10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مبارک باد
⌜@falsafeh_nazari⌟
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅─
🔻 #پرسش:
ســلــام وقت بخیر
به غیر از جمهوری اسلامی ایران و امارت اسلامی افغانستان ، در پرچم کدام کشور ، از زبان رسمی کشور بیگانه دیگر استفاده شده است ؟
متشکرم
࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─
🔸 #پاسخ:
سلام
زبان عربی زبان یکی از قومیتهای ایران است وبیگانه نمیباشد.
ایران، مجموعه ای از قومیتهای مختلف(فارس، ترک، کرد، بلوچ، آذری،کرد، عرب و...) میباشد که در یک سرزمین وجغرافیایی مشخص و تحت لوای یک هویت تاریخی مشترک زندگی میکنند.
زبان عربی زبان یکی از این قومیتهاست و با هویت ایرانی بیگانه نیست.
اگر درپرچم مقدس ایران از زبان انگلیسی یا فرانسوی استفاده میشد، این سوال بوجود میآمد که چرا از زبان بیگانه در نماد ملی یک کشور استفاده شده، ولی وقتی زبان عربی زبان یکی از قومیتهای ایران است و تعداد زیادی از ایرانیها عرب میباشند این زبان بیگانه با هویت ایرانی نمیباشد.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻سیرتی خلاف صورت
شیخ الرئیس در ادامه پدیدار شناسی مساله عشق به تحلیل مساله زیبایی و بررسی هماهنگی یا ناهماهنگی صورت ظاهری وسیرت باطنی میپردازد
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ سیرتی خلاف صورت
#ابن_سینا در باب پدیدارشناسی مساله #عشق به تحلیل مساله زیبایی و گرایش طبیعی انسان به وجوهِ حِسان میپردازد. به تصریح #بوعلی صورت انسان ونظم وهماهنگی اجزاء جسم نشانه ای بر تعادل قوای نفسانی ونیک باطنی انسان میباشد.به عبارتی روح ونفس پاکیزه بر نظم وزیبایی جسم تاثیر گذارند وبرعکس آن ناپاکی باطن سبب ناهمگونی وزشتی صورت انسان میشود.اما این هماهنگی صورت وسیرت انسان دربرخی موارد نقض شده لذا امکان دارد فردی باصورت زیبا دارای سیرت وباطنی پلید وانسانی با صورت زشت صاحب باطنی نیک سرشت باشد.اما علت این ناهماهنگی چیست؟
#شیخ_الرئیس در پاسخ به این ابهام دو تحلیل ارائه میدهد:
۱) درباره افرادی که صورت زشت ولی سیرت زیبا دارند دو عامل را میتوان سبب این ناهماهنگی دانست: عامل جسمانی و عامل نفسانی
الف_عامل جسمانی: این انسان به نحو طبعی وطبیعی نیک سرشت و دارای تعادل مزاج و حُسنِ باطن بوده وبه نحو طبیعی در حال حرکت به سمت آن سیرت حَسن وبه فعلیت رساندن تامه آن بوده. براین اساس طبع فعال نفس بر روی جسم تاثیر گذاشته و صورتی زیبا برای فرد ایجاد کرده. اما عارضی خارجی(مانند بهم ریختگی مزاج بدن براثر تغذیه نامناسب) وارد شده و تعادل ونظم اجزائی جسم را بهم ریخته و صورت آن را زشت کرده.
لذا صورت وسیرت هماهنگ بودهاند اما براثر عاملی عارضی صورت زیبا عوض شده ولی سیرت همچنان حَسن باقی مانده .
ب_عامل نفسانی:به دلیل طبع رَحِم یا همان مسائل ژنتیکی این صورت زشت ایجاد شده و برحسب وراثت وعوامل رَحِمی همچنین دارای سیرت نامتعادل وزشت میباشد.اما بعد از تولد و طی مراتب رشد و به فعلیت رساندن استعدادهای مکتوم، فرد التفات یافت که سیرت ناپسند سبب گمراهی اوست لذا سعی کرد که خود را به حُسنِ خلق بیاراید. پس خود را به سیرت نیک تغییر داد اما صورتش همچنان نامتعادل است.
براین اساس دوعامل فوق باعث میشود که انسان زشت صورت دارای سیرت زیبا باشد.
۲) اما درباره افرادی که دارای صورت زیبا وسیرت زشت هستند دوعامل را ذکر میکند که هر دوعامل نفسانی میباشند.
الف_عامل خارجی:عاملی که بر انسان زیبا وارد شد و او را بد سیرت کرد. مثل تربیتهای ناشایست خانواده وجامعه یا تغذیه نامطبوع سبب اختلاط مزاج شده و بر سیرت او تاثیر گذاشت.مانند آن که حرارت بدنش بالا رود وسبب بدخلقی شود. یا رطوبت بدنش بالا رفته و تنبل شده ودرپی تکامل نفس نمیباشد.
ب_عامل ارادی: در این حالت خود انسان به سبب رفتار ناشایست و کثرت گناه سبب زشتی سیرت خود شده.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شمس الحق تبریزی....
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
🔸امیرحسین ساکت:
چون گذشته خودمان را نشناختیم، در یک برزخ تاریخی هستیم.
این کتاب (اصول الهیات_نوشته پروکلس که در عالم اسلام باعنوان خیرمحض ترجمه شد) تقریباً بینظیر است. در عالم قدیم من نمونهای از این کتاب نمیشناسم. این کتاب در یک نظم فوقالعادۀ منطقی و هندسی و دقیقاً به تقلید از «اصول هندسه اقلیدوس» تالیف شده است. از این نظر، اولین نمونه از نظامهای فلسفی است که بعدها ما نمونههای آن را در «اخلاق» اسپینوزا، آثار هگل و حتی ویتگنشتاین میبینیم.
🔻 مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
https://www.cgie.org.ir/fa/news/272528/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%DA%86%D9%88%D9%86-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D9%85%D8%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%D8%B2%D8%AE-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_سی_و_هفتم
◎بخش چهارم: ادراک
【معقولات ثانیه فلسفی】
🔻 #قسمت_اول
#ادراک #معقول #معقولات #معقولات_اولیه #معقولات_ثانیه #معقولات_ثانیه_فلسفی #ادراک_عقلی #هیوم #کانت #ایدئالیسم #رئالیسم #ایدئالیسم_خام #ایدئالیسم_استعلایی
#ادراک_حسی #ادراک_خیالی #فلسفه_اشراق #حکمت_متعالیه #صدرا
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_سی_و_هشتم
◎بخش چهارم: ادراک
【معقولات ثانیه فلسفی】
🔻 #قسمت_دوم
#ادراک #معقول #معقولات #معقولات_اولیه #معقولات_ثانیه #معقولات_ثانیه_فلسفی #کلی #جزئی #سهروردی #نظریه_انطباع_صورت #ملاصدرا #نظریه_انشاء #نظریه_مشاهده #حاج_ملاهادی_سبزواری #معلوم_بالذات #معلوم_بالعرض #مفهوم #هویت_کشفی #صورت_انطباعی #صورت_انتزاعی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
─❀›#محسن_بهرامی
─❀›#جلسه_۳۹
◎ بخش چهارم:
【 #ادراک 】
↞معقولات ثانیه فلسفی
3⃣ #قسمت_سوم
#ادراک #معقول #معقولات #معقولات_اولیه #معقولات_ثانیه #معقولات_ثانیه_فلسفی #شی_فی_نفسه #شی_لغیره #اجزاء_العلوم #موضوع_علم #مبادی_علم #مسائل_علم #جوهر #عرض #پوزیتیویسم #راسیونالیسم
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ نفسِ کلی
📌مقدمه اول: به اذعان گذشتگان اطراف زمین را جسمی شفاف وسخت که نور از آن رد میشود ولی چیزی از آن خارج نمیشود دربرگرفته، این جسم نامش #فلک است که ماه مانند میخی در آن فرو رفته وحرکت دورانی فلک سبب حرکت ماه در اطراف زمین میشود.بعداز فلک ماه، فلک عطارد قرار داردکه آن نیز مانند ماه به بدنه فلک خود متصل شده وبراثر چرخش آن فلک، سیاره عطارد میچرخد. پس فلک است که سبب گردش وحرکت سیارات وکواکب است. فلک زهره، فلک شمس، فلک مریخ، فلکمشتری، فلکزحل افلاکی هستند که به ترتیب چون مدارهای مشخصی زمین را فراگرفتهاند سپس فلکثوابت است که مدار حرکت تمام ستارگان آسمان میباشد ودرنهایت فلک اطلس قرار دارد که تمام عالم
جسمانی را احاطه کرده وبراثر حرکت آن همه چیز حرکت میکند.
📌مقدمه دوم: نکته مهم اینجاست که هرکدام از این افلاک جسمانی هستند و جسم در حکمت اسلامی به خودی خود حرکت ندارد. لذا حرکت اجسام یا بنابر طبع آنهاست مثلا طبع آتش حرکت به سمت بالا است وطبع سنگ حرکت به سمت پائین میباشد یا بنابر عاملی مجرد وغیر جسمانی است که سبب میشود جسم حرکت کرده ودچار تحول ودگرگونی شود. عامل فوق را اصطلاحا نفسِ مدبر مینامند. نفس مدبر امرمجرد وغیرمادی است که سبب تغییر ودگرگونی موجودات جسمانی میشود. انسان دارای نفس عاقله است وحیوان هم دارای نفس محرکه وگیاه نیز نفس نامیه ورشد کننده دارد. اما حرکت افلاک وسیارات وستارگان چگونه است؟؟ قطعا حرکت طبعی نیست چون حرکت طبعی برای موجوداتی است که از عناصراربعه تشکیل شده اند حال آنکه افلاک از عناصر فوق تشکیل نشدهاند. لذا حرکت افلاک براساس وجود نفس مدبر است. براین مبنا افلاک نیز دارای نفس مجرد میباشند. چنانچه نُه فلک در آسمان موجود است پس نُه نفس مدبر فلکی داریم. یعنی امور مجردی که سبب حرکت افلاک وستارگان وسیارات میشوند.
🔻نتیجه: اما این حرکت فلک نهم(فلک اطلس) است که سبب دگرگونی تمام آسمانها وزمین میباشد. حرکت آن حیات را به جریان میاندازد و سبب ایجاد شب وروز و تغییر فصول میشود.طبق مقدمه دوم افلاک دارای نفس مجرد مدبر هستند، براین اساس نفس فلک اطلس عامل اصلی تحولات سماوی وارضی است. نفس #فلک_اطلس تمام آنچه در کهکشانها وزمین درجریان است را تدبیر میکند. به عبارت دیگر در نگاه قدما آسمان صرفا محل اجتماع سنگها و مواد شیمیایی و سحابیها وسیاهچاله نمیباشد بلکه نیرویی مجرد و مخفی درسرار کیهان جریان دارد که سبب تحولات ودگرگونیهای فضایی وآسمانی میشود وآن نفس کلی نامیده میشود. نفس کلی تمام مقدرات الهی را در عالم به منصه ظهور میرساند.
برخی از حکماء #نفس_کلی را همان کرسی معهود در روایات میدانند که محل بسط قضا وقدر الهی است. واسطهای که فیض الهی را در عالم میگستراند، نفس مجردی که تک تک اجزاء آسمانها وزمین به سبب تدبیر او حیات و زندگانی دارند و فیض اوست که فیض خداوند را در عالم به نمایش میگذارد. نفس کلی عامل بسط کثرات خلقی است. به واسطه او کثرات مادی ومجرد عالم خلق بسط وتفصیل یافته اند.البته در تلقی عرفانی نفس کلی معنای دیگر دارد. براین اساس تمام نفوس عالم از آدمیان گرفته تا حیوانات وگیاهان وافلاک همگی تنزلات آن نفس کلی میباشند. در نگاه عرفانی نفس کل صرفا مدبر عالم جسمانی نیست بلکه مبداء ومنشا تمام نفوس خلایق است. در واقع تمام نفوس ما از آن مبدا اعلی نشات گرفته وبه عالم مادی قدم گذاشته. به حیات نفس کلی است که نفوس آدمیان زنده میباشند به تدبیر او زندگی موجودات معنا وجلوه میابد. به دَمِ نفس کلی تمام نفوس حیوانی ونباتی دم میزنند وبه خواست او نفوس فلکی تمام ستارگان وکواکب را به تحول ودگرگونی میکشانند.
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ نفس کلی از اصطلاحات پیجیده فلسفه وعرفان است. در نگاه فلسفی نفس کلی ، نفسِ مجردِ مدبرِ فلک اطلس میباشد که محل ظهور مقدرات الهی است وسبب اصلی تحولات آسمانها وزمین میباشد.
اما در نگاه عرفانی نفس کلی مبدا تمام نفوس عالم است. از نفوس آدمیان گرفته تا نفوس حیوانات وگیاهان وافلاک همگی مُنَزَلِ از آن امر مجرد میباشند.
⌜@falsafeh_nazari⌟