نشریه فرهنگ پویا
🌙 تاریخ تشیع (بخش اول) ✨ تاریخ تشیع را می توان به سه مرحله تقسیم کرد: 💠 مرحله اول از زمان حضرات مع
🌙 تاریخ تشیع (قسمت دوم)
✔️ در دوره دوم رهبران شیعه و یاران وفادارش همت خود را در دو حوزه متمرکز کردند.
1⃣ حفظ میراث و فرهنگ غنی اسلام. در دوران خود ائمه معصومین طراحی دقیق از سوی ایشان صورت میگرفت تا این فرهنگ غنی با سلامت و کمال حفظ شود و به رغم تهاجلمهای شدیدی که وجود داشت؛ دستخوش تحریف و نابودی قرار نگیرد و منتشر شود. بعد از ائمه(ع) در عصر غیبت ما دانشمندان بزرگی داریم که ثروت، توان و یاران خود را به کار گرفتند تا این فرهنگ در برابر تهاجم دشمن محفوظ بماند و دچار تحریف نشود. شخصیتهایی نظیر مرحوم عیاشی، شیخ طوسی، صدوقین، مرحوم نراقی و دیگر بزرگان بر این سخن گواه است.
2⃣ مقابله و مبارزه با جعل و تحریف احادیث توسط دشمنان. گام دوم در جایی که دشمنان به دنبال جعل و تحریف احادیث هستند؛ علما همت گماردند و حساسیت نشان دادند که این روایات با توده مردم است که آنها را تغذیه فرهنگی میکند و مانع تحریف و نابودی این فرهنگ شوند. در مقطع قبل عین روایات است؛ مردم روایات اهلبیت را میپذیرند و طبق آن عمل میکنند. اما در زمان غیبت باید رابطه وثیق بین مجتهدان و مردم شکل بگیرد؛از این رو فرهنگ شیعی باب اجتهاد را باز میداند.
🖋 آیتالله محمود رجبی
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌙 تاریخ تشیع (قسمت دوم) ✔️ در دوره دوم رهبران شیعه و یاران وفادارش همت خود را در دو حوزه متمرکز کرد
🌙 تاریخ تشیع (قسمت سوم)
🔰 دوره بعدی در تاریخ شیعی دوره مقلد و مرجع تصویب شد. این بازه زمانی که از دوران صفوی تا قاجار است. در این مقطع نیز استثناهایی داریم؛ مثلا شاه طهماسب میگوید که محقق کرکی ولیفقیه و حاکم است و من عامل او هستم. این صرفاً یک مقطع کوتاه است و قبل و بعد از آن این نوع تفکر که ولایت فقیه حاکم باشد وجود ندارد اما رابطه مقلد و مرجع حاکم است. یعنی توده مردم کاملا درک میکند که باید از مجتهد تبعیت کنند.
💠 در این دوره ما محقق کرکی را داریم و برای اولین بار بعد از صدوقین یعنی مرحوم صدوق و فرزند بزرگوارشان که نزدیک به اصل غیبت هستند؛ ایران مرکز تشیع میشود و شیعه نضج میگیرد. مرحوم محقق کرکی هم برای اولینبار از سوی حاکمان وقت به عنوان شیخالاسلام معرفی میشود. یعنی حاکمان جایگاه اجتهاد را در جامعه اسلامی به رسمیت میشناسد و مرجعیت مجتهدان شیعه شروع و تثبیت میشود.
🔻 این اتفاق در یک مرحله به صورت مجتهدان پراکنده در منطقه نمود پیدا میکند و در مرحله بعد مرجعیت عامه با شخصیتی مانند شیخ انصاری تثبیت میشود و این وضعیت ادامه مییابد. یعنی نفوذ اجتهاد شیعه در کل جامعه شیعی و روی آوردن مردم به تشیع و اوج گرفتن شیعه از نظر کثرت و کمیت.
🖋 آیتالله محمود رجبی
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💠 از امام صادق (ع) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیدهاند؟
🔻 حضرت فرمود:
🔹 جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد.
📙 کافی، ج ۷۴، ص ۴۰۲
#حدیث
#روز_عرفه
🆔 @farhang_puya
🕋 فدائیان اسلام (قسمت یکم)
💠 سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام، سال ۱۳۰۳ش، در خانوادهای روحانی در تهران دیده به جهان گشود. دوران تحصیل وی در دبستان حکیم نظامی و دبیرستان صنعتی آلمانیها سپری شد و همزمان در مسجد قندی خانی آباد و مدرسه مروی به فراگیری علوم حوزوی پرداخت. او هر چند با اتمام تحصیلاتش در مدرسه صنعتی به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از مدت کوتاهی به آبادان منتقل شد.
🗡 اما پس از چندی به ادامه دروس حوزوی پرداخت و با عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف به تکمیل تحصیلات حوزوی همت گماشت. وی پس از سه سال و اندی حضور در نجف جهت مقابله با افکار کج اندیشانه منحرفانه از قبیل کسروی، به ایران بازگشت و سال ۱۳۲۴ جمعیت فدائیان اسلام را پایه ریزی و بنا نمود.
🖋 هادی مازندرانی|#شماره13
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🕋 فدائیان اسلام (قسمت یکم) 💠 سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام، سال ۱۳۰۳ش، در خانوادهای
🕋 فدائیان اسلام (قسمت دوم)
🔘 نواب صفوی به دنبال مجموعه فعالیتهای فرهنگی به این نتیجه رسیده بود که فعالیت فرهنگی به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید با تشکیل گروهی رزمنده ضربتی در مقابل تهاجمات ایستاد. به همین منظور جمعیت فدائیان اسلام را تاسیس نمود.
▪️این جمعیت بدون اتکا به دُوَل خارجی و وابسته به نظامهای حزبی داخلی و خارجی و نیز بدون ایجاد ارتباط و یا حمایت از سوی نهضتها و جمعیتهای اسلامی در جهان اسلام و تنها محوریت و رهبری تشخص نواب صفوی شکل گرفت و به صورت تشکیلاتی غیر منسجم حزبی متشکل از موسسین اولیه آن فعالیتش را آغاز کرد.
➕ در جریان مبارزات سیاسی با گروههای جریانساز انحرافی و هیئت حاکمه هواداران و طرفداران بسیاری پیدا کرد. این جمعیت در طی مبارزات سیاسی خود به جز مواردی که به دنبال انجام عملیات مسلحانه بود ناچار به مبارزات سیاسی مخفیانه روی آورد و اغلب به شکل جوانان هیئتی، غیور، مومن، متدین و متعصب مذهبی به صورت علنی به فعالیت خود ادامه داد.
🖋 هادی مازندرانی|#شماره_13
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت اول)
1⃣ پیروی گام به گام
💠 انظروا اهلبیت نبیکم فالزموا سمتهم، واتبعو اثرهم، فلن یخرجوکم من هدی، ولن یعیدوکم فیردی، فان لبدوا فالبدوا، وان نهضوا فانهضوا. ولا تسبقوهم فتضلوا، ولاتتاخروا عنهم فتهلکوا.
🔎 خاندان پیامبرتان را به دقت بنگرید و خود را به همسویی با آنان ملزم کنید و گام به گام از آنان پیروی کنید، زیرا که آنان هرگز از راه هدایت بیرونتان نمیکنند و دیگر بار به پرتگاه جاهلیت شما را نمیافکنند. پس اگر نشستند، همراه آنان بنشینید و اگر برخواستند با نهضتشان هماهنگ شوید، نه بر آنان پیشی گیرد که به گمراهی درافتید و نه از آنان واپس مانید که هلاک شوید.
📖 نهجالبلاغه خطبه ۹۶ #شماره_39
#معارف
#ولایت_پذیری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت اول) 1⃣ پیروی گام به گام 💠 انظروا اهلبیت نبیکم فالزموا سمتهم
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت دوم)
2⃣ اطاعت محض
💠 ایها الناس ان لی علیکم حقا، ولکم علی حق: فاما حقکم علی فالنصیحه لکم، و توفیر فیئکم علیکم و تعلیمکم کیلا تجهلوا و تادیبکم کیما تعلموا واما حقی علیکم فالوفاء بالبیعه والنصیحه فی المشهد و المغیب والا جابه حین ادعوکم والطاعه حین آمرکم.
✳️ ای مردم مرا بر شما و شما را بر من حقی است اما حق شما بر من آن است که از خیرخواهی شما دریغ نورزم و بیتالمال شما را در راه شما صرف کنم و شما را تعلیم دهم تا از جهل و نادانی نجات یابید و تربیتتان کنم تا فراگیرید. و اما حق من بر شما این است که در بیعت خویش با من وفادار باشید و در آشکارا و نهان خیرخواهی را از دست ندهید، هر وقت شما را بخوانم اجابت نمائید و هرگاه فرمان دادم اطاعت کنید.
📖 نهجالبلاغه خطبه ۳۴ #شماره_39
#معارف
#ولایت_پذیری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت دوم) 2⃣ اطاعت محض 💠 ایها الناس ان لی علیکم حقا، ولکم علی حق: فا
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت سوم)
3⃣ اجابت بیدرنگ
💠 واما حقی علیکم فالوفاء بالبیعه، والنصیحه فی الهشد والمغیب، و اجابه حین ادعوکم، والطاعه حین آمرکم.
💢 و اما حق من بر شما آن است که در پیمان خود نسبت به ولی امر وفادار باشید، در کاستیها و ناهمگونیها که احیانا پیش میآید، خالصانه پیشقدم شوید، در حضور و غیاب دولتمردان در رفع و تذکر دادن به مسئولین مربوط بکوشید. و دستورات صادره را در تمامی ابعاد سیاستگذاری دولت، با جان و دل پذیرا باشید. و هر گاه در پیشآمدها فرا خوانده شوید، بی درنگ اجابت کنید.
📖 نهجالبلاغه خطبه ۳۴ #شماره_39
#معارف
#ولایت_پذیری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت سوم) 3⃣ اجابت بیدرنگ 💠 واما حقی علیکم فالوفاء بالبیعه، والنص
🔆 ولایت پذیری در نهجالبلاغه (قسمت چهارم)
4⃣ ولایت امام در ادامه ولایت خداوند
💠 و ارددالی الله و رسوله ما یضعلک من الخطوب و یشتبه علیک من الامور فقر قالب الله تعالی لقوم احب ارشادهم: یا ایهالذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر ممکن فان تنازعتم فی شی فردوده الی الله و الرسول. فالرد الی الله، الاخذ بمحکم کتابه و الرد الی رسول، الاخذ بستنه الجامعه غیر مفرقه.
✅ در امور سخت و مشتبه به خدا و پیامبرش (صلیالله علیه و آله) رجوع کن. خداوند متعال به گروهی که دوست داشت آنها را راهنمایی کند، فرمود: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! از خداوند و رسول و اولیالامر اطاعت کنید و اگر در چیزی نزاع کردید، آن را به خدا و رسولش باز گردانید.» بازگشت و رجوع به پیامبر، (صلیالله علیه و آله) تمسک به سنت جامع و قطعی اوست.
📖 نهجالبلاغه نامه ۵۳ #شماره_39
#معارف
#ولایت_پذیری
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علیهالسلام : شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، خطبه میخواند ومیفرمود:
🔻 امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است.
🔷 ثجّ، خون قربانی هاست که میریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست، و «عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن که جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از اینجا هیچ کس بر نمیگردد، مگر آمرزیده شود، جز کسی که گناه کبیره انجام داده و بر آن اصرار ورزد و در دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد.
📙 حج و عمره در قرآن و حدیث، ص ۳۶۱
🌺 فرارسیدن عید سعید و مبارک قربان را تبریک عرض میکنیم.
#حدیث
#عید_قربان
🆔 @farhang_puya
◽️ عید قربان مهمترین تجلی معنای بازگشت معرفتی و تقرب الی الله را تبریک عرض میکنیم
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙 توصیههای بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت دوم) 2⃣ حفظ استقلال، حفظ ارزشهای انسانی ⚡️
🎙 توصیههای بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت سوم)
3⃣ استقلال فکری را حفظ کنیم
🔗 ما باید حالا که یک همچو انقلابی پیش آمد، یک همچو نهضتی پیش آمد و ایران، این طبقهی متوسط و پایینی اثبات کرد که یک استقلالی دارد، باید همه شما دنبال اینها باشیم و این استقلال فکری را حفظ کنیم.
4⃣ فکر شما باید مستقل شود
🔺 ما تا تمام حیثیت خودمان را نفهمیم، نفهمیم ما چی بودیم، چه هستیم، چه داریم،
تا اینها را نفهمیم، استقلال نمیتوانیم پیدا کنیم. تا فکر شما مستقل نباشد کشور شما مستقل نمیشود بروید دنبال اینکه فکرتان را مستقل کنید.
📚 صحیفه امام ج۸ ص۹۹، ج۱۰ ص۳۸۸.
#شماره_39
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya