📌دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش اول)
🖇 در مقابل دیدگاه اسلامی از سویی و امدار تکالیف وحیانی است و آنها را مطلقا لازم الاتباع میداند؛ اما از سوی دیگر این تکالیف را از این حیث معتبر میداند که ناشی از اراده حکیمی عالم به نتایج واقعی عمل به این تکالیف است. دیدگاه نتیجهمحوری اسلام در برابر نتیجه محوری مکتب حقوق طبیعی و الزاممحوری مکتب پوزیتویسم و الزام محوری مکتب اشاعره در حوزه اسلامی است.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش اول) 🖇 در مقابل دیدگاه اسلامی از سویی و امدار تکالیف وحیانی است و آن
📌دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش دوم)
🖇 این دیدگاه بر این باور شکل میگیرد که هر چند قواعد و مقررات حقوقی اعتباریاند، اما نه اعتبار صرف بلکه در ورای اعتبار، مصالح و مفاسد واقعی وجود دارد که قوانین حقوقی باید مبتنی بر این واقعیات نفس الامری باشد. این واقعیات نفس الامری که همان مصالح و مفاسد واقعی است پشتوانه صحت و شایستگی مقررات حقوقی است. بر این اساس مبنای مشروعیت، انطباق قاعده حقوقی با اراده الهی است که با توجه به حکمت الهی اراده خدای متعال بر اساس مصالح و مفاسد واقعی امور میباشد.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش دوم) 🖇 این دیدگاه بر این باور شکل میگیرد که هر چند قواعد و مقررات حق
📌 دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش سوم)
🖇 از این رو اندیشمندان بزرگ اسلامی(عدلیه) به حُسن و قبح ذاتی امور باور دارند. این مصالح و مفاسد پشتوانه قوانین اعتباری حقوقی است که از مبانی حقوق هستند نه متن حقوق.
در این نگرش خدای متعال از آفرینش انسان هدف و غایتی را در نظر داشته و نظام تکوین برای رسیدن به نظام احسن است. آفرینش انسان بر اساس هدفی بسیار عالی و ارزنده یعنی کمال مطلوب انسانی استوار است که باید با تلاش آزادانه و اختیاری خویش به آن برسد. بنابراین نتیجه حقوق باید در راستای تهیه مقدمات این کمال باشد.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
📌 دیدگاه نتیجهمحور در مکتب حقوق طبیعی (بخش اول)
🖇 طرفداران مکتب حقوق طبیعی معتقدند که قوانین حقوقی همانند قوانین طبیعی، مثل قوانین پزشکی و فیزیکی یا قوانین عقلی (احکام عقل عملی) نوعی واقعیت عینی دارند و قوانین حقوقی، حکایتگر یک سلسله واقعیات نفس الأمری است که باید در تنظیم روابط اجتماعی از آنها بهره گرفت. در پرتو این مکتب حقوقی، عالمان حقوق و یا قانونگذاران وظیفهای جز کشف آن واقعیات ندارند.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 دیدگاه نتیجهمحور در مکتب حقوق طبیعی (بخش اول) 🖇 طرفداران مکتب حقوق طبیعی معتقدند که قوانین حقوق
📌 دیدگاه نتیجهمحور در مکتب حقوق طبیعی (بخش دوم)
🖇 آنها در واقع کاشف قانوناند نه واضع آن. ملاک ارزیابی صحت و بطلان قواعد حقوقی در این رویکرد انطباق قواعد حقوقی با طبیعت یا حکم عقل و مقررات حقوق طبیعی است که صرف نظر از اراده دولت یا خواست مردم به عنوان یک واقعیت عینی وجود دارد.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 دیدگاه نتیجهمحور در مکتب حقوق طبیعی (بخش دوم) 🖇 آنها در واقع کاشف قانوناند نه واضع آن. ملاک ار
📌 دیدگاه نتیجهمحور در مکتب حقوق طبیعی (بخش سوم)
🖇 مطابق دیدگاه طرفداران حقوق طبیعی، اعتبار الزامات حقوقی تابع نتایجی است که از آنها به دست میآید و ما در حقوق بیش از آن که وامدار الزامات حقوقی باشیم، تابع نتیجهایم. البته در این دیدگاه نتایجی را باید از قواعد حقوقی انتظار داشت که با قوانین موجود در طبیعت مطابقت داشته باشد.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
📌 راه نجات از مجلات زرد
🖇 تأثیرات بسیار عمیق مطبوعات زرد بر فکر و ذهن مخاطب را میتوان در راستای استحاله آرام فرهنگی کشور ارزیابی کرد. بدین ترتیب، باید کارشناسان زبده فرهنگی با توجه به رسالت رسانه در جامعه اسلامی این موضوع را در کانون توجهات خود قرار دهند و برای نشریات منشوری تدوین تا چارچوبی برای ادامه فعالیت آنان باشد.
🖇 در عین حال سادهنویسی در نشریات وزین، استفاده از مطالب کوتاه و زبان ساده، سوژهیابی درست و توجه به ذائقه و سلیقههای مخاطبان، اقداماتی هستند که میتوان با به کارگیری آنها از افزایش تقاضا برای رسانهها و نشریات زرد در جامعه کاست.
✍ الهام رضایی
#شماره۱۰
#رسانه
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📌 مخاطبین نشریه زرد و انواع آن
🖇 تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد که نوجوانان زیر ۱۸ سال و زنان خانهدار، مخاطبان عمده این گونه نشریات به شمار میآیند. اگر چه به لحاظ ذائقه میتوان تفاوتهای عمدهای را میان این دو قشر مخاطب پیدا کرد، اما نشریات زرد سعی در جذب این دو قشر دارند.
🖇امروزه زردنویسی در انواع رسانهها صورت میگیرد و طیف آن از رسانههای جمعی تا رسانههای تعاملی سایبر، از انواع رسانه نوشتاری تا رسانه دیداری گسترده است. مهمترین آسیبهای رسانههای زرد، پرداختن صرف به فرهنگ مردمپسند و نداشتن رویکرد اصلاحی آسیبرسان است.
🖇علاوه بر این به نظر میرسد در اوضاع کنونی نشریات زرد با هتک حرمت، لمپنیسم زبانی، نگاه داشتن مخاطب در سطح پایین شعور و آگاهی اجتماعی، آموزش نامناسب و ... رویکردی تخریبی را نیز گزینش کردهاند و از این طريق آسیبهایی جدی را به مخاطب میرسانند.
✍ الهام رضایی
#شماره۱۰
#رسانه
#جامعه
🆔
@farhang_puya
🛑 از امام حسين عليه السلام سؤال شد: ادب چيست؟ امام فرمود: ادب آن است كه از خانه خود بيرون مىروى، با هيچ كس برخورد نكنى جز آنكه او را برتر و بهتر از خود ببينى
📚 موسوعة كلمات الامام الحسين عليه السلام ۷۵۰، ح ۹۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📌 ماجرای روزنامههای زرد
🖇 واژه «نشریات زرد» یا به اصطلاح وسیعتر آن «روزنامهنگاری زرد» ریشه در تاریخ آمریکا و دعوای دو روزنامهنگار آمریکایی به نام راندولف ویلیام و ژوزف پلتیزر دارد. در اواخر قرن ۱۹ بحث این دو بر سر این نکته بود که چه کنند تا فروش روزنامهشان در آمریکا بیشتر شود. آن زمان علاوه بر چاپ اخبار و مطالب دیگر، داستانهای مصوری به نام کمیک استریپ در روزنامه چاپ میکردند که یکی از معروفترین آنها داستانی به نام «بچه زرد» بود، اما جدا از این مسأله، مطبوعات زرد نامی است که در آمریکا به نشریات عامهپسند داده شده است.
✍ الهام رضایی
#شماره۱۰
#رسانه
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 ماجرای روزنامههای زرد 🖇 واژه «نشریات زرد» یا به اصطلاح وسیعتر آن «روزنامهنگاری زرد» ریشه در تا
📌 ماجرای روزنامههای زرد (بخش دوم)
🖇 خاستگاه این نام به مبارزه اتحادیههای کارگری و جریانهای چپ با سلطه و نفوذ تدریجی سرمایهداران در اولین رسانههای عمومی یعنی «روزنامه های یک پنی» باز میگردد که جریانهای چپ و اتحادیههای کارگری به عنوان تشکلهای خودجوش انتقاد به این نشریات صرفاً سرگرمکننده، آنها را ترویجدهندۀ تفکر و فرهنگ سرمایهداری معرفی میکردند و از یک زاویه مبارزاتی آنها را زرد مینامیدند.
🖇 بعدها نام زرد از سوی طرفداران روزنامهنگاری جدی و همچنین اخلاقگرایان دربارۀ نوع، سبک و سیاق روزنامهنگاری نیز به کار گرفته شد. نشریات زرد اکنون به واسطۀ نوع مطالب خود که بیشتر برگرفته از اینترنت و سایتهای خبری هستند، از نیروی انسانی چندانی استفاده نمیکنند اما در خصوص طرح و ترکیب، اغلب شبیه به هم هستند و اکثر قریب به اتفاق آنها در محتوا از الگویی واحد پیروی میکنند.
✍ الهام رضایی
#شماره۱۰
#رسانه
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🛑 امام سجّاد عليه السلام: گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مىكنند عبارتند از: بد نيّتى، خبث باطن، دورويى با برادران، باور نداشتن به اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن كه وقتشان بگذرد، تقرّب نجستن به خداوند عزّوجلّ با نيكوكارى و صدقه، بد زبانى و زشتگويى
📚 میزان الحکمه، جلد۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya