eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.2هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالکریم آیات قرآن را بار تلاوت فرمایید. . تا سعادتمند و خیر کثیر شما حالتان... و از هر شرّی در پناه حضرت حقّ محفوظ باشید . . ✨شبتان سراسر نورو آسایش 💫 ✨ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15529_737.mp3
3.25M
🔈صوت دعای ندبه(استادفرهمند) { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سلام علیکم اَللهُمَّ صَلِّ علَی مُحَمَّدٍ وٍءَالِ مُحَمّد. صبح عالی روز چمعه و عید الله اکبر بخیر و سلامتی باشد 🌴سالگرد سید الکریم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام برشما مبارک. .🍃🌹🍃 اَللهمَّ عَجِّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج ✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبول حضرت حق ✨زیارت سه گانه حضرت عبدالعظیم مداح حاجی مهدی شرویانی اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🕌 @eshragholqoran
4_6048701686766108975.mp3
4.61M
اذان به وقت شرعی تهران؛ دربارگاه عبدالعظیم حسنی(ع) /30/8/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✅این👆👆 هفت حرف همیشه استعلاء هستند...(دارای صفت استعلاء) و تنها تحت شرایط خاصّ از بار تفخیم آنها کا
🌿سلام علیکم باتحیت در شروع سومین ماه پاییز و شروع ماه هزار رنگ آفرینش پاییزان و تبریک آغاز هفته بسیج مجاهدان و ایثارگران و خادمان راستین پایگاه های بسیج از سراسر کشور عزیزمان ایران.. .و درودشان باد.. 🍃🌹🍃🌹🍃 ✳️ودیگر اینکه در تشریح صفات قرآن( )گفته میشود... 🌱که حرفی از لِسان شما گذرد ؛ مگر اینکه یا دارای صفت است ؛ پر است و بار دارد... 🌱ویا دارای صفت است ؛ کم است و می گردد؛ 🔰به فهرست سُوَر قرآن کریم نظر لطف بیندازید و ببینید در چند سوره ؛ از حروف استعلاء برای اے از سُوَر قرآن استفاده شده و مکتوب است !؟ و یا بر عکس ار حروف استفال !؟ {روی صفات حروف بسیاردقت و تمرین شود} 👈بحث صفات حروف را ادامه میدهیم... 👇👇
7_ : 🔶صفت(( اطباق ))مترادف((الصاق)) و به معنای(( مُنطَبَق))کردن_روی هم قراردادن دو چیز(( سطح )) است. در تجوید عبارت است از : ((منطبق کردن سطح زبان با قسمت مقابل آن از سقف دهان )) 🔷البته منظور از ؛ چسبیدن زبان به نیست❗️بلکه زبان به((شکل )) سقف دهان در می آید ( شکل و حالت زبان با شکل سخت کام منطبق می شود.) (مانند دو بشقاب ته گود که داخل فضای خالی بشقاب ها بر روی هم منطق شود ) 👏👏 🔶حروف همان حرف اوّل حروف هستند.👇👇 [ ط_ ص_ض__ظ_] 🌿در این چهار حرف ؛ گسترده شده؛ لبه ے آن بالا می آید و کف آن گود می شود( حالت طبق=بشقاب ) در میان این حروف حرف(( ط )) از سایر حروف بیشتر است و در (( ظ )) از همه کمتر _ 🔷دو حرف ((ص))_((ض)) دارند.(یعنی در اطباق این دو حرف زبان به آن گستردگی و هم طبق با سخت کام برای حرف #ط و نه مثل #ظ که از گستردگی و زبان می کاهد در مقابل #ط و سخت کام ) (ص_ض_انطباق متوسط با سخت کام دارند )💢أَص_أَض 🔶⚜🔶
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسامی_صفات_اصلی
8_صفت انفتاح _ فتح =گشوده شدن! و به معنای: (( باز شدن_جدا شدن_گشاده شدن)) 🔶ودر تجوید عبارت است از: ((عدم انطباق سطح زبان باسقف دهان )) 🔷در این حروف ؛ زبان از(( تبیعیت ))شکل سقف دهان خارج شده و به اشکال دیگری که کند؛درمی آید حروف انفتاح؛ ے حروف غیر از حروف (ط_ظ_ص_ض) هستند. 🔶 : 🔷نقش صفت نیزایجاد ((تفخیم))است. 🔶پس درحروف چهارگانه ے اطباق ؛ این صفت همراه با ؛ موجب تفخیم قوی آنها می شود ؛ و سه حرف باقی مانده(خ_غ_ق ) به علت نداشتن ؛ نسبتاً از بار کمتری برخوردارند. 🔷اهمیّت در آواشناسی امروز عرب و حتی در دیدگاه برخی از علماء قدیم ؛ از بیشتر است! و اُصولاً در کُتب آواشناسی جدید عرب ؛ از استعلاء نسبت به اطباق کمتری بحث می شود.! 🔷به هر حال یه تظر می رسد که در اداء این چهار حرف ((مُطبَقِه)) استعلاء و اطباق از یکدیگر جدایی ناپذیر و اگر نباشذ؛ استعلای آنها نیز عملی نیست. ✳️ تلقی نگارنده از تعریفی که علماء از اطباق دارند این است که ؛ با توجه به شکل سقف دهان که هر چند و ( گنبدی شکل ) است ؛ امّا وسط آن کمی برجسته است. 🌈 🔷لذا زبان هم کمی گسترده می شود ؛ لبه های آن بالا می آید و کف آن (( گُود )) می شود تا از شکل سقف دهان تقلید کند. 🔶البته شاید بتوان نظریه ے دیگری نیز برای علت نام گذاری(( اطباق ))روی حالت پهن و گُود شده ے زبان ؛ مطرح کرد و آن این که شکل سطح زبان در این حال به صورت ظرف غذا ((بشقاب )) در می آید که در عرب به آ ن (( طبق )) نیز گویند. 💫 ✳️ علت آن که در میان حروف سه حرف( خ_غ_ق_) دارای انفتاح و فاقد هستند ؛ این است که مخرج این سه حرف ارتباطی با زبان (محل اطباق ) ندارد و از این قسمت کمک نمی گیرد 🔶مخرج ((ق)) ریشه ے زبان است و (( غ)) و ((خ)) نیز در حلق ( نزدیک ترین قسمت حلق به دهان ) اداء می شود. 🍃🌸🍃 . 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 عناصر چهارگانه اثرگذاری تلاوت 🔹احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم علل اثرگذاری تلاوت را چهار عنصر جنس و رنگ صدا، نحوه استفاده هنرمندانه از صدا و تکنیک‌های صوتی، الحان و تجوید دانست و اظهار کرد: اگر کسی بتواند علت اثرگذاری قاری مصری مورد نظرش را شناسایی کند و آن علت را با خواندن خود تطبیق دهد، می‌تواند نقایص تلاوتش را برطرف کند. https://iqna.ir/00GW9B 🌿🌱🌿 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسامی_صفات_اصلی
❁﷽❁ ✅با تحیت در ادامه باب صفات اصلی : 9_ : در لغت به معنای (( خاموش کردن_ساکت کردن)) آمده است. 🔶((صْمْت))در برخی کُتُب تجوید به (( خاموشی_منع_پُری_ثِقل )) نیز تعبیر شده است. مجموعه ے این تعابیر بر می آید که اصمات عبارت است از : ((سنگین و سخت اداء شدن حرف و امتناع آن از سهولت در تلفظ)) 🔶تعبیر جالب دیگری نیز در برخی از کُتُبِ تجویدی به چشم می خورد که نشان از و سرزندگی زبان عرب و آن از و سنگینی دارد و آن از این قرار است. 🌱 ((اصمات یعنی امتناع این حرف از جمع شدن در کلمات حرفی)) 🔷توضیح این که ؛ در کلمات چهار یا پنچ حرفی(البته کلمات جامد و غیر مشتق )؛ غیر ممکن است که تمامی حروف آن از حروف اصمات باشند. 💢مانند: تَأَصَّصُوا =جمع شدن(یعنی غیر ممکن هست حروف یک حرف عربی آن هم چهار حرفی و یا پنج حرفی باشد و تمام حروف آن از حروف =به معنای ثقل و سنگین باشد. ) 🔶حتماً باید حدّ اقل یکی از حروف (ضدّ اصمات) در آن بیاید تا از سنگینی آن بکاهد. 🔷لذا اگر کلمه اے چهار یا پنج حرفی در زبان عرب بیابین که حروف آن تماماً دارای اصمات باشند؛ آن کلمه غیر عربی لست و از زبان بیگانه وارد شده است ؛ زیرا زبان چنین کلماتی نمی سازد. 💢مانند ((عَسْجَد)) (به معنای جواهر_طلا ) یا ((عسْطُوس)) ( نوعی درخت ) 💢غیرارحروف شش گانه که خواهدآمد 🔶ب_ر_ف_ل_م_ن🔶 بیست دو حرف دیگر . 🔶⚜🔶
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسامی_صفات_اصلی
✅و در ادانه صفات اصلی صفت از صفات ده گانه اصلی(که دو به دو ضدّ یکدیگرند) 10_ 🔶((اذلاق)) در لغت به معنای(( تیز کردن_بی آرام کردن )) آمده است. 🌱در اصطلاح تجویدی عبارت است از: (( سرعت و سهولت تلفظ حرف )) 🔷حروف (( مذلَقِه)) شش عدد بوده و عبارتند از{ ب_ر_ف_ل_م_ن_} که در عبارت((فَرَّ مَن لُبٍِ )) جمع آمده اند.1 : 🌱فرار کرد از عقل! چنانکه شاعر می گوید: 🌱 🔶اگر دقت کنیم در حروف( (اذلاق )) سه حرف((ب_ف_م_)) به لب ها وسه حرف ((ل_ن_ر_)) به(( نوک زبان )) یا((ذَولقْ اللسان)) منسوبند. 🌱 🔷شاید این واقعیّت که لب ها و نوک زبان در ظاهر نسبت به سایر نقاط دستگاه تکلّم از(( حرکت )) بیشتری برخوردارند_تا آنجا که هر دو قسمت می توانند آواهای (( تکریری )) تولید کنند. 2_{نوک زبان آوای تکراری((ر)) را تولید می کند و ها نیز می توانند دو حرف((پ)) و (( ب ))به حالت ((تکرار)) اداء کنند!! مانند صدای گوسفند چرانان !! } 🔶همین آواهای تکریری موحب شده است که این حروف را حروفی(( روان )) و برخورد از سهولت تلفظ ؛ بدانند. 🔷 اصمات و اِذلَاق مانند دیگر صفات (( )) هستند و تحت هیچ شرایطی و یا و نمی شوند. لذا این(( تَوٍّهُم))که بعضی ((اِذلَاق)) را مربوط به حالت((سکون )) این حروف می پندارتد و یر همین اساس ؛ هشدار می دهند که (( از حروف اذلاق به هنگام باید به سرعت گذشت )) غلط است❌ و ربطی به (( اِذلَاق )) ندارد. ❌ 🔶البته در اینکه (( نباید روی حروف به هنگام بی جا نمود)) شکّی تیست! امّا مقصود ما این است که این قاعده ربطی به صفت آنها ندارد و تعریف چنین نیست. دلیل آن اینکه: 🌱اوّلاً این توصیه اختصاص به حروف ندارد بلکه بی مورد روی هر حرف ساکن دیگری نیز است. 🌱 🔷ثانیاً آیا روی حرف (( ب )) که از حروف((اذلاق )) است ؛ عملاً می توان مکث کرد که حالا گفته شود این کار ممنوع است!!؟؟ 🔶نکته: صفات و هیچ گونه کاربردی در تجوید ندارد! [ وما به تبعیّت نوشتار اُستاد عزیز در کتاب حلیۀ القرآن و هماهنگی با فاخران علم تجوید از قُدما از جمله ابن جزریها آورده ایم 🌱_و تعداد اندکی نیز با اختلاف نظر ! ] 🔷بی جهت نیست که تعدادی از دانشمندان علم تجوید ؛ اصولاً این دو صفت را جزء صفات اصلی نیاورده اند. ما نیز چنانکه عرض شد صرفاً جهت هماهنگی با اقوال مشهور؛ علم تجویذ به بیان این دو صفت پرداختیم. و سلامت باشید . . ( در شنیدن نظرات بزرگان علم تجوید ؛ و دانستن بهتر از شنیدن و ندانستن و اظهار نظر کردن است.) 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_318529914431081952.mp3
8.87M
🔈تلاوت کامل زیبا از سوره قصص را حتماً با دقت استماع بفرمایید با مصحف شریف قرآن. .و. .. 💠سوره قصص آیات72الی آخر 🌴 استاد منشاوی اجرا شده در کویت به سال 1966 میباشد ✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا