eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.5هزار عکس
12.5هزار ویدیو
668 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نسل‌کشی غزه، موسم ریاض و رسوایی اسلام سعودی ✍️ مولوی شمس‌الدین ابراهیمی، مدرس حوزهٔ علمیهٔ اهل‌سنت و امام مسجد محمدرسول‌الله تربت‌جام 🔸 در عصر جهاد و شهادت و ایثار و تلاش در راستای آزادی سرزمین معراج، و در ایامی که هر روز را با شنیدن خبر شهادت بیگناهان توسط دشمن قسم‌خوردهٔ قرآن و اسلام، آمریکا و فرزند نامشروعش اسقاطیل به سر می‌بریم، دردمان می‌آید که حکام آل‌سعود در سرزمین وحی، با جنگ نرم و لاابالی‌گری در پی خاموش کردن نور اسلام حقیقی‌اند. 🔹 اینها که سالها مسلمانان را از مذاهب مختلف اسلامی، کافر و فاسق و مرتد می‌خواندند و خود را تنها فرقهٔ ناجیه معرفی می‌کردند، جدیدا: ▪️با برگزاری مجالس رقص و پایکوبی، ▫️و با توهین آشکار به کعبهٔ معظمه و نماد قرار دادن آن در محفل رقاصان «موسم ریاض ۲۰۲۴»، ▪️و با جشنها و «مسابقات زیباترین دختر» در شهر جده، ▫️و با «مراسم سگ برتر» در سرزمین اسلام و قرآن، ▪️و با تهاجم گسترده به جنبش‌های مجاهد اسلامی، در حال شکل دادن به پازل اصلی و هدف نهایی‌شان هستند. 🔸 این نتیجهٔ است که فقط در احکام نجاسات خلاصه شده و باطن آن چیزی نیست جز مذهب و منش احبار و علمای فاسد و دوستان صهیونیسم، که خدا ما را از شرشان نگه دارد؛ همان جایزه‌بگیران حکام ستمگر که استاد و مبلغ بزرگ، حضرت علامه ندوی (ره) در تفسیر آیهٔ: ﴿أئنّ لنا لأجرا إن کنّا نحن الغالبین* قال نعم وإنّکم إذاً لمن المقرّبین﴾ فرمودند: «وهذه هی جایزة الملوک». 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۸۳ سوره شعراء ( صفحه ۳۷۰) رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ پروردگارا به من دانش عطا كن و مرا به صالحان ملحق فرماى 🔵 در این آیه، ابراهیم علیه السلام از خداوند نخست مقام حُکم مى خواهد، و سپس ملحق شدن به صالحان . حكم و حكمت از يك ريشه است ، و حكمت همانگونه كه راغب در مفردات گفته 👈🏻رسيدن به حق از طريق علم و آگاهى است و شـنـاخت موجودات و افعال نيك .. 🔴 و به تعبير ديگر 👈🏻معرفت ارزشها و معيارهائى كه انسان بـه وسـيـله آن بـتـوانـد، حـق را هـر كـجـا هـسـت بـشـنـاسـد، و بـاطـل را در هـر لبـاس تشخيص دهد، اين همان چيزى است كه بعضى از فلاسفه از آن به عنوان كمال قوه نظريه تعبير كرده اند. 🔵 اين همان حقيقتى است كه لقمان در آیه ۱۲ سوره لقمان از ناحيه خدا دريافت داشته بود: و لقد آتينا لقمان الحكمة و به عنوان 👈🏻خير كثير در آيه۲۶۹ سوره بقره از آن ياد شده است : و من يؤ ت الحـكمة فقد اوتى خيرا كثيرا 🔴البته به نظر مى رسد كه حكم مفهومى برتر از حكمت داشته بـاشـد، يـعـنى آگاهى توأ م با آمادگى براى اجرا، و به تعبير ديگر قدرت بر داورى صحيح كه خالى از هوا پرستى و خطا باشد. 🔵 بـدون شـك ابـراهـيم (عليه السلام ) هم داراى مقام حكم بود و هم در زمره صالحان پس چرا چنين تقاضائى از خدا مى كند؟ پـاسخ اين است كه نه حكمت داراى حد معينى است و نه صالح بودن ! او تقاضا مى كند روز بـه روز بـه مـراتـب بـالاتـر و والاتـر از عـلم و عمل برسد، حتى به موقعيت يك پيامبر اولواالعزم در اين جنبه ها قانع نيست ! 🔴 بـعـلاوه او مـى دانـد هـمـه ايـنها از ناحيه خدا است و هر لحظه امكان لغزش و سلب اين مواهب وجـود دارد، لذا ادامـه آن را عـلاوه بـر تـكـامـل از خـدا مى طلبد، همانگونه كه ما ، با اينكه انـشـاء الله در صـراط مـسـتقيم ايمان گام بر مى داريم ، همه روز از خدا هدايت به صراط مـسـتـقـيـم را در نـمـازهـايـمـان مـى طـلبـيـم ، و تـقـاضـاى ادامـه ايـن راه و تكامل داريم . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیهٔ۸۴ سورهٔ ( صفحه ۳۷۱) وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ و براى من (ابراهیم) در [ميان] آيندگان آوازه نيكو گذار 🟢یعنی آنـچـنـان كـن كـه يـاد من ( ابراهیم) در خاطره ها بماند و خط و برنامه من در ميان آيندگان ادامه يابد، اسـوه و الگـوئى بـاشم كه به من اقتدا كنند، و پايه گذار مكتبى باشم كه بوسيله آن راه تو را بياموزند، و در خط تو حركت كنند. 🟡خـداوند اين دعاى ابراهيم را نيز به اجابت رساند همانگونه كه قرآن در آیهٔ۵۰ سورهٔ مریم مى گويد: و جعلنا لهـم لسـان صـدق عـليـا: مـا بـراى ابـراهـيـم و اسـحـاق و يعقوب ذكر خير و لسان صدق برجسته و والائى قرار داديم . 🟢يادآورى مى گردد كه در فرهنگ عرب واژه «لسان» به جاى «گفتار» و «لغت» به كار مى رود. 🟡بعید نیست که منظور از اینکه لسان صدق را برايش قرار دهد اين است كه خداى تعالى در قرون آخر فرزندى به او دهد كه زبان صدق او باشد، يعنى لسانى باشد مانند لسان خودش ، كه منويات او را بگويد، پس برگشت معنا به اين است كه خداوند در قرون آخر الزمان كسى را مبعوث كند، كه به دعوت وى قيام نمايد، مردم را به كيش و ملت او كه همان دين توحيد است دعوت كند. 🟢همانطور که در آیهٔ ۱۲۹ سورهٔ بقره ، ابراهيم بعد از بناى خانه كعبه از خدا خواست: 👈🏻ربنا و ابعث فيهم رسولا منهم يتلوا عليهم آياتك و يعلمهم الكتاب و الحـكـمـة و يـزكـيـهـم : پـروردگـارا در مـيـان فـرزنـدان مـا (مـن و اسـمـاعـيـل ) پـيـامـبرى مبعوث كن كه آيات تو را بر آنها بخواند و به آنان كتاب و حكمت بياموزد و آنها را پاكيزه كند و رشد دهد . 🟡و مى دانيم اين تقاضا با ظهور پيامبر اسلام (ص ) تحقق يافت و ذكر خير ابراهيم از اين طريق در اين امت بزرگ تداوم گرفت.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۸۷-۹۰سورهٔ ( صفحه ۳۷۱) وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ و روزی که [مردگان] برانگیخته می شوند، رسوایم مکن؛ يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ روزی که هیچ مال و اولادی سود نمی دهد، إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ مگر کسی که دلی سالم [از رذایل وخبایث] به پیشگاه خدا بیاورد، وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ (در آنروز) بهشت براي پرهيزگاران نزديك مي‏شود. 🟠 ابراهيم (ع) میگوید روز قیامت رسوایم مکن ! این سخن او،برخاسته از اوج بندگى و فروتنى و عشق به آفريدگار تواناى هستى و وانهادن همه كارهاى خود به اوست، و گرنه پيامبران از مقام والاى عصمت برخوردارند و گناه و لغزشى ندارند تا از بارگاه او اين گونه تقاضا كنند. 🟤 سپس در ادامه تـرسـيـم جـامعى از چگونگى روز رستاخيز ضمن چند آيه بيان شده: نـخـسـت مـى گـويـد: روز رسـتـاخـيـز روزى اسـت كـه هـيـچ مال و فرزندى سودى نمى دهد . 🟠 در حـقـيقت اين دو سرمايه مهم زندگى دنيا، (اموال و نيروهاى انسانى ) در آنجا كمترين نتيجه اى بـراى صـاحـبانش نخواهد داشت ، و به طريق اولى ساير سرمايه هاى اين جهان كه در رتبه هاى بعد از اين دو قرار دارند هم سودى نخواهد بخشيد. بـديـهـى اسـت مـنـظـور در ايـنـجـا از مـال و فـرزنـدان ، مـال و فرزندانى نيست كه در طريق جلب رضاى خدا به كار گرفته شده باشند، بلكه تكيه روى جنبه هاى 👈🏻مادى مساله است، امـا در صـورتـى كـه آنها در طـريـق اطاعت فرمان پروردگار قرار گيرند، دیگر سرمايهٔ مادى نخواهند بود، 👈🏻رنگ الهى و صبغه الله به خود مى گيرند و 👈🏻الباقيات الصالحات محسوب مى شوند. 🟤 در واقع روز قيامت ، روز انكشاف حقايق و جدا شدن آنها از موهومات است و روزى است كه اسباب و مؤ ثرات اعتبارى ، از سببيت مى افتد، مال به ماليتش و فرزند به عنوان فرزنديش ، و خويشاوند به عنوان قرابتش نيز از اعتبار مى افتد، همچنان كه قرآن كريم مى فرمايد: و لقد جئتمونا فرادى كما خلقناكم اول مرة و تركتم ما خولناكم وراء ظهوركم و نيز فرموده : فاذا نفخ فى الصور فلا انساب بينهم يومئذ و لا يتسائلون 🟠 سـپـس در آیهٔ ۸۹ ، بـه عـنوان استثناء بر اينکه روز قیامت مال و فرزندان سودی نمی بخشد، مى افزايد: الا من اتى الله بقلب سليم . و بـه ايـن تـرتـيـب تنها سرمايه نجاتبخش در قيامت ، است ! 🟤 وچه تعبير جامع و جـالبـى !؟ تـعـبـيـرى كـه هـم ايـمـان خـالص و نـيـت پـاك در آن وجود دارد، و هم هر گونه عـمـل صـالح ، چـرا كـه چـنـيـن قـلب پـاكـى ، ثـمـره اى جـز 👈🏻عـمـل پـاك نـخـواهـد داشـت ، و بـه تـعـبـيـر ديـگـر هـمـانـگـونـه كـه قـلب و روح انسان در اعـمـال انسان مؤ ثر است اعمال او نيز بازتاب وسيعى در قلب و جان دارد و آن را به رنگ خود - خواه رحمانى يا شيطانى - در مى آورند. راغب مى گويد: كلمه (سلم ) و (سلامت ) به معناى دور بودن از آفات ظاهرى و باطنى است . 🟠 و باید توجه کنیم که این بهشت است که مشتاق اهل سلیم است؛ زیرا بهشت می‌خواهد تا خود را به جمال و کمال مومنان سلیم القلب بیاراید. بر این اساس است که خداوند در آیه ۸۹ و ۹۰ از نزدیک شدن بهشت به سوی متقین سخن می‌گوید تا این معنا را برساند که بهشت آفرین ،همین متقین هستند و بهشت نیز به سوی صاحبان خویش مشتاق است 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سوره شعرا آیات ۸۸ و ۸۹ 🍃🌸 مفسران قرآن برای "قلب سلیم" تفسیرهای متعددی بیان کرده اند که هر کدام به یکی از ابعاد این مسئله اشاره دارد: ❣️۱. قلب سلیم، قلبی است که پاک از شرک باشد. ❣️۲. قلبی است که خالص از معاصی و کینه و نفاق باشد. ❣️۳. قلبی، که از عشق دنیا تهی باشد که حب دنیا سرچشمه همه خطاها است. ❣️۴. و بالاخره قلبی، که جز خدا در آن نباشد! - "سلیم" از ماده "سلامت" است، و هنگامی که سلامت به طور مطلق مطرح می شود، سلامتی 👈🏻از هر گونه بیماری اخلاقی و اعتقادی را شامل می شود.. بنابراین، صاحب قلب در این دنیا نیز قلبش از امور غیر خدایی خالی است؛ چراکه اموری؛ نظیر هوای نفس، قدرت طلبی، زیاده خواهی، ناهنجاری های اخلاقی و ... هیچ گونه تناسبی با قلب سلیم ندارد. خلاصه این که قلب سلیم قلبی است که جمیع وابستگی های غیر خدایی را از خود دور ساخته و در دنیا کانون توجه و تمرکز خود را بر 👈🏻خدای تبارک و تعالی قرار داده است، آن گونه که در دعا می خوانیم: "الهی هب لی کمال الانقطاع الیک"؛ خدایا کمال بریدن و گسستن به سوی خودت را به من عطا فرما.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۲۸ و ۱۲۹ سوره شعراء( صفحه ۳۷۲) أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ آيا در هر بلندى بنايى از سر بازيچه مى‏سازيد 🟢 كلمه (ريع ) به معناى نقطه بلندى است از زمين ، و كلمه (آيت ) به معناى علامت و نشانه است و كلمه (عبث ) به معناى آن كارى است كه هيچ نتيجه و غايتى بر آن مترتب نمى شود. 🟣 گويا قوم هود (عليه السّلام ) در بالاى كوهها و نقاط بلند، ساختمانهايى مى ساختند، آن هم به بلندى كوه ، تا براى گردش و تفريح بدانجا روند، بدون اينكه غرض ديگرى در كار داشته باشند، بلكه صرفا 👈🏻به منظور فخر نمودن به ديگران و پيروى هوى و هوس ، كه در اين آيه ايشان را بر اين كارشان توبيخ مى كند. وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ.(۱۲۹) و كاخ ها و قصرهاى پرشكوه و مدرن و پر زرق و برق و مجلل و تشريفاتى مى سازيد به گونه اى كه گويى هرگز نخواهيد مرد و در آنها جاودانه خواهيد زيست؟ 🟢 (لعلكم تخلدون ) در مقام تعليل مطلب است ، يعنى شما اين قصرها را بدين جهت مى سازيد كه اميد داريد جاودانه زنده بمانيد. چون اين كارهايى كه مى كنيد و اين بناهايى كه مى سازيد طبعا سالهايى دراز باقى مى ماند، در حالى كه عمر طولانيترين افراد بشر از عمر آنها كوتاهتر است . 🟣 و یا اینکه مفهوم آیه اینست که شما به گونه اى رفتار مى كنيد كه گويى هرگز در انديشهٔ نيستيد و مى خواهيد همواره در دنيا بمانيد! 🟢 « » به معناى قلعه هاى محكم و قصرهاى استوار و ساختمانهاى عالى است ، كه مفرد آن «مصنع» مى باشد. 🟣 هود اعتراض نمى كـند كه چرا شما داراى خانه هاى مناسبى هستيد بلكه مى گويد شما آنچنان غرق دنيا شده ايـد و بـه تـجـمـل پـرسـتـى و محكم كارى بى حساب در كاخها و قصرها پرداخته ايد كه👈🏻 سراى آخرت را به دست فراموشى سپرده ايد، دنيا را نه به عنوان يك 👈🏻گذرگاه كه به عـنوان يك 👈🏻سراى هميشگى پنداشته ايد! 🟢 آرى چنين ساختمانهاى غفلت زا و غرور آفرين مسلماً مذموم است . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیهٔ۱۲۸ سورهٔ شعراء اَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيْعٍ آيَةً تَعْبَثُوْنَ. آيا شما بر فراز هر مكان بلند و مرتفعى از روى هوس و بيهودگى ساختمانى پرزرق و برق، كه مورد نيازتان نيست مى سازيد؟! 🍃🌸 پيامبر فرمود: ان لكل بناء يبنى وبال على صاحبه يوم القيامة الاّ ما لا بدّ منه. هر ساختمانى كه ساخته مى شود، در روز قيامت براى صاحب آن وزر و وبالى دارد، مگر اين كه به راستى مورد نيازش باشد و به ساختن آن براى زندگى ناگزير است. 🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیهٔ۱۳۰ سوره شعراء وَإِذَا بَطَشْتُمْ بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ وهنگامی که کسی را مجازات می کنید همچون جبّاران کیفر می دهید! یا : و چون کسی را با شدت و قهر می گیرید ظالمانه و زورمدارانه می گیرید بطش اخذ بشدت و عنف است در مقام انتقام. جبار سخت گير است از ر وی بزرگی و نخوت و يكى از صفات خداى سبحان است كه در خصوص ذات مقدس او مدح و در غير او ذم شمرده مى شود. مفهوم آیه این است که شما وقتى مى خواهيد شدتى در عمل از خود نشان دهيد، آن قدر مبالغه و زياده روى مى كنيد كه جباران مى كنند. 🍃🌸 قوانین كیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از كیفرهاى ظالمانه انتقاد مى‌كند)🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹چه کنیم تا از اصحاب امام زمان عج باشیم؟ ♦️جواب از لسان گهر بار امام صادق علیه السلام : 🌹عَنْ أبِي عَبْدِاللهِ عليه السّلام قالَ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكونَ مِنْ أَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَلْيَعْمَلُ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الْأَخْلاقِ وَهُوَ مَنْتَظِرٌ فَاِنْ ماتَ وَقامَ الْقائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكهُ. ♦️امام صادق عليه السّلام فرمودند: كسي كه دوست مي‌دارد از اصحاب امام قائم بشمار آيد، پس در بسر ببرد و و را پيشه خود سازد و به بپردازد، اين چنين كسي را منتظر گويند و اگر بميرد در حاليكه امام خود را زيارت نكرده باشد، پاداش وي بسان كساني است كه در ركاب امام حضور دارند. 📚 مستدرك سفينة البحار، ج ۶، ص ۱۸۴ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir