🔶اجتهاد سی ساله دست کمی از اجتهاد سه ساله ندارد.
🔹چند روز پیش مصاحبه یکی از فضلای حوزه را مطالعه کردم. ایشان گفته بود: "اجتهاد در سه سال خیالبافی است" نه تنها با این جمله مشکلی نداشتم که عمیقاً به آن باورمندم. کسی که این حرف را میزند -و البته بنده نمیشناسم- به احتمال زیاد مقصود خاصی دارد مثل اینکه پس از اتمام سطوح، آن هم برای طلبههای مستعد و توانا، آن هم با فرض سخت کوشی و کاستن از ایام تعطیلی سال و کار شبانه روزی و امثال آن، اگر این باشد حرف بیراهی نیست.
🔹 از برخی از اعاظم نقل شده است که اگر در سه سال اول درس خارج، آثار اجتهاد در کسی پیدا شد که شد وگرنه باید راهش را عوض کند و به درد این کار نمیخورد! بزرگانی که اغلب ما بین 20-25 سالگی به اجتهاد رسیدهاند، لابد همین طور بوده است.
🔹از همان بزرگواری که "اجتهاد در سه سال" را خیالبافی دانسته باید پرسید شما خودتان چند سال درس خارج خواندید و احساس کردید میتوانید مسائل فقه فردی مثل طهارت و صلاة و صوم را حل و فصل کنید؟! با این حساب مقصود کسی که اجتهاد را سه ساله دانسته به ظن قریب به یقین این نیست که از روز اول ورود به طلبگی سه ساله میشود فقیه شد. مقصود این است که اگر طلبهای ادبیاتش را خوب بخواند و سطوح را با دقت و پشت کار تمام کند و به نظریات شیخ مسلط بشود، علی القاعده اگر سه سال زیر نظر یک استاد توانمند و دلسوز کار کند، باید بتواند به اجتهاد متجزی دست یابد. با این حساب، مقصود این است که اجتهاد در حدود 10 سال مقدور است نه سه سال و سه سال مربوط به درس خارج است نه همه دوره آموزشی. اگر مقصود مدعی این باشد که این حرف مقبول و شایع میان بزرگان است.
🔹باید از فاضل حوزوی محترم سوال کنیم؛ اینکه شما میگویید "اجتهاد سی سال وقت لازم دارد" بر اساس کدام مبنا و دلیل عقلی و عقلایی یا نقلی این مطلب را میگویید؟ در این راستا نکاتی را لازم است بیان کنم؛
1️⃣خدای متعال به سهولت در بیان قرآن فخر میفروشد و از آن به عنوان امتنان بر بندگان یاد میکند و آن را لازمه هدایت و مقدمه آن میشمارد؛
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (قمر،17)، كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (بقره،187)، وَ إِنَّهُ لَتَنْزيلُ رَبِّ الْعالَمينَ (192)…بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبينٍ (شعراء،195)
2️⃣حضرات اهل بیت(ع) به اندازه ای ساده گو بودند که اجازه نقل به معنای سخنان خود را میدادند و روشن است که اگر ایشان در بند دقتهای کذایی بودند، نباید همچو اجازهای را میدادند.
🔹حال سؤال این است؛ با وجود اینکه هم خدای متعال و هم اولیای او کوشیدهاند تا دین را به زبان مردم و ساده و بیآلایش بیان کنند و فهم و تفقه آن را آسان گردانند، چرا امروز حوزه ما به جایی برسد که امثال شما بگویید 30 سال وقت لازم است تا آدم بفهمد وضوی مد نظر شارع چه بوده است؟
🔹بله بنده متوجه گذشت زمان و فوت قرائن هستم و از تعارض صوری و حقیقی أدله خبر دارم و از ضرورت توجه به عام و خاص و مطلق و مقید و غیره غافل نیستم. اما توجه دارید که 30 سال یعنی همه عمر مفید یک انسان که باید صرف کسب قوه اجتهاد شود یعنی چه؟ چرا شما در روش اجتهادتان تردید نمیکنید و چرا از خود نمیپرسید شاید روش ما غلط است که فهم دین را تا این اندازه گرفتار اعوجاج کرده است؟
🔹بله اصولی که عمر طلبه را درگیر لاطائلات بکند و از استصحاب شرایع و عقاید سخن بگوید و از اقسام استصحاب کلی داد سخن سر دهد و از حقیقت وضع و اقسام آن عمر طلبه را لبریز سازد و با ده ها مسأله بیفایده یا کم اهمیت زندگی او را پر کند، طبیعی است که سی سال برای اجتهاد وقت بخواهد.
🔹 کسی که خارج اصولش بیش از 20 سال طول بکشد باید هم از این حرفها بزند. اصولی که از شیخ انصاری(ره) به یادگار مانده و هنر خود را در احتمال سازی شبه فلسفی آن هم در متون دینی میداند و برای امثال "لا سهو فی السهو" 18 احتمال میسازد و برای خبر واحد ده ها احتمال و بحث بیفایده میتراشد، نباید انتظاری بیش از این داشت؟
🔺 وقتی شما بدیهیترین مسائل زندگی مردم مانند حجیت خبر ثقه را به مشکوکترین مسائل قابل تصور بدل میکنید، سی سال هم کم است باید 60 سال وقت لازم بدانید.
❇️بنده هم به ایشان و هم به همه خوانندگان این سطور توصیه میکنم "بسته جامع اجتهادی" را مطالعه کنید و ببینید که آقایان به خاطر اشتغال "بما لایعنی" از چه مسائل ضروری باز ماندهاند و به جای دقت در روشهای حل مسأله، گرفتار چه روشهای غلطی در حل مسائل شدهاند و مسائل عقلایی را تعبدی و مسائل تعبدی را عقلایی بحث کردهاند!
محمد تقی اکبرنژاد
🆔 @ejtehad_jame
🔸نرمافزار ناب «طلیعه نور»👆 #رایگان
🌐 https://t.me/talieefree
⭕️ یک کتابخوان جامع و کامل #اندرویدی
🔻شامل بیش از #هجده_هزار عنوان کتاب در فهرست #تعداد_۲۶۷_کتابخانه_تخصصی، از کتب عربی و فارسی مرجع و شروح و حواشی و تقریرات و تألیفات مرتبط با هرکدام، در حوزه های مختلف.
🌐 لینک دانلود (۱۶۵ مگابایت) 👇
🌐 my.pcloud.com/publink/show?code=XZeGkSkZmWXdUJWAeryiHK75mTqkgV7K1k2k
🔸
⭕ @Salehy 👇 #توضیحات
🌐 eitaa.com/salehy/577
هدف و هدفمندی.mp3
2.38M
بسیار #شنیدنی🔊
🔶هدف و هدفمندی
#هدف زندگی باید چیزی فراتر از خود #زندگی باشد؛ چون وقتی شما چیزی را به عنوان هدف زندگی انتخاب میکنید، یعنی زندگی، وسیله و ابزاری برای آن است. انسان باید زندگی را طوری انتخاب کند که وقتی این زندگی تمام شد، از آنچه که به دست آورده، خشنود و #خوشحال باشد.
۱۳۷۶/۱۱/۱۴- رهبر انقلاب
#نوجوان
#درس
#هدف
#زندگی
🔸مرکز مشاوره حوزه های علمیه🔸
🆔 @ejtehad_jame
💢این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشت، قطعا انقلابی است
🔹🔸پنج شاخص[انقلابی بودن] که اینها را شرح خواهم داد [عبارتند از]:
1️⃣ شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب؛
2️⃣ شاخص دوّم، هدفگیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها که آرمانهای انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آنها داشته باشیم
3️⃣ شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همهجانبهی کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهمتر از همه است- و استقلال امنیّتی
4️⃣ شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشهی دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشهی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد -عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است...
5️⃣ شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است. این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، همانطور که عرض کردیم، مختلف است.
۱۳۹۵/۰۳/۱۴
🆔 @ejtehad_jame
#شکر #تبلیغ #تلاش #انقلاب_اسلامی
💠 شکر نعمت معارف
🔻 این فصلي که نصيب شيعه شده، فصل ممتازي است. مشابه ندارد. اي کاش ميتوانستيم بيشر استفاده کنيم. اي کاش حس ميکرديم که چه دِيني نسبت به نسلهاي آينده داريم.
🔸 اي کاش حس ميکرديم این که ما اينجا راحت نشستهايم از معارف اهل بيت (عليهم السلام) ميگوييم و ميشنويم، در اروپا را نمی گویم بلکه در همین کشورهاي عربي همسايه، گاهي جوانانشان نشنيده اند و این معارف به گوششان نخورده است.
🔹 ما غرق نعمت معارف هستيم و بعضي تشنه معارف اهل بيت(علیهم السلام) هستند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @ejtehad_jame
✔️ من نصائح أستاذي الشمس [رحمه الله] و توجيهاته التربوية
لقد كان الأستاذ الراحل، سماحة آية الله المحقق، السيد حسين الشمس (أعلى الله درجته) عالماً ربانياً، فلم يكن يكتفي في تدريسه ببيان المطالب العلمية، بل كان إلى جانب ذلك يهتم كثيراً بالنصح و التوجيه و قد طلب منّي بعضُ الأعزّة أن أدوّنَ له شيئاً منها، فدوّنتُ له في هذه العجالة بعض ما أحتفظ به، راجياً أن أوفّقَ لتدوين البقية، لعلّها تكون نبراساً لطلبة العلوم الدينية و غيرهم.
◻ أخبرني السيد الأستاذ الميلاني (قدس سرّه) قال:
سمعتُ أستاذي المحقق النائيني (قدس سره) يقول: إن صلاة الليل إن لم تكن شرطاً للاجتهاد، فإنّها دخيلة فيه قطعاً.
◻ إنَّ أموال الناس عندهم هي أعزُّ ممتلكاتهم، فمَن أغمضَ عينه عنها و لم يمدّ يده إليهم، صارَ وجيهاً عندهم.
◻ إنَّ كثيراً مِنَّا يحترمُ الطفل المميّز أكثر من احترامهِ لربّهِ (تعالى شأنه)؛ إذ أنّه يتورعُ عن الإقدام على بعض الأفعال غير اللائقة إذا كان هنالك طفلٌ مميّزٌ ينظر إليه، بينما لا يتورع عنها بين يدي الله تعالى.
◻ الداعونَ أصناف، و أسوأهم صنفان: صنفٌ يُقدِّمُ الأسبابَ على مُسبِبها، فلا يدعو الله تعالى إلا إذا يئس من الأسباب و صِنفٌ يدعو الله تعالى على نحو الاختبار، فهو يدعوه ليرى أنه سيستجيب له أم لا؟
◻ إنَّ محاولة الإنسان لتهذيب نفسه كمالٌ لا يتصف به إلا القليل من الناس و أمّا تهذيب النفس فهو غاية الكمال التي لا يبلغها إلا الأوحدي.
◻ إنَّ الإنسان لا يمكن أن يصل إلى الكمال إلا بثلاثة أجنحة:
جناح الاعتقاد و جناح الأخلاق و جناح العمل، فمن لم يَكْمُل اعتقاده بالمبدأ و المعاد، لم يكن له ما يبعثه نحو تهذيب النفس من الرذائل و تزيينها بالفضائل، و مَن لم تكن نفسه مزينةً بالفضائل و معراةً عن الرذائل لم يمتنع عن فعل معصيةٍ أو ترك واجب.
◻ إنَّ الأمراض الروحية و الأخلاقية أشدُّ ضرراً على الإنسان من الأمراض الجسدية؛ إذ أنَّ هذه –مهما كانت– تنتهي بانتهاء حياة الإنسان، بينما تلك ترافقه في حياته البرزخية، و تواصل ملازمتها له في عالم القيامة.
◻ إنَّ تهذيب النفس هو منتهى الكمال و أشقّ و أفضل الأعمال و نظراً لجلالتهِ و عظمته فإنَّ القرآن الكريم في سورة الشمس بعد أن أقسمَ بتسعةِ أقسام عظيمة، عقّب على ذلك بقوله: {قد أفلحَ مَن زكَّاها و قد خابَ مَن دَسّاها}.
*أقول*: و إنّ هذه التوجيهات التي كان يتفضل بها سيدي الأستاذ لم تكن محض نصائح نظرية، بل كانت شأناً عملياً قد جسّده في حياته الحافلة بالعلم و العمل، و كم هي الخسارة كبيرة و فادحة برحيل أمثاله من العلماء الربانيين.
و ليس بيدنا إلا الرّضا و التّسليم لقضاء اللّه تعالى و أمره، و لا نقول إلّا: إنّا لله و إنّا إليه راجعون
@ejtehad_jame
🗓سالروز ۹دی و آغاز دهه بصیرت
🏳گرامیداشت اولین شهید فتنه۸۸
🏳شهیدبسیجی، حسینغلامکبیری
💠رهبرانقلاب:
‼️شهدای فتنه ۸۸، افضل شهدای انقلاب اسلامی هستند! سایت تسنیم ۹۴/۱۰/۹
‼️سلام خدا بر این فداکاران که در روز غربت فضیلتها و ارزشهای اسلامی برای دفاع از انقلاب اسلامی قد علم کردند و غریبانه جان دادند! ۷۱/۱۲/۲۱
‼️درس بزرگ شهیدان به ما اینستکه هر گاه لازم شود باید جان و همه آنچه برای ما عزیز است را سپر بلای ارزشهای اسلامی کنیم و با همه وجود از حاکمیت اسلام دفاع کنیم! ۷۰/۱۱/۱۷
🏳مزارشهید؛
🏴بهشتزهرا ق۵۵ ر۲۴ ش۳
*نقل از جهاد تبیینی
@gharar_a
🗓سالروز تجلی بصیرتامت
🏳وتجدیدبیعتامت باولایت
💠رهبرانقلاب
‼️اشتباه نکنید، بصیرت بمعنای آگاهی کتابی و روزنامهای نیست، بصیرت میدانی نیست که فقط قدرت تحلیل سیاسی بطلبد، بصیرت قدرت معنوی میطلبد! ۶۶/۳/۲
‼️اين بصيرت چگونه حاصل ميشود؟ بر اثر گذشتن از خود؛ همين يك كلمه آسان اما در عمل آنقدر مشكل كه اكثر انسانها در همين يك كلمه، درجا زدهاند! ۸۰/۸/۹
‼️صرف اینکه حق با ما باشد، ما پیش نمیرویم؛ حق همراه با ایستادگی. امیرالمؤمنین در جنگ صفین فرمود: «لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر». این پرچم را کسانی میتوانند بلند کنند که اولاً بصیرت داشته باشند، بفهمند قضیه چیست، هدف چیست؛ ثانیاً صبر داشته باشند. صبر یعنی استقامت! ۸۷/۵/۹
⬇️ *نقل از جهاد تبیینی
@gharar_a
🗓سالروز مغفول ولادت بابرکت
🏳مفسر، معلم و مبلغ قرآن کریم
🏳منصوب رهبری، مجاهدفرهنگی
🏳حجةالاسلام استادمحسن قرائتی
💠رهبرانقلاب
‼️خداوند آقای قرائتی عزیز ما را، که حقیقتاً جزو آن موجودهای با برکت جمهوری اسلامی هستند، حفظ کند. در قرآن، از قول حضرت عیسی(ع) است: «وجعلنی مبارکاً این ما کنتُ» واقعاً آقای قرایتی مصداق آیهاند و هر جا هستند، مایه برکتند. خداوند ایشان را برای ما، حفظ کند. ۷۱/۱۰/۷
‼️انصافا خدای متعال آقای «قرائتی» را مثل بولدوزر آفریده است. سرِ قضیه زکات، یکی گفت: «زکات را شما دنبال کن.» گفتم: «اگر میخواهید زکات زنده شود، بروید سراغ آقای قرائتی، تا مثل نماز، زکات را هم عَلَم کند، ایشان واقعاً یک روحانی فعال و خوبند. ۷۲/۳/۳۱
‼️لازم میدانم از همهی کسانیکه این راه اقامه نماز را دلسوزانه گشوده و پیموده و برای آینده آن برنامهریزی کردهاند صمیمانه سپاسگزاری کنم، بویژه از روحانی پرهیزگار و پارسا و پرانگیزه جناب حجةالاسلام قرائتی که حقاً در این کار بر گردن همه ما حقی بزرگ دارند. رحمت خدا و توجه حضرت بقیةالله را برای ایشان و همگان مسألت میکنم. ٨٠/۶/۱۵
📔کتابچه مبانی قرآنی بیانیه گام دوم رهبری بقلم استادقرائتی
*نقل از جهاد تبیینی
@gharar_a
🔰رهبر معظم انقلاب
🔸ما اگر #پیشرفت همهجانبه را به معنای تمدنسازی نوین اسلامی بگیریم، این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است.
🔸 #بخش_ابزاری عبارت است از همین ارزشهائی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بینالمللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری #تمدن است؛ وسیله است. ما در این بخش در کشور پیشرفت خوبی داشتهایم.
🔸بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان #سبک_زندگی است. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛
🔸میشود این بخش را به منزلهی #بخش_نرمافزاری_تمدن به حساب آورد؛ و آن بخش اول را، بخشهای #سخت_افزاری به حساب آورد. اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم، همهی پیشرفتهائی که در بخش اول کردیم، نمیتواند ما را #رستگار کند؛ نمیتواند به ما امنیت و آرامش روانی ببخشد؛
🔸 اینها به عهدهی کیست؟ به عهدهی نخبگان - نخبگان فکری، نخبگان سیاسی - به عهدهی شما، به عهدهی جوانها. نخبگان موظفند، #حوزه موظف است، دانشگاه موظف است، رسانهها موظفند، تریبوندارها موظفند؛ مدیران بسیاری از دستگاهها، بخصوص دستگاههائی که با فرهنگ و تربیت و تعلیم سروکار دارند، موظفند؛ کسانی که برای دانشگاهها یا برای مدارس برنامهریزی آموزشی میکنند، در این زمینه موظفند؛ کسانی که سرفصلهای آموزشی را برای کتابهای درسی تعیین میکنند، موظفند.
🔸 یک مقولهای در اینجا مطرح میشود و سر بر میآورد، به عنوان مقوله #فرهنگ_زندگی. باید ما به دنبال این باشیم که #فرهنگ_زندگی را تبیین کنیم، تدوین کنیم و به #شکل_مطلوب_اسلام تحقق ببخشیم.
🔸 دو سه نکته پیرامون ایجاد این وضعیت و الزاماتی که دنبال این فرهنگ رفتن برای ما ایجاد میکند، وجود دارد، که باید به اینها توجه کنیم.
1⃣نکتهی اول این است که رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است: #هدف_زندگی چیست؟ هر هدفی که ما برای زندگی معین کنیم، برای خودمان ترسیم کنیم، به طور طبیعی، متناسب با خود، یک #سبک_زندگی به ما پیشنهاد میشود. یک نقطه اصلی وجود دارد و آن، #ایمان است. یک هدفی را باید ترسیم کنیم - هدف زندگی را - به آن #ایمان پیدا کنیم. بدون #ایمان، پیشرفت در این بخشها امکانپذیر نیست؛ کارِ درست انجام نمیگیرد.
2⃣ نکته دومی در اینجا وجود دارد و آن این است که ما برای ساختن این بخش از #تمدن_نوین_اسلامی، بشدت باید از تقلید پرهیز کنیم؛ تقلید از آن کسانی که سعی دارند روشهای زندگی و سبک و سلوک زندگی را به ملتها تحمیل کنند. امروز مظهر کامل و تنها مظهر این زورگوئی و تحمیل، #تمدن_غربی است. #فرهنگ_غرب، یک فرهنگ مهاجم است. #فرهنگ_غرب، فرهنگ نابودکننده فرهنگهاست. شرط رسیدن به تمدن اسلامىِ نوین در درجهی اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود. ما متأسفانه در طول سالهای متمادی، یک چیزهائی را عادت کردهایم تقلید کنیم.
🔸 باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامىِ نوین بر دوش آنهاست؛ و یکی از حدود و ثغور این کار، مواجهه با تمدن غرب است، به صورتی که تقلید از آن انجام نگیرد.
🔸 انتظار داریم اهل فکر و اهل نظر در مراکزی که میتوانند و #اهلیت و #صلاحیت این کار را دارند، در این زمینهها کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند؛ بتوانیم پیش برویم. مراقب باشیم دچار #سطحیگری و #ظاهرگرائی نشویم، دچار #تحجر نشویم - این یک طرف قضیه است - دچار #سکولاریسم_پنهان هم نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، #سکولاریسم است؛ جدائی دین از زندگی است؛ آنچه که بر زبان جاری میشود، در برنامهریزیها و در عمل دخالتی ندارد. ادعا میکنیم، حرف میزنیم، شعار میدهیم؛ اما وقتی پای عمل به میان میآید، از آنچه که شعار دادیم، خبری نیست.
📚 بیانات در دیدار جوانان خراسان شمالی، سال ۹۱، با تلخیص
#تمدن_اسلامی
📌http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
📍ما بایستی این فکر را در حوزه ریشهدار کنیم؛
🔹متأسفانه هنوز در حوزهها کسانی هستند که خیال میکنند حوزه باید به کار خودش مشغول بشود، اهل #سیاست و اهل ادارهی کشور هم مشغول کار خودشان باشند؛ حداکثر اینکه با هم مخالفتی نداشته باشند! اما اینکه #دین در خدمت ادارهی #زندگی_مردم باشد و سیاست از دین تغذیه بکند، هنوز در بعضی از اذهان درست جا نیفتاده است. ما بایستی این فکر را در حوزه ریشهدار کنیم؛ به این شکل که هم #فقاهت را اینطور قرار بدهیم، و هم در عمل اینگونه باشیم. یعنی چه؟ یعنی استنباط فقهی، بر اساس #فقه_ادارهی_نظام باشد؛ نه فقه ادارهی فرد.
🔹فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به ادارهی یک کشور، ادارهی یک جامعه و ادارهی یک نظام باشد. شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر میکنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از ادارهی زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیهی ابوابی که وجود دارد. بایستی همهی اینها را به عنوان جزیی از مجموعهی ادارهی یک کشور استنباط بکنیم. این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد.
🔸رهبر معظم انقلاب - ۱۳۷۰/۰۶/۳۰
☑️http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
💬 تکلیفِ جدید منبریها
🔰 پیشرفتهای معنوی را بگویید و تحلیل کنید؛
حضور گسترده جوانان در راهپیمایی اربعین، اعتکاف، نماز جماعات دانشگاهها و جلسات ماه رمضان، نشان دهنده پیشرفت در زمینههای معنوی است. چرا این نکات مثبت و پیشرفتها را نبینیم؟ این حقایق باید دیده، تحلیل و گفته شوند بویژه از جانب کسانی که مخاطبان زیادی دارند. ۹۷/۶/۱۵
📌http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره رابطه جمهوریت و اسلامیت
رهبر معظم انقلاب همچون امام خمینی معتقدند جمهوری و اسلامی را نمیتوان از یکدیگر جدا کرد؛ به تعبیر آیتالله خامنهای، جمهوری اسلامی یا همان مردمسالاری دینی، یک حقیقت بسیط است نه مرکّب. ایشان در یکی از جلساتی که با اعضای مجلس خبرگان داشتند در تبیین منشـأ مردمسالاری نظام اسلامی و رعایت حقوق مردم ازجمله حقّ انتخاب آنها اظهار میدارند:
«در اسلام حقّالله رقیب حقّالنّاس نیست؛ نقطهى مقابل حقّالنّاس نیست. حقّ مردم، همهى حقوق مردم، ازجمله حقّ انتخاب که قطعاً براى مردم وجود دارد در امر حکومت، این ناشى است از حکم الهى. همهى حقوق مردم اعتبارش متّخذ است از حاکمیّت خداوند و آنچه که خداى متعال مقرّر فرموده است؛ لذا در قرآن کریم آنجایى که تجاوز و تعرّض به حقوق مردم است ـ مثل مسئلهى ربا که تعرّض به اموال مردم است ـ تعبیر شده است «فأذنوا بحربٍ من اللّه»این حرب الهى است. بااینکه این تجاوز به حقوق انسانها است امّا جنگ با خدا است. یا در آنجایى که فساد فىالارض است که «و یسعون فى الارض فساداً»این «یحاربون اللّه و رسوله»است، این حربِ الهى است؛ تعرّض به حقوق مردم است، امّا محاربهى با خدا است؛ چون حقوق مردم، آنچه که متعلّق به مردم است با همهى وسعتى که دارد، این تکلیف الهى است، حقّى است که خدا براى مردم معیّن کرده است، تکلیفى است که خدا براى کسانى که امور مردم را برعهده دارند، نسبت به مردم بر دوش آنها گذاشته است. لذا جمهورى اسلامى یک مُرکّب انضمامى نیست که ترکیبى باشد از چیزى به نام جمهورى و چیزى به نام اسلامى، تا یکى بگوید که من طرفدار جمهوریّتم بیشتر، یکى بگوید من طرفدار اسلامیّتم بیشتر؛ اینجورى نیست. اصلاً میتوان گفت مرکّب نیست، [بلکه] یک حقیقت است. آن جمهورىاى است، آن اتّکاء به آراء مردمى است که خدا آن را مقرّر کرده است، خدا موظّف کرده است ما را که در این زمینه رأى مردم را، انتخاب مردم را، ارادهى مردم را معتبر بشماریم. در نهجالبلاغه یکجایى امیرالمؤمنین(علیهالصّلاةوالسّلام) راجع به تضییع حقوق مردم صحبت میکنند، میفرمایند کسى که این کارها را بکند «کان حربا للّه»این محارب خدا است. جمهورى اسلامى یعنى آن نظام سیاسىاى که براى مردم، حق قائل است، با همهى این سعهاى که براى حقّ مردم وجود دارد و در همهى این قلمرو عظیم با اتّکاء به ارادهى خدا و تشریع الهى. بنابراین کسى اگر با اعتقاد به اسلام به حقّ مردم تعرّض کند، تجاوز کند، این منتظر عقوبت الهى باید باشد. مشکل ما در نظام جمهورى اسلامى فقط این نیست که مردم به ما بدبین میشوند یا از ما عقیدهشان برمیگردد، مشکل ما تکلیف شرعى هم هست ولو مردم نفهمند... اینجور نیست که تبلیغات را هم حالا سروصدایش را بالا کنیم، هیچکس هم نفهمد که اینجا تعرّض شد به حقوق مردم و پایمال شد حقّ مردم، قضیّه حل باشد، نخیر؛ مشکل ما، مشکل تکلیف شرعى هم هست، یعنى هرکسى در سرتاسر این پیکرهى عظیم حکومت ـ که حکومت، متمرکز و متجلّى نیست فقط در شخص رهبرى، همهى اجزاى حکومت، همه در این مردمسالارى دینى و وظایفى که از این ناحیه برعهدهى آنها است سهیمند؛ چه رئیسجمهور باشد، چه رئیس یک قوّه باشد، چه نمایندهى مجلس باشد، چه مسئولیّتى در هر گوشهاى داشته باشد ـ تکلیف همهى این عرض و طول وسیع این است که حقوق مردم را رعایت کنند للّه؛ این دو تا باهم همراهند، یکى هستند. حقّ مردم ناشى از حقّ الهى و تکلیف الهى است. این پایدارترین وسیله است و مستحکمترین وسیله است براى حفظ حقوق مردم.» (نقل از کتاب فتنه تغلب)
@ejtehad_jame
23-خودشناسی،تفسیر بدیعی از آیات محکم و متشابه و تأویل.amr
4.76M
23-تفسیری بدیع از بحث محکم و متشابه و تاویل در قرآن و روایات و اشعار عرفا و ارتباط آن با خودشناسی و علت اصلی مخالفت با مباحث فلسفی و عرفانی
*مهم و جذاب
#من کیستم
@avaymarefat
بسمه تعالی
▪️ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا.
🏴 شهادت دو سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را خدمت حضرت ولی عصر ارواحنافداه و مقام معظم رهبری و عموم مؤمنین، بخصوص برادران ایمانیمان در عراق، تسلیت عرض میکنیم.
▪️به روح والای این دو شهید گرامی صلوات و فاتحهای هدیه مینماییم.
@nasery_ir
❓طلبه شهیدمحمدحسین یوسف اللهی کیست که سردار سلیمانی وصیت کرد کنار او دفن شود؟
از هم رزمان شهید سلیمانی در دفاع مقدس که سال 1364 به شهادت رسید.
دو خاطره ازعارف بزرگوار شهید محمّدحسین یوسف الهی⬇️
🔹شهید یوسف الهی به من گفت:
در کنار اروند بمان و جذر و مدّ آب را که روی میله ثبت میشود بنویس
بعد خودش برای مأموریّت دیگری حرکت کرد. نیمه شب خوابم برد ( فقط ۲۵ دقیقه)
من برای این فاصلة زمانی، از پیش خودم عددهایی را نوشتم
وقتی شهید یوسف الهی آمد، بی مقدّمه به من خیره شد وگفت: شهادتت به تاخیر افتاد
با تعجّب به او را نگاه میکردم که گفت: چرا آن ۲۵ دقیقه را از پیش خودت نوشتی؟
اگر مینوشتی که خوابم برد، بهتر از دروغ نوشتن بود، در آن شب و در آنجا هیچ کس جز خدا همراه من نبود....
🔸با مجروح شدن پسرم محمّد حسین برای ملاقاتش به بیمارستان رفته بودم نمیدانستم درکدام اتاق هست.
درحال عبور ازسالن بودم که یک دفعه صدایم کرد: مادر! بیا اینجا، وارد اتاق شدم، دیدم به خاطر مجروح شدن هردو چشمش بسته است.
بعداز کمی صحبت گفتم:مادر! چطور مراباچشمان بسته مرا دیدی؟!
امّا هرچه اصرار کردم، بحث راعوض کرد...
📚نخل های سوخته
🆔 @ejtehad_jame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| مهمترین شؤون عاقبت به خیری در کلام سردار سپهبد شهید #حاج_قاسم_سلیمانی (ره)
💠 والله والله والله از مهمترین شؤون عاقبت به خیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این #حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد و در قیامت خواهیم دید مهمترین محور محاسبه این است.
#امام_خامنه_ای
#ولایت_پذیری
#بصیرت
#امام_شناسی
#مطیع_رهبری
#شفاعت
#قیامت
#محاسبه
🆔 @ejtehad_jame
❤️ توصیف یار در کلام ولایت
🔻 تبیین شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی در کلام رهبر
معظم انقلاب:
✅شجاعت در میدان جنگ که به دل معرکه میرفت.
✅تدبیر در عرصه نظامی و سیاست
✅اخلاص: کار فقط برای خدا
✅رعایت حدود الهی و شرعی در جنگاوری و میدان جنگ.
✅مراقبت از جان اطرافیان و سربازان و.... در حالیکه به دهان خطر میرفت.
✅انقلابی گری و ذوب در انقلاب
✅ همراه با پرهیز از جناح بازی
✅نقش اساسی در خنثی سازی توطئه دشمن در فلسطین، لبنان، عراق، سوریه
✅مجاهد شجاع، معنوی و برادر دلسوز و خوشبخت.
@ejtehad_jame
◽️برداشتی از #قرآن
🔹أعوذ باللّه السّميع العليم من الشّيطان الرجیم.
🔻استعاذه در کلام رهبر معظم انقلاب
◀️در واقع « #مرگ_بر_امریکا »یی که مردم ما میگویند، مثل همان «اعوذ باللَّه من الشّیطان الرّجیم» است که اول هر سورهی قرآن قبل از «بسماللَّهالرّحمنالرّحیم» گفته میشود.
◀️ #استعاذهی به خدا از شیطان رجیم برای چیست؟
برای این است که انسان مؤمن یک لحظه حضور شیطان را فراموش نکند؛ یک لحظه از یاد نبَرد که شیطان آمادهی حمله به او و انهدام حصار معنوی و ایمانىِ اوست.
◀️«مرگ بر امریکا» هم برای این است که ملت فراموش نکند سلطهگران جهانی منافع سرشاری که در این کشور داشتهاند و دست آنها کوتاه شده، از یاد نبردهاند. آنها همیشه دنبال این هستند که همان منافع را باز در داخل این کشور برای خودشان تأمین کنند و به قیمت نابودی استعداد جوانان و آیندهی این کشور، بر ثروت و علم و فناوری خود بیفزاید.
#سوره_حمد
#استعاذه
#مرگ_بر_آمریکا
🆔 @ejtehad_jame
#مرحوم_فیروزیان #علم #تبلیغ #آیت_الله_میرجهانی
💠 سرعت در جبران لغزش
🔻 علم اگر خشوع نياورد به چه کاري ميآيد؟! شما حسابش را بکنيد، يک وقت من دو تا درس بگويم و احساس کنم که ديگر يک فردی ممتاز هستم اين اول بيچارگي است.
🔸 مرحوم فيروزيان داماد آقا شيخ عباسعلي اصفهاني، در زمان مرحوم آیت الله کاشاني و مصدق در تهران بود و مدارس اسلامي را آن زمان پايهگذاري کردند. آقاي فيروزيان، آن زمان نیز دغدغه تبليغ و فرهنگ و... داشت و به سفارش آیت الله کاشاني، براي تبليغ و مبارزه با شيخيه به کرمان ميرود. طلبه ای مهذب، مبلغی با دغدغه بود.
🔸 روزی به حساب نمايندگي از آيت الله کاشاني، از استانداري و بعضي مسئولين شهر براي برخی کارهاي شهر می خواهند با ایشان مشورت کنند، می گوید بعد از جلسه ماشين استانداري آماده بود، راننده در را باز کرده بود که من سوار بشوم، يک نفر آمد گفت: آشيخ بيا برويم در اين خانه روضه ای برای ما بخوان!
🔹 گفت: ما با اين کلاس و با اين موقعيتي که الان دارد با ما مشورت ميشود که در شهر چه کسي را بگذارند، چه کسي نگذارند؟ با عتاب به طرف گفتم: من روضهخوان نيستم! می گفت: تا گفتم روضهخوان نيستم، يک حس بدي به من دست داد.
ادامه دارد...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
ادامه مطلب قبل...
🔻 تا اینکه جلسهاي بود آمدم صحبت کنم، ديدم که من ديگر فيروزيان قبلي نيستم و زبانم راحت نيست. کار نميکند. گفتم: شايد براي خستگي است! فرصتي گذشت، جلسهاي ديگر پيش آمد ديدم خير. نطق من ديگر گويا نميشود. مدتي بر اين منوال گذشت تا به نظرم آمد بودنِ من، فايده ندارد.
🔸 تصمیم گرفتم به مشهد بروم. با اتوبوس از کرمان به مشهد، شش روز راه بود ولي رفتم. خدا رحمت کند آیت الله ميرجهاني آن وقت مشهد بودند، يک مختصر علقهاي بين ما بود؛ رفتم در خانه آقاي ميرجهاني، گفتند: آقا داخل اتاق هستند، زمستان بود، رفتم در اتاق ديدم کرسي گذاشتند، آقاي ميرجهاني خوابيدهاند، ولي از صدایِ در گويا بلند شدند، تا مرا ديدند بالبداهه گفتند: «صبا از من بگو فيروزيان را / فراموش کردهای ديروزيان را» چه شده؟
🔹 گفتم: آقا من چنین گرفتاري پيدا کرده ام و براي ايشان گفتم. گفتند: برو به خدمت امام رضا و دستت را بگير به ضريح و عذرخواهي کن که گفته اي: «من روضهخوان نيستم!» و اين آيه را نیز کنار ضريح زياد بخوان که « رَبِّ اشْرَحْ لىِ صَدْرِى * وَ يَسِّرْ لىِ أَمْرِى * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانىِ. طه/۲۵-۲۷» می گوید: رفتم و انجام دادم و از حضرت عذرخواهي کردم و اين مشکل رفع شد.
ادامه دارد...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
ادامه مطلب قبل...
#شیخ_عباسعلی_اصفهانی
🔻 مرحوم فیروزیان می گفت: روزی به پدرخانمم آقا شيخ عباسعلي اصفهاني، گفتم: چنين مشکلي براي ما پيش آمد، آقا شيخ عباسعلي اصفهاني که از فحول آن دوره بود گفته بود من هم روزی مبتلا شدم اما نگذاشتم که به اين سختي بشود. آقاي فيروزيان گفته بود چطور؟
🔸 گفته بود روزی نزد مرحوم آيت الله کاشاني بودم، در مورد دو تا وزرا نظر مرا ميخواست. گفتم اجازه بدهيد، من چند روز ديگر به شما خبر ميدهم. وقتی از نزد ایشان خارج شدم يک پير زني آمد گفت: آشيخ بيا در اين امامزاده براي ما يک روضه بخوان. من هم در آن لحظه غرق تعيين وزير و اين حرفها بودم. به زن گفتم: برو خانم من روضهخوان نيستم!
🔹 ولي تا اين حرف از دهانم بيرون آمد، نگران شدم، رفتم گفتم خانم کجا بيايم؟ من روضهخوان هستم! گفت: اين امامزاده، ديدم عجب امامزاده ای آنجا بود حصيري داشت و اين همه من آمد و رفت داشتم از اينجا غافل بودم، آن خانم نشست و گفت: روضه حضرت رقيه ميخواهم براي من بخواني! روضه حضرت رقيه براي او خواندم، وقتي آمدم بيرون يک پنج ريالي کاغذي، به من داد، من هم پنج ريالي را بوسيدم و گذاشتم روي چشمم، ولي آن حس به من هم دست داد ولی رد شد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @avaymarefat
پناهیان: باید بیش از پیش در معرفی این کتابها تلاش کنیم.کتب ایشان کم نظیرند.
نویسنده این مجموعه کتب حجت الاسلام محمدیان هست که به زیبایی از پس بیان مطالب برآمده اند...
کتاب فاطمه از نگاه علی در 40بخش از زبان نزدیک ترین همراه دردانه رسول الله(ص) به بیان خصوصیات و رفتار ایشان می پردازد واقعا به این نویسنده آفرین باید گفت که ما را به حلاوت سخن شیوا و عمیق حضرت امیرالمومنین ما را میهمان گیرایی و نورانیت مادرمان می کند...
و شیعه چه خوشبخت است که چنین پدر و مادری دارد...
واقعا شیرین است از زبان علی علیه السلام دیدن حضرت صدیقه طاهره(س)
✅فاطمیه ای متفاوت با کتاب کم نظیر فاطمه از نگاه علی
✅حتما بخوانید و ترویج کنید
قیمت: 13هزار تومان با تخفیف 11هزار تومان
💠قابل تهیه از مرکز کتاب وارثین با قابلیت ارسال به تمام نقاط کشور با ارسال پیام به:
@BookMan (👈 کلیک کنید)
@ejtehad_jame