eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 حدیث جلسه ۸: «قلوب چهارگانه» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) أنّه قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلْقُلُوبُ أَرْبَعَةٌ؛ قَلْبٌ فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ، وَ قَلْبٌ فِيهِ إِيمَانٌ وَ قُرْآنٌ، وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ، وَ قَلْبٌ لاَ إِيمَانَ فِيهِ وَ لاَ قُرْآنَ؛ فَأَمَّا اَلْأَوَّلُ كَالتَّمْرَةِ طَيِّبٌ طَعْمُهَا وَ لاَ طِيبَ لَهَا، وَ اَلثَّانِي كَجِرَابِ اَلْمِسْكِ طَيِّبٌ إِنْ فُتِحَ وَ طَيِّبٌ إِنْ وَعَاهُ، وَ اَلثَّالِثُ كَالْأَسِنَّةِ [کالآس، کالاُشنَة] (شیء یلتفُّ علی شجر البلوط و الصنوبر کأنّه مقشورٌ من عرق و هو عطرٌ أبیض) طَيِّبٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا، وَ اَلرَّابِعُ كَالْحَنْظَلَةِ خَبِيثٌ رِيحُهَا وَ طَعْمُهَا». 🖊 شرح حدیث: 🍃 چهارگونه دل انسانی در میان جامعه‌ی ایمانی داریم: 1⃣ یک دلی هست که ایمان دارد، امّا از معارف قرآنی بی‌بهره است. 2⃣ دل‌هایی هم هستند که هم برخوردار از معارف قرآن و نور قرآنند و هم ايمان دارند. 3⃣ دل‌هایی هم هستند که معارف قرآنی را بلدند امّا ایمانی ندارند. می‌بافند می‌گویند، امّا ایمانی در این دل‌ها نیست. علم هست، ایمان نیست. 4⃣ دل‌هایی هم هستند که نه ایمان دارند و نه قرآن در آن‌ها وجود دارد. 🍃۱. آن قلبی که ایمان دارد ولی قرآن ندارد مَثَل آن مثلِ خرماست، خودش شیرین است برای خودش خوب است، امّا عطری که دیگران هم از آن استفاده کنند در آن نیست. 🍃۲. دوّمی که هم ایمان دارد، هم قرآن دارد، مثل نافه مشک است. بازش هم بکنی معطّر است، بازش هم نکنی معطّر است، فضا از وجود آن عِطرآگین است. 🍃۳. آن دلی که قرآن دارد امّا ایمان ندارد، مانند اُسنه است. اُسنه در لغت به معنای گُلی است که روی سنگ هست، که عطری دارد، و عدّه‌ای هم از آن این چنین بهره‌ای می‌برند، امّا اگر خواستی از آن استفاده کنی و بخوری، طعمش خبیث است. حالا اگر گل سنگ را بگیریم، ظاهر خوبی دارد امّا باطنش هیچ چیزی نیست، نه گُل است و نه گیاه است. این زرق و برق ظاهری، لفّاظی‌ای که انسان در بعضی مشاهده می‌کند و غالباً هم بی‌برکت است، این لفّاظی‌هایی که از ایمان برنمی‌خیزد، همگی طعمی خبیث دارند. بله، گاهی معارف قرآنی را بلد است چهار کلمه از قرآن و حدیث حالا درست فهمیده باشد یا نه، یک چیزهایی سرِ هم می‌کند، امّا هیچ برکتی در آن وجود ندارد. 🍃۴. چهارم: آن دلی که نه قرآن دارد نه ایمان، مثل آن مثل حنظل است که هم عطر آن بد است و هم طعم آن. 📚 النوادر، صفحه ۴؛ مرحوم راوندی 📆 ۱۶ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۸ مکاسب محرّمه).
4. نماز جماعت.pdf
526.8K
🌺 متن جلسه ۸ (نماز جماعت) 🍃 ۱. اهمیت و ثواب نماز جماعت 🍃 ۲. مراتب امام جماعت 🍃 ۳. مراتب ثواب مساجد 🍃 ۴. جهات مختلفه‌ی استحباب و ثواب در نماز 🍃 ۵. نیت فرادی در اثناء نماز جماعت 🍃 ۶. اقتداء در نمازهای مختلف یومیه - نماز امام احتیاطی یا مستحبی نباشد 🍃 ۷. نماز جماعت تمرین تبعیت از امام 🍃 ۸. تخلّف سهوی از امام 🍃 ۹. ورود به جماعت در رکوع 🍃 ۱۰. شرایط امام جماعت: صحت قرائت و عدالت
🌺 ۱. جزوه جلسه ۸.۲ 📜 نکات تکمیلی ◀️ درس ۵۶: نماز جماعت ۱ 📚 رساله آموزشی، جلد ۱ ❇️ مشروعیت و اهمیّت نماز جماعت ۱. نماز جماعت از مهم‌ترین مستحبات و از بزرگترین شعایر اسلامی است، و دست کم با دو نفر (یک امام و یک مأموم) منعقد می‌شود. ۲. اگر امام جماعت بدون قصد امامت، مشغول نماز شود، نماز وی و اقتدای دیگران به او اشکال ندارد، و به عبارت دیگر در تحقق جماعت، فقط کافی است که مأموم نیت اقتدا داشته باشد، و نیت امامت برای امام، معتبر نیست، هر چند درک فضیلت نماز جماعت برای امام در صورتی است که قصد امامت و جماعت کند. ۳. امامت به نیت نماز قضای احتیاطی صحیح نیست، مگر در صورتی که مأموم نیز نمازش را احتیاطاً دوباره می‌خواند و جهت احتیاطش با امام یکی است، بنابراین فردی که می‌خواهد یک نماز را در مکان‌های مختلف به عنوان امام جماعت اقامه کند نمی‌تواند آن‌ها را به نیت نماز قضای احتیاطی به جا آورد. ۴. رضایت امام جماعت شرط صحت اقتدا نیست، بنابراین اقتدا کردن به کسی که راضی به این کار نیست اشکال ندارد. ۵. اقتدا به مأموم تا وقتی که نمازش را به جماعت ادامه می‌دهد صحیح نیست، ولی زمانی که انسان نداند که او مأموم است و به وی اقتدا کند، اگر در رکوع و سجود به وظیفه‌ی نمازگزار منفرد عمل کرده، بدین معنی که رکنی را عمداً و یا سهواً کم یا زیاد نکرده باشد، نمازش صحیح است. ۶. تکرار امامت در نماز جماعت در نمازهای یومیه یک‌بار جایز است، مشروط بر این‌که مأمومین در جماعت دوم غیر از مأمومین جماعت اول باشند، بنابراین یک امام جماعت می‌تواند در دو مسجد اقامه‌ی جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. ۷. در نمازهای یومیه هر نمازی را می‌توان با هر نماز اقتدا کرد، مثلاً کسی که قصد خواندن نماز عشا دارد می‌تواند به کسی که نماز مغرب می‌خواند اقتدا کند. ۸. حضور و شرکت زنان در نماز جماعت اشکال ندارد، و ثواب جماعت دارد. ۹. اگر موقعی به جماعت رسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است، چنان‌چه بخواهد به ثواب نماز جماعت برسد باید نیت کند و تکبیرة الاحرام بگوید، و بعد بنشیند و تشهد نماز را با امام بخواند، ولی سلام نگوید و کمی صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید، بعد بایستد و نماز را ادامه بدهد یعنی حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. (این طریق مختصّ تشهد آخر نماز جماعت و برای درک ثواب جماعت است، و نمی‌توان آن را در تشهد رکعت دوم نمازهای سه رکعتی و چهار رکعتی انجام داد). ۱۰. اختلاف در تقلید مانع از صحت اقتدا نیست، بنابراین کسی که در نماز مسافر مقلد مجتهدی است می‌تواند به امام جماعتی که در آن مسأله مقلد مرجع دیگری است اقتدا نماید، ولی اقتدا در نمازی که طبق فتوای مرجع تقلید مأموم، قصر است و طبق فتوای مرجع تقلید امام جماعت تمام است یا بالعکس صحیح نیست. ✅ توجه ۱. افرادی که هنگام برپایی نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادی می‌کنند، اگر این عمل تضعیف نماز جماعت و اهانت و بی‌احترامی به امام جماعتی که مردم اعتماد به عدالت او دارند محسوب شود جایز نیست. ۲. شرکت ظاهری در نماز جماعت برای یک غرض عقلایی، مثل دفع تهمت اشکال ندارد، ولی آهسته خواندن حمد و سوره در قرائت نمازی که باید بلند خوانده شود، مثل نماز مغرب و عشا برای اظهار اقتدا به امام جماعت، صحیح و مجزیّ نیست. ۳. انجام کارهای مستحبی، مثل نماز مستحب یا دعای توسل و یا سایر دعاهای طولانی که قبل یا بعد از نماز جماعت و یا در اثنای آن در نمازخانه‌ی ادارات دولتی برگزار می‌شود و بیشتر از جماعت طول می‌کشد اگر منجر به تضییع وقت اداری و تأخیر در انجام کارهای واجب شود اشکال دارد. ۴. گرفتن اجرت برای انجام واجبات و هم‌چنین اقامه جماعت مانعی ندارد. ۵. در نماز جماعت بعد از سلام، قرائت آیه صلوات و ذکر صلوات بر پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) و آل او (علیهم‌السلام) نه تنها اشکال ندارد، بلکه مطلوب بوده و ثواب دارد. هم‌چنین مواظبت بر شعارهای اسلامی و شعار انقلاب اسلامی (تکبیر و ملحقات آن) که یادآور رسالت و اهداف بلند انقلاب اسلامی است هم مطلوب است. ۶. بهتر است برای درک فضیلت نماز اول وقت و جماعت، کارهای اداری به گونه‌ای تنظیم شود که کارکنان اماکن نظامی، ادارات و مانند آن بتوانند این فریضه‌ی الهی را به صورت جماعت و در کمترین مدت بخوانند.
🌺 ۲. جزوه جلسه ۸.۲ 📜 نکات تکمیلی ◀️ درس ۵۷: نماز جماعت ۲ 📚 رساله آموزشی، جلد ۱ ❇️ شرایط امام جماعت ✅ عدالت 🌱 ۱. اگر امام جماعت سخنی بگوید و یا مزاحی کند که خوشایند و مناسب شأن عالم دینی نباشد، در صورتی که مخالف شرع نباشد، ضرری به عدالت نمی‌زند. 🌱 ۲. صرف ترک امر به معروف و نهی از منکر که ممکن است بر اثر عذر مقبولی نزد مکلف باشد، به عدالت وی ضرر نمی‌زند و مانع اقتدا به او نیست. 🌱 ۳. شخصی که اعتقاد به عدالت امام جماعتی دارد و در عین حال معتقد است وی در مواردی به او ظلم کرده است، تا برایش احراز نشود که عمل آن امام جماعت که او آن را ظلم می‌شمارد با علم و اختیار و بدون مجوِّز شرعی بوده مجاز نیست که حکم به فسق او نماید. 🌱 ۴. توجّه: در اقتدا به امام جماعت، شناخت واقعی او شرط نیست، بلکه همین که عدالت امام نزد مأموم به هر طریقی ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است. ✅ نماز را صحیح خواندن 🌱 ۱. اگر قرائت مکلّف صحیح نباشد، و قدرت بر یادگیری هم نداشته باشد، نماز او صحیح است،‌ ولی دیگران نمی‌توانند به وی اقتدا کنند. 🌱 ۲. اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم، صحیح نباشد، و در نتیجه نماز او را صحیح نداند، نمی‌تواند به او اقتدا کند، و در صورت اقتدا، نماز او صحیح نیست، و اعاده‌ی آن واجب است. ✅ چند نکته در ارتباط با شرایط امام جماعت 🍃 ۱. با دسترسی به روحانی، از اقتدا به غیر روحانی اجتناب شود. 🍃 ۲. اگر امام جماعت، استقرار و آرامش در قیام به صورت طبیعی داشته باشد، و بتواند آن را در حال قرائت حمد و سوره و ذکرهای نماز و انجام افعال آن حفظ کند، و قدرت بر رکوع و سجده‌ داشته باشد و بتواند وضوی صحیح بگیرد، اقتدای دیگران به او در نماز بعد از احراز سایر شرایط امامت جماعت صحیح است، و در قطع کامل دست یا پا و یا فلج بودن آن‌ها امامت محل اشکال است، ولی در قطع انگشت ابهام (شصت) پا، امامت صحیح است. 🍃 ۳. نماز مأمومینی که در گذشته بر اثر جهل به حکم شرعی به فردی اقتدا کرده‌اند که اقتدا به او صحیح نبوده، مثل فردی که دست راست نداشته است، محکوم به صحت است، و اعاده و قضا بر آنان واجب نیست. 🍃 ۴. رضایت امام جماعت شرط صحت اقتدا نیست، بنابراین اقتدا کردن به کسی که راضی به این کار نیست اشکال ندارد. 🍃 ۵. اختلاف در تقلید مانع از صحت اقتدا نیست، بنابراین کسی که در نماز مسافر مقلد مجتهدی است می‌تواند به امام جماعتی که در آن مسأله مقلد مرجع دیگری است اقتدا نماید، ولی اقتدا در نمازی که طبق فتوای مرجع تقلید مأموم، قصر است و طبق فتوای مرجع تقلید امام جماعت تمام است یا بالعکس صحیح نیست. 🍃۶. اقتدا به اهل سنت برای رعایت وحدت اسلامی جایز است، و اگر حفظ وحدت، مقتضی انجام کارهایی باشد که آن‌ها انجام می‌دهند نماز صحیح و مجزی است، حتی اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولی تکتف (دست بسته نماز خواندن) در نماز جایز نیست، مگر این که ضرورت آن را اقتضا کند. ❇️ شرایط نماز جماعت 🍃 ۱. در نماز جماعت اگر بانوان وسیله اتصال آقایان به جماعت باشند، کما این‌که در نماز جماعت‌های بزرگ مثل حرم ثامن‌الائمّه (علیه آلاف التحیة و الثناء) یا نماز جمعه‌ها گاهی اتفاق می‌افتد، مشکلی ایجاد نمی‌شود، ولی بنابر احتیاط واجب باید بین زنان و مردان حداقل یک وجب فاصله باشد، مگر بین آن‌ها پرده یا مانند آن وجود داشته باشد. 🍃 ۲. توجه: زنان اگر پشت سر مردان ولو بدون فاصله بایستند احتیاجی به حایل و پرده نیست، ولی اگر در کنار مردان بایستند سزاوار است که حایلی بین آن‌ها باشد، تا کراهت کنار هم ایستادن مردان و زنان در نماز بر طرف شود، و این که وجود حایل بین زنان و مردان در نماز موجب تحقیر و توهین به شأن و کرامت زنان می‌شود توهم و خیالی بیش نیست، و اساسی ندارد. 🍃 ۳. اگر مأموم در آخر یکی از دو طرف صف اول نماز ایستاده باشد، چنان‌چه مأمومینی که بین او و امام ایستاده‌اند بعد از این که امام جماعت شروع به نماز کرد آماده نماز باشند، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد می‌تواند به نیت جماعت وارد نماز شود.
جلسه ۴.۱. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی؛ ۲. قاعده ضمان الید، بررسی سندی حدیث علی الید. ۹ مرداد ۱۴۰۳ .mp3
8.59M
🎙جلسه ۴.۱. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی 2⃣ قاعده «ضمان الید» 🍃 بررسی سند و اعتبار حدیث «علی الید ما أخذت حتی تؤدّي» 📆 سه‌شنبه؛ ۹ مرداد ۱۴۰۳
🌺 حدیث جلسه ۴: «خوشبختی انسان» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «طُوبَى لِمَنْ أَسْلَمَ وَ كَانَ عَيْشُهُ كَفَافاً وَ قُوَاهُ سَدَاداً». و فی روایةٍ اخری: «إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيُحْبَسُ عَلَى بَابِ اَلْجَنَّةِ مِقْدَارَ عَامٍ بِذَنْبٍ وَاحِدٍ، وَ إِنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى أَكْوَابِهِ وَ أَزْوَاجِهِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 روایت اوّل، خلاصه‌ای از خوشبختی یک انسان را بیان می‌کند. انسان خوشبخت، آیا کسی است که ثروت زیاد و مقام والا و آبروی زیاد و نفوذی این‌گونه در بین مردم داشته باشد؟ یعنی این خوشبخت است؟! نه، اوّلاً: أسلم، مسلم و مؤمن باشد. ثانیاً: و کان عیشه کفافاً، زندگی او کفاف باشد، از عهدۀ زندگی متعارف خودش بربیاید و محتاج این و آن نباشد. ثالثاً: و قواه سداداً، سالم هم باشد، قوای او بر سر جا باشد. انسان خوشبخت این است. حداقل لازمۀ خوشبختی این است. 🍃 روایت دیگر از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) از پیامبراکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله): انّ الرجل لیحبس علی باب الجنّة مقدار عام بذنب واحد. انسانی را فرض کنید که اهل بهشت است و روز قیامت اعمال او را محاسبه کردند و بالأخره معلوم شد که ایشان اهل بهشت است، او را به طرف بهشت می‌برند. گاهی همین آدم را به خاطر یک گناهی که انجام داده، یک‌سال جلوی درب بهشت نگه می‌دارند و نمی‌گذارند وارد بهشت شود! و انّه لینظر إلی أکوابه و أزواجه، در داخل بهشت آن نعمی که خدا برای او معیّن کرده را می‌بیند که اين‌ها در داخل بهشت است، مشخص هم هست که برای او تدارک دیده شده امّا نمی‌گذارند دسترسی پیدا کند! یک‌سال تمام برای خاطر یک گناه انسان از این نعمت‌ها محروم است! 📚 النوادر، صفحه ۹۰؛ مرحوم راوندی 📆 ۱۵ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۷ مکاسب محرّمه).
جلسه ۴.۲. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی؛ ۲. قاعده ضمان الید، حکم وضعی و ضمان منافع. ۹ مرداد ۱۴۰۳ .mp3
10.01M
🎙جلسه ۴.۲. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی 2⃣ قاعده «ضمان الید» 🍃 ۳. حکم وضعی 🍃 ۴. ضمان منافع 🍃 ۵. راه‌های تأدیه مال و... 📆 سه‌شنبه؛ ۹ مرداد ۱۴۰۳
📜 ۲. قاعده «ضمان ید» 🍃 ۳. حکم وضعی 🍃 ۴. ضمان منافع
آیا در معامله فاسد، مشتری ضامن منافع مستوفات و غیر مستوفات است؟ 1⃣ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّ ظله العالی): در فرض سؤال، اگر مشتری مبیع را قبض کرده در هر دو صورت ضامن است. 2⃣ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّ ظله العالی): منافع مستوفات را ضامن است، و همچنین منافع تفویت شده غیر مستوفات مانند اجاره منزل. 3⃣ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مدّ ظله العالی): در فرض سؤال، مشتری منافع مستوفات و همین طور منافع غیر مستوفاتی که اگر در دست مالک بود از آن استفاده می‌کرد را ضامن است. 4⃣ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (رحمة‌الله‌علیه): چنانچه از منافع استفاده کرده باشد ضامن است. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa78709
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول ای جان دفع شر موش کن بعد از آن در جمع گندم کوش کن 🔸 یه کسی تو بازار بقّالی داشت، سبد پر از تخم مرغ... 🎙مرحوم استاد آیت‌الله مجتهدی تهرانی رحمه الله #⃣ ______ 🌐 حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی در فضای مجازی: ایتا | عصر | سایت | آپارات
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💠 ۱۱ مرداد، سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری 💡چگونه می‌شود که فقیهی سالک چون او، پا روی مصالح و منافع شخصی‌اش می‌گذارد و از حوزه نجف و سامرا به تهران که قربانگاه او است هجرت می‌کند؟! ✍آیت‌الله شهید شیخ فضل‌الله نوری به رتبه‌ای رسیده بود که استادش میرزای شیرازی او را «نفْس خود» و استاد دیگرش میرزا حبیب الله رشتی «فروغ دیده و نور چشم خویش» نامیدند. ناظم الاسلام کرمانی از معاصرین و بل مخالفان شیخ می‌گوید: «حاج شیخ فضل‌الله اگر چند ماهی در عتبات توقف کند شخص اول علمای اسلام خواهد گردید، چه هم حسن سلوک دارد و هم مراتب علمیه و هم نکات ریاست را بهتر از دیگران دارا است.». 🔹با این حال از حاج شیخ حسین لنکرانی نقل است: «میرزای شیرازی هنگام اعزام شیخ به ایران و تهران، اندوهگینانه قریب به این مضمون به شیخ فرموده بود: شیخ فضل‌الله! تو جان عزیز منی، و من با ارسال تو دارم پاره تنم را از خود دور می‌کنم. ولی چه کنم، حفظ کیان اسلام و استقلال ایران در این شرایط حساس، به وجود کسی چون تو احتیاج دارد.» 🔸گفته‌اند جناب میرزا منتهای ترویج را در حق شیخ می‌فرمود و وقتی اهالی تهران نزد میرزای شیرازی می‌رسیدند، به آنها می‌فرمود: «شیخ نوری ما را چگونه نگهداری می‌نمایند؟!» 🔹شخصیت شیخ و حمایت جناب میرزا باعث اعتقاد راسخ اهل تهران به وی شده بود و به گفته اعتماد السلطنه: «مجلس درس و افادت و افاضتش نیز امروز بسی عامر و به وجود کافه مستعدین طهران، دائر می‌باشد.» 🥀تا آنکه عاقبت، در روز ۱۱ مرداد، نفْس جناب میرزای شیرازی را وسط تهران به دار شهادت آویختند... 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
4⃣4⃣ جلسه چهل‌وچهارم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۷۲۶ تا ۷۴۰ (نماز جماعت؛ وظایف مأموم از جهت تبعیت)
🌺 حدیث جلسه ۴۴: «حدیث ملَک داعی» 🌕 و من أهمّ المراقبات فی هذا الشّهر من أوّله الی آخره تذکّر حدیث الملک الداعی 🍃 عَنِ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله و سلّم): «إِنَّ اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي، فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ: طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ، طُوبَى لِلطَّائِعِينَ، وَ يَقُولُ اللهُ تَعَالَى: «أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي، وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي، وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي؛ الشَّهْرُ شَهْرِي، وَ الْعَبْدُ عَبْدِي، وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي؛ فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ، وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ، وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ؛ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي، فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ». 🍀 از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده كه فرمودند: خداى متعال مَلَكی را در آسمان هفتم قرار داده است كه به آن مَلَك، داعی (جارچی) گفته مي­ شود، وقتی كه ماه رجب فرا مى رسد آن فرشته هر شب تا صبح فرياد مي­ زند: «خوشا به حال ذاكرين خدا! خوشا به حال اطاعت کنندگانِ خدا!» و خداوند می فرمايد: «من همنشينِ كسی هستم كه با من بنشيند، من مطيع كسی هستم كه مرا اطاعت نمايد، و هر كسى را كه از من طلب آمرزش نمايد، مى­ بخشم. ماه، ماه من است، بنده، بنده من است، و رحمت، رحمت من است؛ پس هر كه مرا در اين ماه بخواند، او را اجابت می­ کنم، و هر كه از من درخواست نمايد، به او عطاء می کنم، و هر كه از من طلب هدايت نمايد، او را هدايت خواهم كرد. من اين ماه را رشته و ریسمانی ميان خود و بندگانم قرار داده­ ام، پس هر كه به اين ريسمان بياويزد به من خواهد رسيد.» 📆 پنجشنبه؛ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ 📆 بازنشر، پنجشنبه؛ ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
🛑 احکام نماز 🔶 استاد: حجت‌الإسلام اصغری ۱. تبعیت از امام در کدام ذکر لازم است؟ الف) تمام اذکار ب) تکبیرة‌الإحرام ج) سلام د) در هیچ‌ ذکری لازم نیست ۲. در رساله نماز و روزه آمده است: «مسأله ۷۳۳. مأموم باید افعال نماز را با امام یا كمى دیرتر از امام به‌جا آورد»؛ به نظر مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) این چه حکمی است؟ الف) واجب تکلیفی ب) شرط صحّت جماعت ج) واجب است، و بنابر احوط شرط صحّت د) اگر تبعیت نکند حرام است، اما نماز جماعت صحیح است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لب ما و قصه‌ی زلف تو، چه توهمی! چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی! چه سخاوتی! 🎙سید مهدی حسینی #️⃣
🌺 مناجات با امام زمان (عجّل الله فرجه) لب ما و قصـه ی زلف تو، چه توهّمی! چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحّمی! چه سخاوتی! به نماز صبح و شبت سلام! و به نور در نَسَبت سلام! و به خال کنج لبت ســــلام! که نشسته با چه ملاحتی! وســـــط «الست بربکم»، شـــده ايم در نظـــر تــو گُـم دل ما پیــــــاله، لب تـو خُـــــم، زده ایــم جــــــام ولایتـی به جمــــال، وارث کوثــــری، به خــــدا حسین مکرّری به روایتـی خود حیـــدری، چه شبــاهتی! چه اصـالتی! «بلغ العُلی به کمالِ» تو، «کشف الدُجی به جمال» تو به تـو و قشنگی خــــــال تو، صلوات هـــر دم و ســــاعتی شده پر دو چشم تو در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غــزل، که چنین گرفته حلاوتی! تـو کـه آینــه، تـو که آیتــی، تـو کـه آبــــــروی عبــادتی تـو کـه با دل همـــــه راحتی، تـو قیـــــام کن کـه قیــامتی زد اگــر کسی درِ خانه ات، دل مـاست کــرده بهانه ات کـه به جستجوی نشـانه ات، ز سحـــر شنیــده بشـارتی غــــــزلم اگــــر تو بســـازیم، و نـــی ام اگــــر بنــوازیم به نسیـــــم یــاد تو راضیـــم، نه گلایــه ای نه شکــایتی نه، مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیـــــــا و ردم نکــن، تـو کـه از تبــــار کــرامتـی! 🖊 شاعر: قاسم صرافان #️⃣
🌺 مناجات با امام زمان (عجّل الله فرجه) چگونه سر کنم بدون عشق صبح و شام را؟! چه علتی بیاورم ندیدن مدام را؟! شلوغ شد دل من از برو بیای هر کسی ولی دوباره یاد تو شکست ازدحام را منم که از تو دورم و صدای تو نمی‌رسد وگرنه که تو می‌دهی جواب هر سلام را نشانه‌های آخرالزمان رسیده پشت هم وکرده است جابجا حلال را، حرام را کم از جهاد نیست انتظار تو در این زمان (جهاد اكبر است انتظار تو در این زمان) نه ساده نیست، هر کسی ندارد این مقام را به این یقین رسیده‌ام که دیدنت ملاک نیست جهان مگر ندیده بود یازده امام را؟! تو روزی عدل و داد را اقامه می‌کنی و من ز نام قائمت فقط بلد شدم قیام را بعید نیست عاقبت فقط بخاطر حسین (ع) تو زودتر بیایی و بگیری انتقام را ز داغ عمه‌ات و یا ز حال زین العابدین خودت بگو ز روضه‌ها بخوانمش كدام را ز دیر راهب و تنور كوفه روضه خوان شوم و یا كه بازگو كنیم شام شام شام را تمام اختیار هر دو تا جهان به دست اوست اگرچه بسته ریسمان دو دست این امام را شكست قلب عمه زینبت شبیه قامتش در آن دمی كه خیزران شكست احترام را بیا بخواه خون آن ذبیح را که ذبح او به کربلا تمام کرد حج ناتمام را شنیده‌ام كه می‌روی تو در میان مجلسی كه از عموت، بین روضه می‌برند نام را كنار نهر علقمه، شكست قامت حسین كسی نمانده بود تا كمک كند امام را بلند شو ز خاک؛ غیرت خدا! پناه‌ من كه دوره كرده‌اند این حرامیان، خیام را 🖊 شاعر: محمد رسولی #️⃣
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ به 👇شعرخوانی آقای محمدرسولی در مراسم اقامه نماز بر پیکر شهید هنیه به امامت رهبر انقلاب در دانشگاه تهران دلم خون است و لبریز است از داغ پریشانی که ابراهیم در آتش، که اسماعیل قربانی دوباره در همین جا، پیکری در بین تابوتی دوباره می‌شود تکرار آن صبح زمستانی کجایی حاج محمود این جماعت سخت دل‌تنگ‌اند بخوان یک بار دیگر نوحه‌ی قاسم سلیمانی به خونخواهی مهمان عزیزی آمدیم اینجا که خواهد ماند ردّ خون او در یاد مهمانی دریغ از ما که راحت بگذریم از خون مظلومش چنین مهمان‌نوازی نیست در قاموس ایرانی ببین تصویر وحدت را که در یک روز می‌ریزد برای یک هدف، خون فلسطینی و لبنانی فلسطین مرز اسلام است و قلبش غزه است امروز اگر جز این می‌اندیشی بگو از دین چه می‌دانی؟ به حکام خیانتکار سازشکار باید گفت خجالت می‌کشد اسلام از این رسم مسلمانی به تار عنکبوتی تکیه دادید ای تبهکاران  امان از مستی دنیا، امان از سست پیمانی اگر غسل طهارت می‌کنید از آب زمزم هم بماند تا ابد ننگ خیانت روی پیشانی مسلمان‌ها مسیحی‌ها یهودی‌ها به پا خیزید که این خونخوار بی وجدان ندارد دین و ایمانی تقلا می‌کند در باتلاق خون و معلوم است پی نابودی خویش است این دیوانه‌ی جانی اگر می‌شد، تمام کودکان غزه را می‌کشت که این افعال برمی‌آید از این روح شیطانی هنیه رفت در ظاهر ولی باور کن اسراییل حماس است آنکه خواهد ماند، اما تو نمی‌مانی ز یاد نقشه‌ها هم نام نحست محو خواهد شد در آن طوفان پایانی، در آن پایان طوفانی الا ای قدس ای مرز شرف، والتین والزیتون به خاک تشنه‌ی تو می‌رسد آن روز بارانی فلسطین می‌شود آزاد، دیدم این بشارت را در آن مردی که می‌گوید اذان بر روی ویرانی شب آزادی‌ از خون شهیدان لاله می‌‌روید و خواهد شد در آن شب مسجد الاقصی چراغانی پس از عمری جهاد اینک بخواب آرام اسماعیل  که برخیزد به خونخواهی‌ات اسماعیل قاآنی مبارک باد اسماعیل این‌سان رفتن از دنیا  که قامت بسته بر تابوت تو یار خراسانی هنیئا لک شهیدالله، شهید الحق، شهید القدس شهید راه آزادی، شهید زخم طولانی شهادت می‌دهم که مذهب سرخت شهادت بود تو هم از پیروان راه سالار شهیدانی حسین (ع) ای اسوه‌ی آزادگان ای جان مظلومان! تو را اینگونه خواهم خواند در این بیت پایانی پشیمان می‌شود آنکه برای تو نمی‌میرد چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی ۱۴۰۳/۵/۱۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
جلسه ۵.۱. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی؛ ۳و۴. قاعده اتلاف و تسبیب، مفهوم قاعده. ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ .mp3
11.82M
🎙جلسه ۵.۱. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی 3⃣ قاعده «اتلاف» 4⃣ قاعده «تسبیب» 🍃 ۱. مفهوم قاعده 📆 چهارشنبه؛ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
🌺 حدیث جلسه ۵: «آثار و برکات صدقه به ارحام» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🍃 در ابتدای هر درس به‌عنوان‌ تیمّن و تبرّک و استفاضه و استفاده از کلمات اهل بیت (علیهم‌السّلام)، حدیثی عرض می‌شود. حدیث امروز از کتاب نوادر الحکمة مرحوم راوندی است: 🌕 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صِلَةُ اَلرَّحِمِ تَزِيدُ فِي اَلْعُمُرِ، وَ تَنْفِي اَلْفَقْرَ.» (و فی حدیثٍ اخری) وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لِسُرَاقَةَ بْنِ مَالِكِ بْنِ جُشْعُمٍ: «أَ لاَ أَدُلُّكَ عَلَى أَفْضَلِ اَلصَّدَقَةِ؟ قَالَ: بَلَى؛ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، يَا رَسُولَ اَللَّهِ! فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَفْضَلُ اَلصَّدَقَةِ عَلَى أُخْتِكَ أَوِ اِبْنَتِكَ، وَ هِيَ مَرْدُودَةٌ عَلَيْكَ، لَيْسَ لَهَا كَاسِبٌ غَيْرُكَ.» (و فی حدیثٍ اخری) قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): قِيلَ لِرَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «يَا رَسُولَ اَللَّهِ! أَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟» فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ: «اَلصَّدَقَةُ عَلَى ذِي اَلرَّحِمِ اَلْكَاشِحِ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 در اسلام بر صلۀ رحم توصیه‌ی فراوان شده است. به همین خاطر هم در جوامع اسلامی، پیوندهای خویشاوندی مستحکم‌تر است. 🍃 در این‌که حضرت فرمودند: صلۀ رحم، تزید فی العمر و تنفی الفقر، وجوهی قابل فرض است، یا این نتایج به طور طبیعی ناشی از صلۀ رحم است، و یا از جملۀ انواع و اقسام رابطه‌ها و نسبت‌هایی است که هنوز برای بشر ناشناخته است، که اين‌ها هم طبیعی است. 🍃 در جای دیگر حضرت به سراقه چنین می‌فرمایند: بهترین صدقه دادن، صدقه بر خواهر و دختر است آن وقتی که ممرّ درآمدی ندارند. 🍃 از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) هم نقل شده که حضرت در جواب این سؤال که بهترین صدقه چیست؟ فرمودند: بهترین صدقه‌ها، صدقۀ بر ذی رحمی است که دشمن انسان است. 🌱 کاشح یعنی دشمن. 🍃 انسان با این نوع صدقه دادن، دو کار انجام می‌دهد: ۱. هم از پولش صرف‌نظر می‌کند، و آن را در راه خدا خرج می‌کند، ۲. و هم از احساسات شخصی و نفسانی خود صرف‌نظر می‌کند، و به ذی‌رحمی که دشمن اوست، کمک می‌کند. ۳. از طرف دیگر، صدقه‌دادن به این نوع رحم، موجب جلب محبّت او می‌شود، و ارتباطات فامیلی و پیوندهای خانوادگی را مستحکم‌تر می‌کند. 📚 النوادر، ج ۱، صفحۀ ۳؛ مرحوم راوندی 📆 ۱ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱ مکاسب محرّمه).
📜 ۳. قاعده «اتلاف» 📜 ۴. قاعده «تسبیب» 🍃 ۱. مفهوم قاعده
📜 ۳. قاعده «اتلاف» 📜 ۴. قاعده «تسبیب» 🍃 ۱. مفهوم قاعده 🌱 وجوه اشتراک و افتراق اتلاف به «مباشرت» و اتلاف به «تسبیب»
جلسه ۵.۲. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی؛ ۳و۴. قاعده اتلاف و تسبیب، مستندات قاعده. ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ .mp3
9.12M
🎙جلسه ۵.۲. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی 3⃣ قاعده «اتلاف» 4⃣ قاعده «تسبیب» 🍃 ۲. مستندات قاعده 📆 چهارشنبه؛ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳