eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📱رسانه در آخرالزمان «بخش یکم» 🔋 حرف آخرالزمان جدای از معناهای درست و نادرست آن، به معنای حرف آخر است. حرف آخرالزمان که بالاتر از آن نیامده و مهمتر از آن نیست؛ این معنا را همراه با سختی‌ها و بدی‌ها و برتری‌های اقوام و جریاناتی را می‌رساند. به همین سبب نظام سلطه می‌کوشد با استفاده از تمام قوا و روش‌ها حرف آخر را بگوید و خود را گوینده و یگانه پایان دهنده حرفه‌ای بدانند، بخواند و القا کند. 🎛 تبدیل دیدگاه جنگ «تمدن‌ها» هانتینگتون‌ها به نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما مبنی بر برتری نظام لیبرال و اینکه آن‌را بدیل و مانند نیست نمونه‌ای از این تلاش به شمار می‌آید در این راستا غرب به روش‌های مختلف روی آورده از جمله انکار، تخریب، تحریف و جایگزین سازی... 📋 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📱رسانه در آخرالزمان «بخش یکم» 🔋 حرف آخرالزمان جدای از معناهای درست و نادرست آن، به معنای حرف آخر اس
📱رسانه در آخرالزمان «بخش دوم» 1⃣ روش انکار ✖️انکار فرهنگ و تمدن‌های امروز و فردای جوامع و مکاتب دیگر برای حذف جدی رقیب از همه امروز و فردای جهان. 2⃣ روش تخریب ➕ تخریب فرهنگ‌ها و مکاتبی که قابلیت رهبری و مدیریت امروز و یا فردای اندیشه‌ها را دارا هستند؛ یکی دیگر از روش‌های غرب برای یگانه پایان دهنده شدن می‌باشد. 3⃣ روش تحریف 📎 تحریف مقولات و فرهنگ های جوامع تا اگر به طور فیزیکی قابل از نیستند به طور محتوایی بی هویت شوند و از درون فرو ریزند. 4⃣ روش جایگزین‌سازی 🔗 جایگزین سازی به جای واقعیت تا چهره آن حقیقت به طور کامل مخدوش شود. رسانه جاده صاف‌کُن فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ سلطه است که شکل‌دهنده و مدیر خیمه‌شب‌بازی آن به شمار می‌آید. 📋 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری 🆔 @farhang_puya
📽 فیلمی برای تضعیف جوانان 🎦 سیطره دشمن به خصوص در ابعاد فرهنگی بسیار قوی است و ما باید هوشیار باشیم. زیرا ابزاری که آن‌ها برای نشر عقاید و فرهنگ‌شان دارند باعث بروز بحران‌های هویت می‌شود. شش سال پیش نخست وزیر وقت اسرائیل پیشنهاد کرد؛ شبکه‌های تلویزیونی در خاورمیانه ایجاد شود که فقط فیلم‌های آمریکایی پخش کند. هدف آن‌هم کم‌رنگ کردن روحیه انقلابی جوان‌های مسلمان خاورمیانه بود. 👤 امروز ما می‌توانیم با یک جوان فلسطینی، مصری، ترکیه، آمریکایی، فرانسوی و... احساس واحد داشته باشیم و عمل‌مان هم واحد است. یک ساعتی از روز با هم نماز می‌خوانیم و امثالهم، ولی آن‌ها این فرهنگ را ندارند. اصلاً بحث جماعت و امت را ندارند. این‌که این‌ها از کشورهای مختلف با زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون یک‌جا واحد هستند؛ تهدیدی برای دشمنان به شمار می‌آید و به همین سبب در مقابلش ایستاده‌اند. 🗓 صحبت‌های نادر طالب‌ زاده در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ 🆔 @farhang_puya
⚙ رسانه در خدمت صنعت 🌐 داستان توسعه رسانه‌ای که امروز به نام رسانه‌های لیبرال یا آزادمنش وچدر دنیا و حتی کشور خودمان معروف شده است به تحولاتی برمی‌گردد که از قرن شانزدهم میلادی تا امروز در رشته‌های فلسفی، فکری، اقتصادی و تکنولوژی رخ داده است. رسانه‌های جمعی یا رسانه به صورت نوین و مدرن تا قرن ۱۷ وجود نداشت تا آن دوران ما از رسانه‌های انسانی بیشتر صحبت می‌کردیم. ↗️ البته رسانه‌های جدید مثل هنر چاپ به جوامع معرفی شده بود و در قرن‌های پیشین هم صنایع و علوم کتابداری و کتابخانه‌های فراوان در شبکه‌های پستی وجود داشته است. ولی رسانه به معنای امروزی که مردم درک می‌کنند وجود نداشت. در قرن شانزدهم به بعد در اروپا و سپس در آمریکا افکار و فلسفه آزادمنشی یا لیبرالیسم شکل گرفت. توسعه فکری در قرن شانزدهم و هفدهم یک عامل بود. 🔻عامل دوم را از قرون شانزدهم و هفدهم به ویژه قرن هجدهم می‌توان به شمار آورد؛ که ما با انقلاب صنعتی برخورد کردیم. انقلاب صنعتی تحول بسیار بزرگی را به وجود آورد یکی از عواملی که در موضوع انقلاب صنعتی به رسانه مربوط می‌شود؛ تکثیر فوق‌العاده پیام است. یعنی وقتی صنعت را در خدمت رسانی می‌گذاریم؛ می‌توانیم به طور انبوه پیام را تولید کنیم و همین‌طور هم شد. 🖋 پروفسور حمید مولانا 🆔 @farhang_puya
🌙 تاریخ تشیع (بخش اول) ✨ تاریخ تشیع را می توان به سه مرحله تقسیم کرد: 💠 مرحله اول از زمان حضرات معصومین تا دوران صفویه است. در این مقطع شیعه و رهبران شیعی حاکمیت را در اختیار ندارند. البته جریان کلی حرکت اجتهاد شیعی مورد نظر است و الا در هر مقطع استثنا می‌توانیم پیدا کنیم. ما حکومت چند ساله حضرت امیرالمومنین را داریم اما وقتی در یک بازه زمانی طولانی نگاه می‌کنیم این به منزله یک استثنا در روند کلی است. ⏱ این بازه زمانی دارای سه ویژگی است. ویژگی نخست آن است که حکومت در دست شیعیان نیست. البته همانطور که عرض کردم جز آن مقطع‌های استثنایی. در کل این دوره روند کلی و سیستم حاکم سیستم اهل سنت است؛ جز استثناء اندکی که گاهی به وجود می‌آید. آن هم نه به شکل حاکمیت فرهنگ شیعی. 🔷 ویژگی دوم این است که در این مقطع اکثریت هم در میان مردم با اهل سنت است. شیعه همواره اقلیتی در مجموعه امت اسلامی است. 🔶 ویژگی سوم این است که در این مقطع شیعه و عالمان و رهبران شیعی تحت سخت‌ترین فشارها و تهدیدها قرار دارند. البته ممکن است در یک مقطع مثلاً در زمان امام صادق (ع) بتوانند آزادانه فرهنگ غنی اسلامی را احیا کنند؛ اما این هم یک استثنا در روند کلی تاریخ است. 🖋 آیت‌الله محمود رجبی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌙 تاریخ تشیع (بخش اول) ✨ تاریخ تشیع را می توان به سه مرحله تقسیم کرد: 💠 مرحله اول از زمان حضرات مع
🌙 تاریخ تشیع (قسمت دوم) ✔️ در دوره دوم رهبران شیعه و یاران وفادارش همت خود را در دو حوزه متمرکز کردند. 1⃣ حفظ میراث و فرهنگ غنی اسلام. در دوران خود ائمه معصومین طراحی دقیق از سوی ایشان صورت می‌گرفت تا این فرهنگ غنی با سلامت و کمال حفظ شود و به رغم تهاجلم‌های شدیدی که وجود داشت؛ دستخوش تحریف و نابودی قرار نگیرد و منتشر شود. بعد از ائمه(ع) در عصر غیبت ما دانشمندان بزرگی داریم که ثروت، توان و یاران خود را به کار گرفتند تا این فرهنگ در برابر تهاجم دشمن محفوظ بماند و دچار تحریف نشود. شخصیت‌هایی نظیر مرحوم عیاشی، شیخ طوسی، صدوقین، مرحوم نراقی و دیگر بزرگان بر این سخن گواه است. 2⃣ مقابله و مبارزه با جعل و تحریف احادیث توسط دشمنان. گام دوم در جایی که دشمنان به دنبال جعل و تحریف احادیث هستند؛ علما همت گماردند و حساسیت نشان دادند که این روایات با توده مردم است که آن‌ها را تغذیه فرهنگی می‌کند و مانع تحریف و نابودی این فرهنگ شوند. در مقطع قبل عین روایات است؛ مردم روایات اهل‌بیت را می‌پذیرند و طبق آن عمل می‌کنند. اما در زمان غیبت باید رابطه وثیق بین مجتهدان و مردم شکل بگیرد؛از این رو فرهنگ شیعی باب اجتهاد را باز می‌داند. 🖋 آیت‌الله محمود رجبی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌙 تاریخ تشیع (قسمت دوم) ✔️ در دوره دوم رهبران شیعه و یاران وفادارش همت خود را در دو حوزه متمرکز کرد
🌙 تاریخ تشیع (قسمت سوم) 🔰 دوره بعدی در تاریخ شیعی دوره مقلد و مرجع تصویب شد. این بازه زمانی که از دوران صفوی تا قاجار است. در این مقطع نیز استثناهایی داریم؛ مثلا شاه طهماسب می‌گوید که محقق کرکی ولی‌فقیه و حاکم است و من عامل او هستم. این صرفاً یک مقطع کوتاه است و قبل و بعد از آن این نوع تفکر که ولایت فقیه حاکم باشد وجود ندارد اما رابطه مقلد و مرجع حاکم است. یعنی توده مردم کاملا درک می‌کند که باید از مجتهد تبعیت کنند. 💠 در این دوره ما محقق کرکی را داریم و برای اولین بار بعد از صدوقین یعنی مرحوم صدوق و فرزند بزرگوارشان که نزدیک به اصل غیبت هستند؛ ایران مرکز تشیع می‌شود و شیعه نضج می‌گیرد. مرحوم محقق کرکی هم برای اولین‌بار از سوی حاکمان وقت به عنوان شیخ‌الاسلام معرفی می‌شود. یعنی حاکمان جایگاه اجتهاد را در جامعه اسلامی به رسمیت می‌شناسد و مرجعیت مجتهدان شیعه شروع و تثبیت می‌شود. 🔻 این اتفاق در یک مرحله به صورت مجتهدان پراکنده در منطقه نمود پیدا می‌کند و در مرحله بعد مرجعیت عامه با شخصیتی مانند شیخ انصاری تثبیت می‌شود و این وضعیت ادامه می‌یابد. یعنی نفوذ اجتهاد شیعه در کل جامعه شیعی و روی آوردن مردم به تشیع و اوج گرفتن شیعه از نظر کثرت و کمیت. 🖋 آیت‌الله محمود رجبی 🆔 @farhang_puya
💠 از امام صادق (ع) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیده‌اند؟ 🔻 حضرت فرمود: 🔹 جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز عرفه به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد. 📙 کافی، ج ۷۴، ص ۴۰۲ 🆔 @farhang_puya
🕋 فدائیان اسلام (قسمت یکم) 💠 سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام، سال ۱۳۰۳ش، در خانواده‌ای روحانی در تهران دیده به جهان گشود. دوران تحصیل وی در دبستان حکیم نظامی و دبیرستان صنعتی آلمانی‌ها سپری شد و همزمان در مسجد قندی خانی آباد و مدرسه مروی به فراگیری علوم حوزوی پرداخت. او هر چند با اتمام تحصیلاتش در مدرسه صنعتی به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از مدت کوتاهی به آبادان منتقل شد. 🗡 اما پس از چندی به ادامه دروس حوزوی پرداخت و با عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف به تکمیل تحصیلات حوزوی همت گماشت. وی پس از سه سال و اندی حضور در نجف جهت مقابله با افکار کج اندیشانه منحرفانه از قبیل کسروی، به ایران بازگشت و سال ۱۳۲۴ جمعیت فدائیان اسلام را پایه ریزی و بنا نمود. 🖋 هادی مازندرانی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🕋 فدائیان اسلام (قسمت یکم) 💠 سید مجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام، سال ۱۳۰۳ش، در خانواده‌ای
🕋 فدائیان اسلام (قسمت دوم) 🔘 نواب صفوی به دنبال مجموعه فعالیت‌های فرهنگی به این نتیجه رسیده بود که فعالیت فرهنگی به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید با تشکیل گروهی رزمنده ضربتی در مقابل تهاجمات ایستاد. به همین منظور جمعیت فدائیان اسلام را تاسیس نمود. ▪️این جمعیت بدون اتکا به دُوَل خارجی و وابسته به نظام‌های حزبی داخلی و خارجی و نیز بدون ایجاد ارتباط و یا حمایت از سوی نهضت‌ها و جمعیت‌های اسلامی در جهان اسلام و تنها محوریت و رهبری تشخص نواب صفوی شکل گرفت و به صورت تشکیلاتی غیر منسجم حزبی متشکل از موسسین اولیه آن فعالیتش را آغاز کرد. ➕ در جریان مبارزات سیاسی با گروه‌های جریان‌ساز انحرافی و هیئت حاکمه هواداران و طرفداران بسیاری پیدا کرد. این جمعیت در طی مبارزات سیاسی خود به جز مواردی که به دنبال انجام عملیات مسلحانه بود ناچار به مبارزات سیاسی مخفیانه روی آورد و اغلب به شکل جوانان هیئتی، غیور، مومن، متدین و متعصب مذهبی به صورت علنی به فعالیت خود ادامه داد. 🖋 هادی مازندرانی| 🆔 @farhang_puya
🔆 ولایت پذیری در نهج‌البلاغه (قسمت اول) 1⃣ پیروی گام به گام 💠 انظروا اهل‌بیت نبیکم فالزموا سمتهم، واتبعو اثرهم، فلن یخرجوکم من هدی، ولن یعیدوکم فیردی، فان لبدوا فالبدوا، و‌ان نهضوا فانهضوا. ولا تسبقوهم فتضلوا، ولا‌تتاخروا عنهم فتهلکوا. 🔎 خاندان پیامبرتان را به دقت بنگرید و خود را به همسویی با آنان ملزم کنید و گام به گام از آنان پیروی کنید، زیرا که آنان هرگز از راه هدایت بیرونتان نمی‌کنند و دیگر بار به پرتگاه جاهلیت شما را نمی‌افکنند. پس اگر نشستند، همراه آنان بنشینید و اگر برخواستند با نهضتشان هماهنگ شوید، نه بر آنان پیشی گیرد که به گمراهی درافتید و نه از آنان واپس مانید که هلاک شوید. 📖 نهج‌البلاغه خطبه ۹۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 ولایت پذیری در نهج‌البلاغه (قسمت اول) 1⃣ پیروی گام به گام 💠 انظروا اهل‌بیت نبیکم فالزموا سمتهم
🔆 ولایت پذیری در نهج‌البلاغه (قسمت دوم) 2⃣ اطاعت محض 💠 ایها الناس ان لی علیکم حقا، ولکم علی حق: فاما حقکم علی فالنصیحه لکم، و توفیر فیئکم علیکم و تعلیمکم کیلا تجهلوا و تادیبکم کیما تعلموا واما حقی علیکم فالوفاء بالبیعه والنصیحه فی المشهد و المغیب والا جابه حین ادعوکم والطاعه حین آمرکم. ✳️ ای مردم مرا بر شما و شما را بر من حقی است اما حق شما بر من آن است که از خیرخواهی شما دریغ نورزم و بیت‌المال شما را در راه شما صرف کنم و شما را تعلیم دهم تا از جهل و نادانی نجات یابید و تربیت‌تان کنم تا فراگیرید. و اما حق من بر شما این است که در بیعت خویش با من وفادار باشید و در آشکارا و نهان خیرخواهی را از دست ندهید، هر وقت شما را بخوانم اجابت نمائید و هرگاه فرمان دادم اطاعت کنید. 📖 نهج‌البلاغه خطبه ۳۴ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 ولایت پذیری در نهج‌البلاغه (قسمت دوم) 2⃣ اطاعت محض 💠 ایها الناس ان لی علیکم حقا، ولکم علی حق: فا
🔆 ولایت پذیری در نهج‌البلاغه (قسمت سوم) 3⃣ اجابت بی‌درنگ 💠 واما حقی علیکم فالوفاء بالبیعه، والنصیحه فی الهشد والمغیب، و اجابه حین ادعوکم، والطاعه حین آمرکم. 💢 و اما حق من بر شما آن است که در پیمان خود نسبت به ولی امر وفادار باشید، در کاستی‌ها و ناهمگونی‌ها که احیانا پیش می‌آید، خالصانه پیش‌قدم شوید، در حضور و غیاب دولت‌مردان در رفع و تذکر دادن به مسئولین مربوط بکوشید. و دستورات صادره را در تمامی ابعاد سیاست‌گذاری دولت، با جان و دل پذیرا باشید. و هر گاه در پیش‌آمد‌ها فرا خوانده شوید، بی درنگ اجابت کنید. 📖 نهج‌البلاغه خطبه ۳۴ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 ولایت پذیری در نهج‌البلاغه (قسمت سوم) 3⃣ اجابت بی‌درنگ 💠 واما حقی علیکم فالوفاء بالبیعه، والنص
🔆 ولایت پذیری در نهج‌البلاغه (قسمت چهارم) 4⃣ ولایت امام در ادامه ولایت خداوند 💠 و ارددالی الله و رسوله ما یضعلک من الخطوب و یشتبه علیک من الامور فقر قالب الله تعالی لقوم احب ارشادهم: یا ایهالذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر ممکن فان تنازعتم فی شی فردوده الی الله و الرسول. فالرد الی الله، الاخذ بمحکم کتابه و الرد الی رسول، الاخذ بستنه الجامعه غیر مفرقه. ✅ در امور سخت و مشتبه به خدا و پیامبرش (صلی‌الله علیه و آله) رجوع کن. خداوند متعال به گروهی که دوست داشت آن‌ها را راهنمایی کند، فرمود: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خداوند و رسول و اولی‌الامر اطاعت کنید و اگر در چیزی نزاع کردید، آن را به خدا و رسولش باز گردانید.» بازگشت و رجوع به پیامبر، (صلی‌الله علیه و آله) تمسک به سنت جامع و قطعی اوست. 📖 نهج‌البلاغه نامه ۵۳ 🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علیه‌السلام : شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، خطبه می‌خواند ومیفرمود: 🔻 امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. 🔷 ثجّ، خون قربانی هاست که می‌ریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست، و «عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آن که جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از این‌جا هیچ کس بر نمی‌گردد، مگر آمرزیده شود، جز کسی که گناه کبیره انجام داده و بر آن اصرار ورزد و در دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد. 📙 حج و عمره در قرآن و حدیث، ص ۳۶۱ 🌺 فرارسیدن عید سعید و مبارک قربان را تبریک عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
◽️ عید قربان مهمترین تجلی معنای بازگشت معرفتی و تقرب الی الله را تبریک عرض می‌کنیم 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙 توصیه‌های بنیان‌گذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت دوم) 2⃣ حفظ استقلال، حفظ ارزش‌های انسانی ⚡️
🎙 توصیه‌های بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت سوم) 3⃣ استقلال فکری را حفظ کنیم 🔗 ما باید حالا که یک هم‌چو انقلابی پیش آمد، یک هم‌چو نهضتی پیش آمد و ایران، این طبقه‌ی متوسط و پایینی اثبات کرد که یک استقلالی دارد، باید همه شما دنبال این‌ها باشیم و این استقلال فکری را حفظ کنیم. 4⃣ فکر شما باید مستقل شود 🔺 ما تا تمام حیثیت خودمان را نفهمیم، نفهمیم ما چی بودیم، چه هستیم، چه داریم، تا این‌ها را نفهمیم، استقلال نمی‌توانیم پیدا کنیم. تا فکر شما مستقل نباشد کشور شما مستقل نمی‌شود بروید دنبال اینکه فکرتان را مستقل کنید. 📚 صحیفه امام ج۸ ص۹۹، ج۱۰ ص۳۸۸. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙 توصیه‌های بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت سوم) 3⃣ استقلال فکری را حفظ کنیم 🔗 ما باید ح
🎙 توصیه‌های بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت چهارم) 5️⃣ حفظ دستاوردهای انقلاب با وحدت ♨️ باید ملت ایران این پیروزی را و این نهضت را حفظ کنند. اگر این نهضت خدای نخواسته رو به سستی گراید، باید مهیای اعاده‌ی مصیبت‌های سابق باشیم. اگر تفرقه‌ای بین ملت ما حاصل بشود، اگر دست‌های جنایتکاری بین ملت ما تفرقه بیاندازد باید ملت باز خودش را مهیا کند برای اختناق‌ها و برای چپاولگری‌ها و برای عقب ماندگی‌ها. 6️⃣ موقعیت شناسی وظیفه نیروهای انقلابی 📈 رشد فکری هر قومی این است که بشناسد مقام را و بفهمند چه وقت باید چه کرد. بسیاری از انحرافات که برای انسان پیدا می‌شود این است که موقع شناس نباشد و یک مطلبی که حالا باید طرح شود آن را طرح نکند، یک مطالبی که حالا وقتش نیست طرح بکند. شما الان باید همه‌تان و تمام ملت از زن و مرد، از کوچک و بزرگ، از روحانی تا دانشگاهی، همه باید در فکر حال باشید که این قدمی که الان می خواهیم برداریم صحیح برداریم و قدم‌های بعد در موقع خودش. 📚 صحیفه امام ج۶ ص۳۹۲، ج۹ ص۴۹۶. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙 توصیه‌های بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت چهارم) 5️⃣ حفظ دستاوردهای انقلاب با وحدت ♨️
🎙 توصیه‌های بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت پنجم) 7️⃣ همه باهم اعتصام کنید به اسلام 📣 من از خدای تبارک و تعالی سلامت و سعادت همه قشرهای ملت را می‌خواهم و از همه تقاضا دارم که با هم این راه را طی کنند. اگر استقلال کشور را می خواهید، اگر قطعه حیاتی دشمنان را می‌خواهید، اگر می خواهید که آزاد باشید، اگر می‌خواهید که کشور مال خودتان باشد، بیایید همه زیر پرچم اسلام «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» امر خدا را اطاعت کنید و از آنچه نهی فرموده است، بپرهیزید. امر فرموده است که همه با هم اعتصام کنید به «حبل‌الله». حبل‌الله اسلام است. صراط مستقیم، اسلام است. ریسمان بین حق و خلق، اسلام است. واعتصموا اسلام. 8️⃣ باید تربیت اسلامی بشویم 🔑 من توصیه می‌کنم به همه‌ی اقشار انسانی و به همه‌ی اقشار مسلمین و به همه‌ی اقشار عرب که اگر بخواهند این‌ها غلبه کنند بر مشکلاتشان، باید تربیت اسلامی بشوند؛ باید روی نقشه‌ی اسلام حرکت کنند؛ قرآن هادی آن‌ها باشد، «امام» آن‌ها باشد. اگر این‌طور بشود غلبه خواهند کرد بر همه‌ی امور و اگر این طور نباشد و بخواهند روی موازین عادی و روی موازین عرض می‌کنم که سیاسی و این‌ها بخواهند پیش ببرند دولت‌ها همیشه مقدمند بر این‌ها و ملت‌ها هم پیش نخواهند برد. 📚 صحیفه امام ج۹ ص۱۶۵. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙 توصیه‌های بنیانگذار انقلاب به نیروهای انقلاب (قسمت پنجم) 7️⃣ همه باهم اعتصام کنید به اسلام 📣 من
🎙 توصیه‌های امام خمینی به نیرو‌های انقلاب (قسمت ششم) 9️⃣ خدمت باید برای خدا باشد 📿 هرچه می توانید مردم و جوانان را تهذیب کنید و متوجه سازید که وقتی برای اسلام کار می‌کنیم باید به طور مهذب باشد که اگر خدای ناخواسته، کارها با خودخواهی و غرور همراه شد، مبدا شکست انسان است. باید اتکال به خدا باشد و خدمت برای خدا؛ خدمتی که در هر جا انجام شد عبادت باشد. 0⃣1️⃣ به مکتب مترقی اسلام رو آورید 🔴 کنون بر شما جوانان روشنفکر و دانشمند است که از اوضاع عبرت بگیرید و بر اجتماع خود افزایش دهید و از مخالفت‌های بی‌اساس احتراز کنید و مکتب‌های بی اساس دیگران را کنار گذاشته، به مکتب مترقی اسلام رو آورید و در راه حق و محو باطل دست به دست هم دهید و مردم را از اهداف پاک اسلام با خبر کنید و از جنایات و خیانات عمال اجانب پرده بردارید و از خداوند متعال استمداد کنید. 📚 صحیفه امام ج۱۹ ص۲۲۰، ج۳ ص۱۷۰. 🆔 @farhang_puya
💢 جنگ‌ها و تهدیدها را می‌توان به دو شاخه اصلی تقسیم کرد: جنگ سخت (Hard War) یا تهدید سخت (Hard treat) و جنگ نرم (Soft War) یا تهدید نرم (Soft treat) ↙️ برخی بیست تفاوت اساسی میان جنگ نرم و جنگ سخت شمرده‌اند. در این نوشتار تنها چند نمونه از تفاوت‌های میان دو جنگ به‌گونه‌ای گذرا اشاره می‌شود (قسمت اول) : 1️⃣ جنگ نرم در مقایسه با جنگ سخت بسیار کم هزینه‌تر است. برای نمونه، دوجنگ عراق و افغانستان بیش از هفتصد میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشت؛ در حالی‌که کودتای مخملی گرجستان و مصر تنها با هزینه ده میلیون دلار به سر انجام رسید. 2️⃣ در بسیاری از مواقع، پیروزی در جنگ نرم بسیار سریع‌تر از جنگ سخت به‌دست می‌آید. برای نمونه، در جنگ‌های نخست، اغلب سخن از سال‌های متمادی است در حالی‌که پیروزی در جنگ نرم گاهی چندماهه به‌دست می‌آید. 3️⃣ در جنگ نرم، شهروندان کشور هدف به عنوان سربازان کشور حمله‌کننده، عمل می‌کنند، و اگر تلفاتی هم باشد از خود شهروندان کشور هدف است نه کشور حمله‌کننده. برای نمونه، در مصر تاکنون صدها نفر کشته شده‌اند که همگی مصری بوده‌اند در حالی‌که یک سرباز آمریکایی یا اسرائیلی کشته نشده است و رژیم وابسته به آمریکا نیز سر کار آمده است. 4️⃣ کشته‌های جنگ سخت، قهرمانان آن کشور به حساب می‌آیند در حالی‌که تلف‌شدگان جنگ نرم به‌طور عمده مورد تنفر ملت هستند؛ یک پسر معتاد یا یک دختر وِلگرد هرگز قهرمان یک کشور نیستند در حالی‌که هردو از تلفات جنگ‌نرم می‌باشند. ✂️ برشی از یادداشت حسین مرکزی‌مقدم در نشریه فرهنگ‌پویا 🆔 @farhang_puya
❌ حذف اقتصاد نئولیبرال 💢 مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند؛ زیرا اقتصاد مقاومتی تنها راه‌حل بازطراحی اقتصاد ما است و ساخت اقتصادی را عوض می‌کند. ایشان با این طرح می‌خواهند مرکز ثقل اقتصاد را به درون ببرند و سلطه اجانب را قطع کنند. در واقع، اقتصاد مقاومتی اتوبان نفوذی را که با نسخه‌های اقتصاد نئولیبرال برای ورود دشمن ایجاد شده است، مسدود می‌کند. 📝 علیرضا دهشیری| 🆔 @farhang_puya
⭕️ ضد امنیت ملی 🆔 @farhang_puya
❌ تضعیف رهبری هدف دشمنان 💢 دشمنان به خوبی دریافته‌اند که راه نفوذ در جامعه ایمانی، از گذر تضعیف رهبر این جامعه می‌گذرد؛ چراکه بزرگترین مانع نفوذ دشمنان، رهبر جامعه و هدایت‌های دشمن‌شکنانه او است. طبق آیات گوناگون قرآن، دشمنان از راه‌های گوناگون به تضعیف رهبر جامعه می‌پردازند؛ یا این‌که او را تهدید می‌کنند: «و قال‌الذین کفروا لرسلهم لنخرجنکم من ارضنا او لتعودن فی ملتنا قاوحی الیهم ربهم لنهلکن الظالمین» « کسانی‌که کافر شدند به پیامبران خود گفتند ما قطعا شما را از سرزمین خود اخراج خواهیم کرد، مگر این‌که به آیین‌مان بازگردید، در این حال پروردگارشان به آن‌ها وحی فرستاد که من ظالمان را هلاک می‌کنم» سوره ابراهیم/آیه13 📝 علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 جنگ‌ها و تهدیدها را می‌توان به دو شاخه اصلی تقسیم کرد: جنگ سخت (Hard War) یا تهدید سخت (Hard treat
↙️ برخی بیست تفاوت اساسی میان جنگ نرم و جنگ سخت شمرده‌اند. در این نوشتار تنها چند نمونه از تفاوت‌های میان دو جنگ به‌گونه‌ای گذرا اشاره می‌شود (قسمت دوم) : 5️⃣ پیروزی در جنگ نرم، پیروزی ماندگارتری در مقایسه با پیروزی در جنگ سخت است؛ چرا که پس از پیروزی در جنگ سخت، گروه‌های مقاومت مردمی و ارتش‌های آزادی‌بخش برای آزادسازی کشور شکل می‌گیرد، در حالی‌که در جنگ نرم این خود شهروندان هستند که دشمن را به خانه خویش دعوت می‌کنند و به‌طور طبیعی مقاومتی نیز شکل نخواهد گرفت. 6️⃣ اگر گروه‌های مقاومت در کشوری که در جنگ سخت شکست خورده است نتوانند به پیروزی دست یابند، شیوه جنگ را عوض می‌کنند؛ در حالی‌که در جنگ نرم اصلا تفکر مقاومت شکل نمی‌گیرد. برای مثال در کشور آلمان و ژاپن پس از شکست در جنگ‌جهانی دوم، وارد جنگ اقتصادی با آن کشورهای فاتح شدند و خود را پس از چندسال دومین و سومین اقتصاد برتر جهان نامیدند؛ در حالی‌که کشور شکست‌خورده در جنگ نرم دارای روحیه خودباختگی و انفعال فرهنگی سیاسی و اقتصادی در برابر کشور فاتح است. 7️⃣ شلیک اولین گلوله در جنگ سخت همه را هوشیار می‌کند در حالی‌که جنگ نرم نامحسوس و بی‌سروصداست و گاهی دشمن تا درون خانه‌ها آمده است اما هنوز اهالی خانه در خواب هستند. ✂️ برشی از یادداشت حسین مرکزی‌مقدم در نشریه فرهنگ‌پویا 🆔 @farhang_puya