eitaa logo
مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
1.7هزار دنبال‌کننده
867 عکس
28 ویدیو
1 فایل
مرکز فعالیت های معرفتی مؤسسه امام هادی علیه السلام تلفن: ۰۲۵-۳۷۷۲۵۲۲۵-۷ ارتباط مجازی: @ehadi_admin کانال آپارات: www.aparat.com/emamhadi_qom
مشاهده در ایتا
دانلود
37.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ده شب در محضر الکافی🔰 ۱۱ تا ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲ گروه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام @emamhadi_qom
🔰 سی و ششمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام» ▫️بایسته های تفسیر روائی 🎙 حجت الاسلام والمسلمین امین حسین پوری 📌۳ جلسه ؛ پنج شنبه ها از ۱۶ آذر ماه الی ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲    🕰 ساعت ۱۰ صبح مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲ معرفی استاد:لینک معرفی دوره:لینک 👇👇 لینک ثبت نام 👇👇 https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 👇 راه های ارتباطی  👇 02537725225-7 @emamhadi_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋خلاصه ای از مباحث مطرح شده در شب اول دوره تخصصی "ده شب در محضر الکافی " 🎙حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت 📍استاد حیدری فطرت در این جلسه ابتدا توضیحاتی پیرامون جایگاه و شخصیت شیخ کلینی بیان کردند.  📍شیخ طوسی در کتاب فهرست، کلینی را ثقه عارف بالاخبار و در رجال او را با تعبیر جلیل القدر ستوده است. 📍مرحوم نجاشی تعبیر بالاتری دارد: 👈شيخ أصحابنا في وقته بالريّ، و وجههم. 👈و كان أوثق النّاس في الحديث و أثبتهم. 📍علامه مجلسی نیز از شیخ کلینی و کتاب کافی با عظمت خاصی یاد میکند: الشيخ الصدوق، ثقة الإسلام، مقبول طوائف الأنام، ممدوح الخاص والعام، محمّد بن يعقوب الكليني، حشره اللّه مع الأئمّة الكرام؛ لأنّه كان أضبط الاصول وأجمعها، وأحسن مؤلّفات الفرقة الناجية وأعظمها 📍درباره نامگذاری کتاب کافی به نظر میرسد این نامگذاری توسط خود شیخ کلینی انجام نشده است اما در آثار شاگرد شیخ کلینی، ابو غالب زراری و بعد از او شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن غضایری و شیخ طوسی همین نام را برای کتاب استفاده کردند اما در مقابل نجاشی با تعبیر یسمی بالکافی از آن یاد میکند.   📍اولین بار شهید ثانی از کافی شریف در کنار فقیه و تهذیبین، با تعبیر کتب اربعه یاد کردند. 📍درباره شخصیت شیح کلینی و جایگاه او نیز تعابیر ویژه ای به کار رفته است.  📍استاد حیدری فطرت پس از بیان این مقدمات موضوع بحث خویش را اعتبار و حجیت کافی در گذر زمان دانستند که هدف از آن ترسیم جایگاه کافی در طول زمان است.  📍کتاب کافی در اوایل قرن چهارم تالیف شده است و به گزارش نجاشی 20 سال تالیف آن به طول انجامیده است. 👌برخی از همین نکته در بحث اعتبار کتاب استفاده می کنند.   📍کافی شریف پس از تالیف مورد توجه راویان قرار گرفته است به طوریکه شیخ صدوق در فقیه، شیخ طوسی در مشیخه و نجاشی بیش از ده راوی را در مسیر انتقال این کتاب نام میبرند که در نوع خود منحصر به فرد بوده و نشانگر توجه زیاد به این کتاب از زمان تالیف آن است.   📍شیخ صدوق در مقدمه کتاب فقیه از کافی به عنوان یکی از منابع خود و از کتب مشهوری که به محتوای آن عمل میشود نام برده و روایات زیادی را از آن نقل میکند. 📍شیخ طوسی هم در تهذیب تنها 1500 روایت را به صورت مستقیم از محمد بن یعقوب کلینی نقل میکند. 👌این موارد نشانگر بهره های فراوان میراث حدیثی از کافی است.  📍در قرن هفتم با به وجود آمدن نظام اعتبار سنجی تازه تاسیس حله که مبنای آن سند است، کتاب کافی با دیگر کتب حدیثی در یک جایگاه مساوی قرار میگیرد. 👈در این دوران علامه حلی اولین نگاه های تردید آمیز به کافی را در خلاصه الاقوال و منتهی المذهب که در اواخر قرن هفتم نگاشته شده است، روا میدارد.  👈👈بعد از این دوران، اخباری گری ظهور پیدا کرد. 👈👈👈اخباری گری که در حقیقت واکنش به مکتب حله بود از اعتبار کتب اربعه و گاهی از اعتبار کتب مشهوره سخن میگفتند. ادامه👇 @emamhadi_qom
📍مشهور است که دوران اخباری گری با وحید بهبهانی به پایان میرسد و چنین پنداشته میشود که وحید بهبهانی در ادامه مکتب حله قرار دارد درحالیکه مطالعه آثار او نشان میدهد که ایشان هر دو تفکر را تعدیل کرده است و کارهای رجالی او با مکتب حله تطابق ندارد. ✔️پژوهشگران رجالی همچنان معتقدند که کارهای او نوعا خوب است و تعلیقه ایشان بر منهج المقال فوق العاده است.  ✔️✔️برای نمونه وجید بهبهانی در بررسی سندی یک روایت گوید: هذه الرواية لا تقصر عن الصحيح لو لم يكن أقوى منها لوجودها في الكتب المعتبرة عن الكليني و الصدوق و الشيخ مع أنّ الكليني و الصدوق قالا في أوّل كتابيهما ما قالا. 📍بعد از وحید بهبهانی محدث نوری در خاتمه مستدرک کامل ترین دفاع را از کافی انجام میدهد دارد. 👌محدث نوری با تمسک به دلایلی چون: ▪️مدح کلینی، ▫️عرضه کتاب بر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یا سفرای ایشان، ▪️اوثقیت و اثبتیت کلینی، ▫️و مهمتر از همه تمسک به مقدمه کتاب سعی در اثبات حجیت احادیث کافی دارد و در پایان به شبهات مطرح پاسخ میدهد. 👌👌مطالب محدث نوری محور گفتگوهای اندیشمندان بعد از او در اثبات و یا نفی حجیت همه روایات کافی است.   👌👌👌در همین دوران، مرحوم محقق همدانی نیز چنین مشی کرده و مینویسد: لأنّ اعتماد المشايخ المتقدّمين على النقل عنهم و أخذ الأخبار منهم و التلمّذ عليهم يزيد على قولهم في كتب الرجال: فلانّ ثقة .....ليس المدار عندنا في جواز العمل بالرواية على اتّصافها بالصحّة المصطلحة، و إلّا فلا يكاد يوجد خبر يمكننا إثبات عدالة رواتها على سبيل التحقيق لو لا البناء على المسامحة في طريقها و العمل بظنون غير ثابتة الحجّيّة، بل المدار على وثاقة الراوي، أو الوثوق بصدور الرواية و إن كان بواسطة القرائن الخارجيّة التي عمدتها كونها مدوّنة في الكتب الأربعة، أو مأخوذة من الاصول المعتبرة مع اعتناء الأصحاب بها و عدم إعراضهم عنها.... لأجل ما تقدّمت الإشارة إليه جرت سيرتي على ترك الفحص عن حال الرجال، و الاكتفاء في توصيف الرواية بالصحّة كونها موصوفة بها في ألسنة مشايخنا المتقدّمين الذين تفحّصوا عن حالهم. 📍پس از آن، مرحوم آقای خویی با نقد مطالب خاتمه مستدرک به همان نظام تسویه میان کتاب کافی و دیگر کتب حدیثی باز میگردد.  📍در عصر حاضر پیرامون حجیت کافی دو دیدگاه انتقادی و دفاعی وجود دارد.  🔹در نگاه انتقادی برخی به نقد مبانی حجیت کافی پرداختند که کاملترین نمونه آن معجم الرجال محقق خویی است. 👌برخی دیگر به تصحیح احادیث و جداسازی احادیث صحیح کتاب کافی همت گماشتند و دسته سوم برای نخستین بار در تاریخ حدیث شیعه به موضع نگاری پرداخته و به صراحت برخی احادیث کافی را مجعول شمردند.  🔸در مقابل در نگاه دفاعی از کافی برخی مانند استاد شب زنده دار با استفاده از دانش اصول، حجیت احادیث کافی را اثبات میکنند و برخی مانند آیت الله سیستانی از تاریخ کتاب محور حدیث شیعه برای اثبات حجیت کافی استفاده میکنند. 📍اعتبار رجالی برآمده از حس و دفاع میدانی از کافی که در آن به نقد و پاسخ به کتب و مقالاتی که پیرامون احادیث موضوع کافی نگاشته میشود را نیز میتوان در این دسته گنجاند. 🔸معاونت پژوهش🔸 🔰 مؤسسه امام هادی (علیه السلام) 🔰 @emamhadi_qom
🔰 گزارش تصویری اولین شب از دوره تخصصی "ده شب در محضر الکافی" از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی (علیه السلام) 🔻 شب اول دوره با عنوان «حجیت الکافی»، باارائه حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت، در روز شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲ ه.ش برگزار گردید. ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ @emamhadi_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋خلاصه ای از مباحث مطرح شده در شب دوم دوره تخصصی "ده شب در محضر الکافی " 🎙استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 📍استاد حسینی شیرازی در این جلسه به مساله حوزه شناسی کتاب کافی پرداختند. 📍پیش از مرحوم کلینی سه حوزه اصلی حدیث وجود داشته است: 🔹1) کوفه که بستر اصلی پیدایش فرهنگی شیعه و تدوین آثار پیرا امامتی است 🔸2) بغداد 🔸3) قم. 👈در این میان ری و نیشابور را میتوان خرده حوزه حدیثی دانست. 📍توجه به مسیر دستیابی مولفان کتب روایی به احادیث در اعتبار سنجی یک روایت موثر است. 📍حوزه شناسی یک اثر نیز در همین راستا قرار دارد. 📍اسناد احادیث یک کتاب حامل اطلاعاتی پیرامون این مساله است که مورد غفلت واقع میشود. 📍در این جلسه به شش محور ارتباط حدیثی کافی با حوزه ها حدیثی خواهیم پرداخت. ✅1) توجه به حوزه های مشایخ کلینی و نیز مشایخ مشایخ کلینی، که خود دارای پنج محور است. ▪️الف) تحلیل چگونگی بهره گیری کلینی از این افراد که گاهی یک راوی نقش آفرینی اصالی دارد و گاهی نقش آفرینی طریقی دارد ▫️ب) توجه به جغرافیای حدیثی این مشایخ که چه افرادی و با چه حجمی و از کدام حوزه حدیثی در طبقه مشایخ و مشایخ مشایخ کلینی قرار دارند ▪️ج) نگاه دانشمندان رجالی به افراد این حوزه های حدیثی ▫️د) دامنه ی فعالیت های حدیثی مشایخ کلینی ه) جهت گیری و نگرش مشایخ کلینی که مثلا افراد فاسد المذهب و یا متهم به غلو حضور دارند یا خیر. ✅2) توجه به حوزه شناسی راویان و محدثان کوشا در نقطه شروع انتشار حدیث. 👌به تعبیر دیگر توجه به این نکته که کلینی از کدام راویان از اهل بیت (علیهم السلام) بیشتر روایت نقل کرده است؟ 👌👌تمام پنج نکته پیش گفته شده درباره مشایخ کلینی درباره این روات نیز مطرح است. ✅3) توجه به حوزه شناسی برخی راویان جریان ساز است. 👈برای مثال کافی چه ارتباطی با هشام بن سالم و هشام بن حکم که در کلام سرشناس هستند دارند. ✅4) توجه به حوزه شناسی و ارتباط کتاب کافی با راویان ضعیف و پرکار و نیز حوزه روایات آنان در کافی. ✅5) توجه به ارتباط کافی با راویان فاسد المذهب. 👈برای مثال شیخ کلینی از فطحی ها روایت نقل می کند؟ در چه موضوعاتی و با چه گستردگی؟ ✅6) توجه به ارتباط شیخ کلینی با غالیان سرشناس در مباحث پیرامامتی ادامه👇 @emamhadi_qom