#دیوان_یا_درجات و پرده های موسیقیایی..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌿استاد شاهمیوه
🔰موضوع : تشریح پرده های مقام بیات
#مقام_بیات_ده_پرده_و_جنس_تام_و_مهمّ
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
📝 #آموزش_مقام_بیات_جلسه_اول: 🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. #درجات_صوتی
AF:
🎬 #مقامات به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- مقامات اصلی
۲- مقامات فرعی
۳- مقامات مرکب
۱- #مقامات_اصلی:
شامل #بیات و #راست و #نهاوند و #صبا و #عجم و #حجاز و #سیکاه بوده و مقام #نوااثر و #اثرکرد نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است.
۲- #مقامات_فرعی:
به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی #بیات_دوکاه، #بیات_نوا، #بیات_حسینی، #بیات_عجمی و #بیات_محیر می باشد.
۳- #مقام_مرکب:
از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که #مقام_شوری نام دارد.
👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است.
استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است.
👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت.
✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد #بیات_دوکاه می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید:
❇️قسمت دوم
https://eitaa.com/eshragholqoran
پایان توضیح مقام بیات
4_6046161269445099587.mp3
1.76M
🔰ترتیل مبارک سوره حشر
🎼 قاری استاد صدیق منشاوی
🔰 @eshragholqoran
🔰 صفحه #270_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran👇👇
صبح تابنده ایمان آمد ..عسکری حجت یزدان آمد.
و سلام علیکم : تحیَّتُکُم
سالروز ولادت سراسر سعادت حصرت باب المهدی ارواحنا فدا یازدهمین مهر امامت و ولایت حضرت امام امام حسن عسکری به پیشگاه بقیة الله اعظم عجل الله و شیعیان جهان اسلام تهنیت باد🌿🌹🌿
https://eitaa.com/eshragholqoranح
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
4_914622549927658531.mp3
787.5K
💠فرازی زیبا از سوره حج
🔸شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد
🔹مقام بیات
#تصویری_نت_های_مقام_بیات_
🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼
4_914622549927657663.mp3
1.46M
🔹مقطعی جاودانه از استاد مصطفی اسماعیل
♦️در مقام بیات - سوره قمر
🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼
👇👇فاتحه ے شب جمعه.صلواة الله_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#إِنَّا_هَدَيْنَاهُ_السَّبِيلَ_إِمَّا_شَاكِرًا_وَ_إِمَّا_كَفُورًا
{آیه ۳ سوره #انسان }
ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس👇👇
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#إِنَّا_هَدَيْنَاهُ_السَّبِيلَ_إِمَّا_شَاكِرًا_وَ_إِمَّا_كَفُورًا {آیه ۳ سوره #انسان } ما راه را
AF:
#إِنَّا_هَدَيْنَاهُ_السَّبِيلَ_إِمَّا_شَاكِرًا_وَ_إِمَّا_كَفُورًا
{آیه ۳ سوره #انسان }
إِنَّ = حرفی غنّوی و إِنَّ نشانه تأکید در آیه می باشد🌷
❇️ هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ /در این عبارت #هَدَيْنَاهَ = کمیّت در میزان کشش حرکات کوتاه و کشیده را می بینیم 🍃
♦️ إِمَّا = چه بخواهید یا نخواهید / ( ما راه را نشانتان دادیم ) 🌷🍃
🔺 اِ / مَّا = یک حرف غنّوی " ۲ "حرکت سیر می دهیم از فضای خیشوم(بینی)
♦️( دو کلمه #اِنَّ #_ اِمّا = #ن _ #م = دو حرفی که در تمامی حالاتِ حرکات : 👌حرکات #کوتاه و #تنوین_ها = غنّه #ذاتی دارند )
(غنّه صوتی را گویندکه از فضای بینی (خیشوم ) به میزان "۲" حرکت سیر داده می شود تا حقش #اَدا شود. ) #مهمّ ♦️
🔷 شَاكِرًا = شَا / از مماس شدن دو طرف سر زبان با جلوی کام بالا تولید میشود و یک حرف #همسی است . فشار ردی این حرف #آسیب تجویدی ایجاد می کند. ❌
🔺 كِ = یک حرف لهوی = از تماس سر زبان کوچک با ریشه #زبان بزرگ تولید می شود / نباید باشدت و تیز تلفظ شود و گفتیم بهترین کاف : کافی است که بین کاف و گاف تلفظ شود🍃
🔻حرف راء : رً = رً تفخیم است .( عبارت تفخیم حالت پر حجمی را گویند) در اینجا فرقی بین #فتحه یا #تنوین نیست / راً 🔺تنوین #نصب به حرف واو رسیده = ادغام مع الغنّه است .( غنّه ے همراه با سیر را مع الغنّه گویند)
ا / ♦️وَإِمَّا كَفُورًا = فُ = حرف #ف محل تولید از متمایل و مماس شدن لب پایین با لبه دندانهای بالا تولید می شود. 🍃
(حرفی #همسی است = صدایش آهسته بگوش می رسد باید دقت شود که در هنگام تلفظ فشار وارد نشود #آسیب تجویدی و متمایل به حرف پ می شود❌
كَ/ در فُو : کمیت در میزان حرکات مشاهده می شود (یعنی !ضمّه و #واو عربی #مثل هم تلفظ می شوند و تفاوتشان تنها در میزان #کشش می باشد) [ تفاوت #کمّی] #مهم
🔻 وًا : حرف #و= محل تولید و خروج واو از جمع شدن لبها و از بین دو لب صوت خارج می شود 👌بهترین حاات در تولید این حرف این است که قبل از اینکه این حرف تولید شود : لبها حالت جمع شدن بخود بگیرد🍃 ضمناً واو حرفی #جهری است( جهر صدای اشکار و یا بلند و واضح را گویند) /رًا كَفُورًا =در وقف تبدیل به #الف_مدی :(مدّ طبیعی "2"حرکت )
👌نوع وقف : ابدال
https://eitaa.com/eshragholqoran
🔰آیه "۳" سوره #انسان
❇️اینگونه تجوید را فرا گیرید تا ماندگار بماند.
4_5886216446823891884.mp3
5.53M
🌴تحقیق سوره عنکبوت (29) _
در شب جمعه _
👇👇دعای کمیل در ریپلای 🌹🌿
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🔰زیارت #ءال_یس به #انضمام دعای بعد از آن. . { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ و
سلام علیکم :صبحتان با تحیّات خداوندی
🌴زیارت ءال یس در پیوست تقدیم گردید
4_5927111828336280737.mp3
2.77M
🎙 قاری استاد سعید مسلم
📖 تلاوت مجلسی نادر سوره مبارکه جمعه
4_5956228322168932702.mp3
9.2M
#عظمت_غدیر_را ؛ در_دعای_ندبه_بشناسیم🌹🌿
🔊 صوت زیبای ترجمه دعای ندبه
🍃🌹🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃🌹