eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
174 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۵۷ 🌾استاد باسلام ..عذرخواهی میکنم وشرمنده از اینکه غذای آماده میخواهیم چون بضاعت ما اندک است و قابل عرضه نیست .... "شکر قلب،تصور نعمت است شکر زبان ،ثنای بر منعم شکربه اعضا ،رساندن خیرواحسان نمودن برجمیع بندگان او .ونگهداری ازمعصیت .مخالفت او " .کتاب چهل حدیث امام خمینی . این شکر عملی نمازاست و قربانی کردن نفس و امیال 🌴دکتر غفرانی: سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه شما و برخی از أعضاء محترم گروه، می فرمائید: « بضاعت علمی ما اندک است و قابل عرضه نیست » ، قابل قبول نیست. زیرا تشکیل این گروه و عضویت در آن برای « *طرح هرگونه ابهام ، شک ، تردید و پرسش در زمینه مسائل خودشناسی و ازدواج و خانواده و قرآنی* » و « *تمرین گفتگوهای معمولی* (در هر سطحی و در هر زمینه ای) » و « *تمرین مباحثات ساده* » و « *تمرین تفکر* » و « *تشویق برای مطالعه و تحقیق* « است. و چون نام افراد بیشتر رمزی است (و می تواند رمزی باشد) و افراد ناشناخته می مانند، لذا هیچ ترس و نگرانی از پاسخ های اشتباه و آبروریزی و متهم شدن نیست. پس با مطرح کردن ابهامات و شک و تردیدها و پرسش های متنوع و شرکت کردن در مباحثات ، باید با تنبلی و خودسانسوری و احساس حقارت احتمالی مبارزه کرد. ضمنا اساتید عالی رتبه و پزشکان ورزیده و نظامیان بزرگواری که در گروه تشریف دارند و هموطنان عزیزی هم که در خارج از کشور و از طریق کانال تسبیح ۱ و ۲ مطالب را پیگیری می کنند می توانند با نقد یا اطلاعات یا تحلیل یا تجربیات خود ، در غنی تر شدن مباحث مطرح در گروه کمک کنند. پیشاپیش از تلاش تمام شما عزیزان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۸ 🌷با عرض سلام: آیا این مطالب در مورد نظم، انظباط، ترتیب صحیح است؟ انظباط: تدبیر کردن امری است درونی، برای هدفی ویژه. مانند روزه در عبادات و .... نظم: سازگاری و همسویی با امری بیرونی، جهت فعالیت‌های اجتماعی. مانند نماز جماعت، جمعه، حج، و.... ترتیب: مربوط به اموری است که توجه نکردن به آن موجب ایجاد بحران می‌شود. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما ضمن تشکر از اظهار نظر شما ضبط کردن: یعنی با دو دست و با دقت چیزی را نگهداشتن. إنضباط: مراقبت دقیقی است که شخص برای تمام چیزهای (بیشتر مادی) که به او مربوط است رعایت می کند تا کمترین لطمه و آسیبی به آنها نرسد و ذره ای از آنها را از دست ندهد. نظم: قرار گرفتن دقیق و منطقی و هماهنگ أجزاء یک مجموعه در کنار یکدیگر برای انجام یک کار مشترک. مثلا: کلمات منظم، شعر را پدید می آورند. قطعات هماهنگ و منظم، ساعت و موتور را پدید می آورند. نظامیان منظم، هماهنگ با هم در نقش ها و موقعیت های مختلف، أمنیت را تأمین می کنند. ترتیب: قرار گرفتن افراد یا أشیاء بر مبنای « رتبه یا درجه یا نمره یا وزن یا قد یا حجم یا .... » به عنوان مثال: مغازه هایی که اجناس گوناگون و مختلفی را ارائه می کنند لوازم و وسائل و اجناس خود را بر مبنای « یک چیزی (مثل ریز و درشت، پر مشتری یا کم مشتری و ...بودن» مرتب می کنند. انبار قطعات یدکی هواپیماها و خودروها .... حتما « مرتب » هستند. تمام کتابخانه های کشورهای مختلف، تمام کتابهایشان را بر « مبنای یک قراردادی » مرتب کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۹ (ادامه_قطرات_بارانی_۲۵۵) 🌿 اوصاف الهی: ۱- یا باطِنً فی ظُهورِه و ۲- ظاهِراً فی بُطونِهِ و مَکنونِه ۳- یا مُفَرِّقاً بَینَ النّورِ و الدَّیجور ۴- یا مَوْصوفاً بِغَیرِ کُنهْ ۵- و معروفاً بِغیرِ شِبهْ ۶- حادَّ کُلِّ محدود ۷- شاهِدَ کُلِّ مَشهود ۸- موجِدَ کُلِّ مَوجود ۹- مُحصیَ کُلِّ معدود ۱۰- فاقد کُلِّ مفقود ۱۱- لَیسَ دونَکَ مِن معبود ۱۲- اهل الکِبریاءِ وَالجود ۱۳- یا مَن لا یُکَیَّفُ بِکَیف ۱۴- لا یُؤَیَّنُ بِأین ۱۵- یا مُحتَجِباً عَن کُلِّ عَین ۱۶- یا دَیموم ۱۷- یا‌قَیّوم ۱۸- عالِمَ کُلِّ معلوم صل‌علی‌محمد‌و‌آله... 🌿 و اما حاجت‌ها: ۱, بارِک لَنا فی شَهرِنا هذا المرجب ... ۲, اسبِغ علینا فیه النِعَم ۳, اَجزِل لنا فیه الق‍ِسَم ۴, اَبرِر لنا فیه القَسَم... ۵,... و اغفِرلنا ما تعلَمُ مِنّا و ما لا نَعلَم ۶, واعْصِمنا من الذّنوبِ خیر العِصَم ۷, واکفِنا کَوافیَ قدَرِک ۸, وامنُن علینا بِحُسنِ نَظَرِک ۹, و لا تَکِلنا الی غیرک ۱۰, و لا تَمنَعنـا مِن خَیرک ۱۱, بارک لنا فیما کَتَبتَهُ لنا مِن اَعمارِنا ۱۲, واصلِح لنا خَبیئَـةَ اَسرارنا ۱۳, واعطِنا مِنک الامان ۱۴, واستعمِلنا بِحُسنِ الایمان ۱۵, و بَلِّغنا شهر الصِیام و ما بعدهُ مِنَ الایام و الاعوام یا ذاالجلال و الاکرام. آمین یا رب العالمین🙏🌱 دکتر غفرانی 🌾 أحسنت و صد آفرین و هزار ما شاء الله به شما که چه زیبا این دعای نورانی و پر نکته را برای خودتان باز و روشن کرده و به « بیان » درآورده اید. خوشا به حالتان که عیدی و رزق و روزی پر برکتی را در این ایام فرخنده رجب که ایام ولادت « مولود کعبه » است لیاقت پیدا کرده اید. و خیلی ممنون که ما را هم بر سر این سفره و این مائده معطر آسمانی دعوت کردید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۰ 🌾با سلام و وقت به خیر خدمت همه ی دوستان و آرزوی بیشترین توفیق ها در این ایام نورانی برای همه ی عزیزان 🌷استاد در دعای یا من ارجوه مدتهاست پرسشی برایم وجود داشته در اونجایی که می فرماید "اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخرة ، واصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخرة" چرا برای خیر دنیا و آخرت دو "جمیع" جداگانه آمده ولی شر دنیا و آخرت فقط با یک "جمیع" آمده است؟ یه سؤال دیگه هم داشتم ، در یکی دیگر از دعاهای این ماه می گوییم "اللهم اسئلک بمسائلک الشریفة و وسائلک المنیفة" ، مسائل شریف خدا و وسائل منیف او چه هستند؟ حدس خودم اینه که یکی از وسائل والا به نظرم باید ائمه اطهار باشند ولی خیلی ممنون می شم که در این موارد توضیح بدید. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. ۱ـ اینکه چرا برای « شر آخرت » کلمه جمیع « نیامده » شاید به این خاطر باشد که در آخرت، « شر » *یک چیز* بیشتر نیست و آنهم « محرومیت از عنایت الهی » است. ۲ـ « وسائل منیف »، تمام وسائل ارزشمند و والا مقام و منعطف الهی هستند که اسباب تقرب را برای انسان فراهم می آورند، بنابراین احتمال شما منطقی به نظر می رسد که چهارده معصوم صلوات الله علیهم از مهمترین مصادیق آنها باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۱ 🌷چطور رغبت ها را در خودمان، فعال نگه داریم و بچه هایی با انگیزه و رغبت فراوان، داشته باشیم برای من سوال شده که در ادعیه ماه رجب، مواردی داریم که از خدا برای رغبت ها مسألت می کنیم در همین ماه شبی داریم که ليلة الرغائب نام دارد در ادعیه روزانه ماه رجب داریم: *بابک مفتوحٌ للراغبین* و یا در دعای دیگر این ماه داریم : *یا من الیه المعروف طُلِب و فيما لديه رُغِب* در این ماه قرار است برای رغبت های ما چه اتفاقی بیفتد؟ ما قرار است با رغبت های خود چه کارهای انجام دهیم؟ که در این ماه این همه به آن تذکر داده شده ایم؟ 🌿می دانید که « تنها رغبت انسان عاقل و مؤمن » فقط و فقط به « خالق » خویش است. بنابراین دنبال « رغبت ها » نیستیم. پس لیله الرغائب، شب آرزوها نبود بلکه شبی بود که باید خودمان را به اوج رغبت به « حق » می رساندیم. شاید با « مناجات الراغبین » حضرت سجاد صلوات الله علیه بتوانید آن را بچشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۲ 🌾 با سلام و احترام متأسفانه این ویروس یک درس تلخ دیگر هم با خود دارد و آن اینکه: تا مردم، « *خودشان* » را در معرض خطر نبینند به مرگ دیگران هیچ اهمیتی نمی دهند. زیرا قبلا که *هر روز* هزاران نفر افراد بی گناه در ویتنام و نیجریه و افغانستان و عراق و سوریه به دست مستکبرین خبیث انگلیسی و آمریکایی و عوامل مزدورشان به نام طالبان و داعش کشته می شدند، غالب مردم جهان (مثل گله گوسفند) بدون کمترین ناراحتی به کارهای روزانه خود مشغول بودند، اما الآن که « *خودشان را در معرض خطر می بینند* » حتی برای « یک کشته » هم در کشورشان، اعلام وضع اضطراری می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۳ 🌿در سوره مبارکه بلد: لااقسم بهذا البلد.وانت حل بهذا البلد ووالد و ما لد. لقد خلقنا الانسان فی کبد... در این آیه مبارکه.فرموده حاجت به سوگند نیست ولی به این شهر سوگند (مکه مکرمه)سوگند.بلد در تفاسیر به شان ومقام شهر مکه اشاره دارد چه تفسیری دیگری برای این آیه وجود داره؟چرا که در معنی آیه بعدی که :(سوگند به آن پدری که که این شهر را بنا نهد و فرزندی که پدید آورد)ظاهرا به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل سوگند می خورد .ولی به نظر به توحید و اطاعت مطلقی که حضرت ابراهیم و اسماعیل در برابر خدا داشتند سوگند می خورد. 🌿شاید پیام آیه اینست که: در برابر « عظمت وجودی تو » (که صادر اول و در این بلد مستقر هستی) و در برابر عظمت آن پدر و فرزند، دیگر نیازی به قسم خوردن به این بلد نیست. شاید به استناد « آیه دحوالأرض » و دعای آن (یا داحی الکعبه ...)، منظور از « هذا البلد »، جایی فراتر از « شهر مکه » و منظور « تمام زمین » باشد. به نظر می رسد « کلید واژه ی » مهم این سوره کلمه « حـــل » باشد. (که شاید به این حدیث قدسی اشاره دارد که: اگر تو نبودی جهان را نمی آفریدم .....) و « کلید واژه دوم » این سوره، کلمه « کبد » باشد. (اینکه درک عظمت بالاترین تجلی ذات اقدس الهی و فهم مقام رسول أعظم و صادر اول، در عالم خلق برای انسان خیلی مشکل و سخت است.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۴ 🌷(ما انسان در رنج آفریده ایم.آیاگمان می کند احدی بر او قدرت ندارد.؟) یقدر به معنای چیست.مقهور شدن با قدرت الهی؟ارتباط این دو آیه امکانش هست بفرمایید؟همینطور ارتباط این دو آیه با آیات شریفه قبلش؟ 🌿 انسان از عالم « أمر » برای « آزمایش » به این « عالم خلق » تنزل داده شده است. عالم خلق یا عالم ماده، ویژگیهایی دارد مثلا: انسان را به « تعلق » و « وابستگی و دلبستگی و اسارت » می کشاند و ضمنا محدود و فانی است و « عسرش » با « یسرش »، معیت دائمی دارد. یکی ار بدترین ویژگیهای عالم خلق اینست که: انسان در آن « *توهم مالکیت* » پیدا می کند و « امانت های الهی » را « مال خود می پندارد » و لذا اگر عاقل و بالغ و مؤمن نشود، سر از کبر و غرور و شرک و کفر و استکبار و خصومت و دیگر رذائل در می آورد. (لطفا به داستان آن دو مرد مؤمن و دنیاطلبی که در سوره کهف مطرح شده رجوع کنید.) چنین افرادی، چنان متوهم و خیالباف هستند که با جهالت و وقاحت و خودخواهی و تکبر تمام می گویند: « *خدا کیلویی چنده؟* » و مثل فرعون اسراف کار می گویند: أنا ربکم الأعلی!!! و مثل دولت خائن امروز ما، « کدخدایی » آنها را بیشتر از خدایی خدا قبول دارند. تا آنجا که خداوند از آنها می پرسد: ما غرّک بربک الکریم؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۵ 🌾آهای أهالی محترم گروه لطفا اگر « متأهل » هستید و فرزند دارید از فرزندانتان بخواهید و اگر هنوز « أهل » و « متأهل » نشده اید و خواهر و برادر کوچکتر دارید از آنها بخواهید و اگر آنها را هم ندارید خودتان ، با استفاده از جعبه خالی کفش یا پیراهن و یا .... « *یک مکعب* » (به هر اندازه ای که برایتان مقدور است) بسازید و آن را با کاغذ یا پارچه مشکی بپوشانید و برای یک گوشه آن فرو رفتگی درست کنید و یک دکمه سفید در آن قرار دهید و در سمت راست آن دکمه، یک « در » طراحی کنید و در پشت آن مکعب (که پشت در قرار می گیرد) یک « شکاف » از بالا به پائین ایجاد کنید که مکعب از آنجا باز و بسته شود و یا با رنگی روشن برای بیننده مشخص باشد. سپس آن مکعب را روی یک صفحه مقوایی بزرگتر از سطح مقطع مکعب بچسبانید و در مقابل آن شکاف، یک فلش بزرگ سبز رنگ بکشید، و به خودتان و اطرافیانتان نشان دهید که « بانویی باردار و بسیار عالی مقام ( که مدتی برای رسول أکرم صلی الله علیه و آله مادری کرده و غذایی از بهشت در سفره ایشان قرار داشته) » به جای اینکه به « ماما » مراجعه کند و به جای اینکه به « درب این خانه » مراجعه کند، در روز سیزده رجب (یکشنبه ۱۸ اسفند) به پشت کعبه مراجعه کرده و در مقابل چشم دهها زائر طواف کننده، دیوار کعبه به احترام این بانوی مجلله و فرزندش، شکافته شده (که عظمتش از عظمت شکافته شدن دریا برای بنی اسرائیل کمتر نبوده) و ایشان به داخل کعبه فراخوانده شدند، آنگاه دیوار کعبه بسته می شود و تا « ســــه روز » کلید در کعبه، پیدا نشده و با تمام تلاش ها، دربِ کعبه گشوده نشده است، اما پس از « سه روز »، آن بانوی عظیم الشأن با فرزند نورانی در آغوشش « از همان محل شکاف قبلی » از کعبه بیرون می آید و « قبله نما » ی حق و عدالت را به جهانیان معرفی می کند. پس سیزده رجب قبل از اینکه روز پدر باشد (زیرا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه ، پدر امت اند) ، روز نمایش « عظمت مقام زن » است که به احترامش کعبه « دو بــــار » شکافته شده است. جالب اینکه با تمام کینه توزیهایی که علیه آن مولود کعبه و آن قبله نمای نورانی تا کنون بوده، « سنگی » که آن حضرت بر روی آن متولد شده اند هم اکنون در کعبه نگهداری می شود که بر آن نوشته شده: مولود علی. نکته جالب دیگر اینکه: این حادثه بسیار بزرگ و بی نظیر، برای مردم آنقدر قطعی و واضح و روشن بوده که پس از یکی دو بار ویرانی و بازسازی کعبه، « محل شکاف دیوار » با « نقره » مشخص شده است. پیشاپیش این نمایش بزرگ الهی و این حادثه بی نظیر و بسیار مهم را به شما بانوان مؤمن و شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم تبریک می گویم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۶ 🌷این جمله که میفرمایند یک ساعت فکر کردن معادل هفتاد سال عبادت است با "تفکرات ما محصول مذکورات ما هستند "منافات دارد 🌿چرا احساس می کنید این دو عبارت با هم مغایرت دارند؟ آیا ممکن است « انسان غافل » ، « تفکر » داشته باشد؟ البته افراد غافل، به خاطر داشتن « ذهن (بایگانی اطلاعات و خاطرات) » حتما « خیالبافی و اوهام » دارند اما قطعا « تفکر » ندارند. انسان تا عاقلانه « ذاکر » نشود و مؤمنانه خودش را در محضر خالقش و غرق در نعمتهای او نبیند، امکان تفکر برایش فراهم نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2