#قطرات_بارانی_۷۶۳
📌همراه با نظرات استاد
برادر و سرور عزیز من جناب آقای حقکو مطلبی را به من هدیه کرده اند.
بخش پایانی پیام ایشان را به شما أعضاء محترم تقدیم می کنم:
ایشان فرموده اند: این شب، شب *مضطرين و بیچاره ها و دل بریده از همه علل و اسباب* و در مقابل حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که *تنها نقطه کامل قابل اتکاست* می باشد.
*اللهم إنا نرغب الیک في دولة کریمه،
تُعزّ به الإسلام و أهله و تُذلّ به النفاق و أهله
و ان تجعلنا فيها من دعاة الي طاعتک و قادة الي سبیلک.*
🍃واژه: #قدر #مضطرین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۶۴
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۴۷
#پرسش
استاد، فضای بدون بازی و بی تحرک بهشت رو میشه توضیح بفرمائید؟
#پاسخ
ظاهرا بهشت، در *عالم أمــر* است که تمامش *حیات طیبه* است و *همه چیز آن، فعال و جاری* است.
شاید بتوان گفت که *تمــام عناصر عالم أمـــر* مظهر این آیه شریفه هستند که میفرماید:
لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَـــرَهُمْ وَ *يَفْعَـــلُونَ* ما يُؤْمَرُونَ (کمترین نافرمانی از أمر الهی ندارند و هر کاری را که هر لحظه أمر می شوند، بلافاصله از آنها سر می زند.)
تصور کنید در *بیت* نورانی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و اردوگاه امام حسین صلوات الله علیه در کربلاء، هیچ لحظه ای به *بیکاری، تنبلی، لهو، لعب، لغو و عبث* هدر داده نمی شده و حتی *آنــــــــاء اللیل* آنها پُر بوده از بندگی و فرمانبرداری و گفتار و رفتار خیر.
آنان حتی *بر سر نی* هم *قاری قرآن* بودند.
پس بهشت، هیچ تناسبی با: بازی، اتلاف وقت، ولنگاری، هرزگی، لهو، لعب و لغو ندارد:
*لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْــــــواً وَ لا تَأْثيماً*
*يَتَنازَعُونَ فيها كَأْساً لا لَغْــــوٌ فيها وَ لا تَأْثيمٌ*
وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي *أَذْهَبَ عَنَّــا الْحَــزَنَ* إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (۳۴) الَّذي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ *لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوبٌ* (فاطر/۳۵)
و می گويند سپاس خدايى را كه اندوه را از ما زدود به راستى خدای ما آمرزنده ای قدرشناس است * همان كه ما را به فضل خويش در سراى ابدى جاى داد در اينجا رنجى به ما نمى رسد و در اينجا درماندگى به ما دست نمىدهد.
پس *تمام معاشرت بهشتیان،* از جنس *عبادت* است.
🍃واژه: #بهشتیان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۶۵
#پرسش
آیا ان شاءالله صحیحه یا ان شاالله یا انشا الله؟ یا خیلی تفاوتی نداره وهمش درسته؟
ومعنایش هرچه الله پدیدآورد؟
#پاسخ
« ایشاالله، امشاءالله، إنشا الله » با اینکه در دهان برخی رایج است اما *درست نیستند.*
*إن شاء الله تعالی* یعنی: اگر خداوند بلند مرتبه صلاح ببیند.
شاء: *خواستی متناسب با شرائط طرف مقابل است.*
مثلا وقتی پزشکان به بیمار خود می گویند: *می خواهم* برای شما *فلان دارو را بنویسم،* یعنی: *إقتضاء* بیماری شما چنین است. (پس ربطی به خواست شخصی پزشک ندارد.)
کلمه: *اراد* در قرآن، به *خواست خود خداوند* اشاره دارد،
اما کلمه *شـــاء* به *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق و إقتضاء بندگان* ، توجه دارد.
🍃واژه: #شاء #اراد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۶۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۵۰
#پرسش
یعنی اگه بی توجه باشه به فرزند، قیامت بازخواست نمیشه؟
#پاسخ
لطفا ترجمه این آیه را بنویسید و بفرمائید *نام چه شخصی در آن نیامده* و به نظر شما چــرا؟
يا أَيُّهَا *النَّــــاسُ؛* اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَ اخْشَـــوْا يَوْماً *لا يَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ* وَ *لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ* شَيْئاً إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (لقمان/۳۳)
🍃واژه: #نقش_مادر
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۶۷
#پرسش
تو روایتی خوندم پیامبر فرمودن "ای بسا قرآن خوانی که قران لعنتش میکند"
منظور چه کسانی هستند یعنی چه کسانی رو قران لعن میکند؟
#پاسخ
متن حدیثی که فرمودید اینست:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
*رُبّ تـــــالٍ للقرآن و القرآن یلعنــــه* مستدرک الوسائل، ج1، ص 291.
متأسفانه این حدیث در یک پایگاه اینترنتی، با توضیحات فراوان این گونه ترجمه شده است:
چه بسا *قــــــــــاری* قرآنی که مورد لعن قرآن است.
من از پاسخ درست به این پرسش، به دلایلی *بسیار می ترسم*.
اما همین قدر عرض می کنم که *این لعــن* قطعا برای *قـــاری* رخ نمی دهد و احتمال آن فقط برای *تــالی قرآن* است.
🍃واژه: #قاری #تالی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۶۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۵۱
#پرسش
استاد از کجا میتونیم ماجرای این حماله الحطب رو جویا بشیم من اولین باره از شما میشنوم متاسفانه تا حالا جایی نخوندم یا کسی نگفته بود
#پاسخ
*حماله الحطب* ، عنوان هر زنی است که از *نقش طبیعی و مأموریت الهی* خود غافل مانده و به *هر کاری غیر از جهاد همسرداری* می پردازد و *ناخودآگاه یا جاهلانه* اسباب *التذاذ* نامحرمان را فراهم می آورد.
*حماله الحطب* هر زنی است که از *ظرافت و لطافت و زیبای های جذاب و هنر دلربایی و هنر هدایت نامحسوس* خودش برای تقویت: عقلانیت و اراده و ایمان و ادب شوهرش بهره نمیبرد و برای *عاقلانه و مؤمنانه و آسمانی شدن نگاه او* تلاش مفیدی انجام نمیدهد،
*حماله الحطب* عنوان هر زنی است که با *گردن ظریف و لطیف* خودش برای *آتش افروزی های* سیاسی، اقتصادی، اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی ... مردان زمین خورده و زمین گیر و آلوده به رذائل، و با *طنابی از جنس لیف خشن خرما* ، *هیزم* (وسوسه و تحریک) می آورد و *آن نامردان آتش افروز* (ابو لهب) را برای انواع: لطمه به نظام الهی، اختلال در أمنیت و آرامش جامعه، اختلاس، خیانت، غارت بیت المال، ... تشویق و حمایت و کمک میکنند.
🍃واژه: #حماله_الحطب
#جهاد_همسرداری
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۶۹
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۶۲
📌همراه با نظرات شما
سلام علیکم
۱_ شکرگزاری سوره لقمان/۱۴
۲_ خضوع در مقابل پدرومادر سوره اسرا/۲۴
۳_ دعا برای پدرومادر سوره اسرا/۲۴
۴_ رعایت ادب در مقابل والدین سوره اسرا/ ۲۳
📌همراه با نظرات استاد
سلام و رحمت الهی بر شما
آیات مربوط به *وظائف فرزندان* نسبت به والدین عبارتند از:
۱ـ *رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ* ،
۲ـ *وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْســانـاً* ،
۳ـ *أَنِ اشْكُرْ لي وَ لِوالِدَيْكَ* ،
۴ـ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ *فَلِلْوالِدَيْنِ* ،
۵ـ وَ *صاحِبْـــهُما* فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً ،
۶ـ *وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً* ،
۷ـ *وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ* ،
۸ـ وَ قُلْ: *رَبِّ ارْحَمْهُما* كَما رَبَّياني صَغيراً
۱- وَ إِنْ *جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْــرِكَ بـي* ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ *فَلا تُطِعْـــهُما* ،
۲ـ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما *فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ* ،
۳ـ *وَ لا تَنْهَرْهُما* ،
🍃واژه: #وظائف_فرزندان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۰
#پرسش
التماس دعا یعنی چه؟
#پاسخ
از آنجا که *دعای دیگران، برای ما* و *دعای ما برای دیگران* به *إجابت* نزدیکتر است، لذا از دیگران خواهش می کنیم که برای ما *دعـا* کنند.
خوب است در این زمینه به چند نکته توجه داشته باشیم:
۱ـ تقاضای دعا از دیگران، (صرفنظر از إجابت آن)، در تقویت *عواطف انسانی و گرایشان دینی و رشد اخلاقی و احترام به یکدیگر* مفید است.
(مثل: التماس دعای زن و شوهرها از یکدیگر و التماس دعای والدین در شرایط مناسب از فرزندانشان که بسیاری از کدورتها را برطرف و مهر و محبت را میانشان زیاد می کند.)
۲ـ با درخواست دعا از دیگران، غیر مستقیم از آنها می خواهیم تا اگر از ما *گفتار یا رفتار و اخلاق نامناسبی* دیده اند و *کدورت خاطر و کینه قلبی* دارند از آنها *صرفنظر* کنند و *ما را ببخشند.* (مانند برادران حضرت یوسف علیه السلام که از پدرشان تقاضای دعا کردند.)
۳ـ ما هم با التماس دعا از دیگران باید از هر *دلخوری و کدورت و کینه ای* نسبت به آنها و از *دروغ گفتن و تجاوز به حقوق* آنها خودداری کنیم و آنها را *دوست* بداریم و *عزیز* شماریم و حلالشان کنیم و *همدلی و الفت و وحدت* را میان خودمان و آنها گسترش دهیم.
چگونه ممکن است مؤمنین برای یکدیگر دعا کنند ولی در مسائل خانوادگی، اقتصادی، سیاسی ... « *بدخواه* » یکدیگر باشند؟
۴ـ باید بدانیم که دعای افراد « لاابالی و بی بند و بار و تارک الصلوه و شرابخوار »، در بارگاه الهی شنیدنی نیست.
۵ـ إستجابت *هر دعایی برای هر فردی* علاوه بر *قابلیت و لیاقت و استحقاق و آمادگی خود آن فرد،* مشروط به « *وقوع شرائط مکانی و زمانی و محیطی* » دیگری هم هست که بدون تحقق « مجموعه » آن شرائط، *إجابت « تمام دعا » ممکن نیست.* (مثل اینکه شرط جوش آمدن آب، صد درجه حرارت است.)
۶ـ « هر دعایی » (اگر با گناهان خاصی، محبوس نشده باشد و با نیت خالص و عمل صالح، قابل شنیدن شود)، *إجابتش قطعی است* اما « *بعــد از تحقق تمام شرائط آن* » إجابتش *دیده* می شود. (مثلا اگر برای ازدواج کودک خردسالی، دعا شود، عاقل و بالغ شدن آن کودک، از شرائط إجابت آن دعاست.)
پس *التماس دعا* ، یک نوع تلاش برای *بالابردن تفاهم و همدلی و وحدت* و *کاهش کدورتها* است.
🍃واژه: #التماس_دعا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۱
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۶۴
#پرسش
در سنین کودکی و نوجوانی ٬ انجام امور لهو ٬ بسیار معمول شده ... آیا می توان گفت اقتضای سن هست ؟ اگر نه درمان چیست ؟
#پاسخ
هر گونه *لعب و لهو و لغو* فقط برای کودکان زیر هفت سال، *مجاز و ضروری* است و نه تنها نباید مانع آنها شویم بلکه هر گونه *آموزش مجازی* هم باید در قالب همین *بازی* به کودکان تفهیم و در آنها *نهادینه* شود.
ظاهرا فرموده اند: که اگر کودکان در زیر هفت سال از این لعب و لهو و لغو، *محروم* شوند و به قدر کافی، اشباع نشوند، تا آخر عمرشان، *اسیر* آنها خواهند ماند و با *هر چیزی* بازی می کنند: با عشق بازی می کنند و سیاست و آبروی مردم و اقتدار نظام و قداست مقدسات را هم به بازی می گیرند و به استهزاء و تمسخر می پردازند.
🍃واژه: #لهو #لعب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۲
شخص محترمی فرموده اند:
لطفا در مورد ترس از تنهایی و ترس از تاریکی و ترس از موجودات (جن) توضیح بفرمایید و آیا این ترس ها با اعتقاد قلبی به قدرت خداوند منافات دارد؟ و این بدان معنی است که ما ایمان قلبی به پروردگار متعال نداریم؟ راه حل غلبه بر این ترس ها چیست؟ و چگونه میتوانیم ایمان و اعتقاد قلبی به خدای متعال داشته باشیم؟
به ایشان عرض شد:
بله درست فرمودید: ترسهای موهوم و غیر عقلانی، با اعتقادات قلبی انسان مؤمن سازگار نیست و *نشانه ضعف اراده، ضعف معرفت و بصیرت، و ضعف ایمان و تقوا* است.
از *اولين صفاتي* كه هر فردي پس از تولد و بيش از صفات ديگر به آن مبتلا ميشود و تقريبا هميشه همراه انسان و گاهی برایش *مفید* و گاهی برایش *بسیار آزاردهنده* می شود، *صفت تــرس و دلهره* است.
ترس ممکن است *دنیوی* و یا *اخروی* باشد.
و ترسهای دنیوی هم، ممکن است *آزمون الهی* و یا *رفتار شیطانی* و یا *زائیده وهم و خیال* باشد.
هر انسانی در طول زندگی خود، *دو نوع ترس* را تجربه می کند:
*نوع اول:* (که مورد پرسش شماست)، ترس از *درک خطر و تهدید و آسیب پذیری* نسبت به *عوامل بیرونی* است که کودکان و افراد بی إراده و بی ایمان را *فلـج می کند* و از *رشد و پیشرفت* باز می دارد.
(مثل ترس از تنهایی، تاریکی، صداها، لرزشها و تکانها، دزد، حیوانات، جن و موجودات خیالی)
البته « *افراد عاقل و بالغ و مؤمن* »، در مواجه با این نوع خطرات و تهدیدات بیرونی، *عاقلانه احتیاط* می کنند و با *بررسی دقیق جوانب آن خطر و تهدید،* از تمام *ظرفیتهای درونی* خود و *امکانات بیرونی* در جامعه استفاده می کنند و آن را به « *فرصتی* » برای غلبه بر مشکلات و حل مسائل و عبور از موانع تبدیل می کنند،
*اولین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که عقلانیت و اراده فرد به نحوی تقویت شود که *به موقع بالغ و با معرفت و مؤمن* شود و بفهمد: تمام ذرات آفرینش، در *إحاطه خداوند سمیع و بصیر و مقتدر* هستند، و اگر *به موقع و اسلامی* ازدواج کند، هر لحظه توسط ملائکه، *محافظت* و توسط أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم *حمایت* می شود و همیشه و همه جا *خداوند با اوست* : وَ *هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ* وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (حدید/۴)
*دومین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که از *تعلقات* خود به افراد و به أشیاء و به هر چیزی غیر از خداوند بکاهد. زیرا اگر انسان به چیزهای *متزلزل و موقتی و فانی،* علاقه و دلبستگی و وابستگی نداشته باشد، دیگر خود را در معرض خطر و تهدید و آسیب نمی بیند و *دچار دلهره و هراس و اضطراب* نمی شود.
و *سومین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که خالقش را *پناهگاه و مأمن و ملجأ* خود ببیند و تمام ابعاد زندگیش را با قرآن که کلام خداست و با رسول و امام منصوب او *تطبیق* دهد و *تراز و تنظیم* کند: بَلى *مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ* وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ *لا خَــوْفٌ عَلَيْهِمْ* وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره/۱۱۲)
🍃واژه: #ترس
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۷۷۳
#ادامه_قطرات_بارانی_۷۶۸
📌همراه با نظرات شما
عرض سلام وادب. بعدازدیدن توضیح کامل وجامع استاددرمورد حماله الحطب ، مثل همیشه حالت شگفتی وتحسین نسبت به استادبزرگوار دروجودم شکل گرفت.استاد ارجمند. خیلی تمایل دارم صغری کبرای این استدلالهارابدانم واینکه آیااین بیانات زیبافقط ازفهم واژه به دست میاد یا تصویرسازی یا کمک از کل قرآن .البته اگرمقدورهست.
روایت جهادالمراه حسن التبعل را سالهاپیش شنیده بودیم. ولی این فهمی که شما زمینه اش رافراهم کردید درهییییچ کتاب یا کلاسی یافت نشد
📌همراه با نظرات استاد
سلام و رحمت الهی بر شما.
اگر به *هر کلمه* این دو آیه توجه شود، نکات ارزنده دیگری را هم می توان فهمید:
وَ *امْرَأَتُــــــهُ* حَمَّالَـــةَ الْحَطَبِ (۴) *فـــي* *جيـــدِها* ، *حَبْــــلٌ* مِنْ مَسَـــدٍ (۵)
🍃واژه: #حماله_الحطب
@dr_ghofrani2