eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
3⃣ریشه‌های تفکر فرامدرن 📓مسیحیت پروتستان و مسیحیت صهیونیستی که بیشتر در اروپای شمالی، غربی و آمریکا
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۴) 🔄هندوئیسم جدید که توسط عوامل انجمن سلطنتی علم انگلیس و کمپانی هند شرقی، در هند ساخته و پرداخته شد و توسط بالیوود و رسانه‌های وابسته به «بنگاه خبر پراکنی حکومت انگلیس/بی.بی.سی» و شبکه فرهنگی - امنیتی - رسانه‌ای اینتلجنس سرویس در آسیا و آفریقا، به خورد جهانیان داده شد. ✍محمدحسین فرج‌نژاد| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۴) 🔄هندوئیسم جدید که توسط عوامل انجمن سلطنتی علم انگلیس و کمپانی هند شرقی،
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۵) 🔵شعبه دیگر اسلام گرایی در جهان معاصر است که پس از انقلاب اسلامی، به طور فزاینده‌ای در اقصی نقاط عالم در حال گسترش است. در این عرصه، پس از موفقیت کلان انقلاب اسلامی و رویکردهای رسانه‌ای و سینمایی آن و شخصیت خاص امام خمینی، که خود یک رسانه‌ی تمام عیار بود، آمریکایی‌ها و عوامل آن‌ها به فکر رقیب تراشی برای اسلام انقلابی و سیاسی شیعی افتادند و اسلام وهابی - تکفیری را، با یاری گرفتن و تبلیغ در شبکه‌هایی؛ چون سی.ان.ان و فاکس‌نیوز آمریکا، خود را در غالب «العربیه» شرکت‌های سینمایی و سریال‌سازی عربستانی - اماراتی - آمریکایی، رسانه‌ای کرد. 🔷بعدها اسلام سنی سیاسی - اخوانی با قرائت قطری - انگلیسی نیز به مدد کمک‌های پیدا و پنهان شبکه‌ی اطلاعاتی - رسانه‌ای «بی.بی.سی» به عرصه‌ی رسانه‌ای آمد و شروع به تولید «شبکه‌ی الجزیره»، فیلم‌ها و انیمیشن‌های لیبرال - سکولار قطری، ترکیه‌ای، مصری و هندی نمودند. اکنون شاهدیم که در جهان، دو نوع اسلام مقاومتی - شیعی و اسلام وهابی - عربستانی - آمریکایی، از رشد رسانه‌ای بیشتری برخوردار بوده است و هرکدام رویکردها و یاران خاص خود را دارا هستند. ✍محمدحسین فرج‌نژاد| 🆔 @farhang_puya
🕋موضع دین در برابر تعطیلی مراکز مذهبی در ایّام شیوع کرونا 🔍بسته شدن اماکن مذهبی به معنای بسته شدن راه دین و دیانت نیست؛ چراکه حفظ دین و دین‌داری نیازی به حضور در مکان‌های خاصی؛ مانند مساجد و حرم‌ها ندارد و بر اساس نگاه قرآنی حضور خداوند منحصر به مکان خاصی نیست و به همین سبب است که قرآن کریم می‌فرماید: «مشرق و مغرب از آنِ خداست؛ پس به هر سو رو کنید، آن‌جا روی [به] خداست.» (سوره مبارکه بقره، آیه 115) 👁‍🗨امیرالمؤمنین علیه السلام نیز درباره‌ی خانه‌ی کعبه که بزرگ‌ترین زیارتگاه و قبله‌ی جهان اسلام است، می‌فرمایند:«خدا این سنگ‌ها را که نه نفعی دارند و نه ضرری و نه می‌بینند و نه می‌شنوند در سرزمین خشک بی‌آب و علف، مایه‌ی امتحان بندگان قرار داده تا آن‌ها قیام کنند (نهج البلاغه، خطبه 192) و از همین روست که شاعر می‌گوید: کعبه یک سنگ نشانیست که ره گم نشود حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست ☑️البته باز ذکر نکات پیشین بدین معنا نیست که حضور در زیارتگاه‌ها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه سفارشات زیادی در روایات بر آن‌ها شده و ثمرات زیادی نیز دارد؛ اما بحث در این است که دین‌داری صرفا به این نیست که انسان در این اماکن مقدس حضور پیدا کند و بسته شدن آن‌ها شکست دین تلقی شود. ✂️برشی از یادداشت جواد قلی‌پور در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💬آیا دین با علم ناسازگاری دارد؟ 💭این که برخی گمان کنند دین یکسره سر ناسازگاری با علم دارد، به ویژه در رابطه اسلام و علم، نگاه خام و ساده انگارانه‌ای است، چرا که با اندک تورقی در منابع تاریخ علم تمدن همچون آثار ویل دورانت، گوستاولوبون و جورج سارتن، زیگرید هونکه و جرجی زیدان و منابع دیگر، مشخص می‌شود که اسلام چه خدمات ارزشمند علمی داشته است. به عقیده جان برنان مورخ علم، علمِ اسلام تشابه زیادی به علم رنسانس داشته و می‌گوید اگر پیشرفت‌های علمی که مسلمانان انجام داده بودند نبود، انقلاب علمی رخ نمی‌داد. 📢شاید نکته جالب در این روزها این باشد که «الکل» یکی از مواد ضدعفونی کننده موثر در پیشگیری از ویروس کرونا است که تنها یکی از چندین کشفیات مسلمانان در زمینه علم شیمی است. بنابراین هر چند ممکن است گاهی میان یافته‌های علمی و اسلامی ناسازگاری‌هایی مشاهده شود که باید در یک فضای علمی مورد بحث واقع شوند، لکن چنین نیست که دین یکسره با علم ناسازگار باشد و نتواند آن‌را تحمل کند. ✂️برشی از یادداشت جواد قلی‌پور در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
✔️رئیس جمهور ملتی که نلرزید 🔚...من به عنوان رئیس جمهور و خدمتگزار کشورم و بنام کسی که خود نیز هدف یکی از این جنایت‌های خشن قرار گرفته و خدا آن را ناکام گذارده، افتخار می‌کنم که ملتم در برابر این قساوت‌ها نلرزید؛ و حوادث بی‌نظیری که فقط در یکی از آنها ۷۲ نفر از رهبران و کارگزاران بلندپایه‌ی انقلاب - شامل چند وزیر، چندین نماینده‌ی مجلس، تعدادی مسؤولان بزرگ و شخصیت کم‌نظیر انقلاب - شهید بهشتی - و در یکی دیگر رئیس جمهور و نخست وزیر - با هم به شهادت رسیدند، تنها ایمان و توکل او به خدا و خشم انقلابی‌اش را افزایش داده است. ۱۳۶۶/۶/۳۱ 🆔 @farhang_puya
📘تحلیل امام خمینی(ره) از ترور شخصیت‌های انقلابی 🌀مگر شهدای بزرگوار هفتم تیر در مجاهدات سرسختانه خود و فداکاری بی‌دریغ در راه هدف چه می‌خواستند جز پیروزی انقلاب و سرنگونی پرچم شیطانی کفر و نفاق، و جز افتادن ماسک ریا و تزویر چهره‌های کریه و ددمنشانه به صورت خلقی و اسلامی؟ 👤چه بسا اگر این شهادت‌های دلخراش واقع نمی‌شد، آنان با همان خوی شیطانی و با ظاهری فریبنده در صحنه بازی‌های سیاسی باقی می‌ماندند و بی‌امان ضربه‌های خویش را به انقلاب و فرزندان راستین آن وارد می‌کردند و برای اسلام و مسلمین مظلوم سنگ راه می‌شدند و با ضربه نهایی امریکا و دیگر ابر قدرت‌ها جمهوری را شکست می‌دادند، یا لااقل پیروزی را به عقب رانده و راه را طولانی می‌کردند، ولی این فاجعه غمناک و شهادت‌های پی در پی به پیروزی اسلام انقلابی سرعت بخشید. (صحیفه امام، ج۱۶، ص۳۶۲) 🆔 @farhang_puya
🏔قله‌های بدون پیشرفت 🆔 @farhang_puya
🚦شهیدی که خداوند برای حفظ اسلام و انقلاب زنده نگه داشت(۱) ♨️داغ شهادت چمران، خبر از تابستان سخت برای ملت ایران می‌داد. هنوز این داغ التیام نیافته بود که از مسجد ابوذر تهران خبر رسید یکی از صدیق‌ترین یاران امام و انقلاب بر اساس انفجار بمبی که تروریست‌های منافق جاسازی کرده بودند، به شدت مجروح شده است. 🔻حضرت آیت الله خامنه‌ای که از یاران نزدیک امام و از رهبران انقلاب به شمار می‌رفت، در جریان مقابله لیبرال‌ها با پیروان خط امام، جانانه از خط امام دفاع کرد و در این راه نیز انواع و اقسام دشواری‌ها را به جان خرید. در جریان تقابل دکتر ابوالحسن بنی‌صدر با امام و نیروهای خط امامی، پیشقراول مقابله با بنی‌صدر بود. 🗓خطبه‌های نماز جمعه تاریخی ایشان در ۲۹ خرداد ۱۳۶۰ که آن دوران، غیر از نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، امامت جمعه تهران را نیز بر عهده داشتند، یکی از کوبنده‌ترین و افشاگرانه‌ترین سخنرانی‌های تاریخ انقلاب به شمار می‌آید که در آن به افشای نقشه جبهه‌ی نفاق و لیبرال می‌پرداخت. 📝علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚦شهیدی که خداوند برای حفظ اسلام و انقلاب زنده نگه داشت(۱) ♨️داغ شهادت چمران، خبر از تابستان سخت برا
🚦شهیدی که خداوند برای حفظ اسلام و انقلاب زنده نگه داشت(۲) 🔴تنها ۹ روز پس از این سخنرانی کوبنده، پاسخی دردناک از سوی منافقین داده شد و این پاسخ چیزی نبود جز ترور! پس از عزل بنی‌صدر، منافقین اعلام قیام مسلحانه کردند. بنی‌صدر به منزل منافقین پناهنده شد و توسط آنان همراه با رجوی، سرکرده منافقین از ایران گریخت و به دامن غرب پناه برد. 🔵هرچند با تلاش نیروهای انقلاب؛ منافقین و گروه‌های مارکسیستی چپ مسلّح سرکوب شدند و کشور به یک آرامش نسبی رسید، اما منافقین بیکار ننشستند و به انتقام از نیروهای خط امامی همت گماشتند. اولین هدف آنان، خطیب نماز جمعه تهران بود که با قاطعیت تمام، به دفاع از امام و افشای چهره نفاق و لیبرال پرداخته بود. ⚫️آنان، حضرت آیت الله خامنه‌ای را روز ۶ تیر ۱۳۶۰، هنگام سخنرانی در مسجد ابوذر تهران، ترور کردند. این ترور موجب شد تا ایشان به سختی مجروح شوند و به افتخار جانبازی نائل آیند، اما گویا تقدیر الهی بود که این شهید زنده، برای آینده اسلام و انقلاب زنده بماند و سکان هدایت کشتی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را با دستان پر اقتدار خویش هدایت کند. ⚪️امام امت (قدس سرّه) پس از شنیدن خبر ترور این ذخیره‌ی انقلاب و با اطلاع یافتن از زنده ماندن ایشان، در پیامی پر نکته و بسیار مهم این «سلاله‌ی رسول اکرم و خاندان حسین بن علی» را «سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه‌ی انقلاب» خواندند که «در جبهه‌های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت می‌نماید.» 📝علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
👀هدف دشمن از ترور انقلابیون 🖇انقلاب امر تصادفی نبوده، بلکه حاصل افکار و اندیشه‌های تحول‌ساز رهبران و نخبگان سیاسی - مذهبی جامعه بوده و یقیناً طراحی و برنامه‌ریزی برای انقلاب، نیازمند افکار سیّال و جامع‌نگر است که این ویژگی‌های خاص، به ندرت در اشخاص جمع می‌شوند. در واقع همان‌طور که فرد انسانی به عقل و تدبیرش ساخته می‌شود، جامعه انسانی نیز به جوهره تعقل و تدبیر متکامل می‌شود. 📎هدف ترورها، براندازی نظام از طریق فروپاشیدن ستون‌های انقلاب بود که این اشخاص به زعم دشمنان، عناصر اصلی نظام و ستون‌های آن محسوب می‌شدند که در واقع همین‌طور بود و شاید دشمن، حسب تحقیقات و اقتضای کار خود، زودتر و بهتر از ما این شخصیت‌ها را کشف کرده بود! 🔍آمریکایی‌ها به مدت دو دهه سازمان تروریستی منافقین را زیر چتر حمایت مالی، سیاسی و تبلیغی خود درآوردند و همه‌گونه امکانات را نیز در اختیارشان قرار دادند و از جنایات تروریستی آنان علیه مردم عامی کوچه و بازار و یا ترور مسؤولان نظام جمهوری اسلامی حمایت نیز کردند. 🔗این گروهک با شیوه‌ قهرآمیز و قتل سیاسی - ترور - در صدد حذف فیزیکی عناصر کارآمد و طراحان فکری نظام برآمد تا با خلأهای جدّی در ارکان حساس کشور، موجبات سقوط جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازد، اما رهبری امام و هوشیاری مردم آن‌ها را ناکام گذاشت. 📝حمیده طرقی اردکانی| 🆔 @farhang_puya
🔴اثبات حقانیت اسلام با مقایسه‌ی رویکرد مسلمانان و جوامع غربی نسبت به بیماری کرونا (۱) 🔻یکی از راه‌های سنجش کارآمدی و یا ناکارآمدی دین در این نکته است که ببینیم دین در عرصه‌ی اجتماعی و یا فردی چه نقشی می‌تواند ایفا کند. در جریان شیوع ویروس کرونا شاهد آن بودیم که در کشورهای مختلف و آن هم در کشورهای به اصطلاح پیشرفته و متمدن؛ همچون آمریکا چه بی‌نظمی، هرج و مرج، غارت فروشگاه‌ها و... رخ داد که مشکلات دیگری را علاوه بر شیوع بیماری برای مردم و دولت‌مردان به وجود آورد. 📮برخلاف تبلیغات گسترده‌ای که از تمدن و فرهنگ مترقی غربی ارائه می‌شد، همه‌ی این اتفاقات حکایت‌گر عدم وجود یک فرهنگ صحیح در این جوامع است. اما برخلاف جوامع غربی، در ایران اتفاقات خوشایندی رخ داد که اصلا شباهتی به جوامع غربی نداشت. ✂️برشی از یادداشت جواد قلی‌پور در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸امام خمینی(ره): بهشتی یک ملت بود برای ما 🔹هفتم تیر ماه سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی و ۷۲تن از یاران صدیق انقلاب و امام راحل و امام حاضر و هفته قوه قضائیه گرامی باد. 🆔 @farhang_puya
💠مظلومیت آن آیت خدا 📘در دوران پیروزی انقلاب نیز نقش آیت الله بهشتی به عنوان یکی از مریدان امام و از سکانداران انقلاب کاملا مشهود بود. وی پس از انقلاب همواره در معرض تهمت‌ها و زخم زبان‌ها و توهین‌های معاندین بود، اما او که همواره مصالح اسلام و انقلاب را بر هر امری مقدم می‌داشت، در برابر سیل اتهامات وارده سکوت می‌کرد. 🔹دشمن که بهشتی را در برابر این اتهامات ناجوانمردانه خود، ثابت قدم و بدون اندکی تزلزل می‌دید، خشمگین از این صبر و استقامت آن آیا مجاهدت و مدارا، در پی حذف فیزیکی وی برآمد. 📝علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
⚫️ایران در سوگ ۷۲ تن از یاران امام خون گریست (بخش اول) ◼️عقربه‌های ساعت، بیانگر ۲۰:۳۰ دقیقه شب است. برخی از نمایندگان و اعضای هیئت دولت و شخصیت‌های مختلف، به تدریج به سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی وارد می‌شوند. نوای الهی قرآن در فضای سالن طنین انداخته و قاری به تلاوت کلام خدا پرداخته است و صالحان را بشارت تحقق وعده الهی می‌دهد. 🔊در همین حال بقیه اعضای جلسه از جمله شهید مظلوم آیت اللّٰه دکتر بهشتی وارد می‌شوند. جلسه آغاز می‌شود. یکی از حاضرین اعلام می‌کند بحث این دفعه تورم است، ولی عده‌ای خواستند که راجع به انتخابات ریاست جمهوری که در پیش است صحبت شود. رأی‌گیری! اکثریت...! 👁‍🗨دکتر بهشتی از جای برمی‌خیزد، آرام آرام مثل همیشه به سمت تریبون: «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند...» و این آخرین کلمات و تعبیرات عرفانی - سیاسی او بود که از لبان حقگوی او می‌تراوید. 📝علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚫️ایران در سوگ ۷۲ تن از یاران امام خون گریست (بخش اول) ◼️عقربه‌های ساعت، بیانگر ۲۰:۳۰ دقیقه شب است.
⚫️ایران در سوگ ۷۲ تن از یاران امام خون گریست (بخش دوم) 🏴راوی می‌گوید: «ناگهان برقی جهید و نوری خیره کننده و صدایی مهیب و دیگر هیچ...» در زمانی حدود چند ثانیه قریب یکصد نفر از بهترین فرزندان این آب و خاک، زیر خروارها خاک مدفون شدند؛ شهید محمد منتظری، شهید قندی، شهید فیاض‌بخش و... و در نهایت سید شهدای هفتم تیر؛ شهید مظلوم آیت اللّٰه دکتر بهشتی. 📓شهیدانی که به تعبیر امام خمینی «به عدد شهدای کربلا بودند» و «از بهترین خدمتگزاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان کشور و ملت» به شمار می‌آمدند. در این بین آنچه بر داغی شهادت دکتر بهشتی می‌افزود، نه فقط فقدان آن شخصیت کم‌نظیر، بلکه مظلومیت فراوان وی بود، آن‌سان که به تعبیر امام «شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد». مظلومیتی که از سوی خودی‌های غافل و غیرخودی‌های معاند به وجود آمده بود. 📝علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴اثبات حقانیت اسلام با مقایسه‌ی رویکرد مسلمانان و جوامع غربی نسبت به بیماری کرونا (۱) 🔻یکی از راه‌ه
🔴اثبات حقانیت اسلام با مقایسه‌ی رویکرد مسلمانان و جوامع غربی نسبت به بیماری کرونا (۲) 📕در ایران به جای غارت فروشگاه‌ها و نزاع بر سر یک دستمال توالت، شاهد سیل خروشان بخشش و مهربانی، همکاری و همیاری بودیم، به جای هرج و مرج و بی‌نظمی شاهد حفظ نظم و آرامش بودیم، به جای محروم کردن سال خوردگان و بیماران ذهنی از درمان کرونا، شاهد احترام به سال خوردگان، ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی، به جای اعتراض و ریختن به خیابان و خرید اسلحه در مقابل کم کاری دولت ها، شاهد تلاش های جهادی و اقدامات ارزنده ی مردم و نیروهای مسلح و به جای انباشتن مواد غذایی در خانه ها شاهد رزمایش مومنانه در کمک به یکدیگر و تامین نیاز نیازمندان و بیکاران بودیم. 📍همه‌ی این‌ها و صحنه‌های زیبایی که مردم ایران در این مدت از خود به جهانیان نشان دادند، حکایت از آن دارد که آن‌ها دارای یک فرهنگ و تربیت اصیل هستند و تردیدی وجود ندارد که منشأ این فرهنگ و تربیت، دین مبین اسلام است. 📌بنابراین همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که هم اسلام به ویژه در عرصه‌ی فردی و اجتماعی کارآمد بوده و هم متولیان دینی در تبیین و تبلیغ آن به درستی به وظایف خود عمل کرده‌اند و هزینه‌هایی که برای دین و مراکز دینی صرف شده بی‌ثمر نبوده و اگر اسلام چنین نقشی در آرامش مردم و کمک به درمان بیماری ایفا نمی کرد، شاید اوضاع کشور به مراتب از کشورهای به اصطلاح پیشرفته بدتر بود. ✂️برشی از یادداشت جواد قلی‌پور در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔷محکم‌ترین پایه زندگی 🆔 @farhang_puya
⭕️ترور شهید محمد کچویی در ۸ تیر ۶۰ 💢یک روز پس از انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی و یاران شهیدش، محمد کچویی، رئیس زندان اوین به شهادت رسید. وی که سال ۱۳۲۹ در یک خانواده روستایی دیده به جهان گشود، در دوران انقلاب نقشی بارز داشت و در حالی که تنها ۲۱ سال از سنش می‌گذشت، تحت تعقیب ساواک قرار گرفته و زندانی شد و پس از آزادی، در سال ۱۳۵۳ مجدداً دستگیر و به حبس ابد محکوم گردید. 🚫وی پس از پیروزی انقلاب اداره زندان اوین را به عهده گرفت. سرانجام این مبارزه انقلابی در ۸ تیر ۱۳۶۰ توسط منافقین به شهادت و لقاءالله رسید. 📝علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
🗺حقوق بشر به سبک اسلام 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۵) 🔵شعبه دیگر اسلام گرایی در جهان معاصر است که پس از انقلاب اسلامی، به طور
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۶) 👈شرق‌زدگی غربی در امثال شوپنهاور و برخی سینماگران آلمانی، آمریکایی و سپس فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، سایر نقاط اروپا و هندی که در آثاری؛ چون «بودای کوچک» خودنمایی می‌کند. ✍محمدحسین فرج‌نژاد| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۶) 👈شرق‌زدگی غربی در امثال شوپنهاور و برخی سینماگران آلمانی، آمریکایی و سپس
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۷) 🔮جادوگرایی، کابالیسم یهودی، مسیح‌گرایی و شیطان‌شناسی خاص یهودی - هلنی - مصری که در مکتب قبالای زوهری در قرن سیزدهم نزج گرفت و با زاویه‌ی دید اسحاق لوریا به اندیشه‌های اسلام‌ستیزانه آلوده شد و سپس در قرن بیستم با اندیشه‌های دوران پساتجدد افرادی چون فیلیپ برگ و حسیدیان جدید، توانست طیف از هنرمندان، سینماگران، اهالی رسانه را در هالیوود، روس، آمریکایی‌ها و اروپاییان شرقی را تحت تأثیر خود قرار دهد. ✍محمدحسین فرج‌نژاد| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۷) 🔮جادوگرایی، کابالیسم یهودی، مسیح‌گرایی و شیطان‌شناسی خاص یهودی - هلنی -
🛸ریشه‌های تفکر فرامدرن (۸) ☑️ادیان التقاطی که از ترکیب صوفیسم و مسیحیت و هندوئیسم یا یهودیت و بودیسم (جوبوها) یا مسیحیت تناسخ‌باور شرق‌زده یا یهودیت شرق‌گرای تناسخی با رنگ اساطیر آنگلوساکسونی یا سایر ترکیبات شبه‌دینی و عرفان‌زده پدید آمده و هر کدام در عرصه رسانه، یارانی را برای خود مهیا کرده‌اند. 🔘برخی از این التقاط‌ها به طور طبیعی در اثر تعامل و التقاط فرهنگ شرقی و غربی اتفاق افتاده‌اند؛ مانند پدید آمدن سنت‌گرایی «رنه‌گنون» و برخی را سرویس‌های امنیتی خصوصاً انگلیسی - هندی و اخیراً آمریکایی که ید طولایی در باب فرقه‌سازی دارند، به وجود آورده یا تقویت ‌و تثبیت کرده‌اند؛ که بهاییت، قادیانی‌گری، اسلام رحمانی، یورو اسلام، تئوسوفیسم، عرفان حلقه، وهابیت نوتکفیری، اخباری‌گری انگلیسی و احمدالحسن را می‌توان نام برد. ✍محمدحسین فرج‌نژاد| 🆔 @farhang_puya
📕رویه امام(ره) در برخورد با موضوع بنی‌صدر و بحران سال ۱۳۶۰ (بخش اول) ۱- با وجود داشتن نظرات شخصی نسبت به بنی‌صدر در اوایل روی کار آمدن، چون شاهد اقبال مردمی نسبت به وی بودند، سکوت کردند. ۲- با وجود اختلاف سلیقه با بنی‌صدر و اعتمادی که به یاران نزدیک خویش - همچون سران حزب جمهوری اسلامی - داشتند، همواره در اختلافات فی‌مابین بنی‌صدر و مخالفانش، سعی می‌کردند تا ضمن رعایت عدالت، از جایگاه رهبری انقلاب و نظام به عنوان وزنه‌ای تعادل‌بخش برای حل مشکلات بهره گیرند. ۳- با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که کیان انقلاب و نظام را تهدید می‌کرد، سفارش و توصیه‌ی ایشان، پرهیز طرفین از گسترش تعارضات داخلی بود و حتی برای تقویت بنی‌صدر در پرداختن به مسئله جنگ، فرماندهی کل قوا را که از اختیارات خود بود، به وی تفویض می‌کنند. 📝هادی مازندرانی| 🆔 @farhang_puya
📕رویه امام(ره) در برخورد با موضوع بنی‌صدر و بحران سال ۱۳۶۰ (بخش دوم) ۴- حفظ حرمت و جایگاه نهادهای سیاسی برای امام یک اصل بود و لذا با وجود این‌که بنی‌صدر می‌کوشید تا از جایگاه ریاست جمهوری در جهت مقاصد خویش سوء استفاده نماید، مادامی که مصلحت نظام اقتضا می‌کرد، امام با تضعیف نهاد ریاست جمهوری از سوی هر کس و نهادی مخالفت می‌ورزیدند. ۵- احترام به قانون اساسی و قوانین عادی و توصیه دیگران به رعایت این نکته، یکی دیگر از مشخصه‌های سیره سیاسی امام در برخورد با بنی‌صدر بود. چه آن‌گاه که بنی‌صدر برای عوام‌فریبی، فرزند ایشان مرحوم سید احمد را برای تصدی پست نخست وزیری پیشنهاد می‌کند و چه زمانی که طرفین تعارضات داخلی (بنی‌صدر و نیروهای خط امام) خواستار دخالت ایشان در حلّ اختلافات خویش می‌شوند، ایشان با صراحت، همگان را به طاعت از قانون فراخوانده و خود نیز فراتر از قانون عمل نمی‌کنند، مگر آن‌جا که مصلحت نظام ایجاب می‌نمود. ۶- برخورد انسانی امام با بنی‌صدر حتّی آن زمان که برای وی و همگان مسجل شده بود که بنی‌صدر به جبهه‌ی ضد انقلاب پیوسته است، نیز بسیار قابل توجه است. امام بعد از مخفی شدن بنی‌صدر و قبل از فرارش به فرانسه، طی پیام رادیو - تلویزیونی از وی می‌خواهند که در کشور بماند و به عنوان یک شهروند به فعالیت‌های علمی بپردازد که متأسفانه این نصیحت مشفقانه و پدرانه امام، از جانب بنی‌صدر نادیده گرفته شد و وی کاملاً به دامان ضد انقلاب پیوست. 📝هادی مازندرانی| 🆔 @farhang_puya
📚اصناف دین‌داری (قسمت اول) 🔖دکترسروش در مصاحبه‌ی خود با سایت زیتون چندین و چند نوبت اشاره به اصناف سه گانه‌ی دینداری می‌کند که سالیان قبل آن را به عنوان یکی از مبانی و اصول روشنفکری دینی و یک «ضرورت دین شناسانه واصلاح گرایانه» معرفی کرده بود: دینداری معیشت اندیش (به تعبیر پیشینشان دینداری مصلحت اندیش/ دینداری غایت اندیش)، دینداری معرفت اندیش و دینداری تجربت اندیش. ۱- از نگاه ایشان دینداری معیشت اندیش ویژگی‌هایی مثل عاطفی بودن (در مقابل استدلالی بودن)، تقلیدی بودن، جزمی بودن، آدابی و مناسکی بودن، هویتی بودن، شریعتی و فقهی بودن و امثال آن دارد؛ تلقی دیندار معیشت‌اندیش از خدا این است که او را به عنوان مولا و خودش را به عنوان عبد می‌داند؛ پیامبر را کسی می‌داند که باید از امر و نهی او پیروی کرد؛ این نوع دینداری را منبع ذخار خرافات می‌داند. 📎پیروان این نوع دینداری را عوام و سکان‌دار آن را روحانیان می‌داند که نه تنها عوام زده‌اند که خود هم عوامند، هم اهل خرافه‌اند، هم یاوه‌سرا و یاوه‌گو هستند؛ طبیعتا نتیجه‌ی تعلیم و تربیت آنان نیز چیزی جز پرورش مشتی خرافه‌پرست؛ یاوه‌گو و یاوه‌دوست نخواهد بود. 📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya