eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
904 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن! 💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): ✅ قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن و هم‌چون حیوان درنده‌ای نسبت به آنان مباش! که خوردن آن را غنیمت شماری. 🔚 زیرا آن‌ها دو گروه بیش‌تر نیستند: یا برادران دینی تو و یا انسان‌هایی هم‌چون تو هستند. گاه از آن‌ها لغزش و خطا سر می‌زند. 📙 نهج‌البلاغه، نامه ۵٣ 🆔 @farhang_puya
پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی.pdf
122.6K
🖇 متن کامل پیام رهبر معظم انقلاب به ملت‌های مسلمان به‌مناسبت فرار رسیدن موسم حج 🆔 @farhang_puya
❌ نخواهم گذاشت حکومت دست لیبرال‌ها بیفتند 🎙امام خمینی (ره): 🔸من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم. من پاپ نیستم که فقط رو‌زهای یکشنبه مراسم انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. ⚠️ تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لببرال‌ها بیفتد تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرد تا من زنده هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد. 🗃صحیفه امام ج۱،ص،۲۷۰|صحیفه امام ج۲۱،ص۲۸۶| گردآوری شده توسط رضا محمدی 🆔‌@farhang_puya
🕌 صفویه و زمینه‌سازی نقوذ اجتماعی روحانیت ⚖️ در دوران صفویه حکومت، بعضی از مناصب مثل اوقاف، قضاوت، نماز جمعه و ... را به علما سپرد. این‌ها امور اجرایی و مذهبی کشور بودند که شاه به ففها و علما داد. 👤 اما در دوره قاجاریه قضاوت، اچرای حدود، اوقاف و ... در اختیار علما است؛ اما با این تفاوت که دیگر شاه آن‌ها را واگذار نمی‌کند بلکه از باب نفوذ اجتماعی ناشی از نظریه امامت و ولابت شیعی علما عهده‌دار این مناصب می‌شوند. ✅ چون براساس آن پیشینه دوره صفویه که مردم از باب ساختار حکومت در این امور به علما مراجعه می‌کردند، بعد از صفویه هم نیز خودشان به علما مراجعه می‌کنند، دیگر آن جایگاه سیاسی وجود ندارد و این فضاها از بین رفته است. 🎙 حجت‌الاسلام ابوطالبی 🆔 @farhang_puya
⚖️ فقیهان در میان مردم ⛔️ در دوره افشاریه خود نادرشاه تا اندازه‌ای جایگاه علما را تضعیف کرد، هرچند در دوره زندیه حکومت خواست تا حدی این جایگاه را بازسازی کند ولی دیگر نشد. چون شرایط خیلی فرق کرده بود و علما نزد حکومت نرفتند. ✝️ اما جایگاه اجتماعی علما جا افتاده بود و مردم عادت کرده بودند و قضاوت را بدست علما می‌دادند. حتی غیر مسلمان‌های اهل‌کتاب هم برای قضاوت به ایشان مراجعه می‌کردند. ⚖️ این حضور و نفوذ اجتماعی علما اتفاق افتاده بود و امور حقوقی قضایی به‌معنای رفع اختلافات مردم، مجازات محرمین و اجرای حدود مرسوم بود. در دوره قاجار این سه‌کار یعنی 1 - رفع اختلافات بین مردم 2 - مجازت مجرمین 3 - صدور اسناد حقوقی، سندملکی، سند ازدواج، سند طلاق که الان تحت عنوان قوه قضاییه تعریف می‌شود به دست علما بود. 🎙 حجت‌الاسلام ابوطالبی 🆔 @farhang_puya
📿 معنویت، قبل و بعد انقلاب ✅ معنویت به کثرت نماز یا شلوغی مساجد نیست، خوارج هم کثیرالصلاه بودند! پس زیاد نماز خواندن دلیلی بر معنوی بودن نیست. معنویت یعنی پرورش و تکامل روح. 🕌 برای فهمیدن رشد معنویت در جامعه، اقتضائات زمان و مکان را باید در نظر بگیریم. قبل از انقلاب با توجه به اینکه اکثر مردم در روستاها ساکن هستند و وسایل ارتباط جمعی و تنوع سرگرمی و تفریح وجود ندارد بنابراین بسیار طبیعی است که مردم در مساجد و حسینیه‌ها تجمع کنند و دورهم باشند. 📈 بعد از انقلاب جامعه با یک جهش رو به رو شد. معنویت در جامعه پس از انقلاب منحصر در مسجد محله نیست، اکثر جوانان در محیط‌های دانشگاهی هستند لذا نماز جماعت و اعتکاف دانشجویی رشد قابل توجهی کرد و این شاخص خوبی برای سنجیدن معنویت در جامعه است. 🎙 حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی @farhang_puya
〽️ بی‌ثباتی در فرهنگ غربی ⚠️ برخلاف دیدگاه هانتینگتون که غرب را کیانی یک پارچه می‌دانست، غرب- همچنان که شرق - از کیان و هویت یکسان و منسجمی برخوردار نمی‌باشد. بدین ترتیب مشکل است تا تعریف روشنی از غرب ارائه دهیم. ⭕️ با این وجود می‌توان به بیان ویژگی‌های ساختاری و محتوایی غرب پرداخت و از این طریق تا حدودی با مفهوم غرب آشنا شد. مهم‌ترین نماد تزلزل و بی‌ثباتی اندیشه و فرهنگ غرب را باید در گرایش به این دو طیف از گرایش‌های افراطی یا تفریط آمیز جست و جو کرد. ✍️ سیدعبدالله حسینی 🆔 @farhang_puya
⚰️ پایانی گریز ناپذیر 💥از دیدگاه یک ناظر فهیم و دقیق، تمدن غرب اساس و ساختاری ماتریالیستی دارد و از این روی به نوعی اباحه‌گری و تساهل در امور دینی و اخلاقی دعوت می‌کند. چنین تمدنی فرجامی جز تباهی و فساد نخواهد داشت و سرانجام متلاشی خواهد شد. 🕋 با این وجه، تمدن غرب حتی قادر نخواهد بود جامعه خود را حفظ کند، آنچه مایه ثبات و ضامن تداوم حیات یک فرهنگ و یا یک نظام است، چیزی جز دین توحیدی و اخلاقی متعالی مبتنی بر توحید الهی نیست. 🚪 در صورتی که غرب به دلیل بافت ماتریالیستی، بینش سکولاریستی و منش تکثرگرایانه خود، از چنین ضمانتی بی‌بهره است. این است که غرب سرانجام در مسیر تفکر و بینش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود به بن بست خواهد رسید. ✍️ سیدعبدالله حسینی 🆔 @farhang_puya
☑️ انسانیت با اسلام معنا پیدا می‌کند 🔺 بیداری انسانی یک امر مقدس و بسیار پر ارزش است که به عنوان فرع و جزء بیداری اسلامی مطرح می‌شود و نه جدایی از آن. اگر بیداری انسانی بدون بیداری اسلامی معنا و مفهوم یابد ریشه در اندیشه خطرناک اومانیسم خواهد یافت که یک تفکر و مکتب الحادی به شمار می‌رود و اگر اینگونه باشد که اینگونه است؛ معنا و مفهوم انفکاک از خداست چرا که انسانیت با اسلام معنا و مفهوم می‌یابد و غیر آن به مفهوم الحاد و انحراف است. 📜 نشریه فرهنگ پویا‌ 🆔 @farhang_puya
💢 جایگاه فقه در تمدن نوین اسلامی ♨️ جایگاه فقه در دنیای امروز نه تنها یک جایگاه دانشی برای حوزه عمل مکلفین است، بلکه به یک درجه بالاتر آن‌چه از فلسفه این دانش دانسته می‌شود رسیده و آن رشد و تعالی جامعه به سمت زیست بهتر و حیات پاک‌تر است. 🕌 اگر به ساحت‌های وجودی این دانش تجویزی اعتبار گردد و به عمل در آید، مواهب بسیار زیادی دارد که نمونه‌ای از آن تمدن اسلامی در سده‌های گذشته است که متاسفانه امروز به افول گرایید و محو شد. ✅ امروز اگر بخواهیم به تمدنی جدیدتر و نوین دست یابیم لاجرم باید فقه را از جایگاه دانش و اذهان فقها به روح کلی جامعه تسری داده و حتی جهان‌بینی پیش از فقه را به صورت کامل در جهت ایجاد عمل صالح قرار دهیم. ✍️ محمدحسین جان‌علیزاده روشن 🆔 @farhang_puya
⚔️ گام اول استکبارستیزی مبارزه با فرعون درون است ⚠️ با نام استکبار، مصداق اتم استکبار یعنی استکبار جهانی و موالید نامشروع آن به ذهن متبادر می‌شود؛ غافل از اینکه هرکدام از ما در درون خود یک فرعون داریم که اگر فرصت یابد ما را به جنگ با خدا می‌کشاند. ♨️ انقلاب‌ها به‌طور معمول و یا همیشه واکنشی از توده‌های مردم در برابر کنش ظلم‌محور حکومت‌ها هستند که با پیش‌آهنگی نخبگان آغاز می‌شوند و هزینه آن را مردم می‌پردازند تا شعارهای عدالت‌محور انقلاب‌ها محقق شوند اما متاسفانه بعد از مدتی با فاصله گرفتن از شعارهای خود همان روند حکومت‌های گذشته را در پیش می‌گیرند و باز این مردم هستند که هزینه‌ها را پرداخته‌اند و تغییر محسوسی در اداره جامعه، مدیریت سرمایه‌ها و موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی و دیگر مولفه‌های عدالت احساس نمی‌کنند. ✍️ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puya
🚫 اجتناب از معصیت و نافرمانی! 💠 حضرت سیدالشهداء امام حسین (عليه‌السلام): ❇️ کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، دیرتر به آرزویش می‌رسد و زودتر به آن‌چه می ترسد گرفتار می‌شود. و آن‌که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد، امیدش را از دست می‌دهد و نگرانی به او رو می‌آورد. 📚 کافی، ج ٢، ص ٣٧٣ 📚 تحف‌العقول، ص ٢٨۴ 🆔 @farhang_puya