eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۵۶ هفته پیش این پرسش در گروه مطرح شد که: 🌷چرا در ماه رجب و پس از هر نمازی، حدود ۱۵۰ بار من باید از خداوند بخواهم که « *تمام خیر دنیا » و « تمام خیر آخرت* » را به « *مـــــن* » بدهد؟ « تمام خــــیرها » را برای چه مقصودی باید بخواهم؟ و تمام خیرها به چه درد من می خورد؟ 🌴با تشکر از پاسخ های متنوعی که أعضاء محترم گروه مطرح کردند و با اینکه دو بار پرسش مجددا توضیح داده شد اما احتمالا جز برای دو سه نفر ، ظاهرا پرسش به خوبی برای سایر عزیزان روشن نبود و نشد. 🌿در هر حال به نظر می رسد که « عظمت ماه رجب » در فرصتی است که برای « *خودشناسی و خودسازی* » برای « رجبیون » فراهم می آورد. و یکی از مهمترین درسهای خودشناسی اینست که: انسان این *لیاقت و قابلیت و ظرفیت و استحقاق* را دارد که اگر بخواهد میتواند « *مظهر تمام صفات جمال و جلال الهی* » و « *مظهر اراده و أمــــر الهی* » و « *خلیفه* » خداوند و « *ربــــانی* و مظهر ربوبیت الهی » و « *رحمت لــلــعالمین* » باشد. مثل *حضرت ذوالقرنین* عجل الله تعالی فرجه الشریف که خداوند « *اجازه تصرف در هر چیزی* » را به ایشان سپرده: (إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُـــــلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً ) و ایشان را کفیل تام الإختیار خود قرار داده و « پاداش و مجازات تمام افراد بشر » را هم به ایشان واگذار فرموده: (...قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً کهف/۸۶)( إیاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم .../زیارت جامعه) پس چنین انسانی برای رسیدن به چنان مقام عرشی و جایگاه والایی و رسالت و وراثت جهانی، باید « تمام افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضعش »،« خیــــر و خوب و پاک و آیت و حجت الهی » باشد و هیچ « شر و شرارتی » از او صادر نشود و حتی « محتمل » هم نباشد * .... تا جایی که اصلا « *هیچ فرقی میان او با خداوند جز مخلوقیتش » نباشد* .... لذا در یکی از دعاهای نورانی ماه رجب باید (به خودمان بفهمانیم و) بگوئیم: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى *جَمِيــــــــعِ مَـــا يَدْعُــــوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْــــرِكَ* ...... *لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَها إِلّا أَنَّهُمْ عِبادُكَ وَ خَلْقُكَ* .... خدایا، از تو می‌خواهم، به‌ حق مفاهیم هر چیزی که متولیان أمر تو تو را به آن می‌خوانند، آنان که امین راز تو هستند ..... هم آنان که معادن کلمات تو و پایه‌های توحید تو و آیات تو و مقامات تو ... هستند ..... و بین تو و آن‌ها هیچ فرقی نیست جز اینکه آنان بندگان و مخلوق تو هستند ... که اگر مؤمن در ماه رجب به چنین شناختی از جایگاه حقیقی خود برسد، در ماه شعبان با تمام وجودش از خداوند تقاضا می کند که: خدایا؛ مرا از (تعلق و وابستگی و دلبستگی و اسارت) هر چیزی غیر از خودت، رها کن: .... *الهی هب لی کمال اإنقــــــطاع الیک* ... پس در این ماه عزیز هر روز پنج بار باید به خودم تفهیم کنم که « مـــن » چنین جایگاه و استحقاقی دارم، پس اگر هنوز به آن نرسیده ام، به خاطر: « غفلت و جهل و جهالت و از خودبیگانگی » و « تنبلی و سستی » و « نفسانیت و خودخواهی و خودپرستی » خود من می باشد. اینکه از رسول اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرموده اند: می خواستم. همه مثل امیرالمومنین باشند معلوم می شود که این استحقاق برای هر زوجی فراهم و ممکن است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۵۷ 🌾 با سلام و احترام به أعضاء محترم؛ مؤمن در پیشگاه الهی « *عزیز* » است، پس به هیچ عنوان اجازه ندارد خودش را نزد دیگران تحقیر کند. لطفا این عبارت « نادانی » و مشابه آن را تکرار نفرمائید. 🌷اینکه برخی ‌بزرگان در‌ برخی مجالس مثلا ‌عنوان میکنند من حیوانی بیش نیستم چطور با فرمایش حضرت عالی قابل جمع است؟ 🌿قرآن می فرماید: ... وَ *لِــلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِــرَسُولِهِ وَ لِـــلْمُؤْمِنينَ* وَ لكِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَعْلَمُونَ (منافقون/۸) لذا استفاده از شبیه این عبارات را اسلام به مؤمنین در حضور دیگران اجازه نداده است. در دعا هر قدر خودمان را کوچکتر کنیم خوب است اما در حضور دیگران این شکسته نفسیها معمولا یکی از کیدهای شیطان است. کم نیستند افرادی که خودشان را در حضور مردم بسیار تحقیر می کنند و ألأحقر می خوانند اما بیشترین غرور و تکبر و خودخواهی و اجحاف به حق الناس را هم دارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۶۰ 🌷با سلام یک بار جایی شنیدم که دسترسی ائمه به علم غیب بر مبنای خواست خودشان و مصلحتی که میبینند است (البته اذن الهی قطعی ست) مثلا میتوانند رجوع کنند و بفهمند اما گاهی رجوع نمیکنند. فکر میکنم مثالش داستان گم شدن شتر پیامبر بوده 🌿سلام و رحمت الهی بر شما آری، آن ذوات مقدس، مثلا در حج ، حقیقت افراد را می بینند اما چون مأمور به ظاهر هستند لذا « اسرار الهی » را فاش نمی کنند. 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۲ 🌷سلام استاد من ازروی تفسیر مبین خواندم ونمیدانستم اکتسابی( ۳۵۴) چه واژه ای دارد ونوشتم والان گیج تر شدم اسکورت و...میشه بیشتر توضیح بدین ممنون 🌿علیکم السلام ۱ـ یکی از اشتباهات رایج میان تحصیلکرده ها اینست که « *کسب* » و « *طلب* » را به یک معنی می فهمنند. در حالی که « هر نوع کسبی » برای « هر مخلوقی » بد است و هر « طلب و طالب بودنی » خوب است. به نظر شما چه فرقی با هم دارند؟ و چرا کسب بد است؟ ۲ـ آیه ۲۷ سوره جن می فرماید: فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا .... خداوند براى او از پيش رو و از پشت‏ سرش مراقبینی قرار می دهد. یعنی با اینکه هر انسانی حداقل « پنج ملک » همراه با خود دارد اما آن « رسول » آنقدر عالیقدر و ارزشمند و مهم است که مراقبین و اسکورت ویژه دارد. 🍃واژه: ۲۷ @dr_ghofrani2
۳۶۳ 🌿با توجه به دو نوع استعمال واژه رسول، هرگز نمی توان گفت میان نبی و رسول، تساوی حاکم است بلکه قطعا، رسول به اعتبار اینکه مصادیق بیشتری نسبت به نبی دارد مفهوم گسترده تری نیز دارد.و در حقیقت آن سخن معروف که می گویند: میان نبی و رسول از نسبت های چهارگانه، عموم و خصوص مطلق است صحیح به نظر می رسد.زیرا هر نبی و پیامبری (منهای پیامبری که اختصاص به خود داشته است) رسول است، در حالی که برخی از رسولان مانند فرشتگان و افراد عادی که از جانب افراد دیگر اعزام می شوند رسولند، ولی نبی نیستند 🌿به نظر می رسد چون واژه « رسول » برای بسیاری از عزیزان درست تصور و ترجمه نشده لذا مقایسه این دو واژه نبی و رسول، در کتابهای مختلف خلط صورت گرفته و ایراداتی به آنها وارد است که اینجا فرصت بررسی آنها نیست. ضمنا آن أنبیائی که رسول هم بودند و یا ملائکه ای که با عنوان رسول در قرآن معرفی شده اند با این « الرسولی » که در آیه میثاق از آن سخن گفته شده خیلی فرق دارند. آنها یک رسول هستند. به گمانم اگر کتاب « انسان ۲۵۰ساله » را که مجموعه بیانات مقام معظم رهبری از ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۹ است بخوانید، تصویر زیباتری از این « رسول » به دست آورید. 🍃واژه: ۳۴۷ ۲۵۰ساله_رهبر @dr_ghofrani2
۳۵۸ 🌾با سلام و احترام و تشکر از پاسخ های قرآنی شما أعضاء محترم گروه پیرامون « رسول ». اول 🌷 این بود که چگونه از آیه ۲۸ سوره جن بفهمیم که « رسول » مصادیق متعددی دارد؟ : 🌿 آیة ۲۶سوره جن می فرماید: فقط خداوند عالم الغیب است و برای أحدی آن را إظهار نمی کند: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً (۲۶) در آیه ۲۷ می فرماید: مگر برای رسول عالی قدر و مورد رضایت خود که محافظینی او را در بر گرفته اند: إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (۲۷) و در آیه انتهایی سوره می فرماید: تا « *آنان* »، رسالت *خالقشان* را به انجام رسانند: لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ ... و می فرماید: خدا بر آنچه نزد *ایشان* است، إحاطه دارد: وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَداً (۲۸) پس « سه ضمیر: أَبْلَغُـــــوا ، رَبِّـــــــــهِمْ ، لَدَيْــــــهِمْ » حکایت از این دارد که این « رسول »، چندین تجلی دارد. دوم این بود که: 🌷 با استناد به کدام آیه قرآن می توان ثابت کرد که « این رسول یا رسولان » از « أنبیاء الهی » صلوات الله علیهم « *نیــــست و نیــستند*. »؟ بخش اول دوم: 🌿 آیه « میثاق = ۸۱ آل عمران » می فرماید از أنبیاء الهی برای « رسولی » پیمان گرفتیم: وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ *رَسُــــــــولٌ* مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ .... (۸۱) بخش دوم دوم: 🌿 در آیه « میثاق = ۷ أحزاب » قرآن می فرماید: ما از تمام پیامبران و ابتدا از خود تو (که آخرین پیامبر هستی) آن میثاق را گرفته ایم: وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ ميثاقَهُمْ وَ *مِنْـــــــكَ* وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ ميثاقاً غَليظاً (۷) پس چون از « تمام پیامبران الهی » صلوات الله علیهم این پیمان برای آن رسول گرفته شده است، پس آن رسول، خودش « پیامبر » نیست. در روایتی هم از أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در تفسیر المیزان نقل شده که فرموده اند: ذوالقرنین از أنبیاء و سلاطین نیست. پس در پاسخ به پرسش دو هفته قبل یکی از أعضاء محترم که پرسیدند: چرا نام حضرت خضر و ذوالقرنین در دعای اُم داوود در لابلای نام أنبیاء آمده است؟(قطرات_بارانی_۳۱۴) آنجا مختصرا عرض کردم و اکنون با این همه مقدمات، عرض می کنم این « صاحب یا صاحبان این دو نام » از أنبیاء نبوده اند و ارتباط مستقیمی با مردم نداشتند و مثل أنبیاء، « مأمور به دعوت و تبیلغ » نبودند. اما ایشان در طول تاریخ در مکان های زیادی و برای افراد خاصی (مثل حضرت موسی علیه السلام) ، تجلیاتی داشته اند. و آخرین تجلی این « رسول أعظم »، در آخر الزمان و در زمانی که اکثر مردم، « تشنه حق و تشنه عدالت و تشنه زیبایی، تشنه کمال و تعالی » شوند، ظهور خواهد داشت. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۱ 🌿 آیه ۸۱ سوره آل عمران خدا در این آیه ، پیمان گرفتن از پیامبران و آمدن رسول به طور جداگانه اشاره فرموده البته در این آیه به علم غیب اون رسول اشاره ای نشده 🌿 پس طبق آیه میثاق (۸۱ آل عمران)، آن رسول، *بعــــــد* از تمام أنبیاء الهی صلوات الله علیهم می آید، پس *نبـــی* نیست. لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله به أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند: انت منی بمنزله هارون من موسی *إلا لا نبـــــی بعدی* 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۵۹ 🌷ببخشید استاد آیا الراسخون فی العلم هم مصداق رسول قرار میگیرند چون در آیه ۷ سوره آل عمران تاویل آیات رو خدا میفرماید نمیداند مگر خدا و ثابت قدمان در علم 🌿 بله ظاهرا « راسخون فی العلم » و برخی عبارتهای خاص قرآن، توصیف آن رسول عالی مقام است که دوازده تجلی دارد. 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۴ 🌾سلام استادگرامی باعرض معذرت از اشتباه نوشتنم در ( ۳۵۴) کسب یعنی بدست آوردن طلب یعنی تلاش برای یافتن چیزی 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. کسب: تلاش برای به دست آوردن چیزی دنیوی و فانی است که « *هیچ نیاز عقلانی و فطری و فایدة طبیعی به داشتن آن نیست* » بلکه فقط بر اساس « نفسانیت و نیاز کاذب و واهی و موقتی و اصرار دیگران » از انسان سر می زند. مانند: کسب مدرک، شهرت، گناه، زشتی ها، آلودگی محیط زیست و ویرانی طبیعت. پس کسب، « کاری است شبیه کار کلاغ ها و شغال ها، که صابون و انگشتر و کفش و هر چیز غیر خوراکی که توجه آنها را به خود جلب کند را هم به لانه خود می برند. » اما طلب، *ابرازی درونی و جدی است برای دستیابی به چیزی که از خود اوست* و یا « *گمان می کند که برای اوست* و پاسخ به نیاز واقعی و دنیوی و یا نیاز حقیقی و آخرتی او و کاری مثل « رفع تشنگی » است. مانند: طلب علم و فهم و معرفت، حق طلبی، عدالتخواهی ..... یا دنیاطلبی و طالب ثروت و قدرت بودن. أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند: يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ .... (قصار/۳۷۹) 🍃واژه: ۳۷۹ @dr_ghofrani2
۳۶۷ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ امروز هم که « روز نـــو » و « نـــو روز » و « یک فرصت الهی » برای « آخرت سازی » است بر شما مبارک باشد. ضمن تاسف از اینکه ماه دوازده دارد می رود اما ماه دوازده عالم تاب ما نیامده ، صبحانه « موکب اربعینی » امروز ما اینست که: 🌷لطفا در آیه زیر دقت کنید و با یک *دلیــــــل روشن* بفرمائید: منظور از « *بَنــــي‏ آدَمَ* » در آیه زیر چه افرادی هستند؟ يا *بَنـــي‏ آدَمَ* إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي‏ فَمَنِ اتَّقى‏ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵) 🍃واژه: ‏ آدَمَ ۳۵ @dr_ghofrani2
۳۶۶ 🌷سلامی به عطر ملايكه مقرب الهي استاد گرامی فرمودین برای انس باقران ازاول قران روزی یک صفحه باتدبر خواستم بدانم مثل کتاب تدبر گزاره نویسی باید انجام بدهیم؟ 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده است که فرموده اند: *قرآن را طوری بخوان که گویی بر تــــــــــــــــو نازل شده است.* پس باید با خواندن « هر آیه ای »، فرض کنم که خداوند آن آیه را بر من فرود آورده و مرا مخاطب قرار داده آنگاه تلاش کنم و ببینم « تکلیف » من در قبال آن آیه چیست؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۶۵ 🌾سلام و رحمت الهی بر شما و صبح شما و تمام أعضاء محترم گروه هم إن شاء الله تعالی بخیر باشد. 🌿رسول: یعنی: شخصی که *از هر نوع قید و بند و اسارتی، رها شده* پس « رسالتش »،« رهانیدن » دیگران است. قرآن می فرماید: رسول آنست که تکالیف شاق و غل و زنجیرهایی که بر گردن مردم است، برمی دارد: الَّذينَ يَتَّبِعُونَ *الرَّسُــــولَ* النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ .... وَ *يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ* ..... (أعراف/۱۵۷) پس نبی، فقط « اطلاع رسانی » می کند و « پیامها و وعده و وعیدهای الهی » را به اطلاع مردم می رساند اما *رسول، مأمور کارهای « اجرایی » است.* طبق فرمایش امام صادق صلوات الله علیه، از میان یکصد و بیست و چهار سفیر الهی، سیصد و سیزده نفرشان « رسول » بوده اند. البته علاوه بر آن سیصد و سیزده رسول، قرآن، رسول و رسولان دیگری را هم مطرح می کند که: ۱ـ بعد از تمام أنبیاء الهی می آیند و نبی نیستند، ۲ـ آیات الهی را « *تا تحقق نهایی، پیگیری » می کنند* : يا بَني‏ آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ *يَقُصُّــونَ عَلَيْكُمْ آياتــــي‏* .... (اعراف/۳۵) ۳ـ تمام دین را در تمام جهان، مستقر می کنند: هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه/۳۳) هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً (فتح/۲۸) 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2