eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
867 عکس
210 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
- گفتمان سازی اصل ضرورت فلسفه و علوم انسانی خودش مصداق تبلیغ هست.
❖علمای دین تا وقتی که برای خدا کار جمعی نکنند و کار فردی انجام دهند اختلاف میان عرفا و فلاسفه و اهل ظاهر را نمیشود جمع کرد. 📝 ...و شما خواننده عزيز به عيان مى‏بينى كه اهل هر فنى از اين فنون اهل فن ديگر را جاهل يا بى دين يا سفيه و ابله مى‏خواند، و عامه مردم را مى‏بينى كه هر سه طائفه را منحرف مى‏دانند. همه اين بدبختى‏ها در آن روزى گريبان مسلمانان را گرفت كه از دعوت كتاب به تفكر دسته جمعى تخلف كردند، براى فهم حقائق و معارف دينى تشكيل ندادند، هر كسى براى خود راهى پيش گرفت ... . . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖علمای دین تا وقتی که برای خدا کار جمعی نکنند و کار فردی انجام دهند اختلاف میان عرفا و فلاسفه و اهل
❖ كوشش‏هايى كه براى آشتى دادن و جمع بين ظواهر دينى، فلسفه و عرفان به عمل آمده است‏ هیچکدام فایده ای نداشته 📝 - و به همين جهت است كه جمعى از علما در صدد بر آمده‏اند به مقدار بضاعت علمى كه‏ داشته‏اند و در عين اختلافى كه در مشرب داشته‏اند، بين ظواهر دينى و بين مسائل عرفانى نوعى آشتى و توافق بر قرار كنند، مانند محيى الدين عربى، و عبد الرزاق كاشانى، و ابن فهد، و شهيد ثانى، و فيض كاشانى. - بعضى ديگر در صدد بر آمده‏اند بين فلسفه و عرفان صلح و آشتى بر قرار سازند، مانند ابى نصر فارابى و شيخ سهروردى صاحب اشراق، و شيخ صائن الدين محمد تركه. - بعضى ديگر در اين مقام بر آمده‏اند تا بين" ظواهر دينى" و" فلسفه" آشتى بر قرار سازند، چون قاضى سعيد و غيره. - بعضى ديگر خواسته‏اند بين هر سه مشرب و مرام توافق دهند، چون ابن سينا كه در تفسيرها و ساير كتبش دارد، و صدر المتالهين شيرازى در كتابها و رساله‏هايش و جمعى ديگر كه بعد از وى بودند. - ولى با همه اين احوال اختلاف اين سه مشرب آن قدر عميق و ريشه‏دار است كه اين بزرگان نيز كارى در رفع آن صورت دهند، بلكه هر چه در قطع ريشه اختلاف بيشتر كوشيدند ريشه را ريشه‏دارتر كردند، و هر چه در صدد خاموش كردن اختلاف بر آمده‏اند دامنه اين آتش را شعله‏ورتر ساختند. - و شما خواننده عزيز به عيان مى‏بينى كه اهل هر فنى از اين فنون اهل فن ديگر را جاهل يا بى دين يا سفيه و ابله مى‏خواند، و عامه مردم را مى‏بينى كه هر سه طائفه را منحرف مى‏دانند. - همه اين بدبختى‏ها در آن روزى گريبان مسلمانان را گرفت كه از دعوت كتاب به تفكر دسته جمعى تخلف كردند، براى فهم حقائق و معارف دينى لجنه تشكيل ندادند، هر كسى براى خود راهى پيش گرفت با اينكه قرآن كريم فرموده بود:" وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا" ، البته اين يك علت تفرقه مسلمين بود علتهاى ديگرى براى اين وضع هست. ترجمه تفسير الميزان، ج‏۵، ص: ۴۶۰ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
•• جهاد تبیین لزوما با تبیین فکر نیست بلکه گاهی و بسیاری از اوقات با #تولید_فکر هست، یعنی اینطور نیس
• تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست. این کار، لازم است. اما فقط این نیست. طرف مقابل مبانی فکری دارد باید به او حمله کرد در تبلیغ موضع تهاجم لازم است. این لازمه‌اش شناخت صحنه است یعنی شما باید بدانید که وقتی با انبوه شبهه در ذهن جوانها مواجه میشوید با کی طرفید. سید علی خامنه ای، ۱۴۰۲/۴/۲۱
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست. این کار، لازم است. اما فقط این نیست. طرف مقابل
مصداق این مدل کار رو حضرت آقا امروز تو سخنرانی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم و آثار شهید مطهری معرفی‌ کردند.
- حتی تعداد اسامی و آثاری که حضرت آقا فقط فی البداهه از علما توی ابتدای صحبت آوردن قابل تامل هست.
- اگه از راضی نیستی باید یقه حوزه رو بگیری. حضرت آقا
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖علمای دین تا وقتی که برای خدا کار جمعی نکنند و کار فردی انجام دهند اختلاف میان عرفا و فلاسفه و اهل
❖ اکثر مفسران نظرات خود را به قرآن تحمیل کرده اند. 📝 • تفسيرى كه يك متدين و متعبد به ظواهر دين براى قرآن مى‏كند، با تفسيرى كه يك فيلسوف و يك صوفى مى‏نويسد اختلاف فاحشى دارد، هم چنان كه اين اختلاف را به عيان در تفاسير مشاهده مى‏كنيم و احساس مى‏كنيم كه هر مفسرى مشرب علمى خود را بر قرآن تحميل كرده و نخواسته است بفهمد كه قرآن چه مى‏گويد، بلكه خواسته است بگويد قرآن نيز همان را مى‏گويد كه من مى‏فهمم، البته اينكه گفتيم هر مفسر كليت ندارد، مفسرينى انگشت شمار نيز هستند كه از اين خطا مبرا بوده‏اند... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• مقام معظم رهبری امروز گفتن اولویت اول طلبه اینکه کار تبلیغی کنه، خوب مبلغ توی منظومه فکری ایشون کی
👥‌ مبلغ باید فیلسوف باشد، نه مفلس هر چیزی شروطی دارد که بدون آن ذی‌الشرط سامان نمی یابد. به ویژه تبلیغ دین دارای شرایطی است که بدون آن شرایط، نه تنها تبلیغ دین محقق نمی گردد بلکه تبلیغ ضد دین خواهد بود. انبیای الهی بعد از حداقل ۴۰ سال زندگی طاهر و سلوک معنوی و با کسب علوم لدنی، اجازه انتساب خود به دین را می داشتند. الان چنین انتظاری از ما و مبلغین نیست، اما باید به یک حداقل‌‌هایی نائل شده باشیم. برخی از مبلغان کم مایه و دین نشناس آنچنان مساله را بسیط و ساده انگاشته اند و در توهم تبلیغ دین اند، که گویا می پندارند که از بدو تولد باید مبلغ بود. اینان دچار خلط بالقوه به جای بالفعل شده اند، بدون به فعلیت رسیدن ابعاد علمی و عملی خود، می خواهند تدین جامعه را به فعلیت برسانند. بدون خداشناسی، انسان شناسی و دنیاشناسی، رسیدن و رساندن به سعادت مستحیل است. مبلغی که تعریف درستی از خدای نامتناهی، فطرت نامتناهی خواه انسان، چیستی دنیا و مسیر سعادت آدمی ندارد، چگونه می تواند مسیر تکاملی خود و جامعه را تبیین و القا کند. اینکه رهبری‌ فرمود "در تبلیغ به مبانی فکری جبهه مقابل حمله کنید"، نیاز به توضیح ندارد؛ تهی عنصری که صرفا دغدغه‌ی تبلیغ دارد، اما از جهل علمی و جهالت عملی رنج می برد، چگونه می تواند مغزای مسائل و ریشه علاج ها را دریابد؟!. چنین شخصی مثل کودکی است که از خلبانی صرفا ویژژژژژ گفتنش را بلد است و گرچه زیاد خود را به مشقت اندازد و در توهم خود را خلبان بپندارد، اما نزد دیگران کودکی بیش نیست که نه می تواند خود را پرواز دهد و نه دیگران را. الیوم بدون شناخت مبانی فلسفی غربی، مبانی انسان شناختی غربی، مبانی خداشناسی غربی، مبانی علوم انسانی غربی و نقطه مقابل آن مانند مبانی فلسفی حکمت متعالیه و علوم انسانی الهی، نه تنها جریان سازی تبلیغ تمدنی و ملیتی محال است، بلکه تبیین کردن یک نوجوان دهه هشتاد و نودی هم مستحیل است. حوزه علمیه تمدن ساز، امین دهقانی