eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
525 عکس
88 ویدیو
35 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ زمانی که رؤیاها به حقیقت بدل شدند. ♦️ اندکی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر به شاگردانش نامه‌ای می‌نویسد و آن‌ها را به حمایت از انقلاب سفارش می‌کند: ✍ تکلیف هر یک از شما و هر کسی که بخت با او یار شده تا در سایه این تجربه اسلامی پیشگام ، زندگی کند، این است که هر چه توان، ظرفیت و استعداد دارد در راه این انقلاب خرج کند؛ چراکه وقتی بنائی برای اسلام به پا میشود، هزینه کردن برای آن پایانی ندارد و آنگاه که نهضتی با قدرت اسلام، پرچم می‌افرازد و عملیات ساخت بنای جدید به ظرفیت‌های هرچند ناچیز همه ، نیاز دارد، بذل و فداکاری حد و اندازه نمی‌شناسد. ♦️ همچنین لازم است روشن باشد که همگی باید گرد مرجعیت امام خمینی که آرزوهای اسلام را امروز در ایران محقق کرده است، جمع شوید و برای آن فداکاری و از منافع آن دفاع کنید و به همان اندازه که آن مرجعیت، خود، در هدف بزرگش ذوب شده است، شما نیز در آن ذوب شوید؛ که مرجعیت صالح یک شخص نیست، بلکه یک هدف و راه است و هر مرجعیتی که این هدف و راه را محقق کند، همان مرجعیت صالح است که باید با اخلاص کامل، برای آن کار کرد. ♦️ میدان و عرصه مرجعیت در ایران باید از هر چیزی که می‌تواند مرجعیت حکیمانه پیشوا را تضعیف کند و یا نقشی در حراست از آن نداشته باشد، دور بماند. ♦️عزیزانم خدا دستتان را بگیرد و چشمانتان را به شادی پیروزی روشن کند و شما را به‌عنوان پشتوانه و ذخیره اسلام حفظ نماید . السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. پدرتان 📙 بارقه‌ها، ص ٣۶٩ @mt_falsafeh 📝📝📝📝📝📝📝
روزی به هانْری کُرْبَنْ فیلسوف، و شیعه‌شناس فرانسوی گفت: ما شیعه ها مناجات داریم. دعا و گریه داریم! وقتی تلخی به ما فشار می آورد، یک مقدار با خدا حرف می‌زنیم و آرام می شویم شما که پروفسور هستی وقتی گرفتار می شوی در فرانسه چه می کنی؟ گفت: بنده هم گریه می کنم من خودم کتاب صحیفه سجادیه رادارم و هر وقت که ناراحت می شوم آن را به همراه ترجمه اش می خوانم. من هم گریه می کنم. مناجات آرام بخش است. @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🌀استاد : 🔹طلبه برای بسیاری از كارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی می‌آید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد. 🔹همان‌گونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یک‌سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم. 🔹آن‌قدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره می‌شود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداخته‌اند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با آمیخته شد، به اين‌ها پرداخته شده است. آن‌ها در عین اینکه سر سفره‌ی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی ‌فهميدند. 📌در مصاحبه با نشریه خط @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
سلام علیکم 🕪 به اطلاع دوستان محترم می‌رساند: 🔹سلسه جلسات راه‌ و روش علم‌آموزی🔹 🔹موضوع: تحصیل؛ چالش‌ها، آفت‌ها، راه‌کارها 🔹توسط: استاد منصوری 📅 تاریخ: روز پنج‌شنبه مورخه ۹۹/۱۱/۱۶ ⏰زمان: ساعت ۹:۰۰ الی ۱۲:۰۰ 📎حضور دوستان محترم در این جلسه الزامی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فیلمی محرمانه و دیدنی از جلسه شورای امنیت رژیم پهلوی در شب ۱۲بهمن ۵۷ ♦️صحبت های در مورد امام خمینی(ره) ✅ پیشنهاد دانلود @mt_falsafeh 🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺انتشار به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ( روز مادر ) 🌼 مصاحبه جذاب و دیدنی با مادر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✅ پیشنهاد دانلود @mt_falsafeh 🌺🌼🌸🌺🌸🌼🌺🌸 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
نام کتاب : حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی ره ( شرح نهایة الحکمه مبحث عرض ؛ کمیت و کیفیت ) 🖌 نویسنده : عبدالرسول عبودیت ✅ معرفی اجمالی : ✍ کتاب حاضر در ۳ جلد ، شرح مبحث جوهر از کتاب نهایة الحکمة علامه طباطبایی است. ابتدا مباحث کلی دربارۀ مقولات ارائه شده و رابطه وجودی عرض و جوهر گفته شده است. سپس جوهر تعریف شده و وجود و جنسیت جوهر اثبات شده و اقسام اولیه جوهر بیان شده است. در ادامه جسم تعریف شده و وجود و مصداق جسم اثبات شده است. چیستی هیولای مشایی بررسی شده و در این راستا وجود اثبات شده و اشکالات و نقض‌های آن مطرح و پاسخ داده شده است. هیولای صدرایی یا به عبارت دیگر، نظر صدرالمتألهین درباره هیولای مشایی گفته شده و جدایی‌ناپذیری هیولا و صورت جسمیه از یکدیگر بررسی شده است. در نهایت نیز صور نوعیه و احکام آن واکاوی شده است. @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
علي بن الحسين علیه السلام فرمودند: كـَانَ أَبـِي(علیه السلام) يـَقـُولُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُورَانِ نُورُ خِيفَةٍ وَ نُورُ رَجَاءٍ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَي هَذَا وَ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَي هَذَا ✅ ترجمه : امام صادق(علیه السلام) فرمود: پدرم مي فرمود: هيچ بنده اي مؤمني نيست، جز آن كه در دلش دو نور است: نور ترس و نور اميد، اگر اين وزن شود از آن افزون نباشد و اگر آن وزن شود از اين افزون نباشد. 📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب خوف و رجاء @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
▪️ما که نمی‌توانیم در شهید مطهری متوقف شویم. درست است که الان هم بعد از بیست‌وپنج سال از شهادت این مرد، کتاب‌های او جزو پُرفروش‌ترین و جذاب‌ترین و مطلوب‌ترین کتاب‌ها برای نسل‌های جویای فکر متین و منطقی اسلام است و الان هم ما واقعاً بدیل و عدیلی برای مجموعه‌ی کتاب‌های شهید مطهری "رضوان‌الله‌تعالی‌علیه" نداریم و با این‌که کارهای خوبی هم شده، بلاشک از لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری و جذابیت و اتقان، هنوز هم در بالاترین سطح قرار دارد؛ لیکن جریان ورود در عرصه‌ی چالش با افکاری که وارد می‌شود و نقادی علمی و برخورد صحیح با آن‌ها و تفکیک صحیح از سقیم مواد و اجزاء آن‌ها و در زمینه‌ی آن‌ها باید ادامه پیدا کند، و این جزو وظایف مهمی است که وجود دارد. ▫️ما به مطهری‌هایی در دهه‌های آینده احتیاج داریم. بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی، فکر اسلامی مورد چالش جدی قرار گرفته است؛ بعد از این هم بلاشک چالش‌های جدیدی را روزبه‌روز برای آن به‌وجود می‌آورند؛ رها که نمی‌کنند. ما باید در این‌جا خود را آماده کنیم، و می‌توانیم. سرمایه‌ی غنی و تمام نشدنییی که امروز از فرهنگ اسلامی در اختیار ماست، در این مصاف امکانات خیلی فراوانی در اختیار ما می‌گذارد؛ اگر ما اهل استفاده‌ی از این‌ها باشیم. ▪️حقیقتاً یک زرادخانه‌ی عظیم و در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم. امروز خوشبختانه فضلای جوانی هستند؛ من می‌بینم. در حوزه‌ی قم، در تهران، فضلا، علما، افراد صالح، شایسته، از لحاظ علمی، از لحاظ بلند نظری و فکر قوی وجود دارند؛ باید وارد این میدان‌ها شوند و حضور در این میدان‌ها را گسترش دهند. امروز از دوره‌ی فعالیت مرحوم شهید مطهری نیاز ما بمراتب بیشتر است. آن‌روز نیاز ما یک‌طور بود، امروز نیاز ما بسیار وسیع‌تر و عمیق‌تر است و لازم است این جریان ادامه پیدا کند. گردهمایی و بزرگداشت شهید مطهری را به این سمت‌ها بکشانید که کسانی تشویق بشوند وارد این میدان‌ها شوند و برای مواجهه‌ی با امواج تبلیغاتی جدید وارداتی در همه‌ی زمینه‌ها آماده شوند؛ در زمینه‌ی فلسفه، در زمینه‌ی کلام، در زمینه‌ی مسائل گوناگون کشور که با مباحث اسلامی سروکار دارد. ۱۳۸۲/۱۲/۱۸ @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📝 عـَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(علیه السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله وسلم) قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي : لَا يَتَّكِلِ الْعـَامِلُونَ عَلَي أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعـْمـَارَهـُمْ فـِي عـِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَي فِي جِوَارِي وَ لَكـِنْ بـِرَحـْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَي حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فـَإِنَّ رَحـْمـَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ ✅ ترجمه : رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: خداي تبارك و تعالي فرمايد: آنها كه براي ثواب من عملي مي كنند، نبايد به اعمالي كه انجام مي دهند تكيه كنند، زيرا ايشان اگر در تمام عمر خويش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به زحمت اندازند، باز مقصر باشند و در عبادت خود بكنه بندگيم نرسند نسبت به آن چه از من طلب مي كنند، كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت به درجات عالي در جوارم باشد، ولي تنها به رحمتم بايد اعتماد كنند و به فضلم اميدوار باشند و به حسن ظن به من اطمينان كنند. آنگاه است كه رحتمم ايشان را در يابد و رضوانم به آنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت پوشاند، زيرا من خداي رحمان و رحيم و بدين ناميده شده ام. 📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب حسن ظن به خداوند @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
بسمه تعالی جلسه گروه حکمت متعالیه بامحوریت کتاب مشاعر ملاصدرا ارائه دهندگان : آقایان ذوالقدر و ضیایی محدوده مطالعه : دلیل اول و دوم مشعر هفتم 🕰 شنبه ساعت ۱۶:۰۰ @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅ معاونت پژوهش مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی به مناسبت ایام الله دهه فجر برگزار می‌کند: 🔹سلسله نشست‌های علمی : 🔹امتدادهای اجتماعی حکمت متعالیه 🔺نشست دوم🔺 🖋 موضوع: نقش حکمت متعالیه در تعالی جامعه 🎙 سخنران: حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی 📅 تاریخ: دوشنبه مورخه ۹۹/۱۱/۲۰ ⏰ ساعت: ۱۰:۴۵ ‼️ جلسه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📝 جهان در دو قرن اخير با هويت غربي شکل گرفت و جهان غير غربي نتوانست بر اساس داشته‌هاي خود در مقابل غرب بر آن داشته‌ها تکيه کند. نه چين توانست و نه هند، و نه مائو و نه گاندي. زيرا مائو بر دنيايي‌بودنِ چين تأکيد کرد و در نتيجه سراسر غربي شد و گاندي بر معنوي‌ماندنِ هند اصرار ورزيد؛ در حالي‌که بشرِ اين تاريخ، طاقت آن نوع معنويت را که دوري از دنيا بود، نداشت، ولي امام خميني«رضوان‌اللّه‌تعالي‌عليه» به کمک آموزه‌هاي وَحياني، به يک معنا راهي ميانه را در پيش گرفت و انقلاب اسلامي را به ميان آورد و با توجه به راهي که امام خميني«رضوان‌اللّه‌تعالي‌عليه» به ميان آورد، انقلاب اسلامي استعداد آن را دارد که با حفظ هويتِ شيعيِ خود در دنياي جديد بماند و چنين راهي را به بشر امروز نشان دهد تا بشر جواب تشنه‌کامي خود را بگيرد و در نتیجه نه گرفتار غرب‌زدگي شود و نه به اسم معنويت‌گرايي، از زندگي باز بماند. اين يعني جهاني بين دو جهان که جهان گمشده‌ي امروز ما است. 📚 "جهاني بين دو جهان" صفحه ۲۷ https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔻حضرت امام«قدس‌سره» در شب ۲۲بهمن به آقای دکتر بهشتی و بعضی دیگر گفته بودند برای می‌خواهم به حرم حضرت عبدالعظیم «علیه‌السلام» بروم و وسل پیدا کنم. حضرت امام نصف شب به حرم حضرت عبدالعظیم«علیه‌السلام» مشرف می‌شوند؛ ولی اجازه نمی‌دهند کسی همراهشان وارد حرم شود و بعد از یک ساعت برمی‌گردند. 🔸نقل می‌کنند: وقتی برگشتند از چشمانشان مشخص بود خیلی گریه کرده‌اند. همان شب وقتی از حرم بیرون می‌آیند، به آقای بهشتی می‌فرمایند: پیروزی ما را امضا فرمودند. پیروزی به ایشان الهام شده بود. فردای آن روز هم پیروزی محقق شد. @mt_falsafeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_713322260.pdf
17.85M
📙 کتاب صعود چهل ساله مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی بر اساس آمار بین المللی ✅ پیشنهاد دانلود @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
210208_1112.mp3
25.21M
🎙 فایل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در نشست علمی نقش حکمت متعالیه در تعالی جامعه @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔴درس‌هایی که از علامه مصباح باید آموخت 🔶درس سی و دوم: وظیفه‌گرایی 🖊احمدحسین شریفی 🔷يکي از ویژگی‌های برجستة آيت‌الله مصباح، وظيفه‌محوری و تکليف‌گرايي بود. بنده در جایی دیگر هم گفته‌ام که می‌توان «وظيفه‌شناسي و عمل به وظيفه» را کليد شخصيت علامه مصباح دانست. او در همه کنش‌ها و واکنش‌هاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي خود، تنها و تنها دنبال عمل به وظيفه بود. 🔷آيت‌الله مصباح در هيچ موضوعي وارد نمي‌شد و اقدام به هیچ کاری نمی‌کرد مگر آنکه حجتي شرعي و تکليفي ديني براي آن داشته باشد؛ اگر درسی می‌گفت یا سخنرانی‌ای می‌کرد یا کتابی می‌نوشت و یا هر کاری که انجام می‌داد بدان سبب بود که آن را وظیفه خود می‌دانست. هرگز از روی هوس شخصی یا صرفاً بر اساس ذوق و علاقه شخصی نبود. او بر حسب وظیفه شرعی خود و بر اساس تشخیص خویش عمل می‌کرد. و با همة وجود می‌کوشید که وظیفه خود را به بهترین وجه ممکن به ثمر رساند. 🔷بعد از آنکه وظيفه و تکليف خودش را تشخيص مي‌داد، نوع کار برايش اهميت نداشت؛ خوشايند و بدآيند ديگران برايش مهم نبود. 🔷اين شخصيت بزرگ و کم‌نظير در همين چند سال آخر عمر مبارک‌شان با جمعي از شاگردان خود در مشهد مقدس، در جوار ثامن‌الحجج، چند روز متوالی صبح تا شب درباره طراحي سرفصل‌ها و روش‌هاي تدوين کتاب‌هايي آموزشي براي نوجوانان (دبستانی و دبيرستاني) جلسات طولاني مدت داشت. جز ساعاتي که براي زيارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف مي‌شد، تمام‌وقت در اين جلسه حضور داشت و ضمن گوش دادن به دیدگاه‌ها و آراء شاگردان خود و هدايت‌گري‌هاي علمي و عملي‌اي که داشت، شخصاً مسؤوليت طراحي سرفصل‌ها و تعيين مباحث لازم براي طرح ولايت دانش‌آموزي را بر عهده داشت. 🔷و در پاسخ این سؤال اعتراض‌گونه که طراحی چنین سرفصل‌ها و تدوین چنین کتاب‌هایی بدون وجود زمینه‌های لازم برای اجرا و بدون همکاری و همراهی مسؤولان مربوطه چه ضرورتی دارد و به چه امیدی انجام می‌گیرد؟ می‌فرمود : ما مأمور به انجام وظیفه هستیم؛ ما کاری که از دستمان بر می‌آید و وظیفة شرعی خود می‌دانیم انجام می‌دهیم و با توکل به خدا و توسل به ائمة اطهار(ع) برای اجرایی شدن آن نیز همه توان خود را به کار می‌گیریم. خداوند هم اگر در ما اخلاص ببیند، زمینه‌های اجرایی شدن آن را فراهم می‌کند. @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔴درس‌هایی که از علامه مصباح باید آموخت 🔶درس سی و دوم: وظیفه‌گرایی 🖊احمدحسین شریفی 🔷يکي از ویژگی‌های برجستة آيت‌الله مصباح، وظيفه‌محوری و تکليف‌گرايي بود. بنده در جایی دیگر هم گفته‌ام که می‌توان «وظيفه‌شناسي و عمل به وظيفه» را کليد شخصيت علامه مصباح دانست. او در همه کنش‌ها و واکنش‌هاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي خود، تنها و تنها دنبال عمل به وظيفه بود. 🔷آيت‌الله مصباح در هيچ موضوعي وارد نمي‌شد و اقدام به هیچ کاری نمی‌کرد مگر آنکه حجتي شرعي و تکليفي ديني براي آن داشته باشد؛ اگر درسی می‌گفت یا سخنرانی‌ای می‌کرد یا کتابی می‌نوشت و یا هر کاری که انجام می‌داد بدان سبب بود که آن را وظیفه خود می‌دانست. هرگز از روی هوس شخصی یا صرفاً بر اساس ذوق و علاقه شخصی نبود. او بر حسب وظیفه شرعی خود و بر اساس تشخیص خویش عمل می‌کرد. و با همة وجود می‌کوشید که وظیفه خود را به بهترین وجه ممکن به ثمر رساند. 🔷بعد از آنکه وظيفه و تکليف خودش را تشخيص مي‌داد، نوع کار برايش اهميت نداشت؛ خوشايند و بدآيند ديگران برايش مهم نبود. 🔷اين شخصيت بزرگ و کم‌نظير در همين چند سال آخر عمر مبارک‌شان با جمعي از شاگردان خود در مشهد مقدس، در جوار ثامن‌الحجج، چند روز متوالی صبح تا شب درباره طراحي سرفصل‌ها و روش‌هاي تدوين کتاب‌هايي آموزشي براي نوجوانان (دبستانی و دبيرستاني) جلسات طولاني مدت داشت. جز ساعاتي که براي زيارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف مي‌شد، تمام‌وقت در اين جلسه حضور داشت و ضمن گوش دادن به دیدگاه‌ها و آراء شاگردان خود و هدايت‌گري‌هاي علمي و عملي‌اي که داشت، شخصاً مسؤوليت طراحي سرفصل‌ها و تعيين مباحث لازم براي طرح ولايت دانش‌آموزي را بر عهده داشت. 🔷و در پاسخ این سؤال اعتراض‌گونه که طراحی چنین سرفصل‌ها و تدوین چنین کتاب‌هایی بدون وجود زمینه‌های لازم برای اجرا و بدون همکاری و همراهی مسؤولان مربوطه چه ضرورتی دارد و به چه امیدی انجام می‌گیرد؟ می‌فرمود : ما مأمور به انجام وظیفه هستیم؛ ما کاری که از دستمان بر می‌آید و وظیفة شرعی خود می‌دانیم انجام می‌دهیم و با توکل به خدا و توسل به ائمة اطهار(ع) برای اجرایی شدن آن نیز همه توان خود را به کار می‌گیریم. خداوند هم اگر در ما اخلاص ببیند، زمینه‌های اجرایی شدن آن را فراهم می‌کند. @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🎙رهبر معظم انقلاب ✅ من چند تا نکته را عرض بکنم. خیلی حرفها گفته شد، بعلاوه وقت کم است. یک نکته‌ی اصلی این است که هرچه میتوانید، در استحکام و پایداری این مرکز و این کانون اصلی تلاش کنید؛ این اساس قضیه است. نگذارید این مجمع عالی حکمت به نحوی از انحاء ضعیف شود؛ روزبه‌روز در تقویت این سعی کنید. این یک بنای مبارکی است که الحمدلله شماها همت کردید و این کار را راه انداختید؛ واقعاً «کشجرة طیّبة» است؛ منتها باید اصل آن را ثابت کنید. اگر چنانچه غفلت شود، اشتباه شود، کوتاهی شود، خدمت‌رسانىِ کم انجام بگیرد و همه‌ی آنچه که شماها دارید، برای حفظ و بقاء و استمرارِ اینجا به صحنه نیاید، از دست خواهد رفت یا ضعیف خواهد شد - که ضعیف شدن هم مثل از دست رفتن است؛ فرقی نمیکند - آن وقت خسارت پیدا خواهیم کرد. همین مشهدی که شما مثال زدید و تعجب میکنید که مشهد طالب و مایل مسائل حِکمی و فلسفی است، خب این مشهد یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی در این شهر حضور داشتند؛ مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا مثل مرحوم شیخ اسدالله یزدی که عارف بود؛ اینها همه در مشهد بودند، مال دوره‌ی قبل از دوره‌ی اساتید ما هستند. یعنی پدر من، هم پیش مرحوم آقا بزرگ درس خوانده بود، هم پیش مرحوم آ شیخ اسدالله یزدی. طبقه‌ی قبل از ما و اساتید ما، اینها را درک کرده بودند قبل از اینها، مرحوم آ میرزا حبیب - عارف و حکیم - در مشهد بوده. یا مرحوم حاج فاضل سبزواری‌الاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملّا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکزِ اینجوری بوده. خب، دقت نکردند، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ مشهد تبدیل شد به یک مرکز ضد حکمت. یعنی توجه نکنید، اینجوری میشود. به نظر من هنر بزرگ مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) این بود که پافشاری کرد و کار خود را در شرائط مختلف ادامه داد. حتّی طبق آن نقلهائی که ما شنیدیم - گرچه آن وقت هم بنده به ذهنم بود، منتها دقیق یادم نیست - هنگامی که ایشان «اسفار» را تعطیل کردند، همان جا در همان مسجد سلماسی «شفاء» را شروع کردند. خب، این یعنی استقامت. پس کار اول شما این است... 📚 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۲۳/۱۱/۹۱ @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
موضوع نشست : تحلیل وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در سال اینده ♦️ با سخنرانی: حجه الاسلام و المسلمین خواجوی مدرس دروس سطح عالی حوزه،رئیس مجمع عالی بسیج نخبگان استان قم  و رئیس هیئت اندیشه ورز سپاه استان قم و تحلیلگر مسائل سیاسی روز 📆 زمان: شنبه تاریخ ۹۹/۱۱/۲۵ بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر 🏛 مکان : خیابان باجک یک کوچه ۳ مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم ‼️ جلسه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
(_۱_) دورانى كه ملا صدرا در آن زندگى مى‏كرد- يعنى اواخر قرن دهم و اوايل قرن‏ يازدهم هجرى- هم فلسفه و هم كلام رواج بسيار داشت و سبب گسترش دامنه اين دو علم در كنار ساير علوم- مانند فقه و اصول فقه و ادبيات عرب و علوم رياضى و نجوم و پزشكى و فنون و هنرهاى گوناگون بويژه خط و معمارى و كاشيكارى و ...- وضع اجتماعى ناشى از وضع سياسى كشور بود؛ چه بحكم قوانين جوامع انسانى و روانشناسى اجتماعى، تمركز حكومت و وجود استقلال، امنيت مى‏آورد و امنيت و آزادى، سبب شكوفايى استعدادها و پيشرفت علوم و فنون و هنر مى‏شود. همچنين وجود مراكز عالى (مانند دربارها و دستگاههاى فرهنگ دوست كه مشوق دانشمندان و محققان باشند) نيز شتاب اين شكوفايى را بيشتر مى‏گرداند. شيرازِ زمان ملا صدرا استان مستقلى بود كه برادر پادشاه وقت در آن اجازه سلطنت داشت، و پدر - بنام خواجه ابراهيم قوامى- وزير آن سرزمين و شايد شخص دوم آنجا شمرده مى‏شد و مردى محترم و دانشدوست و مؤمن و پاك بود. تنها نعمتى كه خداوند به وى نداده بود فرزند بود كه سرانجام با دعا و توسل به مقدسات مذهبی توانست آن را به بهترين گونه‏اش بدست بياورد و خداوند پسرى به او داد كه نام او را محمد و لقب او را صدر الدين گذاشتند تا شايد بتواند از بركات آن نام يكى از علماى بزرگ دين شود و بمناسبت نام صدر الدين او را صدرا ، صدا مى‏كردند. همانگونه كه برخى جهانگردان اروپايى آن زمان نوشته‏اند ، اشراف ايران و خانواده‏هاى بزرگان، فرزندان خود را بجاى آنكه به مدرسه بگذارند، استاد يا استادانى را بخانه مى‏آوردند و صدرا- يا همان محمد صدر الدين شيرازى فرزند خواجه ابراهيم وزير- با كوشش اين اساتيد به تمام علوم آن زمان و حتى هنر خط و ادبيات و شعر فارسى و عربى آشنا شد. صدرا نوجوانى بوده كه ذكاوت و تيزهوشى را با ذكاء و پاكدلى به همراه داشته و درباره هوشمندى او قضيه‏اى نيز در تواريخ آمده است؛ و به همين دليل در زمانى اندك دوره كاملى از علوم عقلى و ادبى و شرعى را (كه مى‏توان به دوره كارشناسى كنونى مقايسه كرد) طى نمود و نياز به استاد و يا استادانى يگانه و بيمانند داشت تا او را به اوج دلخواهش برسانند. در اين دوره ملا صدرا دو دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته و به آغاز دهه سوم وارد شده بود. 🗓 تاريخِ تولد ملا صدرا سال 979 ه (1571 م) است. اين تاريخ تا زمان ما مجهول مانده بود تا آنكه بگفته هانرى كوربن، در مقدمه المشاعر: استاد ، فيلسوف بزرگ معاصر، آن را از محاسبه تاريخ برخى از تأليفات ملا صدرا استخراج نمود. در آغاز دهه سوم عمر خود كه همزمان با آغاز قرن يازدهم هجرى است ملا صدرا بنابر يك سنت رايج ميان دانشمندان و دانشجويان- كه بدنبال استاد متخصص شهر به شهر و كشور به كشور مى‏رفتند- شهر خود شيراز را ترك نمود و بسوى اصفهان و رى و قزوين رفت و باحتمالى در سال 985 هجرى كه حاكم شيراز (محمد خدابنده صفوى) به پادشاهى رسيد و به شهر قزوين- پايتخت آنروز ايران- رفت، ملا صدرا نيز همراه پدرش به آنجا رفته است. ملا صدرا، بموجب مداركى، مانند مجموعه خطى دست نوشت او كه در سال ( 1004 )ه در قزوين مى‏نوشته و نيز دستنويس خطى او از كتاب هلاليّه شيخ بهائى در سال ( 1005 )ه در بين سالهاى ( 1003 ) تا ( 1007 )ه در قزوين- پايتخت وقت صفويه- نزد شيخ بهائى و ميرداماد درس مى‏خوانده است. سال حضور ملا صدرا در قزوين مصادف است با سال تول رنه دكارت در لاهه (1596 م)؛ و اين تاريخ را مى‏توان نقطه‏اى براى مقايسه سير فلسفه در ايران و اروپا (يا فلسفه شرق و غرب) قرار داد، و اوج فلسفه و علوم را در قرن شانزدهم مسيحى در ايران و شرق با حضيض آن در اروپا زير ذره‏بين تحقيق گذاشت... @mt_falsafeh 🗓🗓🗓🗓🗓🗓🗓 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96