eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
168 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۹۴۴ ۹۳۵ چطور از آیه ۲۴سوره اسرا این برداشت میشود که فقط *پرورش بدن* کودک است؟ پس پرورش روحی کودک کی و کجا صورت میگیرد؟ جز این است که در دوران کودکی و به ویژه در ۷سال اول و با تاثیر مستقیم مادر و پدر محقق میشود؟ ۱ـ کلمه *صغیر* برای *کمیت* و امور *مادی* به کار می رود پس آن آیه به *نمو مادی بدن* دلالت دارد. ۲ـ *روح الهی انسان،* چون *جنبه مادی ندارد* پس هیچ نیازی به *پرورش* ندارد، انسان به میزان *عقلانیت و طهارت و معرفت و ایمان و ادب و تقوایش* ، *علو معنوی و روحی* پیدا می کند. ۳ـ اینکه *معاویه* پسر یزید ملعون، عاقلانه راه آباء و اجداد خبیثش را ادامه نداد، (بر خلاف إلقائات روانشناسان و جامعه شناسان)، هیچ ربطی به *والدین و وراثت و محیط* او نداشت. انسان، *مختار* است و *سرنوشت* او فقط در دست *خود او* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۵ ۹۳۵ استاد شما فرمودید ریشه *ربو* مربوط به افزایش کمی و مادی است. ولی قرآن هم ربوه را در امور مجرد استفاده می کند: یمحق الله الربا و یربی الصدقات: خداوند، ربا را به محاق و نابودی می برد و صدقات را می پروراند و رشد می دهد. *و یربی الصدقات* یعنی: صدقات (دنیوی) را *می افزاید* که جنبه مادی دارند. کلمه *رشد* اصل برای *یربی* مناسب و درست نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۶ ۹۳۵ با سلام و احترام به أعضاء محترم کانال تسبیح۲ و گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* در *بخش اول،* نکاتی را پیرامون واژه *تربیت* و *عادت* خدمت شما عرض کردم. اکنون در *بخش دوم،* نکاتی را پیرامون واژه *ادب* تقدیم می کنم: امام صادق صلوات الله عليه می‌فرمایند: *اِنْ اُجِّلْتَ فى عُمُرِكَ يَومَيْنِ فَاجْعَلْ اَحَدَهُما لاِدَبِكَ لِتَسْتَعينَ بِهِ عَلى يَومِ مَوتِكَ.* فَقيلَ لَهُ: وَ ما تِلْكَ الاِسْتِعانَةُ؟ *قالَ: تُحْسِنُ تَدبيرَ ما تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُهُ؛* اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى، يك روز آنرا براى *ادب* خود قرار ده تا از آن براى روز مُردنت كمك بگيرى. پرسیدند: كمك گرفتن چگونه است؟ فرمودند: اينكه آنچه را از خود برجا مى‏ گذارى، خوب برنامه ‏ريزى كنى و محكم‏ كارى نمايى. {کافی (ط-الاسلامیه) ج۸، ص۱۵۰،ح۱۳۲} می فرمایند: *زیباترین زیور* انسان، *أدب* است. *أدب* یعنی: *انجام وظائف و رعايتِ حدود عقلی و منطقی و رعایتِ آداب* در هر کاری با *تشخیص عقلِ خود.* می فرمایند: فرزندانتان را گرامی بداريد و آدابشان را هنرمندانه *زیباسازی* کنيد: *أكرمـوا اولادَكم و أحسنوا آدابَهم* *تأديب،* یعنی: *هر تلاش مجاز و مفید و هنرمندانه ای* که: *شكوفايی و تقویت: تفكر، تفهم، تعقل، شعور* انسان را تسهیل كند و او را به *رعايتِ آدابِ منطقی* در هر مکان و زمان و شرائطی، مشتاق سازد. *ادب،* انسان را از *بی جهت و بی رويه بودن* و *لهو و لغو و عبث و اتلاف تواناییها و فرصتها* باز می دارد و *عقلانیت* او را بر *حواس و هوس و نفسانیت و منیت و خودخواهی* او *مسلط و غالب* می کند. پس *أدب* یعنی: بروز و ظهورِ *إراده* یعنی: *خودکاری، خودإنضباطی، خودمدیری* در تمام امور زندگی. انسان با ادب، *زيبایی* را در *رعايتِ حدود عقلی و شرعی* و *رعایت حق و بندگی خالق* می ببيند. لذا نیّت و گفتار و رفتار و اخلاق و تمام مواضع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگیش را با *تعالیم قرآن* تنظيم و در هر كاری، *آداب اسلامی و شرعی* را رعايت می کند و لحظه ای از *توجّه به در محضر خدا بودن* غافل نمی شود. *أدب،* ظهورِ بيروني، *تقوا و تعبُّد دروني* و *زيباترين زيور* انسان است. رسول أكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: أدبني ربّي فأحسن تأديبي (بحار/ج ۱۶/ص ۲۱۰) أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در وصیت به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند: *ادب، مایه باروری عقل و تزکیه قلب و زینت زبان و راهنمای انسان به اخلاق پسندیده* است، اگر ادب همراه انسان نباشد *او حیوانی رها شده ای* بیش نیست. أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمودند: *نیکوترین ادب آنست که تو را (در محضر خدا) از گناهان باز دارد.* والدين و معلمين مومن، برای *مودّب* شدن فرزندان و متعلمین خود، باید در سه زمینه تلاش کنند: ۱ـ *تفهیم مفاهیم مهم زندگی،* (زیرا مدارس و مراکز آموزشی، فقط خواندن و نوشتن کلمات را می آموزند و به مفاهیم و معانی کلمات توجهی ندارند، به همین خاطر *خودشناسی* و *خداباوری* و *تعهد و تدین* و *تفاهم* در میان تحصیلکرده ها، خیلی کم است.) ۲ـ *دقتِ سمعی و بصری.* (با اینکه هر فرزندی از آغاز تولدش، می بیند و می شنود، اما باید با تمرینات متنوع، *مهارتِ گوش دادن و نگاه کردن* به او تفهیم و در او تقویت شود تا در *خیالِبافی و اوهام* گرفتار نشود.) ۴ـ *تمرین تفکّر* *حواس، جزءنگر هستند* و از درک *روابط میان أشیاء و افراد* عاجزند، لذا باید با *پرسشهای متنوع و جذاب،* در زمینه های مختلف زندگی، *توانایی تفکر* را در او *شکوفا و فعال* کرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۷ در باب طهارت زبان فرمودند: "دهانی که به غیبت کردن، دروغ گفتن و فحش دادن و حرفهای گزاف و بیهوده باز شود، فاقد طهارت است و نشان از یک نجاست باطنی دارد. زیرا نجاست * درون، * نجاست * بیرونی * را نیز در پی دارد." می خواستم بدونم منظور از نجاست درون چیه و چه طوری میشه برطرفش کرد؟ به نظر می رسد به استناد آیه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا *إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ‏ نَجَسٌ.* و با توجه به اینکه شرک ابتدا در *ذهــن و محاسبات ذهنی و نگاه و وهم و خیال درونی،* رخ می دهد و بعد در *گفتار و رفتار و اخلاق بیرونی* شخص ظهور پیدا می کند، پس *تنها عامل نجاست درون،* همین « *موحد نبودن و مشرک بودن* » است. هر انسانی اگر از *من نفسانی* خودش، عاقلانه و مؤمنانه، *برائت نجوید* و آنرا کنار نـگذارد و تابع *من خالق و مالک و رازق* خودش و *موحّد* نشود و *آلوده به شرک بماند،* قطعا به *هر دستاویز غیر مجازی* که (مانند: دروغ، غیبت، تخریب دیگران، عیبجویی و بدنامی دیگران و .... ) برای *پیشبرد اهداف خیالی و دنیوی خود، مؤثر ببیند،* چنگ می زند و آن رفتار *غیر موحدانه و غیر مجاز و مشرکانه* را مرتکب می شود و *طهارت ذاتی و فطری* خودش را *خدشه دار* می کند. شاید به همین خاطر حضرت لقمان علیه السلام به فرزندش فرمود: يا بُنَيَّ *لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّــرْكَ لَظُلْــمٌ عَظيمٌ* زیرا قرآن میفرماید: خداوند، هر گناهی *غیر از شــرک* را برای افراد لایق و قابل می بخشد: *إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ* وَ *يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ* وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً. خداوند به برکت بندگان طاهر خود، ما و شما را از هر گونه *شرک و نجاست درونی و بیرونی* حفظ فرماید و از *متطهرین* قرارمان دهد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۸ ۹۲۲ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم *گروه جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* ضمن عرض صبح بخیر خداوند را بسیار سپاسگزارم که از *تیر ماه* سال گذشته به من توفیق داد تا این گروه را تأسیس کنم و در خدمت شما عزیزان باشم و نکات مفید زیادی را از شما بیاموزم و تجربیات خودم را با شما در میان بگذارم و در طول این یکسال، شاهد *ازدواجهای موفق* و *تحولات* فراوانی در عرصه خانواده ها باشیم و از آیات قرآن بهره ببریم. امروز *بخش سوم دعای عصر غیبت* را با هم مرور کنیم: *اللَّهُمَّ وَ مُدَّ فِي عُمْرِهِ وَ زِدْ فِي أَجَلِهِ وَ أَعِنْهُ عَلَى مَا وَلَّيْتَهُ وَ اسْتَرْعَيْتَهُ وَ زِدْ فِي كَرَامَتِكَ لَهُ*‏ خدایا؛ عمر آن حضرت را طولانى كن و بر مدت زندگانيش بيفزا و بر ولايت و سلطنتى كه به او عطا كرده ‏اى او را يارى فرما و بر لطف و كرامتت نسبت به او بيفزا *فَإِنَّهُ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِي وَ الطَّاهِرُ التَّقِيُّ الزَّكِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الْمَرْضِيُّ الصَّابِرُ الشَّكُورُ الْمُجْتَهِدُ* كه اوست هادى خلق و مهدى موعود عالم و قيام كننده براى رهبرى خلقان و اوست آن گوهر پاك با تقواى كامل پاكيزه صفات و منزه و صاحب مقام رضا و خشنودى خدا صابر سپاسگزار ايزد متعال مجاهد در راه خدا *اللَّهُمَّ وَ لاَ تَسْلُبْنَا الْيَقِينَ لِطُولِ الْأَمَدِ فِي غَيْبَتِهِ وَ انْقِطَاعِ خَبَرِهِ عَنَّا* خدایا؛ يقين ما را بواسطه وجود مباركش بواسطه طول مدت غيبتش و انقطاع خبرش از ما سلب مکن. *وَ لاَ تُنْسِنَا ذِكْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ وَ الْإِيمَانَ بِهِ وَ قُوَّةَ الْيَقِينِ فِي ظُهُورِهِ وَ الدُّعَاءَ لَهُ وَ الصَّلاَةَ عَلَيْهِ*‏ و یاد آنحضرت را و انتظار ظهورش و ايمان بوجودش و يقين كامل بظهورش را هرگز از ياد ما مبر و دعاى بآن بزرگوار و درود و تحيتش را هرگز فراموش ما مگردان. *حَتَّى لاَ يُقَنِّطَنَا طُولُ غَيْبَتِهِ مِنْ قِيَامِهِ*‏ تا اينكه طولانى شدن غيبتش ما را نااميد از قيام او نگرداند. *وَ يَكُونَ يَقِينُنَا فِي ذَلِكَ كَيَقِينِنَا فِي قِيَامِ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ وَحْيِكَ وَ تَنْزِيلِكَ‏* و بلكه يقين ما به حضرتش و قيام دولتش مثل يقين ما به قيام رسول تو كه درودت بر او و آلش باد و آنچه بر او از وحى و تنزيل كتاب آسمانى تو آمد. *فَقَوِّ قُلُوبَنَا عَلَى الْإِيمَانِ بِهِ حَتَّى تَسْلُكَ بِنَا عَلَى يَدَيْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّةَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِيقَةَ الْوُسْطَى*‏ چنين يقينى هم بوجود امام غايب ثابت و كامل باشد پس اى خدا؛ دلهاى ما را در ايمان به او قوت يقين عطا فرما تا آنكه ما را بواسطه وجود او به سر منزل هدايت سلوك دهى و به شاهراه حقيقت ‏و بهترين طريقت رسانى. *وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ (مُشَايَعَتِهِ) وَ اجْعَلْنَا فِي حِزْبِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الرَّاضِينَ بِفِعْلِهِ*‏ و اى خدا ما را بر طاعتش قوى بدار و بر متابعتش ثابت قدم گردان و ما را از حزب او و از يار و ياوران آن حضرت و راضى و خشنود به فعل آن بزرگوار قرار ده. *وَ لاَ تَسْلُبْنَا ذَلِكَ فِي حَيَاتِنَا وَ لاَ عِنْدَ وَفَاتِنَا* و اين موهبت را از ما در حيات دنيا و هنگام وفات سلب مکن. *حَتَّى تَتَوَفَّانَا وَ نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ لاَ شَاكِّينَ وَ لاَ نَاكِثِينَ وَ لاَ مُرْتَابِينَ وَ لاَ مُكَذِّبِينَ* تا زمانی كه ما را قبض روح می كنى بر اين ايمان و يقين باقى باشيم و هيچ شك و ريب و سستى اعتقادی در ما راه نيابد و ابدا از تكذيب كنندگان او نباشيم. ........ آمین یا رب العالمین. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۹ ۹۴۲ ممنون استاد از پاسختون , آیا تقوا هم اینچنین نیست؟ به نظرم تعریف تقوا و نیت یکی آمد با سلام و احترام، *نیت،* « *یکپارچه و یک کاسه و موحد شدن در درون است.* » *تقوا،* « *توجه انحصاری به خداوند و صرفنظر کردن از هر چیزی غیر از خداست.* » 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۰ سلام وعرض خسته نباشی من یه نوجوان دختر دارم ۱۳ ساله قبلا خیلی نمازشو سر وقت میخوند ولی الان کم رنگ شده چکار کنم ممنون سلام و رحمت الهی بر شما ۱ـ مادر باید نمازهایش را به *پدر خانواده* إقتدا کند. ۲ـ بزرگترها، نماز را از روی *عادت* می خوانند اما جوانان امروزی *تا کاری را نفهمند انجامش نمی دهند* پس بین دو نماز و یا در زمانهای مناسب، به تدریج باید درباره *مفاهیم نماز* و *کاربرد آنها در زندگی* میان پدر و مادر گفتگو انجام شود تا ضرورت نماز و ثمرات آنها برای افراد روشن شود و نماز خواندن *جذابیت* پیدا کند. ۳ـ باید *نکات مثبت* ایشان به زیبایی تشویق شود به نحوی که *عقلانیت و اراده و ایمان و نشاط* او تقویت شود. ۴ـ از هر گونه *سرزنش* به خاطر تأخیر در انجام نماز و از هر گونه *تذکر* نسبت به *سر وقت خواندن نماز* باید خودداری شود. (زیرا انجام نماز در اول وقت، أمر واجب نیست.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۱ با سلام و احترام وعرض صبح بخیر به تمام أعضاء حقیقت جوی گروه و تشکر از پاسخهای خوب آنان که دو واژه « مأموم » و « برده » را با هم مقایسه کردند. از منظر قرآن، « انسان در گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودش، قطعا مختار است » و « هیچ انسانی در زندگی خودش، مجبور نیست. » پس هر برده و اسیری که برای رهایی خود تلاش نمی کند در واقع « بردگی و اسارت » را پذیرفته است. پس « برده » فردی است که « می خواهد و پذیرفته است » که به او « دستور بدهند » و تا « دستوری به او داده نشود، هیچ کاری را انجام نمی دهد. » و هیچ برده ای، « آتش به اختیار نیست. » اما « مأموم » فرد عاقل و بالغ و با بصیرت و عاشقی است که خودش « می خواهد و پذیرفته است » که « راه و روش و سبک زندگی امام منصوب الهی و یا نایب منصوب الهی » را دنبال کند و (مانند هر یک از اصحاب امام در عاشوراء) « بدون اینکه به او دستور بدهند »،« خودش » را با « امام منصوب الهی یا نایب منصوب الهی » تنظیم و تطبیق دهد. پس « ظهور آخرین حجت الهی » صلوات الله علیه وقتی رخ می دهد که حامیان ایشان « منتظر ابلاغ شرح وظائف » خود نمی مانند بلکه با شناخت تعالیم قرآن و اصول و مبانی زندگی از منظر سنت و سیره ، « نظر و رضایت امام منصوب الهی و یا نایب منصوب الهی » را در « شرائط و موقعیتهای مختلف »،« تشخیص می دهند و می فهمند » و با ابتکار و خلاقیت و توکلشان، زیباترین حمایت و اطاعت و تبعیت را از خودشان با هماهنگی با سایر مأمومین ابراز می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۲ مردم کوفه در سال ۶۱ هجری چی نداشتند؟ مردم کوفه تا « صد سال » یعنی تا قرن دوم و تا زمان امامت امام جعفر صادق صلوات الله علیه، « نـجـفـی » که « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه در آن بدرخشد، نداشتند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۲ مردم کوفه در سال ۶۱ هجری چی نداشتند؟ مردم کوفه تا « صد سال » یعنی تا قرن دوم و تا زمان امامت امام جعفر صادق صلوات الله علیه، « نـجـفـی » که « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه در آن بدرخشد، نداشتند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۳ ۹۵۲ استاد منظورتون همون مخفی بودن قبر امام علی علیه السلام هست؟ روزی هارون الرشید در تعقیب شکاری می بیند که آن حیوان به نقطه ای در « مستطیل بلند اطراف کوفه » پناه آورده علت را می پرسد به او می گویند اینجا مضجع أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است از امام جعفر صادق صلوات الله علیه می پرسد و ایشان تأئید می کنند و به دستور هارون آنجا برای اولین بار بقعه ای ساخته می شود. استاد، پس در واقع اونها غدیر رو نشناختن و نداشتن همینطور است، متأسفانه مسلمانان در « غدیر » متوجه نشدند که « نبوت » در شکل « امامت » تداوم یافت و دیگر قرار نبود « پیامبر » سراغ آنها برود و آنها را « إصلاح » کند بلکه خود آنها باید « مأموم » شدن را تمرین می کردند و به فرمایش مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، باید « امام » را مانند « کعبه » می دیدند و خودشان را در تمام ابعاد زندگی با « امام منصوب الهی » تنظیم و تطبیق می دادند. استاد، پس در نبوت، نبی به سراغ امت خود می رود و در امامت، امت به سراغ امام خود می روند. همینطور است. متأسفانه تصور برخی از مسلمانان مثل « عُمر بن خطاب » بعد از ارتحال پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله این بود که : الاسلام و السلام. و گمان برخی از آنها (مثل گمان برخی از مردم امروز ما) این بود که بعد از « آخرین پیامبر »،« دینداری » و بعد از « امام خمینی »،« انقلابی بودن » تمام شد و حالا نوبت « سلطنت معاویه ها ؟» است و « مقبولیت » باید جای « مشروعیت » را بگیرد. پس بعد از گفتن اللهم عرفنی حجتک باید برای همراهی و اطاعت محض از امام زمانمان عجل الله تعالی فرجه دعا کنیم. چون شناخت بدون اطاعت بی فایده ست! أحسنت به شما. پس « شناخت » بدون « اطاعت » و « محبّت » بدون « مودّت » باعث تحول و زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی نمی شود. و به گمانم مهمترین فرق « زیارت اربعین » با « زیارت امام حسین صلوات الله علیه » در زمانهای دیگر توجه به همین نکته است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۴ ۹۵۳ هارون الرشید، شیعه بود؟ خسته نباشید! بله ایشان یکی از پیشوایان بنی العباس بود. استاد، اگر شیعه بود که این حق رو به خودش نمیداد حق امام زمانش رو غصب کنه و خودش رو خلیفه مومنین بدونه!!! احتمالا احساسی شبیه احساس دولت امروز ما را داشت. چقد ترسناک!!!!!!!!!!!یعنی ماجرای تاریخ و کوفه همین الان در جریان است........و ما خدای نکرده کوفیان نشویم!!!!!!!!!!!!!!!! در شرائطی مثل شرائط امروز ما، أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و سایر أئمه أطهار صلوات الله علیه به ما و شما فرموده اند: « علیکم بالقرآن ». « لیستنقد عبادک من الجهاله و حیره الضلاله » تا بندگان خدا را از جهالت (بی تعقلی) و سرگردانی در گمراهی برهاند. قبلا عرض شد که ضلالت یعنی: « خدا » و « راه کمال و عزت و سعادت » را در « بیرون از خود » جستجو کردن. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۵ ۹۵۴ قبول. استاد اما در همین مورد مربوط به هارون الرشید، قرآن چه کمکی می تواند به من بکند؟ مثلا شیعه بودن یا بنی العباس بودن او را مشخص می کند؟ ازنظر شما مطالعه کتب تاریخی درست نیست؟ این مهم نیست که اولین بار چه فردی آنجا را یافته، مهم اینست که هارون « مکان » را پیدا کرد اما « مقام » را نفهمید و نپذیرفت و « مأموم » نشد بلکه پسرش « مأمون » و ملعون شد. خود من بسیار متأسف شدم از اینکه چندین بار به نجف رفته ام و (مثل هزاران هزار نفری که به نجف می روند) دقت نکردم که مردم کوفه آن زمان، نجف نداشتند و « علی » را « مشعل روشنی بخش » را « گم » کرده بودند. امروز باید از این بترسیم که نکند « مــــــــکان » مقصد « زیــــــارت » ما باشد و « مقـــــامِ امین الهی و حجه الهی ..... » آنان فهمیده و پذیرفته نشود. یکی از نشانه های این جابجایی « مکان » به جای « مقام » اینست که بسیاری از مردم (مثل خلیفه اول و دوم) گمان می کنند که اگر « جسدشان » در « کنار » پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله (و یا مثل هارون) جسدشان در « کنار » امام رضا صلوات الله علیه یا در امامزاده ها « دفن » شود می توانند ار حسابرسی دقیق آخرت عبور کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۶ ۹۵۲ اما بعضی از اونها خود امیرالمومنین رو دیده بودند! اما « اولین امامشان » را « گم » کرده بودند و در « نجف » ایشان را زیارت نمی کردند. استاد جان منظورتان این هست که اهلیت به شهر نجف وتوانایی درک حضرت امیرالمومنین علیه السلام را نداشتند؟ میشه مارا راهنمایی کنید برای شناخت و درک امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف الان چه کنیم؟ متأسفانه غالب زوار عتبات، در « مسجد سهله » و در « مسجد کوفه » به آن « ۷ یا ۱۴ مکان خاص » توجه دارند در حالی که آنجا « هفت و چهارده مقـــــام خاص » است که « زائر » باید در آنجا خصوصیات و معرفتی را در خودش إحراز کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۷ بهترین روش که والدین می توانند *خودشان و فرزندانشان* را از *دام استکبار* نجات دهند، چیست؟ در اینکه عوامل استکبار توانسته اند آموزش و پرورش را از تعالیم اسلامی و تحول انقلابی، دور نگهدارند و اهداف استکبار را در آن به اجرا درآورند، هیچ شکی نیست. لذا از همان اوایل انقلاب، برخی، مدارس غیر انتقاعی را پدید آوردند تا *نواقص* را برطرف کنند اما غالب آنها از اهدافشان فاصله پیدا کردند... و *برخی از والدین* در شهرهای مختلف کشور، *مجموعه هایی* را با عناوین مختلف و در سطوح مختلف تحصیلی، تأسیس کرده اند که *آموزش مستقل* فرزندانشان را جدای از آموزش و پرورش، اجرا می کنند و فرزندانشان در *آزمون متفرقه* آموزش و پرورش هم شرکت می کنند و *مدرک* هم دریافت می کنند. با اطلاعات محدودم از این گروههای خودجوش، ظاهرا آنها هم موفقیت چندانی به دست نیاورده اند. به نظر من تا *وجوب ازدواج اسلامی* و *وجوب خودشناسی* و *اشراف بر مفاهیم قرآنی* برای *مؤمنین دلسوز،* روشن نشود، والدین نمی توانند *خودشان و فرزندانشان* را از *دام استکبار* نجات دهند. باید امیدوار بود که با اتمام کار این دولت نالایق و دروغگو و خائن، *نسیم انقلاب و عطر و نورانیت قرآن* نظام آموزش و پرورش و رسانه ملی را *متحول* کند و شرائط برای *متحول شدن ابتدا خود والدین و بعد فرزندان آنها* فراهم شود. لطفا بدانید که *بدون تحول عقلانی و قرآنی خودمان،* هر اقدام خیرخواهانه ی ما، *مضر* خواهد بود. افرادی که *خودشان را نمی شناسند* و *عقل انسان را ناقص* می پندارند و *معنای زندگی* را نمی دانند و حتی *اسلامی* ازدواج نکرده اند و قرآن از *روی سرشان* به داخل سر و قلبشان نفوذ نکرده چگونه ممکن است بتوانند فرزندان مردم را به حق *هدایت* کنند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۸ طبق چه مستنداتی امانت خدا یعنی مقام ولایت و عالی ترین درجه وساطت و خلافت ؟ ۱ـ پرسشتان برایم خیلی روشن نیست. ۲ـ طبق آیه: *إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَــةَ* عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها *وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ* .... (أحزاب/۷۲) و طبق آیه: وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ : *إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً* .... (بقره/۳۰) *مقام ولایت و عالی ترین درجه وساطت و خلافت* همان *امانت الهی* است که در اختیار انسان قرار گرفته است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۹ ۹۵۸ با سلام و احترام ۳ـ *خلافت = جانشنی* به این معنا نیست که من *جای خدا* بنشینم و (مثل بسیاری از والدین و مسئولین) *خودخواهانه خدایی* کنم بلکه به این معنی است که *خودم را فقط معاون و مجری و در خدمت اراده الهی* بدانم و *الطاف و فیوضات الهی* را به مردم برسانم و *حاجات مردم* را به خداوند *عرضه* کنم. ۴ـ *ظلوم و جهول بودن ذاتی و غیر ارادی،* به معنی *ظالم و جاهل بودن ارادی* نیست. به عنوان مثال: در حکومتهای شاهنشاهی و موروثی، وقتی شاه می میرد، فرزند او در هر سنی و با هر خصوصیتی، *حتی در خردسالی،* به عنوان جانشین شاه، به *سلطنت* می رسد. اما *آن طفل خردسال،* حتما و قطعا نسبت به *ثروت و قدرت و شکوه و اعتبار پادشاهی* که به او رسیده، *جاهل* است و به آنها *هیچ توجهی* ندارد پس *ظلوم* هم هست. خداوند هم انسان را *قبـــــل* از اینکه *عظمت مقام خلافت و وساطت الهی خودش* را ۱ـ بفهمد، ۲ـ و به آن توجه پیدا کند، این مقام را برای او فراهم آورده و *امکانات لازم* را در او قرار داده است. پس انسان تا زمانی که به *خودشناسی* نرسد و *عظمت این مقام* خودش را نفهمد، ظلوم و جهول است. اما اگر *عظمت این مقام* به انسان تفهیم شود اما او آن مقام را *نپذیرد* و به *بازیهای کودکانه* خودش ادامه داد، *ظالم و جاهل* و *مقصر* خواهد بود و باید *مجازات* شود. ۵ـ استقرار، در *بیرون* رخ می دهد اما *سکونت،* *آرامش با نشاط درونی* است. مثلا: اکثر مردم جهان، در *خانه و مسکن* خود *مستقر* هستند و بسیاری از آنها حتی *آسایش* (و امکانات لازم را هم دارند) اما در آن *آرامش* ندارند. ۶- *آب راکد،* در لیوان و پارچ و استخر، استقرار دارد اما چون *جریان* ندارد پس از مدتی، *گندیده* می شود. اما *آب جویبار،* هر قدر هم کم باشد، چون *سکونت و حرکت و جریان* دارد، لذا *طراوت* دارد. انسانی که *سکینه قلبی* دارد، *فعال* است. اما افراد *افسرده،* ـ با داشتن همه امکانات ـ أنگیزه تحرک ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۶۰ استاد مطلبی که بنده تصور می کنم در مقام زن و مقام مادر برایم کامل مفهوم نیست اینکه در مقام مادر ریشه تمام نیکی ها و تغذیه برای رشد و شکوفایی از وجود و ریشه * اُمّ * صورت می گیرد نه تنها در حقّ همسر و فرزند بلکه حتی کل خانواده اما در مقام زن مسئله وظیفه مطرح می شود .....و جهاد و تلاش زن فقط همسرداری است حتی اگر تضاد پیدا کند با رسالت و نقش مادری پس چگونه نقشی بر گل خلقت زن زده شده که می تواند خلاف وظیفه ای باشد که بر دوش او گذاشته شده ؟ پرسشتان خیلی روشن نیست. اگر منظورتان اینست که *چرا زن می تواند با افراط در مهر مادری، از جهاد همسرداری، غافل بماند،* و اینکه چرا *دو توانایی در زن* قرار داده شده است؟ پاسخش اینست که خداوند می خواهد بانوان را *بیازماید* تا معلوم شود که آیا آنها دنبال *میــل غریزی مادری خود* می روند و یا به *مأموریت و تکلیف الهی* خودشان می پردازند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
باعرض سلام کلاس مجازی زندگی از منظر سوره الرحمن در فضای مجازی بله لطفا جهت ورود به کلاس ازطریق آدرس زیر با گزینه مهمان واردشوید شروع کلاس : ۱۱:۳۰ https://live.quranetratschool.net/ch/zendegi-az-manzar-soreh-arahman-ostad-ghofrani
۹۶۱ در مقایسه قسمت اول و آخر دعا عصر غیبت، دین را مایه وصل نفس به ولی امر می کند ولی بلافاصله عافیت و سلامت را از امتحانی که از خلق خدا ایجاد می شود در خواست می کند آیا دستورات و اوامر ولی امر که در جهت دین و برخلاف نفس است؛ باعث عصیان بر علیه امر اوست لطفا عبارت: *اتصال نفس به ولی أمر* را *اتصال خـــود به ولی أمر* ببینید. ظاهرا در این بخش از دعا، منظور از نفس، *نفسانیت* نیست. 🍃واژه: نفس به ولی امر @dr_ghofrani2
۹۶۲ ....‌‌...اکنون که به گفته شما علم در دانشگاه ها و معرفت را از حوزه ها نمی توان کسب کرد پس تکلیف چیست؟ ۱ـ اینکه فرمودید: *علم را در دانشگاه ها و معرفت را از حوزه ها نمی توان کســــب کرد* جمله من نیست. زیرا اکثر مردم در حال *کسب* هستند. ۲ـ با توجه به *اولین آیاتی* که در *اولین لحظات آخرین بعثت* برای ما نازل شد و می فرماید: *عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ،* پس هر انسانی، اولا: می تواند به جای *یادگیری و کسب علوم* (که عامل غرور و غفلت و انحراف و تخلف است)، دنبال *یـــــادآوری علوم* باشد (که عامل تواضع و تقویت کننده عقلانیت و اراده و ایمان و امید و خلاقیت و ابتکار ... است.) ثانیا: هر انسان خودیافته ای می تواند مثل رسول أکرم صلی الله علیه و آله (که شهر علم بود) بگوید: *رَبِّ زِدْني‏ عِلْماً.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۶۳ یکی از دوستانم که خانمی..... از من خواستند که از این طریق راهی عملی برای غلبه بر خشم و عصبانیت های آنی ارائه بفرمایید ۱ـ لطفا به هزار و یک دلیل، در کار دیگران کمترین دخالتی نداشته باشید و اجازه بدهید خودشان پیگیر مسائل خودشان باشند. ۲ـ یک علت *خشم و عصبانیت* مادران، همین است که *باور ندارند* در *جلسه کنکور الهی* هستند و *باید فقط مراقب ظاهر و باطن و انجام تکالیف خـــودشان باشند.* لذا اشتباها و با *دلسوزیهای نفسانی و غیر مجازشان* می خواهند همسرانشان را *آدم* و فرزندانشان را *تربیت* کنند و اینگونه مشکلات خودشان را بیشتر می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۶۴ استاد گرامی لطفا اگر امکان دارد پیرامون مبحث رزق و روزی و دعای اول صحیفه آنجا که می فرماید برای هر روحی رزقی معلوم است که هیچ کس قدرت آن را ندارد انرا کم و زیاد کند ما را مهمان کرده و بفرمایید رزق و روزی شامل چه چیزهایی میشود؟ مدتی است که برای هر صاحب خودرویی در ایران، ۶۰ لیتر *سهمیه بنزین* در ماه تعلق می گیرد که در کارت سوخت افراد واریز می شود. برخی از مردم، از آن سهمیه، *بهترین بهره* را می برند. اما برخی، با *روشن گذاشتن* خودرو در پارکینک، آن را *تلف* می کنند. و برخی، سهمیه خود را به بستگان و دوستانشان واگذار می کنند. هر انسانی، از *رحمتها و آلاء و نعمتها و توانایی های درونی و امکانات بیرونی خاصی* برخوردار است که به مجموعه ی آنها، *رزق و روزی* می گویند که *دیگران،* هیچ دخالتی در *کم یا زیاد* کردن آنها ندارند. اما *کفران* آنها توسط خود فرد، آنها را *کم* و *شکر و قدردانی* از آنها توسط خود فرد، آنها را *زیاد* می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۶۵ سلام و برکات الهی بر استاد بزرگوار مبانی و قوانینی که برای زندگی صحیح ، باید بفهمیم و زندگی کنیم ، کدام ها هستند ؟ علیکم السلام و رحمه الله و برکاته. متأسفانه من ندیده ام که *اصول و مبانی و قوانین زندگی* همه با هم در کتابی، تدوین و ارائه شده باشند. برخی از آنها عبارتند از: ۱ـ اینکه انسان در *هر شرائطی،* قطعا و حتما *مختار* است و سرنوشت او در دست *خود او* است. ۲ـ اینکه *عقل،* هیچ *نقصی* ندارد. ۳ـ اینکه همه چیز *امانت الهی* است. ۴ـ اینکه انسان، *مالک هیچ چیز* نیست. (جز دعا) ۵ـ اینکه *آفرینش و خلقت هر مخلوقی،* در *هر لحظه* صورت می گیرد و حیات، جریان دائمی دارد. (پس هر لحظه باید برای خود جشن تولد گرفت و از بودن خود، از خدا تشکر کرد.) ۶ـ دنیا، *مزرعه آخرت* است و در این مزرعه، فقط خداوند *زارع* است و خود انسان، *زرع* است پس او باید خودش *رشد* کند و *هر روزش* بهتر از دیروز خودش باشد. ۷ـ *فرد* بدون *رغبت به نکاح،* به *هیچ کمال و سعادتی* نمی رسد. ۸ـ هر قدر *مشکلات زندگی* مانند *گره های طناب* بیشتر باشد، *تکامل و تعالی و تقرب و بالا رفتن* انسان بهتر انجام می شود. ۹ـ ... ۱۰ـ .... ۱۱ـ .... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۶۶ حضور در پیاده روی اربعین یک زیارت معمولی نیست که بشه هر موقعی از سال رفت . زیارت اربعین میخواد اقتدار شیعه رو به چشم جهان بکشه و علاوه بر معنویات سرشار از سیاست هست و بسیار حضور ما موثر و لازمه. زیارت از راه دور که درک اربعین به آدم نمیده . آدم باید حضور داشته باشه تا درک کنه و استفاده کنه. اینکه « رزمایش اربعین » با « زیارت امام حسین صلوات الله علیه » و « زیارت عتبات » فرق دارد را درست می فرمائید. اما « عظمت و استکبارستیزی این رزمایش » به اینست که با « فهم زیارت اربعین » همراه باشد و افراد را به « مقام مأمویت » و « همدلی و انسجام و وحدت قلبی » با « امام » منصوب الهی و « نایب » منصوب الهی برساند. و إلا پیاده روی « برده ی ذهنیات و نفسانیات و عادات » همراه با « غفلت و جهالت و حیرت ضلالت و خودخواهی و لجاجت و سیگار و قلیان »، جز غرور و طلبکاری و بی بند و باری حاصل بیشتری برای آن برده نخواهد داشت. پس « حضور » عاقلانه مهم و تأثیرگذار است اما « ظهور » خالی از فهم و بصیرت و اطاعت و تبعیت، با اینکه شکوه ظاهری دارد و خالی از برکات آسمانی نیست اما تأثیر چندان مفیدی ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۶۷ ۹۵۳ بنده متوجه جمع این مطلب با آنچه در مورد نبوت و امامت فرمودید نشدم اینکه نبي برای هدایت مردم قیام می کند و این مردم هستند که باید برای امام دار شدن قيام کنند را درست متوجه شدم؟؟؟ و اگر بله. این بخش از زیارت اربعین چه مفهومی پیدا می کند آیا جز این است که امام از سر رحمت باز هم برای رهایی ما از ضلالت و. جهالت قيام دارند؟ اینجا هم که حرکت باز از سمت امام است و مأموم، غافل فرمودید: « نبي برای هدایت مردم قیام می کند اما مردم باید برای امام دار شدن قيام کنند پس امام از سر رحمت برای رهایی ما از ضلالت و. جهالت قيام دارد، پس آیا اینجا هم حرکت از سمت امام است؟» در پاسخ عرض می کنم که از منظر قرآن، بهتر است بگوئیم: « نبی (راه نما)، فقط برای « إعلام » مبعوث می شود تا « راه » زندگی سعادتمندانه را روشن و به مردم فقط « نشان دهد » و کاری به نحوة واکنش و قبول یا رد مردم ندارد. » « رسول (رهبر)، برای « رسالت » مبعوث می شود تا با « مراجعه » به مردم « زمینه عقلانیت و بلوغ » آنها را فراهم آورد (ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ) و آنها را در « رهایی » از « هر قید و عادت و تعلق و غل و زنجیری (وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ)» یاری دهد. پس رسوللان الهی (که ۳۱۳ نفر بودند)، مأموریت « ارشاد و هدایت و حکمیت و حاکمیت و حکومت و اجرا و مبارزه » داشتند و مردم باید « در کلیات » از آنان « اطاعت » و « در جزئیات »، از آنان « تبعیت » می کردند. اما « امام »،« آخرین رسولی » است که « وارثِ تمام أنبیاء و أوصیاء » و « امین و ولی و حجت خدا » است اما برای اینکه « تمام دین » را در « تمام جهان » مستقر سازد، به « حامیان و همراهان و مأمومینی » نیازمند است که « هر کدامشان » نه تنها انقلابی و نه تنها « آتش به اختیار » باشند بلکه بخواهند و بکوشند تا « امام المتقین » هم باشند: (وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً) و « خودشان، خودشان را با امام منصوب خدا یا نایب منصوب خدایی او هماهنگ کنند » پس شاید بشود گفت: « رسول »، برای هدایت مردم، « اقدام » و « هدایت ظاهری » دارد، اما « امام »، با « قیام » و « هدایت باطنی » خود به طور غیر مستقیم زمینه بیداری و هدایت و رهایی مردم را فراهم می آورد و قطعا « تمام دین » را در « تمام زمین » مستقر می سازد. (البته امام، ۱۲ ظهور و ۱۲ تجلّی دارد که همگی یک نور واحدند و کمترین اختلافی با هم ندارند.) امیدوارم مطلب تا حدودی برایتان روشن شده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۶۸ ۹۶۷ صبح و عاقبتتون به خیر استاد. قبل از هرمطلبی موفقیت سربازان گمنام سپاه در قطع کردن یکی از دستان شیطان بزرگ رو تبریک میگم. سؤالم اینه که چرا اینجا رسولان الهی رو ۳۱۳ نفر گفتید؟مگر پیامبران بیشتر از هزار نفر نبودند؟ شاید شنیده باشید که کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات خیلی بلند مثل هیمالیا، حتما نیازمند « بلد راه » یا « راهنما » هستند. انسان عاقل هم در مرحله ای از « خودشناسی » به این نکته می رسد که برای « تقرب » به بارگاه الهی نیازمند « راهنما و رهبری دائمی » است تا در تمام ابعاد زندگی، « پشت سر او » حرکت کند. که به آن « پیشوا »،« إمام » گفته می شود. تعداد « أنبیاء » به فرموده أئمه أطهار صلوات الله علیهم، « یکصد و بیست و چهار هزار » نفر بوده است. از میان آنها، فقط « ۳۱۳ » نفر مقام « رسالت » داشتند. و ظاهرا فقط « حضرت إبراهیم » صلوات الله علیه به مقام « امام » نائل شدند و رسول أکرم صلی الله علیه و آله، مقام « نبی و رسول و امام » را از ابتدا داشتند. جالب و قابل تأمل است که « اولین گروه حامیان » آخرین حجت الهی هم « ۳۱۳ » نفر هستند. 🍃واژه: #۳۱۳ @dr_ghofrani2
۹۶۹ یکی از دوستانم نوزادی چند ماه است به دنیا آورده اند ولی بچه شیر خوب نمی‌خورد و خیلی بی قرار است. متاسفانه مادر در زمان بارداری چند اتفاق ناگوار گذرانده و آن هم تصادفی که ماشین چپ کرده و مادر همسرشان فوت کردند و این روی روحیه دوستم اثر منفی گذاشت. آیا این بی قراری بچه به علت اتفاقات زمان بارداری است؟ و برای رفع بی قراری بچه باید چه کرد؟ ۱ـ لطفا بسیار *مراقب* باشید که این *دوستیهای* شما بانوان مؤمن (خصوصا اگر ازدواج کرده اید)، شما را از *نقش و مأموریت و تکالیف* خودتان غافل نکند. ۲ـ *مرور* اینکه آیا *حوادث گذشته* در وضع امروز ما تأثیری داشته یا نداشته، جز اینکه ما را گرفتار *توهم و خیالبافی و ذهن گرایی و گذشته نگری* و دچار *تلقین منفی ناتوانی* و انواع *افسردگی* کند، هیچ سود و *خیری* ندارد. ۳ـ بخشی از *بی قراری نوزادان* طبیعی است، و بخشی به خاطر *آرامش نداشتن و خیالبافی و عصبی بودن مادر،* و بخشی به خاطر *تغذیه نامناسب و غیر مجاز مادر،* و بخشی به خاطر *نامرتب بودن دفعات شیر خوردن نوزاد* و در نتیجه *نظافت نامرتب او،* و بخشی به خاطر *آرام و مناسب نبودن محیط* از نظر نور و سر و صدا، و بخشی ممکن است به خاطر *اختلال در هضم و جذب و دفع* شیر و غذای او باشد که این مورد را با مشورت پزشکان حکیم، می توان برطرف کرد. ۴ـ اگر مادران به جای شستن دست و صورت، *وضو* بگیرند و در زمان شیردادن، با اذکار و دعاها و آیات، *ذاکر* باشند و خود را *آرام* کنند و با فرزندشان، گفتگوها و لالایی های *پر معنا و مفیدی* داشته باشند، حتما به *آرامش فرزندشان* هم کمک خواهند کرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۷۰ با سلام خدمت استاد محترم اینکه فرمودید هیچ خوابی حجت نیست روءیای صادقه چه می شود ؟خواب حضرت ابراهیم درباره ذبح اسماعیل وخوابهایی از این دست که افراد غیر معصوم هم می بینند که ماموریت از جانب حضرت حق پیدا می کنند با سلام رویای صادقه تکلیف تعیین نمی کند بلکه ممکن است ابهامی را برطرف و رازی را برای شخص فاش کند که هر قدر بیشتر کتوم باشید رازهای مهمتری برایتان فاش می شود. پس هیچ خوابی حجت نیست و خواب آنحضرت سه شب دقیقا تکرار شد و ایشان با اتصال به وحی آن را تکلیف دیدند. ضمنا اگر قبلا تعبیر خواب مجاز بوده اما ظاهرا از امام ششم به بعد ممنوع شده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۷۱ استاد منظور شما از "نکاح" چیست؟ رسول أکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی، *فلیس منی.* در تمام طول تاریخ و در تمام کشورها، غالب زنان و مردان، ظاهرا *میل به ازدواج* دارند و با *اهداف گوناگون* با هم *وصلت* هم می کنند اما تمام آنها، *فقط برای همسرداری،* ازدواج نمی کنند. *نکاحی* که افراد را از *برکات خاص نبوت* رسول أکرم صلی الله علیه و آله و سلم، برخوردار می کند، *رغبت به همسرداری* است حتی اگر مانند *دختران حضرت امام موسی کاظم صلوات الله علیه،* شرائط نکاح برایشان فراهم نشود و حتی اگر مانند حضرت آسیه سلام الله علیها، هرگز *فرزنددار* نشوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2