فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فضای مجازی چین تقریبا یکپارچه خوشحالی و حمایت از ایران است.
🔹از دیشب مهمترین خبر در فضای مجازی چین عملیات ایران در حمله به رژیم اسرائیل است.
🔸میلیونها پست/کامنت در دفاع از ایران در ویبو نوشته شده.
🔺ترجمه تعدادی از پستها و کامنتها در فضای مجازی چین (بویژه ویبو) در دفاع از عملیات انتقامی ایران و خوشحالی از اصابت موشکهای ایران در مراکز نظامی رژیم آپارتاید اسرائیل.
منبع و ترجمه پستها: اینستاگرام kiancs
#وعده_صادق
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌱 پیامبر (صلی الله علیه و آله) :
لا يَخدُمُ العِيالَ إِلّا صِدِّيقٌ أَو شَهِيدٌ أَو رَجُلٌ يُرِيدُ اللّهُ بِهِ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ
به خانواده خدمت نمیكند، مگر صدّيق يا شهيد يا مردى كه خدا برايش خير دنيا و آخرت را میخواهد.
📚 [ جامع الأخبار ، ص ۲۷۵ ]
#خانواده
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🎈هدیه بـه خانمهای محترم 🍃🎈
❤️ احادیثی پیرامون ارزش خانه داری زنان ...
1. هرگاه زنی برای مرتب کردن خانه چیزی را از جایی به جای دیگر ببرد خداوند به او نظر رحمت میکند.. (پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
2. در هربار شیر مکیدن نوزاد خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده را به زن میدهد. (پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
3. جهاد زن خوب شوهرداری کردن است.(امام علی علیه السلام)
4. بهترین زنان زنی است که برای شوهرش خوشبو باشد. (امام صادق علیه السلام)
5. چند گروه از زنان با حضرت زهرا در قیامت محشور میشوند. یکی از انان زنانی هستند که بر بداخلاقی شوهر خود صبر میکنند. (امام صادق علیه السلام )
6. هیچ چیز برای زن در شب اول قبر بهتر از رضایت شوهرش نیست. (امام محمد باقر علیه السلام)
7. یک لیوان آب دست شوهر دادن بهتر از یک سال نماز شب خواندن و روزه گرفتن است. (پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
8. چون زنی به شوهر خود آب گوارایی دهد خداوند 60 گناه او را میبخشد. (پیامر اکرم صلےالله علیه وآله)
9. هیچ زنی نیست که دیگ غذایش را بشوید مگر آنکه خدواند او را از گناهان وخطا ها می شوید. (فاطمه سلام الله علیها)
10. هیچ زنی نیست که هنگام نان پختن عرق کند مگر آنکه خداوند بین او و جهنم هفت خندق قرار دهد. (فاطمه سلام الله علیها)
11. هیچ زنی نیست که لباس ببافد (بدوزد) مگر آنکه خداوند برای هر نخی صد حسنه می نویسد وصد گناه محو می کند. (فاطمه سلام الله علیها)
12. هیچ زنی نیست موی فرزندان خود شانه بزند ولباس آنان را بشوید ، مگر آنکه خداوند برای هر مویی حسنه ای بنویسد و برای هر موی گناهی را پاک کند واو رادر چشم مردم زینت دهد.(فاطمه سلام الله علیها)
13. بهتر وبرتر از همه اینها رضای خدا ورضای مرد از همسرش است .رضای همسر رضای خدا وغضب همسر غضب خدا می باشد. (فاطمه سلام الله علیها)
14. هیچ زنی نیست که با اطاعت همسرش بمیرد مگر آنکه بهشت بر او واجب میشود. (فاطمه سلام الله علیها)
15. هيچ زنى نيست که شوهرش را يکبار آب دهد (يک ليوان) مگر اينکه اين رفتار براى او از عبادت يک سال که روزهايش را روزه بگيرد و شبهایش به شب زنده دارى مشغول باشد بهتر است وخداوند در عوض هر بار که شوهرش را آب دهد ، شهرى در بهشت براى او بنا مى کند وشصت گناه از او می آمرزد. (امام صادق علیه السلام)
📘منبع احادیث: کتاب وسائل الشیعه ج 2ص39
#خانواده
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
#امام_خامنهای عزیز
۲۹ سال پیش
چنین روزی را دید
که تمام قد
از موشکی ایران
حمایت کرد
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📌منطقه جدید مورد توجه رژیم صهیونسیتی
✍«پاتاگونیا» نام یک منطقه بزرگ در جنوب شیلی و آرژانتین است که چندی است خبر کوچ یهودیان به این منطقه، نام آن را بیش از پیش بر سر زبانها انداخته است.
اما آنچه در طول سالیان اخیر توجه محافل رسانه ای و سیاسی آمریکای لاتین را به خود جلب کرده است نه آب و هوای مساعد این منطقه و نه چشم اندازهای بی نظیر آن است، بلکه مهاجرت صهیونیست و خرید زمینهای پاتاگونیا تنها موضوع مهمی است که نقل محافل شیلی و آرژانتین شده است
البته این مساله نه در حد یک ادعا بلکه پدیده ای است که امروز به صراحت میتوان گفت بیش از هر زمان دیگری رنگ واقعیت به خود گرفته است. در همین راستا در پیش نویس اولیه تشکیل دولت "اسرائیل" که به عنوان سندی به " خاندان روچیلد" داده شد، پاتاگونیا به عنوان سرزمین دولت یهود ذکر شده است.
💥باید نسبت به این موضوع تبیین شود...
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📢 اجازه رهبر انقلاب به استفاده از نصف سهم امام(ع) برای مردم مظلوم جنوب لبنان
🔹️در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان که بر اثر آن ضایعات جانی و خسارات مالی سنگین بر مردم مظلوم و محروم و در عین حال با ایمان و مقاوم این منطقه تحمیل شده است، حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی اجازه دادند که مومنین میتوانند از وجوهات شرعیه خود نصف سهم مبارک امام(علیهالسلام)، معادل یک چهارم خمس را برای کمک به مردم مسلمان جنوب لبنان پرداخت کنند.
#خمس
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_13974839172.pdf
4.76M
نشریه انقلاب ویژه سفر رهبر معظم انقلاب به گرگان
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📌جهاد با مال در دین چه جایگاهی دارد؟
✍️پاسخ
1️⃣کلمۀ «قتال» مخصوص رویارویی نظامی است، ولی جهاد اعمّ از آن است، به همین دلیل بر اقسام دیگری مانند جهاد مالی و جهاد زبانی (جهاد تبیین) نیز اطلاق می شود؛ چنانکه امام علی علیه السلام می فرماید: وَاللهَ اللهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُمْ فِی سَبِیلِ الله؛ و خدا را خدا را در مورد جهاد در راه خدا با دارایىها و جانها و زبانهایتان در نظر داشته باشید. (نهج البلاغه، نامۀ 47)
2️⃣امروزه کشورهای استعمارگر به جای رویارویی نظامی ترجیح می دهند با جنگ و تحریم اقتصادی به تضعیف مخالفان خود بپردازند. در اینجاست که ارزش و اهمیت جهاد مالی روشن می شود و ارائۀ راهکارهای صحیح اقتصادی جهت رویارویی با این تحریم ها بالاترین مصداق جهاد مالی و اقتصادی است که موجب قوام جامعۀ دینی می شود.
3️⃣در عین حال، یکی از روشن ترین مصداقهای مسأله «جهاد با مال»، همان «پشتیبانى جنگ» برای جنگجویانی است که در خط مقدم نبرد با دشمنان دین هستند.
4️⃣منطقاً تا جهاد مالی صورت نگیرد، زمینه برای جهاد با جان فراهم نمیشود. اگر تدارکات و تجهیزات لازم برای رزمندگان فراهم نشود، امکان نبرد با دشمنان به وجود نمی آید.
5️⃣شاید به همین دلیل باشد که قرآن کریم، جهاد با مال را بر جهاد بر جان مقدم ساخته است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في سَبيلِ اللَّهِ ... » (انفال، 72)
6️⃣امروزه شرایط دنیای اسلام به لحظات حساس و تاریخی خود رسیده است. جنگ، فقط جنگ لبنان یا فلسطین با رژیم صهیونیستی نیست، بلکه جنگ میان اسلام و کفر است.
7️⃣در شرایطی که ولی امر مسلمین جهاد با رژیم صهیونیستی را واجب دانسته، کسانی که امکان جهاد با جان را ندارند، نمی توانند از زیر بار مسئولیت جهاد با مال شانه خالی کنند.
#جهاد
#جهاد_مالی
#شبهه
#سوال
#پرسش
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پی پاسخ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض حاکمیت کشور در ترور شهید اسماعیل هنیه و به شهادت رساندن رهبر مقاومت، سیدحسن نصرالله و سرلشکر پاسدار سید عباس نیلفروشان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تقدیر از این اقدام تلافی جویانه که برابر حق قانونی کشور انجام گرفت، بیانیهای به شرح ذیل صادر نمود:
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ»
ستایش خدای را که درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستمکاران است
موشکباران موفق و حمله قاطعانه سپاه پاسداران با حمایت ارتش و وزارت دفاع، به مواضع نظامی، امنیتی و مراکز راهبردی رژیم اشغالگر قدس در عملیات وعده صادق ۲، موجی از شادی و غرور را در امت اسلامی برانگیخت.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از فرزندان ملت در نیروهای مسلح اعلام میدارد؛ اقتدار امروز نیروهای مسلح سرافراز ما و توانمندیهای شگفت آور آنها در تولید تجهیزات دفاعی و بازدارنده و رسیدن به خودکفایی در تأمین نیازهای دفاعی کشور، حاصل انقلاب اسلامی و پشتیبانیهای گسترده مردم است.
ایران، امروز در دفاع از خود و مظلومان، هر تجاوزی را قاطعانه پاسخ خواهد داد. سقوط اسرائیل وعده حقی است که به زودی محقق خواهد شد و بیشک جمهوری اسلامی ایران در تحقق آن نقشی محوری و اساسی دارد. اقتدار امروز ما در مبارزه با جبهه ظلم و استکبار جهانی، ثمره هدایتهای داهیانه مقام معظم رهبری -دام الله ظله- است.
به شکرانه نعمت ولایت و وجود فرماندهی معظم کل قوا، حضرت امام خامنهای جَبهه سپاس بر آستان الهی میساییم. امید است در ظل توجهات حضرت ولیعصر -عجل الله تعالی فرجه- و هدایتهای رهبر فرزانه انقلاب و حضور دشمن شکن مردم شریف، ایران اسلامی همچنان بر مدار عزت و اقتدار، پایدار و مستدام باشد و در منکوب کردن ستمگران، مشمول امداد و نصرت الهی گردد، إنشاءالله.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆دل خود را قوی دارید ای مردم «ولی» داریم
♦️مداحی میثم مطیعی در اجتماع بزرگ لبیک یا خامنهای و گرامیداشت شهید سیدحسن نصرالله در حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحلیلگر سابق سیا؛ موشکها مانند باران به اهداف اصابت میکردند!
🔹لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا: به نظر میرسد پاسخ ایران با دقت طراحی و هدفگذاری شده و اسرائیلیها نتوانستند هیچ یک را رهگیری کنند یا تعداد کمی را رهگیری کردند و ثابت شد که گنبد آهنین شکست خورده است.
🔹ایران این اطمینان را داد که قرار نیست صدها یا هزاران غیرنظامی اسرائیلی را مورد حمله قرار دهد؛ ایرانیها خود را انسان دوستتر و شرافتمندتر می دانند و به دلیل عملکردشان فکر میکنم همین طور هم است.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
درباره مهاجرپذیری همدلانه در آلمان و مهاجرستیری رسانه ای در ایران
❌ در دورانی که تب مهاجرستیزی برخی دولتمردان و رسانه های غافل ایرانی نسبت به مهاجران افغانی بالا گرفته، انتشار عکسی از کتب آموزش ابتدایی آلمان در ترویج فرهنگ مهاجرپذیری و رفتار همدلانه با مهاجران سوری درس آموز است.
🔸 رهبران آلمان که خاطرات تلخ دو جنگ جهانی و مهاجرت شکننده شهروندان خود را فراموش نکرده اند و امروزه بخشی از آلمانی ها خواسته یا ناخواسته باید مهاجران سوری را تحمل کنند با اتخاذ رویکرد لیبرال فرهنگی (و نه لزوما لیبرال سیاسی) در مقاطع ابتدایی، مهاجرپذیری مسالمت آمیز را در دستور کار نهادهای آموزشی خود قرار داده اند.
✅ وزارت آموزش و پرورش آلمان به جهت این که کودکان آلمانی، باید درد و رنج دوستان و همکلاسیهای سوریهای مهاجرِ خود به کشورشان را درک کنند، مسیری را که بیش از یک میلیون آواره سوری (اغلب با پای پیاده و در شرایط غیر قابل توصیف) برای رسیدن به آلمان طی کرده اند را در قالب یک فصل از کتاب آموزشی دبستانی تدریس می کنند و آن را در مواد درسی اصلی ابتدایی تا مقطع متوسطه گنجاندهاند، تا به همدلی کودکان نسل جدید آلمان با مهمانانِ پناهجوی کشورشان بیانجامد.
🔡 کودکان بی گناهی که رنج چند سال آوارگی با مرزهای بسته کشورهای اروپایی مواجه شدند و در این بن بست های کشورهای توسعه یافته بلوک غرب تنها آلمان بود که مرزهای خود را به روی بیش از یک و نیم ملیون و نیم بی خانمان سوری گشود.
📚در یکی از درس های مقطع ابتدایی آلمان ماجرای پرتنش کودکی سوری به نام خلیل بیان شده که داستان مهاجرت رنج آور این جابجایی تلخ را برای کودکان و همکلاسی های آلمانیاش روایت می شود تا همدلی و همذاتپنداری نسل آینده را به زندگی پرماجرای مهاجران ترویج کند.
✅ امیدواریم حالا که بخشی از جامعه ایران اسلامی و بویژه شهر مقدس قم در پس تحولات پس از استقرار اسلام سیاسی در ایران با جامعه رنگارنگ جهانی پذیرای مهاجرین افغانی و سیاه پوست و... مواجه شده است چنین فرهنگ سازی هایی در سطح آموزش های نسل های جدید آینده نیز آغار شود. چنین باد....
✍️ پانوشت:
وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
اگر پرده ڪنار برود و به حقایق
واقف شویم بیش از آنڪه خدا
را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت
ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای
دعاهایی ڪه #اجابت نڪرده
شـــــاڪریم!
#الحمدلله🤲
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۸۲ سوره #یونس(صفحه۲۱۸)
وَيُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ
و خدا با كلمات خود حق را ثابت مى گرداند هر چند بزهكاران را خوش نيايد
و خدا با كلمات و وعده تخلّف ناپذير خود، حق را يارى رسانده و تحقّق مى بخشد.
💠آيه شريفه نشانگر اين حقيقت است كه آفريدگار تواناو فرزانه ، حق گرايان و حق طلبان را در رابطه با حقِ مورد نظر شان ، به دو صورت ياری و سر انجام پيروز مى سازد:
۱- خدا حق گرايان راهمواره به وسيله 👈🏻دليل و برهان يارى مى رساند، و اين نكته ظريف نشانگر آن است كه دليل و برهان همواره همراه حق و عدالت است.
۲- یاری رسانی به طرفداران حق ، به وسيله پيروزى ظاهرى و چيره ساختن بر باطل گرايان است كه اين نوع از يارى رسانى براساس مصلحت حكيمانه، گاه سريع و بى امان و گاه در درازمدت خواهد بود.
💠منظور از (كلمات ) در آيه شريفه اقسام قضاها و فرامين الهى می باشد كه در شوؤن همه موجودات عالم به حق و بر طبق حق ، جارى است .
💠آرى ، قضاى الهى ممضاء و سنتش جريان يافته بر اينكه در نظام عالم بين حق و باطل اصطكاك و برخورد برقرار كند و باطل را بدون درنگ فانى و اثرش را محو كند و حق را بر همان جلاء و جلوه اى كه داشت باقى بگذارد و اين همان معنايى است كه آيه شريفه زير بيانش نموده ، مى فرمايد:
(انزل من السماء ماء فسالت اودية بقدرها فاحتمل السيل زبدا رابيا و مما يوقدون عليه فى النار ابتغاء حلية او متاع زبد مثله كذلك يضرب اللّه الحق و الباطل ، فاما الزبد فيذهب جفاء و اما ما ينفع الناس فيمكث فى الارض )
💠(و لو كره المجرمون ) هرچند که مجرمان را خوش نیاید !
خداى تعالى در بين اوصاف فرعونيان تنها صفت #مجرم بودنشان را يادآور شده و اين بدان جهت است كه در کلمه مجرم معناى 👈🏻قطع كردن هست ، پس گويا خواسته است بفهماند كه فرعونيان راه حق را به روى خود قطع كرده اند، و بنيان خود را بر اين اساس نهاده اند، و نتيجه اين وضع اين شده كه از ظهور حق كراهت داشته باشند. و به همين جهت است كه خداى تعالى وقتى كراهت از ظهور حق را به آنان نسبت ميدهد به دنبالش در جمله مورد بحث ميفهماند علت كراهتشان اينست كه مجرمند..🌸🍃🌸🍃🌸
#تدبر
#تفسیر_قرآن
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۸۴ #یونس
و موسى گفت اى قوم من اگر به خدا ايمان آورده ايد و اگر اهل تسليميد بر او توكل كنيد
🍃🌸در اين آيه دو شرط با يك جواب آمده كه يكى از شرطها در آغاز آيه و ديگرى در پايان ذكر شده و جواب هر دو يكى است; شرط اول ايمان و شرط دوم تسليم و جواب آن لزوم توكل به خداست
اين نشان مى دهد كه ايمان وقتى ارزش دارد كه همراه با تسليم شدن در برابر خدا و فرمانبردارى از او باشد، پس از اين دو مرحله نوبت به توكل مى رسد كه بالاتر از ايمان و تسليم است. كسى كه به خدا توكل مى كند، تمام امور خود را به او واگذار مى كند و او را تنها مؤثر در جهان مى داند. البته توكل اين نيست كه انسان با واگذارى كارها به خدا، خود حركتى نكند، بلكه بايد تلاش لازم را به عمل آورد و در عين حال به آنچه خدا براى او پيش مى آورد راضى باشد. توكل از نظر اسلام به معناى حركت و پويايى و تلاش و كوشش همراه با بالاترين درجه ايمان به خداست و لذا در قرآن به پيامبر خود دستور مى دهد كه وقتى تصميم به انجام كارى گرفتى بر خدا توكل كن، يعنى تصميم خود را با توكل عملى ساز:
فاذا عزمت فتوكل على الله ان الله يحبّ المتوكلين (۱۵۹ آل عمران)🌸🍃
#تفسیر_قرآن
#تدبر
#یونس
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۹۴ #یونس(صفحه۲۱۹)
فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿۹۴ #یونس﴾
و اگر از آنچه به سوى تو نازل كرده ايم در ترديدى از كسانى كه پيش از تو كتاب [آسمانى] مى خواندند بپرس قطعا حق از جانب پروردگارت به سوى تو آمده است پس زنهار از ترديدكنندگان مباش
♻️«شك» به معنای ترديد و دودلى است. اصل اين واژه به معناى ضميمه كردن چيزى به چيزى است. كسى كه شك مى كند ميان دو احتمال وجود و عدم را به هم ضميمه مى كند.
♻️«الممترين» به ترديد افتادگان از «مريه» مشتق شده كه به معناى شك با ظهور دليل است و امتراء به احتجاج براى رفع شك گفته مى شود.
✅ باید اولاً توجه كنيم كه اين آيه در سوره يونس است كه در مكه نازل شده و هنوز پيامبر به مدينه هجرت نكرده بود و با يهود و نصارى درگيرى پيدا نكرده بود و دانشمندان يهود هنوز آيات مربوط به ظهور پيامبر جديد را كتمان نكرده بودند و با خوشوقتى از آن خبر مى دادند.
✅ و ثانیاً اين جمله به معناى آن نيست كه پيامبر اسلام در وحى ترديد داشت بلكه جمله به صورت شرطى است و جمله شرطيه دلالت حتمی بر وقوع شرط ندارد. مانند:
🔅ان كان للرحمن ولداً فأنا اول العابدين(زخرف/۸۱)
اگر براى خداى رحمان فرزندى بود، من نخستين عبادت كنندگان بودم.
🔅ان استطعت ان تبتغى نفقا فى ا لارض، او سلّما فى السماء(انعام/۳۵)
اگر مى توانى نقبى در زمين بزنى و يا نردبانى در آسمان بجويى (پس چنين كن)
✅ نظير همين موضوع در آيات مربوط به مسيح ديده مى شود كه وقتى خداوند در روز رستاخيز از او مى پرسد آيا تو مردم را به عبادت خويش و مادرت دعوت كردى ؟! او صريحا اين مساله را انكار مى كند و اضافه مى كند
🔅ان كنت قلته فقد علمته : (اگر من چنين سخنى را گفته بودم تو مى دانستى ) (سوره مائده آيه۱۱۶).
ملاحظه مى فرماييد كه در اين آيات چيزهايى كه وقوع آنها محال است به صورت جمله شرطيه آمده و منظور استبعاد آنهاست كه با ذكر مطلبى يا دليلى وقوع آن شرط را غيرممكن مى داند.
✅ البته پيدايش #شك و ترديد در پيامبر محال نيست بلكه 👈🏻واقع نشده است !چون او نيز بشر است و ادراكات و احساسات و نيازها و تحولات فكرى كه همواره با بشر همراه است در او نيز امكان وقوع دارد ولى او به درجه اى از كمال فكرى رسيده كه امكان شك در وحى به مرحله وقوع نمى رسد و يكى از عوامل آن همين راهنماييها و هشدارهاى خداوند است كه در اين آيه و آيات ديگر آمده و پيامبر را از افتادن به راه باطل و خطا مصونيت مى دهد و او را در پيمودن راه دشوارى كه در پيش دارد، مصمم تر مى كند و باعث اطمينان خاطر بيشتر او مى شود.
✅ اين آيه نظير آيات ديگرى است كه در آنها به پيامبر، تذكراتى داده شده و هرگز با مقام #عصمت او منافات ندارد. مانند:
🔅يا ايها النبى اتق الله ولاتطع الكافرين و المنافقين(احزاب/۱)
اى پيامبر، از خدا بترس و از كافران و منافقان اطاعت نكن.
ویا :
🔅لئن اشركت ليحبطنّ عملك ولتكوننّ من الخاسرين(زمر/۶۵)
اگر شرك بورزى عمل تو تباه مى شود و از زيانكاران مى شوى.
✅ همه اين تذكرات براى ايجاد 👈🏻اطمينان قلبى بيشتر و تقويت روحى پيامبر و بالا بردن درجه #يقين اوست و خدا اين كار را با پيامبران ديگر هم مى كرد. مثلا به حضرت ابراهيم كه از خدا چگونگى زنده شدن مردگان را درخواست كرده بود، گوشه اى از قدرت خود را با زنده كردن آن چهار پرنده اى كه ابراهيم آنها را ذبح كرده بود، نشان داد و اين باعث اطمينان قلبى ابراهيم شد و در آيه ديگرى از نشان دادن ملكوت آسمانها و زمين به ابراهيم خبر مى دهد و هدف از آن را بالا بردن درجه يقين او اعلام مى كند:
🔅وكذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات و الارض وليكون من الموقنين(انعام/۷۵)
و اين چنين ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم نشان مى دهيم و تا از يقين كنندگان باشد.
✳️ اين نشان مى دهد كه پيامبران نيز همواره و در هر لحظه اى نيازمند لطف و عنايت خداوند و راهنماييها و تذكرات او هستند و #عصمت آنها هم از همين جا حاصل مى شود و گرنه آنان نيز بشرى مانند ديگران هستند و اگر #فيض الهى از آنها قطع شود، تفاوتى با ديگران نخواهند داشت.
❎ از ديدگاه بعضی مفسران هم ، روى سخن در آيه مورد بحث با هر شنونده و هر تلاوتگر قرآن است، امّا اين پيام به وسيله پيامبر به مردم مى رسد و مفهوم آن اين است كه: هان اى شنونده و اى تلاوت كننده قرآن! اگر در آنچه به سوى پيامبر گرامى فرستاديم در ترديد هستى، از كسانى كه كتاب آسمانى مى خوانند بپرس.
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۹۹ سوره #یونس(صفحه۲۲۰)
وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ
و اگر خدای تو (در مشیّت ازلی) میخواست اهل زمین همه یکسره ایمان میآوردند، آیا تو میخواهی تا به جبر و اکراه همه را مؤمن و خداپرست گردانی؟
💠در اين آيه اظهار مى دارد كه اگر خداوند مى خواست همه مردم روى زمين ايمان مى آوردند. يعنى خداوند قدرت آن را دارد كه با اراده تكوينى خود همه را مجبور به ايمان كند ولى معلوم است كه چنين نمى كند چون در اين صورت استعدادهاى اشخاص شكوفا نمى شود و ارزش واقعى آنان ظاهر نمى گردد و اين ايمان فضيلتى ندارد و صاحب آن مستحق ثواب نمى شود.
💠ايمان وقتى ارزش دارد كه از روى اراده و اختيار باشد و اگر از روى ناچارى باشد، ارزش و اعتبارى ندارد. و اگر خداوند با اراده تكوينى خود بندگان را مجبور به ايمان كند، باز ارزش ندارد.
💠پس به عبارت دیگر ، مشيت در اين باب با خداى سبحان است ، و مطلب به خواست او بستگى دارد، و چون او چنين چيزى را نخواسته تو اى پيامبر نبايد چنين طمع و توقعى داشته باشى ، و نيز نبايد در اين باب خود را خسته كنى براى اينكه تو قادر نيستى مردم را مجبور بر ايمان كنى ، و ايمانى كه از روى اكراه باشد خواست ما نيست ، آن ايمانى را ما از انسانها خواسته ايم كه از حسن #اختيار باشد.
💠و به همين جهت است كه بعد از بيان اين حقيقت ، در قالب استفهام انكارى فرموده : (افانت تكره الناس حتى يكونوا مؤ منين )، يعنى بعد از آنكه بيان كرديم كه امر مشيت و خواست به دست خداى تعالى است و او نخواسته كه تمامى مردم ايمان بياورند، و در نتيجه همه مردم به اختيار خود به هيچ وجه ايمان نخواهند آورد، با اين حال ديگر راهى براى تو ی پیامبر باقى نمانده جز اينكه فرضا مردم را به زور و به #اكراه بر ايمان واداشته و مجبور سازى ، و من اين عمل را براى تو عملى منكر كرده ام و تو نبايد دست به چنين كارى بزنى ، و نمى توانى اين كار را بكنى ، و خود من هم ايمان اين چنينى را قبول نمى كنم .و اين، شدّت علاقه پیامبر را به مردم مى رساند كه همواره خواهان سعادت و مصلحت مردم بود.
💠آيه مورد بحث نظير اين آيه شريفه است كه مى فرمايد: اگر بخواهيم، معجزه اى از آسمان بر آنان فرود مى آوريم تادر برابر آن گردن هايشان خاضع گردد. إن نشأ ننزّل عليهم من السّماء آيةً فظلّت اعناقهم لها خاضعين.🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۰۸ سوره #یونس(صفحه۲۲۱)
قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ
بگو اى مردم حق از جانب پروردگارتان براى شما آمده است پس هر كه هدايت يابد به سود خويش هدايت مى يابد و هر كه گمراه گردد به زيان خود گمراه مى شود و من بر شما نگهبان نيستم .
♦️واژه «وكيل» به مفهوم مراقب و نگهبان و حافظ است، درست همان گونه كه كسى حراست از مال و يا حقوق ديگرى را مى پذيرد و در حفظ آن مى كوشد.
🔺مفهوم آيه اين است كه: بگو وظيفه من تنها رساندن شايسته و بايسته پيام است و هرگز وظيفه ندارم ، بسان كسى كه وكيل مال و حقوق ديگرى است و وظيفه اش آن است كه دارايى او را از ضرر و زيان حراست نمايد ، شما را از عذاب و آتش شعله ور دوزخ نجات داده و به سعادت و رستگارى اوج بخشم.
♦️قرآن يك حقيقت است و خدا آن را براى هدايت مردم نازل كرده و بدين گونه ابزار لازم را در اختيار انسان گذارده است ولى استفاده از بركات آن اراده و همت بلند مى طلبد، اگر كسى خود را همسو با قرآن كرد و از اين نعمت استفاده كرد، كارى به سود خود كرده است و اگر از آن استفاده نكرد و گمراه شد، به خود ضرر رسانده است.
♦️در پايان مى فرمايد: من #وكيل و نگهبان شما نيستم، يعنى اين خود شما هستيد كه مى توانيد با استفاده از نور قرآن راه خود را روشن كنيد و مى توانيد خود را از اين نور محروم سازيد و در ظلمت گمراهى بمانيد. پيامبر فقط وظيفه #تبليغ دارد و او نمى تواند مردم را #مجبور به هدايت و ايمان كند.
🔺اين آيه علاوه بر اينكه بار ديگر مساءله اختيار و آزادى اراده را تاءكيد مى كند دليل بر اين است كه پذيرش حق در درجه اول به سود خود انسان است همانگونه كه مخالفت با آن به زيان خود او است ، در واقع تعليمات رهبران الهى و كتب آسمانى كلاسهائى است براى تربيت و تكامل انسانها، نه موافقت با آن چيزى بر عظمت خدا مى افزايد، و نه مخالفت با آن چيزى از جلال او مى كاهد!
❌پایان سوره مبارکه یونس
❤️خداوندا هزاران بار شکر که به ما توفیق آشنائی با کلامت را دادی خدایا نور این آیات منور را بر قلب ما بتابان تا به معرفت و قرب تو نائل شویم ..🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸سوره #هود یازدهمین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء ۱۱ و ۱۲ قرآن جای دارد. وجود داستان حضرت هود، پیامبر قوم عاد دلیل نامگذاری این سوره به نام هود است. قصص انبیاء، مبارزه با فساد و انحراف، حرکت در راه مستقیم حق، اثبات حقانیت وحی و قرآن، اعجاز و تحدی قرآن، مسئله علم خدا و ابتلا و آزمایش انسان در مسیر تکامل و انتخاب احسن از مضامین اصلی و مطالب مهم این سوره است.
این سوره چهل و نهمین سوره اى است که بر پیامبر صلّى اللّه علیه و آله نازل گردید و نیز در اواخر سالهایى بود که پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در مکّه به سر مىبرد
این سوره آیات تکان دهنده اى مربوط به قیامت و بازپرسى در آن دادگاه عدل الهى و آیاتى پیرامون مجازات اقوام پیشین و دستوراتى در باره مبارزه با فساد دارد که همگى مسؤولیت آفرین است،
به همین دلیل در حدیث معروفى مىخوانیم که پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود:
شیّبتنى سورة هود «سوره هود مرا پیر کرد»🌸🍃
#تفسیر_قرآن
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶ سوره مبارکه #هود (صفحه۲۲۲)
وَ ما مِنْ دآبَّة فِى الْأَرْضِ اِلاّ عَلَى اللّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فى كِتاب مُبين
هيچ جنبنده اى در زمين نيست مگر اينكه روزى آنها بر خداست و او قرارگاه آنها و جايگاه موقت آنها را مى داند، همگى در كتابى آشكار است .
🌀 «دابّة» جنبنده، منظور از آن حيوانات است كه حركت دارند و شامل همه انواع آن از كوچك و بزرگ مى شود. البته «دابّه» را بيشتر به اسب اطلاق مى كنند ولى در اينجا منظور تمام حيوانات است.
🌀 «رزق» روزى ، عطاى مستمر و شامل تمام نيازها از جمله نيازهاى معنوى انسان مى شود.
🌀 «مستقر» قرارگاه ، محل استقرار. اسم مكان از «قرّ» است و مى توان آن را مصدر ميمى گرفت.
🌀«مستودع» محلى كه به طور موقت در آن قرار دارند، جايگاه موقت از «ودع» به معناى چيز موقت مانند وديعه گرفته شده است. اين كلمه نيز اسم مكان است و احتمال دارد مصدر ميمى باشد.
🔷 #رزق عبارت است از هر چيزى كه مايه دوام حيات مخلوقات زنده است ، و چون هستى اين مخلوقات از فيض خداى تعالى است چيزى هم كه هستى آنها بستگى به آن دارد نيز از ناحيه اوست ، و همانطور كه خداى تعالى در ايجاد مخلوقات شريكى نداشته ، در روزى دادن به آنها و هر چيز ديگرى كه نيازمند به آنند نيز شريكى ندارد.
🔹بدون شك خداوند، اين كار را بر اساس معيارهاى مشخصى انجام مى دهد و مثلا كسى را كه تلاش زيادى مى كند روزى فراوان مى دهد و كسى را كه تلاش و حركت ندارد روزى اندكى مى دهد و البته گاهى بعضى از صفات روحى و اعمال خوب و بد انسان نيز در فراوانى و تنگى روزى تأثير دارد.
🔹از جمله اينكه قرآن كريم كسانى را كه #روزى آنها به تنگ افتاده توصيه مى كند كه در راه خدا #انفاق كنند كه انفاق و #صدقه باعث گشايش در امر روزى مى شود:
و من قدر عليه رزقه فلينفق ممّا آتيه الله (طلاق / 7)
و هر كس كه روزى او به تنگ افتاده، از آنچه خدا به او داده است، انفاق كند.🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴لحظه ای نباید از دشمنان غافل بمانیم
♦️امام خمینی(ره): من مجدداً به همه ملت بزرگوار ایران و مسوولین عرض می کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً آمریکا... از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم.
📚صحیفه نور جلد ۲۱ صفحه ۵۲
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴توصیه رهبرمعظم انقلاب به #نیروهای_انقلابی: بچّههای مؤمن باید ثبات قدم پیدا کنند
♦️ رهبرمعظم انقلاب در جریان سفر به مشهد مقدس، به منزل شهید سیدرضا کیشبافان رفته و با خانوادهی این شهید بزرگوار دیدار کردند. در بخشی از این دیدار، ایشان چنین میفرمایند: «از جملهی چیزهایی که روی آن تکیه میکنم این است که #بچّههای_مؤمن ما، بچّههایی که به این راه عقیده دارند و واقعاً از روی انگیزه دارند کار میکنند، باید #ثبات_قدم پیدا کنند. ما کم ندیدهایم افرادی را که یک روزی، چند صباحی در خطّ مستقیم بودند، بعد چشمشان به #پول و #مقام و مانند این چیزها که افتاد، از این رو به آن رو شدند.
♦️ شما در #محدودهی_نفوذ خودتان - هر مقداری که میتوانید تأثیر بگذارید - کاری کنید که بچّهها در راه مستقیم و صراط مستقیم ثابتقدم بمانند. اگر چنانچه در #صراط_مستقیم ثابتقدم ماندند و حرکت کردند، هر کسی جای خودش را پیدا میکند؛ هر کسی موقعیّتی را که میتواند مفید باشد، پیدا میکند و هیچ لزومی ندارد که من بگویم شما در فلان رشته کار کنید، در فلان قضیّه کار کنید؛ نه، وقتی ثابتقدم بودند در راه خدا، میفهمند چه کار باید بکنند؛ این توصیهی مؤکّد بنده است.»
♦️ همچنین رهبر معظم انقلاب در این دیدار، در سفارش به یکی از طلاب جوان حاضر در جمع فرمودند: «سفارش؛ آقاجان! درس را خوب بخوان؛ انشاءاللّه ملّای خوبی بشوی و بتوانی در لباس پیغمبر برای اسلام خدمت کنی. اگر شما #روحانیِ_فاضلِ ملّایِ متدیّنِ متقّیای بشوید، فایدهتان خیلی بیش از خیلی چیزهای دیگر است...» ۹۸/۶/۱
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir