eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
621 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
617 ویدیو
95 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📊اولین تصویر پولی 1402 🔹بانک مرکزی با انتشار آمار متغیرهای پولی و اعتباری در فروردین1402 از رشد 45درصدی پایه پولی و 33.1درصدی نقدینگی در نخستین‌ماه سال‌جاری نسبت به فروردین سال1401 خبر داد و اعلام کرد که سهم پول از کل نقدینگی با ادامه روند صعودی یک سال اخیر به 26درصد رسیده است. ☑️بر اساس تحلیل آمارهای پولی خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان فروردین ماه 1402 منفی بوده و عمده رشد پایه پولی مربوط به افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی -ناشی از اضافه برداشت بانک های ناتراز - بوده است. http://fna.ir/3er5n0 •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💢زمین ابزار سیاستی برای نجات بی خانمان هاست نه مال التجاره! 🔰دکتر احمد توکلی در نامه ای سرگشاده - برای بار سوم و از زاویه رابطه وضعیت مسکن ومصوبه مولدسازی- خطاب به نمایندگان مجلس خواستار رد کامل مصوبه مولد سازی دولت شد 🔹 میانگین سهم ارزش زمین در قیمت مسکن در دوره 1372-1400 تقریباً 60 درصد بوده است که بیشترین سهم با 81 درصد مربوط به 1382 و کمترین با 43 درصد متعلق به سال 1392 بوده است. 🔹امروز به اینجا رسیده‌ایم که اگر فردی با حداقل حقوق، بتواند یک‌سوم حقوق خود را ماهیانه پس‌انداز کند، دوره انتظار او برای خانه‌دار شدن 135 سال به درازا می‌کشد. 🔹عنصر محوری بسته سیاستی حل این معضل، آن است که بپذیرند زمین ابزار سیاست‌گذاری است، نه مال‌التجاره. وقتی قانون اساسی تأمین مسکن را از ضروریات قطعی هر زندگی معمولی می‌شمارد؛ علی‌القاعده باید ابزار تعقیب این هدف را هم در اختیار دولت قرار داده باشد؛ این ابزار مؤثر و کارا در اختیار داشتن زمین رایگان و اختیار مداخله در بازار است. این مداخله نیز پایه علمی دارد که در اقتصاد بخش عمومی و فقه از آن سخن گفته ‌می‌شود.این حقیقت به‌طور گسترده‌ای شناخته ‌شده است که بازار زمین به‌خودی‌خود کارا عمل نمی‌کند، عمدتاً به این دلیل که ذاتاً ناقص است. 📎متن کامل •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حمایت از کالای ایرانی و مساله مرغوبیت تولید داخلی ☑️ منظور از کالا در عنوان «حمایت از کالای ایرانی» کالای تولیدی ایرانی است؛ یعنی هم کالای نهایی، هم واسطه ای و اولیه را شامل می شود. این حمایت با مصرف آن کالا در داخل ایران و صادراتش به خارج از ایران صورت می گیرد. ♻️حمایت از کالای ایرانی یعنی خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی به وسیله هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی و پرهیز هر ایرانی از مصرف کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی. 🔰خرید و مصرف پایدار کالاهای تولیدی ایرانی الزاماتی دارد که با رعایت آنها به معنای واقعی حمایت از کالای ایرانی صورت می گیرد: 1️⃣تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده 2️⃣تولید با کیفیت مناسب 3️⃣مصرف متعصبانه ✔️تولید با کیفیت مناسب ♻️تولید کالای ایرانی نسبت به کالاهای مشابه خارجی باید با کیفیت مناسب و در حد قابل رقابت با آن باشد. در این صورت مصرف کننده، کالای ایرانی را بر کالای مشابه خارجی ترجیح خواهد داد. ♻️هر تولید کننده کالای ایرانی به عنوان یک وظیفه ملی و اسلامی در مقابله با جنگ اقتصادی تحمیلی بر ملت ایران وبرای تحقق حمایت از کالای ایرانی باید بکوشد تا از همه ظرفیت خود استفاده کند و کالای با کیفیت مناسب و قابل رقابت با کالای مشابه خارجی تولید کند. •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂زمینه دلاریزه شدن اقتصاد ایران از کجا کلید خورد؟ ☑️ موضوع دلارزدایی داخلی از یک فلسفه فکری، محاسباتی و برنامه‌ای زاییده شد که براساس شرایط داخلی اقتصاد ایران است. مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم یک جعبه سیاه است. دولت‌مردان سابق گفته‌اند که در سال 1386 اتفاقی رخ داده است که از آن به‌عنوان سکته اقتصادی یاد می‌کنیم. 🔹از سال 1369 فکری در اقتصاد ایران به وجود آمد مبنی بر اینکه ما به مردم بیش از حد ضرورت یارانه در حوزه‌های مختلف می‌دهیم، این موضوع به‌صورت شفاهی بود، تا سال 1377 که در مقاله‌های اقتصادی، ادبیات یارانه و یارانه پنهان دیده شد. 🔹عملیاتی کردن این ادبیات به چند ستون نیاز داشت؛ پالایشگاه‌هایی که از شرکت ملی نفت خوراک دریافت می‌کردند مستقل شدند، شرکت‌ها در پاییز 1377 ایجاد شدند و هر کدام یک هیئت مدیره تشکیل دادند. یارانه نیز در گزارشات نهادینه شد. 🔹پس از این اتفاق، در اواخر سال 1380 قانونی تحت عنوان قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به تصویب رسید که در ماده 71 آن به شرکت ملی پالایش و پخش اجازه داده شد تا به منظور حفظ و محافظت از منابع ملی، قیمت فرآورده‌های نفتی بجز پنج فرآورده اصلی را براساس قیمت‌های جهانی و با رعایت صرفه و صلاح کشور تعیین و به فروش برساند. 🔹در سال 1388 برای پنج فرآورده‌ای که مستثنا شده بود تصمیم‌گیری می‌شود و آنها را نیز وارد قیمت‌گذاری براساس قیمت جهانی می‌کنند. پس از این اتفاقات، شما هر قانون اقتصادی در کشور ورق می‌زنید این قوانین را مشاهده می‌کنید. 📎گزارش کامل •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
36.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برشی از برنامه ثریا/ نقد برنامه هفتم توسعه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۹شهریور۱۴۰۲ • اندیشه انقلاب اسلامی، می شود اصل قانون اساسی، بعد سیاست کلی، بعد برنامه، بعد قانون عادی و اجرا • عدالت در دو سطح قابل بررسی در سیاستها و برنامه هاست: عدالت در تقسیم منابع/ عدالت توزیعی و درآمدی • قبل از برنامه های توسعه، سیاستهای کلی برنامه ها هم قابل ارزیابی است. • از سیاست کلی اصل۴۴ و برنامه پنجم تا سیاست کلی برنامه هفتم، تقلیل در عدالت شاهدیم. دیگر سخنی از گسترش مالکیت عموم مردم نیست! • مجمع تشخیص مسئول تجمیع نظرات درباره راههای دخالت مردم در اقتصاد و لحاظش در سیاستهای کلی است. 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 مولفه های عدالت اقتصادی ✳️ اجرا و پایش الگوی مستخرج از و متناسب با شرایط اقتصادی ایران، باید باعث تحقق اقتصادی شود. براساس مبانی و معارف اسلامی، عدالت عبارت است از: «اِعْطاءُ کُلِّ ذی حَقٍّ حَقَّه». این مفهوم در عرصه اقتصادی زمانی محقق می شود که هر یک از افراد جامعه به حقوق خود از ثروت و درآمدهای جامعه براساس موازین اسلامی دست یابند. 🔰تحقق عدالت اقتصادی با دو مؤلفه، مشخص می شود: 1️⃣ مؤلفه درآمد و هزینه در حد کفاف برای همه مردم بر پایه معارف اسلامی ، آن حدی از درآمد و هزینه است که هر یک از افراد جامعه باید درآمدی داشته باشند تا بتوانند با آن، نیازهای ضروری و متعارف خود را برطرف کنند. برای انسانهای سالم باید زمینه کار و تلاش فراهم شود. همچنین در جامعه اسلامی لازم است دولت و انسانهای متمکن کمک کنند تا نیازهای ضروری افرادی که توان کار ندارند برطرف شود. البته، افزون بر آن بر دولت لازم است به گونه ای آنان را تأمین کند تا نیازهای متعارف آنان به میزان کفاف نیز تأمین گردد. 2️⃣مؤلفه تساوی در بهره مندی از فرصت های اقتصادی 🔹تا زمینه بهره مندی از فرصتها برای همه مردم فراهم نشود، هر گونه شرایط مساوی برای بهره مندی از فرصت ها، چالش شکاف درآمدی را تشدید می کند و وجود فقر را در جامعه نهادینه می نماید. 🔹 تأمین مؤلفه دوم عدالت اقتصادی بسیار دقیق، سخت و پیچیده است. به نظر می آید گفتار بسیار عمیق امیرمؤمنان علی(ع) در رعایت حق و عدالت ناظر به مؤلفه دوم عدالت اقتصادی است: «اَلْحَقُّ اَوْسَعُ الاشیاء فی التواصفِ و اَضْیَقُها فی التناصف.» [*]
📊ضريب جيني خانوارهاي ايراني در سال ١٤٠١ به ٠,٣٨ كاهش يافت ✳️بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، ضریب جینی خانوارهای کل کشور در سال ١٤٠١ به ٠,٣٨ واحد کاهش یافت که نشان می دهد نابرابری کمتر شده است. 🔰طبق این گزارش میزان نابرابری درآمدی در بین خانوارهای شهری به رقم 0.3696 در کمترین میزان خود حداقل از سال 97 قرار گرفته است. اما در روستاها با ثبت رقم 0.3643، به بیشترین میزان خود طی 5 سال اخیر رسیده است. 🔹سهم دهک ها از هزینه در خانوارهای کل کشور نسبت به سال قبل، تا دهک هشتم افزایشی بوده و این سهم در دهک های هشتم تا دهم کاهش را نشان می دهد. تقریباً همین روند در خانوارهای شهری نیز دیده می شود. به تصریح مرکز آمار بخشی از کاهش ضریب جینی در مناطق شهری به دلیل کاهش سهم دهک های بالایی در هزینه ها بوده است. 🔹اما سهم هزینه در دهک خانوارهای روستایی نسبت به سال قبل، تنها در دهک های اول و دوم و دهم افزایشی بوده و در سایر دهک ها کاهش را نشان می‌دهد. به‌رغم این که در مناطق روستایی شاهد توزیع متنوع تری از یارانه سرانه هستیم، این امر به خودی خود تاثیری بر ضریب جینی مناطق روستایی نداشته است و در مجموع، تورم بالاتر در دهک های پایینی جامعه روستایی موجب کاهش قدرت خرید این دهک ها شده است. •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📣دوره کاربردی بانکداری اسلامی 🔰موسسه فقه اقتصادی طیبات برگزار میکند: ⭐️«دوره کاربردی بانکداری اسلامی»⭐️ ❌ فقط به صورت حضوری در پردیسان❌ 👤 مدرس: استاد جواد عبادی (استاد حوزه و دانشگاه پژوهشگر فقه اقتصادی مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات) ✅مزایا: اعطای گواهی حضور شرکت در دوره های تخصصی تربیت مدرس از میان افراد دوره ⭕️مکان دقیق متعاقبا اعلام خواهد شد⭕️ ⏰ زمان برگزاری: 26 الی 30 شهریور ماه ساعت 15 الی 19 🖊 برای ثبت نام به ادمین موسسه طیبات که در زیر آمده است پیام دهید: @tayebat_admin1 ☎️ شماره تلفن: 025- 37108199 •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂فرایند تجربه اسلامی و جامعه بی نیاز از پول ☑️ تجربه اسلامی فرایند تربیت بود و ممکن بود انسانی جز اینکه امروز بر روی این کره خاکی دیده می شود، به بار آورد. این فرایند ترکیبی از سه عنصر بود: 1️⃣رهبر (مربی) 2️⃣ نظام (برگرفته از شریعت اسلامی) 3️⃣ جامعه اسلامی (وجود مجموعی امت اسلامی به عنوان بستر تحقق نظام) ◾️اسلام آمده بود تا انسان را پرورش دهد. عرصه پرورش عرصه تسلط است. پس باید بر انسان وهمه ارتباطات او تسلط می یافت تا بتواند او را پرورش دهد. ◾️رسول خدا (ص) بر روابط اجتماعی تسلط یافته بود؛ زیرا ایشان خود جامعه را بنا نهاد و خود رهبری اش را بر عهده گرفت و خود همه انواع روابط درون این جامعه را بنیان نهاد و رویه تعریف کرد. بنابراین همه امور تحت تسلط ایشان درآمد ودر این هنگام شرط اساسی برای پرورش کامل، محقق شد. ◾️ پس از درگذشت پیامبر (ص) یک سوم تجربه اسلامی فرو ریخت. طبیعتا این امر، ویرانی دو جزء دیگر را در پی داشت. چرا که این عناصر درون تجربه هم کنشی داشتند. ◾️بی گمان اگر تجربه اسلامی استمرار می یافت این امکان فراهم می بود که پرورش اسلامی ثمری شگفت به بار بنشاند. ما اکنون این ثمره ها را در مقام معجزه وکرامت در احوال مردم پس از ظهور حضرت حجت (عج) می خوانیم. اما اینها معجزه و کرامت نیستند؛ بلکه برآیند یک پرورش هستند. آیا ممکن است جامعه بشری به سطحی از همکاری وتعاون دست یابد که دیگر از پول بی نیاز شود؟ روایات می گویند در دوره حضرت حجت (عج) محقق می شود. این تحقق، برآیند پرورشی است که به دست رسول خدا (ص) و جانشینان معصوم ایشان برنامه ریزی شده است. 📚مرزبانان حریم اسلام، ص 151-150.
📣 پژوهشکده امور اقتصادی برگزار می‌کند: ✅ همایش ملی «اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختارها، رفع ناترازی‌ها و نقش‌آفرینی نوین در عرصه بین‌الملل» ✳️ هشتمین پیش‌نشست اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها در نظام مالی 🔰 موضوع نشست: اصلاح ساختار نظام ارزی 🎙 سخنرانان: مجید شاکری پژوهشگر و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی 💠 اعضاء نشست حسن حسن‌خانی پژوهشگر اقتصادی محمدطاهر رحیمی سیاست‌پژوه اقتصاد کلان یاسر ملایی پژوهشگر اقتصادی 🕰 یکشنبه 26 شهریور‌ماه 1402 ساعت 10:00 الی 12:00 🌍 خیابان بهشتی- خیابان خالد اسلامبولی- کوچه سوم- پلاک 9، پژوهشکده امور اقتصادی، سالن پژوهش 🔗 پیوند شرکت در نشست: https://b2n.ir/earcc •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✅ در اقتصاد ایران، سیاست‌گذاری اقتصادی باید دانش‌بنیان شود 🔰 ، رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی : 🔹 در اقتصاد مردمی برای اینکه مردم را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنیم باید بتوانیم رفتارشناسی کنیم، یعنی بدانیم مردم کجا اشتباه می‌کنند و ما کجا باید اصلاح رفتاری کنیم. 🔹 امروز نظام بانکداری ما مشکلات عدیده‌ای دارد که یکی از آنها خلق پول بی‌ضابطه است که در اقتصاد پمپاژ می‌شود و به سمت تولید هم نمی‌رود. 🔹 در اقتصاد ایران، سیاست‌گذاری اقتصادی باید دانش‌بنیان شود؛ یکی از خلاءهای اقتصاد ایران این است که ما گاهی اوقات با چشمان بسته تصمیم می‌گیریم؛ گاهی برای مردمی تصمیم می‌گیریم که رفتارشان و واکنش‌هایشان را دقیقاً نمی‌شناسیم. 🔹 به نظر می‌رسد که در برخی موارد ما رهیافت‌های اقتصادی اسلامی را به سمت کاربردی شدن آن نبرده‌ایم. بیشتر بحث بانک را مطرح کردیم که در آن الگوی موفقی نداشته است؛ همه نگاه‌ها به بحث بانک معطوف شده است در حالی که در حوزه مسکن که بسیاری را درگیر کرده، می‌توانیم ابداعاتی بر اساس ایده‌های اسلامی در چارچوب عدالت و توازن داشته باشیم 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34853 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
طراحی تعاون به عنوان یک روش در فعالیت اقتصادی| اهداف شرکت مخمس 💠آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی یگانه راه کامیابی جامعه اسلامی در عرصه اقتصادی و تامین نیازهای اقتصادی و مالی را تعاون وهمیاری مسلمانان می داند و برای اثبات این امر به آیه («وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ») تمسک می جوید. گریز ناپذیری تعاون و همکاری از آن روی است که اولا انسان نیازهای فراوانی دارد و ثانیا به تنهایی قادر نیست همه نیازهای خود را برآورده سازد. 🔹منظور از تعاون در دیدگاه لزوما اقتصاد تعاونی مصطلح نیست؛ بلکه اعم از آن است و ایشان تعاون به معنای اعم را به عنوان یک روش در فعالیت اقتصادی معرفی می کند. 🔹همچنین وی باور دارد که در تاسیس الگوی اقتصادی برای رفع نیازهای مردم باید بر اساس احکام عادلانه اسلامی عمل کرد تا مردم در چارچوب چنین الگویی با هم تعاون و همکاری کنند. اگر الگوی اقتصادی بر اساس قوانین طبیعی تاسیس شود باعث تزاحم حقوق افراد می شود وبدنبال آن حاکمیت اقتصادی در اختیار افراد ثروتمند قرار می گیرد ونیاز افراد فقیر تامین نخواهد شد. ✳️ایشان در ارائه مدل اجرایی الگوی خود، اهداف آن را به تفصیل بیان نکرده اما از بررسی آثار می توان این اهداف را کشف نمود: گسترش عدالت و رفع فقر، پیشرفت بخش های اقتصادی (کشاورزی، صنعت وتجارت) استقلال اقتصادی، مبارزه با رباخواری، تامین مالی فعالیت های فرهنگی، کمک به تامین مالی اداره امور مسلمین، ترویج مصرف کالاهای ملی وایجاد اشتغال ومبارزه با بیکاری. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش رسانه‌های جهان به سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل ✳️از پشت‌پردهٔ‌ توهین به قرآن تا جنگ اوکراین و غارت منابع غرب آسیا، سخنانی بود که واکنش رسانه‌های مختلف جهان را در پی داشت. 🔹سه رکن اساسی در قرآن کریم توحید، عدالت وکرامت انسانی است که تامین کننده سعادت بشر است. مگر قرآن چه فرموده است که کینه مستکبرین وارباب قدرت و ثروت را برانگیخته است؟ این مفاهیم وحدت بخش و تعالیم متعالی و الهام بخش انسان ساز، جامعه ساز، تمدن ساز برای جوامع بشری هرگز نمی سوزد؛ ابدی است. تا زمین، زمین است و زمان، زمان؛ باقی است. آتش توهین و تحریف، حریف حقیقت نخواهد شد. 🔹معادله سلطه غربی برای جهان دیگر جواب نمی دهد. نظم کهنه لیبرال که در خدمت منافع سلطه گران و سرمایه داران سیری ناپذیر بود کنار زده شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂| دو فصلنامه علمی - ترویجی پژوهش های اقتصاد مقاومتی ✳️انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم به منظور گسترش وتعالی اندیشه اقتصاد مقاومتی از تمامی اندیشوران حوزوی و دانشگاهی وفعالان اقتصادی دعوت می نماید آثار علمی خویش را در حیطه مبانی ونظریات اقتصادی با رویکردهای زیر به تارنمای مجله ارسال نمایند. 🔰محورها: 🔹بررسی تطبیقی مبانی نظریه های اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف 🔸نقد نظریه های اقتصاد متعارف از منظر اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی 🔹تبیین نظزیه ها و الگوهای اقتصاد اسلامی واقتصاد مقاومتی 🔸ارزیابی اقتصاد ایران بر اساس مولفه ها و شاخص های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی 🔹سیاستگذاری اقتصادی از منظر اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی 🆔نشانی اینترنتی http://npem.islamicec.ir/ ☎️شماره تماس: 02532923288 📌نشانی: قم بلوار جمهوری کوچه دوم سمت چپ فرعی اول ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم طبقه دوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂فاصله فیزیک تا اقتصاد|امکانات لازم برای بومی سازی علوم انسانی تأمین نشده است ✳️برخی می‌گویند همان‌گونه که در فیزیک، شیمی و ریاضیات، علم اسلامی و غیر اسلامی نداریم، در علوم انسانی هم باید چنین نگاهی داشته باشیم یا می‌گویند اقتصاد یک علم است و اسلامی و غیراسلامی ندارد. 🔹علوم انسانی، با انسان (موجود دارای فکر واراده) سروکار دارد. زمانی انسان اراده می‌کند کاری را انجام دهد یا ندهد که آن کار با ارزش‌ها و جهان‌بینی وی موافق یا مخالف باشد. طبیعتاً چون جهان‌بینی افراد متفاوت است، حتی در مسائل مشابه اجتماعی و اقتصادی ممکن است رفتار متفاوتی از خودشان بروز دهند. 🔹از طرف دیگر در مدل‌هایی که در علوم انسانی استفاده می‌شود قادر به حذف عناصر دیگر نیستیم و مجبوریم عناصر دیگر را ثابت فرض کنیم، در حالی که ثابت نیستند یا همزمان یک مدل را برای تمام عناصر تخمین بزنیم که ضمن اینکه دقت آن زیر سؤال است، بقیه عوامل مؤثر لحاظ نشده و نمی‌توان از نظر قطعیت آن را در کنار علوم تجربی قرارداد. 🔹مسیحیت می‌گفت کار برای دنیا، ضد ارزش است و رهبانیت را توصیه می کرد. قطعاً چنین نگاهی ضد توسعه است. درباره کار و تلاش در اسلام گفته شده است: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِيلِ اللَّهِ»؛ کسی که خود را برای روزی و رفاه خانواده‌اش به زحمت می‌اندازد و کار می‌‌کند مانند رزمنده‌ای است که در راه خدا می‌جنگد. 🔹یکی از دلایلی که تئوری‌های غربی در کشور ما جواب نمی‌دهد این است که علوم انسانی را براساس فرهنگ اسلامی و ایرانی بومی سازی نکرده‌ایم. https://iqna.ir/00HUfu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گشترش شبکه شیعیان ☑️ در هیچ زمانی ارتباط شیعه وگسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد وحضرت هادی و حضرت عسکری (علیهم السلام) نبوده است. وجود وکلاء و نواب و همین داستان هایی که از حضرت هادی وحضرت عسکری نقل می کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند که چه کاری صورت بگیرد - نشان دهنده این معناست. (انسان 250 ساله، ص 330) 🔹 از زمانی که دوستداران اهل بیت، از نظر جغرافیایی گسترش پیدا کرد ائمه، سازمان وکلاء را تاسیس نموده، از میان اصحاب و افراد مورد اعتماد خود عده ای را انتخاب کرده و بخشی از وظائفی را که به امام (ع) ارتباط پیدا می کرد به آنان سپردند. مانند گرفتن اموال و سوالات و استفتائات، همچنین توزیع اموال به مستحقان به امر امام (ع) و ارشاد و بیان احکام برای مردم؛ و این وکیلان بار مسئولیت امام و شیعیان را در شرائط تشدید مراقبت های حکومت از امام کم نموده، متولی مسئولیت بیان مواضع سیاسی امام بودند. آنجا که مصلحت نبود، خود امام به صورت صریح و مستقیم مواضع خود را بیان می نمود. 🔹سازمان وکیلان، در حال حضور امام (ع) - خصوصا در هنگامی که ارتباط مستقیم با امام بسیار سخت بود - همچون پل ارتباطی میان امام و پیروانش به شمار می آمد. همین سازمان در زمان غیبت صغری تبدیل به تنها راه ارتباط با امام (عج) گردید. در زمان غیبت صغری تنها انتخاب برای امام معصوم همین بود که بر امثال چنین سازمان وکالتی تکیه کند که از جهت گستردگی وتنوع مسئولیت قابل اعتماد بود. (پیشوایان هدایت، ج 13، ص 174) ✾◾️◾️◾️✾ https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لزوم توجه به الگوی اقتصاد مقاومتی در عمل ✳️ بر این باور هستیم که علت اصلی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، عدم توجه کافی دولت محترم در عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغ شده آن است. از دیدگاه رهبری معظم، کشور جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار دارد و الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلان آن برای مقابله با این جنگ و دفاع از مرزهای اقتصادی ایران ارایه و ابلاغ شده است. 🔹 با توجه به روشن بودن راه برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، دولت باید گروهی اقتصادی که از بن دندان معتقد به اقتصاد مقاومتی باشد، بکار می‌گرفت تا برنامه‌های عملیاتی سیاست‌های بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی را براساس مولفه‌های آن ارایه دهد و اولویت‌های اقتصادی را بر پایه آنها مشخص نماید، اما با دریافت چهت‌گیری‌های غلط، بجای عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی به سمت سند تحول اقتصادی روآورده است. آن هم سندی که از محتوای آن کاملا آشکار است که با مبانی و پشتوانه اندیشه‌های نظام سرمایه‌داری نوشته شده و در صورت عملیاتی شدن آن نمی‌توان به حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم و گسترش سفره آنان امیدوار بود؛ کما اینکه تجربه دو ساله گذشته آن را نشان داده است. 🔹به همین جهت رهبری معظم درباره برنامه هفتم، عالمانه تاکید نمودند که هر اقدامی انجام می‌دهید باید به چند امر مهم مثل عدالت، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات بازار ارز، تثبیت قیمت بازار کالا توجه داشته باشید. 📚برشی از یادداشت "واقعیت های اقتصاد ایران" •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
📊گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی ❇️دکتر : در مدت یک سال و ۴ ماهی که مسئولیت پژوهشکده امور اقتصادی را عهده‌دار بودم، اقدامات خوبی در زمینه سیاستگذاری اقتصادی با تأکید بر آموزه‌های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی صورت گرفت. 🔰مهمترین اقدامات: ♦️ برگزاری دو دوره مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی با شرکت بیش از ۱۷۰ دانشجو و بهرمندی از بیش از ۱۵۰ استادhttps://www.aparat.com/v/zU1PJ https://www.aparat.com/v/ZzO1B ♦️ راه‌اندازی آکادمی مجازی سیاست گذاری اقتصادی B2n.ir/x07082 ♦️ راه اندازی مجمع پژوهشکده های اقتصادی دولت www.soerc.ir ♦️ انتشار کتاب ها و گزارش های متعدد سیاستی برای بهبود سیاست های اقتصادی دولت https://ble.ir/pajoheh ♦️ مشارکت در راه‌اندازی ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصادhttps://www.sahwa.ir/ ♦️ راه‌اندازی کرسی های نظریه پردازی ♦️ راه اندازی هیات های اندیشه ورز در مراکز استانی وزارت اقتصاد ♦️ برنامه ریزی بیش از ۸ ماهه برای برگزاری همایش بزرگ اصلاح ساختارها.. در ۱۷ و ۱۸ مهرماه با حضور ریاست محترم جمهوری (برگزاری حدود ۴۰ پیش نشست با مشارکت بیش از ۵۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی) https://ieforum.org/ ♦️ راه‌اندازی آزمایشگاه سیاست گذاری اقتصادی B2n.ir/f77872 ♦️ راه‌اندازی کارگروه های سیاست ارزی، اقتصاد مسکن و تدوین بسته های سیاستی ♦️ تدوین نظام جامع مسائل پژوهشی وزارت اقتصاد B2n.ir/x14389 ♦️ زمینه سازی برای انعقاد قرارداد پژوهشی دانشگاه ها با وزارت اقتصاد ♦️ راه‌اندازی شورای رصد عدالت اقتصادی، اجرای طرح دسترسی محققان به داده اقتصادی.
گزارش عملکرد پژوهشکده 31-6-1402.pdf
7.55M
📊گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی 📚 کانال استاد : https://eitaa.com/eqmoq2 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام ✳️ مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان 🔹 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان 🔹 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠عدالت اقتصادی از منظر شهید مطهری(ره) ✳️شهید مطهری در كتاب عدل الهی برای کلمه عدل معانی زیر را بيان ميكند: موزون بودن، تساوی و نفی هر گونه تبعیض، رعایت حقوق افراد و رعایت استحقاقها در افاضه وجود. 🔹معنای اخیر به موضوع عدالت در فلسفه و کلام اشاره دارد و مربوط به علوم اجتماعی نیست. اما آیا منظور ایشان از «موزون بودن» و «تساوی و نفی تبعیض» با معنای «رعایت حقوق افراد (اعطاء کل ذی حقّ حقّه)» فرق دارد؟ 🔹شهید مطهری در نوشتار دیگری به صراحت تساوی مطلق و تبعیض را نفی می کند: فرق است ميان تبعيض و تفاوت؛ همچنان كه در نظام تكويني جهان، تفاوت هست (و اين تفاوتها است كه به جهان، زيبايي، تنوع، پيشروي و تكامل بخشيده است)؛ اما تبعيض نيست. مدينه فاضله اسلامي، مدینه ضد تبعيض است، نه ضد تفاوت. جامعه اسلامي، جامعه تساويها و برابريها و برادريها است؛ اما نه تساوي منفي؛ بلكه تساوي مثبت. تساوي منفي، يعني به حساب نياوردن امتيازات طبيعي افراد و سلب امتيازات اكتسابي آنها براي برقراري برابري. تساوي مثبت يعني ايجاد امكانات مساوي براي عموم و تعلق مكتسبات هر فرد به خودش و سلب امتيازات موهوم و ظالمانه. (مجموعه آثار، ج2، ص112) 🔰بنابراین موزون بودن در گفتار ایشان را باید قبول تفاوتها با دو شرط زیر تفسیر نمود: 1️⃣ افراد در دسترسی به انواع فرصتها در شرایط مساوی قرار داشته باشند. 2️⃣ افراد حق بهره مندی بیشتر از امکانات اقتصادی را که از راه امتیازات طبیعی و اکتسابی تحصیل میکنند، دارند. ✔️این شرایط همان «اعطاء کل ذی حقّ، حقّه» است. بنابراین غیر از معنای چهارم همه معانی به همین معنا برمیگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بانک‎های تجاری باید از بنگاهداری خارج شوند ✳️ رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مشترک با مدیران عامل بانک‎ها: در زمینه بنگاهداری بانکها نمی‎توان نسخه واحدی برای تمامی بانک‎ها تجویز کرد؛ باید برای هر بانک متناسب با حوزه کاری آن، شرایط تعریف شود. در عین حال، فعالیت بنگاه داری بانکهای تجاری قابل قبول نیست و باید با فروش بنگاه‎ها، از بنگاهداری خارج شوند. 🔸بانک‎ها به زودی در قالب فعالیت‎های تخصصی اعم از تجاری، توسعه‌‎ای، قرض‎‌الحسنه، جامع و انواع دیگر دسته‎‌بندی خواهند شد و اساسنامه آنها نیز درهمین چارچوب تغییر می‎کند. 🔸امروز شاهد هستیم که برخی بانکهای تجاری، بنگاه داری می کنند و این به یک معضل اساسی برای شبکه بانکی تبدیل شده است. چندین سال هم است که هم در قانون رفع موانع تولید و هم در قانون برنامه، منع بنگاهداری بانکها لحاظ شده اما همچنان این مسئله حل نشده است . 🔸وجود بنگاههای چند لایه در بانکها نظارت را دشوار می کند و احتمال فساد را افزایش می دهد. باید حدی برای ایجاد شرکتهای چند لایه وجود داشته باشد. در این قبیل شرکتها اتفاقاتی می افتد که متاسفانه حتی هیات مدیره بانکها هم از آن خبر ندارند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂فریب واقعیت اجرا شده| تجربه صدر اسلام و وانمایی اقتصاد سرمایه داری ✳️ نصوص و بیان های تشریعی نظری برای ترسیم چهره مکتب (مذهب)، بیش از اجرا (تطبیق نظریه بر واقعیت در عصر نبوی) قدرت دارند؛ زیرا اجرا یک بیان شرعی در ظرف معین است و چه بسا نتواند بطور کامل محتوای اجتماعی نص را تصویر نماید. 🔹انسان عصر نبوی - به فراخور مقتضیات عصر- به هر میزان از معدن نمک و سایر منابع اقتصادی برداشت می کرد، بدون آنکه نظریه حاکم بر آن دوره، در مقابل مالکیت خصوصی او مخالفت ورزد. این پدیده - منهای نصوص تشریعی نظریه- این پیام را مصادره می کند که در آن جامعه، آزادی اقتصادی، آنقدر سیطره دارد که همانند آزادی در مالکیت و بهره وری در نظام سرمایه داری است. اما هنگامی که از زاویه نصوص، به نظریه می نگریم پیام به عکس است زیرا نظریه در بیان های شرعی، هر فرد را از مالکیت منابع معدنی نمک یا نفت منع می کند و به او اجازه نمی دهد که بیش از نیاز خود، استخراج کند. این آشکارا نقیض دیدگاه سرمایه داری است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi