هدایت شده از | تمدن نگار |
【🔖🌱!'】
-
-
انسان، جاهل به دنیا می آید و وظیفه دارد که عالم شود، چگونه عالم شود؟!
با فکر ودرس خواندن و تفڪر یعنۍ ، انسان در هرمسئله اے تا حدودی که استعداد آن را دارد، باید فکر کند و از طریقِ علمۍ ، آن مسئلھ را به دست آورد.
•• شهید مطھرۍ📎••
#جھـٰادعلمۍ[📚]
《@monadiane_zohor》
『 احیاء تفکر اسلامی 』
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰ #معیارعقلانی معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار میگوید: ریشه اخلاق در نهای
⸀🌿˼
#نظرراسل
راسل در کتاب جهانی که من میشناسم،پایه اخلاق را فقط همین میداند(عقلانی)،
و من همیشه گفتهام که راسل فلسفهاش در اخلاق برضد شعارهای انساندوستی اوست، چون معتقد نیست که انسان غریزه انساندوستی داشته باشد یا واقعاً بشود انسانی انسان دوست باشد به این معنا که انسانی انسان دیگر را دوست داشته باشد.
او در نهایت، انساندوستی را برمیگرداند به فرد دوستی : من خودم را که دوست دارم اگر بناست خودم زندگی سالمی داشته باشم، باید دیگری هم این جور باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
[ •🗒🖌•]
#طرحانسانسازی
نظر دیگری در باب معیار فعل اخلاقی وجود دارد که بسیار قابل توجه است؛ میگوید: اخلاق عبارت است از ملکاتی که انسان باید خودش را براساس آنها بسازد، به عبارت دیگر اخلاق یعنی طرح انسانسازی.
[قائلان به این نظریه] میگویند ما قوا و غرایز زیادی به طور بالقوّه داریم، ولی باید جدولبندی کنیم و اینها را با یک نسبت و حساب معین پرورش بدهیم.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
[ •🗒🖌•] #طرحانسانسازی نظر دیگری در باب معیار فعل اخلاقی وجود دارد که بسیار قابل توجه است؛ میگوید
°< ⚖🗯 >°
#معیارتوازنوعدل
مےگویند اگر مجموع قوا و استعدادهای انسان در حد معینۍ پرورش پیدا ڪند- نہ ڪمتر و نہ بیشتر- انسان از نظر روحۍ و معنوۍ داراۍ نوعۍ زیبایۍ میشود ڪہ آن را «زیبایی عقلی» مۍگویند 🧠✨
و طبعاً جاذبہای دارد و دیگران بہ او علاقہمند مۍشوند و عقل هرڪسے زیبایۍ معنوۍ او را درك مۍڪند پس اخلاق برمۍگردد به توازن .🌗
💠 ریشہ اخلاق عدل است، عدل بہ معنۍ توازن.
اینڪہ میگویند عدالت یا عدل ریشہ اخلاق است، مقصودشان توازن است. اخلاق یعنۍحالت موازنہمیان مجموع استعدادهاۍانسانۍ .🎈🙌
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
بررسی نظریات
حال که این نظریات را دانستیم، میتوانیم مسئله «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم.
بنا بر نظریه کسانی که میگویند معیار اخلاق نفع رساندن به غیر است و بس و هیچ معیار دیگری در کارَ نیست، مسئله نسبیت اخلاق تا حد زیادی تثبیت میشود؛چون ملاک اخلاق، نفع رساندن به غیر است (البته مقصود از «غیر» فرد نیست، اجتماع است) و نفع رساندن به غیر همیشه در یک شکل (یعنی در یک نوع آدابی که ما داشته باشیم) نیست.
معنایش این است که خیر و مصلحت اجتماع و آنچه که اجتماع بیشتر از آن سود میبرد، به چه وضع است؟
این است که با تغییراتی که در بنیادهای اجتماعی رخ میدهد، نفع اجتماع هم فرق میکند. از نظر آنهایی که میگویند مقیاس و معیار اخلاق نفع رساندن به اجتماع است، چون کاری که به نفع اجتماع باشد در هر زمانی به یک شکل است، پس اخلاق هم در هر زمانی باید به یک شکل باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
بررسی نظریات حال که این نظریات را دانستیم، میتوانیم مسئله «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم. بنا بر نظریه
••🍂🌻••
طبعاً آن اخلاق هوشیارانہاۍ هم ڪہ گفتہاند، همین جور است، چون اخلاق هوشیارانہ هم مۍگفت: «منفعت فرد» و منفعت فرد [در دورههاۍ مختلف] فرق مےکند.
یک وقت منفعت فرد اقتضا میڪند [ڪہ اخلاق] به این شڪل باشد و یك وقت اقتضا میڪند به آن شڪل باشد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『°🦋•』
رد نظریه توازن
باقی میماند دو نظریه دیگر: یکی نظریه الهامی و وجدانی که معتقد است انسان وجدان اصیلی دارد که از آن الهام میگیرد، و یکی هم نظریه توازن که [میگوید] ریشه اخلاق به توازن برمیگردد.
اگر ما پایه اخلاق را توازن بدانیم، میتوانیم بگوییم همینطور که صحت و سلامت بدن یک امر نسبی نیست بلکه به تعادل ترکیبات بدن برمیگردد، صحت و سلامت خُلق و روح انسان هم یک امر نسبی نیست و به تعادل و توازن عناصر روحی برمیگردد.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
『°🦋•』 رد نظریه توازن باقی میماند دو نظریه دیگر: یکی نظریه الهامی و وجدانی که معتقد است انسان وجدا
⸀🌿♥˼
مثلاً ما در اخلاق میگوییم تواضع خلق خوبی است و تکبر خلق بد، تملق و چاپلوسی هم بد است. آیا میشود گفت که تکبر فقط به خاطر اینکه به ضرر اجتماع است (بدون شک ضرر اجتماع هم در آن هست) بد است؟
و آیا فرق تکبر با تواضع فقط در این است که تکبر به زیان اجتماع است و تواضع به سود اجتماع؟
یا از نظر فردی و شخصی هم تواضع، سلامت است و تکبر، بیماری و انحراف و عقده؟ [همینطور است] حسادت در مقابل سعه صدر و در مقابل بیحسی و بی غیرتی.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
┄┅─✵💎✵─┅┄
اخلاق متغیر،یاثابت؟
آیا میشود گفت که تواضع در مقابل تکبر، سعه صدر در مقابل حسد، شجاعت در مقابل جُبن و تهوّر، صبر و استقامت در مقابل ضعف، شکر و سپاسگزاری در مقابل ناسپاسی، اینها اخلاق متغیرند یعنی در زمانها و مکانهای مختلف فرق میکنند؟ در یک محیط این جور است، در محیط دیگر این جور نیست؟
البته محیطها فرق میکنند. در بعضی محیطها مردم آن جورند، در بعضی دیگر آن جور نیستند. ولی آیا واقعاً میشود گفت خوبی و بدی اینها در محیطهای مختلف و زمانهای مختلف فرق میکند؟
یا یک امور ثابت یکنواختی هستند، چون سلامت روان انسان است و سلامت روان مثل سلامت تن در همه زمانها و همه مکانها یک جور و ثابت است.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
°•🍃📽•°
🔸'' درس اخلاق شهید مطھری ( عقده هاۍ روانۍ مخفۍ ) !!
#عرفان
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
°<🎩🙏>°
فرق میان «اخلاق» و «آداب»
اشتباهی که جناب ویل دورانت کرده این است که میان «آداب» و «اخلاق» فرق نگذاشته. آداب یک چیز است و اخلاق چیز دیگر.
آداب مربوط به ساختمان روحی انسان نیست، قراردادهای افراد انسان است در میان یکدیگر ، مثل همین مثالی که خودش ذکر میکند:
دو نفر انسان به همدیگر میرسند، اخلاق اقتضا میکند نسبت به یکدیگر متواضع و مؤدب باشند زیرا تواضع لازمه اخلاق است، اما در یک جامعه به علامت ادب و تواضع کلاهشان را برمیدارند، در جامعه دیگر به علامت تواضع کلاه سرشان میگذارند.
اینها دیگر جزو اخلاق شمرده نمیشود که ما بگوییم چون اینها تغییر میکند پس اخلاق متغیر است. اینها دلیل بر تغیر اخلاق نمیشود، مربوط به تغیر آداب است.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°<🎩🙏>° فرق میان «اخلاق» و «آداب» اشتباهی که جناب ویل دورانت کرده این است که میان «آداب» و «اخلاق»
🌿⃟«🌸 ⃟«🌿
میتوان به آسانی صدها مثال دیگر برای نمایاندن اینکه امور زشت و ناپسند زمان و مکان ما در زمان و مکان دیگری خوب و پسندیده هستند، ذکر کرد.
در مسئله آداب و رسوم حرف درستی است، شاید هم همین جور باشد. ولی تو الآن میگویی آداب غیر از اخلاق است، مثال آداب، ربطی به مسئله نسبیت اخلاق ندارد
بنابراین ما نمیتوانیم تحت عنوان «نسبیت اخلاق» که اینها ذکر کردهاند و نسبیت آداب را طرح کردهاند، نسبیت اخلاق را بپذیریم.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
[• 🦋💊 •]
اگر فساد اخلاق بیمارۍباشد تکلیف مسئولیت چیست؟⁉️
⇦جوابش واضح اسٺ: انسان از نظر روانۍ ڪہ بیمار مےشود، در عین اینڪہ خودش بیمار اسٺ خودش طبیب هم هست.✨
انسان بہ بیمارۍ حسادٺ یا تکبر مبتلا مۍشود، ولۍ مطلبۍ ڪہ مخصوصاً در متون دینۍ بہ آن توجہ شده این است ڪہ هرڪسۍ طبیب خودش است.👨⚕
•حال اگر طبیبۍ بیمار شد -ڪہ ریشه و دواۍ بیمارۍاش را مےداند- آیا مسئول هسٺیا مسئول نیست؟ 🤔
♻️اگر خودش را معالجہ نڪند، مسلّم مسئول است.
در امور روحۍ و اخلاقۍ - چون مربوط بہ خود انسان و روان انسان است- همہ افرادۍ ڪہ بیمار مےشوند، مۍتوانند طبیب معالج خودشان باشند.🤧
آدم حسود مۍداند ڪہ حسود است، پس بیماری را خودش تشخیص مۍدهد، و مۍداند ڪہ راه معالجہاش چیست؛ یعنۍ با یك تعلیمات خیلۍ سادهاۍ مۍتواند خودش را معالجہ ڪند.💪🏽
↻اگر واقعاً ڪسۍ باشد ڪہ از این تعلیماٺ ساده هم آگاه نباشد، او مسئولیت هم ندارد.👀
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
هدایت شده از 『 احیاء تفکر اسلامی 』
••✾•🍃🌼🌺🌼🍃•✾••
بِسْمِاللَّهِالرَّحْمَٰنِالرَّحِيم
🌱،. #سیر_موضوعی_این_هفته📚
📎 " تعلیم وتربیت "....
#تعلیموتربیت
بشر در جامعہ خودش نیاز بہ تعلیم و تربیت دارد. تعلیم و تربیت یعنی پیاده کردن علم و پیاده کردن اخلاق؛ عملا کاری که خانوادهها براے فرزندها و مدرسهہها براے بچهها و بالاخره دارالتعلیمها انجام مۍدهند.
📘گریز از ایمان و گریز از عمل، ص۳۶
#تعلیم_و_تربیت
#استادمطهرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
°•📙🌱•°
آیا ایمان در کنار تعلیم و تربیت و مؤید آن بوده یا نه⁉️
بدون شک در گذشتہ در تعلیم و تربیتها یکی از چیزهایی که استفاده میکردند، دین و ایمان بوده. اگر یک اصلی یا یک خُلقی را میخواستند به انسانها بدهند، هیچ عاملی به اندازه عامل دینۍ نمیتوانست نافذ باشد؛ آیہای از کتاب آسمانی یا جملهای از پیشوای دینی میخواندند؛ روحها و روانها در مقابل اینها خاضع و خاشع بودند.
#تعلیموتربیت
#استادمطهرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯