مضامین عالیه ای دارد که با جمله "اللهم داحی الکعبه... " شروع می شود و اواخر دعا مربوط به امام زمان (عجل الله فرجه) است.
‼️ تذکر ‼️
🔸سرّ طرح قیام و ظهور امام زمان "عج" در این دعا این است که: خداوند زمین را آفرید تا خلیفه الله تربیت و هدف نهایی آفرینش ( معرفت، عبودیت و عدالت اجتماعی) محقق شود و این مهم به واسطه بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه) محقق خواهد شد.
┈••••ه✾ 🌺 ✾ه••••┈
🔸درجملات آخر دعا می خوانیم:
🔅 اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَیْهِ وَ ارْدُدْ إِلَیْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ 🔅
🌼 خدایا درک قیامش را روزى ما کن و در روزگارش ما را حاضر کن و بر او درود فرست و سلام او را به ما باز رسان، درود و رحمت خدا و برکاتش بر او باد.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج ع🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
دروس و بحوث
اصول تحصیل به روش سنتی تصمیم گرفتم برخی از قواعد مهم روش تحصیل صحیح ، که از اساتید فن آموخته ام یا
با سلام
پیشتر وعده دادم راجع به اصول تحصیل به روش سنتی مطالبی را عرض کنم.
قبلا تذکر این نکته لازم است که «روش سنتی» اصطلاحی شده که هر کس از آن معنایی اراده می کند و اساتید با داشتن نقاط مشترک ، دیدگاه های متفاوت و بعضاً متضادی دارند و این باعث شده برخی از طلاب مبتدی دچار تحیر شوند.بماند که برخی را توهم برداشته و فک می کنند سند «روش سنتی» به صورت ششدانگ و تک برگ به نام آنها خورده است و هر روز به تخطئه ی اساتید مشغول اند و هرکس غیر از خیالات ایشان معتقد باشد را سنتی ندانسته و بی سواد می خوانند.خلاصه یحسبون انهم یحسنون صنعا.
به حمد الله و توفیقه حقیر علاوه بر اساتیدی که در شیراز و یا در مشهد در تابستان و تعطیلات درک کردم در حدود دوازده سال با اساتید زیادی مراوده داشته و دارم که در علمیت و سنتی بودن آنها ذره ای شک نیست و سالها به صورت عمومی و خصوصی از آنها استفاده کرده ام و آنچه بیان می شود حاصل تامل و جمع بندی بیانات این عزیزان است.
و علی الله التکلان و نسال منه السداد و التوفیق لامتثال امر مولانا امیرالمومنین ع فی نهج البلاغه : اعینونی بورع و اجتهاد و عفه و سداد فانه ولی السداد و الرشاد
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
اصول تحصیل به روش سنتی (۱)
هدف عالمانه
«إِنَّ اَلْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيقٍ»
بر اساس آموزه های دینی و سفارش های اهل بیت علیهمالسلام ، هر انتخاب و تصمیمی در زندگی انسان باید عالمانه و عاقلانه باشد.تحصیلات حوزوی نیز مشمول این اصل اند.
اهداف واقعی و معنابخش همواره اهداف اخلاقی و عرفانی اند و اهداف علمی در طول آن ها قرار می گیرند.در این نوشتار از بررسی اهداف اخلاقی و عرفانی چشم پوشی می کنیم چرا که از توان این قلم حقا ،ثبوتا و اثباتا خارج است.لذا به هدف علمی اشاره می کنیم.
مبنای اولی تحصیلات سنتی طبق آنچه حقیر معتقدم «کسب اجتهاد جامع در تمامی رشته های مورد نیاز برای فهم جامع دین» است و پس از اکتساب آن، «تمحض و تحصیلات فوق تخصصی در برخی از رشته های مذکور ( به حسب شرایط محصل و طبقه بندی نیازها) و ورود به عرصه پژوهش ، نوآوری ، تولید علم و ورود به عرصه های اجرایی و قدم در وادی تمدن سازی اسلامی »
بر این اساس طلبه سنتی خوان باید عمر خویش را به دو قسم تقسیم نماید و جوانی و انرژی خود را ابتدا در عرصه نخست مصروف داشته و سپس تا پایان عمر مشغول عرصه دوم گردد.
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
[امروز آخرین یکشنبه ماه ذی القعده است و آخرین فرصت برای خواندن نماز پرفضیلت آن. در زیر کیفیت و فضیلت نماز مذکور را از عبارت مرحوم سید رضی الدین بن طاووس در کتاب شریف اقبال نقل می کنیم. التماس دعا ]
فصل
فيما نذكره ممّا يعمل في يوم الأحد من الشّهر المذكور و ما فيه من الفضل المذخور
وجدنا ذلك بخطّ الشيخ علي بن يحيى الخيّاط رحمه اللّه و غيره في كتب أصحابنا الإماميّة، و قد روينا عنه كلّما رواه، و خطّه عندنا بذلك في إجازة تاريخها شهر ربيع الأوّل سنة تسع و ستّمائة، فقال ما هذا لفظه: روى أحمد بن عبد اللّه، عن منصور بن عبد الحميد، عن أبي أمامة، عن انس بن مالك قال:
خرج رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله يوم الأحد في شهر ذي القعدة فقال: يا أيّها النّاس من كان منكم يريد التّوبة؟ قلنا: كلّنا نريد التوبة يا رسول اللّه، فقال عليه السلام: اغتسلوا و توضّئوا و صلّوا اربع ركعات و اقرءوا في كلّ ركعة فاتحة الكتاب مرّة و «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ» ثلاث مرّات و المعوّذتين مرة، ثمّ استغفروا سبعين مرّة، ثمّ اختموا بلا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العلي العظيم، ثم قولوا:
يا عَزِيزُ يا غَفَّارُ، اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ الاَّ انْتَ.
ثم قال عليه السلام: ما من عبد من أمّتي فعل هذا الاّ نودي من السّماء: يا عبد اللّه استأنف العمل فإنّك مقبول التّوبة مغفور الذنب، و ينادي ملك من تحت العرض: أيّها العبد بورك عليك و على أهلك و ذريتك، و ينادي مناد آخر: أيّها العبد ترضى خصماؤك يوم القيامة، و ينادي ملك آخر: أيّها العبد تموت على الايمان و لا يسلب منك الدّين و يفسح في قبرك و ينوّر فيه، و ينادي مناد آخر: أيّها العبد يرضى أبواك و ان كانا ساخطين، و غفر لأبويك ذلك و لذرّيتك و أنت في سعة من الرّزق في الدنيا و الآخرة، و ينادي جبرئيل عليه السلام: انا الّذي آتيك مع ملك الموت ان يرفق بك و لا يخدشك اثر الموت، انّما تخرج الروح من جسدك سلا.
(الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة في السنة - 2، صفحه 20)
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
«حاج علیِ مشتِ عباس»
امروز توفیق داشتم درمنزل ابوی میزبان یکی از پیرغلامان و شاعران دلسوخته اهل بیت علیهم السلام باشم.
حاج علی فرزند مشهدی عباس که در گویش لایزنگانی «حاج علیِ مشتِ عباس» خوانده می شود.بیش از ۸۰ سال عمر دارد و درحدود دوسال درحوزهعلمیه داراب زیر نظر مرحوم آیه الله سیدمحمدعلینسابه دارابی درس طلبگی خوانده است و به گفته خود برخی از علمای شهرستان به سبب او جذب طلبگی شده اند.البته به جهت مشکلاتی درس را رها کرده و به باغبانی روی اورده بود. اما گذشته از اینها همچنان شیفته و شیدای اهل بیتع است.
چون درس خوانده ی مکتب است و خط های قدیمی را خوب می شناسد همه جا برای خواندن قواله ها و قولنامه های قدیمی به دنبال او می گردند.امروز برایم از نوعی خط که درنوشتن اعداد در این منطقه مرسوم بوده به نام «خط سیاقی» سخن گفت و توضیحاتی به درخواست من بیان نمود.
اشعار شیرین و لطیفی نیز می سراید از جمله این دو بیت که پس از هفتادسالگی سروده است:
عمرم گذشت ز هفتاد به دربار اهل بیت
مویم سفید گشت و بس این افتخار من
مداح اهل بیتم و خدمتگذارشان
شد صرف در مدیحتشان روزگار من
به درخواست من برایم از علمای قدیم و شیوه تبلیغ آنها سخن گفت.از وقوف سه ماهه آیه الله نسابه دارابی در روستا و اثرهای تربیتی آن تا صلح و سازش دادن جسورانه و شجاعانه مرحوم آیه الله ابوالحسن شیرازی میان خوانین روستا.
در ضمن این دیدار ، از سر لطف یک دوبیتی از سروده هایشان را به یادبود تقدیم حقیرکردند.
ان شا الله بتوانیم همواره در مسیر اهل بیت ع ثابتقدم بوده ورهرو علماء و بزرگان باشیم.
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برای چه درس می خوانید؟!
خاطرات و نکاتی درس آموز از مرحوم آیه الله مجتهدی تهرانی
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
جُستارهای شعری
از کارهای معرفتافزا و لذتبخش در ایام فراغت، مطالعه دواوین شعری و بهرمندی از تلفیق علم و هنر شعرای وارسته است. آری «ان من البیان لسحرا و ان من الشعر لحکمة».شاید گاهی برخی را برای بهرمندی دوستان انشاد کردم.مثل این ابیات:
حافظ :
تو را چُنان که تویی هر نظر کجا بیند
به قَدرِ دانشِ خود هر کسی کند اِدراک
به چَشمِ خَلق، عزیزِ جهان شود حافظ
که بر درِ تو نَهَد رویِ مَسکَنَت بر خاک
اقبال :
تو اگر داری تمیز خوب و زشت
دل نبندی با کلوخ و سنگ و خشت
چیست دین برخاستن از روی خاک
تا ز خود آگاه گردد جان پاک
ادامه دارد....
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
#سخن_معصوم
⚫️ شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد.⚫️
✍🏻 استاد علی مومنی
➖گذر عمر
آن حضرت فرمود:
«فَانزِل نَفسَکَ مِنَ الدُّنیا کَمَثَلِ مَنزِلٍ نَزَلتَهُ ساعَةً ثُمَّ ارتَحَلتَ عَنهُ.»
خود را در دنیا چنان منزل ده که گویى ساعتى در آن منزل دارى و سپس از آن کوچ می کنی.
📚(بحارالانوار ج ۷۸ص ۱۶۶)
گذر عمر یک لحظه است؛ طوری که چشم ببندی و باز کنی.
💐ساعت زندگی نگردد کند
💐روزها می روند آه چه تند
➖خلاصه ی فرمایش حضرت این است که دنیا یک ساعت است چنانچه جدشان پیامبراکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود:
" الدُّنْيَا سَاعَةٌ فَاجْعَلهَا طَاعَةً "
📚(بحارالأنوار ج ۷۰ ص ۶۸)
یعنی دنیا یک ساعت است پس آن را طاعت قرار بده.
🔷 توضیح 👇🏻
🔹۱- مراد از دنیا همین دنیایی است که در آن زندگی میکنیم از زمان تولد تا مرگ.
🔹۲- اما ساعت در اصل به معنی گذر زمان است که از "ساع " مشتق شده؛ جزئی از زمان را ساعت گویند چون در حال گذر است؛
💐بر لب جوی نشین و گذر عمر ببین
💐کاین اشارت زجهان گذران مارا بس
➖امیرالمومنین (علیه السلام) در خطبه ی ۱۸۸ نهجالبلاغه می فرمایند "با چه سرعت ساعت ها روز را و روزها ماه را و ماه ها سال را و سال ها عمر را تمام می کنند.
💐 تا چشم نهادیم بهم صبح دمید
💐 تا دیده گشودیم ز هم روز گذشت
🔹 ۳- اما طاعت يعنی، انسان عاقل و مومن و هوشیار می تواند تمامی ۲۴ ساعت بلکه ساعت عمرش را از خواب و بیداری و خوردن و آشامیدن و تمامی حرکات و سکنات و سکوتات و گفتار و کردار و همه فعالیت های زندگی را رنگ و صبغه الهی داده و برای قرب به خدا انجام دهد چنانچه خود خداوند متعال یاد می دهد که: «قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. انعام، ۱۶۲»
بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند، پروردگار جهانیان است.
➖ ختم کلام، این روایت است که پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" فرمودند:
«أكْيَسُ الكَيِّسِينَ مَن حاسَبَ نَفْسَهُ و عَمِلَ لِما بَعدَ المَوتِ و أحْمَقُ الحَمْقى مَنْ ٱتْبَعَ نَفْسَهُ هَواهُ و تَمنّى على اللّه ِ الأمانِيَّ»
زيركترينِ زيركان كسى است كه از نفْس خويش حساب كشد ( بسی کتاب بخواندی، کتاب نفس بخوان) و براى بعد از مرگ كار كند ( برگ عیشی به گور خویش فرست) و احمق ترينِ احمق ها كسى است كه نفْس خود را دنباله رو هوسِ خويش كند و از خدا آرزوها طلبد ( یعنی مرد آرزوها باشد نه مرد عمل )
📚( بحارالانوار ج ۷۰ ص ۶۹ )
💐سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست
💐در میان این و آن، فرصت شمار امروز را
🔵 زندگی زیباست به شرط آنکه قدر لحظه ها را بدانیم و منتظر لحظه نجات بخش ظهور مهدی موعود "عجل الله فرجه الشریف" باشیم.
🌼 غم فزون شد قلب خون شد صبر از دلها برون شد
🌼 بارالها غمگسار شیعیان کی خواهد آمد
🍀اللهم عجل لولیک الفرج🍀
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از با نهج البلاغه
بسم الله
🔵کرامتی دیگر از #امام_هادی ع
یکی از اعمال مستحب ماه #رجب که ابن المشهدی در مزار از آن یاد کرده زیارت کردن امیرالمؤمنین علیه السلام است. وی برای انجام این زیارت، پانزده زیارتنامه پیشنهاد کرده است. دوازدهمین زیارتنامه، زیارت بسیار زیبا و فاخری است که توسط #امام_هادی علیه السلام انشاء شده است.
🔅حضرت هادی ع در سفری که به اجبار معتصم از مدینه به عراق میرفتند، به زیارت جدشان رفتند و امیرالمؤمنین علیه السلام را به این زیارتنامه زیارت کردند.
📎شیخ عباس نیز این زیارت را درمیان زیارتهای امیرالمومنین علیه السلام به عنوان زیارت غدیریه نقل کرده وتوضیح داده که در همه زمانها و مکانها میتوان این زیارت را خواند.
✍️چند نکته درباره محتوای این زیارتنامه:
1) در این زیارتنامه بیش از 150 فضیلت از #فضائل_امیرالمؤمنین ذکر شده است.
2) با آرایهی #اقتباس و در اوج بلاغت، بسیاری از آیاتی که در شأن امیرالمؤمنین نازل شده، در این زیارتنامه گنجانده شده است.
3) در زیارتنامه چهار سبکِ حماسه(علیه غاصبان حکومت)، مدح (در فضائل امام علی)، رثا (در مظالمی که بر ایشان رفته است) و دعا (لعنت بر ظالمان و ...) با ظرافتی دلنشین و بدون هیچ گونه تکلف در کنار هم قرار گرفته است.
4) اعتراض امام هادی علیه السلام علیه غاصبان حکومت (از سقیفه تا عباسیان) به صورت آشکار و با استدلال کلامی خردپسندی بیان شده است.
5) برخی از جملههای تاریخی امیرالمؤمنین علیه السلام از خطبههای ایشان اخذ شده و به صورتی بسیار هنرمندانه در متن زیارت گنجانده شده است. جملههایی مانند؛
«قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ِ وَ نَهْيِهِ فَيَدَعُهَا رَأْيَ عَيْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا وَ يَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِيجَةَ لَهُ فِي الدِّين»،
«لَعَمْرُكُمَا مَا تُرِيدَانِ الْعُمْرَةَ لَكِنْ تُرِيدَانِ الْغَدْرَةَ».
6) پس از صد سال بر کلیدواژههای مهم امیرالمؤمنین مانند «همج رعاع»، «ناکثین»، «مارقین» و «جهاد تنزیل و تأویل».... تأکید شده است.
↩️انشاالله در ماه رجب و نیز در ایام غدیر، توفیق تأسّی به امام هادی علیه السلام (زیارت امیرالمؤمنین با این زیارتنامه عمیق و زیبا) به همه ما دست بدهد.
#آیات_فضائل_علی_ع
#مناسبتی، شماره 38 (#امام_هادی)
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
با سلام
بنا داشتم در ایام تعطیل مطالب بیشتری در کانال ارائه کنم اما حضور در روستا و بر طرف کردن احتیاجات دینی مردم این توفیق را از حقیر سلب کرده است.بحمدلله در این اربعینی که تاکنون در روستا بودم وظایف مختلفی از اقامه نماز جماعت و تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه و برگزاری کلاس برای کودکان و اقامه نماز بر میت تا سخنرانی برای مسوولین شهرستان و بررسی امور موقوفات و احیای برنامه غدیر و اطعام و...
همه اموری بود که مردم به ما مراجعه کردند و در همه این امور به نحو احسن انجام وظیفه شد امروز نیز لوح تقدیری از طرف مسجد اهدا شد.و لله الحمد.
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
✍🏻 استاد علی مومنی
💠 در ۲۴ ذی الحجه دو امر فوق العاده مهم اتفاق افتاده است که دال بر عظمت و عصمت و فضیلت اهل بيت "عليهم السلام" می باشد.
🔶 اتفاق اول: نزول آیه مباهله و روز آشکار شدن حقانیت اسلام به واسطه پنج تن آل عبا
و بزرگترین فضیلت علی علیه السلام که خداوند او را جان پیامبر معرفی کرده است {انفسنا وانفسکم}. و همچنین دلالت دارد بر افضلیت علی علیه السلام بر سایر انبیا؛ چون وقتی پیامبر اسلام از همه انبیا افضل است کسی که به منزلهی جان اوست او هم افضل خواهد شد.
✍🏻 و درضمن جريان مباهله، آيه تطهير که دال بر عصمت اهل بیت می باشد نازل شده است 🔅"انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا"🔅 سوره احزاب آیه ۳۳
🔶 اتفاق دوم: سالروز بخشش انگشتر در رکوع و نزول آیه ولایت"إنّما ولیّکم.. "(آیه ۵۵ مائده). که به اقرار علماء تشیع و تسنن عامل به این آيه فقط علی علیه السّلام است.
ببخشد در رکوع خاتم گدا را
به سجده جان و دل داده خدا را
✍🏻 در توضیح هر کدام از این رویدادهای بسیار مهم و آيات مربوطه به آنها غير از شصت منبع معتبر اهل سنت، در تمامی کتابهای مربوطه مطرح شده و به شبهات جواب داده شده است. در بحارالانوار جلد ۲۱ از صفحهی ۲۷۶، حدود ۸۰ صفحه بحث کرده است. ما خلاصه وار به جریان مباهله اشاره می کنیم.
🔅"فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ"🔅
هر گاه بعد از علمی (وحی) که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره عیسی با تو به ستیز برخیزند پس بگو: "بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله ( تضرع و زاری و دعا) کنیم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. (سوره آل عمران آیه ۶۱)
💠 مباهله چيست؟
مباهله از ریشهی بهل، در لغت به معنای رها کردن و ول نمودن و دعا کردن با اصرار و تضرع و زاری است و در اصطلاح، زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئلهاى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مىشوند و به درگاه خداوند دعا و تضرع نموده و لعن و نفرین مىکنند تا خداوند آن کس را که بر باطل و دروغ است رسوا نموده و به حال خودش رها نماید و مجازات کند.
💠 خلاصه واقعه:
این آیه به ضمیمه آیاتی که قبل و بعد از آن نازل شده، نشان میدهد که در برابر پافشاری مسیحیان در عقاید باطل خود، از جمله ادعای الوهیت حضرت مسیح (علیه السلام) و عدم کارایی منطق و استدلال در برابر لجاجت آنها، پیامبر(صلی الله علیه وآله) مأمور میشود که از طریق مباهله وارد شود، و صدق گفتار خود را از این طریق خاص و روحانی به ثبوت برساند؛ یعنی با آنها مباهله کند تا راستگو از دروغگو شناخته شود!
✍🏻 پیامبر اکرم پیش از آنکه مباهله کند، عبا بر دوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین عَلیهمُ السلام را در زیر عبا نمود و گفت: پروردگارا هر پیغمبرى را اهل بیتى بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او، خداوندا اینها اهل بیت من هستند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنى. پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد. پس حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) آن چهار بزرگوار را بیرون برد از براى مباهله؛ همین که چشم اُسقف اعظم به آنها افتاد گفت: چهرههایی را میبینم که اگر اینها دست به دعا بردارند، یک نفر از نصاری در روی زمین باقی نخواهد ماند. وقتی کار به اینجا رسید، همهی علمای نصاری تسلیم شدند که جزیه بدهند، اما با او مباهله نکنند.
این نعمت بزرگ را به همه عزیزان تبریک عرض می نمایم.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از مطول استاد احمدی
کتاب اول أثری است شهير، از عالم و فقیه وارسته، ادیب و شاعر توانمند، مرحوم علامه میرزا ابوالفضل طهرانی (١٣١۶ق) رحمه الله تعالی که در نوع خود کم نظیر است
شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور، محصل جهد و مثابرت و همچنین محبت و ولایت آن دانشمند به حضرت سید الشهداء سلام الله علیه میباشد.
کتابی سرشار از تحقیق و تدقیق و تتبع، در علوم مختلفه از لغت و نحو تا کلام و فقه و رجال، که تمامی این ها بر محور زیارت عاشورا، شرحی قویم را شکل داده است.
در درک بلندای رتبه این نوشته، توجه به تقریظ استاد مولف آن، یعنی مجدد مذهب،مرحوم میرزا محمدحسن شیرازی اعلی الله مقامه،که به امر ایشان این اثر تالیف گشته، مکفی است:
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب شریف شفاء الصدور الحق کتابی است در نهایت خوبی و تمامیت و متانت و جامع بین مراتب تحقیق و تتبع و محیط به ذکر انواع فضائل و معارف.
برای اصناف و طبقات مردم نافع و ممتع در باب خود بی نظير
شایسته است که عموم خوانندگان به آن رجوع نموده و از تأمل در مباحث او تصحیح عقاید و رفع مشکلات نمایند.
امید که خداوند اقدس جل ذکره هرکه را در این امر دخلی یا معاونتی بوده به هر وجه که باشد با جناب خماس آل عبا عليه و علي جده و ابيه و امه و أخيه و الطاهرين من ذريته افضل الصلاة و السلام، که وضع این کتاب به جهت احیای امر و اعلای کلمه آن جناب است، محشور فرماید
بمحمد و آله الطاهرين صلوات الله و سلامة عليه و عليهم أجمعين.
الاحقر محمد حسن الحسیني
___
این اثر مشتمل بر دو باب و یک خاتمه است.
باب اول در شرح سند و متن روایت زیارت عاشورا
باب دوم در شرح و ترجمه الفاظ زیارت عاشورا
خاتمه در ترجمه و بیان مشکلات دعای علقمه
ان شاء الله بر آنیم که نکاتی چند از این کتاب، به محضر أعزه ارائه کنیم
هدایت شده از مطول استاد احمدی
کتاب دوم، مجموعه بیانات فقیه وارسته و استاد برجسته اخلاق، مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی اعلی الله مقامه الشریف، در آخرین سال حیات مبارکشان میباشد که با وجود کسالت و بیماری، در ماه محرم ، بیان نمودند.
این سخنان که در قالب جلد اخیر از مجموعه سلوک عاشورایی منتشر گشته ، با محوریت خطبه منا حضرت اباعبدالله علیه السلام و در صدد بیان اهداف قیام حضرت بوده و همچون سایر آثار آن استاد، به نحوی است که عالم و عامی از آن بهره میبرند.
ان شاء الله در این ایام، بر سر سفره سخنان آن عالم فقید خواهیم نشست.
هدایت شده از مطول استاد احمدی
📚شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور
1⃣ السلام عليك يا ابا عبد الله(قسمت دوم)
شرح این عبارت در دو مقام است که مقام اول در بیان سلام گذشت
◾️مقام دوم : اباعبدالله
این کلمه مبارکه، کنیه است.
▪️کنیه مأخوذ از کنایه میباشد به معنای بردن نام چیزی با اشاره و هرجا که قصد نداشته باشند نام کسی را ببرند او را به نسبت پدر، مادر یا فرزند با لفظ أب و ام و ابن یاد کنند و این الفاظ را کنایه گویند چرا که دلالت آن بر ذات، به صراحت اسم نیست.
از آنجا که غالب نفوس، از خطاب شدن با اسم،اباء دارند و القابی غیر اسم که سبب تعظیم است و در عجم شیوع دارد مانند خان و میرزا و...، در عرب متعارف نبوده است، لهذا با کنیه تعبیر میشده است و این روش را مناسب ادب میدانستند.
به همین سبب،برای هرکسی کنیه ای میگذاشتند که گاه قبل از آن بوده که فرزندی داشته باشد بلکه در ابتدای ولادتش، به تفأل اینکه فرزند دار بشود او را مکنی میکردند.
▪️از اخبار کثیره به دست میآید که ابوعبدالله کنیه حضرت امام حسین علیه السلام بوده از زمان طفولیت چنانچه در روایت اسماء بنت عميس است که روز اول ولادت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، اورا گرفت و گفت: (یا اباعبدالله، عزیز علي) و گریه نمود. اسماء عرضه داشت پدر و مادرم به فدایت از روز اول چنین میکنی؟!
فرمودند :گریه میکنم بر پسرم که فئه باغية کافره از بني امية اورا میکشند
(امالی شیخ طوسی ص367)
این کنیه در میان ائمه مشترک میان دو امام است. یکی جناب سیدالشهدا علیه السلام و دیگر جناب امام صادق علیه السلام.
▪️بیان شد که این کنیه از ابتدا ولادت سیدالشهدا برای ایشان بوده و البته باید این امر، به اذن رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد و معلوم است که آن جناب، بدون وحی الهی ابداً اقدام به امری نمیفرمودند پس باید سرّی در این کنیه پوشیده باشد.
در اینجا دو وجه از برای آن بیان میگردد
وجه اول) چون حضرت سید الشهداء سلام الله علیه در مقام اظهار عبودیت و ثبات قدم در توحید و محبت حضرت حق، چنان اقدام کرد که احدی از انبیا و اولیا جز جد و پدر و برادر بزرگوارش علیهم السلام نتوانستند نیل آن مرتبه کنند و همه به لسان حال گفتند (لو دنوت أنملة لاحتقرت) خصوصا در روز عاشورا که عبادتی کرد که جامع عبادات ظاهریه و اعمال قلبيه بود
و همچنین مکارم اخلاق از شجاعت و سماحت و مروت و غیرت و حمیت و عفو و مدارات و نصیحت و اصلاح و یقین و اطمینان و ثبات و لین و حسن معاشرت و مواسات و بر و ملاطفت که از آن حضرت ظاهر گشته و اعظم از همه صبر که دارای همه مکارم است و مایه تعجب ملائکه آسمان ها شده و بعید نیست که اشاره به همه این کمالات شده باشد در فقره (لا يوم کیومك يا ابا عبد الله)
پس آن جناب چون در مراتب ظهور بندگی امتیازی خاص و اختصاصی مخصوص داشته،اورا به ابوعبدالله کنیه دادند.
این وجه به مشرب لغت عرب نزدیک است چرا که هر کس دارای صفتی باشد در مقام مبالغه،چنین میکنند و گاهی به سبیل تجرید بیانی میگویند (فلان ابوجواد) یعنی صاحب جود زیاد است و اگر تتبع در کُنای منقوله از عرب کنید و تدبر نیکو نمایید فصل مشبعی از این قسم خواهید یافت که رفع استبعاد کند.
همچنین کنیه حضرت رسول به ابوالقاسم از این قسم است چنانچه در اخبار وارد شده است که پیغمبر را ابوالقاسم گفتند چرا که قسمت جهنم و بهشت به دست اوست.
وجه دوم) از آنجا که اگر حضرت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا این جد و جهد نمیکرد، طریقت شریعت محمدیه کامل از روی زمین ریشه کن گشته و مردم به روش جاهلیت و طریقه کفار مستقر میشدند و هوای دنیا غالب شده و مُسلمی رخساره هیچ هادی ای مشاهده نمیکرد
پس هرکس بعد از آن جناب، پرستش خدا و پیروی مصطفی نمود همه به برکت آن وجود مقدس است که (لولاه ماعبد الله و لولاه ما عرف الله) (بحار الانوار ج26، ص246)
علی هذا، به حقیقت آن حضرت، پدر همه بندگان خداست چرا که پدر به معنای مربی و مؤيد در عربیت شایع است
همچنین مراد از عبدالله، جنس بندگان خداست چه عبد عبادت باشد چه عبد عبودیت و از این امر، استعمال لفظ در اکثر از معنی واحد لازم نمی آید چرا که حقیقت عبودیت خضوع و تذلل است و عبادت وظیفه عبودیت است.
و الله اعلم.
#شفاء_الصدور #محرم
درخواست نصیحت از آیه الله العظمی سیستانی حفظه الله راجع به زیارت اربعین و پاسخ ایشان:
محضر مرجع اعلای جهان تشیّع حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دام ظلّه الوارف)
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
عظم الله لکم الأجر
ما که همزمان با اربعین سیدالشهداء (علیه السلام) رهسپار کربلا هستیم، برای بهره افزونتر و پاداش بیشتر و آگاهی بدانچه از آن غفلت میورزیم، نیاز به رهنمودهای پدرانه حضرت عالی داریم. انتظار میرود که این راهنماییها همه اقشار جامعه را فرا گیرد.
خداوند نعمت وجود مبارک آن جناب را پایدار فرماید، إنّه سمیع قریب.
ونسألکم الدعاء
جمعی از مؤمنان
پاسخ 👇