eitaa logo
『 احیاء تفکر اسلامی 』
718 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
47 فایل
🕊️❤️°. 🌿°.. فرصتی برای بازخوانی #نظام_فکری استاد شهید مطهری. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•🍃🌼• 🔹📽 ریشہ یابۍ اخلاق رذیلہ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
بررسی نظریات حال که این نظریات را دانستیم، می‌توانیم مسئله‌ «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم. بنا بر نظریه کسانی که می‌گویند معیار اخلاق نفع رساندن به غیر است و بس و هیچ معیار دیگری در کارَ نیست، مسئله‌ نسبیت اخلاق تا حد زیادی تثبیت می‌شود؛چون ملاک اخلاق، نفع رساندن به غیر است (البته مقصود از «غیر» فرد نیست، اجتماع است) و نفع رساندن به غیر همیشه در یک شکل (یعنی در یک نوع آدابی که ما داشته باشیم) نیست. معنایش این است که خیر و مصلحت اجتماع و آنچه که اجتماع بیشتر از آن سود می‌برد، به چه وضع است؟ این است که با تغییراتی که در بنیادهای اجتماعی رخ می‌دهد، نفع اجتماع هم فرق می‌کند. از نظر آنهایی که می‌گویند مقیاس و معیار اخلاق نفع رساندن به اجتماع است، چون کاری که به نفع اجتماع باشد در هر زمانی به یک شکل است، پس اخلاق هم در هر زمانی باید به یک شکل باشد. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
『 احیاء تفکر اسلامی 』
بررسی نظریات حال که این نظریات را دانستیم، می‌توانیم مسئله‌ «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم. بنا بر نظریه
••🍂🌻•• طبعاً آن اخلاق هوشیارانہ‌‏اۍ هم ڪہ گفتہ‌اند، همین جور است، چون اخلاق هوشیارانہ هم مۍگفت: «منفعت فرد» و منفعت فرد [در دوره‌هاۍ مختلف‏] فرق مے‌کند. یک وقت منفعت فرد اقتضا می‌ڪند [ڪہ اخلاق] به این شڪل باشد و یك وقت اقتضا می‌ڪند به آن شڪل باشد. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
『°🦋•』 رد‌ نظریه توازن باقی می‌ماند دو نظریه دیگر: یکی نظریه الهامی و وجدانی که معتقد است انسان وجدان اصیلی دارد که از آن الهام می‌گیرد، و یکی هم نظریه توازن که [می‌گوید] ریشه اخلاق به توازن برمی‌گردد. اگر ما پایه اخلاق را توازن بدانیم، می‌توانیم بگوییم همین‌طور که صحت و سلامت بدن یک امر نسبی نیست بلکه به تعادل ترکیبات بدن برمی‌گردد، صحت و سلامت خُلق و روح انسان هم یک امر نسبی نیست و به تعادل و توازن عناصر روحی برمی‌گردد. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
『 احیاء تفکر اسلامی 』
『°🦋•』 رد‌ نظریه توازن باقی می‌ماند دو نظریه دیگر: یکی نظریه الهامی و وجدانی که معتقد است انسان وجدا
⸀🌿♥˼ مثلاً ما در اخلاق می‌گوییم تواضع خلق خوبی است و تکبر خلق بد، تملق و چاپلوسی هم بد است. آیا می‌شود گفت که تکبر فقط به خاطر اینکه به ضرر اجتماع است (بدون شک ضرر اجتماع هم در آن هست) بد است؟ و آیا فرق تکبر با تواضع فقط در این است که تکبر به زیان اجتماع است و تواضع به سود اجتماع؟ یا از نظر فردی و شخصی هم تواضع، سلامت است و تکبر، بیماری و انحراف و عقده؟ [همین‌طور است] حسادت در مقابل سعه صدر و در مقابل بی‏‌حسی و بی غیرتی. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
┄┅─✵💎✵─┅┄ اخلاق‌ متغیر،یاثابت؟ آیا می‌شود گفت که تواضع در مقابل تکبر، سعه صدر در مقابل حسد، شجاعت در مقابل جُبن و تهوّر، صبر و استقامت در مقابل ضعف، شکر و سپاسگزاری در مقابل ناسپاسی، اینها اخلاق متغیرند یعنی در زمانها و مکانهای مختلف فرق می‌کنند؟ در یک محیط این‏ جور است، در محیط دیگر این‏ جور نیست؟ البته محیطها فرق می‌کنند. در بعضی محیطها مردم آن جورند، در بعضی دیگر آن جور نیستند. ولی آیا واقعاً می‌شود گفت خوبی و بدی اینها در محیطهای مختلف و زمانهای مختلف فرق می‌کند؟ یا یک امور ثابت یکنواختی هستند، چون سلامت روان انسان است و سلامت روان مثل سلامت تن در همه زمانها و همه مکانها یک جور و ثابت است. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
°•🍃📽•° 🔸'' درس اخلاق شهید مطھری ( عقده هاۍ روانۍ مخفۍ ) !! ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
°<🎩🙏>° فرق میان «اخلاق» و «آداب» اشتباهی که جناب ویل دورانت کرده این است که میان «آداب» و «اخلاق» فرق نگذاشته. آداب یک چیز است و اخلاق چیز دیگر. آداب مربوط به ساختمان روحی انسان نیست، قرارداده‌ای افراد انسان است در میان یکدیگر ، مثل همین مثالی که خودش ذکر می‌کند: دو نفر انسان به همدیگر می‌رسند، اخلاق اقتضا می‌کند نسبت به یکدیگر متواضع و مؤدب باشند زیرا تواضع لازمه اخلاق است، اما در یک جامعه به علامت ادب و تواضع کلاهشان را برمی‌‏دارند، در جامعه دیگر به علامت تواضع کلاه سرشان می‌گذارند. اینها دیگر جزو اخلاق شمرده نمی‌شود که ما بگوییم چون اینها تغییر می‌کند پس اخلاق متغیر است. اینها دلیل بر تغیر اخلاق نمی‌شود، مربوط به تغیر آداب است. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°<🎩🙏>° فرق میان «اخلاق» و «آداب» اشتباهی که جناب ویل دورانت کرده این است که میان «آداب» و «اخلاق»
🌿⃟«🌸 ⃟«🌿 می‌توان به آسانی صدها مثال دیگر برای نمایاندن اینکه امور زشت و ناپسند زمان و مکان ما در زمان و مکان دیگری خوب و پسندیده هستند، ذکر کرد. در مسئله‌ آداب و رسوم حرف درستی است، شاید هم همین جور باشد. ولی تو الآن می‌گویی آداب غیر از اخلاق است، مثال آداب، ربطی به مسئله‌ نسبیت اخلاق ندارد بنابراین ما نمی‌توانیم تحت عنوان «نسبیت اخلاق» که اینها ذکر کرده‌اند و نسبیت آداب را طرح کرده‌اند، نسبیت اخلاق را بپذیریم. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[• 🦋💊 •] اگر فساد اخلاق بیمارۍباشد تکلیف مسئولیت چیست؟⁉️ ⇦جوابش واضح اسٺ: انسان از نظر روانۍ ڪہ بیمار مے‌شود، در عین اینڪہ خودش بیمار اسٺ خودش طبیب هم هست.✨ انسان بہ بیمارۍ حسادٺ یا تکبر مبتلا مۍشود، ولۍ مطلبۍ ڪہ مخصوصاً در متون دینۍ بہ آن توجہ شده این است ڪہ هرڪسۍ طبیب خودش است.👨‍⚕ •حال اگر طبیبۍ بیمار شد -ڪہ ریشه و دواۍ بیمارۍ‏‌اش را مے‌داند- آیا مسئول هسٺ‌یا مسئول نیست؟ 🤔 ♻️اگر خودش را معالجہ نڪند، مسلّم مسئول است. در امور روحۍ و اخلاقۍ - چون مربوط بہ خود انسان و روان انسان است- همہ افرادۍ ڪہ بیمار مے‌شوند، مۍ‌توانند طبیب معالج خودشان باشند.🤧 آدم حسود مۍداند ڪہ حسود است، پس بیماری را خودش تشخیص مۍ‌دهد، و مۍداند ڪہ راه معالجہ‌‏اش چیست؛ یعنۍ با یك تعلیمات خیلۍ ساده‌اۍ مۍ‌تواند خودش را معالجہ ڪند.💪🏽 ↻اگر واقعاً ڪسۍ باشد ڪہ از این تعلیماٺ ساده هم آگاه نباشد، او مسئولیت هم ندارد.👀 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••✾•🍃🌼🌺🌼🍃•✾•• بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَٰنِ‌الرَّحِيم 🌱،. 📚 📎 " تعلیم وتربیت "....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بشر در جامعہ خودش نیاز بہ تعلیم و تربیت دارد. تعلیم و تربیت یعنی پیاده کردن علم و پیاده کردن اخلاق؛ عملا کاری که خانواده‌ها براے فرزندها و مدرسهہ‌ها براے بچه‌ها و بالاخره دارالتعلیم‌ها انجام مۍدهند. 📘گریز از ایمان و گریز از عمل، ص۳۶ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
°•📙🌱•° آیا ایمان در کنار تعلیم و تربیت و مؤید آن بوده یا نه⁉️ بدون شک در گذشتہ در تعلیم و تربیت‌ها یکی از چیزهایی که استفاده می‌کردند، دین و ایمان بوده. اگر یک اصلی یا یک خُلقی را می‌خواستند به انسان‌ها بدهند، هیچ عاملی به اندازه عامل دینۍ نمی‌توانست نافذ باشد؛ آیہ‌ای از کتاب آسمانی یا جمله‌ای از پیشوای دینی می‌خواندند؛ روح‌ها و روان‌ها در مقابل اینها خاضع و خاشع بودند. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
〘•✨📒•〙 نقش دین درامࢪتعلیم وتربیت دین در گذشتہ بہ عنوان یک قدرت و یک عامل در مرحلہ اجرا، بہ سود تعلیم و تربیت‌ها بوده؛ گذشتہ از این که خودش برنامه تعلیم و تربیت داشتہ، اساساً در مقام اجرا مورد استفاده قرار می‌گرفتہ است. من منکر این نیستم که در تعلیم و تربیت‌های فاسد، سوء استفاده و بدآموزی هم شده است ولی این در اقلیت بوده است. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
•| 💙🚴‍♂ |• عمل، تڪیہ گاه تعلیم و تربیت اسلامۍ °•تڪیہ‏ گاه تعلیم و تربیت اسلامے عمل است. اسلام بشر را متوجہ این نکتہ مۍ‌ڪند ڪہ هرچہ هست عمل است. 📌 سرنوشت انسان را عمل‌او تشڪیل می‌دهد. این یك طرز تفڪࢪ واقع ‏بینانہ و منطقۍو منطبق با ناموس خلقت اسٺ. 💪🏼🔖 ⇦ قرآن ڪریم راجع بہ عمل چقدر صحبت ڪرده و چقدر تعبیرات رسا و زیبایی در این زمینہ دارد! مثلًا: ﴿ وَ انْ لَیسَ لِلْانْسانِ الّا ما سَعی‏﴾🍃 براۍبشر جز آنچہ ڪہ ڪوشش ڪرده است نیست ؛ نجم۹۳۝✨ 🖇 یعنۍ سعادت بشر در گرو عمل اوست. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°.🌸⃝⃡❥.° {فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ. وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ‏} هرکسۍ به اندازه وزن یک ذره اگر کار خیࢪ بکند آن کار خیࢪ او از بین نخواهد رفت، بہ او خواهد رسید؛ و اگر به اندازه وزن یک ذره کار بد کند، از میان نخواهد رفت و به او خواهد رسید. سوره‌زلزال ۷۝و۸۝ این تعلیم، یکی از بزرگترین تعلیمات براے حیات یک ملت است. وقتی یک ملت فهمید که سرنوشتش به دست خودش است، سرنوشت او را عمل خودش تعیین می‌کند، آن وقت متوجه عمل و نیروے خودش می‌شود، متوجه اینکه هیچ چیز به درد من نمی‌خورد مگر عمل و نیروے من کہ صرف فعالیت و سعی می‌شود. این خودش عامل بزرگۍ است براے حیات. 📚احیای تفکر اسلامی، ص۳۶ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°.🌸⃝⃡❥.° #عامل‌حیات‌یک‌ملت {فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ. وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ
شما اگر می‌بینید در صدر اسلام مسلمین آنقدر جنبش و جوشش داشتند، چون یکی از اصول افکارشان همین بود. آنها این تعلیم را که از سرچشمه گرفته بودند هنوز منحرف نکرده بودند. فکرشان این بود که هرچه من عمل و سعی می‌کنم و هرچه که می‏ جنبم فقط همین است که به درد من می‌خورد و جز این چیز دیگری نیست. این چقدر به انسان اعتماد به نفس می‌دهد، چقدر انسان را متکی به نیروی خودش می‌کند؟! از جمله تعلیمات اسلام که در همان صدر اسلام کم و بیش آسیب دید و هرچه گذشت این آسیب زیادتر شد (نه تنها اصلاح نشد بلکه زیادتر شد) همین مسئله‌ است. 📙احیای تفکر اسلامی، ص۳۶ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌