نشریه فرهنگ پویا
🔴اثبات حقانیت اسلام با مقایسهی رویکرد مسلمانان و جوامع غربی نسبت به بیماری کرونا (۱) 🔻یکی از راهه
🔴اثبات حقانیت اسلام با مقایسهی رویکرد مسلمانان و جوامع غربی نسبت به بیماری کرونا (۲)
📕در ایران به جای غارت فروشگاهها و نزاع بر سر یک دستمال توالت، شاهد سیل خروشان بخشش و مهربانی، همکاری و همیاری بودیم، به جای هرج و مرج و بینظمی شاهد حفظ نظم و آرامش بودیم، به جای محروم کردن سال خوردگان و بیماران ذهنی از درمان کرونا، شاهد احترام به سال خوردگان، ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی، به جای اعتراض و ریختن به خیابان و خرید اسلحه در مقابل کم کاری دولت ها، شاهد تلاش های جهادی و اقدامات ارزنده ی مردم و نیروهای مسلح و به جای انباشتن مواد غذایی در خانه ها شاهد رزمایش مومنانه در کمک به یکدیگر و تامین نیاز نیازمندان و بیکاران بودیم.
📍همهی اینها و صحنههای زیبایی که مردم ایران در این مدت از خود به جهانیان نشان دادند، حکایت از آن دارد که آنها دارای یک فرهنگ و تربیت اصیل هستند و تردیدی وجود ندارد که منشأ این فرهنگ و تربیت، دین مبین اسلام است.
📌بنابراین همهی اینها نشان میدهد که هم اسلام به ویژه در عرصهی فردی و اجتماعی کارآمد بوده و هم متولیان دینی در تبیین و تبلیغ آن به درستی به وظایف خود عمل کردهاند و هزینههایی که برای دین و مراکز دینی صرف شده بیثمر نبوده و اگر اسلام چنین نقشی در آرامش مردم و کمک به درمان بیماری ایفا نمی کرد، شاید اوضاع کشور به مراتب از کشورهای به اصطلاح پیشرفته بدتر بود.
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
⭕️ترور شهید محمد کچویی در ۸ تیر ۶۰
💢یک روز پس از انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی و یاران شهیدش، محمد کچویی، رئیس زندان اوین به شهادت رسید. وی که سال ۱۳۲۹ در یک خانواده روستایی دیده به جهان گشود، در دوران انقلاب نقشی بارز داشت و در حالی که تنها ۲۱ سال از سنش میگذشت، تحت تعقیب ساواک قرار گرفته و زندانی شد و پس از آزادی، در سال ۱۳۵۳ مجدداً دستگیر و به حبس ابد محکوم گردید.
🚫وی پس از پیروزی انقلاب اداره زندان اوین را به عهده گرفت. سرانجام این مبارزه انقلابی در ۸ تیر ۱۳۶۰ توسط منافقین به شهادت و لقاءالله رسید.
📝علیاکبر عالمیان| #شماره_17
#مناسبت
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۵) 🔵شعبه دیگر اسلام گرایی در جهان معاصر است که پس از انقلاب اسلامی، به طور
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۶)
👈شرقزدگی غربی در امثال شوپنهاور و برخی سینماگران آلمانی، آمریکایی و سپس فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، سایر نقاط اروپا و هندی که در آثاری؛ چون «بودای کوچک» خودنمایی میکند.
✍محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۶) 👈شرقزدگی غربی در امثال شوپنهاور و برخی سینماگران آلمانی، آمریکایی و سپس
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۷)
🔮جادوگرایی، کابالیسم یهودی، مسیحگرایی و شیطانشناسی خاص یهودی - هلنی - مصری که در مکتب قبالای زوهری در قرن سیزدهم نزج گرفت و با زاویهی دید اسحاق لوریا به اندیشههای اسلامستیزانه آلوده شد و سپس در قرن بیستم با اندیشههای دوران پساتجدد افرادی چون فیلیپ برگ و حسیدیان جدید، توانست طیف از هنرمندان، سینماگران، اهالی رسانه را در هالیوود، روس، آمریکاییها و اروپاییان شرقی را تحت تأثیر خود قرار دهد.
✍محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۷) 🔮جادوگرایی، کابالیسم یهودی، مسیحگرایی و شیطانشناسی خاص یهودی - هلنی -
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۸)
☑️ادیان التقاطی که از ترکیب صوفیسم و مسیحیت و هندوئیسم یا یهودیت و بودیسم (جوبوها) یا مسیحیت تناسخباور شرقزده یا یهودیت شرقگرای تناسخی با رنگ اساطیر آنگلوساکسونی یا سایر ترکیبات شبهدینی و عرفانزده پدید آمده و هر کدام در عرصه رسانه، یارانی را برای خود مهیا کردهاند.
🔘برخی از این التقاطها به طور طبیعی در اثر تعامل و التقاط فرهنگ شرقی و غربی اتفاق افتادهاند؛ مانند پدید آمدن سنتگرایی «رنهگنون» و برخی را سرویسهای امنیتی خصوصاً انگلیسی - هندی و اخیراً آمریکایی که ید طولایی در باب فرقهسازی دارند، به وجود آورده یا تقویت و تثبیت کردهاند؛ که بهاییت، قادیانیگری، اسلام رحمانی، یورو اسلام، تئوسوفیسم، عرفان حلقه، وهابیت نوتکفیری، اخباریگری انگلیسی و احمدالحسن را میتوان نام برد.
✍محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya
📕رویه امام(ره) در برخورد با موضوع بنیصدر و بحران سال ۱۳۶۰
(بخش اول)
۱- با وجود داشتن نظرات شخصی نسبت به بنیصدر در اوایل روی کار آمدن، چون شاهد اقبال مردمی نسبت به وی بودند، سکوت کردند.
۲- با وجود اختلاف سلیقه با بنیصدر و اعتمادی که به یاران نزدیک خویش - همچون سران حزب جمهوری اسلامی - داشتند، همواره در اختلافات فیمابین بنیصدر و مخالفانش، سعی میکردند تا ضمن رعایت عدالت، از جایگاه رهبری انقلاب و نظام به عنوان وزنهای تعادلبخش برای حل مشکلات بهره گیرند.
۳- با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که کیان انقلاب و نظام را تهدید میکرد، سفارش و توصیهی ایشان، پرهیز طرفین از گسترش تعارضات داخلی بود و حتی برای تقویت بنیصدر در پرداختن به مسئله جنگ، فرماندهی کل قوا را که از اختیارات خود بود، به وی تفویض میکنند.
📝هادی مازندرانی| #شماره_17
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
📕رویه امام(ره) در برخورد با موضوع بنیصدر و بحران سال ۱۳۶۰
(بخش دوم)
۴- حفظ حرمت و جایگاه نهادهای سیاسی برای امام یک اصل بود و لذا با وجود اینکه بنیصدر میکوشید تا از جایگاه ریاست جمهوری در جهت مقاصد خویش سوء استفاده نماید، مادامی که مصلحت نظام اقتضا میکرد، امام با تضعیف نهاد ریاست جمهوری از سوی هر کس و نهادی مخالفت میورزیدند.
۵- احترام به قانون اساسی و قوانین عادی و توصیه دیگران به رعایت این نکته، یکی دیگر از مشخصههای سیره سیاسی امام در برخورد با بنیصدر بود. چه آنگاه که بنیصدر برای عوامفریبی، فرزند ایشان مرحوم سید احمد را برای تصدی پست نخست وزیری پیشنهاد میکند و چه زمانی که طرفین تعارضات داخلی (بنیصدر و نیروهای خط امام) خواستار دخالت ایشان در حلّ اختلافات خویش میشوند، ایشان با صراحت، همگان را به طاعت از قانون فراخوانده و خود نیز فراتر از قانون عمل نمیکنند، مگر آنجا که مصلحت نظام ایجاب مینمود.
۶- برخورد انسانی امام با بنیصدر حتّی آن زمان که برای وی و همگان مسجل شده بود که بنیصدر به جبههی ضد انقلاب پیوسته است، نیز بسیار قابل توجه است. امام بعد از مخفی شدن بنیصدر و قبل از فرارش به فرانسه، طی پیام رادیو - تلویزیونی از وی میخواهند که در کشور بماند و به عنوان یک شهروند به فعالیتهای علمی بپردازد که متأسفانه این نصیحت مشفقانه و پدرانه امام، از جانب بنیصدر نادیده گرفته شد و وی کاملاً به دامان ضد انقلاب پیوست.
📝هادی مازندرانی| #شماره_17
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
📚اصناف دینداری (قسمت اول)
🔖دکترسروش در مصاحبهی خود با سایت زیتون چندین و چند نوبت اشاره به اصناف سه گانهی دینداری میکند که سالیان قبل آن را به عنوان یکی از مبانی و اصول روشنفکری دینی و یک «ضرورت دین شناسانه واصلاح گرایانه» معرفی کرده بود: دینداری معیشت اندیش (به تعبیر پیشینشان دینداری مصلحت اندیش/ دینداری غایت اندیش)، دینداری معرفت اندیش و دینداری تجربت اندیش.
۱- از نگاه ایشان دینداری معیشت اندیش ویژگیهایی مثل عاطفی بودن (در مقابل استدلالی بودن)، تقلیدی بودن، جزمی بودن، آدابی و مناسکی بودن، هویتی بودن، شریعتی و فقهی بودن و امثال آن دارد؛ تلقی دیندار معیشتاندیش از خدا این است که او را به عنوان مولا و خودش را به عنوان عبد میداند؛ پیامبر را کسی میداند که باید از امر و نهی او پیروی کرد؛ این نوع دینداری را منبع ذخار خرافات میداند.
📎پیروان این نوع دینداری را عوام و سکاندار آن را روحانیان میداند که نه تنها عوام زدهاند که خود هم عوامند، هم اهل خرافهاند، هم یاوهسرا و یاوهگو هستند؛ طبیعتا نتیجهی تعلیم و تربیت آنان نیز چیزی جز پرورش مشتی خرافهپرست؛ یاوهگو و یاوهدوست نخواهد بود.
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت اول) 🔖دکترسروش در مصاحبهی خود با سایت زیتون چندین و چند نوبت اشاره به اصناف
📚اصناف دینداری (قسمت دوم)
۲- دینداری معرفتاندیش، دلیلی (یعنی منطق دارد)، تحقیقی؛ انتخابی است؛ به منابع مختلف معرفت توجه دارد؛ کلامی است؛ اعتقادی به روحانیت ندارد؛ فردی است، سیال است و متغیر؛ خدا را یک راز سربه مهر تلقی میکند که باید با واکاوی های عقلانی کوشید از آن رازگشایی کرد؛ پیامبر را مثل معلمی میداند که درسی به شاگردان میدهد که البته شاگردان باید دربارهی آن تامل کنند و حتی ممکن است سخنان او را نقد کنند، نپذیرند و رد کنند. این نوع دینداری را مربوط به متکلمان و فیلسوفان میداند. که البته قلیلی از مجموعهی دینداران را در طول تاریخ تشکیل داده است.
📎دینداری تجریتاندیش؛ عشقی، کشفی و شهودی؛ کثرتگرا و پلورال؛ تجربی و فردی است؛ یعنی سخن از دین، تجربه، محبوب، اخلاق من و... میگوید. خدا را یک ناز و معشوق محتشم میداند و نه مولا یا رازی سربه مهر؛ خدا در این تلقی کسی نیست که برای دیگران دینی ارسال کند یا به تعبیر ایشان خدای این دین هم «خداییست که راز و نازست، موضوع تأملات حکیمانه، معشوق مطاع محتشم است، ما را به عاشقی دعوت میکند تا ما را به مرتبهی معشوقی برساند، خدایی که ظالم و تبعیضگر نیست، ابزار قدرت و ثروت به نام دین به دست ما نمیدهد.»؛ پیامبر را به عنوان الگویی موفق از تجربهی دینی میداند و نه کسی که باید از امر و نهی او پیروی کرد و یا او را در جایگاه معلمی نشاند. این نوع دینداری را مربوط به عارفانی مثل مولوی و امثال او میداند. و خودش را مروج این نوع دینداری معرفی میکند.
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
‼️خواب براندازی و شورش از راه كرونا
🚫جریان غربگرا کرونا را فرصتی برای شورشهای خیابانی و براندازی نظام اسلامی میداند و از این که امام خامنهای سال را به عنوان «جهش تولید» اعلام کردهاند برآشفته شده، طی یاداشتی با عنوان «راه میان بر؟» نوشتهاند:
«در دورهای که قیمت هر بشکه نفت به حدود بیست دلار کاهش یافته و شبح مرگ با ویروس کرونا در جهان پرسه میزند و شورشهای اجتماعی - معیشتی در تقدیر کشورهای عقب مانده است و تحریمها صورت خشن خود را به رخ کشیدهاند، سخن گفتن از گامهای بلند و جهشهای بزرگ، دورنمایی مطلوب تصویر نمیکند؛ زیرا راه توسعهی پایدار همچنان از آهستگی و پیوستگی میگذرد.» (حجاریان، سعید، سایت مشرق 99/1/16)
🔻البته این افراد پیش از این نیز به هر مناسبتی از درگذشت یک خوانندهی جوان تا جریان سیل ابتدای شال 98 چنین آرزوهایی در دل پروراندهاند. البته قابل پیش بینی بود که “فرماندهان فتنهی اقتصادی” با امید بستن به تعطیلی کسب و کار مردم در قرنطنیه و سوار شدن بر سیاهنماییهای اقتصادی؛ دوباره نوید اغتشاشات خیابانی و تکرار آبان 98 را بدهند. ولی تجربهی چهل سالهی انقلاب اسلامی نشان میدهد که انقلاب بسیار قویتر از آن است که در برابر این توفانها بلرزد.
✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya