eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
173 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
در سخنرانی های که پیرامون مسائل ازدواج داشتید، فرموده بودید که زن و شوهر هیچگونه دخالتی در مسائل دینی هم نداشته باشند .همسر من بسیار با خدا و محب اهل بیت هستند و حتی در مسائل روزانه مثال های قرآنی می‌آورند و بسیار زیبا و دلنشین قرآن تلاوت میکنند .ولی متاسفانه اهل نماز نیستند یه مدت به خاطر نذکرهای من میخوانند ولی بعد مجدد رها می‌کنند . میشه لطفا راهنمایی که من چیکار کنم .وقتی بهشون میگم میگه (لا اکراه فی الدین) ۱ـ متأسفانه غالب عروس‌خانم‍ها توجه ندارند که باید *نکات مثبت* شوهرانشان را هنرمندانه و بطور نامحسوس *نهادینه* و *تثبیت* کنند.  ۲ـ احتمالا شما نمازهایتان را به ایشان اقتدا نکرده‌اید و از *تشویق* هنرمندانه نکات مثبت ایشان غافل مانده‌اید. ۳ـ بکوشید از هر گونه بحث با ایشان بپرهیزید و فقط گهگاه با طرح *یک پرسش مناسب* زمینه تفکر و تعقل ایشان را فراهم آورید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آیا می توان گفت سخت ترین عذاب در قیامت، حسرت بر بالفعل نکردن رشدی است که برای هر فردی بالقوه باقی مونده؟ ۱ـ  ببخشید کمترین تجربه‌ای در این زمینه ندارم. ۲ـ اما قرآن در چند آیه این نظر شما را با کمی اختلاف تعریف و به ما *هشدار* می‌دهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
1137123072_1153719496.pdf
147.7K
با سلام و احترام. هر جمعه یک دقیقه با وحی ـ ۱۱ 👈واژه: ۱۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
1_11110320343.pdf
154.9K
ضمن سپاسگزاری از خداوند متعال که به ما توفیق انس با قرآن را عنایت فرموده، و با سلام و احترام و تشکر فراوان از حضور فعال شما عزیزان در دورهمی قرآنی. گزارش سی‌امین جلسه در شنبه هشتم اردیبهشت تقدیم حضورتان می‌شود. امیدوارم برایتان مفید باشد و ابهامات و ایرادات آن را به من هدیه دهید. به امید پیروزی رزمندگان غیور غزه و نابودی صهیونیسم. 👈واژه: ۳۰ ۸۲ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد در برابر از دست دادن عزیزی که جوان هم هستن ما چطور رفتار کنیم که خداپسند باشه و یموقع ناخواسته ناشکری نکرده باشیم وچطوری باچه افکاری به خودمون تسلی بدیم ... اگر آن عزیزتان به یک کشور خارجی می‌رفت چه احساسی داشتید؟  همه ما برای *رفتن* به دنیا آمده‌ایم، پس هر لحظه در *سفر* و *مسافریم* و هر سفر و مسافری *پایانی* دارد. با رفتن هر عزیزی، بهترین *کار* اینست که *تعلقاتمان* را *کم* کنیم و برای خود *توشه راه* تهیه کنیم و برای رفتنمان (یا بازگشتنمان) *آماده* شویم تا در پیشگاه الهی *شرمنده* نشویم و وقتی به آن *رفتگان* رسیدیم به ما اعتراض نکنند که *چرا از رفتن ما عبرت نگرفتید؟* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
با تشکر از پاسخ های اقناع کننده و مطابق با فطرت. بارها موقع مطالعه پرسش و پاسخ ها از خودم میپرسم چرا به فکر خودم نرسید؟ امروز توفیقی نصیبم شددر تعقیب نماز صبح با این دعا آشنا شدم: اللَّهُمَّ أَحْیِنِی عَلَى «مَا» أَحْیَیْتَ عَلَیْهِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ أَمِتْنِی عَلَى «مَا» مَاتَ عَلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ الْسَّلامُ. ۱) آیا منظور از «ما» محوریت زندگی و مرگ امام علیه السلام است؟ مثلاً اطاعت الهی، رضایت الهی، حاکمیت ارزشهای الهی و ... ؟ ۲) منظور از بمیران مرا برآنچه میراندی .... یعنی فاصله زندگی تا مرگم بر آن محور تداوم یابد؟ ظاهرا همینطور است که شما فرمودید و بیان دیگر آن اینست:  *اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
قل کل من عندالله ودر ایه بعدوما اصابک من سیئه فمن نفسک. کلا بدی و سختی و مصیبت ها از نفس ماست ؟یا از سوی خداست؟ قرآن می‌فرماید: ... *وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِكَ* ... (... اگر به تو نيكى رسد و پيروز شوى منافقین را ناراحت مى‌كند اما اگر به تو مصيبت و شكستى برسد، مى‌گويند: ما اين را از قبل پيش‌بينى مى‌كرديم و خودخواهانه بر مى‌گردند در حالی كه خوشحالند.) ۱ـ « *کافر* »،« *خدا* » را قبول ندارد اما « *منافق* » (به خاطر جهالت و حسادت) « *رهبر منصوب الهی* » را قبول ندارد لذا *هر مشکلی* را به *رهبر* نسبت می‌دهد تا *مردم* را از حمایت ایشان دلسرد کند.  ۲ـ چون « منافقین »،« *بیگانه‌پرستند* » لذا از « *إقتدار رهبر الهی* » و « *پیروزی نظام اسلامی* »،« *ناراحت* » و از « *شکست و مشکلات* » آنها، أبلهانه « *خشنود* » می‌شوند. *قُلْ: كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ* .... (نساء/۷۸) بگو: هرگز حادثه‌ای در آفرینش (حتی افتادن یک برگ درخت) تابع *اراده* و *قوانین نظام حکیمانه الهی* است ...) ۱ـ پس در نظام حکیمانه الهی « *هیچ رخداد و حادثه‌ای* »،« *اتفاقی* = *تصادفی* = *بی‌حمکت* » نیست. ۲ـ همانطور که سئوالات کنکور *از قبل* نوشته می‌شود « *مقدّرات انسان* » نیز از قبل نوشته شده است اما *واکنش مثبت یا منفی* و *عاقلانه یا جاهلانه* افراد بشر از قبل مشخص *نشده* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
فرق کلمات دار و بیت چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما *معلم فعال و عالیقدر.* هر روزتان مبارک. احتمالا *دار* هر فضای *بسته‌ای* است که *تحولی* در آن نیست. مانند: *دار قارون* که *نقش أنبار* دارد و *معطر به حضور همسری مؤمن نیست.* یا: *دارَ الْفاسِقينَ* که به خاطر غرور و تکبر و لجاجتشان، هیچ رشد و تحولی ندارند، یا: *دارُ الْمُتَّقينَ* فضای نورانی و معطری که لحظه‌ای در آن *غفلت* نیست. یا:  *دارُ السَّلامِ* که أهالی آن به *سلامتی* همه جانبه و *ثابتی* دست یافته‌اند، و یا *الدَّارُ الْآخِرَةُ* که *اصحاب المیمنه* و *اصحاب المشئمه* و *السابقون* در آن به جایگاه *ثابت و جاودانه‌ی* خود رسیده‌اند.  یا: *دارُ الْقَرارِ* فضائی که *کمترین اضطراب* و *تزلزلی* در آن نیست. یا: *دارُ الْخُلْدِ* که *سرای زیبای جاودانگی* است. اما *بیت* ظاهرا *محل رشد* و *تحول* و *بیتوته* و *تعقل* و *قرائت* و *هدایت* و *امنیت* و *گرانقدر و عتیقه شدن* و محل *زنده شدن* و *پرواز* به *ملکوت معنویت* است. جائی که *هیچ پلیدی* در آنجا *نیست:* ... *أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبـــــارَكاً وَ هُــــــدىً لِلْعالَمينَ.*  یا: *وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهيمَ مَكانَ الْبَيْتِ* ... یا: *جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِيامــــــــاً لِلنَّاسِ* ... یا: ... *وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِــــهِ مُهاجِـــــــــــــراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ* ... یا: .... *بِالْبَيْتِ الْعَتيقِ.* یا: ... *يَبيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياماً.*  یا: *وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ.*  یا: *إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْـــسَ أَهْــــــــــلَ الْبَيْتِ* .... البته مشروط به اینکه *بیت* مثل *بیت عنکبوت* شکارگاه دیگران و *تحت سلطه زنان مسخ شده* نباشد، زیرا در آنصورت هیچکدام از آن *برکات بیتی* که می‌تواند *قبله* و عامل *قبولی أعمال* و محل پرورش *قبله‌نما* باشد را نخواهد داشت: *وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ*... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
1406279425_-892502574.pdf
148.8K
با سلام و احترام و سپاس و ستایش خداوند به خاطر نزول باران رحمت خود. 👈واژه: ۱۲ ۵۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد، برای فهم قرآن، سوره ها رو با صوت شما پیش میروم و مانند شما واژه ها رو ، متناسب با اعمال و رفتار انسان ، رنگی میکنم. واژه‌ های منفی در دنیا را *قرمز* کردم ، مثل ، مسرفین ، مقمحون ، غافلون و .... ولی بعضی واژه های منفی مربوط به قیامت است ، مثلِ خاسرین سوأل من این است که این واژه ها چه رنگی باشند ؟ و چرا ؟ ۱ـ در *ملاقات‌های* اقشار مختلف با مقام معظم رهبری، تقریبا از *همه* افراد، *فیلم* گرفته می‌شود، اما *بعداً* در زمان *پخش* فیلم آنها *معلوم* می‌شود چه افرادی *توجه* داشتند، چه افرادی *بی‌توجه* بودند، چه افرادی *خواب* بودند، چه افرادی *چرت* می‌زدند، چه افرادی *شعار* می‌دادند، چه افرادی با *تسبیح* بازی می‌کردند و خلاصه *حالات* همه افراد *بعداً* معلوم می‌شود. ۲ـ *بعــــــد* از *چاپ* عکسها و یا *پخش* فیلمهای *عروسی‌* هم *حالتهای زشت و زیبای* افراد *معلوم* می‌شود.  ۳ـ پس ظاهرا *همه صفات مثبت یا منفی* انسان، مربوط به *گفتار* و *رفتار* و *اخلاق* و *مواضع* او در همین *دنیا* است که فقط در *آخرت* حقیقت آنها به *نمایش* در می‌آیند و *تجسم* پیدا می‌کنند. لذا شاید بهتر باشد همه صفات را فقط با *دو رنگ* مشخص کنید.  *نکته مهم:* *غافلون* در *آیه ۲۳* سوره *نور* یک صفت *مثبت* و *ارزشمند* است و *منفی نیست.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد در کتاب «ازدواج چگونه» فرمودید ک اگه مرد مایل ب زدن کراوات باشه مورد مناسبی نیست!! فکر نمیکنید این مورد با ساده گرفتن در ازدواج و اینکه می‌فرمایید در اصول اساسی باید سنخیت داشت، ضدیت داره؟ برای کراوات یه پسر مومن رو بذاریم کنار چون عقیده نداره ک این سوغات دشمنه و ب مسلمانی ما ضربه میزنه؟ آیا گذاشتن ریش یا عمامه خیلی ب مسلمانی ما کمک کرده!؟ اگر همین یه تیکه درازآویز زینتی! رو نشانه ای از دشمن بدونیم پس کت و شلوار را هم باید سوغات کشورهای بیگانه بدونیم و به سبک پوشش سنتی و قدیم خودمون برگردیم. آیا اگر پیروان حضرت مسیح بودیم باید ب سبک اروپا تیپ می‌زدیم و الان چون مسلمانیم فقط تیپ اعراب برای ما موجه و قابل قبوله؟ ک براین اساس روحانیون ما بصورت متفاوت از اقشار جامعه لباس مخصوص اعراب را تن میکنند؟ این مسئله برای چادر هم هست، چرا اینقدر ک ب کراوات ایراد وارد میشه ب کراهت سیاه بودن رنگ چادر خانم ها ایرادی نمی‌گیریم ؟ چرا هیچ پویشی برای تغییر این فرهنگ ایجاد نمیکنیم؟ چرا برای احیای چادرهای رنگی و لباس های سنتی فاخر و زیبنده بانوی ایرانی ک از فرهنگ نیاکانمان نشئت میگیره تلاشی نمیکنیم؟ ۱ـ هر جوانی برای اینکه به *تکلیف* عقلی و شرعی خود در باب ازدواج عمل کند باید *معیارهای قرآنی* را *ملاک انتخاب* خود قرار دهد. با این که ممکن است افراد در طول زمان دچار *تغییر* شوند.   ۲ـ *عاقل* و *بالغ* بودن و *خداباوری* و *آخرت‌باوری* و *طیب بودن* مهمترین معیارها در *انتخاب همسر* است. بر همین اساس جوان *مؤمن* اجازه ندارد با فرد *تارک الصلواه* و *شرابخوار* و *بی‌حیاء* ازدواج کند.  ۳ـ چون افراد زیادی  *جاهلانه* یا *منافقانه* رفتارهای مذهبی *سطحی* و یا *تصنعی* دارند و *باور قلبی* ندارند، لذا باید برخی *نکات ریزتر* را هم (مثل: خالکوبی، کراوات زدنهای مستمر پسرها، آرایشهای غلیظ دخترها و دوست و رفیق‌های آنها، دست دادن به نامحرم، ...) مورد توجه قرار داد.   ۴ـ *همه* دستورات شرعی *عقلانی* است و هیچیک از *احکام اسلامی* ربطی به *أعراب* ندارد. ۵ـ *عبای مشکی* برای آقایان و *چادر مشکی* برای بانوان توصیه اسلام *نیست* اما از منظر اسلام *مجاز* است و ایرادی ندارد. این *چادر مشکی* رایج در *ایران* مخصوص *ززدشتی‌های* ایران است و ربطی به *اسلام* و *أعراب* ندارد. البته *چادر مشکی* امروز برای بانوان ایرانی، مثل *پرچم* از *قداست* برخوردار و *خار چشم دشمنان* شده است.    ۶ـ در اسلام داشتن ریش و عمامه، هرگز *ملاک بالغ* و *مؤمن* بودن نیست. ۷ـ کراوات زدن، پاپیون زدن، شلوار پاره پوشیدن، خالکوبی کردن، گوشواره داشتن پسران، با نامحرم دست دادن، بگو و بخند داشتن با نامحرم، کت و شلوار سرخ پوشیدن ....  حامل *پیام بی‌منطقی، مقلّد بودن، خودکم‌بینی، احساس حقارت و ریاکاری، بی‌حیائی* است. اما *کت و شلوارهای معمولی* حامل چنین پیام *غیر منطقی* نیست.     ۸ـ همانطور که شما به درستی فرمودید *بانوان نیاکان ما* (و همه اقوام بشر) لباسهای فاخر و بلندی داشتند و (مانند بانوان عشایر امروز) به خاطر *احساس ارزشمندی* بسیار *پوشیده* بودند، اما این *بدن‌نمائی‌های ابلهانه* دختران و زنان *خودباخته* و *بی‌منطق* امروزی، پیروی از *زنان متبرج أعرابی* است که *هیچ شأنی نداشتند.* لذا قرآن به افراد *عاقل* می‌فرماید: مانند *زنان دوران جاهلیت عرب، تبرج نکنید.*  ۹ـ خلاصه اینکه دختران و پسران *عاقل* و *مؤمن* برای *إحراز کفویت* خود با همسر مورد نظرشان باید *ملاکهای عاقلانه* و *مؤمنانه* داشته باشند و *عادات* و *رسوم* را ملاک قرار *ندهند* و سخت‌گیری نکنند و ساده‌لوح هم نباشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما قربون آقا امام رضا برم دل مهربونی داره. خدا قسمتم کرده سربازیم افتاده مشهد. واسم خیلی دعا کنید انشالله موفق بشم و این امتحان بزرگ را به خوبی کنار بذارم التماس دعا واسه همگی. 📌همراه با نظرات استاد خدمت نظام وظیفه و حضور در فضای نورانی مشهد را به شما تبریک می‌گویم و امیدوارم عاقلانه‌ترین و بهترین استفاده را از این *فرصت* ببرید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2