eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
913 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
32.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | «عماد ۴»؛ پایگاه زیرزمینی حزب‌الله 🔸 جنبش مقاومت اسلامی لبنان تصاویری از تأسیسات نظامی عظیمی به‌نام عماد۴ را تحت عنوان «کوه‌های ما، گنجینه‌های ما است» منتشر کرد که در آن سکوهای بزرگ پرتاب موشک وجود دارد. خط و نشان حزب‌الله برای صهیونیست‌ها؛ 💬 سید مقاومت: 🔻 مقاومت لبنان امروز از نظر سلاح، امکانات، تجربه، عزم، شجاعت، ایمان از هر زمانی نیرومندتر است. 🔻 موشک‌هایی داریم که در اوج محرمانه بودن محافظت می‌شوند. 🔻 نبرد با ما موجب شعله ور شدن تمام سرزمین‌های اشغالی خواهد شد. 🆔 @farhang_puya
🛑 امام حسین علیه السلام: مبادا از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بيمناک است، ولى خود را از سزاى گناه خويش ايمن مى‌داند 📚 گزیده تحف العقول، صفحه۳۷ 🆔 @farhang_puya
📌 معنای جامعه‌پذیری 🖇 جامعه پذیری یا اجتماعی شدن معادل «Socialization» از نظر لغوی به معنای انطباق با جامعه و آشناسازی با جامعه است. در جامعه‌شناسی این مفهوم به فرایندی اطلاق می‌شود که به موجب آن افراد ویژگی‌هایی را که شایسته عضویت آن‌ها در جامعه است کسب می‌کنند. 🖇 به عبارت دیگر جامعه‌پذیری نوعی فرایند کنش متقابل اجتماعی است که در خلال آن فرد هنجارها، ارزش‌ها و دیگر عناصر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موجود در گروه یا محیط پیرامون خود را فراگرفته، درونی کرده و آن را با شخصیت خود یگانه می‌سازد. ✍ محمد رضا انواری ٢٨ 🆔 @farhang_puya
📌 جامعه‌پذیری و مراحل آن ⬅️ جامعه پذیری در دو مرحله کلی صورت می‌پذیرد: 1⃣ جامعه پذیری نخستین(Primary Socialization)؛ فرایندی است میان فرد و گروهی که با وی در تماس نزدیک و صمیمی هستند و اغلب در سال‌های اولیه زندگی رخ می‌دهد. عوامل اصلی این مرحله، خانواده و گروه همسالان هستند. 2⃣ جامعه پذیری ثانوی یا مجدد (Secondary Socialization)؛ این فرایند در وضعیت‌های رسمی‌تر روی می‌دهد ولی هیچ یک از این وضعیت‌ها شخصی نیست. در این مرحله عوامل جامعه‌پذیری بخشی از مسؤولیت‌های خانواده را به عهده می‌گیرند. عوامل اصلی در این مرحله مدرسه و رسانه‌های ارتباط جمعی هستند. ✍ محمدرضا انواری 🆔 @farhang_puya
📌دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش اول) 🖇 در مقابل دیدگاه اسلامی از سویی و امدار تکالیف وحیانی است و آن‌ها را مطلقا لازم الاتباع می‌داند؛ اما از سوی دیگر این تکالیف را از این حیث معتبر می‌داند که ناشی از اراده حکیمی عالم به نتایج واقعی عمل به این تکالیف است. دیدگاه نتیجه‌محوری اسلام در برابر نتیجه محوری مکتب حقوق طبیعی و الزام‌محوری مکتب پوزیتویسم و الزام محوری مکتب اشاعره در حوزه اسلامی است. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش اول) 🖇 در مقابل دیدگاه اسلامی از سویی و امدار تکالیف وحیانی است و آن
📌دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش دوم) 🖇 این دیدگاه بر این باور شکل می‌گیرد که هر چند قواعد و مقررات حقوقی اعتباری‌اند، اما نه اعتبار صرف بلکه در ورای اعتبار، مصالح و مفاسد واقعی وجود دارد که قوانین حقوقی باید مبتنی بر این واقعیات نفس الامری باشد. این واقعیات نفس الامری که همان مصالح و مفاسد واقعی است پشتوانه صحت و شایستگی مقررات حقوقی است. بر این اساس مبنای مشروعیت، انطباق قاعده حقوقی با اراده الهی است که با توجه به حکمت الهی اراده خدای متعال بر اساس مصالح و مفاسد واقعی امور میباشد. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش دوم) 🖇 این دیدگاه بر این باور شکل می‌گیرد که هر چند قواعد و مقررات حق
📌 دیدگاه نتیجه‌محور اسلام (بخش سوم) 🖇 از این رو اندیشمندان بزرگ اسلامی(عدلیه) به حُسن و قبح ذاتی امور باور دارند. این مصالح و مفاسد پشتوانه قوانین اعتباری حقوقی است که از مبانی حقوق هستند نه متن حقوق. در این نگرش خدای متعال از آفرینش انسان هدف و غایتی را در نظر داشته و نظام تکوین برای رسیدن به نظام احسن است. آفرینش انسان بر اساس هدفی بسیار عالی و ارزنده یعنی کمال مطلوب انسانی استوار است که باید با تلاش آزادانه و اختیاری خویش به آن برسد. بنابراین نتیجه حقوق باید در راستای تهیه مقدمات این کمال باشد. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش اول) 🖇 طرفداران مکتب حقوق طبیعی معتقدند که قوانین حقوقی همانند قوانین طبیعی، مثل قوانین پزشکی و فیزیکی یا قوانین عقلی (احکام عقل عملی) نوعی واقعیت عینی دارند و قوانین حقوقی، حکایت‌گر یک سلسله واقعیات نفس الأمری است که باید در تنظیم روابط اجتماعی از آن‌ها بهره گرفت. در پرتو این مکتب حقوقی، عالمان حقوق و یا قانون‌گذاران وظیفه‌ای جز کشف آن واقعیات ندارند. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش اول) 🖇 طرفداران مکتب حقوق طبیعی معتقدند که قوانین حقوق
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش دوم) 🖇 آن‌ها در واقع کاشف قانون‌اند نه واضع آن. ملاک ارزیابی صحت و بطلان قواعد حقوقی در این رویکرد انطباق قواعد حقوقی با طبیعت یا حکم عقل و مقررات حقوق طبیعی است که صرف نظر از اراده دولت یا خواست مردم به عنوان یک واقعیت عینی وجود دارد. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش دوم) 🖇 آن‌ها در واقع کاشف قانون‌اند نه واضع آن. ملاک ار
📌 دیدگاه نتیجه‌محور در مکتب حقوق طبیعی (بخش سوم) 🖇 مطابق دیدگاه طرفداران حقوق طبیعی، اعتبار الزامات حقوقی تابع نتایجی است که از آن‌ها به دست می‌آید و ما در حقوق بیش از آن که وامدار الزامات حقوقی باشیم، تابع نتیجه‌ایم. البته در این دیدگاه نتایجی را باید از قواعد حقوقی انتظار داشت که با قوانین موجود در طبیعت مطابقت داشته باشد. ✍ محمد رضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
📌 راه نجات از مجلات زرد 🖇 تأثیرات بسیار عمیق مطبوعات زرد بر فکر و ذهن مخاطب را می‌توان در راستای استحاله آرام فرهنگی کشور ارزیابی کرد. بدین ترتیب، باید کارشناسان زبده فرهنگی با توجه به رسالت رسانه در جامعه اسلامی این موضوع را در کانون توجهات خود قرار دهند و برای نشریات منشوری تدوین تا چارچوبی برای ادامه فعالیت آنان باشد. 🖇 در عین حال ساده‌نویسی در نشریات وزین، استفاده از مطالب کوتاه و زبان ساده، سوژه‌یابی درست و توجه به ذائقه و سلیقه‌های مخاطبان، اقداماتی هستند که می‌توان با به کارگیری آن‌ها از افزایش تقاضا برای رسانه‌ها و نشریات زرد در جامعه کاست. ✍ الهام رضایی 🆔 @farhang_puya
📌 مخاطبین نشریه زرد و انواع آن 🖇 تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که نوجوانان زیر ۱۸ سال و زنان خانه‌دار، مخاطبان عمده این گونه نشریات به شمار می‌آیند. اگر چه به لحاظ ذائقه می‌توان تفاوت‌های عمده‌ای را میان این دو قشر مخاطب پیدا کرد، اما نشریات زرد سعی در جذب این دو قشر دارند. 🖇امروزه زرد‌نویسی در انواع رسانه‌ها صورت می‌گیرد و طیف آن از رسانه‌های جمعی تا رسانه‌های تعاملی سایبر، از انواع رسانه نوشتاری تا رسانه دیداری گسترده است. مهم‌ترین آسیب‌های رسانه‌‌های زرد، پرداختن صرف به فرهنگ مردم‌پسند و نداشتن رویکرد اصلاحی آسیب‌رسان است. 🖇علاوه بر این به نظر می‌رسد در اوضاع کنونی نشریات زرد با هتک حرمت، لمپنیسم زبانی، نگاه داشتن مخاطب در سطح پایین شعور و آگاهی اجتماعی، آموزش نامناسب و ... رویکردی تخریبی را نیز گزینش کرده‌اند و از این طريق آسیب‌هایی جدی را به مخاطب می‌رسانند. ✍ الهام رضایی 🆔 @farhang_puya