eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
909 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 باید در مقابل غرب ایستاد 🆔 @farhang_puya
📰ناکارآمد جلوه دادن نظام و نابسامان خواندن جامعه در دوران اصلاحات 1️⃣ آبان، ۱۰مرداد۱۳۷۷ ولایت فقیه، یعنی خودکامگی و توسعه سیاسی نفی خودکامگی است. 2️⃣ایران، ۱۸شهریور۱۳۷۷ روحانیت، قشری‌گرا و انحصارطلب است. آن‌ها عوام‌پرور و مقلد پروند نه عاقل پرور. 3️⃣توانا، مرداد ۱۳۷۸ روحانیت، جماعتی ساده‌دل و فریب خورده‌اند و تحلیل سیاسی ندارند. 4️⃣توس، شهریور۱۳۷۷ نظریات شخصی متولیان مذهبی و بدعت‌گذاری‌های آنان منشأ گمراهی مردم است. این به خاطر پیروی رهبران دینی از هوا و هوس است. 👤حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
⚜️علمای تسنن از نگاه «سید جمال» 🔸از خصوصیات برجسته سیدجمال این است که در اثر آشنایی نزدیک با جامعه‌ی شیعه و جامعه‌ی سنی، تفاوت و دوگانگی وضع روحانیت شیعه را با روحانیت سنی به خوبی درک کرده بود. او می‌دانست که روحانیت سنی یک نهاد مستقل ملی نیست و در مقابل قدرت‌های استبدادی و استعماری، قدرتی به شمار نمی‌روند. 🔸روحانیت سنی، وابسته به حکومت‌هایی است که خود، قرن‌ها آن را به عنوان «اولو الامر» به جامعه معرفی کرده است. لهذا [سید جمال] در جامعه‌ی تسنن به سراغ علما نمی‌رفت؛ مستقیما به سراغ خود مردم می‌رفت. از نظر او علمای دینی سنی از جهت اینکه بشود به عنوان پایگاه ضد استبداد و ضد استعمار از آنها بهره جست، امتیاز خاصی ندارند؛ مانند سایر طبقات اند. 📙استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره) 🆔 @farhang_puya
⭕️ سه خصلت دنیاپرستان 🔻قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْيَا تَعَلَّقَ مِنْهَا بِثَلاَثِ خِصَالٍ - هَمٍّ لاَ يَفْنَى وَ أَمَلٍ لاَ يُدْرَكُ وَ رَجَاءٍ لاَ يُنَالُ 🔻هر که به دنیا دل بندد، به سه خصلت دل بسته است: ➖ اندوهی که پایان ندارد ➖آرزویی که به چنگ نیاید ➖ امیدی که به دان نرسد. 📚 مشکاةالأنوار في غرر الأخبار، جلد 1، صفحه 269 ‌ 🆔 @farhang_puya
🔴سهم علامه طباطبایی در حیات فکری انقلاب ⭕️حضور ۳۰ ساله‌ی علامه در حوزه علمیه قم، موجب رونق یافتن مباحث جدیدی شد. ایشان با تدریس معارف قرآنی و حکمت‌های الهی و نیز تشریح سیر و سلوک حقیقی و واقعی به مشرب قرآن و عترت، متناسب با زمینه‌ها و مقتضیات زمانه به بذرافشانی پرداخت و موفق شد شاگردانی تربیت کند که خود در مقام دانشورانی برجسته به تعلیم و تربیت مشتاقان معارف مشغول باشند. ⭕️از جمله این شاگردان، می‌توان به شخصیت‌هایی چون: شهید مرتضی مطهری(ره)، شهید دکتر محمد حسین بهشتی(ره)، شهید قدوسی(ره)، شهید دکتر محمد مفتح(ره)، ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی، ابراهیم امینی، جوادی آملی، حسن زاده‌ی آملی، مصباح یزدی، محمد رضا مهدوی کنی، جعفر سبحانی و... اشاره کرد؛ که نقش ارزنده آنان در پیروزی انقلاب و همراهی با حضرت امام (ره) در بعد از انقلاب، بر کسی پوشیده نیست. 📝هادی قطبی 🆔 @farhang_puya
🕙دنیا‌طلب، فقیه جامع الشرایط نیست ◽️علمای اسلام اگر در مقام ولایت، دنیاطلبی کردند، اگر اخلاق آن‌ها اخلاقی طاغوتی شد، اگر اینهایی که تا قبل از ولایت فقیه با مردم خاکی و متواضع بودند، حال برای مردم قیافه گرفتند... من اصلا می‌ گویم این‌ها فقیه جامع الشرایط نیستند. 🎙شهید بهشتی 🆔 @farhang_puya
⏺علت های عدم اجرای بانکداری بدون ربا(۱) 1️⃣عدم الگوسازی مناسب 2️⃣عدم ساختار اجرایی مناسب 3️⃣عدم آموزش مناسب 4️⃣ عدم نظارت و کنترل مناسب ⬅️اگرچه قانون عملیات بانکداری بدون ربا از نظر شرعی مورد تأیید فقها است، اما در مقام الگوسازی، مشکل داشته و الگوهای مناسبی برای آن طراحی نشده است. 🎙گفتگو با حجت الاسلام سید عباس موسویان 🆔 @farhang_puya
❓با نیکوکار و بدکار چگونه رفتار کنیم؟ 🔻امام علی علیه‌السلام: وَ لاَ يَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء، فَإِنَّ فِي ذَلِکَ تَزْهِيداً لاَِهْلِ الاِْحْسَانِ فِي الاِْحْسَانِ، وَتَدْرِيباً لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ 🔹هرگز نبايد افراد نيکوکار و بدکار در نظرت يکسان باشند، ▫️زيرا اين کار سبب مى‌شود نيکوکاران به نيکى‌ها بى‌رغبت شوند ▫️و بدکاران به اعمال بد تشويق گردند. 📜 نامه 53 امام علی علیه‌السلام (به مالک اشتر) ‌ 🆔 @farhang_puya
🕹اصلاح طلبی با طعم ضد نظام 🚨معنای تحول در دوران حاکمیت اندیشه موسوم به اصلاح‌طلبی بر کشور، به ساختار شکنی تأویل می‌شد و گاهی به شالوده شکنی و براندازی! در دوره قبل از اصلاح طلبی یعنی دوره موسوم به توسعه اقتصادی نیز بیشتر توجه به حفظ وضع موجود و تغییرات محدود با الگوهایی که در آن، تغییرات اساسی و مبتنی بر ارزش‌های دینی معنی نداشت. 🎙گفتگو با دکتر ذوالقدر 🆔 @farhang_puya
💢 نقش نخبگان در مدیریت تحول فرهنگی 🆔 @farhang_puya
📃مبانی الحادی اندیشه‌ی ماسونی 📄اندیشه‌ی ماسونی، اعتقادی به خداوند ندارد و به وجود «معمار بزرگ کائنات» معتقد است. به دین نیز معتقد نیست و آن را زاییده‌ی نیازهای اجتماعی می‌داند، بقای ارواح و جهان آخرت را انکار می‌کند و اعتقاد به آن را قدیمی و کهنه می‌پندارد. 📄این اندیشه؛ آیات الهی را غلط تفسیر و تأویل می‌کند، معتقد به آفرینش انسان بنابر آنچه قرآن فرموده نیست، منکر تقدیر است و... همه این‌ها خود دلیلی واضح بر الحادی بودن این مسلک است. 📝هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
⚡️ارزش جوانی 🔥فرد پیر و بزرگسال بیشتر در معرض ثبات عیب‌ها و ارزش‌های منفی اخلاقی است، اما جوان کمتر، و به همین جهت، زودتر می‌تواند خودش را تغییر دهد. اینکه در روایات داریم که «علیک بالأحداث» (جوانان را دریاب). 🔥بزرگان و اساتید اخلاق به جوان‌ها میگویند قدر جوانی خود را بدانید و تا جوان هستید خودتان را اصلاح کنید، برای همین است که در جوانی انسان زودتر می تواند در خودش تغییر ایجاد کند، اما وقتی حالتی ثبات پیدا کرد و ملکه شد تغییر آن مشکل است. 🆔 @farhang_puya