eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.5هزار عکس
12.5هزار ویدیو
670 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ ﴿ ۱۴۶﴾ وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿﴾ آیات ۱۴۶- ۱۴۷ به سه قسمت از صفات افراد متكبر و سركش و چگونگى سلب توفيق حق پذيرى از آنها اشاره كرده ميفرمايد: ✅آنها اگر تمام آيات و نشانه هاى الهى را ببينند، ايمان نمى آورند! (و ان يروا كل آيه لا يؤ منوا بها). ✅و نيز اگر راه راست و طريق درست را مشاهده كنند، انتخاب نخواهند كرد (و ان يروا سبيل الرشد لا يتخذوه سبيلا). ✅و به عكس اگر راه منحرف و نادرست را ببينند، راه خود انتخاب ميكنند (و ان يروا سبيل الغى يتخذوه سبيلا). ♻️ بعد از ذكر اين صفات سه گانه كه همگى حكايت از انعطاف ناپذيريشان در برابر حق ميباشد، اشاره به دليل آن كرده ميگويد: 👈🏻اينها همه به خاطر آن است كه آيات ما را تكذيب كردند و از آن غافل بودند (ذلك بانهم كذبوا باياتنا و كانوا عنها غافلين ). ❎ شك نيست كه تنها با يك يا چند مرتبه ، تكذيب آيات الهى ، انسان استحقاق چنان سلب توفيقى پيدا نخواهد كرد، و راه توبه و بازگشت ، هنوز به روى او باز است ، ولى بدون شك ادامه و اصرار در اين راه ، او را به جائى ميرساند كه 👈🏻حس تشخيص نيك و بد و راه راست و منحرف (رشد و غى ) از او سلب ميگردد. ✅ آيه بعد كيفر چنين اشخاصى را بيان كرده ميگويد: 👈🏻آنها كه آيات ما را تكذيب كنند و لقاى رستاخيز را منكر شوند اعمالشان به كلى حبط و نابود ميگردد (و الذين كذبوا باياتنا و لقاء الاخرة حبطت اعمالهم) ♻️حبط به معنى باطل و بی خاصيت نمودن عمل است ، يعنى اين گونه افراد حتى اگر كار خيرى انجام دهند، نتيجه اى براى آنها نخواهد داشت ✅ و در پايان آيه چنين اضافه مى كند، اين سرنوشت براى آنها، جنبه انتقامى ندارد، اين نتيجه اعمال خود آنها است ، بلكه عين اعمال آنها است كه در برابرشان مجسم شده ، آيا آنها جز اعمالى را كه انجام مى دادند، جزا داده ميشوند؟👈🏻 (هل يجزون الا ما كانوا يعملون ). حبط عمل، بر خلاف عدل الهى نیست، بلكه امرى قهرى و تكوینى و نتیجه ‏ى عملكرد خود انسان است. ✳️ اين آيه يكى ديگر از آياتى است كه دليل بر اعمال ، و حضور خود اعمال نيك و بد در قيامت مى باشد. ♻️پس كفر و تكذیب، سبب اعمال گذشته می باشد. ♻️پاداشها و كیفرهاى قیامت، تجسّم اعمال ماست. «هل یجزون الاّ ما كانوا یعملون» ♻️از فعل «كانوا یعملون» ، فهمیده میشود که آنچه بدتر از گناه است، 👈🏻اصرار بر آن است. ✅ حبط عمل و بى اجر بودن آن ، خود يك نحو كيفر است ، زيرا پاداش هر عمل ، نيكى خود عمل است و وقتى عمل نيك بى اجر باشد پس در حقيقت بى اجر كردن آن خود يك نحو كيفر است ، چون نتيجه بى اجر شدن حسنات كسى كه هم حسنات دارد و هم سيئات ، اين است كه چنين كسى جز كيفر سيئات پاداش ديگرى نداشته باشد. البته ممكن هم هست آيه را طور ديگرى معنا كرده و بگوييم : مراد از جزاء، پاداش نيك است و جمله (هل يجزون الا ما كانوا يعملون ) كنايه است از اينكه ايشان به هيچ عملى پاداش و ثواب داده نمى شوند، چون بعد از حبط، هيچ عمل صالحى ندارند، همچنانكه در آیه ۲۳ فرقان ، فرموده : 👈🏻(وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا 👈🏻 و به هر گونه كارى كه كرده‏ اند مى ‏پردازيم و آن را [چون] گردى پراكنده مى‏ سازيم) و دليل اينكه مراد از جزاء، پاداش و ثواب مى باشد اين است كه اين جزاء همان جزاى اعمال است كه قبلا در آيه ذكر شده بود، و قهرا به قرينه ذكر حبط، منظور از آن جزاى اعمال صالح خواهد بود. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِهَا وَآمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۵۳ ﴾ و[لى] كسانى كه مرتكب گناهان شدند آنگاه توبه كردند و ايمان آوردند قطعا پروردگار تو پس از آن آمرزنده مهربان خواهد بود (۱۵۳) 🌐 حكم كلّى که در اين آيه آمده مربوط به توبه است و اين مطلب به مناسبت توبه بنى اسرائيل از گوساله پرستى در اينجا آمده و اشعار مى دارد كسانى كه كارهاى بد انجام مى دهند و خدا را نافرمانى مى كنند و پس از آن به سوى خدا باز مى گردند و توبه مى كنند، خدا آمرزنده و مهربان است; يعنى گناه آنها را مى آمرزد و آنها را داخل در رحمت خود مى سازد. 🌐 با اینكه تا ایمان نباشد توبه پذیرفته نمى‏ شود، امّا در این آیه ابتدا توبه آمده و پس از آن ایمان، شاید به این دلیل كه گناه، ایمان انسان را متزلزل كرده و فروغ ایمان را بى‏ اثر مى‏ كند و با توبه بار دیگر ایمان تجدید مى‏ شود. 🌐 يك حكم كلى است و شامل همه كسانى مى شود كه كار خلاف انجام مى دهند، حتى كسانى كه از گناه بزرگى مانند شرك، توبه كنند خدا آنها را مى بخشايد; ولى اين بخشايش ، مربوط به عذاب آخرت است و عواقب دنيوى معصيت، با توبه برداشته نمى شود. حتى كسانى كه به خاطر ارتكاب گناهى مانند زنا حدى براى آنها ثابت شده است، اگر پس از صدور حكم حاكم شرع توبه كنند ، حدّ ساقط نمى شود و فقط عذاب آخرت از او برداشته مى شود. همچنين اگر كسى گناهى كرده كه حق مردم را از بين برده است، با توبه كردن حقّ آن شخص ساقط نمى شود، بایستی جبران کرده شود. نکات : 💠راه توبه همیشه باز است، گرچه پس از مدّت‏ ها باشد. «ثمّ تابوا» («ثمّ» براى گذشت زمان طولانى است) 💠از رحمت خدا مأیوس نشویم، گرچه با گناهی عظیم. «كادوا یقتلوننى - ثمّ تابوا من بعدها» 💠توبه‏ ى هر خلافى، جبران همان است، توبه ‏ى گوساله‏پرستى، بازگشت به ایمان واقعى به خداست. «آمنوا» 💠براى دعوت به توبه باید زمینه ‏اى را فراهم آورد. «انّ ربّك من بعدها لغفور رحیم» 💠خداوند نسبت به توبه‏ كنندگان واقعى علاوه بر بخشش، رحمت خود را هم شامل آنان مى‏ سازد. «لَغفور رحیم» آرى، اسما و صفات الهى، جلوه‏ هاى حكیمانه دارند. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
در این صبح زیبا،یک دنیا لبخند، یک دل خرسند، و یک روز دلپسند،برایتان آرزو میکنم. درود صبحتون بخیر🌹 وَ اكْتُبْ لَنَا فِى هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِى الْأَخِرَةِ إِنَّا هُدْنَآ إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِى أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَآءُ وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَالَّذِينَ هُم بَِايَتِنَا يُؤْمِنُونَ‏﴿ ۱۵۶﴾ (خداوندا!) براى ما در این دنیا و در آخرت، خیر و نیكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كرده‏ ایم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مى‏ رسانم، و(لى) رحمتم همه چیز را فرا گرفته است، پس به‏ زودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوى دارند و زكات مى ‏دهند و آنان كه به آیات ما ایمان مى‏ آورند، مقرّر مى‏ دارم. 🔷چون مناجات و دعاى موسى تمام شد، از سوى خداوند خطاب رسيد كه عذاب خود را بر هر كس كه بخواهم مى فرستم; ولى رحمت من همه چيز را فرا گرفته است. از اين دو جمله فهميده مى شود كه اصل آفرينش بر اساس رحمت و فيض الهى است و اين رحمت همه چيز و همه كس را فرا گرفته است و اگر احياناً كسى مورد غضب خدا قرار مى گيرد و عذاب الهى بر او نازل مى شود، اين برخلاف اصل است و تنها كسانى را شامل مى شود كه از روى عمد و عناد و با كارهاى خلاف خود، خويشتن را در معرض عذاب الهى قرار مى دهند. اينكه مى فرمايد: عذاب خود را به هر كس كه بخواهم مى فرستم، معلوم است كه خدا تنها كسانى را براى عذاب كردن مى خواهد كه خود را مستحقّ عذاب كرده اند و بنابراين بايد خود را سرزنش كنند. توجه كنيم كه لطف و رحمت خدا دو گونه است; يكى لطف و رحمت عام اوست كه شامل همه كس و همه چيز مى شود و مؤمن و كافر از آن بهره مى برند، و ديگرى لطف و رحمت خاص اوست كه تنها شامل حال مؤمن مى گردد. براى همين است كه پس از اعلام رحمت عام خود مى فرمايد: «به زودى رحمت خود را براى كسانى كه تقوا داشته باشند و زكات دهند و به آيات ما ايمان بياورند، خواهم نوشت.» اين همان 👈🏻رحمت خاص است كه ويژه اين افراد است، و اينكه مى فرمايد: «به زودى رحمت خود را خواهم نوشت» به خاطر هدف خاصى است كه در آيه بعدى مى آيد. در آن آيه از گروهى ياد مى كند كه در عصر بعثت پيامبر اسلام خواهند آمد و به او ايمان خواهند آورد، آنها مشمول رحمت خاص خدا خواهند بود. 🔹پس با وجود تقوا و عمل به تكالیف، شمول رحمت الهى حتمى است، ولى با وجود گناه و معصیت، عذاب حتمى نیست، زیرا با توبه و استغفار، امكان مغفرت وجود دارد. 🔹رحمت الهى بى‏نهایت است، امّا شرط بهره‏ورى از آن، تقوا، پرداخت زكات و ایمان است. 🔹و آنچه سبب دریافت الطاف الهى است، ایمان به تمام آیات است، نه بعض آنها.👈🏻 «بآیاتنا یؤمنون» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿ ۱۵۷ ﴾ 🌼در اين آيه، اوصافى براى اسلام ذکر شده،که در واقع ترسيمى از اسلام و هدفهاى آن است و اگر بخواهيم اسلام را در چند جمله خلاصه كنيم، جملاتى بهتر از اين پيدا نخواهيم كرد: ⭐️۱ ـ او رسول و پيغام آورنده از سوى خداوند و فرستاده اوست. ⭐️۲ـ او است و پيغام خدا را به مردم مى رساند. مى توان گفت كه پيامبر در رابطه با خدا، بود و در رابطه با مردم، نبى. البته براى رسول و نبى فرقهايى گفته شده ، از جمله اينكه رسول، كسى است كه مأمور تبليغ پيغام است ، ولى نبى كسى است كه پيغامى به او داده شده، اگر چه مأمور به تبليغ آن نباشد و پيغام يك پيغام شخصى و مربوط به خود او باشد. ⭐️۳ـ او امّى است ، يعنى نزد استاد نرفته و درس نخوانده است. بعضى هم معتقدند كه كسى است كه اهل مكه باشد; چون يكى از نامهاى مكه «امّ القرى» است و در نسبت، به آن «امّى» گفته مى شود. ولى آيات و روايات و تكه هاى تاريخى، احتمال اوّل را تأييد مى كند. ⭐️۴ـ آنها نام و نشان پيامبر اسلام(ص) را در كتابهاى دينى خود ديده اند و مشخصات او در تورات و انجيل كه نزد آنهاست نوشته شده است. ⭐️۵ ـ آن پيامبر، آنها را به سوى نيكيها فرمان مى دهد (امر به معروف مى كند). ⭐️۶ ـ آن پيامبر، آنها را از بديها باز مى دارد (نهى از منكر). ⭐️۷ ـ آن پيامبر، چيزهاى پاك و پاكيزه را بر مردم حلال مى كند. اشاره به اينكه بعضى از چيزهاى پاك و طيّب كه بر بنى اسرائيل به خاطر گناهانى كه كرده بودند حرام شده بود، به وسيله پيامبر اسلام حرمت آنها برداشته مى شود، مانند حرام بودن بعضى گوشتهاى پاك و حرام بودن شكارماهى در روز شنبه ولزوم خودكشى در توبه از گناهان و موضوعات ديگر كه در آيات قرآنى به آنها اشاره شده از جمله: فبظلم من الذين هادوا حرّمنا عليهم طيبات احلت لهم (۱۶۰نساء)به سبب ستمى از يهود، بعضى از چيزهاى پاكيزه را كه بر آنان حلال شده بود بر آنان حرام كرديم. ⭐️۸ ـ آن پيامبر، چيزهاى پليد و خبيث را بر آنان حرام مى كند. اين منطق اسلام كه هر چيز پاك، و هر چيز پليد و زيان آور، است، يك اصل كلى است و با آن مى توان نظر اسلام را درباره موضوعات مختلف به دست آورد. ⭐️۹ ـ آن پيامبر، بار گرانى را كه بر دوش آنها و زنجيرهايى را كه بر دست و پاى آنها بسته شده بود، برمى دارد. منظور از اين تعبير آن قيد و بندهايى است كه آنها براى خود درست كرده بودند; مانند خرافاتى كه گرفتار آن بودند و يا رسوم سختى كه احبار و رهبان و سران يهود و نصارى به نفع خود براى مردم درست كرده بودند و انحرافهايى كه در دين به وجود آورده بودند. اين رسمهاى غلط و آزاردهنده بار سنگينى بر دوش مردم بود و مانند زنجير، دست و پاى آنها را بسته بود كه با آمدن رسول گرامى ا سلام آن بارها برداشته شد و آن زنجيرها از هم گسست.. 🌼سپس چهار صفت براى حضرت محمد(ص) بيان مى كند. 🌟۱ ـ آنها به پيامبر اسلام ايمان مى آورند و حقانيت دين او را مى پذيرند. 🌟۲ ـ آنها پشتيبان او مى شوند و در دفع شرّ دشمنان و رفع خطر از او پيشقدم هستند. 🌟۳ ـ آنها او را يارى مى كنند كه شامل هر نوع كمك مالى، جانى و تبليغى مى شود. 🌟۴ ـ آنها از احكام قرآن پيروى مى كنند. اينكه مى فرمايد: پيروى از نورى مى كنند كه با او نازل شده (معه) اشاره به همراهى هميشگى قرآن با پيامبر اسلام و ملازم بودن اين دو با يكديگر است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
پنج حرف سرخ ━━━━💠🌸💠━━━━ پنج حرف سرخ می‌دانید یاران رمز چیست؟ این الفبای گرانسنگِ کلاسِ عاشقی‌ست (شینِ) آن دارد حکایت از شهامت در نبرد اقتدار و عزّت عاشق‌ترین مردانِ مَرد (هِ) هدایت یافتن در مکتب سرخ امام هم گذشتن از علائق هم گذشتن از مقام وان (الف) گلواژه‌ی آزادگی را شد نماد معنیِ "هَیهات مِنّا الذِّلَّه" در وقت جهاد (دالِ) آن دارد دلالت بر دفاع از آب و خاک ماندنِ یک‌استخوان از یک نفر با یک‌پلاک (تِ) تبرّی یافتن از دشمنان دین ناب سر سپردن بر فرامین امام انقلاب جبهه چون تفسیر نابِ " کُلُّ اَرض ٍ کَربَلا " ست تا ابد دلداده‌ی این پنج‌حرف‌ِسرخ ماست ما به دنیا با شهادت مشی عزت داده‌ایم ما همه ، جان‌برکفانِ رهبری آزاده‌ایم تا بیاید منجی کل مهدی صاحب‌زمان در رکاب نائبش هستیم ما تا پای جان 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴ژنرال بریک: جنگ با ایران یعنی نابودی اسرائیل ♦️اسحاق بریک ژنرال اسرائیلی: اگر در این زمان با ایران وارد جنگ شویم قطعا اسرائیل نابود خواهد شد ♦️اسحاق بریک از فرماندهان جنگ کیپور(1973، شکست مصر): اگر اسرائیل در این شرایط با ایران وارد جنگ شود نابود خواهد شد چرا که با ۲۵۰ هزار موشک و پهپاد، حیفا، میادین گازی مدیترانه، پایگاه های ارتش و مکان های استراتژیک غیر نظامی را نابود می‌کند و اسرائیل نابود خواهد شد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴معاون هماهنگ کننده سپاه: پاسخی فراتر از انتظار به اسرائیل می‌دهیم باید کار اسرائیل تمام شود. ♦️تحمل ملت‌ها از زدن صرفا چند موشک گذشته و رژیم صهیونیستی باید محو شود، این رژیم منحوس هیچ راهی جز محو کامل از روی زمین ندارد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴قسمتی ازپیام امام خمینی(ره)در پی حمله جنگنده های عراق در روز اول تجاوز به ایران: ♦️«گمان نکند ملت ما که دولت ایران و ارتش ایران عاجز از این است که جواب به این‌ها بدهد. هر وقتی که مقتضی بشود من پیامی به ملت خواهم داد و به صدام حسین و امثال او خواهم ثابت کرد که این‌ها، این اذناب امریکا قابل ذکر نیستند و ما همیشه بنا داریم که در این برخورد‌ها، طوری برخورد بشود که جواب برخورد آن‌ها داده بشود که به ملت عراق ـ خدای نخواسته ـ صدمه‌‏ای وارد نشود. ♦️لکن ما عازم بر این هستیم، مصمّم بر این هستیم که اگر عراق حدّ خودش را نداند و تجاوز را تکرار بکند، ما دستور بدهیم و ملت ما بسیج بشوند و آن وقت برای ملت عراق معلوم باشد که ما با آن‌ها هیچ کار نداریم، بلکه این صدام حسین است که به واسطۀ تحریک امریکا به ما تجاوز کرده است و ما اگر جوابی به او بدهیم، هرگز به ملت عراق، که برادر ما هستند، مربوط نیست. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
قدر جوانی را بدانید.mp3
847.5K
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• قدر جوانی را بدانید 👤 مرحوم آیةالله 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💠 دو حلقه جمعیّت ❖ رسول اكرم صلّی الله علیه و آله وارد مسجد مدینه شد، چشمش به دو اجتماع افتاد كه از دو دسته تشكیل شده بود و هر دسته‌ای حلقه‌ای تشكیل داده سرگرم كاری بودند. ❖ یک دسته مشغول عبادت و ذكر و دسته‌ی دیگر به تعلیم و تعلّم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند. ❖ هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور و خرسند شد. به كسانی كه همراهش بودند رو كرد و فرمود: «این هر دو دسته كار نیک می‌كنند و بر خیر و سعادتند». ❖ آنگاه جمله‌ای اضافه كرد: «لكن من برای تعلیم و دانا كردن فرستاده شده‌ام». پس خودش به طرف همان دسته كه به كار تعلیم و تعلّم اشتغال داشتند رفت و در حلقه‌ی آنها نشست.¹ 1⃣ منية المريد؛ صفحه ۱۰ 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir