#قطرات_بارانی_۳۵۸
🌾با سلام و احترام و تشکر از پاسخ های قرآنی شما أعضاء محترم گروه پیرامون « رسول ».
#پرسش اول
🌷 این بود که چگونه از آیه ۲۸ سوره جن بفهمیم که « رسول » مصادیق متعددی دارد؟
#پاسخ:
🌿 آیة ۲۶سوره جن می فرماید: فقط خداوند عالم الغیب است و برای أحدی آن را إظهار نمی کند: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً (۲۶)
در آیه ۲۷ می فرماید: مگر برای رسول عالی قدر و مورد رضایت خود که محافظینی او را در بر گرفته اند: إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (۲۷)
و در آیه انتهایی سوره می فرماید: تا « *آنان* »، رسالت *خالقشان* را به انجام رسانند: لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ ...
و می فرماید: خدا بر آنچه نزد *ایشان* است، إحاطه دارد: وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى كُلَّ شَيْءٍ عَدَداً (۲۸)
پس « سه ضمیر: أَبْلَغُـــــوا ، رَبِّـــــــــهِمْ ، لَدَيْــــــهِمْ » حکایت از این دارد که این « رسول »، چندین تجلی دارد.
#پرسش دوم این بود که:
🌷 با استناد به کدام آیه قرآن می توان ثابت کرد که « این رسول یا رسولان » از « أنبیاء الهی » صلوات الله علیهم « *نیــــست و نیــستند*. »؟
بخش اول #پاسخ دوم:
🌿 آیه « میثاق = ۸۱ آل عمران » می فرماید از أنبیاء الهی برای « رسولی » پیمان گرفتیم: وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ *رَسُــــــــولٌ* مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ .... (۸۱)
بخش دوم #پرسش دوم:
🌿 در آیه « میثاق = ۷ أحزاب » قرآن می فرماید: ما از تمام پیامبران و ابتدا از خود تو (که آخرین پیامبر هستی) آن میثاق را گرفته ایم: وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ ميثاقَهُمْ وَ *مِنْـــــــكَ* وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ ميثاقاً غَليظاً (۷)
پس چون از « تمام پیامبران الهی » صلوات الله علیهم این پیمان برای آن رسول گرفته شده است، پس آن رسول، خودش « پیامبر » نیست.
در روایتی هم از أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در تفسیر المیزان نقل شده که فرموده اند: ذوالقرنین از أنبیاء و سلاطین نیست.
پس در پاسخ به پرسش دو هفته قبل یکی از أعضاء محترم که پرسیدند: چرا نام حضرت خضر و ذوالقرنین در دعای اُم داوود در لابلای نام أنبیاء آمده است؟(قطرات_بارانی_۳۱۴)
آنجا مختصرا عرض کردم و اکنون با این همه مقدمات، عرض می کنم این « صاحب یا صاحبان این دو نام » از أنبیاء نبوده اند و ارتباط مستقیمی با مردم نداشتند و مثل أنبیاء، « مأمور به دعوت و تبیلغ » نبودند.
اما ایشان در طول تاریخ در مکان های زیادی و برای افراد خاصی (مثل حضرت موسی علیه السلام) ، تجلیاتی داشته اند.
و آخرین تجلی این « رسول أعظم »، در آخر الزمان و در زمانی که اکثر مردم، « تشنه حق و تشنه عدالت و تشنه زیبایی، تشنه کمال و تعالی » شوند، ظهور خواهد داشت. إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #رسول #جن #آل_عمران #ادامه_قطرات_بارانی_۳۴۷
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۱
#پاسخ_دوستان
🌿 آیه ۸۱ سوره آل عمران
خدا در این آیه ، پیمان گرفتن از پیامبران و آمدن رسول به طور جداگانه اشاره فرموده
البته در این آیه به علم غیب اون رسول اشاره ای نشده
#پاسخ_دکتر_غفرانی
🌿 پس طبق آیه میثاق (۸۱ آل عمران)، آن رسول، *بعــــــد* از تمام أنبیاء الهی صلوات الله علیهم می آید، پس *نبـــی* نیست.
لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله به أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند: انت منی بمنزله هارون من موسی *إلا لا نبـــــی بعدی*
🍃واژه: #رسول #نبی #ادامه_قطرات_بارانی_۳۴۷
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۵۹
#پرسش
🌷ببخشید استاد آیا الراسخون فی العلم هم مصداق رسول قرار میگیرند
چون در آیه ۷ سوره آل عمران
تاویل آیات رو خدا میفرماید نمیداند مگر خدا و ثابت قدمان در علم
#پاسخ
🌿 بله ظاهرا « راسخون فی العلم » و برخی عبارتهای خاص قرآن، توصیف آن رسول عالی مقام است که دوازده تجلی دارد.
🍃واژه: #راسخون #رسول #ادامه_قطرات_بارانی_۳۴۷
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۴
🌾سلام استادگرامی
باعرض معذرت از اشتباه نوشتنم در ( #ادامه_قطرات_بارانی_۳۵۴)
کسب یعنی بدست آوردن
طلب یعنی تلاش برای یافتن چیزی
#پاسخ_دکتر_غفرانی
🌿سلام و رحمت الهی بر شما.
کسب: تلاش برای به دست آوردن چیزی دنیوی و فانی است که « *هیچ نیاز عقلانی و فطری و فایدة طبیعی به داشتن آن نیست* » بلکه فقط بر اساس « نفسانیت و نیاز کاذب و واهی و موقتی و اصرار دیگران » از انسان سر می زند.
مانند: کسب مدرک، شهرت، گناه، زشتی ها، آلودگی محیط زیست و ویرانی طبیعت.
پس کسب، « کاری است شبیه کار کلاغ ها و شغال ها، که صابون و انگشتر و کفش و هر چیز غیر خوراکی که توجه آنها را به خود جلب کند را هم به لانه خود می برند. »
اما طلب، *ابرازی درونی و جدی است برای دستیابی به چیزی که از خود اوست* و یا « *گمان می کند که برای اوست* و پاسخ به نیاز واقعی و دنیوی و یا نیاز حقیقی و آخرتی او و کاری مثل « رفع تشنگی » است.
مانند: طلب علم و فهم و معرفت، حق طلبی، عدالتخواهی ..... یا دنیاطلبی و طالب ثروت و قدرت بودن.
أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند: يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ .... (قصار/۳۷۹)
🍃واژه: #کسب #طلب #قصار_۳۷۹
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۷
🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛
امروز هم که « روز نـــو » و « نـــو روز » و « یک فرصت الهی » برای « آخرت سازی » است بر شما مبارک باشد.
ضمن تاسف از اینکه ماه دوازده دارد می رود اما ماه دوازده عالم تاب ما نیامده ، صبحانه « موکب اربعینی » امروز ما اینست که:
#پرسش
🌷لطفا در آیه زیر دقت کنید و با یک *دلیــــــل روشن* بفرمائید:
منظور از « *بَنــــي آدَمَ* » در آیه زیر چه افرادی هستند؟
يا *بَنـــي آدَمَ* إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي فَمَنِ اتَّقى وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵)
🍃واژه: #بَنــــي آدَمَ #اعراف_۳۵
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۶
#پرسش
🌷سلامی به عطر ملايكه مقرب الهي
استاد گرامی فرمودین برای انس باقران ازاول قران روزی یک صفحه باتدبر
خواستم بدانم مثل کتاب تدبر گزاره نویسی باید انجام بدهیم؟
#پاسخ
🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما.
از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده است که فرموده اند:
*قرآن را طوری بخوان که گویی بر تــــــــــــــــو نازل شده است.*
پس باید با خواندن « هر آیه ای »، فرض کنم که خداوند آن آیه را بر من فرود آورده و مرا مخاطب قرار داده آنگاه تلاش کنم و ببینم « تکلیف » من در قبال آن آیه چیست؟
🍃واژه: #قرآن #تدبر #تکلیف
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۵
🌾سلام و رحمت الهی بر شما و صبح شما و تمام أعضاء محترم گروه هم إن شاء الله تعالی بخیر باشد.
#پاسخ
🌿رسول: یعنی: شخصی که *از هر نوع قید و بند و اسارتی، رها شده* پس « رسالتش »،« رهانیدن » دیگران است.
قرآن می فرماید: رسول آنست که تکالیف شاق و غل و زنجیرهایی که بر گردن مردم است، برمی دارد:
الَّذينَ يَتَّبِعُونَ *الرَّسُــــولَ* النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ .... وَ *يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ* ..... (أعراف/۱۵۷)
پس نبی، فقط « اطلاع رسانی » می کند و « پیامها و وعده و وعیدهای الهی » را به اطلاع مردم می رساند اما *رسول، مأمور کارهای « اجرایی » است.*
طبق فرمایش امام صادق صلوات الله علیه، از میان یکصد و بیست و چهار سفیر الهی، سیصد و سیزده نفرشان « رسول » بوده اند.
البته علاوه بر آن سیصد و سیزده رسول،
قرآن، رسول و رسولان دیگری را هم مطرح می کند که:
۱ـ بعد از تمام أنبیاء الهی می آیند و نبی نیستند،
۲ـ آیات الهی را « *تا تحقق نهایی، پیگیری » می کنند* : يا بَني آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ *يَقُصُّــونَ عَلَيْكُمْ آياتــــي* .... (اعراف/۳۵)
۳ـ تمام دین را در تمام جهان، مستقر می کنند:
هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه/۳۳)
هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً (فتح/۲۸)
🍃واژه: #رسول #نبی #ادامه_قطرات_بارانی_۳۴۷
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۳۶۷
🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و أعضاء محترم گروه.
الحمد لله و صد بارک الله و هزار آفرین به شما که به آیه توجه کردید و متوجه پیام آن شدید.
ضمن تشکر از اظهار نظر سایر أعضاء محترم،
#پرسش این بود که:
🌷 « *مخاطب « يا بَنـــي آدَمَ »* در آیه زیر چه افرادی هستند:
يا *بَنـــي آدَمَ* إِمَّا *يَأْتِيَنَّـــــكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ* يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي فَمَنِ اتَّقى وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵)
اى فرزندان آدم چون رسولانى از خودتان *براى شما (پیروان آخرین پیامبر الهی) بيايند* و (اجرای) آيات مرا بر شما پیگیری کنند پس هر كه به تقوا و إصلاح (خود) بپردازد نه ترسى (از بیرون و آینده) برایشان خواهد بود و نه (گرفتار) اندوهی (از درون و از گذشته) مى شوند.
۱ـ برای تمام فرزندان حضرت آدم علیه السلام، « رسول » نیامده است.
۲ـ این « *إعلام و این هشدار* » نمی تواند برای *اقوام از بین رفته* ، فایده ای داشته باشد.
۳ـ پس « *این آیه » قطعا برای اُمت خاتم أنبیاء صلی الله علیه و آله نازل شده و مخاطبش مسلمانان هستند* »
بنابراین « *رسولانی* » هم که قرار است برای این *آخرین امت* بیایند و « *تحقق (تمام) آیات الهی را (در تمام جهان) پیگیری کنند* »، أئمه أطهار صلوات الله علیهم هستند.
🍃واژه: #بَنــــي آدَمَ # اعراف_۳۵ #رسول
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۹
#ادامه_قطرات_بارانی_۳۶۸
#پرسش
🌷با سلام استاد پس چرا باید گفته شود بنی آدم؟
#پاسخ
🌿سلام و رحمت الهی بر شما
۱ـ چون تمام افراد بشر تا آخرین نفر، *بنی آدم* (آقازاده و پیامبرزاده!!!) هستیم.
۲ـ قرآن، *بیان* است و بیان یعنی چیزی که تفهیم و تفهّم آن، نیازمند دقت و تفکر است.
۳ـ *تحمل مقام غیر قابل توصیف أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و أئمه أطهار صلوات الله علیه* برای بسیاری از صحابه و حتی بزرگان تاریخ بشر، بسیار سخت بوده است.
۴ـ ظاهرا نیازی نبوده است که از صدر اسلام، عظمت وجودی این ذوات مقدس و « *ولاه امر الهی که هیچ فرقی با خدا جز مخلوقیتیشان ندارند* » افشا می شده است.
۵ـ
۶ـ
🍃واژه: #بَنــــي آدَمَ #بیان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۰
🌾 سلام و درود خداوند بر شما استاد
#پرسش
🌷تمام فرزندان آدم و ذریه آن؟
با سلام و احترام،
#پاسخ
🌿 عبارت « یا بنی آدم » فقط مردم بعد از نزول این آیه و مسلمانان را شامل می شود. لطفا به پاسخی که در ( #قطرات_بارانی_۳۶۸ ) برایش مطرح شده مراجعه بفرمائید.
🍃واژه: #بنی_آدم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۱
🌾 سلام علیکم استاد گرامی
ضمن تشکر و حمد حضور در موکب اربعینی
سؤالی که در مبحث خودشناسی فرمودید : من چی دارم ؟ ، ذهنم را مشغول کرده :
#پرسش
🌷آیا آیه ی « لیس للإنسان إلا ماسعی » پاسخی برای این سؤال است ؟
و اینکه ملکی جز دعا نداریم ، بین « ما سعی » و « دعا » ارتباطی وجود دارد ؟
#پاسخ
🌿 با سلام و احترام امیدوارم به عظمت وجودی حضرت باب الحوائج امام موسای کاظم صلوات الله علیه ما و شما سال مفید و خداپسندانه ای داشته باشید.
آن آیه ای که می گوید انسان جز دعا چیزی ندارد، آیه انتهایی سوره فرقان است:
قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا
🍃واژه: #دعا #فرقان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۲
🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار،
صبح شما بخیر
در آستانه تغییر سال هستیم.
امیدوارم خداوند منان، به برکت نام باب الحوائج امام موسای کاظم صلوات الله علیه، ما و شما و جمیع مؤمنین و مؤمنات را به بالاترین تحول و أحسن الحال برساند و در زمینه سازی ظهور آخرین حجتش سهیم فرماید و به زودی چشممان به جمالشان روشن شود. إن شاء الله تعالی
#پرسش « موکب اربعینی » امروز ما اینست
🌷*« حول حالنا إلی أحسن الحال »،« یک جمله دعایی روشن و واضح است.»*
اما چرا قبـــــــل از آن باید بگوئیم: یا مقلب القلوب و الأبصار و یا مدبر اللیل و النهار و یا محول الحول و الاحوال؟
بیان این عبارتها، چه ضرورتی دارد؟
🍃واژه: #تحول #احسن_الحال #یامقلب_القلوب_و_الابصار
@dr_ghofrani2