eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
574 عکس
82 ویدیو
134 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۹ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ انتشار دروغ درباره‌ی نامزدهای انتخابات 1⃣2⃣ سؤال: در جریان انتخابات، افراد در مجالس و سخنرانی‌ها، دانسته یا ندانسته، موضوعات مختلفی را به نامزدها نسبت می‌دهند؛ آیا بازگو کردن آن‌ها شرعاً اشکال دارد؟ ✅ جواب: اگر مطالب مذکور دروغ باشد، یا اهانت به شخصی باشد، شرعاً جایز نیست. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
❇️ حکم کوتاهی در انجام وظیفه‌ی انتخاباتی 2⃣2⃣ سؤال: آیا کوتاهی نکردن در امور اجرایی انتخابات یک وظیفه‌ی قانونی است، یا شرعاً نیز اشکال دارد؟ ✅ جواب: کوتاهی در امور اجرایی انتخابات، خیانت در امانت محسوب شده، و شرعاً جایز نیست. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
جلسه ۴. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۵۱.و قد اشتهر الاستدلال عليه بقضية عروة. ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.21M
🎙جلسه ۴. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین: بيع الفضولي... الأولی المکاسب، ج۳، ص ۳۵۱؛ و قد اشتهر الاستدلال عليه بقضية عروة البارقي 📆 دوشنبه‌؛ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۴: «ویژگی شيعه واقعی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ لِي: يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟! فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ... «يَا جَابِرُ! وَ اَلله مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اَللهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلّا بِالطَّاعَةِ، وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ اَلنَّارِ، وَ لاَ عَلَى اَللهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ؛ مَنْ كَانَ للهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ، وَ مَنْ كَانَ للهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ، وَ مَا تُنَالُ وَلاَيَتُنَا إِلّا بِالْعَمَلِ وَ اَلْوَرَعِ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 تقرّب به خدای متعال جز از طريق اطاعت پروردگار ممكن نيست. ✅ اين آن نکته‌ای است كه ما بايد آن‌را بفهميم. ❌ بلايی كه بر سر بنى اسرائيل آمد از همين ناحيه بود، اين‌ها فكر كردند يک تافته جدا بافته‌ای هستند، از ديگران امتياز دارند، (نحن ابناء الله و احبّائه) ⛔️ مى‏فرمايد: برائت از آتش دست ما نيست. هيچ كس بر خدا حجتی ندارد كه بگويد من اطاعات تو را نكردم به اين جهت كه مثلاً محبّ اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام) بودم. ✅ هركس مطيع خداست او دوست ماست، ولیّ ما اوست، هركس كه گنهكار باشد معصيت الهى را بكند دشمن ماست. 🍃 مثلاً شما كه يک فردى وابسته و علاقمند به امام (رضوان‌الله‌عليه) و جمهورى اسلامی هستيد، معيارتان در دوستى و دشمنى همين است، اگر كسى با جمهورى اسلامی مخالفت می‌كند، معارضه مى‌كند، به شما هم اظهار دوستى مى‌كند شما مى‌گوييد چه دوستى‌اى؟! تو دارى به آن محتواى اعتقاد من و محبّت و عشق من اين‌طور پنجه مى‌زنى، آن وقت با من اظهار دوستى مى كنی؟! دوستى او را قبول نمی‌كنيد، امّا يک كسى كه او هم در بخشى از اين ميدان وسيع و عظيم مشغول همان تلاشى است كه شما در گوشه ديگرى تلاش مى‌كنید، او را از خودتان مى‌دانيد، و اگر چه با شما هيچ ارتباطى نداشته باشد. 🍃 امام باقر (عليه السلام) جز خدا در ذهن مبارک او، در دل پاک و نورانى او وجود ندارد. يک نفر بگويد آقا بنده مخلص شمايم، امّا با آن‌چه در دل شماست و همه هستی شما را، همه همّت و همه عشق شما را تشكيل مى‌دهد من با آن دشمنم، با آن مخالفم، او را عصيان مى‌كنم، امّا شما را دوست دارم باور كردنی نيست. 🍃 «و ما تنال ولايتنا إلّا بالعمل و الورع». 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی 📆 ۵ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۲ مکاسب محرّمه).
جلسه ۵. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۵. الأوامر... الفصل الثاني في ما يتعلق بصیغة الأمر... المبحث الخامس... ثانیتها. ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.7M
🎙جلسه ۵. اصول۲، کفایةالأصول؛ المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر ج۱، ص ۱۰۵؛ المبحث الخامس... ثانیتها 📆 دوشنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۵: «اقسام سه‌گانه‌ی گناه، و آمرزش آن‌ها» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي (عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ حَمَّادٍ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ، قَالَ‏: صَعِدَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) بِالْكُوفَةِ الْمِنْبَرَ، فَحَمِدَ اللهَ وَ أَثْنى‏ عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ الذُّنُوبَ‏ ثَلَاثَةٌ»...) الذُّنُوبُ ثَلَاثَةٌ: فَذَنْبٌ مَغْفُورٌ، وَ ذَنْبٌ غَيْرُ مَغْفُورٍ، وَ ذَنْبٌ نَرْجُو لِصَاحِبِهِ وَ نَخَافُ‏ عَلَيْهِ». قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، فَبَيِّنْهَا لَنَا. قَالَ: «نَعَمْ، أَمَّا الذَّنْبُ‏ الْمَغْفُورُ، فَعَبْدٌ عَاقَبَهُ اللهُ عَلى‏ ذَنْبِهِ فِي الدُّنْيَا، فَاللهُ أَحْلَمُ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُعَاقِبَ عَبْدَهُ مَرَّتَيْنِ. وَ أَمَّا الذَّنْبُ الَّذِي لَايُغْفَرُ، فَمَظَالِمُ‏ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ؛ إِنَّ اللهَ -تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- إِذَا بَرَزَ (یعنی ظَهر) لِخَلْقِهِ‏ أَقْسَمَ قَسَماً عَلى‏ نَفْسِهِ، فَقَالَ: وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي، لَا يَجُوزُنِي‏ (یعنی لایعبر عنّی، جواز یعنی عبور) ظُلْمُ ظَالِمٍ وَ لَوْ كَفٌ‏ بِكَفٍّ، وَ لَوْ مَسْحَةٌ بِكَفٍّ، وَ لَوْ نَطْحَةٌ مَا بَيْنَ الْقَرْنَاءِ إِلَى الْجَمَّاءِ، فَيَقْتَصُ‏ لِلْعِبَادِ بَعْضِهِمْ مِنْ بَعْضٍ حَتّى‏ لَايَبْقى‏ لِأَحَدٍ عَلى‏ أَحَدٍ مَظْلِمَةٌ، ثُمَّ يَبْعَثُهُمْ‏ لِلْحِسَابِ‏. وَ أَمَّا الذَّنْبُ الثَّالِثُ، فَذَنْبٌ سَتَرَهُ اللهُ عَلى‏ خَلْقِهِ، وَ رَزَقَهُ التَّوْبَةَ مِنْهُ‏، فَأَصْبَحَ خَائِفاً مِنْ ذَنْبِهِ، رَاجِياً لِرَبِّهِ؛ فَنَحْنُ لَهُ كَمَا هُوَ لِنَفْسِهِ، نَرْجُو لَهُ‏ الرَّحْمَةَ، وَ نَخَافُ عَلَيْهِ الْعَذَابَ‏». 🖊 شرح حدیث: 1⃣ فَذَنْبٌ مَغْفُورٌ 🍃 اين «عاقبه الله» يا به معنای حدّ شرعی است، گناهی کرده بود و حدّ بر او جاری شد، یا به معنای عوارضی است که بر اثر گناه بر انسان وارد می‌شود، مثلاً بيمارى ای، يا ابتلائی پیدا می‌کند، مصیبتی به او روی می‌آورد، اين‌ها می‌شود کفّارۀ گناهان. این، آن گناهِ آمرزیده است. 🌱 خدای متعال حلیم‌تر و کریم‌تر از آن است که دو مرتبه به خاطر یک گناهی، بنده‌اش را مجازات کند. 2⃣ وَ ذَنْبٌ غَيْرُ مَغْفُورٍ امّا آن گناه غير قابل آمرزش، ظلمی است كه انجام گرفت، ظلم را خدا نمی‌آمرزد؛ یعنی خدا از حق بندۀ خود نمی‌گذرد، مگر اینکه خود آن بنده راضی بشود. 🍃 علی‌الظاهر، مراد از «إذا بَرز للخليقة» فرداى قيامت است، آنجا خدای متعال سوگند ياد مى‌كند كه هیچ ظالمی از برابر من عبور نمی‌کند مگر اينكه متوقّف می‌کنم؛ یعنی ظالم را مجازات می‌کنم. این ظلم هم، هر اندازه‌ای باشد. 🍃 "مسحة" در اينجا به معنای ضرب است؛ یعنی اگرچه با دست یک ضربه‌ای به کسی بزند. 🍃 "کفّاً بکفّ" هم به همين معنى است. 🍃 "قرناء" يعني حیوان دارای شاخ، به نحو استعاره، به انسانی که مسلّح است نيز اطلاق می‌شود. 🍃 "جمّاء" یعنی حیوانی که شاخ ندارد، حربه‌ای ندارد، کنایتاً یا استعارتاً به انسان بدون حربه گفته می‌شود. 🌱 گاهى دو نفر مسلّح به سلاح يا چوب‌دستى با همدیگر می‌جنگند؛ يک وقت يك فرد مسلّح، يا چوب به دست به يك فرد بی سلاح، بی‌چوب حمله مى‌كند، ضربه می‌زند. 🌱 خداى متعال كه ولیّ همه است، برای بندگان مظلومش در روز قيامت قصاص می‌کند، تا هیچ کس از هيچ كس طلبی نداشته باشد. ✅ پس از آن كه خدای متعال مشكلات بين انسان‌ها را حل كرد (حق الناس)، نوبت می‌رسد به حساب پروردگار (حق الله). 3⃣ وَ ذَنْبٌ نَرْجُو لِصَاحِبِهِ وَ نَخَافُ‏ عَلَيْهِ آن گناه سوّم، که در مورد آن، هم امید هست، هم بیم، اگر گناهی که پنهان نگه داشته، توبه را هم روزی او کرده است؛ یعنی به او توفیق داده است که توبه هم بکند، توبه‌اش قبول شده باشد، پاک است. اگر توبه نكرده باشد، يا توبه‌اش قبول نشده باشد، گرفتار است. پس هم خائف است، هم راجی است. امیرالمؤمنین (عليه‌الصلاةوالسلام) می‌فرماید: ما هم مثل خود او برای او در بیم و امید هستیم. این بزرگواران هم در مورد ما در بیم و امیدند، که خداى متعال بپذیرد توبۀ او را يا نپذیرد. می‌فرماید: ما امید رحمت الهی را برای او داریم. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۵؛ فیض کاشانی 📆 ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۲ مکاسب محرّمه)
📜 مراتب نیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۸ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ کفاره شکستن سوگند شرعی نامزدهای انتخابات 3⃣2⃣ سؤال: آیا نمایندگانی که از انجام وظایف اصلی و قانونی خود کوتاهی می‌کنند، و بر اساس سوگند اولیه خود عمل نمی‌کنند شرعاً باید کفاره بدهند؟ ✅ جواب: اگر سوگند شرعی با شرایط آن محقق شده باشد، شکستن آن موجب کفاره می‌شود. 📌 کفاره شکستن قسم اگر کسی تخلف از قسم کند، باید یا ده فقیر را اطعام کند، یا آنان را لباس پوشاند، و در صورتی‌‌که مقدور نباشد، سه روز پیاپی روزه بگیرد. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
جلسه ۵. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۵۳. و استدل له أيضا بصحيحة محمد ابن قيس. ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
12.6M
🎙جلسه ۵. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین: بيع الفضولي... الأولی المکاسب، ج۳، ص ۳۵۳؛ و استدلّ له أيضا بصحيحة محمّد ابن قيس 📆 سه‌شنبه‌‌؛ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۵: «در قیامت رابطه تقواست، نه خویشاوندی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَامَ رَسُولُ اللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَلَى اَلصَّفَا فَقَالَ: «يَا بَنِي هَاشِمٍ؛ يَا بَنِي عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ؛ إِنِّي رَسُولُ اَللهِ إِلَيْكُمْ، وَ إِنِّي شَفِيقٌ عَلَيْكُمْ، وَ إِنَّ لِي عَمَلِي، وَ لِكُلِّ رَجُلٍ مِنْكُمْ عَمَلَهُ؛ لاَتَقُولُوا إِنَّ مُحَمَّداً مِنَّا، وَ سَنَدْخُلُ مَدْخَلَهُ (مُدْخلَهُ)، فَلاَ؛ وَ اَللهِ مَا أَوْلِيَائِي مِنْكُمْ وَ لاَ مِنْ غَيْرِكُمْ يَا بَنِي عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ إِلَّا اَلْمُتَّقُونَ. أَلاَ! فَلاَ أَعْرِفُكُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ، تَأْتُونَ تَحْمِلُونَ اَلدُّنْيَا عَلَى ظُهُورِكُمْ، وَ يَأْتُونَ اَلنَّاسُ يَحْمِلُونَ اَلْآخِرَةَ؛ أَلَا! إِنِّي قَدْ أَعْذَرْتُ إِلَيْكُمْ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ، وَ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَ اَللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِيكُمْ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 نگویید ما که قوم و خویش پیغمبریم، ما هم به همان جایی که او وارد خواهد شد یا به همان نحوی که او در قیامت وارد شود، ورود خواهیم داشت. 🍃 اولیای من چه شما باشید، چه دیگران، از میان شما جز پرهیزگاران کس دیگری نیست. 🍃 رابطه ما رابطه خویشاوندی نیست، بلکه رابطه تقواست. 🍃 ألا فلا اَعرِفُکم یوم القیامة من شما را روز قیامت شناسایی نخواهم کرد، که بگویم این برادر من است، این پسر عموی من است. 🍃 تأتون تحملون الدنیا علی ظهورکم، و یأتی من الناس یحملون الآخرة شما که خویشاوندان من هستید اگر وارد قیامت بشوید در حالی‌که دنیا بر دوش های شماست، یعنی عمل و رفتاری که در دنیا کردید، دنیا پرستی است، و دیگران که خویشاوند ما نیستند آخرت بر دوششان باشد! عملی که با خودشان آوردند، عمل اخروی باشد، اگر این‌طور باشد من شما را در روز قیامت نمی شناسم. 🍃 ألا إنّی قد اعذرت الیکم من حرف را گفتم، خودم را معذور کردم. 🍃 فیما بینی و بینکم، و فیما بینی و بین الله تعالی فیکم، من آن‌چه بین من و خداست در مورد شما گفتم، حال خود دانید. ✅ این بیان پیغمبر، برای ما واقعاً خیلی مهم است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۴؛ فیض کاشانی 📆 ۱۱ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۳ مکاسب محرّمه).
جلسه ۶. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۵. الأوامر... الفصل الثاني... الخامس... و توهم إمكان تعلق الامر. ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.2M
🎙جلسه ۶. اصول۲، کفایةالأصول؛ المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر ج۱، ص ۱۰۵؛ المبحث الخامس... و توهّم إمكان تعلّق الأمر بفعل الصلاة بداعي الأمر 📆 سه‌شنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶: «تفضّل و کرامت الهی به ذریه حضرت آدم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ زُرَارَةَ] عَنْ أَحَدِهِمَا (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لآِدَمَ فِي ذُرِّيَّتِهِ مَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ وَ لَمْ يَعْمَلْهَا كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ، وَ مَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ وَ عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ بِهَا عَشْراً، وَ مَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ وَ لَمْ يَعْمَلْهَا لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ، وَ مَنْ هَمَّ بِهَا وَ عَمِلَهَا كُتِبَتْ عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 خدای متعال برای ذریّه آدم این خصوصیت و اين موهبت را قرار داد که در واقع به احترام آدم است؛ یعنی این تفضّل را به ذریّۀ آدم می‌کنند، به لحاظ تکریم آدم (علی‌نبيّناوآله‌وعليه‌السلام). و آن خصوصیت اين است که: 🍃 تصمیم می‌گیرید یک کار خوبی را انجام بدهید، ولى توفیق انجام آن را پیدا نمی‌کنید، خدای متعال آن کار نیک را در نامه‌ی عمل شما می‌نویسد. 🍃 اگر همین تصمیم را عملی کردید، ده برابر برای شما نوشته می‌شود. 🍂 اگر تصمیم به یک گناهی گرفتید، امّا آن گناه را مرتکب نشدید، بر شما چيزى نمی‌نویسند، وِزری برای شما نوشته نخواهد شد. 🍂 امّا اگر تصمیم به گناه را عمل کردید، همان یک گناه را برای شما می‌نویسند. ✅ این، کرامتی است که خدای متعال به آبروی آدم و به خاطر آدم به ذریّۀ او عنایت کرده است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۷؛ فیض کاشانی 📆 ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۳ مکاسب محرّمه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۷ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ حکم چاپ و نشر آرم جمهوری اسلامی در تبلیغات انتخابات 4⃣2⃣ سؤال: آرم جمهوری اسلامی در بنرها و پوسترهای تبلیغاتی وجود دارد، و ممکن است برخی بدون وضو به آن دست بزنند، یا به آن بی‌احترامی کنند؛ در چنین صورتی، چاپ و اشاعه آن چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: چاپ و نشر آرم جمهوری اسلامی ایران اشکال ندارد، ولی بر کسی که به دستش می‌رسد، لازم است احکام شرعی آن را رعایت نموده، و بنابر احتیاط واجب از بی‌احترامی و نجس‌کردن و مسّ بدون وضوی آن خودداری کند. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
جلسه ۶. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۵۶. و ربما يستدل بفحوى صحة عقد النكاح. ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.09M
🎙جلسه ۶. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین: بيع الفضولي... الأولی المکاسب، ج۳، ص ۳۵۶؛ و ربما يستدلّ أيضاً بفحوى صحة عقد النكاح من الفضولي 📆 چهارشنبه‌‌؛ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶: «آثار تقوا» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي دَاوُدَ اَلْمُسْتَرِقِّ عَنْ مُحَسِّنٍ اَلْمِيثَمِيِّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: «مَا نَقَلَ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً مِنْ ذُلِّ اَلْمَعَاصِي إِلَى عِزِّ اَلتَّقْوَى إِلّا أَغْنَاهُ مِنْ غَيْرِ مَالٍ، وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ، وَ آنَسَهُ مِنْ غَيْرِ بَشَرٍ.» 🖊 شرح حدیث: 🍀 آن كسی را كه خداى متعال از ذلّت معصيت به عزّت تقوى سوق بدهد، و منتقل بفرمايد، گناهكار نباشد، در او روح تقوى بوجود بيايد، اين سه خصوصيّت را خداى متعال در او بوجود می‌آورد: 1⃣ أَغْنَاهُ مِنْ غَيْرِ مَالٍ او را بی‌نیاز می‌كند بدون اين‌كه اين بی‌نیازی متّكی به مال باشد، در عين فقر بی‌نیاز است. 🍃 روح غنا در انسان وقتی به‌وجود آمد خودش را از ما سوى الله بی‌نیاز می‌بيند، احساس غنا می‌كند، اگر چه مال هم ندارد. بر خلاف بعضى كه با داشتن اموال و ثروت، چشمشان و دلشان گرسنه است. 2⃣ وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ او را عزيز می‌كند بدون اين‌كه عشيره، خويشاوند و بستگان گسترده‌ای داشته باشد. چون عشيره و فاميل مايه عزت انسان است. 🍃 انسان متّقی با اين‌که كسى هم ندارد، امّا احساس عزت می‌كند، در چشم مردم عزيز است. 3⃣ وَ آنَسَهُ مِنْ غَيْرِ بَشَرٍ او را مأنوس مى‏كند بدون اين‌كه كسى دور و برش باشد. ❌ البته در اين كلام، توصيه به انزوا نيست. 🍃 امّا كسى كه با خدا مأنوس است، تقوى او را با خدا مأنوس كرده، بدون اينكه بشرى هم دور و بر او باشد احساس انس مى‏كند، از تنهايی احساس وحشت نمى‌كند. ✅ اين ها از آثار و خصوصيّت تقواست. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی 📆 ۱۲ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۴ مکاسب محرّمه).
جلسه ۷. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۶. الأوامر... الفصل الثاني... الخامس... إن قلت نعم، لكنه إذا أخذ قصد الامتثال. ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
10.84M
🎙جلسه ۷. اصول۲، کفایةالأصول؛ المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر ج۱، ص ۱۰۶؛ المبحث الخامس... إن قلت: نعم، لكنّه إذا أخذ قصد الامتثال شرطاً، و أما إذا أخذ شطراً 📆 چهارشنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۷: «اراده‌ی خير و شرّ الهی در مورد انسان» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ اَلسِّمْطِ قَالَ] قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ اَلاِسْتِغْفَارَ، وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ اَلاِسْتِغْفَارَ، وَ يَتَمَادَى بِهَا، وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَعْلَمُونَ» بِالنِّعَمِ عِنْدَ اَلْمَعَاصِي». 🖊 شرح حدیث: 🍃 وقتی خدای متعال براى يک انسانى اراده‌ی خیر کند، یا نسبت به كسی اراده‌ی سوء می‌کند (اين اراده‌ی خير يا سوء بی‌علّت نيست، برمی‌گردد به عمل او، مثلاً علّت اراده‌ی خير مى‌تواند دعای او باشد، يا دعای دیگران برای او، و از این قبیل عوامل، که موجب می‌شود خدای متعال براى بنده‌اش خیر بخواهد.) وقتی که اراده‌ی خیر کرده است، و این بنده گناهی مرتکب شد، خداوند متعال بعد از این گناه، یک نقمتی، یک عذابی، یک درد و ناراحتی‌ای به این شخص می‌دهد تا استغفار را به یاد او آورد. 🌱 گاهی انسان خطایی انجام می‌دهد، بعد بلافاصله یک مشکلی برایش پیش می‌آید 🌱 یک بیماری‌ای، یک حادثه‌ی تلخی (در روایت دارد)، 🌱 گاهى عثره‌ای (لغزش و افتادن به زمين) برای او پیش می‌آید، برای این که او را متنبّه کند، به یاد او بیاورد که استغفار کند. ✅ این لطف و کمک الهی به او است. 🛑 امّا اگر اراده‌ی شرّ كند، پناه بر خدا! او را غفلت فرا می‌گیرد، ❌ نه اين‌كه خدای متعال مانع استغفار او بشود، اگر در همان حالت این شخص تصمیم بگیرد، می‌تواند استغفار کند. ❇️ امّا زمینه را خدای متعال طوری فراهم می‌کند، که استغفار از یادش می‌رود. 🍂 گناه هایی انجام می‌دهد، همین‌طور روی هم متراکم مى‌شود، تا اين‌كه از یاد می‌برد که استغفار بکند. ✅ این، دلیل روگردانی خدا از انسان است: و هو قول الله تعالی «سنستدرجهم مِن حيث لايعلمون». 🌱 استدراج یعنی میدان دادن. 🍃 گاهی کسی خطایی می‌کند، می‌بینید خطا می‌کند، نمی‌خواهید نجاتش بدهید. همین‌طور به او میدان می‌دهید تا خطا را زیادتر كند، زیادتر کند تا سقوط کند. اين، استدراج است. 🍃 بعد حضرت در ذیلش می‌فرمایند: این استدراج به وسیله‌ی نعمت‌هایی است که در هنگام معصیت، خدای متعال به انسان می‌دهد. در حالی که معصیت کرده، نعمت به او می‌دهد. این استدراج و میدان دادن است برای این‌که پیش برود و با سر سقوط کند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۸؛ فیض کاشانی 📆 ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۴ مکاسب محرّمه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۶ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ حکم چاپ و نشر اسماء متبرکه در تبلیغات انتخابات 5⃣2⃣ سؤال: اگر اسم برخی از نامزدها از قبیل عبدالله که کلمه «الله» در آن‌ها وجود دارد، در اوراق تبلیغاتی یا پوستر‌ها چاپ شده، در اختیار مردم قرار گیرد، چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست(*)، اگرچه جزئی از یک اسم مرکب باشد. ولی چاپ و نشر آن اشکالی ندارد. [(*) البته نظر مقام معظّم رهبری در مسّ اسماء جلاله تغییر کرده است، آخرین نظر معظم له: «بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (عليهم‌السّلام) و القاب و کنیه آن‌ها بدون وضو اجتناب شود.» (سایت لیدر، رساله آموزشی)] #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۵ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ دور انداختن اقلام و برگه‌های تبلیغاتی دارای اسماء متبرکه 6⃣2⃣ سؤال: آیا لازم است هنگام انتخابات، مأموران شهرداری پس از گردآوری برگه‌های تبلیغاتی آن‌ها را به‌خاطر داشتن اسماء متبرکه یا آیات قرآن بررسی کنند؟ آیا می‌توانند آن‌ها را به سطل زباله بیاندازند؟ ✅ جواب: فحص و بررسی لازم نیست، و تا زمانی که وجود اسماء جلاله یا آیات قرانی در آن‌ها احراز نشود، انداختن آن در سطل زباله اشکال ندارد. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
9⃣2⃣ جلسه بیست و نهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۴۰۷ تا ۴۱۶ (نماز مسافر، شرط اول: مسافت شرعی)
جلسه ۲۹. نماز، نماز مسافر (مسأله ۴۰۷ تا ۴۱۶ رساله نماز و روزه). ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
9.59M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و نهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇