❇️ انتقاد نامزدها از عملکرد مسئولان در انتخابات
5⃣3⃣ آیا انتقاد نامزدها در تبلیغات انتخاباتی از عملکرد مسئولان قبلی شرعاً اشکال دارد؟
✅ جواب: بیان ضوابط و شرایط و نقدکردن دیگران جهت روشنشدن اذهان، مانعی ندارد؛ ولی باید از هتک حرمت و تهمت و توهین اجتناب نمود.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🌺أسعد الله أيامكم🌺 🌸جشن نیمه شعبان و عمامه گذاری🌸 تحت توجّهات خاصة امام عصر (عجّل الله فرجه) ۲۰ نف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ تخریب غیرمستقیم عملکرد نامزد دیگر در انتخابات
6⃣3⃣ اگر تعریف نامزدی از برنامه خود بهصورت غیرمستقیم باعث تخریب عملکرد نامزدهای دیگر شود، اشکال دارد؟
✅ جواب: نقدکردن مستقیم یا غیرمستقیم دیگران برای روشنشدن اذهان مانعی ندارد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۱۳. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الثانية؛ ج۳، ص ۳۷۳. المسألة الثانية. ۷ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
10.79M
🌺 حدیث جلسه ۱۳: «با ورعترين مردم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [حَنَانُ بْنُ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي سَارَةَ اَلْغَزَّالِ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«قَالَ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: (یا) اِبْنَ آدَمَ! اِجْتَنِبْ مَا حَرَّمْتُ عَلَيْكَ تَكُنْ مِنْ أَوْرَعِ اَلنَّاسِ.»
🖊 شرح حدیث:
✅ از حضرت ابی جعفر باقر (عليه السّلام) روايت شده است، مىفرمايد: خداى متعال به فرزندان آدم مىفرمايد:
❇️ اى پسر آدم! از آنچه بر تو حرام كردهام اجتناب كن! تا از جمله با ورعترين انسانها باشی.
🍃 يعنى اساسِ ورع، عبارت است از اجتناب از گناه.
❌ اگر ما مستحبّاتی را هم انجام بدهيم، امّا در عين حال يک رشته گناه تمام زندگى ما را بههم وصل بكند و استمرار داشته باشد، اين، ما را به جايى نمیرساند؛
آن عبادت و آن ذكر و آن توسل و آن توجّهی كه با يک چنين حالتى همراه است اثر خودش را نمیبخشد،
🌱 اگر چه بیاثر نيست،
❌ امّا آن عروج، آن تعالى كه انسان از اين عبادات و اذكار متوقع است بهدست بياورد، حاصل نمىشود!
❌ لذا نماز با اين عظمت كه بالاترين عبادات است، و انسان هر روز هم مىخواند، لكن آن معراج مؤمن حاصل نمىشود، چون گناهان نمیگذارند.
🌱 البته اگر همين نماز را هم كسى نخواند سقوط خواهد كرد، و خواندن نماز مانع مىشود،
🍀 امّا آن اثر خودش را كه معراج مؤمن است، و بايد خيلى از حقايق عالم براى او روشن بشود، بايد تقرّب به خدا پيدا كند، بايد توحيد پيدا كند، حاصل نمىشود، مانع آن گناهان است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۶؛ فیض کاشانی
📆 ۲۷ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۲۰۱ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۴. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۱۲. الأوامر... الفصل الثاني... الثامن... ثمّ لایذهب علیك. ۷ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
10.98M
🎙جلسه ۱۴. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۱۲؛ المبحث الثامن... ثمّ لایذهب علیك
📆 دوشنبه؛ ۷ اسفند ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۱۴: «پشیمانی و شناخت مُنعِم، عامل مغفرت»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ اَلدَّقَّاقِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ عَنْ زَيْدٍ اَلْقَتَّاتِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً فَنَدِمَ عَلَيْهِ إِلَّا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَسْتَغْفِرَ،
وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْعَمَ اَللَّهُ عَلَيْهِ نِعْمَةً فَعَرَفَ أَنَّهَا مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ إِلَّا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يَحْمَدَهُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 نفسِ پشیمانی، موجب مغفرت الهی است.
در واقع حقیقت استغفار همین است كه انسان قلباً نادم باشد، و الّا اگر واقعاً نادم نباشد، طلب مغفرت، یک شوخی به نظر میرسد.
🍃 گفت:
«سبحه بر کف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه
معصيت را خنده میآيد به استغفار ما!»
❓چه طور میشود؟
انسان استغفار میکند، امّا دل او پر میزند برای همان گناهی که از آن، از خدای متعال طلب مغفرت میکند.
این، استغفار نیست.
🍃 حقیقت استغفار، همان پشیمانی است.
لذا میفرماید: قبل از آنکه حتّی به زبان هم استغفار بکند، خدای متعال به صِرف همان پشیمانی، او را میبخشد.
🍃 و نيز اگر صِرفاً بداند که این نعمت را خدا به او داده، متعلّق به خدای متعال بداند، خداوند او را مىآمرزد قبل از آنكه به زبان حمد خدا كند.
❌ نبايد انسان تصوّر کند که چون خیلی زرنگ بودیم، عاقل بودیم، توانستیم به جايى برسيم!
همچنان که قارون میگفت؛ «قال: انّما اوتیته علی علمٍ عندي».
از خدا دانستن یا از خدا ندانستن، در عملی که انسان انجام خواهد داد، و رفتاری که با این نعمت خواهد کرد، خیلی تأثیر دارد.
پس با این که حمد الهی یک امر مهم و بزرگی است و این همه توصیه شده است، در عین حال، میفرماید: حتّی قبل از آنکه حمد خدا و شکر خدا را بکند، همین که بداند این نعمت متعلّق به خداست، خدای متعال او را میآمرزد؛
یعنی از او این شکر قلبی و معنوی را قبول مىكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۱۰؛ فیض کاشانی
📆 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ (جلسه ۳۵۱ مکاسب محرّمه)
❇️ وظیفه مردم در قبال انتشار دروغ و شایعه در انتخابات
7⃣3⃣ افراد عادی و عموم مردم در قبال شایعات و مطالب دروغی که در فضای مجازی پخش و منتشر میشود، چه وظیفهای دارند؟
✅ جواب: وظیفهی امر به معروف و نهی از منکر به عهده همهی افراد جامعه میباشد، و باید از شایعات و مطالب دروغ جلوگیری کرد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
جلسه ۱۵. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۱۳. الأوامر... الفصل الثاني... الثامن... ثمّ المراد بالمرة و التكرار. ۸ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
10.62M
🎙جلسه ۱۵. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۱۳؛ المبحث الثامن... ثمّ المراد بالمرة و التكرار
📆 سهشنبه؛ ۸ اسفند ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۱۵: «بندهی پشیمان محبوب خدا»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي هَاشِمٍ عَنْ عَنْبَسَةَ اَلْعَابِدِ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ أَنْ يَطْلُبَ إِلَيْهِ فِي اَلْجُرْمِ اَلْعَظِيمِ، وَ يُبْغِضُ اَلْعَبْدَ أَنْ يَسْتَخِفَّ بِالْجُرْمِ اَلْيَسِيرِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 خداوند بندهای را که جرم بزرگی میکند، بعد، از سرِ پشیمانی به درِ خانهی خدا میرود، دوست میدارد.
هر چند گناه او بزرگ است، لکن امید او به مغفرت الهی و کرم الهی نيز بزرگ است.
خداوند متعال از چنین بندهای خوشش میآید، او را دوست میدارد.
🍂 نقطهی مقابل، آن بندهای است که گناه کوچکی انجام میدهد، و پس از ارتكاب گناه احساس نمیکند که لازم است برای این گناه، استغفار کند، درِ خانۀ خدا برود! آن را کوچک میشمارد.
چنين بندهای را خدای متعال مبغوض میدارد؛
لذاست که بعضی از اهل معرفت گفتند گناه صغیره به معنای آنچه که در ذهنها است، نداریم،
همهی گناهانْ کبیرهاند؛
چون تخلّف و سرپیچی از امر پروردگار است، و این خودش امر بزرگی است،
اگرچه تخلّف در یک امر کوچکی باشد.
🍃 در عرفیات هم همینطور است،
اگر یک درخواستی را، بزرگی، شریفی، کریمی که حقّی به گردن ما دارد، از ما میخواهد، ولو درخواست کوچکی است، بیاعتنایی میکنیم، انجام نمیدهیم، اهمیت نمیدهیم، میگوییم این که ارزشى نداشت!
این، امر بزرگی است.
✅ نفس تخلّف از خالق متعال، هر چند در گناهِ کوچک باشد، بزرگ است.
لذا فرمود: خدای متعال چنین بندهای را مبغوض میدارد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۱۱؛ فیض کاشانی
📆 ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ (جلسه ۳۵۲ مکاسب محرّمه)
❇️ تخلّف از قوانین جمهوریاسلامی در انتخابات
8⃣3⃣ تخلّف از قوانین و مقرّرات جمهوری اسلامی در مسائل مربوط به انتخابات چه حکمی دارد؟
✅ جواب: مخالفت با قوانین برای هیچکس و در هیچجا جایز نیست.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
✨🍂🌺
🍃🌺
🌺
💥حاج آقا، شما به کی رأی میدهید؟
👈 خاطرهای عجیب از آیت الله حق شناس و آیت الله شیخ حسین لنکرانی
✅ استاد ابوالحسنی منذر
🔹هنگامى كه دوران انتخابات فرا میرسید، مرحوم آیتالله شیخ حسین لنكرانى براى تعيين نامزد يا نامزدهاى اصلح، با حساسيت و دقت زياد، تحقيقات گستردهاى انجام مىداد.
بعد صندوق سيّار به منزل ايشان مىآمد، و رأى خود را به صندوق مىانداخت.
🔹در يكى از اين انتخابات، شاهد صحنهای بودم كه برايم جالب و عبرت انگيز بود:
يادم هست اولين دوره انتخابات خبرگان تعيين رهبرى بود.
يک روز از صبح تا عصر، خدمت مرحوم لنكرانى نشستيم، و درباره نامزدهاى مختلف تحقيق و بررسى كرديم، تا در نهايت، ده دوازده نفر كه اصلح از ديگران به نظر مىرسيدند تعيين شدند.
اما ايشان باز هم به اين اكتفا نكردند،
و تلفنى با آيتالله حاج شيخ عبدالكريم حق شناس (عالم وارسته و دل آگاه) تماس گرفتند، و پس از سلام و احوالپرسى گفتند: شما چه كسانى را به عنوان نامزد اصلح خبرگان برگزيده ايد؟
سؤال آقاى لنكرانى راجع به موضوعى سياسى ـ اجتماعى از شخصيتى چون آیتالله حق شناس -كه بيشتر به عنوان يک شخصيت معنوى و استاد اخلاق و سلوک شناخته مىشدــ برايم تا حدى عجيب مىنمود، و پاسخى كه وى به پرسش لنكرانى داد، شگفتى بيشترى ايجاد كرد!
ضمناً آنجا فهميدم كه آقاى لنكرانى، باوجود توغّل در سياست، روابط بسيار صميمانهاى با افرادى چون آیتالله حق شناس دارند.
🔹بارى، وقتى كه آقاى لنكرانى فهرست نام هاى كسانى را كه آقاى حق شناس بنا داشت، به عنوان كانديداهاى اصلح، به آنها رأى دهد جويا شد، و آقاى حق شناس نيز اسامى افراد مورد نظر خود را پشت تلفن براى آقای لنكرانى قرائت كرد، مرحوم لنكرانى با تعجب زياد گفت: «آقا، اينكه همان فهرستى است كه ما هم، با تحقيق و تفحّص خودمان از صبح به حال، به آن رسيده ايم »!
و معلوم شد هر دو، در بررسیهای خود درباره نامزدهاى اصلح خبرگان، به يک نتيجه رسيدهاند!
🔹همانجا اين شعر ملاى رومى در ذهنم تداعى شد كه:
مؤمنان معدود، ليک ايمان يكى است
جسمشان معدود، ليكن جان يكى است
جان گرگان و سگان از هم جداست
متّحد جانهاى شيران خداست
🔹زمانى هم كه داستان فوق را براى برخى از خصّيصين آیتالله حق شناس (نظير استاد حاج شيخ محمد على جاودان) تعريف كردم، آنها هم برايشان عجيب بود،كه:
اولاً چه نسبت و سنخيّتى مىتواند ميان يک روحانى سياستمدار و پرتكاپو در عرصه مبارزات سياسى با يک روحانى ظاهراً غير سياسى، و اخلاقى صرف، وجود داشته باشد، كه آن دو را چنين به هم پيوند دهد؟
ثانياً چگونه مىتوانند هر دو در جزئيات يک امر سياسى ـ اجتماعى، به يک گونه بينديشند و به نتيجهای واحد برسند؟!
🍂🌺
🍃🍂🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 حدس بزن این دست کیه...؟!
جلسه ۱۴. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الثالثة؛ ج۳، ص ۳۷۶. المسألة الثالثة. ۹ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
11.67M
🌺 حدیث جلسه ۱۴: «دوری از بیحالی و بیقراری»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [ رَوَى اَلْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ] عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) أَنَّهُ قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ:
[«يَا بُنَيَّ؛ إِيَّاكَ أَنْ يَرَاكَ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَعْصِيَةٍ نَهَاكَ عَنْهَا، وَ إِيَّاكَ أَنْ يَفْقِدَكَ اَللهُ تَعَالَى عِنْدَ طَاعَةٍ أَمَرَكَ بِهَا؛
وَ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ، وَ لاَ تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ اَلتَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اَلله؛ فَإِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ،
وَ إِيَّاكَ وَ اَلْمِزَاحَ؛ فَإِنَّهُ يَذْهَبُ بِنُورِ إِيمَانِكَ، وَ يَسْتَخِفُّ بِمُرُوءَتِكَ]
«وَ إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ؛ فَإِنَّهُمَا يَمْنَعَانِكَ حَظَّكَ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ».
[في الكافي... عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَبِي (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) لِبَعْضِ وُلْدِهِ...]
🖊 شرح حدیث:
🌱 كَسَل؛ يعنی كسالت و بیحالی.
🌱 ضَجَر؛ يا ضَجر؛ يعنى به ستوه آمدن و بیقراری.
🍃 مىفرمايند: پرهيز كن از كسل و ضجر، از بیحالی و بیحوصلگی، و همچنين از بیقراری و بیتابی.
❌ بعضى احساس بیحوصلگی میكنند، مىگويد: حوصله ندارم!
✅ يكى از بزرگترين شاخصههاى جوانى حوصله است، در پيری انسان دچار بیحوصلگی میشود، از امتيازات و خصوصيات در جوانى همين حوصله داشتن است.
🍃 انسان بايد حوصله كارهاى دقيق، ريز، پيگيری، و تعمّق را داشته باشد، نبايد دچار بیحوصلگی يا بیقراری بشود.
🍃 میفرماید: از اين دو خصوصيّت و دو صفت نكوهيده پرهيزكن!
اين دو، حظّ و بهره تو را از دنيا و آخرت از دست تو مىبرند.
🌱 هم در امور دنيايی مانند كسب و كار، علم، مطالعه، كارهاى اجتماعى، كارهاى سياسى و امثال اينها،
🌱 هم در امور آخرت مثل عبادت،
فرض كنيد يک دعایى، ذكری، نمازی را شروع بكند، بعد بیحوصله بشود، وسط كار بیقرار بشود، اين حظّ انسان را كم میكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۶؛ فیض کاشانی
📆 ۲ دی ۱۳۸۶ (جلسه ۲۰۲ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۶. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۱۴. الأوامر... الفصل الثاني... الثامن... تنبیه. ۹ اسفند ۱۴۰۲ .mp3
9.69M
🎙جلسه ۱۶. اصول۲، کفایةالأصول؛
المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر
ج۱، ص ۱۱۴؛ المبحث الثامن... تنبیه
📆 چهارشنبه؛ ۹ اسفند ۱۴۰۲
#کفایة_الأصول
#اصول۲
🌺 حدیث جلسه ۱۶: «سه موهبت و لطف الهی به توبهکاران»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ] قَالَ:
«إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْطَى اَلتَّائِبِينَ ثَلاَثَ خِصَالٍ، لَوْ أَعْطَى خَصْلَةً مِنْهَا جَمِيعَ أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ لَنَجَوْا بِهَا:
قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّ اَللّٰهَ يُحِبُّ اَلتَّوّٰابِينَ وَ يُحِبُّ اَلْمُتَطَهِّرِينَ» فَمَنْ أَحَبَّهُ اَللَّهُ لَمْ يُعَذِّبْهُ
وَ قَوْلُهُ: «اَلَّذِينَ يَحْمِلُونَ اَلْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ»... «وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنٰا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً، فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تٰابُوا وَ اِتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَ قِهِمْ عَذٰابَ اَلْجَحِيمِ؛ رَبَّنٰا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنّٰاتِ عَدْنٍ اَلَّتِي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبٰائِهِمْ وَ أَزْوٰاجِهِمْ وَ ذُرِّيّٰاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِيزُ اَلْحَكِيمُ» «وَ قِهِمُ اَلسَّيِّئٰاتِ، وَ مَنْ تَقِ اَلسَّيِّئٰاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ، وَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِيمُ»
وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ اَلَّذِينَ لاٰيَدْعُونَ مَعَ اَللّٰهِ إِلٰهاً آخَرَ وَ لاٰيَقْتُلُونَ اَلنَّفْسَ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللّٰهُ إِلّا بِالْحَقِّ وَ لاٰيَزْنُونَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذٰلِكَ يَلْقَ أَثٰاماً، يُضٰاعَفْ لَهُ اَلْعَذٰابُ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ، وَ يَخْلُدْ فِيهِ مُهٰاناً إِلّا مَنْ تٰابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صٰالِحاً فَأُوْلٰئِكَ يُبَدِّلُ اَللّٰهُ سَيِّئٰاتِهِمْ حَسَنٰاتٍ، وَ كٰانَ اَللّٰهُ غَفُوراً رَحِيماً».
🖊 شرح حدیث:
🍃 خدای متعال سه موهبت، سه لطف به توبهکاران عطا کرده است.
🍃 یکی از این سه خصلت کافی است که همهی اهل آسمان و زمین را نجات بدهد:
🌱 ۱. محبّت خودش
🌱 ۲. استغفار ملائکه
🌱 ۳. تبدیل سیئات به حسنات.
🍃 آنگاه برای بیان آن به قرآن تمسّک میفرمایند.
1⃣ اوّل: انّ الله یحبّ التّوابین،
طبیعی است که محبّت الهی موجب میشود که انسان مورد عذاب خداوند قرار نگیرد.
2⃣ دوّم: به این آيه شريفه: «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً؛ فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِيلَکَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحِيمِ؛ رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَکِيمُ؛ وَ قِهِمُ السَّيِّئاتِ وَ مَنْ تَقِ السَّيِّئاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ».
3⃣ و سوّم: آیهای از اواخر سورهی مبارکه فرقان: «فاولئك يبدّلُ الله سيّئاتهم حسناتٍ».
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۱۲؛ فیض کاشانی
📆 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ (جلسه ۳۵۳ مکاسب محرّمه)
❇️ حکم عدم شرکت در انتخابات به جهت عملکرد مسئولان
9⃣3⃣ آیا ضعف و سستی برخی از مسئولان در اداره کشور را میتوان دلیل شرکتنکردن در انتخابات قرار داد؟
✅ جواب: خیر، دلیل مذکور مانع از عمل به وظیفه شرعی نمیباشد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari