❓آیا در معامله فاسد، مشتری ضامن منافع مستوفات و غیر مستوفات است؟
1⃣ حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدّ ظله العالی):
در فرض سؤال، اگر مشتری مبیع را قبض کرده در هر دو صورت ضامن است.
2⃣ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّ ظله العالی):
منافع مستوفات را ضامن است، و همچنین منافع تفویت شده غیر مستوفات مانند اجاره منزل.
3⃣ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مدّ ظله العالی):
در فرض سؤال، مشتری منافع مستوفات و همین طور منافع غیر مستوفاتی که اگر در دست مالک بود از آن استفاده میکرد را ضامن است.
4⃣ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (رحمةاللهعلیه):
چنانچه از منافع استفاده کرده باشد ضامن است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa78709
هدایت شده از حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول ای جان دفع شر موش کن
بعد از آن در جمع گندم کوش کن
🔸 یه کسی تو بازار بقّالی داشت، سبد پر از تخم مرغ...
🎙مرحوم استاد آیتالله مجتهدی تهرانی رحمه الله
#⃣ #مرحوم_استاد_ما
______
🌐 حوزه علمیه آیتالله مجتهدیتهرانی در فضای مجازی:
ایتا | عصر | سایت | آپارات
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
💠 ۱۱ مرداد، سالروز شهادت آیتالله شیخ فضلالله نوری
💡چگونه میشود که فقیهی سالک چون او، پا روی مصالح و منافع شخصیاش میگذارد و از حوزه نجف و سامرا به تهران که قربانگاه او است هجرت میکند؟!
✍آیتالله شهید شیخ فضلالله نوری به رتبهای رسیده بود که استادش میرزای شیرازی او را «نفْس خود» و استاد دیگرش میرزا حبیب الله رشتی «فروغ دیده و نور چشم خویش» نامیدند. ناظم الاسلام کرمانی از معاصرین و بل مخالفان شیخ میگوید: «حاج شیخ فضلالله اگر چند ماهی در عتبات توقف کند شخص اول علمای اسلام خواهد گردید، چه هم حسن سلوک دارد و هم مراتب علمیه و هم نکات ریاست را بهتر از دیگران دارا است.».
🔹با این حال از حاج شیخ حسین لنکرانی نقل است:
«میرزای شیرازی هنگام اعزام شیخ به ایران و تهران، اندوهگینانه قریب به این مضمون به شیخ فرموده بود:
شیخ فضلالله! تو جان عزیز منی، و من با ارسال تو دارم پاره تنم را از خود دور میکنم. ولی چه کنم، حفظ کیان اسلام و استقلال ایران در این شرایط حساس، به وجود کسی چون تو احتیاج دارد.»
🔸گفتهاند جناب میرزا منتهای ترویج را در حق شیخ میفرمود و وقتی اهالی تهران نزد میرزای شیرازی میرسیدند، به آنها میفرمود: «شیخ نوری ما را چگونه نگهداری مینمایند؟!»
🔹شخصیت شیخ و حمایت جناب میرزا باعث اعتقاد راسخ اهل تهران به وی شده بود و به گفته اعتماد السلطنه: «مجلس درس و افادت و افاضتش نیز امروز بسی عامر و به وجود کافه مستعدین طهران، دائر میباشد.»
🥀تا آنکه عاقبت، در روز ۱۱ مرداد، نفْس جناب میرزای شیرازی را وسط تهران به دار شهادت آویختند...
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
4⃣4⃣ جلسه چهلوچهارم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۷۲۶ تا ۷۴۰ (نماز جماعت؛ وظایف مأموم از جهت تبعیت)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۴۴. نماز، نماز جماعت، وظایف مأموم از جهت تبعیت (مسأله ۷۲۶ تا ۷۴۰ رساله نماز و روزه). ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ .mp3
8.04M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهلوچهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۴۴: «حدیث ملَک داعی»
🌕 و من أهمّ المراقبات فی هذا الشّهر من أوّله الی آخره تذکّر حدیث الملک الداعی
🍃 عَنِ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله و سلّم):
«إِنَّ اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي، فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ:
طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ، طُوبَى لِلطَّائِعِينَ،
وَ يَقُولُ اللهُ تَعَالَى:
«أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي، وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي، وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي؛
الشَّهْرُ شَهْرِي، وَ الْعَبْدُ عَبْدِي، وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي؛
فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ، وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ، وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ؛
وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي، فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ».
🍀 از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده كه فرمودند:
خداى متعال مَلَكی را در آسمان هفتم قرار داده است كه به آن مَلَك، داعی (جارچی) گفته مي شود، وقتی كه ماه رجب فرا مى رسد آن فرشته هر شب تا صبح فرياد مي زند:
«خوشا به حال ذاكرين خدا! خوشا به حال اطاعت کنندگانِ خدا!»
و خداوند می فرمايد: «من همنشينِ كسی هستم كه با من بنشيند، من مطيع كسی هستم كه مرا اطاعت نمايد، و هر كسى را كه از من طلب آمرزش نمايد، مى بخشم.
ماه، ماه من است، بنده، بنده من است، و رحمت، رحمت من است؛
پس هر كه مرا در اين ماه بخواند، او را اجابت می کنم، و هر كه از من درخواست نمايد، به او عطاء می کنم، و هر كه از من طلب هدايت نمايد، او را هدايت خواهم كرد.
من اين ماه را رشته و ریسمانی ميان خود و بندگانم قرار داده ام، پس هر كه به اين ريسمان بياويزد به من خواهد رسيد.»
📆 پنجشنبه؛ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
📆 بازنشر، پنجشنبه؛ ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجتالإسلام اصغری
۱. تبعیت از امام در کدام ذکر لازم است؟
الف) تمام اذکار
ب) تکبیرةالإحرام
ج) سلام
د) در هیچ ذکری لازم نیست
۲. در رساله نماز و روزه آمده است: «مسأله ۷۳۳. مأموم باید افعال نماز را با امام یا كمى دیرتر از امام بهجا آورد»؛ به نظر مقام معظّم رهبری (حفظهالله) این چه حکمی است؟
الف) واجب تکلیفی
ب) شرط صحّت جماعت
ج) واجب است، و بنابر احوط شرط صحّت
د) اگر تبعیت نکند حرام است، اما نماز جماعت صحیح است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لب ما و قصهی زلف تو، چه توهمی! چه حکایتی!
تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی! چه سخاوتی!
🎙سید مهدی حسینی
#️⃣ #مناجات_با_امام_زمان
🌺 مناجات با امام زمان (عجّل الله فرجه)
لب ما و قصـه ی زلف تو، چه توهّمی! چه حکایتی!
تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحّمی! چه سخاوتی!
به نماز صبح و شبت سلام! و به نور در نَسَبت سلام!
و به خال کنج لبت ســــلام! که نشسته با چه ملاحتی!
وســـــط «الست بربکم»، شـــده ايم در نظـــر تــو گُـم
دل ما پیــــــاله، لب تـو خُـــــم، زده ایــم جــــــام ولایتـی
به جمــــال، وارث کوثــــری، به خــــدا حسین مکرّری
به روایتـی خود حیـــدری، چه شبــاهتی! چه اصـالتی!
«بلغ العُلی به کمالِ» تو، «کشف الدُجی به جمال» تو
به تـو و قشنگی خــــــال تو، صلوات هـــر دم و ســــاعتی
شده پر دو چشم تو در ازل، یکی از شراب و یکی عسل
نظرت چه کرده در این غــزل، که چنین گرفته حلاوتی!
تـو کـه آینــه، تـو که آیتــی، تـو کـه آبــــــروی عبــادتی
تـو کـه با دل همـــــه راحتی، تـو قیـــــام کن کـه قیــامتی
زد اگــر کسی درِ خانه ات، دل مـاست کــرده بهانه ات
کـه به جستجوی نشـانه ات، ز سحـــر شنیــده بشـارتی
غــــــزلم اگــــر تو بســـازیم، و نـــی ام اگــــر بنــوازیم
به نسیـــــم یــاد تو راضیـــم، نه گلایــه ای نه شکــایتی
نه، مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن
ز درت بیـــــــا و ردم نکــن، تـو کـه از تبــــار کــرامتـی!
🖊 شاعر: قاسم صرافان
#️⃣ #مناجات_با_امام_زمان
🌺 مناجات با امام زمان (عجّل الله فرجه)
چگونه سر کنم بدون عشق صبح و شام را؟!
چه علتی بیاورم ندیدن مدام را؟!
شلوغ شد دل من از برو بیای هر کسی
ولی دوباره یاد تو شکست ازدحام را
منم که از تو دورم و صدای تو نمیرسد
وگرنه که تو میدهی جواب هر سلام را
نشانههای آخرالزمان رسیده پشت هم
وکرده است جابجا حلال را، حرام را
کم از جهاد نیست انتظار تو در این زمان
(جهاد اكبر است انتظار تو در این زمان)
نه ساده نیست، هر کسی ندارد این مقام را
به این یقین رسیدهام که دیدنت ملاک نیست
جهان مگر ندیده بود یازده امام را؟!
تو روزی عدل و داد را اقامه میکنی و من
ز نام قائمت فقط بلد شدم قیام را
بعید نیست عاقبت فقط بخاطر حسین (ع)
تو زودتر بیایی و بگیری انتقام را
ز داغ عمهات و یا ز حال زین العابدین
خودت بگو ز روضهها بخوانمش كدام را
ز دیر راهب و تنور كوفه روضه خوان شوم
و یا كه بازگو كنیم شام شام شام را
تمام اختیار هر دو تا جهان به دست اوست
اگرچه بسته ریسمان دو دست این امام را
شكست قلب عمه زینبت شبیه قامتش
در آن دمی كه خیزران شكست احترام را
بیا بخواه خون آن ذبیح را که ذبح او
به کربلا تمام کرد حج ناتمام را
شنیدهام كه میروی تو در میان مجلسی
كه از عموت، بین روضه میبرند نام را
كنار نهر علقمه، شكست قامت حسین
كسی نمانده بود تا كمک كند امام را
بلند شو ز خاک؛ غیرت خدا! پناه من
كه دوره كردهاند این حرامیان، خیام را
🖊 شاعر: محمد رسولی
#️⃣ #مناجات_با_امام_زمان
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ به #خونخواهی_هنیه_عزیز
👇شعرخوانی آقای محمدرسولی در مراسم اقامه نماز بر پیکر شهید هنیه به امامت رهبر انقلاب در دانشگاه تهران
دلم خون است و لبریز است از داغ پریشانی
که ابراهیم در آتش، که اسماعیل قربانی
دوباره در همین جا، پیکری در بین تابوتی
دوباره میشود تکرار آن صبح زمستانی
کجایی حاج محمود این جماعت سخت دلتنگاند
بخوان یک بار دیگر نوحهی قاسم سلیمانی
به خونخواهی مهمان عزیزی آمدیم اینجا
که خواهد ماند ردّ خون او در یاد مهمانی
دریغ از ما که راحت بگذریم از خون مظلومش
چنین مهماننوازی نیست در قاموس ایرانی
ببین تصویر وحدت را که در یک روز میریزد
برای یک هدف، خون فلسطینی و لبنانی
فلسطین مرز اسلام است و قلبش غزه است امروز
اگر جز این میاندیشی بگو از دین چه میدانی؟
به حکام خیانتکار سازشکار باید گفت
خجالت میکشد اسلام از این رسم مسلمانی
به تار عنکبوتی تکیه دادید ای تبهکاران
امان از مستی دنیا، امان از سست پیمانی
اگر غسل طهارت میکنید از آب زمزم هم
بماند تا ابد ننگ خیانت روی پیشانی
مسلمانها مسیحیها یهودیها به پا خیزید
که این خونخوار بی وجدان ندارد دین و ایمانی
تقلا میکند در باتلاق خون و معلوم است
پی نابودی خویش است این دیوانهی جانی
اگر میشد، تمام کودکان غزه را میکشت
که این افعال برمیآید از این روح شیطانی
هنیه رفت در ظاهر ولی باور کن اسراییل
حماس است آنکه خواهد ماند، اما تو نمیمانی
ز یاد نقشهها هم نام نحست محو خواهد شد
در آن طوفان پایانی، در آن پایان طوفانی
الا ای قدس ای مرز شرف، والتین والزیتون
به خاک تشنهی تو میرسد آن روز بارانی
فلسطین میشود آزاد، دیدم این بشارت را
در آن مردی که میگوید اذان بر روی ویرانی
شب آزادی از خون شهیدان لاله میروید
و خواهد شد در آن شب مسجد الاقصی چراغانی
پس از عمری جهاد اینک بخواب آرام اسماعیل
که برخیزد به خونخواهیات اسماعیل قاآنی
مبارک باد اسماعیل اینسان رفتن از دنیا
که قامت بسته بر تابوت تو یار خراسانی
هنیئا لک شهیدالله، شهید الحق، شهید القدس
شهید راه آزادی، شهید زخم طولانی
شهادت میدهم که مذهب سرخت شهادت بود
تو هم از پیروان راه سالار شهیدانی
حسین (ع) ای اسوهی آزادگان ای جان مظلومان!
تو را اینگونه خواهم خواند در این بیت پایانی
پشیمان میشود آنکه برای تو نمیمیرد
چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی
۱۴۰۳/۵/۱۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
جلسه ۵.۱. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی؛ ۳و۴. قاعده اتلاف و تسبیب، مفهوم قاعده. ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ .mp3
11.82M
🎙جلسه ۵.۱. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی
3⃣ قاعده «اتلاف»
4⃣ قاعده «تسبیب»
🍃 ۱. مفهوم قاعده
📆 چهارشنبه؛ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
#قواعد_فقهی_اقتصادی
🌺 حدیث جلسه ۵: «آثار و برکات صدقه به ارحام»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🍃 در ابتدای هر درس بهعنوان تیمّن و تبرّک و استفاضه و استفاده از کلمات اهل بیت (علیهمالسّلام)، حدیثی عرض میشود.
حدیث امروز از کتاب نوادر الحکمة مرحوم راوندی است:
🌕 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صِلَةُ اَلرَّحِمِ تَزِيدُ فِي اَلْعُمُرِ، وَ تَنْفِي اَلْفَقْرَ.»
(و فی حدیثٍ اخری) وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لِسُرَاقَةَ بْنِ مَالِكِ بْنِ جُشْعُمٍ: «أَ لاَ أَدُلُّكَ عَلَى أَفْضَلِ اَلصَّدَقَةِ؟
قَالَ: بَلَى؛ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، يَا رَسُولَ اَللَّهِ!
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَفْضَلُ اَلصَّدَقَةِ عَلَى أُخْتِكَ أَوِ اِبْنَتِكَ، وَ هِيَ مَرْدُودَةٌ عَلَيْكَ، لَيْسَ لَهَا كَاسِبٌ غَيْرُكَ.»
(و فی حدیثٍ اخری) قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): قِيلَ لِرَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «يَا رَسُولَ اَللَّهِ! أَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟»
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ: «اَلصَّدَقَةُ عَلَى ذِي اَلرَّحِمِ اَلْكَاشِحِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 در اسلام بر صلۀ رحم توصیهی فراوان شده است. به همین خاطر هم در جوامع اسلامی، پیوندهای خویشاوندی مستحکمتر است.
🍃 در اینکه حضرت فرمودند: صلۀ رحم، تزید فی العمر و تنفی الفقر، وجوهی قابل فرض است،
یا این نتایج به طور طبیعی ناشی از صلۀ رحم است،
و یا از جملۀ انواع و اقسام رابطهها و نسبتهایی است که هنوز برای بشر ناشناخته است، که اينها هم طبیعی است.
🍃 در جای دیگر حضرت به سراقه چنین میفرمایند: بهترین صدقه دادن، صدقه بر خواهر و دختر است آن وقتی که ممرّ درآمدی ندارند.
🍃 از امیر مؤمنان (علیهالسلام) هم نقل شده که حضرت در جواب این سؤال که بهترین صدقه چیست؟ فرمودند: بهترین صدقهها، صدقۀ بر ذی رحمی است که دشمن انسان است.
🌱 کاشح یعنی دشمن.
🍃 انسان با این نوع صدقه دادن، دو کار انجام میدهد:
۱. هم از پولش صرفنظر میکند، و آن را در راه خدا خرج میکند،
۲. و هم از احساسات شخصی و نفسانی خود صرفنظر میکند، و به ذیرحمی که دشمن اوست، کمک میکند.
۳. از طرف دیگر، صدقهدادن به این نوع رحم، موجب جلب محبّت او میشود، و ارتباطات فامیلی و پیوندهای خانوادگی را مستحکمتر میکند.
📚 النوادر، ج ۱، صفحۀ ۳؛ مرحوم راوندی
📆 ۱ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱ مکاسب محرّمه).
جلسه ۵.۲. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی؛ ۳و۴. قاعده اتلاف و تسبیب، مستندات قاعده. ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ .mp3
9.12M
🎙جلسه ۵.۲. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی
3⃣ قاعده «اتلاف»
4⃣ قاعده «تسبیب»
🍃 ۲. مستندات قاعده
📆 چهارشنبه؛ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
#قواعد_فقهی_اقتصادی
جلسه ۹.۱. کارگاه پاسخگویی به مسائل شرعی؛ پاسخ به سؤالات. ۱۳ مرداد ۱۴۰۳.mp3
14.18M
🎙جلسه ۹.۱. کارگاه مسأله شرعی
🍃 پاسخ به سؤالات نماز جماعت
📆 شنبه؛ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
#کارگاه_مسأله_شرعی
جلسه ۹.۲. کارگاه پاسخگویی به مسائل شرعی؛ نماز جماعت، پاسخ به سؤالات. ۱.mp3
11.09M
🎙جلسه ۹.۲. کارگاه مسأله شرعی
🍃 پاسخ به سؤالات نماز جماعت
📆 شنبه؛ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
#کارگاه_مسأله_شرعی
🌺 حدیث جلسه ۹: «ارزشگذاری اعمال نیک اجتماعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«سِرْ سَنَتَيْنِ بَرَّ وَالِدَيْكَ،
سِرْ سَنَةً صِلْ رَحِمَكَ،
سِرْ مِيلاً عُدْ مَرِيضاً،
سِرْ مِيلَيْنِ شَيِّعْ جَنَازَةً،
سِرْ ثَلاَثَةَ أَمْيَالٍ أَجِبْ دَعْوَةً،
سِرْ أَرْبَعَةَ أَمْيَالٍ زُرْ أَخاً فِي اَللَّهِ تَعَالَى،
سِرْ خَمْسَةَ أَمْيَالٍ اُنْصُرْ مَظْلُوماً،
سِرْ سِتَّةَ أَمْيَالٍ أَغِثْ مَلْهُوفاً،
وَ عَلَيْكَ بِالاِسْتِغْفَارِ، فَإِنَّهُ اَلْمَنْجَاةُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 در این روایت در واقع بر برخی از این کارهای لازم و حسناتی که در باب ارتباطات اجتماعی وجود دارد، ارزشگذاری شده است.
اينها را درجه درجه کردند و ارزشگذاری کردند.
1⃣ اوّلش این است: دو سال راه برو برای خاطر برّ به والدین خود، اگر نیکی به والدین مستلزم این است که دو سال راه برود.
فرض کنید که قدیم با آن وسایل کذائی حرکت میکردند؛ مثلاً از قندهار راه بیفتد و برود به مراکش، دو سال طول میکشد، پدر و مادرش آنجا هستند.
این شخص از این نقطه راه بیفتد برود آنجا که احوال پدر و مادرش را بپرسد و به پدر و مادرش نیکی کند.
اگر متوقّف است نیکیکردن به اينکه دو سال راه بروی، این کار را بکن؛ یعنی اهمیّت برّ به والدین اینقدر است.
2⃣ صلهی رحم مرتبهی بعد است، اگر لازم بود برای اینکه صلهی رحم صورت پذيرد، یک سال سفر بکند.
از بین کوهها و بیابانها و دشتها بگذرد تا با رحم خودش سلام و علیک بکند، اين كار را بكند؛ یعنی ارتباط قطع نشود.
3⃣ برای عیادت یک مریض اگر لازم است یک میل راه برو.
🌱 یک میل، ثلثِ فرسخ است، یعنی ۱.۵ کیلومتر.
همین مایلی که انگلیسیها میگویند.
4⃣ سر میلین شَیِّع جنازةً
جنازهی یک مؤمنی را میخواهند بردارند و تو برای تشییع او لازم است دو میل راه بروی، برو.
🍃 معلوم شد تشییع جنازه مهمتر از عیادت مریض است؛ چون او مرده است و رفته است و بناست فراموش بشود.
رفتن او برای تسلّای بازماندگان اوست، برای احترام به کرامت انسان مؤمن است که بعد از مرگش هم حتّی با او اینطور رفتار میشود.
5⃣ برای اجابت یک دعوتی سه میل برو.
دوست تو، برادر مؤمن تو از تو خواهش کرده که به او سر بزنی، سه میل لازم است كه بروي، برو.
🍃 اينجا معلوم میشود که: آن مریضی كه برای عیادتش طِیّ حتّی مسافتی برابر يک میل لازم بود، مریضی است که ممکن است جزو دوستان انسان هم نباشد، دعوتی هم نکرده باشد.
چنانچه از او دعوت کند، مضاعف میشود.
6⃣ سر أربعة أمیالٍ زُر أخاً فی الله تعالی،
برای دیدار برادری در راه خدا چهار میل حرکت کن.
7⃣ سر خمسة أمیال اُنصر مظلوماً،
اگر مظلومی در محلی است که برای نصرت و کمک به او پنج میل باید راه بروی، برو و به او یاری برسان.
8⃣ سر ستة أمیال اغث ملهوفاً،
🌱 ملهوف آن کسی است که استغاثه میکند،
🌱 مظلوم کسی است که به او ستم میشود.
گاهی این ستم به حدّی است که او استغاثه میکند!
یا مشکلی برایش پیش آمده که استغاثه میکند!
خانهاش خراب شده، شش میل راه برو تا بتوانی این ملهوف را كمک کنی.
البته شش میل راه که آنوقت میرفتند در واقع نصف روز راه بود.
از صبح تا ظهر مثلاً (که نُه کیلومتر راه بود)، تا میرسیدند به آن مكان مورد نظر.
در حال حاضر اگر شما از اينجا سوار هواپیما بشوید دو ساعته میرسید به بم!
این، به قدر همان یک میل، دو میل بیشتر نیست؛ یعنی محاسبه کنید این وسایل امروز را.
✅ اميال در واقع معیار است برای آن زحمتی که انسان متحمل میشود و زمانی که صرف میکند.
🍃 و علیک بالاستغفار، فإنّه المنجاة،
استغفار، نجات است، یا وسیلۀ نجات است.
✅ استغفار را در همه حال فراموش نکنید.
📚 النوادر، صفحه ۹۲؛ مرحوم راوندی
📆 ۱۷ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۹ مکاسب محرّمه).
🌺 جزوه جلسه ۹.۱
❇️ مروری بر احکام نماز جماعت
❇️ تکمله نماز جماعت
۱. مقصود از عدالت در امام جماعت چیست؟
الف) عدالت واقعی
ب) حسن ظاهر
ج) الف و ب
د) هیچکدام
۲. در کدام گزینه نماز جماعت صحیح نیست؟
الف) مکان امام از مکان مأمومین مقدار بسیار کمی بالاتر است
ب) بین امامِ مرد و مأمومینِ زن، پرده و مانند آن نصب شده است
ج) برگزاری نماز جماعت در طبقات مختلف ساختمانهاى چندین طبقهی جدید
د) در نماز جماعت، بانوان وسیلهی اتصال مردان باشند
۳. چنانچه مأموم در اثنای سوره از نماز جماعت به نماز فرادا عدول کند، حکم نماز چیست؟
الف) لازم نیست سوره را بخواند
ب) باید سوره را از ابتدا بخواند
ج) بنابر احتیاط واجب سوره را از ابتدا به قصد قربت مطلقه بخواند
د) نمیتواند نیت فرادا کند
۴. اگر مأموم مردّد شود که نیّت فرادا کند یا نه، حکم نماز چیست؟
الف) نمیتواند نیّت فرادا کند
ب) بنابر احتیاط واجب نباید از ابتدا چنین نیّتی داشته باشد
ج) بنابر احتیاط واجب باید نمازش را فرادا به پایان رساند
د) به قصد قربت مطلقه ادامه دهد
۵. طبق نظر حضرت آقا «حفظه الله» عدول از نماز جماعت به نماز فرادا چه حکمی دارد؟ (در بین نماز جماعت)
الف) مستحب است
ب) حرام است
ج) مانعی ندارد
د) مکروه است
🌺 جزوه جلسه ۹.۲
۶. اگر در بین نماز جماعت شک کند که نیّت فرادا کرده یا نه ..............
الف) بنا بگذارد که نیت فرادا کرده است.
ب) بنابر بگذارد که نیت فرادا نکرده است.
ج) بنابر احتیاط نمازش را فرادا به پایان برساند
د) بنابر احتیاط واجب باید نماز را به صورت جماعت تمام کند
۷. کدام گزینه جزء مستحبّات نماز جماعت محسوب نمی شود؟
الف) امام در وسط صف و اهل علم و کمال و تقوا در صف اول بایستند
ب) صفهای نماز جماعت منظم باشد
ج) بعد از گفتن «قد قامت صلاة» مأمومین برخیزند
د) مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام هم بشنود
۸. اگر مأموم، اقوال نماز را زودتر یا دیرتر از امام جماعت بگوید، اشكال ندارد، جز ..........
الف) سلام
ب) تكبیرة الإحرام
ج) ذکر رکوع
د) تسبیحات اربعه
۹. اگر امام در رکعت سوم و چهارم نماز باشد و مأموم بداند که اگر اقتدا کند و حمد بخواند به رکوع امام نمیرسد در این صورت تکلیف چیست؟
الف) باید صبر کند تا امام به رکوع رود آنگاه اقتدا کند
ب) نیازی نیست صبر کند، و میتواند اقتدا کند
ج) نمازش فرادا میشود
د) بنابر احتیاط واجب باید صبر كند تا امام به ركوع رود، آنگاه اقتدا كند
۱۰. گزینه نادرست را مشخص کنید.
الف) اگر مأموم وقتی به حد رکوع میرسد هنوز امام در رکوع باشد نماز به جماعت صحیح است
ب) اگر مأموم وقتی به حد رکوع میرسد امام در حال برخاستن از رکوع یا ایستاده باشد، نماز به صورت فرادا صحیح است
ج) اگر مأموم به مقدار رکوع خم شود و شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نمازش به صورت فرادا صحیح است
د) اگر مأموم پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود امام سراز رکوع بردارد، نمازش به جماعت صحیح است
۱۱. تبعیت از امام در کدام ذکر لازم است؟
الف) تمام اذکار
ب) تکبیرةالإحرام
ج) سلام
د) در هیچ ذکری لازم نیست
۱۲. در رساله نماز و روزه آمده است: «مسأله ۷۳۳. مأموم باید افعال نماز را با امام یا كمى دیرتر از امام بهجا آورد»؛ به نظر مقام معظّم رهبری (حفظهالله) این چه حکمی است؟
الف) واجب تکلیفی
ب) شرط صحّت جماعت
ج) واجب است، و بنابر احوط شرط صحّت
د) اگر تبعیت نکند حرام است، اما نماز جماعت صحیح است
🍃 فاصلهی لازم بین زن و مرد در یک مکان
🍃 عدالت امام جماعت
🍃 وجود حائل در صفوف جماعت
📚 احکام کاربردی، ص ۹۹ تا ۱۰۲؛ مرحوم حاج آقای کریمی
🍃 نماز جماعت در مکه و مدینه
📚 احکام کاربردی، ص ۱۵۱
جلسه ۶.۱. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی؛ ۵. قاعده استیمان، مفهوم قاعده. ۱۳.mp3
7.17M
🎙جلسه ۶.۱. قواعد فقهی در ابواب اقتصادی
5⃣ قاعده «استیمان»
🍃 ۱. مفهوم قاعده
📆 شنبه؛ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
#قواعد_فقهی_اقتصادی
🌺 حدیث جلسه ۶: «بدهکارِ پروردگار عزیز»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَنْهُ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«إِنَّ رَجُلاً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ؛
فَقَالَ لِنَفْسِهِ: "مَا أُتِيتُ إِلّا مِنْكِ، وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ"؛
قَالَ: فَأَوْحَى اَللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ: "ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً".»
🖊 شرح حدیث:
🍃 مرد عابدی در بنى اسرائيل ۴۰ سال عبادت خدا را میكرد، يک روز يک قربانى كرد، قربانى او در نزد خداوند متعال مقبول واقع نشد،
علامت قبول قربانى مثلاً اين بوده است كه آتشی بيايد آن را بسوزاند، چنانچه در قرآن هست،
به هر حال اين عابد فهميد كه قربانى او مورد قبول پروردگار متعال (جلّ شأنه) قرار نگرفته است.
🌱 در اينجا انسانها دو گونهاند:
بعضیها از خداوند متعال گله مند مىشوند،
ولى بعضى به فكر فرو میروند كه چرا قربانىشان را خداى متعال قبول نكرده،
اين عابد از قسم دوّم بود،.
🍃 فَقَالَ لِنَفْسِهِ: «مَا أُتِيتُ إِلّا مِنْكِ»
اين بلايی كه بر تو نازل شد، اين مشكلى كه برای تو بهوجود آمد، اين از ناحيه خود توست.
🍃 «وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ»
گناه، گناه خودِ توست، كارى كردی كه قربانى تو قبول نمیشود.
🌱 در قرآن دارد: «ذلك بما قدّمت يداك» (الحجّ - ۱۰)،
وقتى كه احساس كرد اشكال از خود اوست،
🍃 «فأوحی الله (تعالى) إليه: ذمُّك لنفسك أفضل من عبادتك أربعين سنة»
همين كه خودت را مذمت كردی، و تقصير را به جانب خودت دانستی، يعنی حقيقت را فهميدی كه مشكل از ناحيه خودِ توست، اين، از آن ۴۰ سال عبادتی كه كردی با فضيلت تر است.
✅ اينگونه روايات، نظام ارزشی اسلام را براى ما ترسيم مىكند،
اينكه چه چيزهايی با چه اولويتهايى ارزشمندتر است،
عبادت خيلى ارزش دارد،
سجده براى پروردگار خيلى ارزش دارد،
امّا آنچه اساس قضيه است اين است كه انسان چكشی در دست بگيرد، و مرتّب بر سر اين پيل وحشى نفس كه در درون او است، بكوبد،
اين نفس سركش را بايد مهار كرد.
❌ هر بلايی، هر اشكالی هست، از ناحيه اوست،
اين كه انسان به عبادات و تضرّع إلى الله توصيه شده است، براى اين است كه قدر خود و جاى خود را در مقابل پروردگار بفهمد،
اين نه از باب اين است كه خداى متعال به اين تضرّع احتياج دارد، (العياذ بالله) مثل بندگانی كه متكبرند، خوششان میآيد افراد در مقابل آنها خضوع كنند، اين نيست!
قضيه اين است كه آنچه انسان را اصلاح مىكند همين تضرّع است، همين كوچک شدن، و احساس تقصير است.
🍃 در فقرهای از دعاى مباركه صحيفه سجاديه اين طور دارد: «و أمّا أنت فأهل أن لايغترّ بك الصدّيقون»،
حتّی صديقون جا دارد كه در مقابل تو اغترار پيدا نكنند،
ببينيد چقدر فاصله است بين اين حالت و حالت بعضى از ماها كه تا يک كار كوچكی، يک عمل خوبى، يک مجاهدتی برای خدا مىكنيم، خيال مىكنيم كه طاووس علييّن شدهايم!
اينها نظام ارزشی اسلام را برای ما توضيح میدهد.
✅ خودتان را در مقابل پروردگار بدهكار بدانيد!
آنچه را كه از خدمات انجام میدهید بخشى از واجب و وظيفه لازم خود در مقابل خداى متعال بدانيد،
چه خدماتى كه به مردم میكنيد،
چه عباداتی كه میكنيد،
چه روحيات و نفسانيات و خلقيّات خوبى كه در خودتان بوجود مىآوريد،
اينها بخشى از آن كاری است كه بايد در مقابل ذات اقدس الهى انجام داد.
🌱 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۲؛ فیض کاشانی
📆 ۲۸ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۸۹ مکاسب محرّمه).