نشریه فرهنگ پویا
🚦شهیدی که خداوند برای حفظ اسلام و انقلاب زنده نگه داشت(۱) ♨️داغ شهادت چمران، خبر از تابستان سخت برا
🚦شهیدی که خداوند برای حفظ اسلام و انقلاب زنده نگه داشت(۲)
🔴تنها ۹ روز پس از این سخنرانی کوبنده، پاسخی دردناک از سوی منافقین داده شد و این پاسخ چیزی نبود جز ترور! پس از عزل بنیصدر، منافقین اعلام قیام مسلحانه کردند. بنیصدر به منزل منافقین پناهنده شد و توسط آنان همراه با رجوی، سرکرده منافقین از ایران گریخت و به دامن غرب پناه برد.
🔵هرچند با تلاش نیروهای انقلاب؛ منافقین و گروههای مارکسیستی چپ مسلّح سرکوب شدند و کشور به یک آرامش نسبی رسید، اما منافقین بیکار ننشستند و به انتقام از نیروهای خط امامی همت گماشتند. اولین هدف آنان، خطیب نماز جمعه تهران بود که با قاطعیت تمام، به دفاع از امام و افشای چهره نفاق و لیبرال پرداخته بود.
⚫️آنان، حضرت آیت الله خامنهای را روز ۶ تیر ۱۳۶۰، هنگام سخنرانی در مسجد ابوذر تهران، ترور کردند. این ترور موجب شد تا ایشان به سختی مجروح شوند و به افتخار جانبازی نائل آیند، اما گویا تقدیر الهی بود که این شهید زنده، برای آینده اسلام و انقلاب زنده بماند و سکان هدایت کشتی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را با دستان پر اقتدار خویش هدایت کند.
⚪️امام امت (قدس سرّه) پس از شنیدن خبر ترور این ذخیرهی انقلاب و با اطلاع یافتن از زنده ماندن ایشان، در پیامی پر نکته و بسیار مهم این «سلالهی رسول اکرم و خاندان حسین بن علی» را «سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنهی انقلاب» خواندند که «در جبهههای نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت مینماید.»
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_17
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
👀هدف دشمن از ترور انقلابیون
🖇انقلاب امر تصادفی نبوده، بلکه حاصل افکار و اندیشههای تحولساز رهبران و نخبگان سیاسی - مذهبی جامعه بوده و یقیناً طراحی و برنامهریزی برای انقلاب، نیازمند افکار سیّال و جامعنگر است که این ویژگیهای خاص، به ندرت در اشخاص جمع میشوند. در واقع همانطور که فرد انسانی به عقل و تدبیرش ساخته میشود، جامعه انسانی نیز به جوهره تعقل و تدبیر متکامل میشود.
📎هدف ترورها، براندازی نظام از طریق فروپاشیدن ستونهای انقلاب بود که این اشخاص به زعم دشمنان، عناصر اصلی نظام و ستونهای آن محسوب میشدند که در واقع همینطور بود و شاید دشمن، حسب تحقیقات و اقتضای کار خود، زودتر و بهتر از ما این شخصیتها را کشف کرده بود!
🔍آمریکاییها به مدت دو دهه سازمان تروریستی منافقین را زیر چتر حمایت مالی، سیاسی و تبلیغی خود درآوردند و همهگونه امکانات را نیز در اختیارشان قرار دادند و از جنایات تروریستی آنان علیه مردم عامی کوچه و بازار و یا ترور مسؤولان نظام جمهوری اسلامی حمایت نیز کردند.
🔗این گروهک با شیوه قهرآمیز و قتل سیاسی - ترور - در صدد حذف فیزیکی عناصر کارآمد و طراحان فکری نظام برآمد تا با خلأهای جدّی در ارکان حساس کشور، موجبات سقوط جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازد، اما رهبری امام و هوشیاری مردم آنها را ناکام گذاشت.
📝حمیده طرقی اردکانی| #شماره_17
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔴اثبات حقانیت اسلام با مقایسهی رویکرد مسلمانان و جوامع غربی نسبت به بیماری کرونا (۱)
🔻یکی از راههای سنجش کارآمدی و یا ناکارآمدی دین در این نکته است که ببینیم دین در عرصهی اجتماعی و یا فردی چه نقشی میتواند ایفا کند. در جریان شیوع ویروس کرونا شاهد آن بودیم که در کشورهای مختلف و آن هم در کشورهای به اصطلاح پیشرفته و متمدن؛ همچون آمریکا چه بینظمی، هرج و مرج، غارت فروشگاهها و... رخ داد که مشکلات دیگری را علاوه بر شیوع بیماری برای مردم و دولتمردان به وجود آورد.
📮برخلاف تبلیغات گستردهای که از تمدن و فرهنگ مترقی غربی ارائه میشد، همهی این اتفاقات حکایتگر عدم وجود یک فرهنگ صحیح در این جوامع است. اما برخلاف جوامع غربی، در ایران اتفاقات خوشایندی رخ داد که اصلا شباهتی به جوامع غربی نداشت.
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🔸امام خمینی(ره): بهشتی یک ملت بود برای ما
🔹هفتم تیر ماه سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی و ۷۲تن از یاران صدیق انقلاب و امام راحل و امام حاضر و هفته قوه قضائیه گرامی باد.
#مناسبت
🆔 @farhang_puya
💠مظلومیت آن آیت خدا
📘در دوران پیروزی انقلاب نیز نقش آیت الله بهشتی به عنوان یکی از مریدان امام و از سکانداران انقلاب کاملا مشهود بود. وی پس از انقلاب همواره در معرض تهمتها و زخم زبانها و توهینهای معاندین بود، اما او که همواره مصالح اسلام و انقلاب را بر هر امری مقدم میداشت، در برابر سیل اتهامات وارده سکوت میکرد.
🔹دشمن که بهشتی را در برابر این اتهامات ناجوانمردانه خود، ثابت قدم و بدون اندکی تزلزل میدید، خشمگین از این صبر و استقامت آن آیا مجاهدت و مدارا، در پی حذف فیزیکی وی برآمد.
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_17
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
⚫️ایران در سوگ ۷۲ تن از یاران امام خون گریست (بخش اول)
◼️عقربههای ساعت، بیانگر ۲۰:۳۰ دقیقه شب است. برخی از نمایندگان و اعضای هیئت دولت و شخصیتهای مختلف، به تدریج به سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی وارد میشوند. نوای الهی قرآن در فضای سالن طنین انداخته و قاری به تلاوت کلام خدا پرداخته است و صالحان را بشارت تحقق وعده الهی میدهد.
🔊در همین حال بقیه اعضای جلسه از جمله شهید مظلوم آیت اللّٰه دکتر بهشتی وارد میشوند. جلسه آغاز میشود. یکی از حاضرین اعلام میکند بحث این دفعه تورم است، ولی عدهای خواستند که راجع به انتخابات ریاست جمهوری که در پیش است صحبت شود. رأیگیری! اکثریت...!
👁🗨دکتر بهشتی از جای برمیخیزد، آرام آرام مثل همیشه به سمت تریبون: «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهرهسازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمیگیرند انتخاب شوند...» و این آخرین کلمات و تعبیرات عرفانی - سیاسی او بود که از لبان حقگوی او میتراوید.
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_17
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚫️ایران در سوگ ۷۲ تن از یاران امام خون گریست (بخش اول) ◼️عقربههای ساعت، بیانگر ۲۰:۳۰ دقیقه شب است.
⚫️ایران در سوگ ۷۲ تن از یاران امام خون گریست (بخش دوم)
🏴راوی میگوید: «ناگهان برقی جهید و نوری خیره کننده و صدایی مهیب و دیگر هیچ...» در زمانی حدود چند ثانیه قریب یکصد نفر از بهترین فرزندان این آب و خاک، زیر خروارها خاک مدفون شدند؛ شهید محمد منتظری، شهید قندی، شهید فیاضبخش و... و در نهایت سید شهدای هفتم تیر؛ شهید مظلوم آیت اللّٰه دکتر بهشتی.
📓شهیدانی که به تعبیر امام خمینی «به عدد شهدای کربلا بودند» و «از بهترین خدمتگزاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان کشور و ملت» به شمار میآمدند. در این بین آنچه بر داغی شهادت دکتر بهشتی میافزود، نه فقط فقدان آن شخصیت کمنظیر، بلکه مظلومیت فراوان وی بود، آنسان که به تعبیر امام «شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد». مظلومیتی که از سوی خودیهای غافل و غیرخودیهای معاند به وجود آمده بود.
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_17
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴اثبات حقانیت اسلام با مقایسهی رویکرد مسلمانان و جوامع غربی نسبت به بیماری کرونا (۱) 🔻یکی از راهه
🔴اثبات حقانیت اسلام با مقایسهی رویکرد مسلمانان و جوامع غربی نسبت به بیماری کرونا (۲)
📕در ایران به جای غارت فروشگاهها و نزاع بر سر یک دستمال توالت، شاهد سیل خروشان بخشش و مهربانی، همکاری و همیاری بودیم، به جای هرج و مرج و بینظمی شاهد حفظ نظم و آرامش بودیم، به جای محروم کردن سال خوردگان و بیماران ذهنی از درمان کرونا، شاهد احترام به سال خوردگان، ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی، به جای اعتراض و ریختن به خیابان و خرید اسلحه در مقابل کم کاری دولت ها، شاهد تلاش های جهادی و اقدامات ارزنده ی مردم و نیروهای مسلح و به جای انباشتن مواد غذایی در خانه ها شاهد رزمایش مومنانه در کمک به یکدیگر و تامین نیاز نیازمندان و بیکاران بودیم.
📍همهی اینها و صحنههای زیبایی که مردم ایران در این مدت از خود به جهانیان نشان دادند، حکایت از آن دارد که آنها دارای یک فرهنگ و تربیت اصیل هستند و تردیدی وجود ندارد که منشأ این فرهنگ و تربیت، دین مبین اسلام است.
📌بنابراین همهی اینها نشان میدهد که هم اسلام به ویژه در عرصهی فردی و اجتماعی کارآمد بوده و هم متولیان دینی در تبیین و تبلیغ آن به درستی به وظایف خود عمل کردهاند و هزینههایی که برای دین و مراکز دینی صرف شده بیثمر نبوده و اگر اسلام چنین نقشی در آرامش مردم و کمک به درمان بیماری ایفا نمی کرد، شاید اوضاع کشور به مراتب از کشورهای به اصطلاح پیشرفته بدتر بود.
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
⭕️ترور شهید محمد کچویی در ۸ تیر ۶۰
💢یک روز پس از انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی و یاران شهیدش، محمد کچویی، رئیس زندان اوین به شهادت رسید. وی که سال ۱۳۲۹ در یک خانواده روستایی دیده به جهان گشود، در دوران انقلاب نقشی بارز داشت و در حالی که تنها ۲۱ سال از سنش میگذشت، تحت تعقیب ساواک قرار گرفته و زندانی شد و پس از آزادی، در سال ۱۳۵۳ مجدداً دستگیر و به حبس ابد محکوم گردید.
🚫وی پس از پیروزی انقلاب اداره زندان اوین را به عهده گرفت. سرانجام این مبارزه انقلابی در ۸ تیر ۱۳۶۰ توسط منافقین به شهادت و لقاءالله رسید.
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_17
#مناسبت
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۵) 🔵شعبه دیگر اسلام گرایی در جهان معاصر است که پس از انقلاب اسلامی، به طور
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۶)
👈شرقزدگی غربی در امثال شوپنهاور و برخی سینماگران آلمانی، آمریکایی و سپس فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، سایر نقاط اروپا و هندی که در آثاری؛ چون «بودای کوچک» خودنمایی میکند.
✍محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۶) 👈شرقزدگی غربی در امثال شوپنهاور و برخی سینماگران آلمانی، آمریکایی و سپس
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۷)
🔮جادوگرایی، کابالیسم یهودی، مسیحگرایی و شیطانشناسی خاص یهودی - هلنی - مصری که در مکتب قبالای زوهری در قرن سیزدهم نزج گرفت و با زاویهی دید اسحاق لوریا به اندیشههای اسلامستیزانه آلوده شد و سپس در قرن بیستم با اندیشههای دوران پساتجدد افرادی چون فیلیپ برگ و حسیدیان جدید، توانست طیف از هنرمندان، سینماگران، اهالی رسانه را در هالیوود، روس، آمریکاییها و اروپاییان شرقی را تحت تأثیر خود قرار دهد.
✍محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۷) 🔮جادوگرایی، کابالیسم یهودی، مسیحگرایی و شیطانشناسی خاص یهودی - هلنی -
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۸)
☑️ادیان التقاطی که از ترکیب صوفیسم و مسیحیت و هندوئیسم یا یهودیت و بودیسم (جوبوها) یا مسیحیت تناسخباور شرقزده یا یهودیت شرقگرای تناسخی با رنگ اساطیر آنگلوساکسونی یا سایر ترکیبات شبهدینی و عرفانزده پدید آمده و هر کدام در عرصه رسانه، یارانی را برای خود مهیا کردهاند.
🔘برخی از این التقاطها به طور طبیعی در اثر تعامل و التقاط فرهنگ شرقی و غربی اتفاق افتادهاند؛ مانند پدید آمدن سنتگرایی «رنهگنون» و برخی را سرویسهای امنیتی خصوصاً انگلیسی - هندی و اخیراً آمریکایی که ید طولایی در باب فرقهسازی دارند، به وجود آورده یا تقویت و تثبیت کردهاند؛ که بهاییت، قادیانیگری، اسلام رحمانی، یورو اسلام، تئوسوفیسم، عرفان حلقه، وهابیت نوتکفیری، اخباریگری انگلیسی و احمدالحسن را میتوان نام برد.
✍محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya
📕رویه امام(ره) در برخورد با موضوع بنیصدر و بحران سال ۱۳۶۰
(بخش اول)
۱- با وجود داشتن نظرات شخصی نسبت به بنیصدر در اوایل روی کار آمدن، چون شاهد اقبال مردمی نسبت به وی بودند، سکوت کردند.
۲- با وجود اختلاف سلیقه با بنیصدر و اعتمادی که به یاران نزدیک خویش - همچون سران حزب جمهوری اسلامی - داشتند، همواره در اختلافات فیمابین بنیصدر و مخالفانش، سعی میکردند تا ضمن رعایت عدالت، از جایگاه رهبری انقلاب و نظام به عنوان وزنهای تعادلبخش برای حل مشکلات بهره گیرند.
۳- با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که کیان انقلاب و نظام را تهدید میکرد، سفارش و توصیهی ایشان، پرهیز طرفین از گسترش تعارضات داخلی بود و حتی برای تقویت بنیصدر در پرداختن به مسئله جنگ، فرماندهی کل قوا را که از اختیارات خود بود، به وی تفویض میکنند.
📝هادی مازندرانی| #شماره_17
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
📕رویه امام(ره) در برخورد با موضوع بنیصدر و بحران سال ۱۳۶۰
(بخش دوم)
۴- حفظ حرمت و جایگاه نهادهای سیاسی برای امام یک اصل بود و لذا با وجود اینکه بنیصدر میکوشید تا از جایگاه ریاست جمهوری در جهت مقاصد خویش سوء استفاده نماید، مادامی که مصلحت نظام اقتضا میکرد، امام با تضعیف نهاد ریاست جمهوری از سوی هر کس و نهادی مخالفت میورزیدند.
۵- احترام به قانون اساسی و قوانین عادی و توصیه دیگران به رعایت این نکته، یکی دیگر از مشخصههای سیره سیاسی امام در برخورد با بنیصدر بود. چه آنگاه که بنیصدر برای عوامفریبی، فرزند ایشان مرحوم سید احمد را برای تصدی پست نخست وزیری پیشنهاد میکند و چه زمانی که طرفین تعارضات داخلی (بنیصدر و نیروهای خط امام) خواستار دخالت ایشان در حلّ اختلافات خویش میشوند، ایشان با صراحت، همگان را به طاعت از قانون فراخوانده و خود نیز فراتر از قانون عمل نمیکنند، مگر آنجا که مصلحت نظام ایجاب مینمود.
۶- برخورد انسانی امام با بنیصدر حتّی آن زمان که برای وی و همگان مسجل شده بود که بنیصدر به جبههی ضد انقلاب پیوسته است، نیز بسیار قابل توجه است. امام بعد از مخفی شدن بنیصدر و قبل از فرارش به فرانسه، طی پیام رادیو - تلویزیونی از وی میخواهند که در کشور بماند و به عنوان یک شهروند به فعالیتهای علمی بپردازد که متأسفانه این نصیحت مشفقانه و پدرانه امام، از جانب بنیصدر نادیده گرفته شد و وی کاملاً به دامان ضد انقلاب پیوست.
📝هادی مازندرانی| #شماره_17
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
📚اصناف دینداری (قسمت اول)
🔖دکترسروش در مصاحبهی خود با سایت زیتون چندین و چند نوبت اشاره به اصناف سه گانهی دینداری میکند که سالیان قبل آن را به عنوان یکی از مبانی و اصول روشنفکری دینی و یک «ضرورت دین شناسانه واصلاح گرایانه» معرفی کرده بود: دینداری معیشت اندیش (به تعبیر پیشینشان دینداری مصلحت اندیش/ دینداری غایت اندیش)، دینداری معرفت اندیش و دینداری تجربت اندیش.
۱- از نگاه ایشان دینداری معیشت اندیش ویژگیهایی مثل عاطفی بودن (در مقابل استدلالی بودن)، تقلیدی بودن، جزمی بودن، آدابی و مناسکی بودن، هویتی بودن، شریعتی و فقهی بودن و امثال آن دارد؛ تلقی دیندار معیشتاندیش از خدا این است که او را به عنوان مولا و خودش را به عنوان عبد میداند؛ پیامبر را کسی میداند که باید از امر و نهی او پیروی کرد؛ این نوع دینداری را منبع ذخار خرافات میداند.
📎پیروان این نوع دینداری را عوام و سکاندار آن را روحانیان میداند که نه تنها عوام زدهاند که خود هم عوامند، هم اهل خرافهاند، هم یاوهسرا و یاوهگو هستند؛ طبیعتا نتیجهی تعلیم و تربیت آنان نیز چیزی جز پرورش مشتی خرافهپرست؛ یاوهگو و یاوهدوست نخواهد بود.
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت اول) 🔖دکترسروش در مصاحبهی خود با سایت زیتون چندین و چند نوبت اشاره به اصناف
📚اصناف دینداری (قسمت دوم)
۲- دینداری معرفتاندیش، دلیلی (یعنی منطق دارد)، تحقیقی؛ انتخابی است؛ به منابع مختلف معرفت توجه دارد؛ کلامی است؛ اعتقادی به روحانیت ندارد؛ فردی است، سیال است و متغیر؛ خدا را یک راز سربه مهر تلقی میکند که باید با واکاوی های عقلانی کوشید از آن رازگشایی کرد؛ پیامبر را مثل معلمی میداند که درسی به شاگردان میدهد که البته شاگردان باید دربارهی آن تامل کنند و حتی ممکن است سخنان او را نقد کنند، نپذیرند و رد کنند. این نوع دینداری را مربوط به متکلمان و فیلسوفان میداند. که البته قلیلی از مجموعهی دینداران را در طول تاریخ تشکیل داده است.
📎دینداری تجریتاندیش؛ عشقی، کشفی و شهودی؛ کثرتگرا و پلورال؛ تجربی و فردی است؛ یعنی سخن از دین، تجربه، محبوب، اخلاق من و... میگوید. خدا را یک ناز و معشوق محتشم میداند و نه مولا یا رازی سربه مهر؛ خدا در این تلقی کسی نیست که برای دیگران دینی ارسال کند یا به تعبیر ایشان خدای این دین هم «خداییست که راز و نازست، موضوع تأملات حکیمانه، معشوق مطاع محتشم است، ما را به عاشقی دعوت میکند تا ما را به مرتبهی معشوقی برساند، خدایی که ظالم و تبعیضگر نیست، ابزار قدرت و ثروت به نام دین به دست ما نمیدهد.»؛ پیامبر را به عنوان الگویی موفق از تجربهی دینی میداند و نه کسی که باید از امر و نهی او پیروی کرد و یا او را در جایگاه معلمی نشاند. این نوع دینداری را مربوط به عارفانی مثل مولوی و امثال او میداند. و خودش را مروج این نوع دینداری معرفی میکند.
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
‼️خواب براندازی و شورش از راه كرونا
🚫جریان غربگرا کرونا را فرصتی برای شورشهای خیابانی و براندازی نظام اسلامی میداند و از این که امام خامنهای سال را به عنوان «جهش تولید» اعلام کردهاند برآشفته شده، طی یاداشتی با عنوان «راه میان بر؟» نوشتهاند:
«در دورهای که قیمت هر بشکه نفت به حدود بیست دلار کاهش یافته و شبح مرگ با ویروس کرونا در جهان پرسه میزند و شورشهای اجتماعی - معیشتی در تقدیر کشورهای عقب مانده است و تحریمها صورت خشن خود را به رخ کشیدهاند، سخن گفتن از گامهای بلند و جهشهای بزرگ، دورنمایی مطلوب تصویر نمیکند؛ زیرا راه توسعهی پایدار همچنان از آهستگی و پیوستگی میگذرد.» (حجاریان، سعید، سایت مشرق 99/1/16)
🔻البته این افراد پیش از این نیز به هر مناسبتی از درگذشت یک خوانندهی جوان تا جریان سیل ابتدای شال 98 چنین آرزوهایی در دل پروراندهاند. البته قابل پیش بینی بود که “فرماندهان فتنهی اقتصادی” با امید بستن به تعطیلی کسب و کار مردم در قرنطنیه و سوار شدن بر سیاهنماییهای اقتصادی؛ دوباره نوید اغتشاشات خیابانی و تکرار آبان 98 را بدهند. ولی تجربهی چهل سالهی انقلاب اسلامی نشان میدهد که انقلاب بسیار قویتر از آن است که در برابر این توفانها بلرزد.
✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💡مشارکت نکردن اکثریت مردم فرانسه در انتخابات اخیر، از ترس کرونا
🖊جواد گلی
👁🗨(به نقل از یورونیوز فارسی): «یکشنبهی گذشته با وجود آن که دولت فرانسه تدابیر ویژه ای برای رعایت بهداشت رأی دهندگان به کار گرفته بود، بیش از 55.36 درصد مردم از بیم کرونا پای صندوق رأی حاضر نشدند که این یک رکورد تاریخی در این کشور محسوب میشود.»
◾️همین رخداد(مشارکت پایین مردم در انتخابات) در انتخابات اخیر مجلس ایران اتفاق افتاد؛ ولی این اتفاق در ایران از جانب آمریکا، اروپا و نفوذیهای داخلی به رویگردانی مردم ایران از نظام اسلامی و عدم مقبولیت نظام تفسیر شده؛ اما اگر این مشارکت اندک در انتخابات فرانسه باشد فقط به علت ترس از کرونا تفسیر میشود نه مخالفت با نظام لیبرال سرمایهداری سکولار!
🔊این نوعی از خباثت غرب استعماری و غربزدگان دنبالهروی آنها در ایران است. این سیاست یک بام و دو هوای غربپرستان در ایام کرونایی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران و نظام لیبرال سرمایهداری غربی است.
#شماره_43
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟
(بخش اول)
⚪️علم در میان توده مردم ارج زیادی یافته و برخی گمان میکنند که علم یک روش شناخت بینظیر، قطعی و به دور از تعصبات است و همچنین قدرت نفیِ و اثبات هرچیزی حتی صحت دین را نیز دارد، لکن این خوشبینی های بیش از حد در میان متخصصان به شدت مورد نکوهش قرار می گیرد.
👁🗨آدوین آرتور برت در کتاب مبادی مابعدالطبیعی علم نوین چنین مینویسد: «علوم تجربی نوین... مولود غریبی از تجربهگرایی، فلسفهبافی، خرافهاندیشی و خوابگردی عالماناند و اعاظم و نوابغی چون گالیله، کپلر، دکارت، نیوتون و بویل که شهسواران میدان دانشهای نوین بودهاند، همیشه و همه جا دل در گرو تجربه و ریاضیات نداشتهاند، و علیٰ رغم اظهارات صریح و اکیدشان، فرمانبردار اندیشههای متافیزیکی و انگیزههای غیرعقلانی بودهاند که در نهان بر آنان فرمان میرانده ند.
◻️ ... متعلمان عصر جدید ... گمان میبرند که تنها پشتوانه دستاورد علم جدید، صحت و اتقان تجربی آنها، و تنها انگیزه عالمان در بحث و تحقیق، کشف حقیقت بوده است. گمان میبرند که علم جدید فارغ از جهان بینی است و... دانشمندان همواره با وقوف کامل بر مقدمات نظری و با اعمال آگاهانه روش مضبوط علمی، به تحقیق در طبیعت دست میبرند و بدون تعصب و پروا، و به فتوای بیرحم تجربه و ریاضیات، هر رای سست و اندیشه خرافی را به تیغ طرد و ابطال میسپرند... این افسانه خیال پرورانه علم است، که جز وهم علم ناشناسان نیست. (آرتور برت، مبانی مابعدالطبیعی علم نوین، ص 10)
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟ (بخش اول) ⚪️علم در میان توده مردم ارج زیادی یافته و برخی گمان م
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟
(بخش دوم)
📝یورگن هابرماس فیلسوف و نظریه پرداز آلمانی و دیگران در مکتب فرانکفورت معتقدند که گرایشات ائیدئولوژیکی و مقبولات فکری و سیاسی در تمام پژوهشهای علمی دخیلاند. توماس کوهن (1922 - 1966) فیلسوف و فیزیکدان آمریکایی، علم را انباشته از نظریه و نظریهها را انباشته از پارادایم میداند که خود پارادیمها نیز از فرهنگ و ارزشها انباشته شدهاند، بنابراین چنین نیست که اندیشمندان صرفا بر مشاهده و آزمایش صرف تکیه داشته باشد بلکه ارزش داوری و تعصبات دانشمند نیز فرایند تحقیق دخیل است.
🖇همچنین پل فایرابند (1924 - 1994) فیلسوف علم آلمانی، معتقد است که در فرایند تحقیق علمی هر امری میتواند دخیل باشد و همچنین میگوید اساسا دلیلی بر برتری علم جدید بر علم ارسطوئی و حتی سحر وجود ندارد.
📰بنابراین چنین خوشبینیهای بیاساس نسبت به علم است که منشأ این توهم میشود که علم میتواند به مصاف دین برود و هر آنچه از دین انتظار میرود، برآورده کند، در حالی که این ذهنیت در میان متخصصان و علم شناسان جایی ندارد. البته ذکر این نکته بدین معنا نیست که علم یک سره بیفایده و بیاعتبار است، چراکه علم در قلمرو خود ارزشمند است، لکن مقصود از بیان این نکته این است که گمان نشود شناخت علمی شناختی منحصر به فرد و عاری از هرگونه خطا و اشتباه است که توان نفی و اثبات یقینی هرچیزی را داشته باشد.
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت دوم) ۲- دینداری معرفتاندیش، دلیلی (یعنی منطق دارد)، تحقیقی؛ انتخابی است؛ به
📚اصناف دینداری (قسمت سوم)
🕋ایشان در مجموع اعتقاد به احکام و مناسک دینی و به طور کلی شریعت، فقه و حقوق دینی و اعتقاداتی مثل تقدس اماکن مکه، مسجدالنبی، مسجد الحرام و حرمهای امامان و امثال آن، اعتقاد به توسل و زیارت، اعتقاد به عذاب و عقاب دشمنان و مخالفان اسلام و ولایت، تلاش در جهت توسعهی مساجد و معابد (دست کم برخی از آنها که مورد اقبال عمومی قرار میگیرند؛ مثل مسجد جمکران)، اعتقاد به استجابت دعا و حتی اعتقاد به نقش آفرینی خدا در امور زندگی ما را همگی مربوط به دینداری معیشت اندیش یا همان دینداری عوامانه میداند.
🌄همهی اینها را از اموری میداند که هیچ سابقهای در اسلام ندارند و بعدها مردم فریبان و عوام فریبانی به نام روحانیان در دین افزودهاند. اما در دینداری معرفتاندیش و یا تجربتاندیش، چنین اموری هیچ جایگاهی ندارد. دینداری تجربت اندیش را نوعی از دینداری میدانند «که ما را به تفکر در جهان، انسان، آغاز و انجام و به تجربههای عمیق خودشناسانهی روحی میخواند.» دیانت مورد قبول ایشان دیانتی است که «میتواند به آرامش آدمیان، معنی بخشی به زندگی ایشان، به فروکوفتن تکبر و نخوت ذاتی شان، خدماتی بکند.»
⚡️فرق خدای دینداری تجربتاندیش آقای سروش با خدای دینداری معیشت اندیش عوام این است که «آن خدای دین معیشت اندیش که خلأهای زندگیشان را پر میکرد، هراتفاقی که میافتاد میگفتند، خداوند کرده است. میگفت خدا به من یک دختر داده، خدا جان من را حفظ کرده.» اما خدای دینداری تجربتاندیش آقای سروش «به هر دردی نمیخورد. به درد تنهاییهای روح میخورد. به درد عاشقی میخورد. به درد پرستش و ستایش میخورد و همهی ما عمیقا به این نقشها احتیاج داریم.»
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت سوم) 🕋ایشان در مجموع اعتقاد به احکام و مناسک دینی و به طور کلی شریعت، فقه و ح
📚اصناف دینداری (قسمت چهارم)
❗️نقد و بررسی❗️
📌دربارهی این سخنان، سخن فراوان است. تک تک موضوعاتی را که از ایشان نقل کردم جای بحث و گفتگو و تحلیل دارد؛ مثلا:
۱- این که اعتقاد به تقدس برخی از مکانها را از ویژگیهای دین عوام و اهل خرافه میدانند، قاعدتا مستلزم آن است که خود قرآن را خرافی بدانند مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس مسجد الاقصی میگوید: «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر» (اسراء، ۱)
📍مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس وادی طور میگوید: «إنی أنا ربک فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوی» (طه، ۱۲) «اذ ناداه ربه بالواد المقدس طوی» (النازعات، ۱۶) مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس و برکت زمان های خاص میگوید: «انا انزلناه فی لیله القدر و ما ادراک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر»
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya