🔰 وجه تمايز قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
🖊 علامه مصباح يزدی
⚪️ در اين ميان برخی از جمهوریها پسوندهايی با خود دارند، مثل: جمهوری دموكراتيك، جمهوری اسلامی و.... پاكستان و موريتانی، «جمهوری اسلامی» هستند و اين پسوند برای آنها جنبه تشريفاتی دارد. فقط جمهوری اسلامی ايران است كه با پسوند خود، میخواهد ماهيت حكومتش را تعيين كند.
⚪️ قانون اساسی همه جمهوریها و سلطنتیها، يك اختلاف روشن با قانون اساسی ايران دارند: در ايران، «ولايت فقيه» داريم كه ملیگراها هميشه با آن مخالف بودهاند. در خبرگان قانون اساسی هم نمايندگان سرسخت ملیگراها اصلاًً با گنجاندن واژه ولايتفقيه در قانون اساسی مخالف بودند، ولی اكثريت قاطع اصرار داشتند كه بايد مسئله ولايت فقيه مطرح شود.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_2
#ولایت_فقیه
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @farhang_puya
💠 رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :
✅ قالَ اللّهُ عَزَّوجلَّ : إذا عَصاني مِن خَلقي مَن يَعرِفُني سَلَّطتُ علَيهِ مِن خَلقي مَن لا يَعرِفُني .
✅ خداوند عز و جل فرمود: هرگاه از خلق من كسى كه مرا مى شناسد نافرمانيم كند، از ميان خلق خود كسى را كه مرا نمى شناسد بر او مسلّط گردانم.
📜 میزانالحکمه، ج۱، ۸۱۴۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
♻️ وظیفه ثابت همیشه یک روحانی
🖊 حجتالاسلام والمسلمين عليرضا دهشيری
🔶 ما آن تکليفی که امروزه بر دوش روحانی و نهاد روحانيت گذاشته شده است تكليفی نيست كه بتوان آن را تنها به صورت فردی انجام داد بلكه انجام اين تكليف به تشکل و تقسيم كار نياز دارد؛ همان گونه که شأن يک روحانى، تبليغ علوم دينى و دفاع از مبانی و مواضع اسلام است. اين وظيفه ثابت و هميشگى يک روحانی است.
🔷 در برخی از مقاطع تاريخی، اين نقش حساس بايد با حضوری پررنگتر باشد. در شرايط خاصّى كه بعد از پيروزی انقلاب بخصوص پس از جنگ تحميلی در کشور پديد آمده و مقام معظّم رهبرى از آن به تهاجم فرهنگى ياد كردهاند، و با توجه به نقش روحانيت در جامعه، روحانيت میبايست پرشورتر از گذشته به ميدان میآمد.
🔷 هر چند روحانيت اصيل نسبت به دسيسههای دشمن در عرصه فرهنگ و مقابله با آن احساس تکليف کرد، اما در بسياری از موارد در اجرايی کردن مبارزه با تهاجم فرهنگي دچار مشكل شد. همين امر نشان داد رويارويی با دشمن نيازمند ساز و كارهايی از جنس تشكل است و مقابله با حركت سازمان يافته دشمن، از عهده يك يا چند نفر برنمیآيد.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_26_27
#وحدت_دانشگاه_و_حوزه
#حوزه
#وظیفه_یک_روحانی
🆔 @farhang_puya
💬 سنت قائمه و فريضه عادله و هر چيزی غير از اين سه مورد فضل است
✍ محمدرضا فلّاح
✅ میگويند روزی پيامبر وارد مسجد شدند. مردم را ديدند كه گرد مردی حلقه زدهاند. از جماعت پرسيدند: اين چيست؟ (پيامبر حتّی نپرسيدند اين كيست كه خود دليلی دارد) مردم گفتند: او علّامه است. پيامبر باز پرسيدند: علّامه چيست؟ پاسخ دادند: او آگاهترين فرد به انساب و اشعار عرب است و بيش از ديگران از حوادث دوران جاهلی اطلاع دارد.
✳️ پيامبر فرمودند: نه دانستن اين علم سود دارد و نه ندانستنش ضرری در پی دارد. آنگاه پيامبر فرمودند: علم فقط منحصر به سه مورد است كه عبارتند از: آيه محكمه، سنت قائمه و فريضه عادله و هر چيزی غير از اين سه مورد فضل است. يعنی زائد و باطل است و نسزد كه انسان عمرش را در فراگيری آن تباه كند.
✅ حال بايد حوزويان و دانشگاهيان از خود بپرسند آيا آنچه بدان مشغولند علم است يا مطالبی بيهوده. ترديدی نيست كه بر همه آنچه در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به نام علم عرضه میشود، نمیتوان نام علم مورد نظر رسولالله را نهاد، اما اين امر نبايد به عاملی برای ايجاد تفرقه و شكاف ميان اين دو نهاد مهم باشد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_14
#وحدت_دانشگاه_و_حوزه
#علم
🆔 @farhang_puya
🏛 غرب و جايگزينی انسان به جای خدا
🔍 ديدگاهعلامهمصباحيزدیدربارهمغربزمين
🔴 امروزه، در رسانههای گروهی و گفتمانها بر اين نقطه نظر تأكيد میشود كه آزادیهای فردی آنقدر محترم است كه هيچ قانونی نمیتواند آنها را محدود كند و هيچكس حق ندارد جلوی اين آزادیها را بگيرد؛ يعنی، حفظ آزاديهای فردی امری است مافوق قانون و اگر قانونی مخلّ به آزادیهای فردی باشد، چنين قانونی اعتبار ندارد.
🔵 اكنون لازم است كه ريشه اين نظر مورد بررسی قرار گيرد، تا اينكه با بصيرت بيشتری بتوان به يك ارزيابی و نتيجه منطقی و علمی دست يافت. در واقع، اين طرز فكر محصولي است از فرهنگ غربی كه ما آن را نمیپسنديم و از آن احتراز میجوييم و مسؤولين نظام نيز مكرّر جامعه را از نفوذ عناصر اين فرهنگ در جامعه ما بر حذر داشتهاند.
🔴 اين جوهره تفكر اومانيستی است كه میگويد انسان را جايگزين خدا كنيم. اين گرايش بهتدريج با گسترش ادبيات رايج آن زمان و با تلاش نويسندگان پيشگامی همچون دانته، شاعر و نويسنده معروف ايتاليايی، در تمام كشورهای مغرب زمين رواج پيدا كرد و به عنوان محوری كه دارای ابعاد و زوايای گوناگون بود، مطرح شد.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#وحدت_دانشگاه_و_حوزه
#جامعه_غربی
#اومانیست
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق عليه السلام:
⚪️ أَصْدَقَ الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ وَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ كِتَابُ اللَّه
⚪️ راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
📚 من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 402 ، ح 5868
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⛔️ راز پنهان حلقه کيان
✒️ هادی مجيدی
⭕️ حلقه تئوريک کيان بهعنوان يکی از حلقههای نفوذ، با شکلگيری دولت اصلاحات بيشترين تلاش را برای مقابله با اسلام ناب و نفی جامعيت دين در عرصه زندگی انجام داد و کوشيد تا با اين کار بهگونهای سکولاريسم را در جامعه حاکم کند و با طرح مباحث روشنفکرانه که برگرفته از آرا و ديدگاههای فيلسوفان و انديشهوران غرب است، به تضعيف و از بين بردن مبانی و اصول اسلام ناب بپردازد؛
💢 در اين راستا برای تضعيف و نابودی اصولی همچون وحی و نبوت، عصمت پيامبر(ص) و ائمه(ع)، خاتميت، امکان کسب معرفت دينی و تطابق آن با اصل دين، تقدّس دين و ... تلاش شد.
💢 اين برنامهها با هدف نفی جامعيت دين اسلام و القای ناتوانی آن در برنامهريزی برای تمام شؤون زندگی بشری انجام میشد و میکوشيد با نفی جامعيت اسلام، به اثبات سکولاريسم پرداخته و لزوم تبعيت از نسخههای ليبراليستی يادآور شود.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
#موقعیت_شناسی
#غرب_زدگی
#حلقه_کیان
🆔 @farhang_puya
🔰 عفاف در پوشش
✒️ حنانه صادقی
✅ «حجاب و پوشش» يکي از مهمترين مصاديق عفاف به شمار ميرود. آدمي دوست دارد که هميشه مورد توجه ديگران قرار گيرد و نفس آدمي، او را به جلوهگري و خودنمايي دعوت ميکند.
✅ زنان که مظهر زيبايي و جمال هستند، به طور ذاتي تمايل بيشتري به نمايان ساختن زيباييهاي خويش دارند؛ از اين رو خداوند در قرآن دستور به آنان ميدهد كه روسري خود را طوري بر روي سينههايشان بيندازند كه گردن و سينههايشان پوشيده شود: «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي جُيُوبِهِنَّ». بنابراين عفاف در پوشش، كنترل نفس در اين بُعد است؛ يعني انسان در نمايان كردن زيباييهاي خود، پا را از حد فراتر ننهد.
✅ امام علي (ع) در اين باره فرموده است: «شما را به پوشش لباس ضخيم توصيه ميكنم؛ زيرا هر كس لباسش نازك باشد، دينش نازك است».
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#قرآن
🆔 @farhang_puya
⚠️ تحوّلات فمينيستی هنر
🖊 مهيا زاهدين لباف
❌ اولين موج فمينيستی به صورت پراکنده تا دهه 1960 وجود داشت. اين موج در دو حوزه مباحث تئوريک و عملی، اقداماتی کوچک انجام دادند. در اين دوره تحقيق در رابطه با هنرهای تجسمی به صورت آکادمی رخ داد.
❌ آنان به تحليل شرايطی که زنان را از جريان تاريخ هنر حذف کرده بودند پرداختند و نشان دادند اگر زن هنرمند بزرگی معادل «ميکل آنژ» نداريم، دليل بر اين نيست که زنان فاقد توانايی لازم برای خلق يک اثر هنری هستند، بلکه زمينههای اجتماعی و آموزشی برايشان فراهم نبوده است.
💢 هم زمان با اين تحولات، آکادمي تلاش کرد تا به کشف زنان نمونهای که در تاريخ هنر گامهای اساسی برداشتهاند، بپردازد. در جهان عملی هنر، هنرمندان زن، به تمايزات و مسائل زنانه خودشان و بخشهايی که مخصوص بدن زنان بود و مانند آنها، توجه اساسي کردند و آثاری را به وجود آوردند که در آنها به حساسيتهای زنانه، ويژگیهای بيولوژيکی و فيزيکی زنان و اساطير مربوط به زنان در فرهنگهای مختلف، توجه نشان دادند.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_19
#عفت_عمومی_اجتماعی
#فمنیست
🆔 @farhang_puya
💠 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :
🔷 سَيأتي زَمانٌ تكونُ بَلْدةُ قُمّ وأهلُها حُجّةً على الخلائقِ ، وذلكَ في زمانِ غَيْبَةِ قائمِنا عليه السلام إلى ظُهورِهِ ، ولولا ذلكَ لَسَاخَتِ الأرضُ بأهلِها . وإنَّ الملائكةَ لَتَدْفَعُ البَلايا عَن قُمّ وأهلِهِ ، وما قَصدَهُ جَبّارٌ بسُوءٍ إلّا قَصمَهُ قاصِمُ الجَبّارِينَ .
🔶 روزگارى خواهد آمد كه شهر قم و مردمان آن بر ديگر مردمان حجّت باشند. آن روزگار از زمان غيبت قائم عليه السلام ماست تا هنگام ظهورش. اگر چنين نبود زمين اهل خود را در كامش فرو مى برد . فرشتگان بلايا را از قم و مردم قم دور مى كنند. هيچ ستمگرى آهنگ بدى به آنان نمى كند مگر آن كه در هم شكننده ستمگران او را در هم مى شكند.
📚 میزانالحکمه، ج۱، ۱۱۹۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⏪ بازگشت سریع دولت به عقب
✒️ مهدی ابراهيمی
⚫️ شايد اين تصور پيش بيايد که در جبهه مروجين تفکر سازش، اين افراد استثنا هستند اما با بررسی نحوه تعامل با چنين افرادی در همين عمر کوتاه دو ماهه دولت، پی میبريم جريان سازش از گستره و دامنه زيادي در ميان طرفداران دولت کنونی برخوردار است و دولت دکتر روحاني با پشتوانه فکری و معنوی چنين افرادی، به سرعت در حال نزديک شدن به خط رئيسجمهورهای سازندگی و اصلاحات است که با همه تلاش خود نتوانستند اينگونه با آمريکا ديالوگ کنند.
⚪️ محمدرضا خاتمی ـ برادر رئيسجمهور سابق ـ درباره بايستهها و ويژگیهای دولت کنونی به توسعه سياسی زمان اصلاحات اشاره میکند و میگويد: «در برنامه آقای روحانی به وضوح میتوان مشاهده کرد که ايشان به توسعه سياسی پايبند است، اما اينکه اولويت به چه بخشی داده ميشود، هنوز مشخص نيست.
⚫️ حوزه مرتبط با توسعه سياسی، وزارت کشور است؛ به همين دليل فردی بايد در رأس وزارتخانه قرار بگيرد که با تمام وجود به توسعه سياسی پايبند باشد. اگر کسی توسعه سياسی را قبول نداشته باشد، نمیتواند در رأس اين وزارتخانه قرار بگيرد».
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_25
#غرب_زدگی
#حسن_روحانی
#دولت_تدبیر_و_امید
🆔 @farhang_puya
❓رابطه پنهان سعید حجاریان متفکر اصلاحات با حلقه کیان
🖋 محرم اميرمنش
🔻يكي ديگر از اصحاب كيان؛ اكبر گنجي بود كه در حال حاضر به خارج پناهنده شده است و طبق گفته دكتر سروش، گنجي گاهي مصاحبههايي با او انجام ميداد و آن را چاپ ميكرد و يا همراه با دكتر سروش سفري به قم داشته و مناظرهاي طولاني با آقاي جوادي آملي داشته، آن را چاپ كرده است.
🔴 افراد ديگري كه در حلقه كيان شركت ميكردند عبارت بودند از: آقاي حجاريان، آرمين، آرش نراقي، ابراهيم سلطاني، محسن سازگارا(كه به لندن پناهنده شده و در شبكه خبري بيبي پرشين مشغول دروغپردازي عليه نظام است) حسين قاضيان، ناصر هاديان، مصطفي تاجزاده و ... مطالب اكثر اين افراد در كيان چاپ ميشد و ارتباط نزديكي با دكتر سروش داشتند.
🔴 جالب اينكه آقاي حجاريان كه زماني معاون طرح و برنامهريزي وزارت اطلاعات بود، به اسم جهانگير صالحپور در كيان مقاله مينوشت و آقاي گنجي نيز مقالاتش را به نام مستعار حميد پايدار چاپ ميكرد.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_11
#غرب_زدگی
#سعید_حجاریان
#حلقه_کیان
🆔 @farhang_puya
💵 مرگ تدریجی دلار در جهان
✒️ طاهره کريمی
⭕️ تاريخ به ما يك نمونه حقيقی از تغيير ارز و ذخيره از پوند به دلار را ارائه میدهد. در دورهای كه طلا استاندارد بود، پوند پادشاه ديگر پولهای ملی بود، اما پس از سالهای 1914، از اعتباردهنده خالص به مقروض خالص تغيير يافت و در دهه 20، دلار تنها پول ملی بود كه قابليت تبديل به طلا را داشت.
💢 دو جنگ پرهزينه و نيز دو اپيزود تنزل ارزش پول ملی در بريتانيا، دلار را به عنوان ارز ذخيره، موقعيتی بلامنازع بخشيد. گرچه مدتها طول كشيد تا دلار جايگزين پوند انگليی شود و منطقه يورو در حال حاضر ضعف آشكار اقتصادی دارد،16 وليكن با مطالعات، تحقيقات و اظهارنظرهای اقتصاددانهای بينالمللی، اينگونه برداشت میشود.
💢 در آيندهاي نزديك با پادشاهي متزلزل دلار روبهرو خواهيم شد و شايد در آينده، دلار به ويژه در مقايسه با خواهر ناتنياش يورو، تنها ارز معتبر براي ذخيره كردن و انجام مبادلات تجاري نباشد.
📑 نشربه فرهنگ پویا #شماره_10
#ما_میتوانیم
#اقتصاد_مقاومتی
#دلار
🆔 @farhang_puya
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
❇️ الذّنب شؤم على غير فاعله إن عيّره ابتلي به و إن اغتابه أثم و إن رضي به شاركه.
❇️ گناه براى غير گنهكار نيز شوم است كه اگر او را عيب كند بدان مبتلا شود و اگر غيبت او كند گنهكار شود و اگر بدان رضا دهد شريك وى باشد.
📚 نهج الفصاحه، 1623
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⁉️ راز پنهان از پرونده دبیر شورای امنیت ملی شهید رجایی
✒️ زهرا رضائيان
🔴 از ديگر معرفان کشمیری، علیاکبر تهرانی از متهمان رديف اول در پرونده هشتم شهريور است. وی ابتدا کشميری را به عضويت دفتر نخستوزيری در سيستان و بلوچستان درمیآورد که اين دفتر زير نظر «محسن سازگارا» معاون سياسی اجتماعی و «بهزاد نبوی» وزير وقت مشاور در امور اجرايی اداره میشد.
🔴 «محمدکاظم پيرو رضوی» و «خسرو تهرانی» مسئولان قبلي کشميری در کميته اداره دوم ارتش با هماهنگی مسئولان جديد وی؛ يعنی «سيفالله ابراهيمی» مسئول دفتر سيستان و بلوچستان و «محسن سازگارا» که همگی از دوستان ديرين کشميری بودند، او را به اداره بالاتر يعنی معاون سياسی اجتماعی وزير مشاور در امور اجرايی، بهزاد نبوی، منتقل کردند.
⚫️ پس از چندی با مشورت «خسرو تهرانی» و «محسن سازگارا»؛ به دفتر اطلاعات نخستوزيری منتقل میشود و مدتی به فعاليت در دبيرخانه شورای امنيت میپردازد. سپس جانشين «خسرو تهرانی» در دبيرخانه شورای امنيت ميشود. وی در تمام اين مراحل، فاقد پرونده پرسنلی بوده است.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_17
#فتنه
#کشمیری
#بهزاد_نبوی
🆔 @farhang_puya
🔰 اقتصاد نفتی و دولتی در مقابل اقتصاد اسلامی
🖊 محمدجواد توكلی
🔷 اقتصاد ايران در يك نگاه كلی از بسياری از آسيبپذيریهای رفتاری و نهادی رنج میبرد. شكلگيری و گسترش فرهنگ و سبك زندگی مبتنی بر مصرفگرايی و تجمل در كشور و همچنين تضعيف فرهنگ كسب و كار حلال و طيب موجب آسيبپذيرترشدن اقتصاد ايران شده است.
🔶 هرچند مشاركت مردم در فعاليتهای عام المنفعه تا حدودی از آسيبهای ناشی از توزيع نابرابر ثروت در جامعه كاسته است؛ هنوز با مشاركت عمومی فعال در مبارزه با فقر فاصله زيادی داريم. نتايج برخی تحقيقات نشان میدهد كه در صورت پرداخت كامل واجبات مالی همچون خمس و زكات توسط مردم، فقر به كلی از كشور ريشه كن خواهد شد.
🔷 اقتصاد ايران از جهت ساختار نهادی نيز با مشكلات زيادی روبرو است. مشكلات فرهنگ اقتصادی و قوانين اقتصادی، در كنار وجود ساختارهای نهادی نامناسب از جمله ساختار اقتصاد نفتی، اقتصاد دولتی و ساختار بروكراسی كند اداری نقش زيادی در افزايش آسيبپذيریهای اقتصاد ايران ايفا نموده است.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
#حمایت_از_کالای_ایرانی
#اقتصاد_مقاومتی
#اقتصاد_اسلامی
🆔 @farhang_puya
✊ از سبزی فروشی تا رهبری حزب الله
✒️ حسن طاهری
✅کانال قنداب نصرالله يكی از همان پابرهنگان جبل عامل بوده است؛ يكی از همان فرزندان سختیكشيده سرزمين لبنان كه در مغازه سبزی فروشی پدرش، با ديدن چشمان آبی امام صدر، شيفته راه و مرام او شد. مرامی كه براي او، پيامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و ابوذر را تداعی میكرد. سيدحسن با شيدايی تمام راه او را طی كرد و بر بلندايی ايستاد كه او میخواست.
🏳 اكنون پرچم حزبالله، با انديشه تابناك امام خمينی(ره) و امام صدر، در دستان سيدحسن نصرالله قرار گرفته است. پرچمی كه در سهمگينترين تندبادها و توفانهای سه دهه گذشته، مقاوم ايستاده است. توان مقاومت و پايداری اين گروه اندك، ولی نستوه، در باور بسياری از تحليلگران نمیگنجد؛
✅ اما نگاهی گذرا به توانمندیهای نظامی و آمارهای نبرد 33 روزه لبنان با اسرائيل در تابستان 2006، گواه كارآمدی و توانمندی انديشههای تابناك امام خمينی و امام صدر در سرزمين جبلعامل است. تنومندی و استواری شجره انقلاب اسلامی، ريشه در وحدتبخشی و همهجانبهنگری و اتکاء به قدرت ايمان و شهادت دارد كه در رفتار و گفتار آن دو مرد الهی موج میزد و امروز نيز در منش و مرام سالار چفيه بر دوش خامنه و فرزندان معنوی او در لبنان، به ويژه سيدحسن نصرالله مشاهده ميشود.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#جبهه_مقاومت
#سید_حسن_نصراللّه
#امام_موسی_صدر
🆔 @farhang_puya
💠 رسوال اکرم(ص) میفرمایند:
✳️ ثَلاثةٌ أخافُهُنَّ على اُمّتي : الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفةِ، ومُضِلّاتُ الفِتَنِ ، وشَهْوَةُ البَطْنِ والفَرْجِ .
✳️ سه چيز است كه از آنها بر امّت خود بيمناكم: گمراهى بعد از شناخت، فتنه هاى گمراه كننده، و شكمبارگى و شهوترانى.
میزانالحکمه، ج۱، ۳۲۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🗃 حافظه تاریخی مستند نزد اندیشمندان هست
🔍 برسی دیدگاه شهید مرتضی مطهری
💢 تاريخ نشان ميدهد حرکتهای اجتماعی مانند يک موج يا سونامی هستند که نقطه آغاز و بسامدهايی دارند و نبايد برای تحليل آن تنها به يک مقطع زمانی بسنده کرد.
💢 واقعيت آن است که گاه آغاز يک حرکت اجتماعی تا به ثمر نشستن و يا نابود شدنش به درازای عمر چند نسل، طول میکشد و حافظه تاريخی بايد ياری کند تا فهم بهتری از آن به دست آيد. مردم عادی تنها به خاطرات گذشته رو میآورند و برای مقايسه وضع امروز با ديروز از آن بهره میبرند، اما حافظه تاريخی مستند نزد انديشمندانی است که نگاهی موشکافانه دارند و عامل پيوند ديروز و امروزند.
🔴 ديدهها و شنيدهها و خواندههای محققانه اين عالمان است که میتواند آيينه جهانبين باشد و دادههای درست را به نسل بعد و انديشمندان آينده منتقل کند.
آن چه که امروز بيداری اسلامی خوانده میشود، حرکتي اجتماعی است که منقطع از گذشته نيست. گذشتهای که انقلاب اسلامی ايران سه دهه پيش در آن رخ داده و پيش از آن نيز حرکتهای ديگری وقوع يافته است.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#جبهه_مقاومت
#شهید_مطهری
#انقلاب_ها
🆔 @farhang_puya
🏴 علم جنگ با خدا شکست را در پیش دارد
🖊 علی اکبر عالميان
⚠️ يكی ديگر از عوامل انحطاط جامعه از نظر اقتصادی، ربا است كه به شدت مورد مذمت قرآن قرار گرفته است. «ربا» در اصطلاح بر مقدار زيادتی از اصل پول يا جنس كه به ديگری پرداخت میگردد، اطلاق میشود.
📌 ربا مانند ساير مفاسد اقتصادی از قبيل رشوه، گرانفروشی و... موجب بر هم خوردن نظام اقتصادی و به وجود آمدن فضاي ضد ارزشی در عرصه اقتصادی میگردد و همين مسأله به انحطاط و انحراف جامعه دامن میزند. خداوند متعال نيز در آيات گوناگون قرآن بر خطر سقوط جامعه به واسطه افتادن در دام ربا تأكيد كرده و جوامع انسانی را از سقوط در اين مهلكه خطرناك باز داشته است.
📌 در يكی از اين آيات ضمن نهی مؤكد از رباخواری، تأكيد میكند از اين «عمل زشت» پرهيز كنيد تا بدين وسيله به «سعادت و رستگاری» برسيد. در آيههای ديگر رباخواران به افرادی اطلاق شده است كه به واسطه فريب شيطان، ديوانه شدهاند. خداوند همچنين رباخواران را افرادی جهنمی بدعاقبت ذكر میكند و وعده ميدهد كه هيچ انسانی موفق نخواهد شد از سود ربا استفاده کند؛
📌 چرا كه خداوند، سود ربا را نابود ميسازد. خداوند، جامعه رباخوار را جامعهاي ميداند كه به جنگ خدا و رسولش رفته است و بدينسان بر «انحطاط آميز بودن» آن تأكيد ميکند.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_24
#بانک_داری_ربوی
#اقتصاد_ربوی
🆔 @farhang_puya
🔰 شیخ فضل الله نوری رهبر مشروعه
✒️ حجتالاسلام دکتر جواد سليمانى
🔴 تلاشهاى شيخ نورى موجب بدبينى عده زيادى از نيروهاى مذهبى نسبت به مشروطيت گرديد؛ ناامنيها و تندرويها و هرج و مرجها به وجود آمد. پس از تشكيل مجلس اول نيز بر بيرغبتى مردم نسبت به مشروطيت افزوده شد، به گونهاى كه زمينه سركوب مشروطهخواهان توسط محمّدعلى شاه فراهم آمد و او با استفاده از اين فرصت پديد آمده، مجلس را به توپ بست.
✅ بدين روى، مشروطهخواهان تندرو پس از فتح تهران، به سراغ شيخ نورى آمده، عقدههاى خويش از دوران استبداد صغير را با به دار كشيدن آن مرد بزرگ، خالى كردند. و اين بهترين گواه بر عمق تأثير مجاهدتهاى شيخ و كارگر بودن ضربه آن شهيد به مشروطهگران خودباخته و دينستيز بود؛ چرا كه آنها ميخواستند در يك فضاى آرام و با يك كودتاى بدون سر و صدا، حاكميت را به دست بگيرند و عنصر دين و روحانيت را از صحنه بيرون كنند،
⚫️ ولى شيخ شهيد با مقاومت خود، روند استحاله نهضت را به تأخير انداخت و طى اين دوران، زمينه آگاهى و بيدارى بخش وسيعى از نيروهاى مذهبى را فراهم نمود؛ ملتى را كه چشم بسته به حمايت از اصلاحات مشروطهخواهان سكولار برخاسته بودند، بيدار و به تأمّل و ترديد وادار كرد و مقبوليت و مشروعيت آنان را به شدت زير سؤال برد، به طورى كه پس از اعدام مرحوم نورى، چهره سفّاك و خونريز و بيرحم مناديان آزادى غربى روشن گرديد
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_26_27
#شیخ_فضل_الله_نوری
#مشروطه
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت علي عليه السلام:
✅ اِنَّ أَوَّلَ مَا تَغْلِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ جِهَادٌ بِأَيْدِيكُمْ ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُمْ ثُمَّ بِقُلُوبِكُمْ فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قُلِّبَ فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ
✅ بدرستی كه اوّل چيزی كه غالب ميشويد شما بر آن از جهاد، جهاديست بدستهای شما بعد از آن بزبانهايگی شما بعد از آن بدلهای شما، پس كسی كه خوب نداند بدل خود كار نيكوئی را و بد نشمارد كار بدی را برگردانيده ميشود پس زير و ورو كی گردد
📚 غرر الحکم، 7660
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💡 در برابر فتنههای غرب چه عملی انجام دهیم
🎙 علامه مصباحيزدی
✳️ ما برای برخورد با اين تفكر و مبارزه با آن، بايد سلسلهای از اصول را در نظر بگيريم و به اصطلاح، استراتژی و راهبردمان را تعيين كنيم تا به فتنههايی بدتر و ضررهايی بيشتر مبتلا نشويم و به قول معروف، براي آنكه ابرويش را درست كنيم، چشمش را كور نكنيم. انحرافات بسياری وجود دارد كه انسان ميداند بايد با آنها مبارزه كرد.
✅ اما مسأله مهم اين است كه چگونه، با چه زبانی، با چه ابزاری، با چه لحنی، و با چه شيوهای بايد مبارزه كرد؟ چه بسا کاری كه خير است و با نيت خير انجام میگيرد، اما شيوه انجام آن سنجيده نيست و ضررهايي را در پي دارد. ما در زماني زندگي میكنيم که ويژگیهای خاص خود را دارد؛ نيروهايی برای ريشه كن كردن تشيع، يعنی همان اسلام حقيقی، بسيج شدهاند.
✳️ نبايد كاری كنيم كه سوژهای به دست دشمن بدهيم و آب به آسياب دشمن بريزيم، يعنی با اين قصد که جايی را اصلاح كنيم، در جايی ديگر خرابی بيشتری به بار بياوريم. بنابراين، بايد اصولی علمب و سنجيده را براساس ارزشهای اصيل اسلامی در مبارزه با شياطين تدوين كنيم تا در جريان كار، دچار اشتباههايی نشويم كه خود آنها احتياج به ترميم داشته باشد و چه بسا موفق به ترميم آنها نشويم.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_7
#اسلام_هراسی
#وهابیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @farhang_puya
⛔️ مبارزه غرب با حجاب اسلامی
✒️ معصومه زارعی
💢 وجدان بيدار، نوعدوست و حقوقبشرطلب! پليسهای آلمانی، زمانی عکسالعمل نشان میدهد که همسر شربينی براي دفاع از همسر مظلوم خود به صحنه میآيد و در کمال ناباوری پليس آلمان او را مورد شليک گلوله قرار میدهد. مروه شربينی به همراه فرزند در رحم خود به شهادت میرسد، همسرش دردمندانه روانه بيمارستان میگردد و کودک سه ساله او که ناظر اين جريان خونبار است، تحت درمان روانپزشک قرار میگيرد.
⭕️ «اسماهان منصور» دختر 11 ساله کانادايی، از ديگر قربانيان حجاب در عرصه فعاليتهای ورزشی است. او که از پدری لبنانی و مادری ايتاليايی در ايالات اتاوای کانادا به دنيا آمده، بر خلاف مادر و به انتخاب خود حجاب را برگزيده است. «اسماهان» يکي از بهترين بازيکنان فوتبال دختران در تيم نپئان به شمار میرود.
💢 او در جريان مسابقهای که در ايالت کِبک (Quoboc) برگزار شد، به دليل داشتن حجاب از مسابقه منع میشود تا مقررات ايمنی فوتبال، با رعايت حجاب اسماهان به خطر نيفتد!! اين نظر در حالی مطرح میشود که «رقيه القصارا» قهرمان زن دو سرعت و صاحب مدال برنز و طلا در مسابقات دو 100 متر و 200 متر، حجاب را مسئلهاي کاملاً مثبت و کمککننده به موفقيت خود میداند.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#حجاب
#غرب_شناسی
🆔 @farhang_puya
🔰 وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف
🖋 علیاكبر عالميان
💬 رهبر معظم انقلاب در تبيين معنای وحدت حوزه و دانشگاه میفرمايند: «در نظام اسلامی، علم و دين پا به پا بايد حركت كند. وحدت حوزه و دانشگاه، يعنی اين. وحدت حوزه و دانشگاه معنايش اين نيست كه حتماً بايستی تخصصهای حوزوی در دانشگاه و تخصصهای دانشگاهی در حوزه دنبال شود. نه، لزومی ندارد.
✅ اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبين باشند و به هم كمك كنند و با يكديگر همكاری نمايند، دو شعبه از يك مؤسسه علم و دين هستند. مؤسسه علم و دين، يك مؤسسه است و علم و دين باهماند. اين مؤسسه دو شعبه دارد: يك شعبه، حوزههای علميه و شعبه ديگر دانشگاهها هستند؛ اما بايد با هم مرتبط و خوشبين باشند، با هم كار كنند، از هم جدا نشوند و از يكديگر استفاده كنند...»
💬 ايشان همچنين در تبيين و در واقع تكميل جملات خويش يادآور میشوند: «وحدت حوزه و دانشگاه، يعنی وحدت در هدف. هدف اين است كه همه به سمت ايجاد يك جامعه اسلامی پيشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پيشاهنگ، جامعه الگو، ملّت شاهد، ملّتی كه مردم دنيا با نگاه به او جرأت پيدا كنند تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند، حركت نمايند.»
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_14
#وحدت_دانشگاه_و_حوزه
#علم_و_دین
🆔 @farhang_puya
💠 امام على عليه السلام
✅ إنَّ أبغَضَ خَلقِ اللّهِ إلَى اللّهِ رجُلٌ قَمَشَ عِلْما ، غارّا في أغْباشِ الفِتْنةِ ، عَمِيا بما في غَيبِ الهُدْنةِ ، سَمّاهُ أشْباهُهُ مِن النّاسِ عالِما ، ولَم يُغْنَ في العِلمِ يَوما سالِما .
✅ همانا منفورترين خلق خدا نزد او مردى است كه مشتى دانش فراهم آورده، در تاريكیهاى فتنه گرفتار غفلت وسرگشتگى است، مزايايى را كه در صلح و آرامش نهفته است نمى بيند، مردمانِ مانند خودش او را عالم نامند در حالى كه يك روز تمام را صرف علم نكرده است.
📃 میزارنالحکمه، ج۱، ۹۲۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⛔️ چارهای نداریم، بپذیرید
⁉️ مصاحبه دکتر منوچهر محمدی با نشریه فرهنگ پویا
❓ پویا: تعامل با دولتهای خارجی در زمان رژیم سابق چگونه بود؟
💬 دکتر محمدی: در دوران رژیم طاغوت همه قراردادها یکطرفه و تحمیلی بود؛ یعنی خود آمریکا یا انگلیس یا فرانسه میبریدند و میدوختند، و شاه فقط امضاء میکرد! چون نظام زیر سلطه بود. من اویل انقلاب در دفتر خدمات بینالملل و وزارت دفاع، مسئول اجرای برخی قراردادها از جمله بیانیهالجزایر بودم.
💬 وقتی قراردادها را برسی میکنیم، با دو نوع قرارداد برخورد میکنیم؛ در این نوع قراردادهایی بود که با آمریکاییها و انگلیسیها داشتیم؛ در این نوع قراردادها آنها به محض اجرای قرارداد پول میگرفتند. وقتی هم ما نفت میفروختیم آنها میبایست پولش را به ما میدادند، اما نمیدادند و فقط وعده میدادند به فلان چیزا را میسازیم یا آن کالا را به شما میدهیم.
💬 در حقیقت آنها سلطه کامل داشتند و هرچه میخواستند تحمیل میکردند و طرف ایرانی هم پذیرفت حتی قرارداد مشابه را باجای دیگر بسته بودند اما همان قرارداد را جلوی ایران سه برابر قیمت منعقد میکردند! قیمت را آنها تعیین میکردند و ما هیچ نقشی نداشتیم. طوفانیان و فردوست در خاطرات خود میگویند به شاه میگفتیم آقا اینها در حق ما زور میگویند؛ شاه میگفت چارهای نداریم، بپذیرید!
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_36
#الجزایر_تا_برجام
#دکتر_منوچهر_محمدی
🆔 @farhang_puya
⛔️ موج دوم فمنیستها با ورود به عرصه هنر
🖊 مهيا زاهدين لباف
💢 موج دوم فمينيست شامل دهه 60 و 70 میشود که بسيار راديکالتر از گروه اول بودند و سعی کردند تمايزات خود را با جهان مردانه به طور واضح نشان دهند. بنابراين به دنبال ايجاد تمايزاتی با هنر مردانه از قبيل استفاده از مواد گوناگون، موضوع، تکنيکها و ... بودند و شرايط مشخصی را براي نشان دادن تمايز فيزيکی خودشان با جهان مردانه به کار گرفتند.
⭕️ البته امروزه بسياری از فمينيستها بر اين باورند که در اين زمينه زيادهروی شده و اصولاً نيازی به اين ميزان جداسازی نبوده است. در اين دو دهه، هنرمندان زن مسائلی را مطرح کردند که بيشتر جنبه جنسيتی داشته و از نظر آنان زنان به دليل زن بودنشان مورد ستم بودند.
💢 هنرمندان اين دوره با خلق آثاري چون «ضيافت شام»، تمام قوانين هنر را زير سؤال بردند. هنر فمينيستی در موج دوم تنها مسائل زنانه را مطرح نکرد، بلکه پايههای تاريخ هنر و فلسفه را زير سؤال برد.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_19
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#فمنیست
#هنر
🆔 @farhang_puya
💠 مبانی فكری امام در مديريت تحولات
✒️ علی اكبر عالميان
✅ در انديشه امام و جريان فكری شكل پذيرفته از آن، تحولات و مديريت آن با حضور عالمان و عامه مردم امكانپذير است و اين يعنی آن كه اصول مديريت در تحولات جهان و ايران، بايد منطبق بر همان آموزههايی باشد كه عالمان دينی آن را فرا گرفتند و در صدد احيا و اجرای آن میباشند؛ يعنی كتاب و سنت.
✅ مبانی فكری امام خمينی نيز با توجه به اين دو اصل مهم شكل پذيرفت و در مديريت تحولات سه دهه اخير نيز همين دو اصل در شكلگيری انديشه بنيانگذار جمهوری اسلامي ايران، در مديريت تحولات و رهبری خردمندانه وقايع مختلف خارجی و داخلی، اثر گذار بود. با توجه به اين موضوع، میتوان مبانی فكری ايشان را در دو بُعد نظری و عملی مورد ارزيابی قرار داد
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_4
#ولایت_فقیه
#امام_خمینی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت علی عليه السلام:
⚠️ قَدْ لَعَمْرِي يَهْلِكُ فِي لَهَبِ الْفِتْنَةِ الْمُؤْمِنُ وَ يَسْلَمُ فِيهَا غَيْرُ الْمُسْلِمِ
⚠️ به تحقيق به جان خودم سوگند كه در شعله فتنه، مؤمن هلاك شود، و غير مسلمان در آن سالم ماند.
📚 غررالحکم، 10674
#حدیث
🆔 @farhang_puya