eitaa logo
آموزش منطق و فلسفه اسلامی
4.5هزار دنبال‌کننده
57 عکس
13 ویدیو
18 فایل
آموزش ساده اصطلاحات و لغات منطقی و فلسفی دانلود و دریافت اپلیکیشن منطق و فلسفه تنها از طریق این کانال جایز است موسسه مجازی نرم افزاری مرابیع @marabie پیشنهادات،انتقادات،تبادل @sarbbazzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️شبهه:روایاتی داریم که در آنها،فلسفه مورد مذمّت قرار گرفته است. با وجود این روایات نباید سراغ فلسفه رفت و آن دانش را فرا گرفت؛ مثال:روایت از امام حسن عسکری(علیه السلام):زمانی بر مردم خواهد آمد که چهره هایشان خندان و دلهایشان تاریک است...عالمان ایشان بدترین خلق خدا روی زمین هستند،چون به "فلسفه و تصوّف" تمایل دارند و قسم به خدا که ایشان از منحرفین میباشند؛مخالفین ما را به شدت دوست دارند و شیعیان ما را گمراه میکنند...ایشان قطّاع الطریق مؤمنین و مبلّغان مکتب کفار میباشند.هر کس زمانه ایشان را درک کرد از ایشان بر حذر باشد و دین و ایمانش را حفظ نماید. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج11 ص380) 🖊اعضاء محترم؛جواب این شبهه را ان شاء الله فردا در کانال قرار میدهیم.دوستان عزیز در این مدت اگر جوابی به ذهنشان میرسد با بنده حقیر در ارتباط باشند. @sbnd1414 ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️جواب از شبهه: 🖊درباره این روایات،پاسخهای زیادی میتوان داد که به برخی از آنها اشاره میکنیم: 1⃣در قرن های اول و دوم هجری،فلسفه به معنای فلسفه یونانی بوده است.اما امروزه،فلسفه به معنای "هستی شناسی عقلی"است که دارای مکتب های مختلف(مشاء،اشراق و حکمت متعالیه)میباشد.بدیهی است انتقاد از فلسفه به معنای فلسفه یونانی ربطی به انتقاد از فلسفه به معنای هستی شناسی عقلی ندارد. به عبارت دیگر:فلسفه معانی معتدّدی دارد و مشترک لفظی است؛آنچه در این روایات مورد مذمّت واقع شده است فلسفه به معنای دیگری است نه فلسفه به معنای متداول امروزی. به عبارت دیگر:این شبهه از باب مغالطه اشتراک لفظی است. 2⃣روایاتی که در آنها فلسفه مورد انتقاد واقع شده است،همه روایاتی بی سند و جعلی هستند.بطور مثال همین روایت ذکر شده،در هیچیک از کتب حدیثی معتبر شیعه نقل نشده است و تا قرن یازدهم در هیچیک از کتابهای غیر معتبر نیز نقل نشده است.منبع اصلی این روایت کتابی است به نام حدیقة الشیعة منسوب به مقدس اردبیلی که در مورد این کتاب،دانستن نکات زیر خالی از لطف نیست: 👌قدیمی ترین نسخه های این کتاب،دارای نامهایی چون کاشف الحق یا هدایة العالمین است که در آنها نویسنده،ملا معز اردستانی معرفی شده که کتاب را در هندوستان در تاریخ 1058ھ ق نگاشته است. 👌در منابع معتبر نزدیک به عصر مقدس اردبیلی،کتابی با نام حدیقة الشیعة به وی نسبت داده نشده است.و اولین نسبت ها مربوط به 80سال پس از رحلت وی میباشد. 👌برخی مطالب کتاب،با آراء مقدس اردبیلی سازگاری ندارد. 🖊به هر حال این احادیث،سند معتبر ندارند و دلالت آنها نیز تمام نیست،یعنی هم سنداً و هم دلالةً مورد خدشه هستند؛پس نمیتوان به آنها استناد جست.. ✅تشکر از همه عزیزانی که در پاسخگویی مشارکت داشتند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5897583073477789193.mp3
33.88M
✅قرائتی جدید از مبانی فکر دینی 5⃣ جلسه پنجم: "نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و بشری" آیت الله سید کمال الحیدری ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅ علامه جعفری : روزي طلبه فلسفه خواني نزد من آمد تا برخي سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعديست كه استاد خوبي نداشته است. ذهن نقاد و سوالات بديع داشت كه بي پاسخ مانده بود. پاسخ ها را كه مي شنيد، مثل تشنه اي بود كه آب خنكي يافته باشد. خواهش كرد برايش درسي بگويم و من كه ارزش اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندي كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتي يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت درو كاسته نشد. مي دانستم اين شيفتگي، به استقلال فكرش صدمه مي زند. تصميم گرفتم فرصت تعليم را قرباني استقلال ضميرش كنم. روزي كه قرار بود براي درس بيايد، در خانه را نيم باز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازي و حركات كودكانه كردم. ديدمش كه سر ساعت، آمد. از كنار در، دقايقي با شگفتي مرا نگريست. با هيجان، بازي را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بي يك كلمه، رفت كه رفت. اينجا كه رسيد، مرحوم علامه جعفري با آنهمه خدمات فكري و فرهنگي به اسلام گفت:براي آخرتم به معدودي از اعمالم اميد دارم؛ يكي همين دوچرخه بازي آنروز است! ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯کیف و اقسام کیف 🖊تعریف کیف:عرضی است که قابل قسمت و قابل نسبت نیست لذاته. 👌با قید "عرض" واجب الوجود و جوهر خارج میشوند. 👌با قید "قابل قسمت نیست" کمّ خارج میشود. 👌با قید "قابل نسبت نیست"مقولات نسبی خارج میشوند(در آینده مقولات نسبی را توضیح خواهیم داد). 👌با قید "لذاته" کیف هایی را داخل کرد که قابل قسمت و نسبت هستند لکن بالعرض قابل قسمت و نسبت شده اند. 🖊کیفیّات بر ۴ قسم هستند: 1⃣کیفیّات محسوسه 2⃣کیفیّات نفسانیّه 3⃣کیفیّات مختصّ به کمّیّات 4⃣کیفیّات استعدادیّه ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯کیفیّات محسوسه 🖊کیفیّات محسوسه بر ۵ قسم اند: 1⃣مبصرات:کیفیّاتی که بوسیله حس بینایی ادراک میشوند؛که عبارتند از: 👌الوان(رنگ ها):کیفیّاتی عینی که خارج از حسّ موجودند مثل سیاهی و سفیدی. 👌نور:الظاهر لذاته المظهر لغیره 2⃣مسموعات:کیفیّاتی که بوسیله حسّ سامعه ادراک میشوند. 3⃣مذوقات:کیفیّاتی که بوسیله قوّه ذائقه ادراک میشوند. 4⃣مشمومات:کیفیّاتی که بوسیله قوّه شامّه ادراک میشوند. 5⃣ملموسات:کیفیّاتی که بوسیله حسّ لامسه ادراک میشوند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅ استاد عبودیت: 👌تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ فلسفه غرب برود که او را به شکّاکیّت می‌کشاند. 👌وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را می‌گیرد و اشتباهاتشان فرو می‌گذارد. 👌تا وقتی انسان صاحب‌نظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکّاکیّت را قبول کرده، باور نمی‌کند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم حقیقت را گفته باشند. 👌بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع می‌کنند، در روح خود قبول می‌کنند که فلسفه اسلامی یاوه‌هایی است که فیلسوفان جزم‌گرا بافته‌اند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند،با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه غرب چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند. 👌کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯کیفیات نفسانیّه 🖊کیفیّاتی که به اجسام تعلّق ندارند را کیفیّات نفسانیّه گویند. این کیفیات بر ۲قسم هستند: 1⃣حالّ:اگر این کیفیّات پایدار نباشند "حالّ" نامیده میشوند. 2⃣ملکه:اگر این کیفیّات پایدار باشند "ملکه" نامیده میشوند. 🖊بیان برخی از مصادیق کیف نفسانی: 1⃣«اراده»:صدر المتألهین در مقام تعریف اراده چنین فرموده اند:«یشبه أن یکون معناها واضحاً عند العقل غیر ملتبس بغیرها،الّا انه یعسر التعبیر عنها بما یفید تصوّرها بالحقیقة؛به نظر میرسد که معنای اراده برای عقل واضح باشد و معنایش با غیر اراده اشتباه نشود،جز اینکه تعبیر کردن از آن به تعریفی که تصوّر صحیحی از آن ارائه دهد سخت است.» 2⃣«قدرت»:کیفیتی است در حیوان که بوسیله آن اگر بخواهد میتواند فعل را انجام دهد و اگر نخواهد میتواند فعل را انجام ندهد. 👌این تعریف از قدرت که در باب کیفیّات نفسانیّه گفته میشود،با تعریف از قدرت در مورد باری تعالی تفاوت دارد. 3⃣«علم»:مراد از علم در اینجا علم حصولی است(علم حضوری اساساً تحت مقولات نمیگنجد تا بخواهد از مقوله کیف باشد)؛بنابراین اختصاص به موجوداتی دارد که دارای نفس هستند و شامل مفارقات نمیشود. 4⃣«خُلْق»:ملکه ای است که افعال،بدون تفکر کردن و به سهولت از آن صادر میشود،مثل شهوت ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯کیفیّات مختصّ به کمّیّات 🖊کیفیّاتی که بواسطه کمّ جسم،عارض بر جسم میشوند را کیفیّات مختصّ به کمّیّات گویند.این کیفیّات بر ۲ قسم هستند: 1⃣«کیفیّات مختصّ به کمّ متّصل»:مثل شکل(مثلاّ مربع بودن)،مستقیم بودن،انحناء داشتن 2⃣«کیفیّات مختصّ به کمّ منفصل»:مثل زوجیّت و فردیّت در اعداد ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯کیفیّات استعدادیّه 🖊استعداد شدید برای انجام فعل خارجی را کیفیّات استعدادیّه گویند.این کیفیّات بر ۲ قسم هستند: 1⃣«لا قوّه»:استعداد شدید بر تأثیر پذیرفتن؛مثل نرمی یک جسم 2⃣«قوّه»:استعداد شدید بر تأثیر نگرفتن؛مثل صلابت و سختی یک جسم ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅معرفی کتاب:منطق و فلسفه ✅نویسنده:استاد مرتضی مطهری ⬅️قسمتی از کتاب : 🖊مقصود از «علوم اسلامی» چیست؟ در این درس لازم است که به عنوان مقدمه درباره کلمه «علوم اسلامی» اندکی بحث کنیم و تعریف روشنی از آن بدهیم تا معلوم گردد مقصود ما از «علوم اسلامی» چه علومی است و کلیاتی که در این درسها میخواهیم بیاموزیم درباره چیست؟ علوم اسلامی را که اکنون موضوع بحث است چند گونه میتوان تعریف کرد.. . ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅بخشی از نامه تاریخی امام خمینی(ره)به گورباچف: 🖊اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینه‌ها تحقیق کنید، می‌توانید دستور دهید که صاحبان این‌گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشته‌های فارابی و بوعلی‌سینا (رحمت‌الله علیهما)در حکمت مشاء مراجعه کنند. 🖊و نیز به کتابهای سهروردی (رحمت‌الله علیه) در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صرف که منزه از حس می‌باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرّی از پدیده حسی است. 🖊از استادان بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه صدرالمتألهین (رضوان‌الله تعالی علیه و حشره‌الله مع‌النبیین والصالحین)مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده؛ و هرگونه اندیشه از ماده منزّه‌است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد. 🖊دیگر شما را خسته نمیکنم و از کتب عرفا و بخصوص محی‌الدین ابن‌عربی نام نمی‌برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطّلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این‌گونه مسائل قویّاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند سالی با توکّل به خدا،از عمق لطیف باریکتر از موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر،آگاهی از آن امکان ندارد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf