📌 تاثیر شهید بر بازماندگان
❇️ اثری که شهید میتواند در روح دیگران بگذارد، شبیه اثری است که ملائکه بر مؤمنین میگذارند. همچنان که شیاطین هم در وجود دوستانشان تأثیرات منفی دارند. ما در این عالم بسیاری از تأثیر و تأثرات را میشناسیم، با حواس خود درک میکنیم، یا با تجربه میفهمیم و علتهای مادی آنها راهم میتوانیم بشناسیم.
↙️ اما بسیاری از چیزها آثاری دارند که ما رابطه بین آنها را تجربه نکردهایم. فرض کنید کسی که برای اولین بار تصویری را از تلویزیون میبیند، نمیداند چگونه این تصویر ظاهر میشود یا این صدا به گوشش میرسد؛ ولی این تصویر و رابطه بین آن و صاحب تصویر برقرار است.
💠 سلسله ای از تأثیر و تأثراتی هم در جهان وجود دارد که از قبیل آثار مادی نیست. همچنان که ما روح خودمان را درست نمیشناسیم و از رابطه آن با بدنمان بیخبریم تأثیرات فراوانی را که از قبیل تأثیرات روحی، معنوی است، درست درک نمی کنیم و حقیقت آنها را نمیشناسیم؛ هر چند ممکن است آثار آنها را ببینیم.
✂️ برشی از یادداشت علیرضا دهشیری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#خون_شهدا
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت سوم) 💠 رجال الهی، حیات خود را همچون نهالی که در زمین غرس میشود و
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم)
📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (همزمانی) مانع میشد از آنکه کسانی، آنچنان که میبایست، ایشان را بشناسند و هم اخلاص در کار و دوری گزیدن از تظاهر و خودنمایی موجب میشد که قشرهای وسیعی از جامعه از اهمیت کار وی آگاه نشوند.
🔆 کمالات معنوی و روحی عظیمی را که داشت و درجات بلندی از معرفت و عرفان را که بدان رسیده بود نیز برای دیگران بیان نمیکرد و پنهان نگه میداشت و این باعث میشد که فقط عده اندکی، از درجات کمال و فضیلت او آگاه شوند.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول)
⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب بدین گونه بود که جشنهای هنری کاملا مستهجن و مبتذل در هر مناسبتی با بودجه رسمی کشور برگزار میشد و هر ماه از بهترین خوانندگان، نوازندگان و رقاصان و فواحش غرب دعوت میکرد تا در جزیره امن آمریکا برنامه داشته باشند.
🔻 همه سوژههای هنری به ویژه در بخش هنرهای تجسمی با اسطورههای ایران باستان انتخاب میشد؛ از کتیبهها، سنگ نوشتهها و پیکرههای سنگی ایران باستان و آتش پرستان گرفته تا آداب و رسوم خرافی پیش از اسلام، همه و همه اصلی ترین نمادهای فرهنگی ایران تلقی میشد.
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#ابتذال
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت اول) ◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقعگرایانه ا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت دوم)
🌐 پیش از آنکه به پرسش از وضعیت فرهنگی کنونی و مقایسه آن با فرهنگ اسلامی که از اهداف اساسی انقلاب است، بپردازیم و نیز پیش از آنکه بپرسیم اساساً فهم آن سرپرست و مدیر فرهنگی یا آن حزباللهی انقلابی از فرهنگ کدام است؟ و با کدام فهم از فرهنگ است که کار فرهنگی میکند؟
🔻 تا بعد بدانیم کار فرهنگی چرا عموماً نتیجهی دلخواه را به دست نمیدهد لازم است تا قدری از مقدماتی که لازمهی فهم و دانستن ضرورتِ این پرسشهاست بگوییم. چه اینکه به نظر میرسد در برههای هستیم که لازم است یکبار دیگر خود مسئله و پرسش را بازخوانی کنیم و بیش از آنکه معطوف به پاسخ باشیم، مسئله را با دقّتی دوباره تبیین کنیم.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#زوال_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول)
💢 گاه اتفاق میافتد که انتخاب، جنبه الهی به خود میگیرد و خدایی میشود؛ یعنی خواست فرد، گروه یا ملت با خواست خدا منطبق میگردد.
🔻 نویت این نوع حادثهها -به ویژه انتخاب ملی- دیر دیر میرسد و گاه یک هزاره به طول میانجامد؛ اما وقتی روی میدهد، مبدا میشود، جریان میسازد، پیرو و همراه مییابد، مکتب و روش میشود و میماند.
☑️ این انتخابها به دليل منطبق شدن با خواستی مطلق، همیشه بزرگ هستند و بزرگ میمانند و با گذر زمان کوچک نمیشوند و از ابهت آنها کاسته نمیشود.
🖌 علی الله اکبری
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش اول) 🔹 در تاریخ کشور، دو دههی پنجاه و شصت قرن جاری را باید دههی
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه
(بخش دوم)
💢 در این میان حرکت علمی و فرهنگی علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در احیاء تفکر و اندیشه اسلامی و با مقابله با ایدئولوژیهای الحادی و التقاطی از درخشش بسیار ویژهای برخوردار است. استاد آیتالله مصباح یزدی در مقاله خویش در یادنامهی استاد خود، علامه طباطبایی میفرمایند:
🔻 باید ایشان (علامه طباطبایی) را بزرگترین افتخار حوزه علمیهقم، بلکه بزرگترین شخصیت علمی جهان اسلام در این عصر برشمرد که در احیاء تفکر اسلامی صحیح و مبارزه با انحرافات و بدعتها و شناساندن اسلام راستین تاثیر فوقالعادهای داشت.
🔺 ایشان همچنین، با توجه به پیوند نهضت فکری علامه با نهضت امام راحل، شخصیتهای تربیت یافتهی مکتب علامه را از جمله گردانندگان چرخ انقلاب اسلامی دانسته و مینویسند: «همین بس که امروز اغلب رجال علمی و سیاسی و روحانی کشور که چرخ عظیم اسلامی را به گردش درآوردهاند از شاگردان بیواسطه یا با واسطه ایشان هستند...»
✂️ برشی از یادداشت دکتر سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_45
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔆 هرکجا دستتان رسید نام و یاد شهیدان را باید زنده نگه دارید.
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔰 مختصر وضعیت دانشگاهها قبل از بهار انقلاب
♻️ در دانشگاهها تنها چیزی که در آن دیده نمیشد رشد و پیشرفت بود. استادها و متخصصان، با نظارت اساتید خارجی، فنون و علوم را به صورت کاملا کنترل شده به دانشجویان آموزش میدادند.
🔺 تمامی نخبهها در درجه اول جذب کشورهای بزرگ غربی میشدند. اصالت تجربه و حس، اصل قرار میگرفت و هرگونه اصالت دادن به سنن پیشین و آداب و عقاید دینی، ارتجاع نامیده میشد.
⚠️ همه اساتید مؤمن و انقلابی نیز در زندان به سر میبردند و هرگونه اعتراضی از سوی آنان، جاسوسی برای مرتجعین تلقی میشد؛ کلیه مدارک تحصیلی آنان باطل و در صورت ادامه اعتراضات به اداره ساواک تحویل داده میشدند.
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
MonajatBaKhoda[04].mp3
17.15M
💠 گریه عبد گنهکار تماشا دارد ...
در بساط غمتان مدعیام اما حیف
غافل از ناله و اشک سحرم آقاجان
پر و بالم شده زخمی، به زمین افتادم
کمکی کن که به سویت بپرم آقاجان
🎙 حاج میثم مطیعی
#مناسبتی
#مناجات
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول) 💢 گاه اتفاق میافتد که انتخاب، جنبه الهی به خود میگیرد و خدایی م
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت دوم)
↩️ به بیانی دیگر، زمان با تمام مزایا و مفاسد خود، با انتخابهای اخیر نسبت ماهوی ندارد، بدینگونه که اگر زمانه بد آمد، این انتخابها بد شوند و اگر موفق آمد خوب جلوه کنند.
📌 نسبت زمان -به مفهوم بستری که در آن حرکت میکنیم و دائمأ حالات گوناگونی در آن به وجود میآید- با این انتخابها عرضی است، نه ماهوی.
🖌 علی الله اکبری
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول) ⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب ب
⭕️ بوته خار خشک هنر و ادبیات در ایران (قسمت آخر)
🔘 در زمان قبل از انقلاب تمام تلاش بر آن بود که با فارسی اسلامی مقابله شود و کلیه کلمات پر بار عربی که در فارسی بار اخلاقی، مذهبی و عرفانی داشت حذف شود. با این کار که ۷۰ درصد زبان فارسی از بین میرفت، دیگر به رسمالخط فارسی نیاز نبود.
🔚 چرا که مردم به لاتین مینوشتند و به فارسی میخواندند. دانش آموختگان مدارس با استفاده از این رسمالخط دیگر توان خواندن هیچ متن ادبی و نظم عرفانی و تاریخی را نداشتند.
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#ابتذال
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم) 📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (همزمانی)
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت پنجم)
❎ مطمئنا بسیاری از اسرار معنوی این مرد بزرگ هنوز برای خواص هم ناشناخته مانده است چه رسد به عوام.
🔘 نکته مهم این است که بعد برجسته علامه طباطبایی بعد فرهنگی بود و ویژگی کارهای فرهنگی این است که آثارش به زودی در جامعه منعکس نمیشود، مدتها باید بگذرد تا این اثرها به تدریج و با چندین واسطه به عینیت برسد و آثار عینی آنها شناخته شود.
🔰 آن وقت است که از مؤثر اصلی آن پیگیری میکنند و متوجه میشوند که چه کسی بود که اینچنین طرحی نو درانداخت.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت دوم) 🌐 پیش از آنکه به پرسش از وضعیت فرهنگی کنونی و
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت سوم)
⚠️ شهید آوینی در کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» معتقد است، فرهنگ نزد ما به معنای فرهنگ اسلام است؛ یعنی آن روح و حقیقت واحد و ثابتی که در مجموعهی نظام اعتقادی اسلام وجود دارد. اما متاسفانه امروز ما از فرهنگ همان معنا را اختیار کردهایم که در غرب معمول است¹.
🔹 اما معنا، جایگاه و کارکرد فرهنگ نزد غرب مدرن و رویکردهای معاصر و پست مدرن چیست؟ اگر فرهنگ را مانند مجموعهای از نشانهها، گزارهها، هنجارها و ارزشها در نظر بگیریم در تفکر غرب مدرن این مجموعه در خدمت شئون اساسی حیاتِ مدرن یعنی قدرت و اقتصاد قرار دارد
🔸 از اینرو فرهنگ امری ثابت و در نسبت با حقیقت الهی نیست بلکه شأنی متغیر و پویا دارد که بیش از هرچیز در خدمت بازآفرینی اهداف اقتصادی و قدرت در میانِ سطح وسیعی از مردم است.
🗄 الهام عباسی، مرتضی آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب، آوینی، مرتضی، نشر ساقی، ۱۳۸۱
#شماره_37
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
⁉️ ما را چه شده است که هدفهایمان را از یاد بردهایم (قسمت اول)
❓ ما را چه شده است که سینههایمان دیگر بوی صمیمیت معانقههای بیریا با لباس پینه زده بر تنها را نمیدهد؟ ما را چه شده است که شعارهای مترقی (میدانم پس هستم) و (توسعه برمبنای دانایی) و صد شعار پررنگ و لعاب دیگر، جای (کارگر و برزگر قهرمان! کار شما سرمایه را میسازد) را گرفته است؟
💤 چه شده است که دیگر از آنها که در تاریکی شب همراه ما میدویدند تا به دست سربازان شاه نیفتند یادی نمیکنیم؟ ما را چه شده است؟ آیا زنان بیوهمان سرمایهدار شدهاند که از آنان بیزار شدهایم یا کارگرهایمان به پله آخر نردبان توسعه رسیدهاند که آنها را نمیبینیم؟
🖌 هادی ذاکری
#پیش_شماره_پنج
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 در جریان انقلاب اسلامی اگر حوزه و روحانیت و در راس آن امام خمینی در عرصه حًور نداشتند انقلاب به بیراهه میرفت.
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ ما را چه شده است که هدفهایمان را از یاد بردهایم (قسمت اول) ❓ ما را چه شده است که سینههایمان
⁉️ ما را چه شده است که هدفهایمان را از یاد بردهایم (قسمت دوم)
❇️ بگذار پلکها را بتکانیم و دوباره به دیوارهای ساده خشت و گلی شهرمان که شعارهایمان را با عقیده بر آن نوشتیم نگاه کنیم و ببینیم به دنبال چه بودیم؟ پس نگاهی به خود بیندازیم و ببینیم چه شدیم. ببینیم که ما ماندهایم و شعارهایی نگاشته بر دیوارهایی که فرو میریزند.
💢 ما ماندهایم و عهدی که برادرانمان با خون خود آن را نوشتند و ما باید با خون خود آن را امضا کنیم. ما و فریادهای علی (ع) که بر دوشمان سنگینی میکند. ما و قد خميده مادران شهیدی که قلبشان را جایی جا گذاشتهاند. ما و امامی که روح خدا بود. ما و آرمان رهایی مستضعفان از چنگال مستکبران، ما و تلاش برای عدالت و برابری و مساوات.
🖌 هادی ذاکری
#پیش_شماره_پنج
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 تفکر اصلاحی علامه مصباحیزدی (ره) در باب برخی از دروس حوزوی
(بخش اول)
✍️ غلامعلی عزیزیکیا:
🔰 از ویژگیهای مهم علامه مصباح (قدس سره) زمانشناسی و اصلاحگری بود. اصلاحگری ایشان ابعاد مختلفی دارد که در اینجا فقط به بخی از تفکر اصلاحی ایشان در باب برخی از دروس حوزوی میپردازیم.
✅ ایشان از همان سالهای آغازین و ورود به حوزه علمیه از بیبرنامگی موجود در حوزهها رنج میبرد و در برابر کسانیکه نظم را در بینظمی میدانستند، باور به لزوم ایجاد انتظام در اداره حوزه و ارائه برنامه مناسب جهت پرورش نیروهای مناسب با نیازهای مختلف جامعن اسلامی داشت.
#شماره_45
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش دوم) 💢 در این میان حرکت علمی و فرهنگی علامه طباطبایی و شاگردان ایش
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه
(بخش سوم)
✔️ علامه طباطبایی و شخصیتهای گرانقدری از تربیت یافتگان ایشان چون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید قدوسی، علامه محمدتقی جعفری، علامه مصباحیزدی، علامه جوادی آملی، علامه حسنزاده عاملی و ... نقش بهسزایی در این مبارزه داشتند. این نامبردگان خبیر بصیر و غیور صبور رهبر کبیر انقلاب را مراد و رهبر خویش یافتند و در پیروی جانانه از آن بزرگوار هرگز کمترین تردیدی به دل راه ندادند.
🔚 ما بر این باوریم که اگر در ذیل رهبری امامین انقلاب حضور چنین شخصیتهای اثرگذاری در روند قیام نمیبود، انقلاب اسلامی از همان لحظهی پیروزی توسط وابستگان و سر سپرگان شرق و غرب به ناحق مصادره میگشت و به بیراهه کشیده میشد.
✂️ برشی از یادداشت دکتر سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_45
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
✅ اسلامی کردن علوم
✍️ عیسی معلم:
💢 هر علمی مبتنی بر یک مبانی معرفتشناختی، هستیشناختی، انسانشناختی، ارزششناختی و دینشناختی است. علوم موجود نیز بر همین مبانی استوار هستند. اسلام نیز با چنین طرحی موافق است. به همین دلیل است که از این طرح [مراحل اسلامیسازی علوم انسانی] جامع برای تولید و تحول علوم با عنوان «علوم دینی» یا «اسلامی کردن علوم» یاد میشود.
#شماره_45
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت دوم) ↩️ به بیانی دیگر، زمان با تمام مزایا و مفاسد خود، با انتخابهای ا
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اخر)
🔰 رمز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پاسخی بود که مردم ایران از انتخاب خود گرفتند. انتخابی که خواست خدا هم بود و این انطباق پس از گذشت بیش از یک هزاره، بار دیگر روی داد.
🔚 ماهیت انقلاب اسلامی حاصل انطباق در انتخاب بود؛ انتخاب ملی و انتخاب الهی.
💠 ملت ایران خود را با این انتخاب در سایه هدایت رهبر کبیر خود بیان کرد و ۲۲ بهمن روز این فریاد بی صدا بود؛ ما انتخاب میکنیم، پس هستیم.
🖌 علی الله اکبری
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔰 فرهنگ انقلابی و انقلاب فرهنگی نیاز است!
(قسمت اول)
💢 فرهنگ در نگاه و آرمان انقلابی ما عرصهی ظهور حقایق متعالی و معانی والاست. نظام معنایی ما در فرهنگ دور شخصیتهای تربیت یافته و معنوی و دینداری شکل میگیرد که به همهی افرادِ پیرامون خود راه و روش زندگی میآموزد.
🔻 نه صرفاً با تبلیغ و شلوغکاریهای فرهنگی بلکه در عمل و باز اینجا هرگز منظور این نیست که تبلیغ و کار رسانهای و تلاشهای کنونی باید تعطیل شود، بلکه اینها فرع ماجرا هستند.
📛 در نگاه غربی هرچه دست شما از اینها پُرتر باشد، برندهتری و پیروزی با توست. در نگاه غربی این ابزار است که اصالت دارد و وقتی ما اصالت ابزار را حتی به اشاره پذیرفته باشیم هر تلاشی برای ریختن محتوای اسلامی در ظرف این ابزار ضمانتی برای پیروزی نخواهد بود.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#انقلابفرهنگی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت سوم) ⚠️ شهید آوینی در کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب»
💡 در مقام فرهنگ کجاییم و کجا باید باشیم؟
(قسمت آخر)
‼️ در واقع «عمیقترین لایهی فرهنگ، لایهای است که عهدهدار تفسیر انسان و جهان است.» و در تفسیرِ غربی از انسان و جهان، خدا و بُعد معنوی و روحانیِ هیچ انسان دیده نمیشود.
💢 سکولاریسم (دینگریزی) به عنوان جوهرهی اصلی غربِ مدرن به تبیینهای این جهانی و مادی از انسان بسنده میکند و با ظهور فلسفههای مادهگرا، شکاکانه، تجربی و حسگرایانه، فهم انسان را از خود و جهان، مادی و محدود و صرفاً متوجه رشد و غنای مادی و زیستی میکند.
🔻 بدین ترتیب غایت و افق معنوی و الهی را از زندگی بشر هست و او را در خدمت تن و ارضا و اشباع بینهایتِ آن قرار میدهد.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
👁🗨 تاریخ مختصری از سینمای انقلاب - سال 70 به بعد (قسمت اول)
🔰 در نیمه دوم دهه ۷۰ و پس از دوم خرداد 70 سازندگان فیلمها سعی کردند تصاویری از مسائل بشری را در موضوعات فیلمهای خود ترسیم کنند تصاویری که به سیاهنمایی جامعه ایرانی میپرداخت اما این هدف با زیر پا نهادن برخی ارزشهای غالب در جامعه محقق شد.
📎 به گونهای که در بیشتر این فیلمها شخصیت و منزلت زن زیر سؤال رفت. در این بین برخی فیلمسازان سینمای تجاری نیز فقط به بعد سودآوری اوضاع موجود توجه کردند و همین امر به فضای آن دوره آسیب رساند.
🖌 الهام رضایی
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#سینما
🆔 @farhang_puya