eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.4هزار عکس
12.4هزار ویدیو
668 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 .✨ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
خدای مهربانم توراسپاس بخاطر روزی دیگرو آغازی نو همراه با آیات کلامت ..سلام دوستان 🌹 آیه ۱۸۵ سوره ص۷۴) كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداشهايتان به طور كامل به شما داده مى ‏شود پس هر كه را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعا كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست 🔵 این آیه ، اشاره به قانون عمومى مرگ و سرنوشت مردم در رستاخیز مى کند، گرچه بسیارى از مردم مایلند، که فناپذیر بودن خود را فراموش کنند ولى این واقعیتى است ، که اگر ما آن را فراموش کنیم ، آن هرگز ما را فراموش نخواهد کرد❗️ 🔷 حیات و زندگى این جهان ، بالاخره پایانى دارد، و روزى مى رسد که مرگ به سراغ هر کس خواهد آمد و ناچار است از این جهان رخت بربندد. منظور از (نفس ) در آیه مجموعه جسم و جان است ، اگر چه گاهى نفس در قرآن ، به روح نیز اطلاق مى شود، و تعبیر به (چشیدن ) اشاره به احساس کامل است . 🔹سپس مى گوید: بعد از زندگى این جهان ، مرحله پاداش و کیفر اعمال شروع مى شود، در اینجا عمل است بدون جزا و آنجا جزا است بدون عمل . 🌀 جمله (توفون ) که به معنى پرداخت کامل است نشان مى دهد که اجر و پاداش انسان بطور کامل در روز قیامت پرداخت مى گردد. بنابراین مانعى ندارد که در عالم برزخ (جهانى که واسطه میان دنیا و آخرت است ) قسمتى از نتایج اعمال خود و پاداش و کیفر را ببیند، زیرا این پاداش و کیفر برزخى کامل نیست . 🌀کلمه (زحزح ) در اصل به معنى این است که انسان خود را از تحت تاءثیر جاذبه و کشش چیزى تدریجا خارج و دور سازد و (فاز) در اصل به معنى نجات از هلاکت و رسیدن به محبوب است . گويا دوزخ با تمام قدرتش انسانها را به سوى خود جذب مى كند، و راستى عواملى كه انسان را به سوى آن مى كشاند جاذبه عجيبى دارند... اما آنها که با تربیت و تمرین و آموزش و پرورش ، خود را تدریجا کنترل مى نمایند و به مقام نفس مطمئنه (روح آرام شده ) مى رسند نجات یافتگان واقعى محسوب مى شوند، و احساس امنیت و آرامش مى کنند. 🔹در جمله بعد ، بحث گذشته را تکمیل مى کند و مى گوید: (زندگى دنیا تنها یک تمتع و بهره بردارى غرورآمیز است ) 👈🏻(و ما الحیوة الدنیا الا متاع الغرور). این زندگى و عوامل سرگرم کننده ی آن از دور فریبندگى خاصى دارد، اما به هنگامی که انسان به آن نائل مى گردد، و از نزدیک آن را لمس مى کند، معمولا چیزى تو خالى بنظر میرسد، و معنى (متاع غرور) نیز چیزى جز این نیست . 🔷 البته این تعبیرات در قرآن و اخبار، مکرر آمده است و هدف همه آنها یک چیز است و آن این است که انسان ، جهان ماده و لذات آن را، 👈🏻هدف نهائى خود قرار ندهد، ولى استفاده از جهان ماده و مواهب آن بعنوان یک وسیله براى نیل به تکامل انسانى ، نه تنها نکوهیده نیست بلکه لازم و ضرورى مى باشد. اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَيُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۸۸﴾آل عمران (صفحه ۷۵ ) 🍃🌸مردم سه دسته‏ اند: 1- گروهى كه كار مى‏ كنند وانتظار پاداش یا تشكّر از مردم ندارند. «لانرید منكم جزاء و لاشكورا»(۹دهر) 2- گروهى كه كار مى‏ كنند تا مردم بدانند و ستایش كنند. «رئاء الناس»(۳۸نساء) 3- گروهى كه كار نكرده، انتظار ستایش از مردم دارند. «یحمدوا بمالم یفعلوا...» (۱۸۸آل عمران) براى اینكه این تمایل نابجا - ستایش بدون عمل - كور شود، در اسلام هرگونه تملّق و چاپلوسى منع شده است. كسانى كه در دنیا گرفتار اوهامِ خودپرستى و اسیر زندان «منیّت» هستند، در قیامت نیز اسیر و گرفتار عذاب الهى‏ اند. 👈🏻«و لهم عذاب الیم» 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
خصوصیات اولی الالباب در آیات زیبای ۱۹۱تا۱۹۵ سوره مبارکه : 🍃🌸الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۱۹۱﴾ همانان كه خدا را [در همه احوال] ايستاده و نشسته و به پهلو آرميده ياد مى كنند و در آفرينش آسمانها و زمين مى‏ انديشند [كه] پروردگارا اينها را بيهوده نيافريده‏ اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار (۱۹۱) رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ ﴿۱۹۲﴾ پروردگارا هر كه را تو در آتش درآورى يقينا رسوايش كرده‏ اى و براى ستمكاران ياورانى نيست (۱۹۲) رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿۱۹۳﴾ پروردگارا ما شنيديم كه دعوتگرى به ايمان فرا مى‏ خواند كه به پروردگار خود ايمان آوريد پس ايمان آورديم پروردگارا گناهان ما را بيامرز و بديهاى ما را بزداى و ما را در زمره نيكان بميران (۱۹۳) رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ ﴿۱۹۴﴾ پروردگارا و آنچه را كه به وسيله فرستادگانت به ما وعده داده‏ اى به ما عطا كن و ما را روز رستاخيز رسوا مگردان زيرا تو وعده‏ ات را خلاف نمى ‏كنى (۱۹۴) فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ ﴿۱۹۵﴾ پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد [و فرمود كه] من عمل هيچ صاحب عملى از شما را از مرد يا زن كه همه از يكديگريد تباه نمى ‏كنم پس كسانى كه هجرت كرده و از خانه ‏هاى خود رانده شده و در راه من آزار ديده و جنگيده و كشته شده‏ اند بديهايشان را از آنان مى‏ زدايم و آنان را در باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است درمى ‏آورم [اين] پاداشى است از جانب خدا و پاداش نيكو نزد خداست (۱۹۵)🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔆نکات آیات۱۹۰- ۱۹۱تا۱۹۵ (صفحه۷۵) ⭐️نشانه‏ ى خردمندى، یاد خدا در هر حال است. «اولی الالباب، الّذین یذكرون اللّه 👈🏻قیاماً و قعوداً و على جنوبهم» ⭐️ذكر وفكر، همراه یكدیگر ارزش دارد.👈🏻 «یذکرون ..یتفكّرون» ⭐️آنچه سبب رشد و قرب است، ذكر و فكر دائمى است نه موسمى. «یذكرون» و «یتفكّرون» فعل مضارع‏ اند كه نشان 👈🏻استمرار است. ⭐️آفرینش بیهوده نیست، گرچه همه اسرار آن را درك نكنیم. 👈🏻«ماخلقت‏ هذاباطلاً» ⭐️هستى هدفدار است، پس هر چه از هدف الهى دور شویم به دوزخ نزدیك مى‏ شویم. 👈🏻«فقنا عذاب النّار» ⭐️قبل از دعا، خدا را ستایش كنیم.👈🏻 «سبحانك فقنا...» ⭐️آتش قیامت سخت است، امّا نزد اولی الالباب كه خواهان كرامت انسان هستند خوارى ورسوایى قیامت، دردناك‏ تر از آن است.👈🏻 «من تدخل النّار فقد اخزیته» ⭐️خردمندان، آماده‏ ى پذیرش حقّ هستند و در كنار پاسخگویى به نداى فطرت، به نداى انبیا، علما و شهدا پاسخ مى‏ دهند.👈🏻 «انّنا سمعنا منادیاً ینادى للایمان...» ⭐️از آداب دعا كه زمینه‏ ى عفو الهى را فراهم مى‏ كند، توجّه به ربوبیّت الهى است.👈🏻 «ربّنا فاغفر لنا» ⭐️دیگران را در دعاى خود شریك كنیم. «فاغفر 👈🏻لنا» ⭐️مرگِ انسان با اراده الهى است. 👈🏻«توفّنا» ⭐️خردمندانِ دوراندیش، مرگ با نیكان را آرزو مى‏ كنند و به فكر حسن عاقبت هستند.👈🏻 «توفّنا مع الابرار» ⭐️ابرار مقامى دارند كه خردمندان آرزوى آن را مى ‏كنند. «اولی الالباب...👈🏻توفّنا مع الابرار» ⭐️تكرار «ربّنا» در سخنان اولی الالباب، نشان شیفتگى آنان به 👈🏻ربوبیّت الهى است. ⭐️اولی الالباب، هم عزّت دنیا را مى‏ خواهند و هم عزّت آخرت را. 👈🏻جمله ‏ى «آتنا ما وعدتنا على رسلك» مربوط به 👈🏻دنیاست كه خداوند وعده نصرت به اهل حقّ داده است: «انّا لننصر رسلنا»(۵۱غافر) وجمله‏ ى «و لاتخزنا» مربوط به 👈🏻عزّت در آخرت است. 🔆دعاى قلبى، استجابت قطعى دارد. دعایى كه همراه با : یاد دائمى خدا👈🏻 «یَذكرون» فكر👈🏻 «یتفكّرون» و ستایش خدا باشد👈🏻 «سبحانك» قطعاً مستجاب مى‏ شود. 👈🏻«فاستجاب لهم ربّهم» ⭐️استجابت دعا، جلوه‏ اى از ربوبیّت الهى است. «فاستجاب لهم👈🏻 ربّهم» ⭐️در جهان‏ بینى الهى، هیچ عملى بدون پاداش نیست. 👈🏻«لا اُضیع عمل عاملٍ» ⭐️ دعائى مستجاب مى‏ شود كه همراه با عمل و تلاش دعا كننده باشد، گرچه خود دعا نیز نوعى عمل است. «فاستجاب لهم... لااضیع 👈🏻عمل عاملٍ» ⭐️در بینش الهى، مرد و زن در رسیدن به مقام والاى انسانى برابر هستند. «من 👈🏻ذكرٍ او اُنثى» ⭐️تا گناهان وعیوب محو نشود، كسى وارد بهشت نمى‏ شود. «لاكفّرن... 👈🏻لادخلّنهم» ⭐️هجرت، جهاد، تبعید و متحمّل آزار شدن در راه خدا ، وسایل عفو خداوند هستند. «هاجروا، اخرجوا من دیارهم و... 👈🏻لاكفّرن عنهم...» ⭐️گرچه شهادت بالاترین مرتبه است، ولى مقاومت در برابر آزار و اذیّت‏ هاى دشمن، نیاز به صبر بیشترى دارد، لذا كلمه ‏ى «فى سبیلى» در كنار «اوذوا» آمده است. آرى، جانبازان معلولین جبهه، بیش از شهدا باید صبر و تحمّل كنند ⭐️در وعده‏ هاى خداوند، ذرّه ای شك و تردید نكنید. 👈🏻تمام وعده ‏ها با تأكید بیان شده است. «انّى... لاُكفّرنّ... لاُدخلنّ» ⭐️پاداش‏ هاى الهى براى مردم به طور كامل قابل وصف نیست، همین اندازه بدانیم كه از هر پاداشى بهتر است.👈🏻 «واللّه عنده حسن الثّواب» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸آخرین آیه ی سوره مبارکه ، صفحه ۷۶قرآن کریم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد (۲۰۰) ✴️ امرهائى كه در اين آيه آمده يعنى امر (اصبروا) و (صابروا) و (رابطوا) و (اتّقوا) همه مطلق و بدون قيد است. 🔸صبر ، هم شامل 👈🏻صبر بر شدائد مى شود و هم شامل 👈🏻صبر در اطاعت خدا و همچنين 👈🏻صبر بر ترك معصيت و بهر حال منظور از آن صبر تك تك افراد است (كه هر گونه جهاد با نفس و مشكلات زندگى را هم شامل مى شود) 🔶بعد، همين صبر را به صيغه (مفاعله 👈🏻صابروا) آورده كه در مواردى استعمال مى شود كه ماده فعل بين دو طرف تحقق مى يابد. و مصابره عبارت است از اينكه 👈🏻جمعيتى به اتفاق يكديگر اذيت ها را تحمل كنند و هر يك صبر خود را به صبر ديگرى تكيه دهد و در نتيجه بركاتى كه در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تأثير صبر بيشتر گردد 🔸ضمنا از دستور (صابروا) استفاده مى شود كه هر قدر دشمن بر استقامت خود بيافزايد ما نيز بايد بر پايدارى و استقامت خود بيفزاييم . 🔶 كلمه‏ ى (رابطوا) از ریشه‏ ى (رباط) به معناى بستن چیزى در مكانى است. به كاروانسرا نیز به این دلیل رُباط مى‏ گویند كه كاروان‏ ها در آنجا اتراق كرده و مال‏ التجاره و اسب و شترها را در آنجا نگه مى‏ دارند. 🔸(مرابطه ) به معنى مراقبت از مرزها آمده است ، زيرا سربازان و مركبها و وسايل جنگى را در آن محل نگاهدارى مى كنند. خلاصه اينكه (مرابطه ) معنى وسيعى دارد كه هر گونه آمادگى براى دفاع از خود و جامعه اسلامى را شامل مى شود. 🔶 به مسلمانان دستور آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از مرزها و سرحدات كشورهاى اسلامى مى دهد و مى فرمايد: (از مرزهاى خود، مراقبت به عمل آوريد) 👈🏻(و رابطوا). 🔶 بالاخره آخرين دستور كه همچون چترى بر همه دستورات سابق سايه مى افكند دستور به پرهيزكارى است👈🏻 (و اتقوا الله ). 🔸(استقامت ) و (مصابره ) و (مرابطه ) بايد آميخته با 👈🏻تقوى و پرهيزكارى باشد و از هر گونه خودخواهى و رياكارى و اغراض شخصى به دور گردد. ✴️ در پايان آيه مى فرمايد: شما در سايه به كار بستن اين چهار دستور، مى توانيد رستگار شويد و با تخلف از آنها راهى به سوى رستگارى نخواهيد داشت 👈🏻(لعلكم تفلحون ). 🌷پایان سوره مبارکه آل عمران🌷 بارالها! به همه ما توفيق مرحمت كن كه اين دستورهاى حيات بخش كتاب آسمانيت را در زندگى به كار بريم و ما را مشمول رحمت و الطاف بى انتهاى خود گردان !🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
♻️ سوره مبارکه ✅ اين سوره از نظر تعداد كلمات و حروف ، طولانى ترين سوره هاى قرآن بعد از سوره بقره و داراى۱۷۷ آيه مى باشد. و مضامين آياتش شهادت مى دهد بر اينكه در مدينه و بعد از هجرت نازل شده يعنى به هنگامى كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله دست در كار تأسیس حكومت اسلامى و ايجاد يك جامعه سالم انسانى بود..به همين دليل بسيارى از قوانينى كه در سالم سازى جامعه مؤ ثر است ، در اين سوره نازل شده است . و از ظاهر آیات آن بر مى آيد كه يك باره نازل نشده، هر چند كه غالب آيات آن بى ارتباط به هم نيستند. ✳️ و از آنجا كه سى و پنج آیه ‏ى اوّل این سوره، پیرامون مسائل خانوادگى است، به سوره‏ ى نساء (زنان) نام‏ گذارى شده . ✅ آغاز سوره‏ ى زنان، با سفارش به تقوا شروع شده است، یعنى 👈🏻بنیان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «یا ایّها الناس اتّقوا». 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌸🍃 ♻️ محتوای سوره ⭐️- دعوت به ايمان و عدالت و قطع رابطه دوستانه با دشمنان سرسخت . ⭐️- قسمتى از سرگذشت پيشينيان ⭐️- حمايت يتيمان ، مراقبت از حقوق آنها. ⭐️- قانون ارث ⭐️- قوانين مربوط به ازدواج وحفظ اموال عمومى .. ⭐️- معرفى دشمنان جامعه اسلامى ⭐️- اهميت هجرت . ❇️ و در خلال آياتش امورى ديگر نيز ذكر شده، نظير احكامى از نماز، جهاد، شهادات، تجارت و غيره و مختصرى هم درباره اهل كتاب سخن رفته است. 🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴ سوره (صفحه۷۷) وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا ﴿۴﴾ و مهر زنان را به عنوان هديه‏ اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخوريد 🔶 كلمه‏ ى «نِحلَة» به گفته‏ ى راغب اصفهانى، از «نَحل» به معناى زنبور عسل است. 🔸چون زنبور عسل به مردم عسل مى‏ بخشد و توقّعى هم ندارد، به هدیه هم «نحلة» گفته مى‏ شود. البتّه بعضى مفسّرین «نحلة» را به معناى «دَین» گرفته‏ اند. (یعنى مهریّه، دَین و بدهى قطعى مرد است.) 🔶 در عصر جاهليت نظر به اينكه براى زنان ارزشى قائل نبودند، غالبا مهر را كه حق مسلم زن بود در اختيار اولياى آنها قرار مى دادند، 🧡مهریّه، نرخ زن نیست، بلكه نشانه ‏ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسر است. «صدقاتهن» 🔸زن، مالك مهریه ‏ى خود است. پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهریه‏ ى او را براى خود ندارند.(چون کلمه ی نساء را ذکر کرده )«آتوا النّساء صدقاتهن» 🔶 درست است كه مرد و زن هر دو از زندگى زناشويى بطور يكسان سود مى برند، ولى نمى توان انكار كرد كه در صورت جدائى زن و مرد، زن متحمل خسارت بيشترى خواهد شد ..درحقيقت مهر چيزى است به عنوان جبران خسارت براى زن و وسيله اى براى تاءمين زندگى آينده او، و علاوه بر این ، مهریه معمولا به شكل ترمزى در برابر تمايلات مرد نسبت به جدائى و طلاق محسوب مى شود. 🔶 پديد آمدن مهريه نتيجه تدبير ماهرانه ‌ای است كه در متن خلقت و آفرينش براي تعديل روابط زن و مرد و پيوند آنان به كار رفته است مهريه به منظور اهميت عقد ازدواج، اكرام و احترام به شخصيت زن و اظهار حسن نيت و صداقت مرد براي ازدواج با او و زمينه ‌ای براي دوام معاشرت است نه بهای زن، در واقع تاكيد اسلام بر آن است كه شأن و شخصيت زن بسيار بالاتر از آن است كه به مال و مانند آن معامله شود. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
👆 تشبیه شهید رئیسی به امیرکبیر توسط رهبر حکیم انقلاب نه از روی احساس یا محبت کلامی بلکه دقیق و سنجیده بود اینم سندش: 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir