eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
360 دنبال‌کننده
1هزار عکس
217 ویدیو
261 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐شیخ بهایی و تاثیرات او در تمدن صفویه✅ 💠 امروز سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت محمد بن عزّالدین حسین (۱۰۳۱ق) معروف به ، فقیه، محدث، حکیم، معمار، شاعر و ریاضیدان شیعه عصر است. 🔰 وی در کودکی وارد ایران شد و از همان دوران، علاقه زیادی به یادگیری زبان‌ فارسی نشان داد و سرانجام با مکالمه، ترجمه و نگارش به زبان‌ فارسی به خوبی آشنا گشت.💯 💠 او از افتخارات جهان اسلام محسوب می گردد و بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های مختلف تالیف کرده که جامع عباسی و اربعین از جمله آثار اوست. 🔌شیخ بهایی از دانشمندان مشهور قرن دهم و یازدهم هجری قمری بود. تبحر او در علومی مانند ریاضیات و مهندسی به اندازه‌ای بود که دانشمندان اروپایی از علم او شگفت‌ زده شدند. او به گفته خودش قابلیت پذیرایی و فهم تمام علوم و فنون را به دست آورده و در مباحثه‌ های علمی، بر هر صاحب فنی چیره گشته است. از این روی شرح حال نگاران او را اقیانوس پرموجی شباهت داده اند که فضیلت را به ارمغان آورده اند✅ 🌐 تبحر او در علومی چون ستاره شناسی به اندازه ای بوده است که به پاس خدمات او به علم ستاره‌شناسی، یونسکو در سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم بوده نام او را در لیست مفاخر ایران ثبت نموده است. 🔰او مقام شیخ الاسلامی بالاترین منصب رسمی دینی در حکومت صفویه را بر عهده داشت. وی سفرهای بسیاری به نقاط مختلف دنیا کرد و سفر مشهوری نیز همراه شاه عباس صفوی با پای پیاده به مشهد داشته است.💯 🔰شیخ بهایی، آثاری نیز در معماری بر جای گذاشته که منارجنبان اصفهان، تقسیم زاینده‌رود اصفهان، گنبد مسجد امام اصفهان و نقشه حصار نجف، از آن جمله است👌 💠 مهندسی تقسیم آب زاینده‌رود برای ۷ ناحیه از نواحی اصفهان و نیز ساخت شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب یا به اصطلاح فنی، ساعت آفتاب، در مغرب مسجد امام در اصفهان هم از کارهای شیخ است. 🔵 وی شاعری زبردست نیز بود و شعر مشهور« تاکی به تمنای وصال تو یگانه ؛ اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه» از اوست.👌 💠ملاصدرای شیرازی، ملامحسن فیض کاشانی، فیاض لاهیجی، محقق سبزواری، سیدحسن کرکی، سیدماجد بحرانی و ملامحمدتقی مجلسی اشاره کرد که هر کدام از آنها، خدمتی بزرگ به دنیای اسلام ارائه کردند و نقشی حیاتی در هدایت جامعه بشری ایفا نمودند. 🌀شیعه بودن شیخ بهایی را باتوجه به تعلق او و خانواده‌اش به شیعیان جبل عامل و نیز تالیف‌های بسیارش در فقه و معارف شیعی غیر قابل تردید است. از شاخصترین این آثار قصیده معروف «وسیله الفوز و الامان» او در مدح امام زمان (عج) و نیز صلوات مشهوری است که برای ۱۴ معصوم ساخت.(1) وی در اشعار عربی خود، ارادت و اخلاص کامل به ائمه شیعه و اشتیاق به زیارت قبور ایشان را نمایش داده است (2) ⏱مرگ این عارف بزرگ و دانشمند را به سال ۱۰۳۰ و یا ۱۰۳۱ هجری در پایان هشتاد و هفتمین سال حیاتش ذکر کرده اند.وی در شهر اصفهان روی در نقاب خاک کشید و مریدان پیکر او را با شکوهی که شایسته شان او بود ، به مشهد بردند و در جوار حرم هشتمین امام شیعیان به خاک سپردند🕋 💠 شیخ بهایی با استفاده از عنایت و اعتماد شاه عباس توانست خدمات علمی و اجتماعی را به انجام برساند. همین خدمات و حسنات شیخ را با بزرگمهر حکیم مقایسه کرده اند. در تاریخ ایران، همواره حضور چنین مردان باریک اندیش، در کنار پادشاهان خود کامه، مایة ممانعت از شرور کثیر و شتاب کاری های بی شمار بوده است. ♻️ قابل توجه است که شیخ بهاءالدین دارای بالاترین منصب رسمی دینی در ایران عصر صفوی یعنی شیخ الاسلامی بود اما گرایش به عزلت و طریق زهد را هیچ گاه از دست ننهاد و در آثار خویش پیوسته مروج آن بود👌 (1) امین، سید حسن، شیخ بهایی عالم بزرگ ذوفنون، ص۱۶-۱۷. (2) جزایری، ج۱، ص۱۲۴ ـ ۱۲۵؛ خوانساری، ج۷، ص۷۲ http://eitaa.com/joinchat/3679322117C664392fd9f
🎭 🔹 کتاب صوتی خاطرات، دستخط‌ها و تصاویر دیده نشده از رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب 🔸 انتشارات انقلاب اسلامی برای اولین بار کتاب صوتی «خون دلی که لعل شد» را در ایام نمایشگاه تولید و منتشر می‌کند. خون دلی که لعل شد، عنوان کتاب خاطرات خودگفته حضرت آیت الله خامنه‌ای از زندان و تبعید در دوران مبارزات انقلابی است. این اثر برای اولین بار در قالب کتاب صوتی در غرفه انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. از برنامه‌های دیگر این انتشارات می‌توان به نمایش دستخط‌ها و تصاویر کمتر دیده شده‌ از رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) اشاره نمود. @gharar_at
🔻توصیه آیت الله شبیری زنجانی به رئیس دستگاه قضا درباره انتخاب قضات آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با آیت الله رئیسی: 🔹بی اخلاقی و بی‌تقوایی به اعتماد مردم لطمه می‌زند و وقتی اعتماد مردم لطمه ببیند بقاء انقلاب به خطر می‌افتد. 🔹در انتخاب و نصب قضات از باب ضرورت می‌توان از شرط اجتهاد عبور کرد و به سواد و علمیت نسبی اکتفا کرد اما موضوع اخلاق و تقوا حتما باید لحاظ شود و شما باید روی این موضوع حساس باشید. 🔹در دستگاه قضا باید کار در دست کسانی باشد که از باب وظیفه به آنجا آمده اند نه به خاطر دنیا. @hgarar_at
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| اگر نبود در ادعیه الّا دعای مناجات شعبانیه، کافی بود برای اینکه امامان ما، امامان بحقند. 🔸 #امام_خمینی (ره) 🆔 @gharar_at
✳️ حمایت آیت‌الله اعرافی از پویش نه به تصویرسازی غلط از روحانیت طبق اعلام دفتر آیت‌الله اعرافی «مدیر کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور»: 🔹 ایشان محتوای طومار و پیوست‌های ارسالی از سوی کانال مناهج را مطالعه و تایید نمودند. همچنین، رونوشتی از کل مستندات را به همراه یادداشتی برای آقای علی عسکری «رییس سازمان صداوسیما» ارسال نمودند تا وی را در جریان مطالبه اساتید و طلاب حوزه علمیه قرار دهند؛ و پیگیر تحقق این مطالبه از سوی صداوسیما هستند. 🌐به نقل از مناهج 🆔 @gharar_at
#بسته_جامع_اجتهادی #منطق_تفسیر_متن 🔷 در راستای احترام به در خواست های طلاب محترم مبنی بر انتشار رایگان آثار علمی "موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی"، فایل الکترونیکی (PDF) کتاب «منطق تفسیر متن»، جلد سوم از "بسته جامع اجتهادی" منتشر خواهد شد. 🆔 @feghahat
#بسته_جامع_اجتهادی #منطق_تفسیر_متن 📚 معرفی کوتاه جلد سوم بسته جامع اجتهادی؛ «منطق تفسیر متن» 🔹«کتاب منطق تفسیر متن» جلد سوم از "بسته جامع اجتهادی" می باشد که پیرامون قواعد تفسیر متن تدوین گردیده است. 🔹این کتاب با توجه به عناصر تاثیر گذار در تفسیر یک متن، به پنج فصل تقسیم شده است. 🔹در بخش اول به بایسته های گوینده و شنونده در انتقال معنا پرداخته است و در آن به نکات بسیار مهمی از جمله؛ ادبیات تنزیلی و قرائنی که از سمت متکلم و شنونده در انتقال معنا تاثیر گذار می باشد اشاره گردیده است. 🔹فصل دوم و سوم نیز با عنوان "معنا و لفظ" به اقسام معنا، نقل به معنا و ادبیات لازم برای اجتهاد و همچنین مسئله افراط در ادبیات عرب پرداخته شده است. 🔹در بخش چهارم نیز مسئله "قرینه" به صورت کاملا تفصیلی مورد بحث قرار گرفته شده است و تمامی قرائنی که در فهمیدن یک متن موثر است مورد بررسی قرار گرفته است. فصل پنجم نیز به قواعد هنگام شک در تفسیر اشاره شده است. 💠فایل PDF منطق تفسیر متن به همراه فایل صوتی تدریس👇👇 🆔 @feghahat
منطق تفسیر متن.pdf
3.3M
#منطق_تفسیر_متن 🔷فایل pdf کتاب "منطق تفسیر متن"؛ جلد سوم از بسته جامع اجتهادی 🆔 @feghahat
بحثی مهم و کاربردی درباره دو رویکر کل نگر و جزءنگر به سوره های قرآن و تأثیر آن.amr
5.6M
بحثی مهم و کاربردی درباره دو رویکر کل نگرانه و جزءنگرانه به سوره های قرآن و تأثیر شگرف آن در اجتهاد جامع و نظام مند-استدلالاتی که فقط از طریق ایجاد یک نظام علمی کلان و کل نگر می توان به آن رسید @ejtehad_jame
عمل کردن و بندگی شرط استجابت دعا دعا خواندن باید مقدمه عمل قرار گیرد یعنی دعا با عمل کردن به اجابت میرسد همانطور که توکل به خدا به معنای گوشه گیری و انزوا و تعطیل کردن کار نیست بلکه به معنای عمل کردن و تلاش کردن و نتیجه را و سیر عمل و کار را به خدا سپردن است،پس اگر کسی به خدا در رزق و روزی توکل کند ولی به دنبال کسب روزی تلاشی نکند فایده ای ندارد دعا و مناجات و قرآن خواندن هم بدون عمل و تلاش مستمر مثمر ثمر چندانی نیست مثلا در پایان دعای صلوات شعبانیه می خوانیم:هذا شهر نبیک الذی یدأب فی صیامه و قیامه ...اللهم فأعنا علی الاستنان بسنته فیه و نیل الشفاعة لدیه(ماه شعبان ماه پیامبر گرامی است که همیشه در روزهای آن روزه میگرفت و در شب های آن به قیام و شب زنده داری مشغول بود پس خدایا به ما کمک کن تا به سنت ایشان عمل کنیم و روزه بگیریم و به قیام شب برخیزیم تا شفاعت او را تحصیل کنیم)اگر کسی این دعا را بخواند و درخواست کند ولی تصمیم جدی برای روزه گرفتن و سحرخیزی و قیام در شب نداشته باشد و تلاشی نکند آیا می تواند توقع اجابت دعا داشته باشد؟؟!! آیا توقع داریم خداوند از روی جبر و بدون اختیار ما را مجبور به روزه و سحرخیزی کند.آیا عبادت بدون اختیار کمال است؟ پس دعا و قرآن خواندن و مناجات یعنی با گفتگوی خدا با ما (قرآن)و گفتگوی ما با خدا و اهلبیت علیهم السلام(دعا و مناجات) و با مشورت با خدا و اهلبیت از طریق گفتگو و بررسی امکانات(توجه و یادآوری کمالات الهی و اسماء و صفات خدا و اهلبیت و اختیار و توانایی ما بندگان در استفاده از امکانات وجودی عنایت شده از جانب خدا و اهلبیت) و بررسی نقاط ضعف و موانع(مثل خطاهاها و گناهان و فقر وجودی انسان،تزاحمات و تعارضات اسباب عالم ماده و گرفتاری و مشکلات انسان در این عالم و وساوس نفسانی و شیطانی و...)یک برنامه ریزی دقیق و عملی(در قالب دعا) کرده و تصمیم جدی بر اجرای برنامه گرفته تا خدا و اهلبیت عنایت کرده و توفیق بندگی در عمل به برنامه(دعا)داده و موانع مزاحم را از سر راه بنده عامل برداشته تا به نتیجه کامل برسد. پس دعا یعنی جهت دهی در برنامه ریزی و عمل، دعا یک نوع سبک زندگی است.اصرار در دعا یعنی اصرار در عمل . مراقبه و محاسبه در مراحل مختلف اجرا و زندگی معنا می یابد.در این صورت لحظه لحظه زندگی انسان در قالب دعا و مناجات و قرآن قرار میگیرد و دعاها قرین به اجابت می شود پس سرٓ عدم اجابت کثیری از دعاها این است که این دعاها در حقیقت دعا نیستند تا اجابت شوند یعنی دعای حقیقی نیستند بلکه دعای موهومی و خیالی هستند(امام علی علیه السلام فرمودند راه رسیدن به حقیقت محو موهومات و خیالات در زندگی است:الحقیقة محو الموهوم..)راه ورود به حریم کبریایی خدا از متن زندگی و عمل میگذرد نه از راه الفاظ و اصوات بدون عمل.البته زندگی بدون انس با قرآن و دعاها یعنی زندگی بدون هماهنگی با خدا و اهلبیت علیهم السلام و بدون جهت گیری صحیح مثمر ثمر نیست بلکه نهایتا فقط ثمرات دنیوی و مادی زودگذر دارد. وآخر دعواهم ان الحمدلله رب العالمین @ejtehad_jame
🔺 محصل علم و ایمان 🔹 علوم دینی در دین که به مدرسه و می‌آید، باید هر چه که در خارج است را کنار بگذارد؛ صاف و پاک. آیینه بشود، بیاید این‌جا رنگ بگیرد، بگیرد. اگر ایمان یک مسئله‌ی مهمی است، تحصیلات ایمانی غیر از تحصیلات می‌شود. مثل رانندگی می‌ماند که آدمی که می‌خواهد رانندگی یاد بگیرد، نمی‌تواند برود مرتباً کتاب را ورق بزند که: سر پیچ این کار بکن، ماشین جلویی‌ات را این‌طور ردّ کن، چه کن؛ دستش کار نمی‌کند، چشمش کار نمی‌کند، حواسش کار نمی‌کند. در مغزش یک مطالبی می‌آید ولی رانندگی یاد نمی‌گیرد. [ همان‌گونه در مورد کسی‌که فقط به دنبال تحصیلات علمی است،] این‌که نمی‌شود ، این‌که نمی‌شود ، این‌که نمی‌شود . حتی هم نمی‌شود. یک محصل این‌طوری اصلاً در جا ندارد، به درد نمی‌خورد. چنین را اصلاً باید از دور ریخت. باید را، مخصوصاً دانشجوی را، را، تربیت بکنند و به این است که رفته‌رفته مثل یک زمینی که باید به این هر روز آب داد -این دستگاه‌های آبیاری را دیده‌اید که در چمن‌ها چطور با لطافت و ظرافتی به این سبزی‌ها و چمن‌ها آب می‌پاشند- این چمن وجود آدم به از ، از ، از تمرینات کار خیر، از خیر، این کم‌کم آبیاری بشود تا جزء واقعیت‌اش، خداشناسی در بیاید، دربیاید، دربیاید. مسائل بشر از این دنیای پر از حادثه را کم‌کم در روحش تمرکز بدهد؛ این پرواز می‌کند، این روح از این خالی می‌شود و عالَم واقعی خودش را می‌یابد. آن‌موقع چیزی باید از این مسائل همراهش باشد وإلّا از بیرون نگاه کند، ببیند در این چه می‌گذرد، در این کلاس‌ها چه می‌گذرد، این همان به درد می‌خورد نه به درد و تعلم و یادگیری و تربیت!. [ تاریخ سخنرانی سال ۱۳۷۶ ش] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @ejtehad_jame
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم حاج ملا مهدی نراقی؛ (۱۸ ۱۲۰۹ ه‌ق) 🔺 کرامات بزرگان 🔹 اگر به قدر یک دریا نشود، به قدر یک کوزه‌ی آب، به قدر یک ظرف آبی از این دریای اگر قسمت آدم بشود و آن را بچشد، تا حداقل بفهمد که این‌ها راست است و نیست. اشخاصی بودند که از این استفاده کردند، کتاب‌ها نوشتند. مرحوم مجتهد ، صاحب ، در مقدمه‌اش نوشتند که ایشان آن‌قدر بود که پول نداشت که یک فتیله‌ای، ظرفی و یا روغن زیتونی - آن‌زمان که نفتی، چیزی نبوده- تهیه کند تا با آن درون حجره‌اش بکند. به دستشویی می‌رفته!، آن‌موقع یک چراغی هم در دستشویی می‌گذاشتند دیگر، در یکی از این دستشویی‌ها مشغول خواندن یا نوشتن می‌شده، اگر کسی هم می‌آمد از ترس این‌که او را ببینند، سروصدا می‌کرد که یعنی این‌جا کسی هست. این‌طوری شب‌ها مطالعه و درس‌خوانی می‌کرد. آن‌وقت این می‌شود صاحب کتاب جامع‌السعادات، مرحوم بزرگ. این‌ها را که آدم می‌شنود، می‌بیند اینها مسائلی عادی نیست، این‌ها است. خدا می‌خواهد بعضی از بندگانش را مثل کند، مثل فرشتگان کند، چنین سختی‌هایی را به آن‌ها می‌دهد تا آن‌هایی که می‌خواهند فرار بکنند، بکنند و اگر می‌خواهند بمانند، بمانند تا به مقصدشان برسند. ۸۴٫۸٫۱۸ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @ejtehad_jame