eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۴۹ 🌷سوره مبارکه نساء آیه ۳۷. الذین یبخلون ویامرون الناس بالبخل ویکتمون ما آتاهم الله من فضله واعتدنا للکافرین عذابا مهینا آنها کسانی هستند که بخل می‌ورزند، و مردم را به بخل دعوت می‌کنند، و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده، کتمان می‌نمایند. (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما برای کافران، عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده‌ایم.(٣٧) 🌾دکتر غفرانی: أحسنت به شما. این آیه درست است. می بینید قرآن چقدر روشن و شفاف می فرماید: هر فردی که فضائل الهی خودش را (در هر زمینه ای) کتمان کند « کافر » است و مجازات خوار کننده ای خواهد داشت. پس « تنها نیاز و تکلیف و آزمون انسان» ، « ابراز » و « قدردانی » و شکر » رحمتها و نعمت ها و آلاء الهی در نزد اوست. 🍃واژه: ۳۷ @dr_ghofrani2
۲۵۰ 🌴 با عرض سلام و تسلیت به مناسبت شهادت امام خوبی‌ها، امام هادی علیه السلام 🌷لطفا راهنمایی بفرمایید که چطور میشه یه نفر با داشتن، دیدن و شکر نعمت‌هایش آن استفاده بهینه را نمیتواند به اندازه کسی که آن را ندارد، بکند؟ مثلا من که دست و پای سالمی دارم بیکارم و آن که ندارد و معلول است نفر اول المپیک می‌شود؟ یا اینکه زبانا و قلبا شاکریم اما چگونه می‌شود امروزمان را بهتر از دیروزمان رقم زنیم؟ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما، 🌿یکی از اشکالات حــــواس انسان، اینست که خیلی زود به هر چیزی « *عادت* » می کند و همه چیز برایش « *عادی* » و « *تکراری* » و « *کم ارزش* » و کم کم « *بی ارزش* » و عامل « *غفلت* » می شود. « تنها راه درمان این غفلت و این عادی شدن » اینست که انسان ، « به هر بهانه ای و علی کل حال » ، « *ذاکــــر* » شود. ذاکر شخصی است که همه چیز جهان را « آیت = معجزه = خارق العاده = شگفت أنگیز » می بیند. پس اینکه فرمودند: بکوشید هر روزتان بهتر از دیروز باشد، یعنی هر روز « آیت و عظمت و معجزه بودن » چیزهای بیشتری را کشف کنید. لذا خداوند دائما به بنی اسرائیل و به أهل ایمان، دستور داده است که: اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ جالب اینکه خداوند به زوجهای در معرض طلاق هم دستور داده است که: وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ (بقره/۲۳۱) (نعمتها و برکات و خاطرات زیبای با هم بودنتان را به خودتان و به یکدیگر یادآوری کنید.) اصلا « صراط مستقیم »،« *راه نیست* » بلکه « *افراد ذاکر و شاکری* » هستند که « همه چیز » را « نعمت الهی » می بینند و « جز رحمت و نعمت و جز زیبایی » چیزی نمی بینند: صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْـــتَ عَلَيْهِمْ جالب تر اینکه أهل بهشت آنهایی هستند که نعمتها از نگاه و چهره و زبان آنها پیداست: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَــةٌ اما چگونه « ذاکرتر و شاکرتر » شویم؟ یکی از راههای پیشنهادی أئمه أطهار صلوات الله علیهم اینست که خودمان را از هر نعمتی « گهگاه »،« *محـــــــــــــــروم* » کنیم. مثل: روزه گرفتن، مثل: انواع إنفاق، مثل: إطعام سه شب افطاری خود به دیگران، مثل: شب زنده داری، مثل: سحرخیزی، کم خوابی و.... 🍃واژه:ذاکر @dr_ghofrani2
۲۵۱ پس استاد گرامی هر قدر شاکریم همانقدر مومنیم؟ مثلا از سطح یک تا صد و کلمه کافر ۱۳۴ مرتبه در مصادیقش مثل کافرین و .. در قران کریم آمده ک من سوره مبارکه بقره را نگاه کردم در همه به طور مستتر فرمایش شما بود ودر آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره فرمودن : يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ ای اهل ایمان! از آنچه به شما روزی كرده‌ایم انفاق كنید، پیش از آنكه روزی بیاید كه در آن نه داد و ستدی است و نه دوستی و نه شفاعتی؛ و تنها كافران ستمكارند. (۲۵۴) منظورتان این آیه است ک اهل انفاق نبودن و کافرن؟؟ اگر منظور دیگری دارید لطفا راهنمایی بفرمایید کدام سوره؟ الهی جزو شاکرین باشیم🤲🌾 🌿با سلام و احترام و تشکر از آیه بسیار زیبا و هشداردهنده ای که مطرح فرمودید. لطفا شما و یا سایر أعضاء محترم گروه، با توجه به آیه: و *یکتمـــــــون ما آتــــاهم الله من فضلـــه* « نمونه ها و مصادیقی » از « کتمان فضائلی که خداوند به ما امانت داده » را نام ببرید. 🌷۱)عدم یاداوری نعمت های خداوند به هم و به دنبالش عدم توفیق شکر ۲)عدم ابراز هر انچه در درون داریم به بهترین نحو یعنی نتوان نقش همسری،مادری،خواهری .... را بخوبی بروز داد. ۳)آنچه را میدانیم در اختیار دیگران قرار ندهیم ۴)از نعمت سلامتی خود برای کمک و خدمت به دیگران استفاده نکنیم ۵)از نعمت فهم و درک برخی حقایق، برای آگاه سازی همگان و کمک به ارتقای جامعه استفاده نکنیم. 🌷جواب دکتر غفرانی: با سلام و احترام به اظهار نظرات شما أعضاء محترم؛ از دیگر مصادیق « کتمان فضائل الهی » می توان به این موارد اشاره کرد: « ازدواج نکردن ، « بچه دار نشدن » « بچه را به مادر بزرگ یا خواهر یا مهدکودک سپردن » « خندان و راضی و شاد نبودن » « ابراز مهر و محبت نکردن » « حُرمت افراد و أشیاء و هر چیزی را رعایت نکردن > 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۲ 🌾 سلام استاد خدا قوت 🌷ببخشید حرمت اشیاء را که در قطرات بارانی ۲۵۱ آوردی رو متوجه نمیشم منظور چه نوعی از اشیاء است؟ 🌴سلام و رحمت الهی بر شما. 🌿تمام عناصر جهان، جلوه رحمت و « آیت » الهی هستند لذا « حُرمت » دارند. پس « نان » حرمت دارد، « سفره »، حرمت دارد، « چادر »، حرمت دارد، « بیت »، حرمت دارد، « هر قطره آب »، حرمت دارد، « خاک و هر زمینی »، حرمت دارد، « مسجد »، حرمت دارد، « قلم »، حرمت دارد، « کلام »، حرمت دارد، .... لذا مؤمن موظف است گهگاه به خودش یادآوری کند که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُــــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأَتْ كُــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِأَسْمَائِـــــكَ الَّتِي مَــــلَأَتْ أَرْكَانَ كُـــــــــلِّ شَيْ‏ءٍ وَ بِنُــــــــــــــورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَ لَهُ كُـــــــــــلُّ شَيْ‏ءٍ پس هرگز نمی توان در جهان آفرینش کوچکترین چیزی را پیدا کرد که « حرمت، نورانیت، برکت، خاصیت و قــــــدر و قدرت و ارزش و قیمتی » نداشته باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۳ 🌷حتی اگر بچه های ۷ و ۸ ساله نظم و قانون را دوست داشته باشن، عموما علاقه ای به نظم پذیری و رعایت قانون ندارند چون محدود می شوند؛ مخصوصا پسر بچه ها که خود. راهکار شما برای سوق دادن فرزندان به رعایت نظم و قانون پذیری چیست؟ آیا فقط الگو بودن والدین کافی است؟ گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند 🌿برای هیچ کودکی، « رعایت محدودیت » در ابتدا پذیرفتنی نیست. لذا یکی از وظائف مهم والدین (طبق فرمایش احتمالا حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه) اینست که « لذت رعایت محدودیت » را به فرزندان بچشانند. مثلا اگر به پارکی می روند که وسائلی مثل تاب و سرسره .... دارد حتی اگر هیچ کودک دیگری در پارک نباشد والدین باید بازی با هر وسیله را « محدود » کنند و فرزند را به استفاده از وسیله دیگر هدایت کنند. مثلا: پنج بار سرسره و بعد بیست بار تاب و بعد چرخ فلک و بعد .... و باز پنج بار سرسره، بیست بار تاب ..... و یا تخمه، آجیل، شکلات، شیرینی ، میوه، لواشک، چیپس، نوشیدنی ها ..... اگر محدود باشند بسیار لذتبخش تر خواهند بود با وقتی که هیچ محدودیتی در خوردن آنها نباشد. استفاده از برنامه های تلویزیون و نقاشی، خمیربازی، ماشین بازی، توپ بازی و هر نوع بازی انفرادی یا گروهی دیگری (مثل اسم فامیل) باید « دفعاتش و زمانش حتما محدود » باشد تا لذتبخش باشد. به خاطر ندارم که آیا واژه « نظم » و « انضباط » را در کتاب از سیادت تا وزارت مطرح کرده ام یا خیر. به اختصار : إنضباط: رعایت تکالیف و محدودیتهای فردی است. اما « نظم »: هماهنگی با دیگر أعضاء مجموعه (مثل خانواده و مدرسه و اداره و ... ) است. قطعا هر قدر والدین و اطرافیان، (در خوردن، خوابیدن، نظافت شخصی، نظافت اتاق، استحمام، لباس پوشیدن، کمدوسائل، در آشپزی، مهمانی رفتن، و در تمام بروزات خود) منضبط و منظم باشند و « محدودیتهای عاقلانه و منطقی » را بیشتر رعایت کنند، فطرت فرزندان هم در همان مسیر شکوفا می شود. انضباط و نظم، « نیازی به إجبار و زور و تذکرات پیوسته » ندارند بلکه فقط باید « رفتار درست » دیده شود. مثلا: به نحوه ورق زدن هر کتابی (مثل قرآن و کتاب دعا و کتابها و دفاتر درسی ، یادداشتها و ....) توسط خودتان و اطرافیانتان توجه کنید خواهید دید که به دو صورت زشت و زیبا انجام می شود. افرادی که صفحات کتابها و دفاترشان را « لای » دو انگشت قرار می دهند و آن را زشت و بد ورق می زنند پس از مدتی لبه کتاب و دفترشان، إنحناء و برآمدگی پیدا می کند. اما آنهایی که « لبة » صفحه هر کتاب و دفتری را با دو أنگشتشان می گیرند و ورق می زنند حتی پس از سالها استفاده، شکل ظاهری آن کتاب و دفتر، تغییر نمی کند. جالب است که « *فرزندان پادشاهان* » و « *فرزندان عشایر و روستایی ها* » بدون هیچ پرخاش و اجبار و توهین و داد و فریادی، « آداب » زندگی را به راحتی می پذیرند و به خوبی رعایت می کنند زیرا تمام اطرافیان آنها « إنضباط و نظم » را دائما رعایت می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۴ 🌾ادامه قطرات بارانی ۲۵۳ 🌴 اینکه فرمودید: گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند، احتمالا به این خاطر است که آن مادرها سختگیری دارند اما منضبط نیستند و نظم آنها « تصنعی » و فقط در مقابل مهمانان و افراد بیگانه است. اکثر بانوان شهری، این روزها خانه تکانی می کنند و خانه را بسیار تمیز و همه چیز را مرتب می کنند اما پس از مدت بسیار کوتاهی باز هیچ چیز سر جای خود نیست و برای هر چیزی باید دنبال بگردند. اما زنان عشایر و چادرنشین، نیازی به خانه تکانی ندارند زیرا هر چیزی را همیشه در جای درست خود قرار می دهند. 🌷آنقدر تاکید شما بر زنان عشایر و روستایی به دلیل طبیعی یا فطری بودن اعمال آنهاست؟ 🌿 اولا: غالب بانوان عشایر و اکثر روستائیان، در هیچ زمینه ای خودشان را در رقابت به همسر نمی بینند. ثانیا: کمتر لحظه ای از عمرشان را به بطالت می گذرانند بلکه دائما در حال فعالیت و تولید هستند. تولید فرزند، تولید صنایع دستی، تولید فراورده های دامی، تولید نان، تولید آرامش، تولید شادی و محبت، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۵ 🌷در دعاهای ماه رجب،دعایی که از جناب محمد بن عثمان بن سعید (توقیع شریف) ذکر شده: اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک . . . ولاة امرک چه کسانی هستند؟ (ویژگی های چهارده معصوم) ۱_ المامونون علی سرک ۲_ المستبشرون بامرک ۳_ الواصفون لقدرتک ۴_ المعلنون لعظمتک . . . فجعلتهم ۵_ معادن لکلماتک ۶_ و ارکانا لتوحیدک ۷_ و آیاتک و مقاماتک التی لا تعطیل لها فی کل مکان ۸_ یعرفک بها من عرفک ۹_ لا فرق بینک و بینها (ضمیر ها به ولاة امرک اشاره دارد) ۱۰_ فتقها و رتقها بیدک ۱۱_ بدوها منک و عودها الیک ۱۲_ اعضاد ۱۳_ و اشهاد ۱۴_ و مناة ۱۵_ و اذواد ۱۶_ و حفظة ۱۷_ و رواد ۱۸_ فبهم ملأت سمائک و ارضک .... پس از اینهمه اوصاف معصومین و صلوات ، در خواست را ذکر میکند « ان تزیدنی ایمانا و تثبیتا » بعد از در خواست ویژگی های خداوند را می فرماید: ۱_ یا باطنا فی ظهوره ۲_ و ظاهراً فی بطونه و و و استاد این تقسیم بندی درسته؟ ادامه بدهم. تا اینجا دوتا سوال دارم: اسئلک: ۱_ معانی جمیع ما یدعوک همان دعاهای معصومین است؟ ۲_ بما نطق فیهم من مشیتک منظور از این نطق چیست؟ 🌿ضمن تشکر از دعای زیبا و پر نکته ای که برای ماه نورانی رجب مطرح کردید، ۱ـ نظر شما درباره عبارت: « جمیع ما یدعوک » ظاهرا درست است و شامل تمام ادعیه ای می شود که چهارده معصوم صلوات الله علیهم بیان می فرمودند که بعضی از آنها به دست ما رسیده و شاید بخشی از آنها به دست ما نرسیده است. ۲ـ « نطق » مجموعه بیانات و إظهاراتی است که درباره شئونات معصومین صلوات الله علیهم در قرآن و احادیث مطرح شده است. منطقه: مجموعه منازل و ادارات و پارکها و خیابانها و کوچه ها و دیگر عناصر یک « محدوده خاص » است. ۳ـ مقامات آن بهترین خلق خدا را خوب به شمارش درآوردید، بقیه آنها را هم بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۶ 🌷عدم رقابت با مردان، تولید محور بودن و استفاده صحیح از عمر بسیار عالیست اما در جامعه شهری مسلما رنگ و بوی دیگری پیدا می کند. یکی از مستتدهایی که در تلوزیون از یک ایل بزرگ کشور ساخته بودن نشان میداد که هر چی کار سخت مال زن های ایل مردان هم به خوشگذرانی!! 🌿درست فرمودید. متأسفانه برخی از مردان (البته بیشتر مسن) در روستاها اصطلاحا « *آفتاب نشین* » هستند و بیشترین کارهای سنگین خانواده را بانوان انجام می دهند. البته این تلاش بانوان عشایری و روستایی، چیزی از نجابت و متانت و آراستگی و خوش لباسی و شادابی آنان کم نمی کند. در این رابطه سه نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم: ۱ـ این که به دلایلی نفوذ تعالیم قرآنی و احکام اسلامی در میان عشایر و روستاها بسیار اندک و ناچیز است. ۲ـ در شهرهای بزرگ هم بسیاری از بانوان بیش ار برخی از مردها تلاش می کنند و زحمت می کشند و کم نیستند مردهای عیاش و هرزه و معتاد و تنبلی که از حقوق و دسترنج زنانشان ارتزاق می کنند و هر صبح مثل بچه ها، از خانمشان، پول توجیبی ، پول سیگار و مواد و .... می گیرند!!! ۳ـ انواع بیماری در بانوان عشایری و روستایی بسیار بسیار کمتر از انواع بیماری بانوان شهری است. ضمن اینکه در آنجا چیزی به نام افسردگی و خودکشی، فرار از خانه، طلاق، میگرن و بی حوصلگی و رماتیسم و دیگر بیماری های با کلاس!! اصلا نایاب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۷ 🌾استاد باسلام ..عذرخواهی میکنم وشرمنده از اینکه غذای آماده میخواهیم چون بضاعت ما اندک است و قابل عرضه نیست .... "شکر قلب،تصور نعمت است شکر زبان ،ثنای بر منعم شکربه اعضا ،رساندن خیرواحسان نمودن برجمیع بندگان او .ونگهداری ازمعصیت .مخالفت او " .کتاب چهل حدیث امام خمینی . این شکر عملی نمازاست و قربانی کردن نفس و امیال 🌴دکتر غفرانی: سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه شما و برخی از أعضاء محترم گروه، می فرمائید: « بضاعت علمی ما اندک است و قابل عرضه نیست » ، قابل قبول نیست. زیرا تشکیل این گروه و عضویت در آن برای « *طرح هرگونه ابهام ، شک ، تردید و پرسش در زمینه مسائل خودشناسی و ازدواج و خانواده و قرآنی* » و « *تمرین گفتگوهای معمولی* (در هر سطحی و در هر زمینه ای) » و « *تمرین مباحثات ساده* » و « *تمرین تفکر* » و « *تشویق برای مطالعه و تحقیق* « است. و چون نام افراد بیشتر رمزی است (و می تواند رمزی باشد) و افراد ناشناخته می مانند، لذا هیچ ترس و نگرانی از پاسخ های اشتباه و آبروریزی و متهم شدن نیست. پس با مطرح کردن ابهامات و شک و تردیدها و پرسش های متنوع و شرکت کردن در مباحثات ، باید با تنبلی و خودسانسوری و احساس حقارت احتمالی مبارزه کرد. ضمنا اساتید عالی رتبه و پزشکان ورزیده و نظامیان بزرگواری که در گروه تشریف دارند و هموطنان عزیزی هم که در خارج از کشور و از طریق کانال تسبیح ۱ و ۲ مطالب را پیگیری می کنند می توانند با نقد یا اطلاعات یا تحلیل یا تجربیات خود ، در غنی تر شدن مباحث مطرح در گروه کمک کنند. پیشاپیش از تلاش تمام شما عزیزان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۸ 🌷با عرض سلام: آیا این مطالب در مورد نظم، انظباط، ترتیب صحیح است؟ انظباط: تدبیر کردن امری است درونی، برای هدفی ویژه. مانند روزه در عبادات و .... نظم: سازگاری و همسویی با امری بیرونی، جهت فعالیت‌های اجتماعی. مانند نماز جماعت، جمعه، حج، و.... ترتیب: مربوط به اموری است که توجه نکردن به آن موجب ایجاد بحران می‌شود. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما ضمن تشکر از اظهار نظر شما ضبط کردن: یعنی با دو دست و با دقت چیزی را نگهداشتن. إنضباط: مراقبت دقیقی است که شخص برای تمام چیزهای (بیشتر مادی) که به او مربوط است رعایت می کند تا کمترین لطمه و آسیبی به آنها نرسد و ذره ای از آنها را از دست ندهد. نظم: قرار گرفتن دقیق و منطقی و هماهنگ أجزاء یک مجموعه در کنار یکدیگر برای انجام یک کار مشترک. مثلا: کلمات منظم، شعر را پدید می آورند. قطعات هماهنگ و منظم، ساعت و موتور را پدید می آورند. نظامیان منظم، هماهنگ با هم در نقش ها و موقعیت های مختلف، أمنیت را تأمین می کنند. ترتیب: قرار گرفتن افراد یا أشیاء بر مبنای « رتبه یا درجه یا نمره یا وزن یا قد یا حجم یا .... » به عنوان مثال: مغازه هایی که اجناس گوناگون و مختلفی را ارائه می کنند لوازم و وسائل و اجناس خود را بر مبنای « یک چیزی (مثل ریز و درشت، پر مشتری یا کم مشتری و ...بودن» مرتب می کنند. انبار قطعات یدکی هواپیماها و خودروها .... حتما « مرتب » هستند. تمام کتابخانه های کشورهای مختلف، تمام کتابهایشان را بر « مبنای یک قراردادی » مرتب کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2