🔰 صفحه #269_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran👇👇
4_396596098996645111.mp3
405.5K
#مصحف پژوهشی #مُحَشَی' را همراه باصوت
🔊 استاد صدیق منشاوی. ..
✅ @eshragholqoran
🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️
👇👇مفام بیات
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🎼 آموزش مقامات 🎼 💎آموزش ابتدایی و ساده "مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه 1⃣ _🎵 مقام بیات 1-زمزمه.
📝 #آموزش_مقام_بیات_جلسه_اول:
🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. #درجات_صوتی صداهایی موسیقایی هستند که دارای بسامدهای معینی می باشند. #بسامد به تعداد ارتعاشات ذرات یک جسم در واحد زمان گفته می شود. به عنوان نمونه اگر به فلزی ضربه ای وارد کنیم و ذرات آن جسم در هر ثانیه ۲۲۰ مرتبه از وضعیت اولیه خود جابجا شوند، می گوییم بسامد این ذرات ۲۲۰ هرتز است. اگر تارهای صوتی انسان در یک ثانیه ۲۶۱ مرتبه باز و بسته گردند صدای تولید شده دارای بسامد ۲۶۱ هرتز خواهد بود.
درجات موسیقیایی دارای بسامدهای مشخصی هستند. مثلا درجه "حسینی" دارای بسامد ۲۲۰ هرتز است. بسامد درجه راست ۲۶۱ هرتز است. از کنار هم قرارگرفتن و ترکیب حساب شده آنها #نغمات تشکیل می گردند.
🔸 تعداد #درجات_موسیقی ۷ صدا می باشد:
Do: راست
Re : دوکاه
Mi: سیکاه
Fa :جهارکاه
Sol: نوا
La : حسینی
Si : اوج
تعداد درجات موسیقی ۷ عدد بیشتر نیستند، در حالیکه گستره اصوات موسیقی بیشتر از ۷ می باشند. به همین علت پس از هفتمین درجه، درجه اول مجددا تکرار می گردد. یعنی اگر با درجه Do شروع نماییم هفتمین نت Si بوده و نت بعدی تکرار نت Do هست. به فاصله اولین Do تا Do بعدی که تکرار اولین Do هست، #اکتاو گفته می شود. اگر باز به سمت بالاتر حرکت کنیم نت ها مجددا تکرار می شود و فاصله دومین Do تا سومین Do باز یک اکتاو است. اما فاصله اولین Do تا سومین Do برابر با دو اکتاو است.
مقامات موسیقی عربی دارای ۸ درجه پی در پی هستند که فاصله اولین تا هشتمین درجه یک #اکتاو است.
📍 مجموع ۳ یا ۴ یا ۵ درجه را یک " #جنس " گویند. اگر تعداد درجات یک نغمه ۳ باشد، به آن جنس #ثلاثی و اگر ۴ باشد #رباعی و اگر ۵ باشد #خماسی_یا_عقد گفته می شود. اما جنس بیشتر به ۴ درجه اطلاق می شود. در موسیقی عربی اکثر اجناس دارای ۴ درجه بوده؛ به جز " #سیکاه " که ۳ درجه و " #نوااثر " و " #اثرکرد " که ۵ درجه می باشد.
☝️ از ترکیب دو جنس در یک اکتاو #مقامات پدیدار می گردند. مثلا اگر از درجه اول تا چهارم در یک اکتاو جنس بیات و از درجه چهارم تا هفتم جنس نهاوند باشد، به این مجموعه #مقام_بیات گفته می شود.
با توجه به اینکه هر مقام دارای ۸ درجه هست و هرکدام از این درجات دارای نام مشخصی هستند، هرگاه در اجرای یک مقام از یک درجه صوتی بیشتر استفاده گردد و آن درجه محور باشد، #مقام_فرعی تشکیل می شود که نام اول آن شامل مقام اصلی و نام دوم آن بر اساس درجه ای که بیشتر استفاده شده تعیین میگردد؛ به عنوان نمونه درجات مقام بیات بدین صورت است:
#دوکاه، #سیکاه، #جهارکاه، #نوا، #حسینی، #عجم، #کردان، #محیر (تلفظ: مُحَیر).
اگر در اجرای مقام بیات از درجه چهارم یا نوا بیشتر استفاده گردد، به این نغمه مقام فرعی "بیات نوا" گفته می شود.
♦️قسمت اول ♦️
https://eitaa.com/eshragholqoran
❇️با_دقت_چندین_بار_مطالعه_بفرمایید
#دیوان_یا_درجات و پرده های موسیقیایی..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌿استاد شاهمیوه
🔰موضوع : تشریح پرده های مقام بیات
#مقام_بیات_ده_پرده_و_جنس_تام_و_مهمّ
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
📝 #آموزش_مقام_بیات_جلسه_اول: 🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. #درجات_صوتی
AF:
🎬 #مقامات به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- مقامات اصلی
۲- مقامات فرعی
۳- مقامات مرکب
۱- #مقامات_اصلی:
شامل #بیات و #راست و #نهاوند و #صبا و #عجم و #حجاز و #سیکاه بوده و مقام #نوااثر و #اثرکرد نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است.
۲- #مقامات_فرعی:
به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی #بیات_دوکاه، #بیات_نوا، #بیات_حسینی، #بیات_عجمی و #بیات_محیر می باشد.
۳- #مقام_مرکب:
از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که #مقام_شوری نام دارد.
👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است.
استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است.
👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت.
✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد #بیات_دوکاه می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید:
❇️قسمت دوم
https://eitaa.com/eshragholqoran
پایان توضیح مقام بیات
4_6046161269445099587.mp3
1.76M
🔰ترتیل مبارک سوره حشر
🎼 قاری استاد صدیق منشاوی
🔰 @eshragholqoran
🔰 صفحه #270_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran👇👇
صبح تابنده ایمان آمد ..عسکری حجت یزدان آمد.
و سلام علیکم : تحیَّتُکُم
سالروز ولادت سراسر سعادت حصرت باب المهدی ارواحنا فدا یازدهمین مهر امامت و ولایت حضرت امام امام حسن عسکری به پیشگاه بقیة الله اعظم عجل الله و شیعیان جهان اسلام تهنیت باد🌿🌹🌿
https://eitaa.com/eshragholqoranح
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
4_914622549927658531.mp3
787.5K
💠فرازی زیبا از سوره حج
🔸شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد
🔹مقام بیات
#تصویری_نت_های_مقام_بیات_
🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼
4_914622549927657663.mp3
1.46M
🔹مقطعی جاودانه از استاد مصطفی اسماعیل
♦️در مقام بیات - سوره قمر
🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼
👇👇فاتحه ے شب جمعه.صلواة الله_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#إِنَّا_هَدَيْنَاهُ_السَّبِيلَ_إِمَّا_شَاكِرًا_وَ_إِمَّا_كَفُورًا
{آیه ۳ سوره #انسان }
ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس👇👇
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#إِنَّا_هَدَيْنَاهُ_السَّبِيلَ_إِمَّا_شَاكِرًا_وَ_إِمَّا_كَفُورًا {آیه ۳ سوره #انسان } ما راه را
AF:
#إِنَّا_هَدَيْنَاهُ_السَّبِيلَ_إِمَّا_شَاكِرًا_وَ_إِمَّا_كَفُورًا
{آیه ۳ سوره #انسان }
إِنَّ = حرفی غنّوی و إِنَّ نشانه تأکید در آیه می باشد🌷
❇️ هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ /در این عبارت #هَدَيْنَاهَ = کمیّت در میزان کشش حرکات کوتاه و کشیده را می بینیم 🍃
♦️ إِمَّا = چه بخواهید یا نخواهید / ( ما راه را نشانتان دادیم ) 🌷🍃
🔺 اِ / مَّا = یک حرف غنّوی " ۲ "حرکت سیر می دهیم از فضای خیشوم(بینی)
♦️( دو کلمه #اِنَّ #_ اِمّا = #ن _ #م = دو حرفی که در تمامی حالاتِ حرکات : 👌حرکات #کوتاه و #تنوین_ها = غنّه #ذاتی دارند )
(غنّه صوتی را گویندکه از فضای بینی (خیشوم ) به میزان "۲" حرکت سیر داده می شود تا حقش #اَدا شود. ) #مهمّ ♦️
🔷 شَاكِرًا = شَا / از مماس شدن دو طرف سر زبان با جلوی کام بالا تولید میشود و یک حرف #همسی است . فشار ردی این حرف #آسیب تجویدی ایجاد می کند. ❌
🔺 كِ = یک حرف لهوی = از تماس سر زبان کوچک با ریشه #زبان بزرگ تولید می شود / نباید باشدت و تیز تلفظ شود و گفتیم بهترین کاف : کافی است که بین کاف و گاف تلفظ شود🍃
🔻حرف راء : رً = رً تفخیم است .( عبارت تفخیم حالت پر حجمی را گویند) در اینجا فرقی بین #فتحه یا #تنوین نیست / راً 🔺تنوین #نصب به حرف واو رسیده = ادغام مع الغنّه است .( غنّه ے همراه با سیر را مع الغنّه گویند)
ا / ♦️وَإِمَّا كَفُورًا = فُ = حرف #ف محل تولید از متمایل و مماس شدن لب پایین با لبه دندانهای بالا تولید می شود. 🍃
(حرفی #همسی است = صدایش آهسته بگوش می رسد باید دقت شود که در هنگام تلفظ فشار وارد نشود #آسیب تجویدی و متمایل به حرف پ می شود❌
كَ/ در فُو : کمیت در میزان حرکات مشاهده می شود (یعنی !ضمّه و #واو عربی #مثل هم تلفظ می شوند و تفاوتشان تنها در میزان #کشش می باشد) [ تفاوت #کمّی] #مهم
🔻 وًا : حرف #و= محل تولید و خروج واو از جمع شدن لبها و از بین دو لب صوت خارج می شود 👌بهترین حاات در تولید این حرف این است که قبل از اینکه این حرف تولید شود : لبها حالت جمع شدن بخود بگیرد🍃 ضمناً واو حرفی #جهری است( جهر صدای اشکار و یا بلند و واضح را گویند) /رًا كَفُورًا =در وقف تبدیل به #الف_مدی :(مدّ طبیعی "2"حرکت )
👌نوع وقف : ابدال
https://eitaa.com/eshragholqoran
🔰آیه "۳" سوره #انسان
❇️اینگونه تجوید را فرا گیرید تا ماندگار بماند.
4_5886216446823891884.mp3
5.53M
🌴تحقیق سوره عنکبوت (29) _
در شب جمعه _
👇👇دعای کمیل در ریپلای 🌹🌿