آیه ۸ سوره #شوریٰ( ص۴۸۳)
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشَاءُ فِي رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُمْ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ ﴿۸﴾
و اگر خدا مى خواست قطعا آنان را امتى يگانه مى گردانيد ليكن هر كه را بخواهد به رحمت خويش درمى آورد و ستمگران نه يارى دارند و نه ياورى
✳️ اگر خدا مى خواست همه آنها را امت واحدى قرار مى داد، یعنی به حكم اجبار هدايت مى كرد و مؤ من مى ساخت .. اما ايمان اجبارى چه ارزشى دارد؟ و چگونه مى تواند معيار كمال انسانى گردد؟
تكامل واقعى آن است كه انسان با اراده خويش ، و در نهايت اختيار و آزادى طى كند.
*️⃣ آيات قرآن پر است از دلائل اختيار و آزادى اراده انسان ، اصولا امتياز انسان از جانداران ديگر همين موضوع است ، و اگر آزادى انسان از او گرفته شود در حقيقت انسانيت او از او گرفته شده است ! اين بزرگترين امتيازى است كه خداوند به او داده ، و راه تكامل را به صورت نامحدود به روى او گشوده است ، اين سنت غير قابل تغيير الهى است
✳️ با توجه به اينكه گروه دوزخى را با وصف « ظلم » مشخص مى كند روشن مى شود كه منظور از « من يشاء» (هر كس را بخواهد) در جمله اول گروهى است كه ظالم نيستند. به اين ترتيب 👈🏻« عادلان » بهشتى اند، و غرق در رحمت خدا، و 👈🏻ظالمان دوزخيند.
*️⃣ اما بايد توجه داشت كه « ظالم » در اينجا، و در بسيارى ديگر از آيات قرآن ، معنى وسيع و گسترده اى دارد، و تنها شامل كسانى نمى شود كه به ديگران ستم كرده اند،بلكه كسانى كه 👈🏻بر خود ستم كرده ، يا آنها كه در 👈🏻عقيده منحرفند، نيز ظالمند، و چه ظلمى برتر از شرك و كفر است ؟(آیه ۱۳ لقمان)همانطور که در سوره اعراف هم ظالمين را به 👈🏻معاندينى كه منكر مـعـادنـد تـفـسـيـر نموده مى فرمايد: (فاذن موذن بينهم ان لعنه اللّه على الظالمين الذين يصدون عن سبيل اللّه و يبغونها عوجا و هم بالاخره كافرون ).
✳️ حاصل معناى آيه اين مى شود كه : خداى سبحان نبوت و انذار را كه نتيجه وحى اسـت بـديـن جـهـت مـقـدر و مقرر كرد كه مى دانست به زودى يعنى در قيامت مردم دو دسته مى شوند، لذا مقدر كرد تا مردم از داخل شدن در زمره دوزخيان بپرهيزند.
و اگـر خـدا مـى خـواسـت هـمـه را يـك امت قرار مى داد و همه يك جور مى شدند، و در قيامت دو دسـتـه نـمـى گـشتند، و آن وقت ديگر علت و بهانه اى براى فرستادن انبياء و انذار خلق نبود، و نيز ديگر وحيى نمى شد، و ليكن خداى تعالى اين را نخواسته ، بلكه سنتش بر اين جارى شده كه خودش متولى و عهده دار يك طايفه از مردم باشد، و آن طايفه 👈🏻غير ستمگر اسـت . خـواسـت تـا آنها را داخل در رحمت خود يعنى بهشت كند، و امر طايفه ديگر را كه همان سـتـمـگـران بـاشـنـد بـر عـهـده نـگـيـرد، و در نـتـيـجـه ولى و نـاصرى نداشته باشند و سرانجامشان به سوى دوزخ باشد، و از آتش خلاصى نداشته باشند.
*️⃣ در مورد فرق ميان (ولى ) و (نصير) بعضى گفته اند
«ولى» 👈🏻كسى است كه بدون درخواست به انسان كمك كند، اما «نصير» مفهومى اعم دارد.
اين احتمال نيز وجود دارد كه «ولى» اشاره به 👈🏻سرپرستى است كه به حكم ولايت و بدون درخواست ، حمايت و كمك مى كند،
و «نصير» 👈🏻فريادرسى است كه بعد از تقاضاى كمك به يارى انسان مى شتابد.
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#شوری
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سوره شوری آیه ۱۱
🍃🌸 اين جمله پايه اصلى شناخت تمام صفات خدا است زيرا خطرناكترين پرتگاهى كه بر سر راه پويندگان طريق معرفة الله قرار دارد، پرتگاه تشبيه است كه خدا را در وصفى از اوصاف ، شبيه مخلوقاتش بدانند اين امر سبب مى شود كه به درهٔ شرك سقوط كنند.
او وجودى است بى پايان و نامحدود از هر نظر و هر چه غير او است محدود و متناهى است از نظر عمر، قدرت ، علم ، حيات ، اراده ، فعل ، و همه چيز، و اين همان خط (تنزيه ) و پاك شمردن خداوند از نقائص ممكنات است
از آنجا كه علم و دانش ما و تمام هستى ما محدود است هرگز نمى توانيم به كنه و حقيقت 👈🏻ذات خداوند كه نامحدود است ، برسيم. همچنين شناخت كنه 👈🏻صفات خدا كه عين ذات او است نيز براى موجود محدودى همچون ما امكان پذير نيست .
بنابراين آنچه ما از ذات و صفات خدا مى دانيم يك علم اجمالى است ، و بيشتر بر محور آثارش دور مى زند.
همچنین چون الفاظ ما براى رفع نيازمنديهاى زندگى روزمره ما وضع شده ، هرگز نمى تواند بيانگر ذات و صفات نامحدود حق باشد، لذا الفاظِ علم و قدرت و حيات و ولايت و مالكيت و ساير الفاظى كه بيانگر صفات ثبوتيه و سلبيه او است رنگ ديگرى به خود مى گيرد..🌸🍃
#تفسیر_قرآن
#شوری
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۳ سوره #شوری(صفحه۴۸۴)
شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِى أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُواْ الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُواْ فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِى إِلَيْهِ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِى إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ
🟡 اینکه فرمود «مِنَ الدین»برای این است که نشان دهدتمام شرایع آسمانی از نظر ریشه یکیست منتها به تناسب استعداد اقوام و کمال جوامع انسانی متفاوت میشود.
در این آیه، نام هر پنج پیامبر اولوا العزم آمده است:
نوح، ابراهیم، موسى، عیسىعلیهم السلام و پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله.
و اشاره اى است به انحصار پيامبران صاحب «شريعت»👈🏻 (يعنى آئينى داراى همه گونه قوانين عبادى و اجتماعى ) در اين پنج نفر.
🔵 نکته ای که در اینجا وجود دارد اینکه ، در باره شریعت ابراهیم و نوح فرمود 👈🏻وصیت کردیم ، اما در باره شریعت پیامبر اسلام فرمود 👈🏻وحی کردیم ، زیرا وصیت جایی بکار میرود که بخواهیم از میان چند چیز ، انچه را که برایمان مهمتر است را سفارش کنیم و این در مورد نوح و ابراهیم صادق است چون شریعت آنها چند حکم بیشتر نبوده اما شریعت اسلام همه چیز حتی مستحبات و مکروهات و مباح را شامل میشود ، پس فرمود وحی کردیم و نه «وحی کردم» تا هم دلالت بر عظمت خود و هم عظمت شریعت اسلام کند.
🟡 آيه مورد بحث اين حقيقت را روشن مى سازد كه دعوت اسلام به توحيد دعوت تازه اى نيست ، دعوت تمام پيامبران الوالعزم است ، نه تنها اصل توحيد بلكه تمام اصول دعوت انبيا در مسائل بنيادى در همه اديان آسمانى يكى بوده است .
🔵 در قرآن، كلمه «ادیان» نداریم، چون 👈🏻دین الهى یكى بیش نیست..
محور دعوت انبیا یكى بوده است و همه آن بزرگواران مردم را به توحید و معاد، تقوى و عدالت، نماز و روزه، احسان به والدین و رسیدگى به محرومان دعوت مىكردند.
🟡 «شَرَع» از «شریعة» به معناى راهى است كه مردم را به ساحل رودخانههاى بزرگ مىرساند، مانند شریعهى علقمه براى رسیدن به آب رود فرات. از آنجا كه 👈🏻احكام دین، راه رسیدن به كمالات است، به آن شریعت گفته مىشود.
🔵 در آیه توصيه به دو امر مهم شده است :
⚜️۱- برپا داشتن آئين خدا در همه زمينه ها ،نه تنها عمل كردن بلكه اقامه و احياى آن
معناى «اقـامـه ديـن» حـفـظ آن اسـت بـه ايـنـكـه پـيـروى اش كـنـنـد و بـه احـكـامـش عمل نمايند.
⚜️۲- پرهيز از بلاى بزرگ ، يعنى تفرقه و نفاق در دين .
🟡 و به دنبال آن مى افزايد: (هر چند اين دعوت شما، بر مشركان سخت گران است ) 👈🏻(كبر على المشركين ما تدعوهم اليه ).
آنها بر اثر جهل و تعصب ساليان دراز آنچنان به شرك و بت پرستى خو گرفته اند و در اعماق وجودشان حلول كرده كه دعوت به توحيد مايه وحشت آنها است ، بعلاوه در شرك منافع نامشروع سران مشركان محفوظ است ، در حالى كه توحيد مايه قيام مستضعفان مى گردد و جلو هواپرستيها و مظالم آنها را مى گيرد.
🔵 در پايان آيه ، در مورد چگونگى گزينش پيامبران تعبير به «من يشاء»👈🏻 (هر كس را بخواهد) كه اشاره سر بسته اى است به 👈🏻شايستگيهاى وجودى رسولان الهى .
اما در مورد امتها تعبير به «من ينيب»👈🏻 (كسى كه به سوى خدا بازگردد، و از گناه توبه كند و از در اطاعت در آيد) کرده تا معيار هدايت الهى و شرايط آن براى همگان روشن گردد و راه وصول به درياى رحمتش را بيابند.🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#شوری
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۴ سوره #شوری (صفحه۴۸۴)
وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا الْكِتَابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مُرِيبٍ
آنان پراکنده نشدند مگر بعد از آنکه علم و آگاهی به سراغشان آمد؛ و این تفرقه جویی بخاطر انحراف از حق (و عداوت و حسد) بود؛ و اگر فرمانی از سوی پروردگارت صادر نشده بود که تا سرآمد معیّنی (زنده و آزاد) باشند، در میان آنها داوری میشد؛ و کسانی که بعد از آنها وارثان کتاب شدند نسبت به آن در شک و تردیدند، شکی همراه با بدبینی!
🟡 با وجود توصیه مکرر خداوند بر حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه و تأکید ادیان بر حفظ وحدت دینى👈🏻 (شرع لکم ... أقیموا الدین و لا تتفرّقوا فیه …و لاتتفرّقوا ... و ما تفرّقوا إلاّ من بعد ما جاءهم العلم…) ، اختلافات دینى در میان امت هاى پیشین پدید آمد!
🟤 سرچشمه اختلافهاى مذهبى جهل و بيخبرى نبود! بلكه 👈🏻بغى و ظلم و انحراف از حق و اعمال نظرهاى شخصى بود.
بیشتر تفرقههایى كه در دین پدید آمده است از جانب عالمان دنيا طلب و عوامهاى متعصب و كينه توز ، بوده است، که دست بدست هم دادند و این اختلافات را بوجود آوردند.
👈🏻افزودن سليقه هاى شخصى و تحميل آن بر مذاهب آسمانى هم خود يك عامل بزرگ ديگر تفرقه بود كه آنهم از « #بغى » مايه مى گرفت .
🟡 بنابراین خوى تجاوزگرى و فزونى طلبى، سرچشمه اصلى دسته بندى هاى مذهبى و فرقه گرایىست.
🟤 «بغى» به گونه ای كه در ريشه اصلى لغوى آن ذكر كرده اند👈🏻 (درخواست تجاوز و انحراف از خط ميانه و تمايل به افراط و تفريط) است ، خواه به اين درخواست جامه عمل پوشيده شود يا نه و گاه در كميت چيزى است و گاه در كيفيت ، و به همين مناسبت غالبا به معنى 👈🏻ظلم و ستم به كار مى رود.
🟡 از این که جوامع پیشین، با وجود علم و آگاهى، به واسطه کمبود خصایل شایسته اخلاقى (خوى تجاوزگرى و فزون طلبى) به تفرقه روى آوردند، استفاده مى شود که 👈🏻صرف آگاهى فکرى در حفظ و ایجاد وحدت دینى کافى نیست.
🟤 سنت مهلت دادن خداوند به تفرقه افکنان در دین، فلسفه تأخیر عذاب آنان است و سنت #امهال به کافران، جلوه اى از ربوبیت الهى است. (و لولا کلمة سبقت من 👈🏻ربّک)
بنابراین آغاز كنندگان اختلاف و مؤسسين تفرقه كه با داشتن علم و اطلاع اين اختلاف را باب كـردنـد، آنـچـه را كردند از در «بغى» كردند و در نتيجه نسلهاى بعدشان هم كه كتاب را از آنها به ارث بردند، در شكى مريب (شكى كه ايشان را به ريب انداخت ) قرار گرفتند.
🟡 البته شك، گذرگاه خوبى است ولى توقف گاه خوبى نیست. آن شكى كه به طور طبیعى پیدا شود و مقدّمه تحقیق و بررسى گردد، ارزش دارد، ولى اگر شك برخاسته از لجاجت و سوء ظن و سبب ركود و بىاعتنایى شود، ضد ارزش است.
تفسیر روزانه یک آیه 🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#شوری
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۰ سوره #شوری( صفحه ۴۸۵)
مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِى حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَالَهُ فِى الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ
كسى كه كشت آخرت بخواهد براى وى در كشته اش مى افزاييم و كسى كه كشت اين دنيا را بخواهد به او از آن مى دهيم و[لى] در آخرت او را نصيبى نيست
🔺كـلمـه «حـرث» بـه مـعـنـاى 👈🏻زراعـت اسـت ، و مـراد از زراعـت آخـرت ، 👈🏻نـتـيـجـه اعـمـال اسـت كـه روز قـيـامت به آدمى عايد مى شود، و به عنوان استعاره آن را زراعت آخرت نـامـيـده ، مـثـل ايـنكه اعمال صالحه بذرى است كه مى كارند تا در پائيزِ آخرت آن را درو كنند.
🟢 و مراد از اينكه مى فرمايد (هر كس زراعت آخرت را بخواهد زراعتش را زياد مى كنيم ) اين اسـت كـه ما ثواب او را چند برابر مى سازيم همچنان كه در جاى ديگر فرموده : «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» و نيز فرموده «و اللّه يضاعف لمن يشاء».
با يك تشبيه لطيف ، مردم جهان را در برابر روزيهاى پروردگار و چگونگى استفاده از آن ، به كشاورزانى تشبيه مى كند كه گروهى براى آخرت كشت مى كنند، و گروهى براى دنيا، و نتيجه هر يك از اين دو زراعت را مشخص مى كند.
🔴 با توجه به این تشبیه ؛ انسانها همگى زارعند و اين جهان مزرعه ماست و اعمال ما بذرهاى آن ، و امكانات الهى بارانى است كه بر آن مى بارد، اما اين بذرها بسيار متفاوت است ، بعضى محصولش نامحدود، جاودانى و درختانش هميشه خرم و سرسبز و پر ميوه ، اما بعضى ديگر محصولاتش بسيار كم ، عمرش كوتاه و زودگذر، و ميوه هائى تلخ و ناگوار دارد.
🟢 تعبير به «يريد» به معنیِ (مى خواهد و اراده مى كند) در حقيقت اشاره به 👈🏻تفاوت نيتهاى مردم است .
جالب اينكه در مورد كشتكاران آخرت مى گويد: نزد له فى حرثه👈🏻 (زراعت او را افزون مى كنيم ) ولى نمى گويد از تمتع دنيا نيز بى نصيبند، اما در مورد كشتكاران دنيا مى گويد: 👈🏻(مقدارى از آن را كه مى خواهند به آنها مى دهيم ، بعد مى افزايد در آخرت هيچ نصيب و بهره اى ندارند).
🔴 به اين ترتيب نه دنياپرستان به همهٔ آنچه مى خواهند مى رسند و نه طالبان آخرت از دنيا محروم مى شوند، اما با اين تفاوت كه گروه اول با دست خالى به سراى آخرت مى روند و گروه دوم با دستهاى پر!
نظير همين معنى در آيه۱۸ و۱۹ سوره اسراء به شكل ديگرى آمده است ..
🟢 به هر حال آيه فوق ترسيم گويائى از بينش اسلامى درباره زندگى دنيا است
اسلام به دنيا به عنوان يك مزرعه مى نگرد كه محصولش در قيامت چيده مى شود.
🔴 البته باید بدانیم که آنچه مذموم است بهره ورى از دنیا نیست، بلکه 👈🏻دنیا محورى است.🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#شوری
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌺 اعمال شب سيزدهم رجب :
♦️آغاز شبهاى بيض [يعنى شبهاى روشن و تابناك كه عبارتند از شبهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه] است و در آن سه عمل مستحب است:
اوّل: غسل كردن
دوم: چهار ركعت نماز بخواند، در هر ركعت يك بار سوره «حمد» و بيست وپنج بار سوره توحيد
سوم: دو ركعت نماز، كه در اعمال شب سيزدهم رجب و شعبان بيان شد، در هر ركعت پس از سوره «حمد» سوره هاى «يس» و«تبارك الّذى بيده الملك»و«قل هو اللّه احد»را بخواند.
و در شب چهاردهم: اين نماز خوانده میشود به صورت چهار ركعت با دو سلام.
♦️ و در شرح "دعای مجير" بيان شد، كه هر كه آن را در ايام البيض ماه رمضان بخواند، گناهانش آمرزيده میشود هرچند به تعداد قطرات باران، و برگ درختان، و ريگ بيابان باشد.
📚 مفاتیحالجنان
#اعمال_شب_سیزدهم_رجب
#رجب
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
#احکام_اعتکاف 📖
🔺فایل pdf #احکام نموداری اعتکاف
طبق نظر مراجع عظام تقلید(حفظهم الله).
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرقت از خانه کامالا هریس همزمان با آتشسوزیها
🔹رسانههای آمریکایی گزارش دادند پلیس شهر لسآنجلس در پی دریافت گزارش وقوع سرقت از خانه کامالا هریس در محلۀ برنتوود همزمان با اجرای قانون منع آمدوشد ۲ نفر را بازداشت کرده است.
🔹خانۀ هریس در حاشیۀ منطقۀ «پاسیفیک پالیسیدز» لسآنجلس، یکی از کانونهای اصلی آتشسوزی است که همچنان به طرزی مهار نشده به گسترش ادامه میدهد.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌺حکمی که آقا آنرا با هیچ چیزی عوض نمیکنند
🌺حکم امام(ره) به حضرت آقا برای امامت جمعه تهران
🌺جنابعالی که بحمداللّه به #حسن_سابقه موصوف و در #علم و #عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم.
🌺 ۲۵ صفر ۱۴۰۰ / ۲۴ دی ماه ۵۸
🌺به روایت آقای مقصودی، رئیس سابق ستاد نماز جمعه: «حکم امام جمعهایِ حضرت آقا را امام به ایشان داده بودند و من یادم هست که آقا همیشه میفرمودند که من این حکم را با هیچ چیز عوض نمیکنم.»
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
❤️رهبرمعظم انقلاب: عشق جوانها به #اعتکاف حیرتانگیز است. دانشجوها و جوانهای ما، از مدّتی پیش صف کشیدهاند، نوبت میگیرند... این یکی از برکات الهی است.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴روزی که امام اموال خود را اعلام کرد.
♦️امام خمینی(ره) در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۵۹ به صورت #داوطلبانه، اولین مقام رسمی بودند که فهرست دارایی و اموال خویش را به موجب اصل ۱۴۲ قانون اساسی به دیوان عالی کشور اعلام کردند:
#شفافیت
🔸نام: روح الله
🔸نام خانوادگی: مصطفوی معروف به خمینی
🔸شماره شناسنامه ۲۷۴۴
🔸محل صدور: خمین
🔸سِمَت: روحانی
♦️۱- دارایی غیر منقول (با ذکر مشخصات):
1⃣ یک باب منزل مشتمل بر بیرونی و اندرونی در قم، محله باغ قلعه که معروف است.
2⃣ قطعه زمینی است ارث پدری است و به حسب اطلاع حضرت آقای پسندیده مشاع است بین این جانب و معظمٌ له و ورثه مرحوم اخوی که اجاره سهمیه این جانب از قرار اطلاع آقای اخوی، سالی چهار هزار ریال است که داده نمیشود.
(به موجب حکم مورخ ۶۲/۱۲/۲۶، امام سهم موروثی خویش در خمین را به فقرای این شهر بخشیده و واگذار نمود)
♦️۲- دارایی منقول اعم از نقدی، موجودی یا سپرده بانکی، سهام و اموال غیر منقول دیگر با ذکر قیمت تقریبی:
1⃣ وجه مختصری است در تهران که نذورات و هدایای شخصی است.
2⃣ اثاث منزل ندارم، مختصر اثاثی است در قم و تهران، مِلک همسرم میباشد.
دو قطعه قالی در منزل است، دادهاند که اگر خواستم بابت خمس حساب کنم، و مال این جانب و ورثه نیست باید به سادات فقیر بدهند.
چند جلد کتاب، بقیه کتبی است که در زمان شاه مخلوع به غارت رفت و نمیدانم چقدر است و چند جلد کتاب که در مدتی که در تهران هستم از طرف مولفین هدیه شده است که قیمت تقریبی آن را نمیدانم، ولی قدر قابلی نیست، اثاثی که در منزل مسکونی فعلی در تهران است مِلک صاحبان منزل است، احمد اطلاع دارد.
3⃣ کلیه وجوهی که در بانکها یا در منزل یا نزد اشخاص است که آقای پسندیده مطلع هستند، به استثنای وجه مختصری که اشاره شد، وجوه شرعیه میباشد و مِلک این جانب نیست، و ورثه این جانب در آنها حقی ندارند و تکلیف آنها را به حسب وصیت تعیین نمودهام.
تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۵۹
۷ ربیع الاول ۱۴۰۱
#روح_الله_الموسوی
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴در آتش سوزی کالیفرنیا انگشت اتهام به سوی خانواده رزنیک نشانه رفته است
🔸زوجی که در شمال کالیفرنیا بزرگترین مزرعه #پسته این کشور را در اختیار دارند و یک منبع آبی بزرگ در این ایالت را برای زمینهای کشاورزیشان خصوصی کردهاند.
🔹میگویند این خانواده در کنترل و اطفای حریق در لس آنجلس منابع آبیشان را در اختیار فرمانده محلی قرار ندادهاند و یکی از عوامل گسترش آتشسوزی هستند. هرچند مجله فوربس آن را شدیداً رد کرده و اتهامات را به #یهود ستیزی نسبت داده است.
🔸خصوصیسازی منابع طبیعی و نولیبرالیسم لجام گسیخته بدون افسار چنین سرنوشتی دارد.
🔹این چیزی است که نیلیها و غنینژادها و بازارگرایان افراطی برای ایران هم خواب دیدهاند. آنها به دنبال بازاری کردن آب و حتی هوا هستند و بارها از ایده بازاری کردن آب و فروش آن توسط نهادهای خصوصی سخن گفتهاند.
#لیبرالیسم
#سرمایه_داری
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir