🔺ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان مبارک
✳️ @elmi_shiraz
🔴 شبهه
زیارت پیامبر-إِنَّکَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَآءَ إِذَا وَلَّوْاْ مُدْبِرِینَ (نمل، 80)
بى شک، نمى توانى دعوت خود را به گوش مردگان برسانى، ونمى توانى کران را آنگاه که روى برمى گردانند و پشت مى کنند، فراخوانى (و حقیقت را به آنان بفهمانى).
در تفسیر نمونه مى خوانیم: فرقه ى وهّابیون، آیه ى «انّک لاتسمع الموتى» را دستاویز تفکّرانحرافى خود قرار داده،واین شبهه رامطرح می کنندو مى گویند: پیامبر اکرم از دنیا رفته و هیچ سخنى را نمى شنود، بنابراین معنا ندارد که ما پیامبر را زیارت کنیم و خطاب به او مطالبى را بیان کنیم.🤔
✅پاسخ شبهه مذکور این است که آیه در مقام یک تشبیه اجمالى است؛ نظیر تشبیه قلب سنگدلان به سنگ در تأثیر ناپذیرى، «قلوبکم ... کالحجارة» نه این که قلب آنان در همه چیز مثل سنگ است؛ زیرا قرآن، حیات برزخى را درباره ى شهدا پذیرفته ونسبت به آن، روایاتى از شیعه و سنّى نقل شده است:
1. محمّدبن عبدالوهّاب در کتاب الهدیة السّنیه، ص 41، مى گوید: پیامبر بعد از وفاتش داراى حیات برزخى، برتر از حیات شهداست و سلام کسانى را که به او سلام مى دهند، مى شنود.
2. روایات فراوانى در کتب شیعه واهل سنّت، در این زمینه آمده است که پیامبر و امامان علیهم السلام سخن کسانى را که بر آنها از دور و نزدیک، سلام مى دهند مى شنوند و پاسخ مى دهند و حتّى اعمال مردم بر آنان عرضه مى شود. «2»
3. ما خود شاهد هزاران نمونه از توسلاتى هستیم که عین سخن و درخواست افراد متوسّل، لباس عمل پوشیده است.
4. در صحیح بخارى مى خوانیم: رسول خدا صلى الله علیه و آله با کفّار هلاک شده ى جنگ بدر گفتگو مى کرد و همین که مورد سؤال عمر قرار گرفت، فرمود: «والّذى نفس محّمد بیده ما انتم باسمَع» به خدایى که جانم در دست اوست، شما از آنان شنواتر نیستید.
5. حضرت على علیه السلام در پایان جنگ جمل فرمود: لاشه ى کعب بن سور را بنشانند، سپس به او که هلاک شده بود فرمود: واى بر تو که علم و دانش، تو را سودى نبخشید و شیطان تو را گمراه کرد و به دوزخ فرستاد! «4»
_________________
تفسیر نمونه، ج 15، ص 543
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث
دانشکده علوم قرآنی شیراز
#شبهه
@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی دانشگاه 🏢
دانشگاه امام صادق علیه السلام
#معرفی_دانشگاه
@elmi_shiraz
حکمت روز 🔷
امام علی(ع) :
يا كميل العلمُ خيرٌ من المال، العلمُ يَحرُسك و أنت تَحرُس المال. و المال تنقصُهُ النفقه، و العلم يَزكو على الانفاق، و صَنيعُ المال يَزول بزَواله.
اى كميل! دانش بهتر از مال است؛ زيرا دانش تو را حفظ مى كند، در حالى كه تو بايد مال را حفظ كنى، مال به خرج كردن، كاهش مى يابد، ولى دانش با صرف كردن افزوده مى شود، و آن كه ساخته مال است با زوال مال از بين مى رود.
#حکمت_روز
✳️ @elmi_shiraz
4_5825700671155865149.pdf
967.1K
📙 مقاله
موانع ظهور در روایات
👤 سيد عبدالرسول امام
#معرفی_مقاله
✳️ @elmi_shiraz
4_5978959917619348261.apk
7.99M
🔴نرم افزار اندروید نهاد
🔰جستجوی تمام کتابهای موجود در کتابخانه ها
📌نزدیکترین کتاب در ۳۰۰۰ کتابخانه کشور
#معرفی_نرم_افزار
@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 میلاد با سعادت منجی عالم بشریت
مهدی موعود (عج) مبارک باد
✳️ @elmi_shiraz
✳️معرفی کتاب
🌷روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی:
دوران اجباری کشف حجاب که در کشور صورت گرفت اکثر زنان ایرانی و مسلمان با این برنامه حکومت وقت مخالفت کردند و از حجاب و پوشش خود دست بر نداشتند حتی برخی از زنان در این مدت از خانه و محل خود بیرون نیامدند تا مبادا بی حجاب در مقابل مردان نامحرم ظاهر شوند دولت پهلوی نیروهای خود را بسیج کرده و ماموران کلانتری ها چادر ها از سر زنان با حجاب کشیده و بانوان مومنه را مورد اذیت و آزار قرار میدادند و از رانندگان تعهد گرفته بودند که زنان با حجاب را سوار نکنند و هر گونه خرید و فروش با خانم های محجبه ممنوع شده بود.
📚گزیده ای از کتاب روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی خودشناسی و خداشناسی است چنانچه پیامبر اکرم فرموده است( هر کس خودش را شناخت خدای خود را میشناسد ) و هر کس خود را شناخت مرتبه و مقام خود را نیز می شناسد و توقعات بیجا نمینماید و حضرت امیر (ع) فرموده ( من سئل فوق قدره استحق الحرمان ) یعنی هر کس سوال کند بالاتر از قدر خود مستحق محروم شدن است . پس عاقل هرگز در پی آرزو به آنچه در دسترس او نیست نمیگردد و خود را در طلب آن رنج نمیدهد .
#معرفی_کتاب
#بانو_مجتهده_امین
✳️@elmi_shiraz
❇️ترفند اندروید❇️
✅هر جایی توی گوشی بودید زوم کنید !!!!
🔰با این قابلیت که به درد اونایی میخوره که چشماشون ضعیفه میتونید در هر نقطه ای از گوشی بودین که نمیتونستین نوشته ها رو بخونید به راحتی زوم کنید.
◀️برای این کار
1⃣ وارد قسمت تنظیمات بشید
2⃣دنبال قابلیت دسترسی بگردین
(در این قسمت ویژگی های پیشرفته ای برای افراد نابینا و نا شنوا وجود دارد)
3⃣وارد قسمت پیشرفت با قابلیت دید بشین
4⃣وارد قسمت بزرگنمایی بشید و روشنش کنید
🔴روش بزرگنمایی هم به این صورته که هر جایی میخواستین بزرگنمایی بشه سه بار ضربه بزنید و بعدش با دو انگشت میتونید صفحه رو بزرگ و کوچیک کنید و با بلند کردن انگشت از روی صفحه از حال زوم خارج بشید
🔴برای پیدا کردن این تنظیم میتونید بزرگنمایی یا magnification رو در قسمت جستجو تنظیمات سرچ کنید
#ترفند
@elmi_shiraz
🔸کارگاه مطالعه|روزخوانی 📖
🔹روزخوانی چیست و چرا مهم است؟🤔
و چرا از آن به عنوان مهمترین قسمت یک برنامه یاد می شود؟ روزخوانی دیگه چیه؟ چه عیبی داره به جای امروز، فردا درس بخونیم؟ اگه روزخوانی کنیم مطالب زودتر فراموش نمی شن؟
🔹 کلیات برخلاف کاری که خیلی از شما تا الان انجام میدادید و با چند روز تاخیر سراغ خوندن مطالبی می رفتید که استاد درس داده بود، روزخوانی یعنی مطالعه ی هر چیزی که صبح یا عصر تدریس شده، همون روز تموم بشه و مطلبی باقی نمونه که بعد از یکی دو روز هنوز خونده نشده باشه. با روزخوانی، مطالب زودتر از قبل به حافظه ی بلندمدت منتقل میشن و دیگه لازم نیست کلی وقت رو صرف یادآوری مطالبی بکنید که فراموش کردید. به همین راحتی از تکرارهای غیر ضروری جلوگیری می کنید و چون مطالب رو بدون وقفه یاد می گیرید و می تونید وقتتون رو به جای روخونی و فهمیدن کلی مطالب، به تست زنی اختصاص بدید تا سر کلاس با تمرکز بیشتری درس رو دنبال کنید و موقعی که سر کلاس فعال باشید، کار چندان سختی برای فهمیدن مطالب تو خونه ندارید.
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث
دانشکده علوم قرآنی شیراز
#کارگاه_مطالعه
@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تهیه و توزیع ۱۱۵۱ پرس عدس پلو میان نیازمندان توسط گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز، به مناسبت ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
💥ان شاءالله فعالیت بعدی بزودی اطلاع رسانی خواهد شد.
#بهمددالهیباهممیتوانیم
📍گروه جهادی شهید کمیل صفری تبار
#جهاد_ادامه_دارد
#تعامل_با_کانونهای_دانشکده
✳️ @elmi_shiraz
شبهه|مذاهب اسلامی
علت اینکه شیعیان سجده بر مهر می کنند، چیست؟🤔
🔸مهر همان خاک است که به صورت تراکم درآمده است. سجده بر خاک امری معمول از زمان پیامبر(ص) بوده است و سجده بر خاک مخصوص یعنی بر تربت سیدالشهدا(ع) مورد عمل و تأکید امامان معصوم و برخی از صحابه پاک رسول خدا(ص) بوده است.
🔸از اهل سنت و شیعه روایات فراوانی داریم که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای سجده، پیشانی را بر خاک میگذاشتند،(عرفانیان یزدی خراسانی، غلامرضا، الوضوء و السجود فی الکتاب و السنة، قم، حوزه علمیه، اول،1372 ش، ص 57 ) و میفرمودند؛ خداوند به من چند چیز عطا فرمودند که به انبیاء گذشته نداده بودند؛ از جملة آنها، خداوند زمین را برای من سجدهگاه و پاک کننده قرار داده است، پس هر فردی از امت من در هر کجا باشند، وقت نماز که شد، همانجا به نماز بایستد. (عطائی اصفهانی، م . ع، مهر نماز، اختراع شیعه یا انکار اهل سنت، قم، انتشارات حضرتعباس ـ سلام الله علیها ـ ، دوم، 1382، ص 25 ).
🔸به تبعیت از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ مسلمانان نیز بر خاک سجده میکردند، برای نمونه، حدیث ازاهل سنت است که رفتار دائمی خلیفه اول ابوبکر این بود که بر زمین نماز میخواند، اگر بر روی فرش میایستاد، پیشانی را بر خاک میگذاشت.(الهندی، علامه علاء الدین المتقی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الاقوال والافعال، بیروت، مؤسسة الرساله، سال 1409 ق، ج 8، ص 128)، خلیفة دوم، عمر، سجده را به معنای گذاشتن پیشانی و صورت بر روی زمین تعبیر میکرد و بر روی زمین سجده مینمود (عطائی اصفهانی، ص 52 ). خلیفة سوم، عثمان، بر روی زمین سجده میکرد. (همان، ص55). ابن مسعود، نماز نخواند مگر بر روی زمین.(عرفانیان، ص 57)
🔸روایات در این زمینه درکتاب های معتبر اهل سنت آن قدر زیاد است که عبد الوهاب شافعی میگوید: من درکتابهای معتبر اهل سنت (صحاح، مسانید، سنن) یک روایت قابل استناد که صریحاً جواز سجده را برروی فرش و لباس داشته باشد نیافتهام، بلکه عدم جواز بر اینها را یافتهام. (همان، ص 46) پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ دیدند، کسی بر روی فرش نماز میخواند (بر روی فرش سجده میکرد) فرمودند: خداوند این عمل را قبیح میداند و آن فرش را کنار زدند.(الهندی، ص 127)، نیز آمده است ابوبکر؛ کسی را که بر روی پارچهای نمازمیخواند، نهی کردند. (عطائی اصفهانی، ص 51 ).
🔵تاریخچه استفاده از مهر:
🔹مهر در لغت به معنای، نشان، امضاء، اثر انگشت، ختم نمودن، وسیلهای فلز، سنگی، پلاستیکی و ... که برای گذاشتن اثر به کار میرود؛ آمده است.
🔹مهر نماز که برگرفته از معنای لغوی آن است، و به معنای علامت و نشانه و نموداری از زمین (خاک پاک به هم چسبیده، سنگ صاف، گل پاک و خشک شده) است که به شکلهای مکعب مربع، مستطیل، دائره، چند ضلعی و اکثراً از تربت کربلای امام حسین ـ علیه السّلام ـساخته میشود.(دهخدا، علی اکبر، لغتنامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، جلد (مو ـ موفق) ص 189).
فرزند عمر، خلیفة دوم میگوید: در یک شب بارانی برای نماز صبح به مسجد رفتیم، یک نفر که درمسیرش سنگ ریزه بوده، سنگ مناسبی را برای نماز برداشت، پارچهای را پهن کرده و سنگ را بر روی آن گذاشت و نماز میخواند، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ ایشان را دیدند و فرمودند: چه کار قشنگ و خوبی است. (عطائی اصفهانی، ص 38 و 39) میگویند این اولین سجاده و مهر در اسلام است.
🔹حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ با خاک تسبیح درست کرده و با آن ذکر میگفتند، تا اینکه در سال دوم هجری در جنگ احد، عموی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ حضرت حمزه ـسلام الله علیه ـ شهید شدند و ملقب به سید الشهداء گردیدند، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای نشان دادن عظمت این شهید، از خاک قبرشان برداشته و با خود به مدینه آوردند؛ حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ نیز از خاک قبر حضرت حمزه ـ سلام الله علیه ـ برداشته و با آن تسبیح برای ذکر و مهر برای نماز خواندن ساخت، اهل مدینه به تبعیت از ایشان مهر ساخته و با آن نماز میخواندند. (عرفانیان، ص 67 ـ 64 ) این سنت بین مسلمانان وجود داشت، هنگامی که به مسافرتی میرفتند، از خاک مدینه برای خود مهری میساختند و میبردند تا با آن نماز بخوانند. (عطائی اصفهانی، صص 69 ـ67) تا اینکه در سال 61 ق امام حسین ـ علیه السّلام ـ در کربلا به شهادت رسیدند. امام سجاد ـ علیهالسّلام ـ از خاک کربلا تسبیح درست کردند و با آن ذکر میگفتند و مهر ساختند و با آن نماز میخواندند، ائمه بعد ـ علیهم السّلام ـ هم از ایشان تبعیت نمودند و شیعیان به تبعیت از ائمه خود از مهر کربلا استفاده میکردند که کم کم به شعار و سنت شیعیان تبدیل شد. (عرفانیان، ص 66 ـ 46)
امام صادق(ع) دستمال زردی داشت که در آن تربت حضرت سید الشهداء(ع) بود وقت نماز که می شد همان تربت را موضع سجودش می ریخت و بر آن سجده می کرد و می فرمودند سجده بر تربت ا
امام حسین(ع) حجابهای هفتگانه را کنار می زند و ایشان جز به تربت سید الشهداء علیه السلام سجده نمی کرد. (منتخب التواریخ ص 298، بحار الانوار ج 83 ص 153 و 334، بحارالانوار ج 82 ص 158 حدیث 25)
مهر خاک مدینه و کربلا در بین شیعیان رایج بود، ولی کم کم آن را به خاک قبر ائمه دیگر ـ علیهم السّلام ـ سرایت دادند تا برای نماز به خاک پاک به راحتی دسترسی داشته باشند.
🔹پس در نتیجه: استفاده از مهر و خاک از زمان خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده است و آن حضرت و امیرالمومنین و فاطمه زهرا علیهم السلام و نیز صحابه راستین آنحضرت از آن استفاده می کرده اند ولی متاسفانه به علت تحریفات فراوان اهل سنت این روش پیامبر هم مانند بسیاری دیگر از سنتهای او تحریف شده است و تنها شیعیان هستند که پایبند به این سنتها باقی مانده اند.
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث
دانشکده علوم قرآنی شیراز
#شبهه
@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی دانشگاه 🏢
دانشگاه مفید «استان قم»
#معرفی_دانشگاه
@elmi_shiraz
💐با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمامی دانشجویان عزیز و اساتید محترم اعلام میداریم که:
با توجه به #هشتگ های درج شده در زیر مطالب در هر قسمت شما می توانید با جستجو یا کلیک بر روی هشتگ مورد نظر خود به مطلب مورد نظر دسترسی یابید:
#حدیث_روز
#آیه_روز
#حکمت_روز
#معرفی_مقاله
#معرفی_نرم_افزار
#معرفی_سایت
#معرفی_کتاب
#ترفند
#کارگاه_مطالعه
#شبهه
#معرفی_دانشگاه
#معرفی_دانشگاه_های_خارجی_و_مراکز_علمی_پژوهشی
#معرفی_دانشگاه_های_کشور
#عصرمجازی
#فصل_امتحانات
#تجربه_نگاشت
#خلاقیت
#آموزش_مقاله
#آموزش_پایان_نامه
#محرم
#مناسبت
#راهنما
#تحصیلات
#هشتگ_ها
✳️@elmi_shiraz
امام حسن مجتبی(ع) :
دانش خود را به مردم بیاموز و از دانش دیگران بهره بگیر زیرا با این کار هم دانش خودت را محکم و استوار کرده ای
و هم آنچه را نمی دانسته ای آموخته ای.
بحار الانوار ، جلد ۷۵ ، صفحه ۱۱
#حدیث_روز
✳️ @elmi_shiraz
4_5888900530800952285.pdf
275.9K
📕مقاله
چرا امام سجاد علیه السلام حج را برتر از جهاد می داند ؟
👤مولف
احمد عابدینی
#معرفی_مقاله
✳️ @elmi_shiraz
✳️معرفی سایت🔰
📌 پایگاه مرکز اطلاعات علمی #جهاد_دانشگاهی SID
🔹این پایگاه دارای امکان دانلود #رایگان متن بیش از ۳۰۰ هزار مقاله می باشد.
👇
🌐https://www.sid.ir/
#sid
#معرفی_سایت
✳️@elmi_shiraz
❇معرفی کتاب
النفحات الرحمانیة، کتابی است در موضوع واردات قلبی و خاطراتی که مؤلف در سلوک الی الله به واسطه فیض حق در مییابد و به پیروی از یکی از آیات شریفه قرآن به چهار مطلب اشاره نموده است:
مطلب اول: اطاعت از قول خدای تعالی: «و امّا بنعمةِ رَبَکَ فَحَدِث». ولیکن به نعمت پروردگارت سخن گو.
مطلب دوم: اعلام افزونی نعمت از جانب خدا بر بنده مشروط به شکرگزاری به درگه احدیت؛ چرا که اظهار فضل خدا و رحمتش نوعی تشکر است «لَئِن شَکَرتُم أزیدَنّکُم.
مطلب سوم: اعلام آیه شریفه «وَ لا تیأسوا مِن رَوحِ اللهِ إنّهُ لا یَیاسُ مِن رَوحِ اللهِ إلا القَومُ الکافرون» مبنی بر بیدار باش مردم در مضاجع جهل و غفلت آن هم به بهانه عدم توانایی بر معرفت و شناخت خدای قادر و متعال ...
مطلب چهارم: تشویق مردم به عبادت خداوند و حریص بودن بر طلب نیکیها با توجه به آیه «وَ أن لیسَ لِلانسانِ إا ما سَعی»
همان گونه که از عنوان این کتاب برمی آید یک سلسله نفحات رحمانی و فیوضات سبحانی بر قلب این عالم ربانی وارد شده است.
#معرفی_کتاب
#بانو_مجتهده_امین
https://www.gisoom.com/book/1643962/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C%D9%87/?amp
✳@elmi_shiraz
✅ تنظیمات ذخیره خودکار فایل Word برای جلوگیری از دست دادن فایل در زمان هنگ و خاموشی ناگهانی و...
📌 مسیر:
Word Options > Save
#ترفند
@elmi_shiraz
🔺کارگاه آموزش مقاله نویسی🔻
🔰انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خوی، سلسله جلسات آموزش مقاله نویسی را با تدریس جناب آقای دکتر "عسگر بابازاده اقدم" در پنج جلسه برگزار می نماید
💢هزینه ثبت نام : ۳۰۰۰۰ تومان
🔅مهلت ثبت نام : تا یکشنبه تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۲
🌀علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهند.
@Ghazi0817
⏰ زمان و نحوه دقیق برگزاری کارگاه به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید .
@S_F_U_Q_khoy
@elmi_shiraz
کارگاه مطالعه | سؤالگذاری (Question. Q)
📚
پس از آشنایی نسبی با موضوع مورد مطالعه، در مرحله دوم، سؤالاتی را که در رابطه با آن موضوع، به ذهنتان میرسد، یادداشت کنید. آشنایی با موضوع در مرحلة اول، قطعاً شما را کنجکاو کرده است که اطلاعاتی بیشتر راجع به آن کسب کنید. به عنوان مثال، اگر کتاب مورد مطالعه شما درباره زندگی ابنسینا باشد، آنگاه ممکن است دلتان بخواهد بدانید که اسم اصلی بوعلیسینا چه بوده است؟ نام پدرش چه بوده؟ زادگاه او در کجا بوده، چند سال زندگی کرده، چه کتابهایی نوشته است و... این قبیل سؤالها مانند سؤالهای یک طفل کنجکاوست که هیچچیز نمیداند اما مرتب میپرسد و از طریق پرسشهای خود مرتب میآموزد.
اغلب دانشآموزان و دانشجویان، تنها با سؤال پس از مطالعه آشنا هستند. هنگامی که مطلب را خوب مطالعه کردهاند، سؤالهای کتاب و یا معلم را پاسخ میدهند و خود را امتحان میکنند.
اما مرحلة سؤالگذاری در حالی است که شما هنوز مطلب را نخواندهاید و تنها میدانید موضوع آن چیست و در چه مورد است.
چنین سؤالهایی با این هدف مطرح میشود که حس کنجکاوی شما را تحریک نموده موجب میشوند که در مرحلة بعد که قصد مطالعه متن اصلی کتاب را دارید به دنبال پاسخ سؤالهایتان باشید و از این طریق به هنگام مطالعه، تمرکز حواس بهتری داشته باشید.
بنابراین، در مرحلة دوم حداقل ۵ سؤال در رابطه با موضوع بنویسید (پاسخ این سؤالها ممکن است در کتاب باشد یا نباشد. این مهم نیست. مهم آن است که شما به دنبال پاسخ باشید). این سؤالها، ممکن است سؤالهایی باشند که از کنجکاوی شما سرچشمه گرفته یا با توجه به عناوین کتاب و پرسشهای آن انتخاب شدهاند.
نکته: دو مرحلة اول و دوم، با هدف آشنایی با مطلب و ایجاد کنجکاوی علاقه و تمرکز حواس در مطالعهکننده انجام میشوند.
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث
دانشکده علوم قرآنی شیراز
#کارگاه_مطالعه
@elmi_shiraz
🔵 شبهه| قرآن
مگر در روز قیامت، ائمه و پیشوایان بعضی را شفاعت نمیکنند، پس چرا قرآن در آیة 48 سورة بقره میفرماید: و حذر کنید از روزی که کسی به جای دیگری مجازات نبیند و هیچ شفاعت از کسی پذیرفته نشود و فدا و عوض قبول نکنند. فدا و عوض یعنی چه؟🤔
✅- پاسخ
خداوند متعال میفرماید: «و اتقوا یوماً لا تجزی نفس عن نفس شیئاً و لا یقبل منها شفاعة و لا یؤخذ منها عدل و لا هم ینصرون»؛ بترسید از آن روزی که کسی به جای دیگری مجازات نمیشود! و نه شفاعت پذیرفته میشود و نه غرامت و بدل قبول خواهد شد و نه یاری میشوند(سوره بقره/48).
🔹این آیه خط بطلانی است بر اندیشهها و اعتقادهای باطل یهود؛ چراکه آنها معتقد بودند چون نیاکان و اجدادشان، پیامبران خدا بودهاند، بنابراین آنها را نیز شفاعت خواهند کرد و یا گمان میکردند که در آخرت برای آمرزش گناهان از فدیه و بدل استفاده میشود، چنانچه در این دنیا معمول است، که برای نجات مجرمان از مجازات، از راههای گوناگونی وارد میشوند؛ گاه یک نفر جریمة دیگری را پرداخت میکند تا مجرم رهایی یابد، اگر این معنا ممکن نشد متوسل به شفاعت میگردد و اشخاص را بر میانگیزد که از او شفاعت کنند. اگر این هم نشد، سعی میکنند که با پرداختن غرامت (رشوه) خود را آزاد سازند، و اگر دسترسی به این کار هم نداشتند از دوستان و یاران کمک میگیرند تا از او دفاع کنند و از چنگال مجازات رهائی یابند.
🔹میتوان گفت: قرآن کریم بهطور عموم، اصول حاکم بر مجازات ها را در قیامت به کلی از این امور جدا میداند و میفرماید: هیچ یک از این امور در آنجا به کار نمیآید، تنها راه نجات، پناه بردن به ایمان و تقوی و استمداد از لطف پروردگار است.
قرآن و مسأله شفاعت
🔹مسألة شفاعت با آنچه که در دنیا مرسوم به «پارتی بازی» و «روابط به جای ضوابط» معروف شده است، کاملاً متفاوت است، زیرا این گونه شفاعت ها در افکار عمومی، از نوع شفاعت منفی است که نه تنها مجرم را از جرم باز نمیدارد، بلکه او را تشویق به جرائم و گناهان دیگر نیز میکند، ولی آنچه که بهطور صحیح در مکتب اسلام به عنوان شفاعت مطرح است، یک ابزار عالی تربیتی و وسیلة اصلاح افراد گناهکار و آلوده، همراه با بیداری و آگاهی است که شخص شفاعت شونده با توجّه به سوابق بد خود، باید با ارتباط با شفیع در صدد اصلاح خود برآید و درون خود را متغیر و متحول نماید. حال که این مسأله روشن شد، به بررسی آیات شفاعت در قرآن کریم میپردازیم.
آیاتی که در این زمینه وجود دارند در حقیقت به چند دسته تقسیم میشوند:
🔸الف- آیاتی که بهطور کلی، شفاعت را نفی میکنند، مانند: «انفقوا مما رزقناکم من قبل أن یأتی یوم لا بیع فیه و لا خلّة و لا شفاعة»؛ از آنچه به شما روزی دادیم انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن، نه خرید و فروش است، نه دوستی و نه شفاعت(بقره/254). و نیز مانند آیة مورد پرسش.
🔸ب- آیاتی که شفاعت را تنها برای خدا ثابت میکنند و شفیع را تنها خدا معرفی میکنند، مانند: «و ما لکم من دونه من ولی و لا شفیع»؛ غیر از خداوند، هیچ ولی و شفیعی نیست(سجده/4) و نیز مانند: قل لله الشفاعة جمیعا، همة شفاعتها مخصوص خداست(زمر/44).
🔸ج- آیاتی که شفاعت را برای دیگران ثابت میکند، امّا با اذن و فرمان خداوند: «من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه»؛ کیست که در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند(سوره بقره/255)، یا مانند: «و لا تنفع الشفاعة عنده الا لمن اذن له»؛ شفاعت جز برای کسانی که خدا اجازه دهد سودی ندارد (سبأ/23).
علت اینکه خداوند در آغاز شفاعت را نفی نموده، سپس برای بعضی ثابت کرده، این است که بهطور کلی شیوة قرآن، این است که ابتدا، هر نوع کمالی را از غیر خدا نفی میکند، سپس آنرا برای خدا بهعنوان یک امر ذاتی و استقلالی و سپس برای غیر خدا، به عنوان کسی که از طرف او اجازه دارد، اثبات میکند، و در حقیقت میفهماند که غیر خداوند، کمالاتی را که دارند از خودشان نیست و خداوند به آنها عطا فرموده است.
🔹بنابراین، آیة مورد بحث از نظر محتوایی، رد اندیشههای باطل یهود و دنیا پرستان است که برا رهایی مجرم، متوسل به روابط و دوست و شفیعهای باطل میشوند، ولی از نظر اعتقادی، نفی شفاعت نمیکند، بلکه با ضمیمة آیات دیگر روشن میشود که شفاعت غیر صحیح مانند شفاعت های دنیایی را مردود میداند، ولی شفاعت خداوند و کسانی که از طرف پروردگار اجازه دارند، مانند پیامبر و ائمه مطلوب بوده و با هدف خداوند در تربیت انسان، سازگار است.
انجمن علوم قران و حدیث
دانشکده علوم قرانی شیراز
#شبهه
@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی دانشگاه 🏢
دانشکده الهیات ومعارف اسلامی
(دانشگاه شهید چمران اهواز)
#معرفی_دانشگاه
@elmi_shiraz