eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.5هزار عکس
12.5هزار ویدیو
668 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. دکتر سید یاسر جبرائیلی: اینکه اجازه دهیم عده‌ای از رانت ناشی از سیطره بر انفال و گران‌سازی ارز، کا‌خ‌نشین شوند و بعد، مدعی شویم که می‌خواهیم گاز و را گران کنیم تا کاخ‌نشینان از گاز ارزان برای گرمایش استخرشان و بنزین ارزان برای خودروهای متعددشان بهره‌مند نشوند ابتذال است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
چرا حضرت ابراهیم خلیل ﷲ شد❓ 🖤حضرت امام هادی علیه السلام فرمودند: خداوند عزّوجلّ‌ حضرت ابراهيم علیه السلام را به خاطر اين كه زياد بر محمّد و اهل بيتش، مى‌فرستاد خليل و دوست خود قرار داد. 🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ. عَبْدِ اَلْعَظِيمِ اَلْحَسَنِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِيَّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّمَا اِتَّخَذَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً لِكَثْرَةِ صَلاَتِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ. 📚وسائل الشیعة، ج ۷، ص ۱۹۴ 📚تفسير البرهان، ج ۲، ص ۱۷۸ 📚تفسير نور الثقلين، ج ۱، ص ۵۵۴ 📚تفسير کنز الدقائق، ج ۳، ص ۵۵۰ 📚علل الشرایع، ج ۱، ص ۳۴ 📚المحتضر، ص ۱۳۹ 📚بحار الأنوار، ج ۱۲، ص ۴ 📚قصص الأنبياء، ص ۹۶ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🖤«الْمُسارِعینَ اِلَیْهِ فی قَضاءِ حَوائِجِهِ»، حاجت آقا این نیست که برو برای من خرید کن! حاجت آقا این است که می‌خواهد جامعه را از شرک پاک‌ کند، همه بنده‌ی خدا شوند. خب تو در این جهت قدم بردار. لذا زمینه‌سازی حقیقی برای فرج، دعای فرج، دو نوع است. دعا یعنی خواست یعنی دعوت. یک‌وقت می‌نشینیم و زبانی از خدا درخواست می‌کنیم، و یک‌وقت هم عمل ما درخواست‌کننده است. شما یک خانه‌ی آشفته داری بعد به مهمان می‌گویی بفرمایید! یک‌وقت هم این خانه را جارو و تمیز می‌کنی، بعد مهمان دعوت می‌کنی. حقیقت دعا برای این‌طور است. خودت را اصلاح کن عمل تو دعوت‌کننده است، حضرت می‌آیند. هم نکردی می‌آید. حالا وقتی اول دعا می‌کنی، بعد از اصلاح، مهمان دعوت می‌کنی، آن کارساز و مؤثر است. این یک حقیقت دعا برای فرج است والا لقلقه‌ی زبان است. ما می‌رویم برای فرج دعا می‌کنیم بعد می‌بینیم اهل گناه و فساد هستیم. و و داریم. خب ما را در سپاه امام زمان ارواحنافداه ببرند، همان سپاه را به‌هم می‌ریزیم. حضرت باید ما را اصلاح کنند. این مسائل هست. خب این یک مسئله برای ارتقای درجات ایمانی. درجات به یک حدی به بالا شما باید تزکیه نفستان کامل شده باشد بعد می‌توانید درجات ایمانی را بالا بکشید. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 .✨ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
آیه ۲۲ سوره #نساء ( ص۸۱) وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَ
تا قبل از ظهور اسلام، زن جایگاهی در جامعه نداشت تاریخ بیشتر به مردان تعلق داشت. مردان، زندگی زنان را تحت الشعاع خویش قرار داده بودند و به آنها میدان نمی دادند تا از انرژی و توانمندی هایشان به درستی بهره برداری کنند. در آن برهه از زمان، نقش زن، غالباً حاشیه ای بود و زنان، معمولاً جزئی از اموال و دارائی های مردان به شمار می آمدند. زنان نیز تحت تأثیر همین سنت ناعادلانه، خود را به عنوان یک انسان مستقل باور نداشتند. اسلام این معادله ظالمانه و غیرانسانی را نپذیرفت. زن را انسانی همانند مرد، معرفی کرد و هر دو را به موازات هم، برای قبول مسئولیتهای حساس، مخاطب خویش قرار داد و اعلام کرد فضیلت انسان در رشد عقلی و عاطفی او و وابسته به تلاش و همت اوست، نه در جنسیت او ... درعین حال، نقش هریک از زن و مرد، براساس خصوصیات روحی، روانی و جسمی آنها، متفاوت است. این تنوع در دایره انسانیت، باعث تکامل آنها می شود. اسلام در این زمینه بانویی چون فاطمه زهرا سلام الله علیها را به جامعه انسانی ارائه کرد. زندگی پرافتخار و الهام بخش حضرت فاطمه علیهاالسلام، سرمشق زیبا و جامعی برای همه انسان‏ های با ایمان ، به‏ ویژه بانوان خداجوست. او در اخلاق و معنویت، خرد و اندیشه، دانش و بینش، آزادگی و شهامت، جمال و کمال و ایمان، سرآمد همه زنان عالَم بود. فاطمه شخصیت و رشد زن را نه در زرق و برق‏ های زندگی و جامه‏ های رنگارنگ، بلکه در بینش و منش مترقی و تربیت فرزندان شایسته برای ساختن جامعه‏ ای آزاد و دنیایی زیبا و آراسته به پاکی جستجو می‏کرد. او با زندگی ساده و سراسر آگاهی و فضیلت خود ثابت کرد که یک زن می‏ تواند همه افتخارهای انسانی را به دست آورد و در همان حال، شیوه زندگی ‏اش سرمشق همگان باشد.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۵ سوره (ص۸۲) وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۲۵﴾ از شما کسی که به سبب تنگدستی نتواند با زنان آزاد مؤمن ازدواج کند، با کنیزان جوان با ایمانتان [ازدواج کنید و اظهار ایمان از سوی کنیزان در جواز ازدواج با آنان کافی است]. و خدا به ایمان شما [که کدام ظاهری و کدام حقیقی و واقعی است] داناتر است. [آزاد و کنیز در اصل و نسب و در رابطه ایمانی] از یکدیگر، [و اعضای یک پیکرید]، پس با کنیزان با اجازه صاحبانشان ازدواج کنید، و مهریه آنان را به طور شایسته و پسندیده به خودشان بپردازید. [جواز این ازدواج مشروط به آن است که کنیزان] پاکدامن باشند نه زناکار و نه گیرندگان دوست پنهانی. پس هنگامی که به ازدواج درآمدند، اگر مرتکب کار زشت شوند، بر آنان نصف مجازاتی است که بر زنان آزاد است. این [جواز ازدواج با کنیز] برای کسی از شماست که از مشقت [غریزه جنسی و دچار شدن به زنا] بترسد، و شکیبایی کردن برای شما بهتر است؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.(۲۵نساء) ✳️ اين آيه ، شرايط ازدواج با كنيزان را بيان مى كند، مى گويد كسانى كه قدرت ندارند كه با زنان آزاد، ازدواج كنند مى توانند با كنيزانى ازدواج نمايند كه مهر و ساير مخارج آنها معمولا سبكتر و سهلتر است. ❇️ قرآن در اين آيه از كنيزان تعبير به (فتيات ) كرده است كه جمع (فتات ) مى باشد و معمولا اين تعبير آميخته با احترام خاصى در مورد زنان است و غالبا در مورد دختران جوان به كار مى رود. در جمله بعد مى گويد: شما براى تشخيص ايمان آنها ماءمور به ظاهر اظهارات آنان هستيد، و اما درباره باطن و اسرار درونى آنان خداوند به ايمان و عقيده شما آگاهتر است )👈🏻 (و الله اعلم بايمانكم ). ♻️ واز آنجا كه بعضى در مورد ازدواج با كنيزان كراهت داشتند، قرآن مى گويد: شما همه از يك پدر و مادر به وجود آمده ايد. (و بعضى از بعض ديگريد) 👈🏻(بعضكم من بعض )بنابر اين نبايد از ازدواج با كنيزان، كه از نظر انسانى با شما هيچ گونه تفاوتى ندارند و از نظر ارزش معنوى ، ارزش آنها مانند ديگران بسته به تقوى و پرهيزگارى آنان است ، كراهت داشته باشيد، كه همه ، اعضاى يك پيكر محسوب مى شويد. ✅ سپس به يكى از شرايط اين ازدواج اشاره كرده و مى فرمايد: (فانكحوهن باذن اهلهن ). ✳️ نکته ی دیگر این است که به جای اینکه تعبير (مالك ) بکار ببرد ، از کلمه (اهل ) استفاده شده ، چون اشاره به اين است كه نبايد آنها با كنيزان خود همچون يك متاع رفتار كنند بلكه بايد همچون سرپرست يك خانواده نسبت به فرزندان و اهل خود، با آنها رفتارى كاملا انسانى داشته باشند.تا به مقتضاى جمله 👈🏻(بعضكم من بعض ) عمل كرده باشد. ♻️ در جمله بعد مى فرمايد: مهر آنان را به «خودشان » بدهيد 👈🏻(و آتوهن اجورهن )آنهم بطور شایسته و پسندیده👈🏻(بالمعروف) . ✳️ يكى ديگر از شرايط اين ازدواج آن است كه كنيزانى انتخاب شوند كه مرتكب عمل منافى عفت ، نگردند👈🏻 (محصنات )باشند. چه به صورت آشكار 👈🏻 (غير مسافحات ).و چه به صورت انتخاب دوست پنهانى👈🏻 (و لا متخذات اخدان ). واگر كنيزان مؤ من مرتكب زنا شدند، نصف عذابى كه زنان آزاد و بى شوهر دارند خواهند داشت ، و آن عبارت است از 👈🏻پنجاه تازيانه . ♻️ كلمه (عنت ) به معناى جهد و شدت و هلاكت مى آيد، و گويا مراد از آن زنا است ،که خود مايه هلاك آدمى است .. ❇️ (ان تصبروا خير لكم ) یعنی(جواز ازدواج با کنیز ) برای کسی از شماست که از مشقت (غریزه جنسی و دچار شدن به زنا ) بترسد ، و شکیبایی کردن برای شما بهتر است (براى اينكه اين صبر باعث تهذيب نفس و تهيه ملكه تقوا در نفس است )و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. و الله علیم.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۱ سوره ( ص۸۳) إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا ﴿۳۱﴾ اگر از گناهان بزرگى كه از آن[ها] نهى شده‏ ايد دورى گزينيد بديهاى شما را از شما مى زداييم و شما را در جايگاهى ارجمند درمى ‏آوريم 🔴 اين آيه به كسانى كه از گناهان كبيره پرهيز مى كنند، بشارت مى دهد كه خداوند گناهان صغيره آنان را مى بخشد و اين پاداشى است كه به اين گونه افراد داده شده است ♦️راغب در مفردات مى گويد كلمه : (اجتناب ) از كلمه (ترك ) بليغ ‌تر و رساتر است و میخواهد بفرمايد تو اى انسان كه همواره دستخوش كورانهاى هوا و شهوتى اگر بتوانى خود را از ارتكاب كباير كنترل كنى من وعده مى دهم كه از گناهان كوچكت صرف نظر كنم ، پس زمينه آيه همان زمينه اى است كه آيات توبه دارد. 🔻گناهان بر دو دسته مشخص تقسيم مى شوند كه گاهى از آن دو به (كبيره ) و (صغيره ) و گاهى (كبيره ) و (سيئه ) و گاهى (كبيره ) و (لمم ) تعبير مى شود. 🔺اكنون بايد ديد كه ضابطه و ميزان در تعيين صغيره و كبيره چيست ؟ 🔻اگر به معنى لغوى (كبيره ) توجه کنیم ، كبيره هر گناهى است كه از نظر اسلام بزرگ و پر اهميت است ، و نشانه اهميت آن مى تواند اين باشد كه در قرآن مجيد، تنها به نهى از آن قناعت نشده ، بلكه به دنبال آن تهديد به عذاب دوزخ گرديده است ، مانند قتل نفس و زنا و رباخوارى و امثال آنها.. ♦️گناهان در مقايسه با يكديگر است که صغيره و كبيره مى شوند، مثلا میْ خوردن و مست شدن از روی 👈🏻طغيان و بى اعتنايى به نهى خداى تعالى و خلاصه حلال شمردن آن ، گناه است ، و خوردن آن از روى 👈🏻هواى نفس نيز گناه خواهد بود، ليكن گناه دومى نسبت به گناه اولى كوچك تر است.. 🔺پرهيز از گناهان بزرگ خصوصا با فراهم بودن زمينه هاى آنها، يك نوع حالت تقواى روحانى در انسان ايجاد مى كند كه مى تواند آثار گناهان كوچك را از وجود او بشويد 👈🏻 (نكفر عنكم سيئاتكم ) و در حقيقت آيه فوق همانند آيه (ان الحسنات يذهبن السيئات ؛ حسنات ، سيئات را از بين مى برند) مى باشد. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا 🍃🌸آیه ۳۵ سوره ، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یك دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى‏ كند: 1- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد وخیرخواهى بیشترى داشته‏ باشند. 2- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد. 3- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراكم پرونده و مشكلات كارِ ادارى است. 4- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى ‏رسد ومسائل اختلافى در میان خودشان مى‏ ماند. 5 - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى‏ باشند.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir