eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
134 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۸ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ کفاره شکستن سوگند شرعی نامزدهای انتخابات 3⃣2⃣ سؤال: آیا نمایندگانی که از انجام وظایف اصلی و قانونی خود کوتاهی می‌کنند، و بر اساس سوگند اولیه خود عمل نمی‌کنند شرعاً باید کفاره بدهند؟ ✅ جواب: اگر سوگند شرعی با شرایط آن محقق شده باشد، شکستن آن موجب کفاره می‌شود. 📌 کفاره شکستن قسم اگر کسی تخلف از قسم کند، باید یا ده فقیر را اطعام کند، یا آنان را لباس پوشاند، و در صورتی‌‌که مقدور نباشد، سه روز پیاپی روزه بگیرد. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
جلسه ۵. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۵۳. و استدل له أيضا بصحيحة محمد ابن قيس. ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
12.6M
🎙جلسه ۵. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین: بيع الفضولي... الأولی المکاسب، ج۳، ص ۳۵۳؛ و استدلّ له أيضا بصحيحة محمّد ابن قيس 📆 سه‌شنبه‌‌؛ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۵: «در قیامت رابطه تقواست، نه خویشاوندی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَامَ رَسُولُ اللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَلَى اَلصَّفَا فَقَالَ: «يَا بَنِي هَاشِمٍ؛ يَا بَنِي عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ؛ إِنِّي رَسُولُ اَللهِ إِلَيْكُمْ، وَ إِنِّي شَفِيقٌ عَلَيْكُمْ، وَ إِنَّ لِي عَمَلِي، وَ لِكُلِّ رَجُلٍ مِنْكُمْ عَمَلَهُ؛ لاَتَقُولُوا إِنَّ مُحَمَّداً مِنَّا، وَ سَنَدْخُلُ مَدْخَلَهُ (مُدْخلَهُ)، فَلاَ؛ وَ اَللهِ مَا أَوْلِيَائِي مِنْكُمْ وَ لاَ مِنْ غَيْرِكُمْ يَا بَنِي عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ إِلَّا اَلْمُتَّقُونَ. أَلاَ! فَلاَ أَعْرِفُكُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ، تَأْتُونَ تَحْمِلُونَ اَلدُّنْيَا عَلَى ظُهُورِكُمْ، وَ يَأْتُونَ اَلنَّاسُ يَحْمِلُونَ اَلْآخِرَةَ؛ أَلَا! إِنِّي قَدْ أَعْذَرْتُ إِلَيْكُمْ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ، وَ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَ اَللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِيكُمْ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 نگویید ما که قوم و خویش پیغمبریم، ما هم به همان جایی که او وارد خواهد شد یا به همان نحوی که او در قیامت وارد شود، ورود خواهیم داشت. 🍃 اولیای من چه شما باشید، چه دیگران، از میان شما جز پرهیزگاران کس دیگری نیست. 🍃 رابطه ما رابطه خویشاوندی نیست، بلکه رابطه تقواست. 🍃 ألا فلا اَعرِفُکم یوم القیامة من شما را روز قیامت شناسایی نخواهم کرد، که بگویم این برادر من است، این پسر عموی من است. 🍃 تأتون تحملون الدنیا علی ظهورکم، و یأتی من الناس یحملون الآخرة شما که خویشاوندان من هستید اگر وارد قیامت بشوید در حالی‌که دنیا بر دوش های شماست، یعنی عمل و رفتاری که در دنیا کردید، دنیا پرستی است، و دیگران که خویشاوند ما نیستند آخرت بر دوششان باشد! عملی که با خودشان آوردند، عمل اخروی باشد، اگر این‌طور باشد من شما را در روز قیامت نمی شناسم. 🍃 ألا إنّی قد اعذرت الیکم من حرف را گفتم، خودم را معذور کردم. 🍃 فیما بینی و بینکم، و فیما بینی و بین الله تعالی فیکم، من آن‌چه بین من و خداست در مورد شما گفتم، حال خود دانید. ✅ این بیان پیغمبر، برای ما واقعاً خیلی مهم است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۴؛ فیض کاشانی 📆 ۱۱ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۳ مکاسب محرّمه).
جلسه ۶. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۵. الأوامر... الفصل الثاني... الخامس... و توهم إمكان تعلق الامر. ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.2M
🎙جلسه ۶. اصول۲، کفایةالأصول؛ المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر ج۱، ص ۱۰۵؛ المبحث الخامس... و توهّم إمكان تعلّق الأمر بفعل الصلاة بداعي الأمر 📆 سه‌شنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶: «تفضّل و کرامت الهی به ذریه حضرت آدم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ زُرَارَةَ] عَنْ أَحَدِهِمَا (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لآِدَمَ فِي ذُرِّيَّتِهِ مَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ وَ لَمْ يَعْمَلْهَا كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ، وَ مَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ وَ عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ بِهَا عَشْراً، وَ مَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ وَ لَمْ يَعْمَلْهَا لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ، وَ مَنْ هَمَّ بِهَا وَ عَمِلَهَا كُتِبَتْ عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 خدای متعال برای ذریّه آدم این خصوصیت و اين موهبت را قرار داد که در واقع به احترام آدم است؛ یعنی این تفضّل را به ذریّۀ آدم می‌کنند، به لحاظ تکریم آدم (علی‌نبيّناوآله‌وعليه‌السلام). و آن خصوصیت اين است که: 🍃 تصمیم می‌گیرید یک کار خوبی را انجام بدهید، ولى توفیق انجام آن را پیدا نمی‌کنید، خدای متعال آن کار نیک را در نامه‌ی عمل شما می‌نویسد. 🍃 اگر همین تصمیم را عملی کردید، ده برابر برای شما نوشته می‌شود. 🍂 اگر تصمیم به یک گناهی گرفتید، امّا آن گناه را مرتکب نشدید، بر شما چيزى نمی‌نویسند، وِزری برای شما نوشته نخواهد شد. 🍂 امّا اگر تصمیم به گناه را عمل کردید، همان یک گناه را برای شما می‌نویسند. ✅ این، کرامتی است که خدای متعال به آبروی آدم و به خاطر آدم به ذریّۀ او عنایت کرده است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۷؛ فیض کاشانی 📆 ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۳ مکاسب محرّمه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۷ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ حکم چاپ و نشر آرم جمهوری اسلامی در تبلیغات انتخابات 4⃣2⃣ سؤال: آرم جمهوری اسلامی در بنرها و پوسترهای تبلیغاتی وجود دارد، و ممکن است برخی بدون وضو به آن دست بزنند، یا به آن بی‌احترامی کنند؛ در چنین صورتی، چاپ و اشاعه آن چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: چاپ و نشر آرم جمهوری اسلامی ایران اشکال ندارد، ولی بر کسی که به دستش می‌رسد، لازم است احکام شرعی آن را رعایت نموده، و بنابر احتیاط واجب از بی‌احترامی و نجس‌کردن و مسّ بدون وضوی آن خودداری کند. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
جلسه ۶. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۵۶. و ربما يستدل بفحوى صحة عقد النكاح. ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
11.09M
🎙جلسه ۶. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین: بيع الفضولي... الأولی المکاسب، ج۳، ص ۳۵۶؛ و ربما يستدلّ أيضاً بفحوى صحة عقد النكاح من الفضولي 📆 چهارشنبه‌‌؛ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۶: «آثار تقوا» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي دَاوُدَ اَلْمُسْتَرِقِّ عَنْ مُحَسِّنٍ اَلْمِيثَمِيِّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: «مَا نَقَلَ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً مِنْ ذُلِّ اَلْمَعَاصِي إِلَى عِزِّ اَلتَّقْوَى إِلّا أَغْنَاهُ مِنْ غَيْرِ مَالٍ، وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ، وَ آنَسَهُ مِنْ غَيْرِ بَشَرٍ.» 🖊 شرح حدیث: 🍀 آن كسی را كه خداى متعال از ذلّت معصيت به عزّت تقوى سوق بدهد، و منتقل بفرمايد، گناهكار نباشد، در او روح تقوى بوجود بيايد، اين سه خصوصيّت را خداى متعال در او بوجود می‌آورد: 1⃣ أَغْنَاهُ مِنْ غَيْرِ مَالٍ او را بی‌نیاز می‌كند بدون اين‌كه اين بی‌نیازی متّكی به مال باشد، در عين فقر بی‌نیاز است. 🍃 روح غنا در انسان وقتی به‌وجود آمد خودش را از ما سوى الله بی‌نیاز می‌بيند، احساس غنا می‌كند، اگر چه مال هم ندارد. بر خلاف بعضى كه با داشتن اموال و ثروت، چشمشان و دلشان گرسنه است. 2⃣ وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ او را عزيز می‌كند بدون اين‌كه عشيره، خويشاوند و بستگان گسترده‌ای داشته باشد. چون عشيره و فاميل مايه عزت انسان است. 🍃 انسان متّقی با اين‌که كسى هم ندارد، امّا احساس عزت می‌كند، در چشم مردم عزيز است. 3⃣ وَ آنَسَهُ مِنْ غَيْرِ بَشَرٍ او را مأنوس مى‏كند بدون اين‌كه كسى دور و برش باشد. ❌ البته در اين كلام، توصيه به انزوا نيست. 🍃 امّا كسى كه با خدا مأنوس است، تقوى او را با خدا مأنوس كرده، بدون اينكه بشرى هم دور و بر او باشد احساس انس مى‏كند، از تنهايی احساس وحشت نمى‌كند. ✅ اين ها از آثار و خصوصيّت تقواست. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی 📆 ۱۲ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۴ مکاسب محرّمه).
جلسه ۷. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۰۶. الأوامر... الفصل الثاني... الخامس... إن قلت نعم، لكنه إذا أخذ قصد الامتثال. ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
10.84M
🎙جلسه ۷. اصول۲، کفایةالأصول؛ المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثاني: في ما يتعلّق بصیغة الأمر ج۱، ص ۱۰۶؛ المبحث الخامس... إن قلت: نعم، لكنّه إذا أخذ قصد الامتثال شرطاً، و أما إذا أخذ شطراً 📆 چهارشنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۷: «اراده‌ی خير و شرّ الهی در مورد انسان» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ اَلسِّمْطِ قَالَ] قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ اَلاِسْتِغْفَارَ، وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ اَلاِسْتِغْفَارَ، وَ يَتَمَادَى بِهَا، وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَعْلَمُونَ» بِالنِّعَمِ عِنْدَ اَلْمَعَاصِي». 🖊 شرح حدیث: 🍃 وقتی خدای متعال براى يک انسانى اراده‌ی خیر کند، یا نسبت به كسی اراده‌ی سوء می‌کند (اين اراده‌ی خير يا سوء بی‌علّت نيست، برمی‌گردد به عمل او، مثلاً علّت اراده‌ی خير مى‌تواند دعای او باشد، يا دعای دیگران برای او، و از این قبیل عوامل، که موجب می‌شود خدای متعال براى بنده‌اش خیر بخواهد.) وقتی که اراده‌ی خیر کرده است، و این بنده گناهی مرتکب شد، خداوند متعال بعد از این گناه، یک نقمتی، یک عذابی، یک درد و ناراحتی‌ای به این شخص می‌دهد تا استغفار را به یاد او آورد. 🌱 گاهی انسان خطایی انجام می‌دهد، بعد بلافاصله یک مشکلی برایش پیش می‌آید 🌱 یک بیماری‌ای، یک حادثه‌ی تلخی (در روایت دارد)، 🌱 گاهى عثره‌ای (لغزش و افتادن به زمين) برای او پیش می‌آید، برای این که او را متنبّه کند، به یاد او بیاورد که استغفار کند. ✅ این لطف و کمک الهی به او است. 🛑 امّا اگر اراده‌ی شرّ كند، پناه بر خدا! او را غفلت فرا می‌گیرد، ❌ نه اين‌كه خدای متعال مانع استغفار او بشود، اگر در همان حالت این شخص تصمیم بگیرد، می‌تواند استغفار کند. ❇️ امّا زمینه را خدای متعال طوری فراهم می‌کند، که استغفار از یادش می‌رود. 🍂 گناه هایی انجام می‌دهد، همین‌طور روی هم متراکم مى‌شود، تا اين‌كه از یاد می‌برد که استغفار بکند. ✅ این، دلیل روگردانی خدا از انسان است: و هو قول الله تعالی «سنستدرجهم مِن حيث لايعلمون». 🌱 استدراج یعنی میدان دادن. 🍃 گاهی کسی خطایی می‌کند، می‌بینید خطا می‌کند، نمی‌خواهید نجاتش بدهید. همین‌طور به او میدان می‌دهید تا خطا را زیادتر كند، زیادتر کند تا سقوط کند. اين، استدراج است. 🍃 بعد حضرت در ذیلش می‌فرمایند: این استدراج به وسیله‌ی نعمت‌هایی است که در هنگام معصیت، خدای متعال به انسان می‌دهد. در حالی که معصیت کرده، نعمت به او می‌دهد. این استدراج و میدان دادن است برای این‌که پیش برود و با سر سقوط کند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۰۸؛ فیض کاشانی 📆 ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ (جلسه ۳۴۴ مکاسب محرّمه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۶ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ حکم چاپ و نشر اسماء متبرکه در تبلیغات انتخابات 5⃣2⃣ سؤال: اگر اسم برخی از نامزدها از قبیل عبدالله که کلمه «الله» در آن‌ها وجود دارد، در اوراق تبلیغاتی یا پوستر‌ها چاپ شده، در اختیار مردم قرار گیرد، چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست(*)، اگرچه جزئی از یک اسم مرکب باشد. ولی چاپ و نشر آن اشکالی ندارد. [(*) البته نظر مقام معظّم رهبری در مسّ اسماء جلاله تغییر کرده است، آخرین نظر معظم له: «بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (عليهم‌السّلام) و القاب و کنیه آن‌ها بدون وضو اجتناب شود.» (سایت لیدر، رساله آموزشی)] #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔰 پیرامون انتخابات ۱۵ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ دور انداختن اقلام و برگه‌های تبلیغاتی دارای اسماء متبرکه 6⃣2⃣ سؤال: آیا لازم است هنگام انتخابات، مأموران شهرداری پس از گردآوری برگه‌های تبلیغاتی آن‌ها را به‌خاطر داشتن اسماء متبرکه یا آیات قرآن بررسی کنند؟ آیا می‌توانند آن‌ها را به سطل زباله بیاندازند؟ ✅ جواب: فحص و بررسی لازم نیست، و تا زمانی که وجود اسماء جلاله یا آیات قرانی در آن‌ها احراز نشود، انداختن آن در سطل زباله اشکال ندارد. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
9⃣2⃣ جلسه بیست و نهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۴۰۷ تا ۴۱۶ (نماز مسافر، شرط اول: مسافت شرعی)
جلسه ۲۹. نماز، نماز مسافر (مسأله ۴۰۷ تا ۴۱۶ رساله نماز و روزه). ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
9.59M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و نهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
◀️ عمل آخر سال ✅ ختم بخیر نمودن سال با نماز و دعا
نماز مسافر.pdf
452.1K
🌺 جزوه جلسه ۲۹ به بعد (pdf) 🍀 نماز مسافر 🍃 ۱. وجه تسمیه قصر 🍃 ۲. وجوب قصر 🍃 ۳. شرایط هشتگانه وجوب قصر 🍃 ۴. جاهایی که نماز تمام است 🍃 ۵. اماکن تخییر 🍃 ۶. احکام نماز مسافر
🛑 احکام نماز 🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری ۱. مقدار مسافت شرعی را بیان کنید، و محلّ شروع و پایان آن را به تفصیل توضیح دهید. ۲. مسافت امتدادی و تلفیقی را توضیح داده، و بیان کنید که در مسافت تلفیقی در چه صورتی نماز شکسته است (بنابر نظر حضرت آقا)؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 پیرامون انتخابات ۱۴ روز مانده تا انتخابات سال۱۴۰۲
❇️ از بین بردن اقلام و برگه‌های تبلیغاتی دارای اسماء متبرکه 7⃣2⃣ سؤال: اگر کارگر شهرداری بعد از گردآوری کاغذها و اوراق انتخاباتی یقین داشته باشد که در لابه‌لای آن‌ها اسماء متبرکه یا آیات قرآنی وجود دارد، در این‌صورت چه وظیفه‌ای دارد؟ آیا باید آن‌ها را جدا کند؟ ✅ جواب: جدا کردن اسماء متبرکه لازم نیست، و می‌توانند همه آن‌ها را یک‌جا به‌ وسیله آب تبدیل به خمیر کنند. #️⃣ 📚@doros_howze_asghari
جلسه ۷. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... الأولی؛ ج۳، ص ۳۵۸. هذا، ثمّ إنّه ربما يؤيّد صحّة الفضولي. ۲۸ بهمن ۱۴۰۲.mp3
9.3M
🎙جلسه ۷. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین: بيع الفضولي... الأولی المکاسب، ج۳، ص ۳۵۸؛ هذا، ثمّ إنّه ربما يؤيّد صحّة الفضولي 📆 شنبه‌‌؛ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
🌺 حدیث جلسه ۷: «بهترین مردم» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ] قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ): «مَنْ عَمِلَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ اَلنَّاسِ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 فرمود: هركس كه به واجبات عمل كند، جزو بهترين مردم است. 🍃و في رواية: "فهو من اعبد الناس". 🌱 "خير الناس"، و "أعبد الناس" دو تعبير از يک حقيقت است، چون عبادت پرودگار و عبوديت ذات اقدس الهى بهترين فضیلت‌ها و ارزش‌ها براى انسان است. بنابراين، وقتى أعبد الناس بود، طبعاً خير الناس است. 🍃 اساس كار، فرائض الهى است، اگر چه نوافل و مستحبات خيلى ارج و قدر دارند، مايه قرب إلى الله می‌شوند، در اين شكّی نيست، امّا اساس عبادات فرائض است. 🍃 حدّاقل و آن نصاب تقرب إلى الله فرائض است. فرض بفرمائيد پزشک يک اندازه معينی از مواد غذایى كه مثلاً كالرى زاست، و ادامه حيات بيمار وابسته به آن است، براى او تجويز مى‌كند، اين حداقل است، بيشتر شد چه بهتر! 🍃 امّا اين، حدّ نصاب است، اگر از اين حدّ نصاب پايين تر آمد مايه هلاكت است. فرائض را هم به لحاظ كيفيت چند نوع می‌شود انجام داد. 🌱 انسان گاهى نمازهاى پنچ‌گانه كه بالاترين عبادات است، با حضور قلب مى‌خواند، خود را در مقابل خداى متعال احساس مى‌كند، از او مى‌خواهد، او را از صميم قلب ستايش مى‌كند. 🌱 و گاهى نماز بی‌روح و غافلانه انجام می‌دهد. 🍃 اين دو قابل مقايسه نيستند. البته فرائض فقط واجبات نيست، اعمّ از واجبات و ترک محرمّات است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی 📆 ۱۳ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۵ مکاسب محرّمه).